Pınar Yoldaş
Pınar Yoldaş | |
---|---|
Genel bilgiler | |
Doğum | Denizli, Türkiye |
Etkin yıllar | 2006-günümüz |
Sanat eğitimi | UCLA School of the Arts and Architecture |
Pınar Yoldaş (Denizli), Türk-Amerikan mimar, sanatçı ve akademisyen.[1]
Disiplinlerarası bir sanatçı olan Yoldaş, 'spekülatif biyoloji' olarak tanımladığı kavramdan ilham alarak[2] biyoloji bilimleri ve dijital teknolojiler aracılığıyla mimari enstalasyonlar, kinetik heykeller tasarlamakta, ses ve video işleri yapmaktadır.[3] Antroposen, fütürizm ve feminist teknolojiye odaklanan sanat ve mimari işleri ile tanınır.[4]
Çalışmaları 2015 yılında Guggenheim Vakfı Ödülü'ne layık görülmüştür.[5]
Erken dönem
1979 yılında Denizli'de doğdu. Annesi fizikçi, babası mimar Ahmet Yoldaş'tır. İki yaşından beri sürekli çizim yapan sanatçı,[6] ilk kişisel resim sergisini 1985 yılında beş yaşında Denizli İl Halk Kütüphanesi'nde açtı. Böylece ilk sergisini altı yaşında açan ünlü ressam Bedri Baykam ile birlikte Türkiye'de resimleri sergilenen en genç ressam oldu.
Ortaöğrenimine İzmir Fen Lisesi'nde yatılı olarak devam etti.[2] Buradaki öğrenciliği sırasında TÜBİTAK tarafından düzenlenen 1997 Ulusal Bilim Olimpiyatları'nda kimya dalında bronz madalya kazandı.[2][7] Lisans eğitimini Ortadoğu Teknik Üniversitesi Mimarlık Bölümü'nde tamamladı. Mezun olduktan sonra bir süre İstanbul'da illüstratör, mimar ve dijital tasarımcı olarak çalıştı, bir yandan da İstanbul Bilgi Üniversitesi'nde Görsel İletişim Tasarımı ve İstanbul Teknik Üniversitesi'nde İnternet Teknolojileri bölümlerinde yüksek lisans yaptı. Üçüncü yüksek lisansını yapmak üzere ABD'ye gitti; UC Los Angeles Üniversitesi'nde nörobilim alanında yüksek lisans yaptıktan sona sanat ve nörobilimi bir araya getirmek üzere Duke Universitesi'ne gitti. Doktorasını 2016 yılında tamamladı.
Mimarlık kökenli bir kavram olan "spekülatfi biyoloji"den esinlenerek eserler üretti.[2] Öğrenciliği sırasında 2013 yılında Artığın Ekosistemi işi ile Almanya’da "Schering Stiftung ve Transmediale Villem Flusser ödüllerine layık görüldü. Plastik yiyen yeni canlılar meydana getirerek kirliliğe ve gezegenin geleceğine dikkat çeken bu çalışması 6 senede dünyanın çeşitli yerlerinde yirmiyi aşkın müzede gösterildi.[6] Eserin kitabı 2014 senesinde Argobooks tarafından basıldı.[6] 2015 yılında Avrupa Bilim ve Sanat Ödülü olan FEAT (Future Emerging Arts and Technology) bursunu kazandı.[8] Aynı yıl kirli havayı filtrelemek, mürekkebe dönüştürmek ve mürekkep yapma sürecini merkez alan bir dizi performans sergilemek için mimari bir yapı inşa etmeyi içeren "Gökyüzünü Damıtmak" projesiyle Guggenheim Güzel Sanatlar Bursu'nu aldı.[5] Diğer ödülleri arasında Ann Arbor Deneysel Film Festivali Gill Omen Sanat ve Bilim Ödülü bulunur.[9]
Sanatçı, Kaliforniya Üniversitesi, San Diego'da Görsel Sanatlar ve Tasarım Bölümü'nde öğretim üyesidir.
Sanatsal kariyer
Bireysel sergileri
- Başka Bir Evrim (AlterEvolution), Ekavart Galerisi, Istanbul (2013)[10]
- Artığın Ekosistemi, Ernst Schering Proje Alanı, Berlin (2014)[11]
- Sıcak, Soğuk ve Kedi, Röda Sten Konsthall, Göteborg (2016)[12]
Grup sergileri
- Transmediale, (2014)[13]
- ExoEvolution, ZKM, (2015)[14]
- Yeniden Doğuş Hareketi: Dijital Çağda Teknolojiyi Yeniden Düşünmek, Tayvan Ulusal Güzel Sanatlar Müzesi (2016)[15]
- 12x12, Güneydoğu Çağdaş Sanat Merkezi, Winston-Salem, Kuzey Carolina (2017)[16]
Seçilmiş işleri
- Artığın Ekosistemi (An Ecosystem of Excess)
- Kitty AI: Yapay Zeka Yönetişimi (Kitty AI:Artificial Intelligence for Governance)
Yayınları
- Speculative eds. Christopher O'Leary and Zach Blas, sergi kataloğu, 2011.
- Art in the Anthropocene: Encounters Among Aesthetics, Politics, Environments and Epistemologies, eds. Heather Davis and Etienne Turpin, Open Humanities Press, 2014.
- An Ecosystem of Excess, Argobooks, 2014.
Kaynakça
- ^ "Pinar Yoldas" 20 Aralık 2017 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi., The Visual Arts Department at UC San Diego, Retrieved 26 November 2017.
- ^ a b c d "Pınar Yoldaş: "Bir Sanatçı Olarak Bilimden Uzak Bir Üretim Biçimi Düşünemiyorum"". Maggg4.com sitesi, 17 Temmuz 2018. 21 Nisan 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 27 Mart 2021.
- ^ "Kitty AI". Akbanksanat.com sitesi. 10 Ağustos 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 27 Mart 2021.
- ^ "Pinar Yoldas (video interview)" 24 Ocak 2021 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi., FEAT (Future Emerging Art and Technology), Retrieved 26 November 2017.
- ^ a b "Pinar Yoldas" 4 Aralık 2020 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi., John Simon Guggenheim Memorial Foundation, Retrieved 26 November 2017.
- ^ a b c "Hakkında". 31 Mart 2021 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 27 Mart 2021.
- ^ "Pinar Yoldas" 11 Nisan 2019 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi., Node Forum, Retrieved 3 December 2017.
- ^ "Pinar Yoldas and DIACAT" 24 Ocak 2021 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi., FEAT, Retrieved 11 February 2018.
- ^ [1] 31 Ekim 2020 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi., Ann Arbor Film Festival, Retrieved 11 February 2018.
- ^ "Pinar Yoldas: AlterEvolution" 4 Aralık 2017 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi. Ekavart, Retrieved 26 November 2017.
- ^ "An Ecosystem of Excess", Ernst Schering Foundation, Retrieved 26 November 2017.
- ^ "Röda Sten Konsthall, Pinar Yoldas: The Warm, The Cool and The Cat" 25 Haziran 2018 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi., Röda Sten Konsthall, Retrieved 26 November 2017
- ^ "Transmediale: Pinar Yoldas" 15 Ocak 2021 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi., Transmediale, Retrieved 26 November 2017.
- ^ "ExoEvolution at ZKM, 2015" 8 Kasım 2020 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi., ZKM , Retrieved 26 November 2017.
- ^ "Regeneration Movement: Rethinking Technology in the Digital Age" 4 Aralık 2017 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi., NTMOFA, Retrieved 26 November 2017.
- ^ "12x12: Pinar Yoldas" 29 Aralık 2018 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi., SECCA, Retrieved 26 November 2017