İçeriğe atla

PICO-8

PICO-8
Geliştirici(ler)Lexaloffle Games
İlk yayınlanmaNisan 2015
(9 yıl önce
) (2015-04)
Güncel sürüm0.2.5d[1] / 13 Aralık 2022
(22 ay önce
) (2022-12-13)
İşletim sistemiLinux, Mac OS X, Windows
TürFantezi konsolu
LisansÖzel mülk yazılım
Resmî sitesilexaloffle.com/pico-8.php

PICO-8, Lexaloffle tarafından geliştirilmiş bir sanal makine ve oyun motoru. 1980'lerin 8-bit sistemlerinin grafik ve ses sınırlamalarını taklit eden bir fantezi konsoludur.[2] Bu kısıtlamaların amacı, geliştiricileri sınırlayarak yaratıcılık ve becerilerini sınırlı bir ortamda ortaya çıkarmalarını sağlamaktır. Bu sınırlamalar ayrıca çoğu PICO-8 oyununun benzer görünüş ve hissiyata sahip olmasına sebep olur.[3]

PICO-8 üzerinde kodlama, kullanıcıların grafik, harita ve müzik işlerini GUI ile yaptığı Lua tabanlı bir geliştirme ortamında gerçekleşir.[4]

Kullanıcılar yaptıkları oyunları ve programları PICO-8'in kendi formatında kartuş olarak dışa aktarabildiği gibi HTML5 tabanlı uygulamalar olarak da dışarıya aktarabilir veya Lexaloffle'ın resmi BBS'ine yükleyebilirler.[5] PICO-8 programları ayrıca Windows ve Linux dağıtımlarına uyumlu çalıştırılabilir dosyalar olarak dışa aktarılabilmektedir.[6]

Sistem ile yapılan kayda değer oyunlardan biri, bir game jam sırasında geliştirilen Celeste'dir.

Ayrıca bakınız

  • CHIP-8 - PICO-8 ve öbür fantezi konsollarının öncülü

Kaynakça

  1. ^ "PICO-8 0.2.5d". Lexaloffle. 13 Aralık 2022 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 13 Aralık 2022. 
  2. ^ Debock, Arnaud (August 2015). PICO-8 Zine #1. 13 Kasım 2022 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 17 Kasım 2016. 
  3. ^ "PICO-8 website". PICO-8 Fantasy Console. 18 Ekim 2014 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 12 Mart 2020. 
  4. ^ Wawro, Alex (3 Mayıs 2016). "PICO-8 'fantasy console' to become an actual handheld console -- sort of". Gamasutra. UBM TechWeb. 17 Kasım 2016 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 17 Kasım 2016. 
  5. ^ "PICO-8 BBS". Lexaloffle. 23 Nisan 2015 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 20 Şubat 2019. 
  6. ^ "PICO-8 Fantasy Console". www.lexaloffle.com. 23 Mayıs 2015 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 15 Mayıs 2020. 

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">PlayStation 3</span> video oyunu konsolu

PlayStation 3, Sony Computer Entertainment tarafından 2006 yılında üretilen ve PlayStation 2'nin ardından gelen PlayStation serisinin üçüncü video oyunu konsolu. Yazılım olarak PlayStation 3 sistem yazılımı ile çalışır. İlk ürünler OtherOS kullandı. Bu, PlayStation 3 video oyun konsolunun önceki sürümlerinde, Linux veya FreeBSD gibi, kullanıcının yazılım yüklemesini sağlayan bir özellikti. Yedinci nesil video oyun konsollarından olan PlayStation 3, satış bakımından Microsoft'un Xbox 360 ile Nintendo'nun Wii isimli konsollarıyla rekabet halindedir. İlk olarak 11 Kasım 2006'da, Japonya'da satışa sunulan konsol, kısa bir süre sonra tüm dünyada piyasaya sürüldü. Üretilen ilk sürümler, sabit diskin kapasitelerine göre 20 ve 60 gigabaytlık modellerdi. Birkaç ay sonra ise 40, 80 ve 160 gigabaytlık modeller üretildi. Sony Computer Entertainment, 30 Mayıs 2017'de PlayStation 3 üretmeyeceğini duyurdu.

<span class="mw-page-title-main">Wii</span> oyun konsolu

Wii, Nintendo firmasının geliştirdiği ve 17 Kasım 2006'da piyasaya sürmüş olduğu bir oyun konsoludur. Wii'nin en önemli parçası olan oyun kumandası Wii Remote, harekete duyarlı sensörler içermekte ve bambaşka bir deneyim sunmaktadır. Cihaz güç tuşuna basılı tutulduğunda tamamen kapatılabildiği gibi Wi-Fi ayarları yapıldığı ve internete bağlandığı takdirde power tuşuna bir kere basıldığında uyku moduna geçmektedir. Wii bu durumda iken eğer WiiConnect24 açıksa açık haline göre %50 enerji, açık değilse %9 civarı enerji tüketmektedir. Bu sırada WiiConnect24 sayesinde her zaman bağlantıda kalıp bilgi aktarmaya devam etmektedir.

<span class="mw-page-title-main">Blizzard Entertainment</span> video oyun üreticisi

Blizzard Entertainment, bilgisayar oyunları üreten Irvine, Kaliforniya merkezli bir şirkettir. 1991'de elektronik oyunlara ilgisi bulunan 3 UCLA mezunu tarafından Silicon & Synapse adı altında kurulmuştur. 1994'te şirketin ismi halen daha kullanılan Blizzard Entertainment olarak değiştirilmiştir.1994'te Warcraft oyununu çıkardığından beri, dünyaca bilinen bir oyun şirketi olmuştur. Ürettiği Diablo, StarCraft, Warcraft oyunları ve bunların devam oyunları sayesinde tek oyunculu ve çok oyunculu video oyunları alanında büyük hayran kitlesi elde etmiştir.

<span class="mw-page-title-main">Sanal konsol</span>

Sanal konsol, bilgisayar işlemede ve Unixware, Linux ve BSD gibi bazı işletim sistemlerinde, klavye ve ekran arasında yaratılmış kavramsal bir bağ arayüzüdür. Sistem konsolu kullanıcının birbirinden bağımsız arayüzleri görebilmek için sanal konsolları değiştirmesine olanak sağlayan tek bir konsoldur. Sanal konsollar en az 1980'lerdeki Xenix'e kadar uzanır.

<span class="mw-page-title-main">Unity (oyun motoru)</span>

Unity, öncelikli olarak bilgisayarlar, konsollar ve mobil cihazlar için video oyunları ve simülasyonları geliştirmek için kullanılan ve Unity Technologies tarafından geliştirilen çapraz platform bir oyun motorudur. İlk kez yalnızca Apple'ın 2005'teki Worldwide Developers Conference'da OS X için ilan edildi, bu tarihten itibaren 27 platformu hedeflemek üzere genişletildi. Unity oyun motoru; film sektörü, otomotiv sektörü, mimari, mühendislik ve inşaat gibi video oyunları dışındaki farklı endüstriler tarafından da benimsenmiş ve kullanılmaktadır.

<span class="mw-page-title-main">Devasa çok oyunculu çevrimiçi rol yapma oyunu</span> video oyunu türü

Devasa çok oyunculu çevrimiçi rol yapma oyunu ya da sıkça kullanılan orijinal adının kısaltmasıyla MMORPG, çok sayıda oyuncunun bilgisayarlarından veya oyun konsollarından internete bağlanarak birlikte oynadığı, oyun esnasında çeşitli karakterlere büründüğü devasa video oyunu türü. 1997 yılından beri gitgide yaygınlaşmaktadır.

<span class="mw-page-title-main">Wii U</span> 2012 yılında Nintendo tarafından piyasaya sürülen oyun konsolu

Wii U, Nintendo'nun Wii'nin ardılı olarak piyasaya sürdüğü ev konsolu. 18 Kasım 2012'de Amerika'da 30 Kasım 2012'de Avrupa'da ve 8 Aralık 2012'de Japonya'da satışa sunulmuştur. Ancak, Nintendo Türkiye distrübitör'ü Nortec Euroasia kapandığından Türkiye'ye resmi olarak satışa sunulmamıştır. Cihaz, sekizinci neslin ilk konsolu olarak kabul edilip Microsoft'un Xbox One'ı ve Sony'nin PlayStation 4'ü ile karşılaştırılır.

<span class="mw-page-title-main">PlayStation 4</span> video oyunu konsolu

PlayStation 4, 20 Şubat 2013 tarihinde tanıtılan Sony'nin PlayStation oyun konsolu ürününün dördüncü versiyonudur. Resmî olarak Amerika'da 15 Kasım 2013, Avrupa'da 29 Kasım 2013, Çekya, Macaristan, Slovakya, Birleşik Arap Emirlikleri, Suudi Arabistan, Kuveyt, Katar, Bahreyn, Umman ve Türkiye'de ise 13 Aralık 2013'te; Japonya'da ise 22 Şubat 2014'te satışa sunulmuştur. Sony 7 Eylül 2016 Çarşamba akşamı saat 22.00'de PlayStation Toplantısında PlayStation 4 Slim ve PlayStation 4 Pro modellerini tanıttı. PlayStation 4 Slim 15 Eylül 2016 Perşembe, Sony'nin bu zamanlarda en güçlü oyun konsolu olan PlayStation 4 Pro da 10 Kasım 2016 Perşembe günü çıkış yaptı.

<span class="mw-page-title-main">Xbox One</span> video oyun konsolu

Xbox One, Microsoft'un 21 Mayıs 2013'te tanıttığı yeni, Sekizinci Nesil video oyunu konsoludur. Xbox 360'ın halefi olan konsolun, Xbox Live'ın Kasım 2012'den itibaren beri resmî olarak Türkiye'de hizmet vermeye başlamasından dolayı, Türkiye'de Eylül 2014'ten itibaren satışa sunuldu.

<span class="mw-page-title-main">Nintendo Switch</span> 2017 oyun konsolu

Nintendo Switch, Nintendo tarafından üretilen bir video oyunu konsoludur. 3 Mart 2017 tarihinde piyasaya sürülmüş olup özellikle farklı tuşlara sahip olmasına rağmen iki kişinin aynı anda oynayabilmesini sağlayan kumandaları (Joy-Con) ve Wii U'dan farklı olarak her yerde ve televizyonsuz oynanabilme gibi özellikleriyle dikkat çekmektedir. Nintendo Switch'in yazılımı, İnternet bağlantısı üzerinden çevrimiçi oyun oynamanın yanı sıra diğer Switch konsolları ile yerel kablosuz özel bağlantıyı da destekler. Nintendo Switch oyunları ve yazılımı hem fiziksel flash tabanlı ROM kartuşlarında hem de Nintendo eShop üzerinden dijital dağıtımda mevcuttur ve sistem bölge kilitlemesi kullanmıyor. Nintendo Switch, sekizinci nesil video oyunu konsolu olarak başlıca rakipleri Xbox One ve PlayStation 4'tür.

<span class="mw-page-title-main">PC-FX</span>

PC-FX, NEC tarafından üretilen bir video oyunu konsoludur. 23 Aralık 1994 tarihinde Japonya'da Sony'nin PlayStation'ından birkaç hafta sonra ve Sega Saturn'dan bir ay sonra piyasaya sürüldü.

<span class="mw-page-title-main">Virtual Boy</span>

Virtual Boy, Nintendo tarafından üretilen bir video oyunu konsoludur. 1995 yılında piyasaya sürüldü, stereoskopik 3D grafikler sergileyen ilk konsol olarak pazarlandı. Oyuncu konsolu başa monte edilen ekrana benzer bir şekilde kullanır ve kırmızı bir tek renkli ekran görmek için başlarını göz merceğine yerleştirir. Oyunlar derinlik yanılsamasını yaratmak için paralaks efekti kullanırlar. Satışlar hedefleri karşılayamadı ve 1996'nın başlarında, Nintendo sadece sistem için 22 oyun sürerek dağıtım ve oyun geliştirmeyi durdurdu.

<span class="mw-page-title-main">Xbox</span> Microsoftun geliştirdiği video oyun konsolu

Xbox Microsoft tarafından oluşturulan ve sahip olunan bir Xbox kumandası ve video oyunu markasıdır. Sırasıyla altıncı nesil video oyunu konsolları, yedinci nesil video oyunu konsolları ve sekizinci nesil video oyunu konsollarında çıkan üç video oyunu konsolu ile Microsoft tarafından geliştirilen bir dizi video oyun konsolunu temsil ediyor. Bu marka aynı zamanda uygulamaları (oyunlar), akış hizmetlerini, Xbox Live Marketplace, Xbox Live adına çevrimiçi bir hizmeti ve Xbox Game Studios adına geliştirme kolunu temsil ediyor. Marka ilk olarak ABD’de Kasım 2001’de orijinal Xbox konsolunun lansmanıyla tanıtıldı.

<span class="mw-page-title-main">Xbox One ve Xbox Series X/S'nin sistem yazılımı</span> Xbox konsolları için sistem yazılımı

Bazen Xbox OS olarak da bilinen Xbox One ve Xbox Series X / S'in içinde bulunan sistem yazılımı, Xbox One'ın ve Xbox Series X ve Series S'in şletim sistemidir. Hyper-V sanal makine izleyicisini kullanan, Microsoft Windows tabanlı bir işletim sistemidir ve konsolda çalışabilecek oyunlar ve uygulamalar için ayrı işletim sistemleri içerir. Xbox 360 sistem yazılımının ardılı oldu. Günlük kullanım için dahili sabit disk'de bulunurken, kurtarma amacıyla ve fabrika ayarlarına sıfırlama işlevi için konsolun dahili NAND flaş bellek deposunda çoğaltılmıştır.

The Legend of Zelda: Phantom Hourglass, 2007 yılında Nintendo tarafından geliştirilen bir aksiyon-macera oyunudur. Oyun, The Legend of Zelda serisinin 14. oyunu olup 23 Haziran 2007 tarihinde Japonya'da ve aynı yıl diğer ülkelerde Nintendo DS için piyasaya sürüldü. Oyun, Wii U için Kasım 2015'te PAL bölgesinde ve Mayıs 2016'da Kuzey Amerika'da Virtual Console servisi ile yeniden yayımlandı.

Super Mario Kart, 1992 yılında Nintendo tarafından geliştirilen karting yarış video oyunudur. Oyun, Mario Kart serisinin ilk oyunu olup 27 Ağustos 1992 tarihinde Japonya ve daha sonra diğer ülkelerde Super Nintendo Entertainment System için piyasaya sürüldü.

<span class="mw-page-title-main">CHIP-8</span>

CHIP-8, Joseph Weisbecker tarafından geliştirilmiş yorumlamalı programlama dilidir. İlkin 1970 ortalarında COSMAC VIP ve Telmac 1800 8-bit mikrobilgisayarlarında kullanılmıştır. CHIP-8 programları CHIP-8 sanal makinesinde çalışmaktadır. Kendisi video oyunlarını bu bilgisayarlarda daha kolay programlamak için yaratılmıştır. CHIP-8'in basitliği ve uzun tarihi ve popülerliği, CHIP-8 emülatörlerinin ve programlarının günümüzde de yapılmasını sağlamıştır.

<span class="mw-page-title-main">Cygames</span> Japon video oyun geliştiricisi

Cygames, Inc., Japonya merkezli bir video oyunu şirketidir. Şirket, 9 Mayıs 2011 tarihinde kurulmuş olup CyberAgent'ın yan kuruluşudur ve Mobage, iOS ve Android tabanlı mobil oyunlar hazırlamaktadır. Şirketin merkezi Tokyo'nun Shibuya semtinde yer almakta olup Osaka, Saga ve Seul'de bölümleri bulunmaktadır.

Hayali video oyun konsolu, kurgu bir video oyunu konsolu öykünücüsüdür. Retrogaming deneyiminin gerçek bir sistem veya sistemin öykünücüsü olmadan sağlanmasına ve geliştiricinin kurgusal donanım kısıtlamaları belirlemesine olanak tanır.

<span class="mw-page-title-main">TIC-80</span>

TIC-80, özgür ve açık kaynak kodlu bir fantezi konsoludur. Konsol dahilinde 1980'lerdeki kısıtlı sistemleri taklit eden bir ortamda oyun yapımı, oynanışı ve paylaşımını mümkün kılar.