İçeriğe atla

Oyuncuya karşı çevre

Oyuncuya karşı çevre ya da sıkça kullanılan İngilizce kısaltma tabirle PvE, uluslararası kabul edilmiş bir oyun terimidir. Devasa çok oyunculu çevrimiçi rol yapma oyunlarında sıkça kullanılır ve zaman zaman oyuncuya karşı canavar (PvM) olarak da anılır. Oyuncunun, bilgisayarın yapay zekâsına karşı savaşması anlamına gelir.[1] Bu terime zıt olarak oyuncuya karşı oyuncu terimi kullanılır.[2]

Genellikle oyuncu bir PvE modunda tek başına savaşır. Fakat eşli oynanış denilen diğer kişiler ile birlikte bilgisayarın yapay zekasına karşı savaşma şekli de vardır. Çevrimiçi rol yapma oyunlarında karakterin gelişimi için verilen görevlerde bilgisayarın yapay zekasına karşı savaşılması istenir. Bu görevler sonrasında belirli bir ödül ve tecrübe puanı verilir.

Kaynakça

  1. ^ Bartle, Richard (2003). Designing Virtual Worlds. New Riders. s. 406. ISBN 0-13-101816-7. Player versus Environment (PvE). Players are opposed by the environment—that is, the virtual world. In a combat situation, this means player characters (PCs) fight monsters. 
  2. ^ "PvP and PvE in MMO Games – What's the Difference?". plarium.com (İngilizce). 1 Eylül 2019 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 28 Haziran 2020. 

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Yapay zekâ</span> insani zekaya sahip makine ve yazılım geliştiren bilgisayar bilimleri dalı

Yapay zekâ ya da kısaca YZ,, insanlar da dahil olmak üzere hayvanlar tarafından, doğal zekânın aksine makineler tarafından görüntülenen zekâ çeşididir. İlk ve ikinci kategoriler arasındaki ayrım genellikle seçilen kısaltmayla ortaya çıkar. Güçlü yapay zeka genellikle Yapay genel zekâ olarak etiketlenirken, doğal zekayı taklit etme girişimleri yapay biyolojik zekâ olarak adlandırılır. Önde gelen yapay zeka ders kitapları, alanı zeki etmenlerin çalışması olarak tanımlar: Çevresini algılayan ve hedeflerine başarıyla ulaşma şansını en üst düzeye çıkaran eylemleri gerçekleştiren herhangi bir cihaz. Halk arasında, yapay zekâ kavramı genellikle insanların insan zihni ile ilişkilendirdiği öğrenme ve problem çözme gibi bilişsel eylemleri taklit eden makineleri tanımlamak için kullanılır.

Siber terimi sibernetik kökeninden gelmektedir. Sibernetik kelimesi, ilk olarak 1948 yılında Norbert Wiener'in "Sibernetik" adlı kitabında "hayvanlarda ve makinelerde kontrol ve iletişim" olarak tanımlanmıştır.

Rol yapma oyunu (RYO), (İngilizce: role-playing game, RPG); oyuncuların kurgusal bir sahnede farklı karakterlerin rollerini üstlendikleri oyunların genel bir ailesidir. Oyuncular, belirli kurallar çerçevesinde oluşturulan karakterleri yöneterek bir hikâyenin parçası olurlar.

<span class="mw-page-title-main">Sanal gerçeklik</span> gerçek veya kurgusal bir ortamda bulunmanın bilgisayar tarafından yapılan simülasyonu

Sanal gerçeklik, teknoloji kullanılarak oluşturulan kurgular ile gerçek ve hayalin birleştirilmesidir. Sanal öğrenme ortamları, gelişen teknolojinin eğitim-öğretim ortamlarına dahil edilmesiyle birlikte öğrencilerin öğrenme deneyimlerini zenginleştirmek için tasarlanmış platformlardır. Sanal öğrenme ortamları da teknoloji ile birlikte değişim ve gelişim göstermektedir. Son olarak sanal gerçeklik teknolojilerinin eğitim-öğretim ortamlarına dahil edilmeye hazır durumda olduğu ve eğitsel kazanımlar bakımından yüksek potansiyel taşıdığı görülmektedir.

<span class="mw-page-title-main">Çok oyunculu oyun</span> birden çok oyuncunun birlikte oynayabileceği video oyunu

Çok oyunculu bir video oyunu, aynı oyun ortamında aynı anda birden fazla kişinin yerel olarak oynayabildiği bir video oyunu türüdür. veya internet üzerinden çevrimiçi olarak oynanabilir. Çok oyunculu oyunlar genellikle oyuncuların tek bir oyun sisteminin kaynaklarını paylaşmasını veya daha uzak bir mesafeden birlikte oynamak için ağ teknolojisini kullanmasını gerektirir. Oyuncular bir veya daha fazla insan yarışmacıya karşı yarışabilir, ortak bir hedefe ulaşmak için bir insan partnerle işbirliği içinde çalışabilir veya diğer oyuncuların faaliyetlerini denetleyebilir. Çok oyunculu oyunlar, oyuncuların diğer kişilerle ortaklık veya rekabet içinde etkileşim kurmasına izin vererek onlara tek oyunculu oyunlarda olmayan sosyal iletişimi sağlar.

Bilgisayar ve bazı taşınabilir çoklu ortam aygıtları ile, bir ya da birden fazla kişinin, genel ağa (internet) bağlanarak bilgisayar oyunları oynanması paylaşımına "çevrimiçi oyun" denir.

Video oyunu, bilgisayar veya oyun konsolu gibi görüntü sinyali gönderen bir video ile görsel bir kullanıcı arayüzü kullanılarak oynanan oyun türü.

Video oyunu türleri belirlenirken sınıflandırmada video oyunlarının mekanikleri, tasarım aşamasında, tasarımcının verdiği kritik kararlar yani daha basit bir şekilde oynanış tarzları esas alınır. Lakin bu sınıflandırma her zaman tutarlı veya sistematik bir yol izleyememiştir. Bunun nedeni kriterlerin, ayrımı yapan kişi ya da kuruma göre farklılık göstermesidir. Tümüyle akademik çalışmaların yürütülmemesinden ötürü kimi zaman keyfi isimlendirmeler de söz konusudur. Buna rağmen dünya genelinde benimsenmiş tür kalıpları da mevcuttur.

Tek oyunculu video oyunlarında, oturuma yalnızca bir oyuncunun giriş yapabildiği ve oynanışın daha fazlasına müsaade etmediği durum, tek oyunculu olarak adlandırılır. "Tek oyunculu oyun", oyunu sadece bir kişinin yönlendirebildiğini anlatmak amacıyla kullanılırken; "tek oyunculu biçim", oynanışın çok oyunculu olabilme seçeneğini de beraberinde getirir. Tek oyuncu biçimi ikiye ayrılır:

Sıra tabanlı devasa çok oyunculu çevrimiçi rol yapma oyunu, tekli rakipler veya seviyesine eşdeğer birden çok rakiple oynanan sıra temelli kurallar içeren bir oyun türüdür.

<span class="mw-page-title-main">Eşli oynanış</span>

Eşli oynanış ya da İngilizce orijinal terimin kısaltmasıyla co-op, genel olarak nişan alma ve strateji oyunlarında kullanılan evrensel bir video oyun terimidir. Kooperatif oynayışın ana işlevi birden çok oyuncunun aynı tarafta bilgisayarın yapay zekâsına karşı bir amaç için savaşmasıdır.

Dijital dağıtım, somut bir ortam kullanmadan içerik taşıma, iletme yöntemidir, genellikle internet üzerinden tüketicinin evine bilgisayar veya başka bir araç kullanılarak gelmektedir. Radyo-televizyon yayını ya da internet gibi bir iletişim yolu aracılığıyla, ses, görüntü, bilgisayar yazılımı veya oyun gibi çoklu ortam içeriklerini sağlayan dağıtıcı ise içerik sağlayıcı olarak adlandırılmaktadır.

Aion: The Tower of Eternity, aynı zamanda Japonca dilinde karşılık olarak AION kulesi olarak da bilinir. Bu bilgisayar oyunu, devasa sayıda fazla oyuncunun aynı anda çevrimiçi oynadığı bir fantastik rol yapma (MMORPG) oyunudur. Oyunu Koreli dev bir oyun firması olan NCsoft çıkarmıştır. Oyun OkO ve OkYZ türünde çeşitli oynanış biçimlerini birleştirmeyi başarmıştır. Özellikle diğer bir rakibi olan World of Warcraft oyununa ciddi bir fark atarak, karakterlerin kendilerine onuncu seviyeyi aştıktan sonra özel bir görev ile başarıyla elde edebilecekleri kanat ekleme biçimiyle karakterlerine kendilerini daha hızlı hareket ettirecek ve havada dövüş mücadelesi verebilecek kanat eklentisini ilk defa böyle bir yapıma sokmuşlardır. 2009 Mayıs ayında açıklandığı üzere Aion sadece Asya kıtasında tam üç buçuk milyon katılımcı/oyuncu hesabına sahiptir. AION'un ilk ve büyük paketi 2010 yılında AION: Assault on Balaurea ismiyle yayınlanmıştır. Ağustos ayı itibarıyla güncel sürüm 2.6 olup, üç farklı dünyasında arz-ı endam eylemektedir.

Oyuncuya karşı oyuncu ya da daha çok kullanılan İngilizce kısaltma tabirle PvP, uluslararası kabul edilmiş bir oyun terimidir. Devasa çok oyunculu çevrimiçi rol yapma oyunlarında sıkça kullanılır. Oyuncu, oyuncuya karşı ya da düello olarak adlandırılır. Bazı oyunlarda oyuncu öldürme (PK) diye de adlandırılır

<span class="mw-page-title-main">Tecrübe puanı</span>

Deneyim puanı (kısaltma olarak XP veya EXP), uluslararası kabul görmüş bir oyun terimidir. Genellikle Devasa çok oyunculu çevrimiçi rol yapma oyunlarında kullanılan karakterin gelişmesi ve seviye atlaması için gerekli olan kazanılmış puan anlamına gelir. Kazanılması için verilen görevlerin yerine getirilmesi veya oyunda bulunan yapay zeka yaratıkların öldürümesi (PvE) gerekir. Çevrimiçi ve çevrimdışı olarak oynanan birçok oyunda kullanılan bir ödüllendirme sistemidir. Bu sistem dahilinde karakter gelişimini sağlar ve seviye atlar. Her seviye atlamak için belirli bir deneyim puanı ister. İstenilen deneyim puanına erişildikten sonra seviye atlanır ve deneyim puanı sıfırlanır. Her seviyede istenilen puan sayısı da artar. Karakterin seviyesi ile öldürülen yaratığın seviyesinin oranına göre gelen deneyim puanı da değişir. Böylece daha zorlu yaratık öldürünce daha kolay seviye atlanmasına olanak tanır. Bu puanlar çeşitli geliştirmelerin yapılmasına olanak tanımakla beraber eğer oyunda sosyal etkinlikler önemli ise bu ilişkilerinize yansır.

Oyun görevlisi, çok oyunculu bir rol yapma oyununda örganizatör, kurallar ile ilgili sorular için görevli, hakem ve denetleyici kişidir. Neredeyse her zaman tüm oyuncuların aynı tarafta olduğu oyunlarda ve oyuncuların birbirlerine karşı oynadığı oyunlarda daha az görülürler.

Aksiyon-rol yapma oyunu, bir rol yapma video oyunu alt türüdür. Oyuncunun güç ve yetenekleri belirlemek için karakterin istatistiklerine odaklanmaya devam edilirken, sıra veya menü tabanlı oynanışın aksine oyuncunun karakterler üzerinde doğrudan kontrole sahip olduğu gerçek zamanlı kontrol mekanizması kullanılır. Bu oyunlar genellikle hack ve slash veya shooter oyunlarına benzer aksiyon oyunu savaş sistemlerini kullanır.

<span class="mw-page-title-main">Genel oyun oynama</span>

Genel oyun oynama, birden fazla oyunu başarıyla oynayabilmek için yapay zeka programlarının yaptığı bir tasarımdır. Satranç gibi birçok oyun için bilgisayarlar, başka bir bağlama aktarılamayan özel olarak tasarlanmış bir algoritma kullanarak bu oyunları oynayacak şekilde programlanmıştır. Örneğin, satranç oynayan bir bilgisayar programı dama oynayamaz. Genel oyun oynama, Yapay Genel Zeka yolunda gerekli bir kilometre taşı olarak kabul edilmektedir.

Destiny 2, Bungie tarafından geliştirilen, oynaması ücretsiz, yalnızca çevrimiçi çok oyunculu, birinci şahıs nişancı video oyunudur. Oyun orijinalinde PlayStation 4, Xbox One ve Microsoft Windows platformları için öde ve oyna olması planlanarak 2017 yılında piyasaya sürüldü. New Light başlığı adı altında 1 Ekim 2019'da oynaması ücretsiz hale getirildi ve bir sonraki ay Stadia'da ve ardından PlayStation 5 ve Xbox Series X/S platformlarında yayınlandı. Oyun, 31 Aralık 2018 tarihine kadar Activision tarafından yayımlandı. Ancak Bungie, Destiny franchise'ının yayın haklarını satın aldı. Oyun, 2014'te yapılmış olan Destiny ve sonraki genişleme paketlerinin(DLC) devamı niteliğindedir. Bir "efsanevi bilimkurgu" dünyasında geçen oyun, rol yapma oyunlarının unsurlarıyla, çok oyunculu bir "paylaşılan dünya" ortamına sahiptir. Orijinalinde olduğu gibi, Destiny 2'deki aktiviteler oyuncuya karşı çevre (PvE) ve oyuncuya karşı oyuncu (PvP) oyun türleri arasında bölünmüştür. Normal hikâye görevlerine ek olarak, PvE'de üç oyunculu "saldırı", zindan ve altı oyunculu baskın modlarına sahiptir.

Devasa çok oyunculu çevrimiçi oyun, aynı sunucuda yüzlerce hatta binlerce gibi çok sayıda oyuncunun bulunduğu çevrimiçi oyunların genel adıdır. MMO'larda genelde devasa bir sürekli açık dünya bulunur ancak buna istisna MMO'lar da vardır. Bu oyunlar PC'ler, konsollar ve akıllı telefonlar gibi ağa bağlanabilen pek çok cihazda bulunabilir.