Phyllis Yes
Phyllis Yes (d. 1941) Amerika Birleşik Devletleri’nin Oregon eyaleti asıllı, sanatsal çalışmaları tuval çiziminden, mobilya, giyim ve takıya dayanan bir sanatçıdır. Phyllis Yes, genellikle tipik erkek alanıyla özdeşleşmiş silah, miğfer ve çekiç gibi objeleri ‘feminize’ ettiği çalışmalarıyla bilinir. En bilinen sanatsal çalışmaları arasında Araçlarla Sanat adlı Hechinger Koleksiyonu ile ilgili 1996’da basılan bir kitapta bulunan ‘Fırça ile Boyama’ ve geleneksel askeri kahramanlık sembolü olan, feminenliği vurgulayan dantel detaylı omuz dekoru bir apolet takısı bulunur. 1984'te tartışmalara sebep olan ve oldukça ses getiren Phyllis'in kendisi tarafından titizlikle kabartma pembe ve ten renginde dantel rozetlerle resmettiği 1967 model gümüş bir 911-S Porsche’yi ‘PorShe’ olarak türetti. 1984'te New York Bernice Steinburm galerisinde arabayı sergiledi ve 1985'te arabayı Amerika boyunca sürerek yolculuk gösterisi yaptı.
Önemli etkileri
Phyllis Yes'in toplumsal olarak saptanmış cinsiyet rollerine ilgisi yaşlı komşusunun karısı öldükten sonra kendisine bakamaması durumuyla gençliğine dayanır. Bulaşık makinesinin nasıl kullanılacağını bilmiyordu, nasıl konserve açacağını da. Eğer hayatta kalan karısı olsaydı, muhtemelen sigorta kutusunun nasıl bulunacağını bilemeyecekti. 20'li yaşlarının ortasında kuzeydoğu Brezilya’da Birleşik Devletler Barış Topluluğu sanat öğretimi gönüllüsü iken, pipo içen kadınlar ve fabrikaları satan erkekler gibi kendi yetiştiğinden farklı şekilde cinsiyet rolleriyle karşılaştı. Deneyim onun farkındalığını yükseltti ki, kültürler ‘feminen’ ve ‘maskülen’ karakter ve yapay olgu yüzdelikleri içerisinde çok çeşitlidir. Yes'in önemli sanatsal etkileri heykeltıraş Louise Nevelson'un yanı sıra, digger digger önemli kadın sanatçıları ‘kişisel imgeleri ve imgelerin unutulmaya yüz tutmuş ve adaletsizce kötülenmiş kadınların geçmişteki dekoratif ve iç sanatlarını keşfetmeye teşvik eden Juddy Chicago ve Miriam Schaprio’dur. Bu dürtü Yes’in 1970 ve 1980’lerdeki "hayli övülen" dantel tablolarını esinlemiştir.
Çocukluk ve gençlik yılları
Phyllis Yes 1941'de Red Wing, Minnesota’da doğmuş ve Austin, Minnesota’da büyümüştür. Portreler çizerek kolejdeki geçimini sürdürdüğü Decorah’taki Luther Koleji'nde sanat dalında birincilik derecesi kazanmıştır. Minnesota Üniversitesi’nde sanat dalında ustalık derecesi ve 1978’de Oregon Üniversitesi’nde sanat dalında en üst seviye unvanını kazanmıştır. Bunun üzerine eski kocasını soyadını bırakmış ve soyadını ‘Yes’ olarak değiştirmiştir. Böylelikle ona ‘Dr. Yes’ olarak seslenilmiştir.
Kariyeri
Phyllis Yes 1978'de Portland, Oregon'da Lewis&Clark Koleji'nde sanat profesörü olmadan önce Brezilya Federal Üniversitesi'nde, Mommoth, Oregon Eğitim Koleji'nde (şu an Batı Oregon Üniversitesi olan) ve Corvallais, Oregon Devlet Üniversitesi'nde sanat öğretmenliği yapmıştır. 1987'de Bali ve Yeni Gine’ye Ulusal Sanat İçin Bağış Derneği’nde cinsiyetle ilgili sanat yapıları üzerinde çalışmaya gitmiştir. Lewis&Clark Koleji'nde Sanat Bölümü Başkanı ve Sanat ve Beşeri Bilimler Dekanı olarak hizmet etmiş ve sanat, ressam, çizer olarak 1998’de ileri yaşlı sanat profesörü olmuştur. 130’dan fazla sergide çalışması görülmüştür. Portland Oregon’da yaşamaktadır.
Başarılar
- Sanat Profesörü, Lewis ve Clark Koleji (22 Eylül 1983).
- Portland Kadın Kahramanlar Yürüyüşü'nde ismi yazılı.
- Büyükelçiliklerde Sanat Programına seçildi.
Ödülleri
- 2013 İnsanların Seçimi Ödülü, 2013 Autobah Efsanesi, Monterrey, Kaliforniya
- 1999 Lewis & Clark Koleji Araştırma Bağışı
- 1994 Phi Kappa Phi Onur Topluluğu, Lewis and Clark Koleji, Portland, Oregon
- 1989 Araştırma Bağışı, Lewis&Clark Koleji
- 1988 Seçkin Mezun Ödülü, Luther College, Decorah, Iowa
- 1987 Sanat Birliği için Ulusal Bağış; Barbara Deming Anma ve Bağış Fonu
- 1986 Oregon Sanat Komisyonu Bağışı
- 1977 Satın Alma ve Jüri Üyesinin Ödülü, Uluslararası Pankartlar, Bayraklar, Uçurtma Gösterisi, Seattle, Washington; Jürilerin Ödülü, Uluslararası Coos Sanat Sergisi
- 1976 Kazanan Ödülü, Belediye Başkanı Davetiyle, Salem, Oregon
- 1973 Levi-Strauss Bağışı ‘Tuval Kot’
- 1968 Yabancı Sanatçı Ödülü, Kültür Bakanlığı, Brezilya, Gazetecilikte Özel Başarı Ödülü, Tiyatro Çalışması ve Kolej Kadınları Birliği Liderliği
Yayımları
- ‘Dantel Tarihi’ Sanat&Antikalar, Aralık 1987, Phyllis Yes
- ‘Keller Galerisinde Mike Walsh yazısı, Sanat Haftası, Mayıs 1978
Seçilmiş sergileri
- 2013: Luther College, Decorah, IA
- 2005: Solo sergi, Lisa Harris Galerisi, Seattle, WA
- 2002: Hallie Ford Sanat Müzesi, Willamette Universitesi, Salem, OR
- 2001: Calyx dergisi 25. Yıldönümü Sergisi, Corvallis Sanat Merkezi, Corvallis, Oregon; "Günlük Ekmek," Margo Jacobson Galerisi, Portland, OR
- 2000: “Açık Duvarlar,” Portland Kalıcı Sanat Enstitüsü, Portland, OR
- 1999: Solo sergi, Hanson-Howard Galerisi, Ashland, OR
- 1996: 15. Yıldönümü Sergisi, Elizabeth Leach Galerisi, Portland, OR; "Sahilin Ruhu" (David George), Lee Freed Galerisi, Lincoln City, OR
- 1994: Solo sergi, "Parmaklıklar," Elizabeth Leach Galerisi, Portland, OR; Solo sergi, Sandra Walters Galerisi, Hong Kong, China
- 1993: Solo sergi, Nishiazabu Asacloth Galerisi, Tokyo, Japan
- 1991: "Benim Görüşüm," Toplu Şov Jürisi, Kadınlar için Sanat Partisi, Washington, D.C; solo sergi, "Karışık Metaforlar," Hishiazabu Asacloth Galerisi, Tokyo, Japan
- 1990: Solo sergi, "Karışık Metaforlar," Salishan Galerisi, Gleneden Sahili, OR
- 1989: "Maskeler: Kadınların Yüzü," juri sergisi Charles Allis Sanat Müzesi Milwaukee, WI;Düzenlenmiş Sergi, "Araçlar," San Francisco Hava Alanı, San Francisco, CA
- 1988: "Egzotik," grup şovu, Elaine Benson Galerisi, Long Island, NY
- 1987: Sergi Jürisi, Maryhill Sanat Müzesi, Goldendale, WA; "Onurlandırılmış Kadın Serisi," Elizabeth Leach Galerisi, Portland, OR; "Apoletler," Facere Takı Sanatı, Seattle, WA
- 1986: Northwest Biennial Yolculuk Sergisi, Brooklyn Müzesi Brooklyn, NY; "Savaş\Dantel," Bernice Steinbaum Galerisi, New York, NY
- 1985: "Oturma Odası Şovu," 14 Heykel Galerisi, New York, New York; "Por She;Bir Kıyıdan Diğer Kıyıya Yolculuk Gösterisi "Büyük Araba Şovu," Herron Sanat Okulu, Indianapolis, IN
- 1984: “Yapı Fonksiyondur,” Por She solo sergisi", Bernice Steinbaum Galerisi, New York, NY; "Süsleme Fabrikası," Bruce Müzesi, Greenwich, CT; grup şovu, Virginia Breier Galerisi, San Francisco, CA
- 1983: “Çağdaş Sanatta Vurgulananlar,” Bellevue Sanat Müzesi, Bellevue, WA; "Phyllis Yes," Boca Raton Sanat Merkezi, Boca Raton, FL
- 1982: "Phyllis Yes," PM and Stein Galerisi, New York, NY
- 1981: "İki Yıllık Oregon," Portland Sanat Müzesi, Portland, OR
- 1980: Solo sergi, Kiku Galerisi, Seattle, WA
- 1979: "Batı Sanatı," Boise Sanat Galerisi, Boise, ID
- 1978: Solo sergis, Uzay Seremonisi, State Capitol, Salem, OR; "Son Zamandaki çalışmalar,"Çağdaş El İşi galerisi, Portland, OR
- 1977: "Çağdaş Kağıt Çalışmaları,"Kadınların inşası, Los Angeles, CA
- 1976: “Fiber ve Cam,” Seattle Sanat Müzesi, Seattle, WA; "Kota Boyamalar," Oregon Sanat üniversitesi Müzesi, Eugene, OR
- 1975: "Çevresel Çizimler,"118 Galerisi, Minneapolis, MN
- 1974: Oregon Annual, PortlandSanat Müzesi, Portland, OR
Önemli koleksiyonları
- Binney & Smith Şirketi (şu an Crayola olan), Tüzel koleksiyon, Easton, Pensilvanya
- Jordan Schnitzer Sanat Müzesi, Eugene, Oregon
- Levi Strauss & Co., San Francisco, Kaliforniya
- Microsoft Galerisi, Microsoft Kurumu, Redmond, Washington
- Modern Sanat Müzesi Lending Service, New York, New York
- Portland Art Museum Ödünç Verme Hizmeti, Portland, Oregon
- Portland Devlet Üniversitesi, Profesyonel Yapı, Portland, Oregon
- Güvenli Pasifik Ulusal Bankası, Los Angeles, Kaliforniya
- Birleşik Devletler Elçiliği, Addis Ababa, Etiyopya
- Oregon Üniversitesi Mimari ve Birleşik Sanatlar Okulu, Eugene, Oregon
- Washington Üniversitesi Medikal Merkezi, Seattle, Washington
- Whitworth Üniversitesi, Spokane, Washington
Kaynakça
- "Phyllis Yes Bio", 2010. Okunma tarihi: 2014-07-28.
- Timothy Foote, "Tools as art", Smithsonian, Nisan 1996. Okunma tarihi: 2013-10-20.
- Liane Grunberg, "Epaulettes: Instant Heirlooms by Phyllis Yes," Ornament, Sonbahar 1987.
- Meg Cox, "Either That Car Is a 1967 Porsche, or the Quickest Doily on Wheels," The Wall Street Journal, Nisan 18, 1985.
- Zan Dubin, "Coast to Coast in a Gender Bender," Los Angeles Times, Haziran 7, 1985.
- Liane Grunberg, "Paintings Have Grace of Lace," The Japan Times, Mart 31, 1991.
- John Perreault, "Affirming Yes," New York Arts Journal, Nisan 1982.
- Matthew Kangas, "Straining at the Bit of Realism," The Seattle Times, Nisan 15, 2005.
- Jennie Knoebel, "Artist Shows Off Eclectic Side" Austin Daily Herald, Temmuz 20, 2013. Okunma tarihi: 2013-10-20.
- Michael Dipleco, "Legends of the Autobahn Report". Okunma tarihi: 2013-10-20.
- David Grube images and story,"Legends of the Autobahn 2013". Okunma tarihi: 2013-10-20.
- Porsche Club of America on YouTube. Okunma tarihi: 2013-10-20