İçeriğe atla

Pencereleme sistemi

Bir pencerenin tipik öğeleri.

Pencereleme sistemi, bilişimde ekranların farklı bölümlerini ayrı ayrı yöneten bir yazılımdır.[1] Bir kullanıcı arayüzü için WIMP (pencereler, ikonlar, menüler, imleçler) paradigmasını uygulayan bir tür grafiksel kullanıcı arayüzüdür (GUI).

Günümüzde çalışan her uygulamaya, grafiksel kullanıcı arayüzünü kullanıcıya sunmak için genellikle yeniden boyutlandırılabilir ve genellikle dikdörtgen bir ekran yüzeyi atanır; bu pencereler, üst üste binmelerine izin verilmeyen bir döşeme arayüzünün aksine, birbiriyle örtüşebilir. Genellikle her pencerenin etrafına bir pencere dekorasyonu çizilir. Kaydırıcılar, düğmeler vb. gibi doğrudan kullanıcı etkileşimi için grafik öğeler olan pencere dekorasyonunun ve pencere içindeki mevcut pencere widgetların programlanması, widget toolkitlerin kullanımıyla kolaylaştırılır ve basitleştirilir.

Kaynakça

  1. ^ Kent, Allen; Williams, James G. (11 Ekim 1996). Encyclopedia of Microcomputers: Volume 19 - Truth Maintenance Systems to Visual Display Quality. CRC Press. s. 227. ISBN 9780824727178. 10 Kasım 2023 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 12 Ekim 2022. 

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Windows Vista</span> 2007de piyasaya sürülen Windows sürümü

Windows Vista, kişisel bilgisayarlar için geliştirilen Microsoft Windows işletim sistemleri ailesinin sürüm olarak altıncı üyesidir. 22 Temmuz 2005'te gerçek adı duyurulmadan önce Longhorn kod adıyla tanınıyordu. Windows Vista, 30 Ocak 2007'de dünya çapında piyasaya sürülmüştür. Microsoft Türkiye, 24 Ocak 2007 tarihindeki tanıtımıyla Vista'nın resmî lansmanını yapan ilk Microsoft şubesi olmuştur. Windows Vista eski sürümle oranla birçok yeni özellik ve değişikliğe sahiptir. Bu değişim geliştirilmiş grafiksel kullanıcı arayüzü, görsel stil, yeniden tasarlanmış arama fonksiyonları, multimedya araçları, yeniden tasarlanmış ağ iletişimi, görüntü ve yazıcı gibi çeşitli fonksiyonları kapsamaktadır.

<span class="mw-page-title-main">Grafiksel kullanıcı arayüzü</span>

Grafiksel kullanıcı arayüzü, bilgisayarlarda işletilen komutlar ve bunların çıktıları yerine simgeler, pencereler, düğmeler ve panellerin tümünü ifade etmek için kullanılan genel addır.

vi Metin düzenleme yazılımı

vi, 1976 yılında BSD'nin ilk sürümleri için Bill Joy tarafından yazılmış ekran yönelimli metin düzenleme yazılımıdır.

<span class="mw-page-title-main">Komut satırı</span> yazıyla komutlar girilen ve çıktının da yazıyla ifade edildiği bilgisayar arayüz sistemi

Komut satırı, bir bilgisayar kullanıcısının, belirli metinleri (komutları) girerek, bilgisayarla iletişime geçmesini sağlar. Komut satırı arayüzleri; konsol, kabuk, terminal veya uçbirim diye de adlandırılır.

<span class="mw-page-title-main">Sanal konsol</span>

Sanal konsol, bilgisayar işlemede ve Unixware, Linux ve BSD gibi bazı işletim sistemlerinde, klavye ve ekran arasında yaratılmış kavramsal bir bağ arayüzüdür. Sistem konsolu kullanıcının birbirinden bağımsız arayüzleri görebilmek için sanal konsolları değiştirmesine olanak sağlayan tek bir konsoldur. Sanal konsollar en az 1980'lerdeki Xenix'e kadar uzanır.

<span class="mw-page-title-main">Kullanıcı arayüzü</span> bir kullanıcının bir makineyle etkileşime girdiği ve makineyi kontrol ettiği araçlar

Kullanıcı arayüzü ya da kullanıcı arabirimi, insanların bir makine, cihaz, bilgisayar programı ya da karmaşık aletlerle etkileşimini sağlayan yöntemlerin bileşkesine verilen addır.

<span class="mw-page-title-main">Windows Aero</span> Windows Vista ile günümüze gelen bir görsel tema arayüzü

Windows Aero, Windows Vista ile Windows 8 arasında bulunan bir görsel tema arayüzüdür. Windows Vista, Windows 7, Windows 8'de bulunan bu arayüz, donanım hızlandırmasından yararlanarak işlemciye daha az yük bindirir. Pencere kenarlıklarını şeffaf yapan Aero Glass özelliği ve pencereler arası 3D geçiş yapmayı sağlayan Aero Flip 3D özelliği Windows 8 kararlı sürümü ile kaldırılmıştır. Aero arabiriminde yapılan değişiklikler, görünüm, düzen ve uygulamalarda talimatların ve diğer metinlerin deyimini ve tonlamasını yansıtan arayüz yönergelerindeki değişikliklerle birlikte yeni bir görünümün dahil edilmesi de dahil olmak üzere Windows arabiriminin birçok öğesini etkiledi.

<span class="mw-page-title-main">Kullanıcı arayüzü tasarımı</span> Makineler ve yazılımlar için kullanıcı arayüzü tasarımı

Arayüz tasarımı, bir hizmeti sunan sistem ile kullanan sistem (kullanıcı) arasında bir iletişim ve etkileşim köprüsü görevi gören kullanıcı arayüzlerinin tasarımı ile ilgili tasarım disiplinidir.

<span class="mw-page-title-main">Mac OS X Lion</span> Mac OS X işletim sisteminin 2011 tarihli, 8. büyük sürümü

Mac OS X Lion veya Mac OS X 10.7 Lion Mac OS X işletim sisteminin 8. büyük sürümü olup, Macintosh bilgisayarlar için Apple Inc.in masaüstü ve sunucu işletim sistemidir. 11A511 yazılımda yapılmıştır. Bu sürümün temelini Darwin işletim sistemi oluşturur.Sürümün Unamesi "Darwin 11.0"dir. Sürümün ilk önizlemesi "Maca geri dön" sloganı altında Apple Özel Etkinliğinde (Stevenote) 20 Ekim 2010 tarihinde açıldı. Bu, Apple'ın iOS sisteminde yapılan birçok gelişmeler, Mac yüklü uygulamaların kolayca gezilebilir olan ekran gibi yenilikler getiriyor, Mac OS X Snow Leopard sürümündeki gibi, Mac App Store için destek içerir.Sürümün yüklenmesi Apple Software Update aracılığı ile oluyor. 24 Şubat 2011 tarihinde, Lion-un ilk geliştiriciler için önizlemesi (11A390) Apple Developer programına abonelerine serbest bırakıldı. Diğer geliştirici önizlemesi sonra dan WWDC 2011'de serbest bırakıldı. Lion, 1 Temmuz 2011 tarihinde üretim için serbest bırakıldı, 20 Temmuz 2011 tarihinde Mac App Store üzerinden son sürümü ile izledi. İlk günde şirket bir milyon satış olduğunu bildirdi. Ekim 2011 itibarıyla, Mac OS X Lion, dünya çapında altı milyon kopya sattı.

<span class="mw-page-title-main">Mission Control (macOS)</span>

Mission Control Apple tarafından geliştirilen ve Mac OS X Lion'da tanıtılan birçok pencere uygulamasıdır. MacOS işletim sisteminin bir özelliğidir. Spaces uygulamasının yerini aldı. İlk kez 23 Haziran 2003 tarihinde Apple Dünya Geliçtiricileri Konferansı'nda Exposé ismi ile Mac OS X Panther'ın bir özelliği olarak önizleme yapıldı. Görev Kontrolü, bir kullanıcının hızlıca bir açık pencereyi bulmasına, tüm pencereleri hızla gizlemesine ve masaüstünü göstermesine ve birden fazla monitörde veya sanal masaüstünde pencereleri yönetmesine olanak tanır. Dashboard, Exposé ve Spaces birlikte toplandı ve 2011 yılında Mac OS X Lion sürümüyle "Mission Control" olarak yeniden adlandırıldı.

<span class="mw-page-title-main">Spaces (yazılım)</span>

Spaces Apple tarafından geliştirilen, Mac OS X Leopard'da tanıtılan, Mac OS X'in sanal bir masaüstü özelliğiydi. 7 Ağustos 2006'daki WWDC'de açılış konuşması sırasında Steve Jobs tarafından duyuruldu. Mac OS X Lion itibarıyla Mission Control'e dahil edildi.

<span class="mw-page-title-main">Görev Görünümü</span>

Görev Görünümü, Windows 10'da tanıtılan bir görev değiştirici ve sanal masaüstü sistemidir ve Windows 10 için ilk yeni özellikler arasındadır. Görev Görünümü, bir kullanıcıya hızlıca bir açık pencereyi bulmasına, tüm pencereleri hızla gizlemesine ve masaüstünü göstermesine ve birden fazla monitörde veya sanal masaüstünde pencereleri yönetmesine olanak tanır. Görev çubuğundaki Görev Görüntüleme düğmesini tıklatarak veya ekranın sol tarafından hızlıca kaydırarak tüm açık pencereleri görüntüler ve kullanıcıların arasında geçiş yapmalarına veya çoklu çalışma alanları arasında geçiş yapmalarına izin verir. Bu, macOS işletim sistemindeki Dashboard özelliğine benzer. İlk kez 30 Eylül 2014 tarihinde San Francisco şehir merkezinde bir Windows 10 basın etkinliğinde önizlendi.

<span class="mw-page-title-main">Pencere (bilgisayar)</span>

Bilgisayarda pencere, bir grafiksel kontrol bileşenidir. Programa ait grafiksel kullanıcı arayüzünü içeren ve bir pencere dekorasyonuyla çerçevelenen görsel bir alandan oluşur. Genellikle diğer pencereler ile üst üste gelebilen, dikdörtgen şekline sahiptir. Çıktıyı göstermek için bir veya daha fazla işleme giriş izni verebilir.

<span class="mw-page-title-main">Metin tabanlı kullanıcı arayüzü</span> bir metin ekranına çıktı vermeye veya onu kontrol etmeye dayalı arabirim türü

Metin tabanlı kullanıcı arayüzü, metinsel kullanıcı arayüzü veya terminal kullanıcı arabirimi olarak da adlandırılır, grafik kullanıcı arayüzlerinin (GUI) icadından bir süre sonra ortaya çıkan ve onu grafik kullanıcı arayüzünden ayırt etmek için türetilen yeni bir terimdir. TUI'de bilgisayar grafikleri metin kipinde görüntülenir. Gelişmiş bir TUI, GUI'ler gibi tüm ekran alanını kullanabilir ve fare ve diğer girişleri kabul edebilir.

<span class="mw-page-title-main">I3 (pencere yöneticisi)</span>

i3, X11 için tasarlanmış, wmii'den esinlenerek C dilinde yazılmış bir döşemeli pencere yöneticisidir. Dinamik olarak işlediği döşeme, istifleme ve sekme düzenlerini destekler. Yapılandırma düz metin dosyasıyla gerçekleştirilir ve i3'ü genişletmek, birçok programlama dilinden Unix alan soketi ve JSON tabanlı IPC arayüzü kullanılarak mümkündür.

<span class="mw-page-title-main">IceWM</span>

IceWM, Marko Maček tarafından X Pencere Sistemi grafik altyapısı için yazılmış bir istiflenebilir pencere yöneticisidir. Sıfırdan C++ dilinde yazılmış ve GNU LGPL lisansı altında yayımlanmıştır. Bellek ve işlemci bakımından görece olarak hafif ve Windows 95, Windows XP, Windows 7, OS/2, Motif ve diğer grafiksel kullanıcı arayüzlerine benzer temalarla gelmektedir. IceWM, hafif ve özelleştirilebilir olmasıyla beraber görünüş ve his olarak başarılı olması için tasarlanmıştır.

<span class="mw-page-title-main">İstiflenebilir pencere yöneticisi</span>

İstiflenebilir pencere yöneticisi tüm pencereleri belirli bir sıraya göre görüntüleyebilen ressam algoritması tekniğini kullanarak birbirlerinin üst üste gelebilmesi imkanını sağlayabilen bir pencere yöneticisidir. Üst üste pencerelerin gelebilmesini sağlayan ama kompozit pencere yöneticisi olmayan bütün pencere yöneticileri istiflenebilir pencere yöneticisi olarak değerlendirilir. İstiflenebilir pencere yöneticisi olmayan pencere yöneticilerinde pencerelerin üst üste gelebilmesini sağlayamadığı için döşemeli pencere yöneticisi olarak adlandırılır.

<span class="mw-page-title-main">Hoverbox</span>

Bir hoverbox, ekrandaki bir simgenin üzerine fare tıklatılmadan kısa bir süre getirildiğinde görünen ve bir ipucu göstergesi veya geleneksel bir açılır pencere olmayan bir açılır penceredir. Bir web sayfasının okuyucusunun o web sayfasının dışındaki bilgileri önizlemesine olanak tanıyan web açıklama aracı sağlar.

dwm

dwm, xmonad ve awesome dahil olmak üzere diğer birçok X pencere yöneticisinin gelişimini etkileyen Suckless tarafından X Pencere Sistemi için geliştirilmiş minimalist bir dinamik pencere yöneticisidir. Harici olarak wmii'ye benzer, ancak dahili olarak çok daha basittir. dwm, basitliğe ek olarak performans ve güvenlik için tamamen C ile yazılmıştır ve kaynak kodunu düzenlemenin yanı sıra herhangi bir yapılandırma arayüzünden yoksundur. Projenin yönergelerinden biri, kaynak kodunun asla 2000 SLOC'yi aşmaması ve kullanıcı tarafından yapılandırılabilen seçeneklerin hepsinin tek bir başlık dosyasında yer almasıdır.

<span class="mw-page-title-main">Windows Konsolu</span> Microsoft Windowstaki konsol uygulamalarına yönelik altyapı

Windows Konsolu, Microsoft Windows'daki konsol uygulamaları için altyapıdır. Bir Windows Konsolu örneğinin bir ekran arabelleği ve bir giriş arabelleği vardır. Konsol uygulamalarının bir pencere içinde veya donanım metin modunda çalışmasına olanak tanır. Kullanıcı, Şablon:Keypress tuş kombinasyonunu kullanarak ikisi arasında geçiş yapabilir. Metin modu Windows Vista ve sonraki sürümlerde kullanılamaz. Ancak Windows 10'dan başlayarak yerel tam ekran modu kullanılabilir.