İçeriğe atla

Philips CD-i

Philips CD-i
Philips CD-i
ÜreticiPhilips
TipVideo oyunu konsolu
NesilDördüncü nesil
Çıkış tarihi
  • KA: 3 Aralık 1991
  • JP: 25 Nisan 1992[1]
  • AVR: 10 Temmuz 1992
Üretimin sonlanması1998[2]
MedyaCD-i, Audio CD, CD+G, Karaoke CD, Video CD
İşletim sistemiCD-RTOS
CPUPhilips SCC68070 @ 15.5 MHz
Hafıza1 MB RAM
Görüntü384×280 ile 768×560
GrafikPhilips SCC66470
SesMCD 221, ADPCM sekiz kanallı ses
Çevrimiçi servislerCD-Online
ÖnceliPhilips Videopac + G7400

Philips CD-i (Compact Disc Interactive), Philips tarafından üretilen bir video oyunu konsoludur. 1991 yılında piyasaya sürülmüş olup bir ses CD çalarından veya oyun konsolundan daha fazla işlevselliğe sahip ancak CD-ROM sürücüsüne sahip bir kişisel bilgisayardan daha düşük bir fiyata sahip olacak şekilde geliştirildi. Maliyet tasarrufu, disket sürücü, klavye, fare ve monitör (standart bir televizyon) ve daha az işletim sistemi yazılımı olmasından kaynaklanıyordu. "CD-i", Philips ve Sony tarafından ortak olarak geliştirilen Green Book olarak da bilinen CD-i konsolu tarafından kullanılan multimedya Kompakt Disk standardını da ifade eder.

Oyunlara ek olarak, halka açık internet erişimi yaygınlaşmadan popüler olan etkileşimli ansiklopediler ve müze gezileri gibi eğitimsel ve multimedya referans ürünleri üretildi. CD-i ayrıca abonelikler, web'de gezinme, indirme, e-posta ve çevrimiçi oyun gibi internet özelliklerini uygulayan en eski oyun sistemlerinden biriydi.[3] Bu, Philips'in 1995'te ABD'de 150 dolar ile piyasaya sürdüğü ek bir donanım modemi ve “CD-Online” diski (ABD'de Web-i olarak değiştirildi) kullanılarak kolaylaştırıldı.[4][5]

CD-i formatının geliştirilmesi 1984'te başladı ve ilk olarak 1986'da halka duyuruldu.[6][7] 1991'de piyasaya sürülen ve başlangıçta yaklaşık 1,000 dolar olan ilk Philips CD-i oynatıcısı, etkileşimli CD-i diskleri, kompakt diskleri (CD), CD + G (CD + Grafik), Karaoke CD'leri, Fotoğraf CD'leri ve MPEG-1 kod çözme sağlamak için isteğe bağlı bir "Dijital Ekran Kartı" gerektiren Video CD'leri (VCD) çalabiliyordu.[8] Philips ayrıca CD-i formatını kullanım için diğer üreticilere de lisansladı ve "Intelligent Discman" markası altında Sony'nin CD-i oynatıcıları da vardı.[9] Philips, CD-i'yi Avrupa'da bir "ev eğlence sistemi" olarak, ABD'de ise bir oyun ve eğitim makinesi olarak pazarladı. CD-i'nin üretimi 1998'de durduruldu[10][11] ve Philips'in Amerikan pazarında bir milyar dolara kadar kaybettiği tahmin edilen ticari bir başarısızlıktı.[12][13]

Kaynakça

  1. ^ Batenburg, Sebastiaan (July 7, 2007). "CD-i in Japan - Philips Artspace and Japan Interactive Media". Cdii.blogspot.com. June 13, 2012 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 8 Ağustos 2019. 
  2. ^ Snow, Blake (4 Mayıs 2007). "The 10 Worst-Selling Consoles of All Time". GamePro. 18 Ağustos 2008 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 8 Eylül 2019. 
  3. ^ Jones, Sandra (1 Nisan 1996). "Kits let television go online". Daily Press. Newport, Virginia. s. B7. 20 Ağustos 2018 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 8 Eylül 2019 – Newspapers.com vasıtasıyla. 
  4. ^ "Philips puts Internet on TV sets". New Straits Times. Malezya. 15 Şubat 1996. s. 43. 16 Mayıs 2017 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 8 Ağustos 2019. 
  5. ^ Parker, Dana; Starrett, Bob (1996). CD-ROM Professional's CD-recordable Handbook: The Complete Guide to Practical Desktop CD. Pemberton Press. s. 202. ISBN 978-0-910965-18-7. 
  6. ^ (2005). History of the Philips CD-i 25 Temmuz 2017 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi., Philipscdi.com.
  7. ^ Cole, George (13 Mayıs 1996). "Network hardware: Brave, but too clever by half". The Independent. Independent Print Ltd. 4 Eylül 2018 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 8 Eylül 2019. 
  8. ^ "COMPANY NEWS; New Philips CD - The New York Times". Nytimes.com. 2 Nisan 1992. 4 Eylül 2018 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 8 Ağustos 2019. 
  9. ^ "The New International CD-i Association". Icdia.co.uk. 4 Ağustos 2019 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 8 Ağustos 2019. 
  10. ^ Grundhauser, Eric (25 Mart 2016). "The History of the Philips CD-i, Failed PlayStation Ancestor". Atlas Obscura. 12 Ağustos 2019 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 8 Ağustos 2019. 
  11. ^ Life, Nintendo (23 Temmuz 2018). "Hardware Classics: Uncovering The Tragic Tale Of The Philips CD-i". Nintendo Life. 9 Mart 2019 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 8 Ağustos 2019. 
  12. ^ "Missers bij introductie; Fiasco CD-i in de VS kost twee miljard". Nrc.nl (Felemenkçe). 17 Eylül 2019 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 8 Eylül 2019. 
  13. ^ Nihei, Wes (Ekim 1996). "Inside Scoop". GamePro, 97. John F. Rousseau. s. 24. 

Dış bağlantılar

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Xbox (konsol)</span> 2001 yılında microsoft tarafından piyasaya sürülen 6. nesil oyun konsolu

Xbox, Microsoft firmasının oyun konsolu piyasasında pay sahibi olmak amacı ile ürettiği ve 15 Kasım 2001'de Kuzey Amerika'da, 22 Şubat 2002'de Japonya'da, 14 Mart 2002'de Avustralya'da ve 16 Nisan 2002'de Avrupa'da piyasaya sürdüğü bir konsoldur. Diğer oyun konsollarının çıkış tarihleri çok eskidir; fakat Xbox, piyasaya daha yeni girmesine rağmen piyasada kendine çok iyi yer edinmiştir. Öte yandan, piyasada Playstation 2'nin kaldığı kadar uzun süre kalmamıştır.

<span class="mw-page-title-main">Nintendo</span> çok uluslu video oyunu ve elektronik şirketidir

Nintendo Co., Ltd., Japonya merkezli bir çok uluslu video oyunu ve elektronik şirketidir. Şirket, 23 Eylül 1889'da hanafuda oyun kartları üreticisi olarak kurulmuş olup daha sonra oyuncak ve video oyunu sektörüne girdi. Nintendo günümüzde dünyanın en büyük video oyunu şirketlerinden biridir ve Mario, The Legend of Zelda, Animal Crossing ve Pokémon gibi tüm zamanların en iyi bilinen ve en çok satan video oyun serilerinden bazılarına sahiptir. Şirketin merkezi Kyoto'da yer almaktadır.

<span class="mw-page-title-main">3DO Interactive Multiplayer</span> video oyunu konsolu

3DO Interactive Multiplayer, kısaca 3DO, üretildiği zamana göre güçlü grafik ve ses işlemcileri bulunan, RISC tabanlı işlemciye sahip, dahili CD-ROM okuyucusu olan bir video oyunu konsoludur. Tasarım ve üretimine katılmış elektronik, medya ve eğlence alanlarındaki kuruluşların oluşturduğu video oyun konsorsiyumunun adı da 3DO'dur.

<span class="mw-page-title-main">PlayStation (konsol)</span> sony tarafından 1994 yılında piyasaya sürülen 5. nesil oyun konsolu

PlayStation,, Sony Interactive Entertainment tarafından geliştirilen PlayStation serisinin ilk modeli olan video ve oyun konsoludur.

<span class="mw-page-title-main">Nintendo Entertainment System</span> 1985te Nintendonun geliştirilip piyasaya sürdüğü 8-bit üçüncü-jenerasyon video oyun konsolu

Nintendo Entertainment System, Nintendo tarafından yapılmış, 8-bit ev konsoludur. Aslen Japonya'da Family Computer (Famicom) ismiyle 1983 yılında satılmaya başlanmıştır. Kuzey Amerika'da 1985, Avrupa'da ve Kanada'da 1986, Avustralya'da 1987'de satışa sunulmuştur. Güney Kore'de Hyundai Comboy olarak bilinir. Halefi Super Nintendo Entertainment System konsoludur. Zamanının en çok satan konsollarındandır.

<span class="mw-page-title-main">Super Nintendo Entertainment System</span> 1990 ve 1993 arasında Nintendo tarafından piyasaya sürülen 16 bit teknolojisine sahip 4.nesil bir oyun konsolu

Super Nintendo Entertainment System, Türkçe karşılığı ile Süper Nintendo Eğlence Sistemi Güney Amerika, Kuzey Amerika, Avrupa, Avustralya’da (Okyanusya) 1990 ve 1993 arasında Nintendo tarafından piyasaya sürülen 16 bit teknolojisine sahip bir oyun konsolu. Japonya ve Güneydoğu Asya'da sistem Süper Famicom veya kısaca SFC olarak adlandırılır. Güney Kore'de, Süper Comboy olarak bilinen bu konsol o bölgede ise Hyundai Electronics tarafından dağıtıldı. Her sürüm aslında aynı olmasına rağmen çeşitli bölgesel kilitleme formları farklı bölgelerdeki konsolları birbiriyle uyumlu olmaktan alı koymuştur.

<span class="mw-page-title-main">Amiga CD32</span>

Amiga CD32, Commodore firmasının çıkardığı güçlü ve yenilikçi olmasına karşın piyasada tutunamayan, 32-bit gücünde, oyunları CD-ROM formatında olan oyun konsoludur. Özellikle Commodore kültürünün yaygın olduğu Batı Avrupa ve ABD'de tutunamamıştır. İlk CD-ROM kullanan 32 bit oyun konsolu olmasına rağmen oyuncular tarafından beklenen ilgiyi görmemiş ve Commodore'un sıkıntılı durumu sebebiyle piyasada kendine kalıcı yer edinememiştir.

Oyun konsolu, harici televizyon bağlantısı yoluyla oyun oynama imkânı veren bilgisayar kökenli eğlence cihazıdır. Temeli 1947 yılına kadar uzanan bilgisayar oyunları, oyun konsolu gelişim sürecinin de tohumlarını ekmiştir.

Yedinci nesil video oyunu konsolları 22 Kasım 2005'te Microsoft'un Xbox 360 oyun konsolunun piyasaya sürülmesiyle başladı. Ardından 17 Kasım 2006'da Sony Interactive Entertainment'ın PlayStation 3, ertesi yıl da 19 Kasım 2006'da Nintendo'nun Wii oyun konsollarının piyasaya sürülmesiyle devam etti. Her yeni oyun konsolu yeni teknolojileri de beraberinde getirdi. Örneğin Xbox 360, yüksek çözünürlüklü video (HD) kalitesinde oyunlar sundu, PlayStation 3 yerleşik bir 3D Blu-ray Disc oynatıcı aracılığıyla HD film oynatma olanağı sundu, Wii ise, kontrol cihazlarını hareket sensörlerini oyun çubuklarına entegre ederek farklı bir deneyim sundu. Böylece Wii kontrolcüleri, oyun içi eylemleri kontrol etmek üzere hareket ettirilebilir, bu da oyuncuların oyun sırasında hareket yoluyla gerçek dünyadaki eylemleri simüle etmelerini sağlar. Bu nesil ile birlikte, video oyun konsolları küresel BT altyapısının önemli bir parçası haline geldi; 2007 yılında video oyun konsollarının dünyanın genel amaçlı bilgisayarlar gücünün %25'ini temsil ettiği tahmin edilmektedir.

Beşinci nesil oyun konsolları sektörde önce 32-bit çağı olarak tanımlanmıştır. Atari firmasının "Jaguar" modeli ve Nintendo firmasının "Nintendo 64" model konsollarının da bu dönem dahilinde piyasaya dahil olması ile, 5. jenerasyon 32-64 bit veya bir diğer tanımı ile 3D çağı olarak adlandırılmaktadır. 5. Jenerasyon 1993-2006 yılları arasında piyasaya sunulan cihazlar dönemini kapsamakta olup, bu jenerasyonun lokomotifleri Sega Saturn (1994), Sony Playstation (1994) ve Nintendo 64 (1996) cihazlarıdır. Bu nesile gelinceye kadar CPU da kullanılan bit işlem gücü, cihazların da statü ve sınıfını belirlemekte kullanılan ana ölçekti. Hatta firmalar bu unsuru cihaz model isimlerine kadar taşıdılar.. Atari firmasının Jaguar modeli de tüm reklam kampanyalarında 64 bit unsurunu bir statü ayracı olarak kullandıysa da, bu sınıfta görüntü kalitesi ve sistem performansını etkileyen faktörlerin çok daha çeşitli unsurlara yayılmış olduğu net olarak görüldü. Özellikle Sony Playstation modeli ile bu döneme damgasını vurdu. Bu jenerasyonla beraber oyun konsolları artık sadece oyun konsolu olmaktan çıkarak birer multi-media araca dönüşmeye başladılar. Bu konsolların çoğunda kullanılan CD sürücüler sayesinde MP3 müzik dinleme, VCD film izleme gibi özellikler, konsolları salonun birer parçası halinde getirdi.

<span class="mw-page-title-main">Wii U</span> 2012 yılında Nintendo tarafından piyasaya sürülen oyun konsolu

Wii U, Nintendo'nun Wii'nin ardılı olarak piyasaya sürdüğü ev konsolu. 18 Kasım 2012'de Amerika'da 30 Kasım 2012'de Avrupa'da ve 8 Aralık 2012'de Japonya'da satışa sunulmuştur. Ancak, Nintendo Türkiye distrübitör'ü Nortec Euroasia kapandığından Türkiye'ye resmi olarak satışa sunulmamıştır. Cihaz, sekizinci neslin ilk konsolu olarak kabul edilip Microsoft'un Xbox One'ı ve Sony'nin PlayStation 4'ü ile karşılaştırılır.

<span class="mw-page-title-main">Neo Geo</span>

Neo Geo, SNK tarafından geliştirilen bir video oyunu donanımı serisidir. 1990 yılında piyasaya sürülmüş olup zamanıyla orantılı olarak sistem renkli iki boyutlu grafikler ve yüksek kaliteli ses sunmaktaydı.

<span class="mw-page-title-main">Nintendo Switch</span> 2017 oyun konsolu

Nintendo Switch, Nintendo tarafından üretilen bir video oyunu konsoludur. 3 Mart 2017 tarihinde piyasaya sürülmüş olup özellikle farklı tuşlara sahip olmasına rağmen iki kişinin aynı anda oynayabilmesini sağlayan kumandaları (Joy-Con) ve Wii U'dan farklı olarak her yerde ve televizyonsuz oynanabilme gibi özellikleriyle dikkat çekmektedir. Nintendo Switch'in yazılımı, İnternet bağlantısı üzerinden çevrimiçi oyun oynamanın yanı sıra diğer Switch konsolları ile yerel kablosuz özel bağlantıyı da destekler. Nintendo Switch oyunları ve yazılımı hem fiziksel flash tabanlı ROM kartuşlarında hem de Nintendo eShop üzerinden dijital dağıtımda mevcuttur ve sistem bölge kilitlemesi kullanmıyor. Nintendo Switch, sekizinci nesil video oyunu konsolu olarak başlıca rakipleri Xbox One ve PlayStation 4'tür.

<span class="mw-page-title-main">PC Engine</span>

PC Engine veya TurboGrafx-16 Entertainment SuperSystem, NEC ve Hudson Soft tarafından üretilen bir video oyunu konsoludur. 8-bit bir işlemci kullansa da, 16-bit dönemde piyasaya sürülen ilk konsol oldu. Japonya'da 30 Ekim 1987'de PC Engine ve 29 Ağustos 1989'da Amerika Birleşik Devletleri'de TurboGrafx-16 adıyla piyasaya sürüldü. Ayrıca, 1989'da Fransa'da Japon modeline dayanan ve 1990'da Birleşik Krallık ve İspanya'da Amerikan modeline dayanan modeli sınırlı olarak satışa sunuldu. Başlangıçta Nintendo Entertainment System'a (NES) rakip olarak üretilmiş olup daha sonra Sega Genesis ve Super Nintendo Entertainment System (SNES) ile de rekabet etti.

<span class="mw-page-title-main">Virtual Boy</span>

Virtual Boy, Nintendo tarafından üretilen bir video oyunu konsoludur. 1995 yılında piyasaya sürüldü, stereoskopik 3D grafikler sergileyen ilk konsol olarak pazarlandı. Oyuncu konsolu başa monte edilen ekrana benzer bir şekilde kullanır ve kırmızı bir tek renkli ekran görmek için başlarını göz merceğine yerleştirir. Oyunlar derinlik yanılsamasını yaratmak için paralaks efekti kullanırlar. Satışlar hedefleri karşılayamadı ve 1996'nın başlarında, Nintendo sadece sistem için 22 oyun sürerek dağıtım ve oyun geliştirmeyi durdurdu.

<span class="mw-page-title-main">Xbox</span> Microsoftun geliştirdiği video oyun konsolu

Xbox Microsoft tarafından oluşturulan ve sahip olunan bir Xbox kumandası ve video oyunu markasıdır. Sırasıyla altıncı nesil video oyunu konsolları, yedinci nesil video oyunu konsolları ve sekizinci nesil video oyunu konsollarında çıkan üç video oyunu konsolu ile Microsoft tarafından geliştirilen bir dizi video oyun konsolunu temsil ediyor. Bu marka aynı zamanda uygulamaları (oyunlar), akış hizmetlerini, Xbox Live Marketplace, Xbox Live adına çevrimiçi bir hizmeti ve Xbox Game Studios adına geliştirme kolunu temsil ediyor. Marka ilk olarak ABD’de Kasım 2001’de orijinal Xbox konsolunun lansmanıyla tanıtıldı.

<span class="mw-page-title-main">Nintendo 64DD</span> Nintendo 64 video oyunu konsolunun çevre birimi

Nintendo 64DD, Nintendo'nun Nintendo 64 video oyunu konsolunun bir çevre birimidir. İlk olarak 1995'te Nintendo 64'ün çıkışından önce duyuruldu ve sayısız gecikmeden sonra yalnızca 1 Aralık 1999'da Japonya'da piyasaya sürüldü. "64", adını Nintendo 64 konsolunu hem de 64 MB depolama kapasitesinden, "DD" ise "disk sürücüsü" veya "dinamik sürücü" kelimelerinin kısaltmasıdır.

Super Mario World, 1990 yılında Nintendo tarafından geliştirilen platform video oyunudur. Oyun, Super Mario serisinin altıncı oyunu olup 21 Kasım 1990 tarihinde Japonya ve sonraki yıllarda diğer ülkelerde Super Nintendo Entertainment System için piyasaya sürüldü.

<span class="mw-page-title-main">Magnavox Odyssey²</span>

Magnavox Odyssey² veya Philips Odyssey², Magnavox ve Philips tarafından üretilen bir video oyunu konsoludur. Aralık 1978 tarihinde piyasaya sürülmüş olup Avrupa'da Philips Videopac G7000, Brezilya'da Philips Odyssey ve Japonya'da Odyssey2 adıyla satıldı. Odyssey², Atari 2600 ve Intellivision ile birlikte 1983'te video oyunu pazarının çökmesinden önce üç büyük ev konsolundan biriydi.

<span class="mw-page-title-main">Homebrew (video oyunları)</span>

Homebrew, genellikle kullanıcı tarafından programlanamayan veya tescilli depolama yöntemlerini kullanan tescilli donanım platformlarını hedefleyen hobi sahipleri ve amatör geliştiriciler tarafından üretilen video oyunlarına veya diğer yazılımlara sıklıkla uygulanan bir terimdir. Homebrew, resmi olmayan, topluluk tarafından sağlanan araç zincirleri kullanılarak yapılan yazılımları veya Net Yaroze, PlayStation 2 için Linux veya Microsoft XNA gibi resmi geliştirme kitleri kullanılarak geliştirilen oyunları içerebilir. Commodore 64 gibi, tüketici tarafından programlanabilir olması amaçlanan bir sistem için profesyonel olmayan bir geliştirici, basitçe hobi olarak adlandırılır.