İçeriğe atla

Pieter van Laer

Pieter van Laer
Otoportre (1638-1639)
Genel bilgiler
Diğer ad(ları)Pieter Boddingh van Laer
Doğum15 Aralık 1599 (Haarlem)
Ölüm1642? (Bilinmiyor)
UyrukHollanda
YakınlarıRoeland van Laer
AlanıResim
Katıldığı akımlarBarok

‘’Pieter van Laer’’ veya ‘’Pieter Boddingh van Laer’’ 15 Aralık 1599 doğumlu Hollandalı, bamboccianti tarzı resimlerin kurucusu olarak resim sanatına büyük katkılar sağlamış ve yön vermiş barok dönem ressamı.

Hayatı

Pieter van Laer 15 Aralık 1599’da Haarlem’de doğdu. Babası, Anvers’de okul müdürlüğü yapmış, saygı duyulan bir edebiyat bilgini olarak bilinir. Van Laer’in ağabeyi olan Roeland van Laer’de(d.1598-ö.1635) bir ressamdı, kardeşi Van Laer ile İtalya’ya gittiklerinde Hollandalı yazar Theodorus Schrevelius’un aktardığına göre Cenova köprüsünden katır ile düşmüştür Cenova’da öldüğü bilinen Roeland’ın bu kazada öldüğü kesin olarak bilinmemektedir. Pieter’ın küçük kardeşi Nicolaes ise babasının izinden giderek önce okul müdürü daha sonra bakan oldu ve yazarlığıyla küçük bir şöhret yakalayıp iki adet de kitap yayımladı.

Avcılar ve Manzara (1640)

İtalyan ressam ve sanatçı biyografileriyle tanınan Giovanni Battista Passeri’nin aktarımına göre Van Laer resim yapmayı Hollanda’da öğrenmiştir. Öğretmeni ise bilinmiyor, ancak 1625’ten önce ”P. Budding ınventor” imzalı bir çizimden yola çıkarak o dönemde en makul aday, 1611 ve 1618 yılları arasında Haarlem’de aktif olan Essaias van de Velde’dir. Van Laer’in Haarlem’deki ikameti kısa sürdü. Fransa üzerinden bir gezi sonrasında, 1625 yılında Roma’nın tam kalbinde Piazza Del Popolo yakınlarındaki Via Margutta’ya yerleşti. Laer Roma’da 1620 ile 1720 yılları arasında aktif olan ve çoğunluğunu Flaman ve Hollandalı ressamların oluşturduğu Bentvueghels(“Schildersbent” olarak da bilinirler) topluluğuna katıldı. Burada sanatçıya “de Snuffelaar” lakabı verildi, sebebinin olasılıkla burnunun büyük olmasından ötürüydü ayrıca Arnold Houbraken’in aktardığına göre sanatçılın vücudunun orantısız olduğu biliniyor, bu sebeple kendisine bebek anlamına gelen “İl Bamboccio” takma adı veriliyor. Bu takma ad, daha sonra kendisinin mucidi olduğu “Bamboccianti” akımına ismini verecek. Bamboccianti, düşük yaşam sahnelerinin betimlendiği, köylülerin, zanaatkarların, seyyar satıcıların, dilencilerin ve sokak yaşantısının konu olduğu resim tarzıdır. Genellikle koyu tonlarda olan bu tarz eserler, ışık-gölge ile boyanır. Pieter van Laer, Bamboccianti akımı ile birçok takipçi kazanmıştır.

İşeyen At (1636)
The Flagellants (1635)
The Flagellants (1635)

Van Laer düzenli olarak Herman van Swanevelt, Leonard Bramer ve Andries Both ile kendi gibi Hollandalı ressamlarla çalıştı, Claude Lorrain ve Nicolas Poussin ile temas kurdu. 1630-1635 yılları arasında Roma'da yaşamış olan Joachim von Sandrart'da Van Lear ile iyi bir dostluk kurdu ve Joachim, Van Laer'in bir portresini yaptı. Van Laer 1639 yılında Roma'yı terk etti Haarlem'e gelen sanatçı Nicolaes ile birlikte yaşamaya başladı. Bu aşamadan sonrası hakkında pek az şey biliniyor. Schrevelius'un aktarımları, Laer'in Haarlem'e geldikten kısa bir süre sonra şehri terk ettiği yönünde ve bu güne kadar Pieter van Laer'in nereye gittiği, nasıl öldüğü bilinmemekte. Bu bilgi kız kardeşi tarafından da onaylanmıştır, 1654 yılında kız kardeşinin aktardığına göre Laer'den 12 yıldır haber almadığını onun yurtdışında olduğunu sandığını belirtmiştir. Empedokles gibi bir ölüm tarzını benimsemiş olabileceği düşünülmektedir.[1]

Kaynakça

  1. ^ "Piet Bakker, The Leiden Collection, 2017-". 25 Ekim 2019 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 26 Şubat 2020. 

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Rembrandt</span>

Rembrandt Harmenszoon van Rijn, Hollandalı ressam ve baskı ustası. "Işığın ve gölgelerin ressamı" olarak da anılır.

<span class="mw-page-title-main">Diego Velázquez</span> İspanyol ressam (1599-1660)

Diego Rodríguez de Silva y Velázquez, İspanyol ressamdır.

Pieter Brueghel ya da Brueghel peyzaj çalışmaları ve köy betimlemeleriyle tanınan Hollandalı Rönesans ressamı, Hollanda ve Flaman Rönesans resmi 'nin en önemli sanatçısıdır, aynı zamanda matbaacı, manzara ve köylü sahneleriyle tür resmi ünlüdür. Büyük resimlerde her iki konunun da odak noktası haline getirilmesinde öncüydü.

<span class="mw-page-title-main">Hollanda Altın Çağı</span>

Hollanda Altın Çağı, Hollanda tarihinde 1585-1702 yılları arasındaki döneme verilen ad. Bu dönemde Hollanda bilim, ticaret ve sanat dallarında dünyanın en gelişmiş ülkelerinden biri haline gelmiştir.

<span class="mw-page-title-main">Saskia van Uylenburgh</span>

Saskia van Uylenburgh Frizyalı bir belediye başkanının kızı, ünlü Hollandalı ressam Rembrandt van Rijn"in karısıydı. Ressamın bazı ünlü resimlerinde ve çizimlerinde modellik yaptı.

Peter Paul Rubens, Hollanda Altın Çağı sırasında yaşamış, Güney Hollanda'daki Brabant Dükalığı'ndan bir Flaman sanatçı ve diplomattı. Flaman Barok geleneğinin en etkili sanatçısı olarak kabul edilir. Rubens'in çok yüklü kompozisyonları klasik ve Hristiyan tarihinin bilgili yönlerine gönderme yapar. Eşsiz ve son derece popüler Barok tarzı, Karşı Reform'da teşvik edilen anlık, dramatik sanatsal stili izleyen hareketi, rengi ve duygusallığı vurguladı. Rubens mitolojik ve sembolik konuların sunaklarını, portrelerini, manzaralarını ve tarihi resimlerini yapan bir ressamdı. Aynı zamanda Flaman duvar halısı (goblen) atölyeleri için üretken bir taslak resim tasarımcısıydı ve Anvers'teki yayıncılar için ön parçaları yaptı.

<span class="mw-page-title-main">Pieter Coecke van Aelst</span>

Pieter Coecke van Aelst, Flaman ressam, gravür sanatçısı, desinatör ve mimarlık kuramcısı. Adı Pieter Coecke olan ve doğum yeri Aelst'i unvan olarak kullanılan sanatçı atölye eğitimi gördü, Brüksel ve Roma'da anıt mimarisi, bezeme sanatları, halı desinatörlüğü gibi alanlarda kendisini yetiştirdi. 1533'te bağlı bulunduğu loncanın isteğiyle bir delegasyon eşliğinde halı ticareti için İstanbul'a gönderildi. Başkentte bir yıl kaldı. Türkçeyi öğrendi, saraya kadar girip I. Süleyman'ın (Kanuni) takdirini kazandı, hatta padişahın bir geçit törenindeki resmini bile gravür (oymabaskı) halinde yaptı, ayrıca İstanbul'un, Balkanlar'ın yaşamından çeşitli sahneleri ve giysileri resmetti. I. Süleyman'ın Hipodram'dan (Atmeydanı'ndan) Geçit Töreni, Bir Sünnet Düğünü, Bir Cenaze Alayı, Bayram İlanı, Türklerin Kent Dışı (Taşra) Yaşamı, Türkler Nasıl Yemek Yerler?, Türkler Nasıl Seyahat Ederler? adlı çalışmaları bunlardandır.

<span class="mw-page-title-main">Jan Steen</span> Hollandalı ressam (1626-1679)

Jan Havickszoon Steen, Hollanda Altın Çağı olarak isimlendirilen dönemde yaşamış, Hollandalı janr ressamıydı. Eserlerinin karakteristik özellikleri psikolojik derinlik, mizahi öğeler ve aşırı renk kullanımıdır.

<span class="mw-page-title-main">Mauritshuis</span> Hollandanın Lahey kentinde bulunan sanat müzesi

Mauritshuis Kraliyet Resim Galerisi, Hollanda'nın Lahey kentinde bulunan sanat müzesi. Önceleri John Maurice, Nassau-Siegen Prensi'nin evi olan binada şu anda, Johannes Vermeer, Rembrandt van Rijn, Jan Steen, Paulus Potter ve Frans Hals gibi Hollandalı ressamların ve Alman ressam Hans Holbein'ın eserleri sergilenmektedir.

Sir Anthony van Dyck, Flaman ressam. Anversli bir tacirin oğlu olarak dünyaya geldi. Sanat yaşamı kısa; fakat göz kamaştırıcıdır. Prenslerin ve kralların gözdesiydi. İngiliz portre okulunu kurdu ve bir renge adını verdi. 1609'dan 1612'ye kadar Hendrick Van Balen'in yanında çıraklık yaptı. İhtiyar adlı bir resmi 1613 tarihini taşır. Jacop Jordaens ve Peter Paul Rubens ile çalıştı, 1618'de usta oldu. 1620'de koleksiyoncu Thomas Howard tarafından saraya sokuldu ve Howard'ın sayesinde Venedik resim sanatıyla tanıştı. 1622'den 1627'ye kadar İtalya'da oturdu; Roma'da Kardinal Bentivoglio'nun misafiri oldu, sonra Cenova'ya yerleşti ve özellikle portreler çizdi.

Hendrick Avercamp kış manzaraları yağlı boya peyzaj tabloları ve suluboyalı eskizleri ile tanınmış Hollandalı ressam.

<i>Dr. Nicolaes Tulpun Anatomi Dersi</i>

Dr. Nicolaes Tulp'un Anatomi Dersi, Rembrandt'ın 1632 yılında, yağlı boya ile tuval üzerinde çizmiş olduğu tablo. Eser Mauritshuis Müzesi'nde sergilenmektedir. Tabloda o dönem yılda sadece bir kere düzenlenen anatomi dersi resmedilmiştir.

<i>Arlesdaki Yatak Odası</i>

Arles'daki Yatak Odası, Hollandalı art izlenimci ressam Vincent van Gogh'un tuval üzerine yağlı boya ile yaptığı tablo. Amsterdam'daki Van Gogh Müzesi'nde sergilenmektedir. Ressam, ilki 1888 tarihli olan tablonun daha sonra iki versiyonunu daha yapmıştır.

<i>Kırmızı Üzüm Bağı</i>

Kırmızı Üzüm Bağı Hollandalı ressam Vincent Van Gogh tarafından Kasım 1888'in başlarında yapılmış bir yağlı boya tablosudur. Bu eserin, sanatçının hayattayken satabildiği tek resim olduğu düşünülmektedir.

<span class="mw-page-title-main">Michael Sweerts</span> Flaman Ressam

Michiel Sweerts ya da Michael Sweerts alegorik, tür resimleri, portre ve abartılı yüz ifadeleri olarak tanımlanan tronileri ile tanınan Barok dönem ressamı. Gezgin bir hayat süren ressam Roma, Brüksel, Amsterdam, İran ve Hindistan'da çalışmalar yaptı. Ressam Roma'dayken yaptığı Bamboccianti olarak da bilinen, düşük yaşam sahneleri, köylü hayatını tasvir ettiği eserlerle Hollandalı ve Flaman ressamlar grubuna bağlandı. Michael Sweerts, Bamboccianti türünde diğer ressamlara göre daha fazla üslupta ustalıkla birlikte sosyal, felsefi duyarlılık gösterdi. Yaşamı boyunca başarılı olan ressam ve eserleri 20. Yüzyılda yeniden keşfedilene kadar tarihte yaşamış diğer birçok ressam gibi ilgi görmedi.

Jacob de Wit, birçok dini sahneyi resmeden Hollandalı bir sanatçı ve iç dekoratör.

<span class="mw-page-title-main">Hollanda Altın Çağı resmi</span>

Hollanda Altın Çağ resmi, Hollanda'nın bağımsızlığı için (1568-1648) arası yapılan Seksen Yıl Savaşlarında ve sonrasındaki kabaca 17 yüzyıla yayılan Hollanda tarihindeki bir dönemin, Hollanda Altın Çağı'ının resim dönemidir.

<span class="mw-page-title-main">Jan Wouwerman</span>

Jan Wouwerman, bir Hollanda bir Altın Çağı ressamıydı.

<span class="mw-page-title-main">Tür sanatı</span>

Tür sanatı, pazarlar, ev ortamları, iç mekanlar, partiler, han manzaraları, iş ve sokak ortamları gibi gündelik hayattan yerlerin veya olayların çeşitli ortamlardaki resimli temsilidir. Bu tür temsiller gerçekçi, hayal ürünü veya sanatçı tarafından romantikleştirilmiş olabilir. "Tür sanatı" teriminin bazı çeşitleri, "tür resmi", "tür baskıları", "tür fotoğrafları" vb. gibi görsel eserin araç veya türünü belirtir.

<span class="mw-page-title-main">Hollanda ve Flaman Rönesans resmi</span>

Hollanda ve Flaman Rönesans resmi, Aşağı Ülkeler'deki İtalyan Rönesans sanatı’na 16. yüzyıldaki tepkiyi ve aynı zamanda önceki İlk dönem Hollanda resmi ile birçok devamlılığı temsil eder. Bu dönem, 16. yüzyılın başındaki Anvers Manneristleri ve Hieronymus Bosch'tan, sonunda Hendrik Goltzius ve Joachim Wtewael gibi son Kuzey Maniyeristlerine kadar uzanır. Sanatçılar hem İtalyan resminin son yeniliklerinden hem de İlk dönem Hollanda sanatçıları’nın yerel geleneklerinden yararlandılar.