İçeriğe atla

Oyun sanat tasarımı

Oyun sanat tasarımı, video oyunu geliştirmenin bir dalıdır. Geliştirme sürecinin öncesinde karakterlerin, ortamın, nesnelerin kabataslak görüntülerini hazırlayarak sürecin gidişatına yön verir.[1] "Programcı sanatı" da denen konsept tasarımların hazırlanması görsel sanatlar uzmanlarınca yapılabileceği gibi oyun tasarımcıları tarafından da bu üstlenilebilir.[2] Kaba eskizler tamamlandıktan ve oyun fikri geliştirilmeye hazır olduktan sonra sanatçılar bu eskizleri grafik tasarım yoluyla detaylandırır ve adım adım gidilerek son hâlini alır.

Tasarım süreci yapımcı firmanın maddi imkânları ölçüsünde bir ya da daha fazla kişi tarafından sürdürülür. Küçük oyun şirketleri, daha az sayıda ama daha çok yönlü iş yapabilen sanatçıyla çalışmayı tercih ederken büyük şirketler her biri bir tasarım alanında uzmanlaşmış tasarım ekipleriyle iş yapar.[3]

Kaynakça

  1. ^ Bates, Bob (2004). Game Design (İngilizce) (2 bas.). Thomson Course Technology. s. 171. ISBN 1-59200-493-8. 
  2. ^ Rogers, Scott (2010). Level Up!: The Guide to Great Video Game Design (İngilizce). Birleşik Krallık: John Wiley & Sons. ss. 13-14. ISBN 978-0-470-68867-0. 
  3. ^ Gooch, Eric. "Getting A Games Job". CyberGooch (İngilizce). 26 Aralık 2019 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 26 Aralık 2019. 

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Grafik tasarım</span> Zihin yoluyla geliştirilip, görsel ya da yazılı bir şekilde bir mesajı iletme

Grafik tasarım bir mesajı iletmek, bir görseli geliştirmek veya bir düşünceyi görselleştirmek için metnin ve görsellerin algılanabilir ve görülebilir bir düzlemde, iki boyutlu, üç boyut ve de dört boyut olarak organize edilmesini içeren yaratıcı bir süreçtir. Baskı, ekran, hareketli film, animasyon, iç mimari, ambalaj tasarımı gibi birçok ortamda dijital veya dijital olmayacak bir şekilde uygulanabilir. Grafik sanatı ve grafik tasarımlarda, görsel sanatların temel ilkeleri olan hizalama, denge, karşıtlık, vurgulama, hareket, görüntü, oran, yakınlık, tekrarlama, ritim ve birlik geçerlidir. Grafik tasarım için grafik tablet, grafik yazılımı, uygulama yazılımı ve programları kullanılır.

<span class="mw-page-title-main">Nintendo</span> çok uluslu video oyunu ve elektronik şirketidir

Nintendo Co., Ltd., Japonya merkezli bir çok uluslu video oyunu ve elektronik şirketidir. Şirket, 23 Eylül 1889'da hanafuda oyun kartları üreticisi olarak kurulmuş olup daha sonra oyuncak ve video oyunu sektörüne girdi. Nintendo günümüzde dünyanın en büyük video oyunu şirketlerinden biridir ve Mario, The Legend of Zelda, Animal Crossing ve Pokémon gibi tüm zamanların en iyi bilinen ve en çok satan video oyun serilerinden bazılarına sahiptir. Şirketin merkezi Kyoto'da yer almaktadır.

Aşağıdaki liste şu anda mevcut olan İnternet üst seviye alan adlarıdır (TLD'ler). Daha fazla bilgi için Üst seviye alan adına bakabilirsiniz.

Tasarım bir planın, bir nesnenin ya da bir inşa sürecinin meydana getirilmesine denir. Elizabeth Adams Hurwitz tarafından kısa ve öz olarak “gerekli olanın araştırılması” şeklinde tanımlanmıştır. Genellikle tatbikî sanatlar ve görsel sanatlar, mühendislik, mimarî, peyzaj ve diğer yaratıcı işler çerçevesinde ele alınır. Hem bir isim, hem de bir fiil (tasarlamak) olarak kullanılır. Tasarlamak, yeni bir nesne veya ürün, mekân ve alan için bir plan oluşturma ve geliştirme sürecine işaret eder. Tasarı ise hem son plan veya taslak ya da bir plan veya taslağın sonucu için kullanılır.

<i>The Sims</i> 2000 video oyunu

The Sims, Maxis tarafından geliştirilen ve Electronic Arts tarafından 2000 yılında yayınlanan stratejik yaşam simülasyonu video oyunudur. "Sim" adı verilen sanal insanların kurgusal bir mahalle içerisinde yaşadığı evlerde bilgisayar simülasyonu üzerinden günlük aktiviteleri kontrol edilir. Oyuncular Sim'leri kontrol edebilir, kariyerlerini geliştirebilir, yaşadıkları alanı değiştirebilir ve diğer Sim'lerle ilişki kurabilirler. Aynı zamanda Sim'ler için ev yaratabilir, evi dekor edebilir, kıyafet alabilirler. Diğer Sim'lerle olan sosyal ilişkilerini de ilerletebilirler.

<span class="mw-page-title-main">Rockstar North</span> iskoçya merkezli video oyunu geliştirme şirketi

Rockstar North Ltd., İskoçya'nın Edinburg şehri merkezli video oyunu geliştirme şirketidir. Take-Two Interactive şirketine ait Rockstar Games'in bir koludur. Grand Theft Auto III, Grand Theft Auto: Vice City, Grand Theft Auto: San Andreas, Grand Theft Auto IV ve Grand Theft Auto V'ın birincil geliştiricileridir.

Media Molecule, merkezi Guildford, Surrey'de bulunan Britanyalı video oyunu geliştirme stüdyosu. 4 Ocak 2006'da, Lionhead Studios eski çalışanları Mark Healey, Alex Evans, Dave Smith ve Kareem Ettouney tarafından kuruldu. Şirketin kurucuları, Media Molecule kurulmadan önce Healey'nin önderliğinde Rag Doll Kung Fu adlı oyunu yayımlamışlardı.

<span class="mw-page-title-main">Gabe Newell</span> Oyun geliştirici, yazılımcı ve iş insanı

Gabe Logan Newell ya da GabeN, Valve Corporation şirketinin kurucularındandır ve icra kurulu başkanıdır. Half-Life adlı video oyununu yapmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Free Radical Design</span>

Free Radical Design, İngiltere'nin Nottingham şehri merkezli eski video oyun şirketidir. Second Sight ve TimeSplitters serisi ile tanınmaktadır. İlk olarak Free Radical Design ismi ile kuruldu daha sonra 2009 yılında Türk/Alman oyun geliştirme şirketi Crytek tarafından satın alınarak ismi Crytek UK olarak değiştirildi. 2014 yılında Crytek bünyesinden ayrılıp tekrar Free Radical Design adı altında faaliyet yürütmeye devam etmektedir.

Video oyunu tasarımı bir video oyununun, bütün detayları ile tasarlanması ve satışa sunulmadan önceki bütün aşamalarını konu almaktadır.

Oyun programcısı, yazılım mühendisi ve programlamacı olup, öncelikle video oyun geliştirme araçlarını video oyunları için üreten veya yazılımı için kod tabanını geliştiren bilgisayar bilimcisidir. Oyun programlama bir "oyun programcısı" terimidir ve alt dal olarak pek çok özel uzmanlık alanı disiplini bulunmaktadır. Oyun programcısı, bir oyunun tasarımı üzerinde çalışan "oyun tasarımcısı" terimi ile karıştırılmamalıdır.

<span class="mw-page-title-main">CD Projekt</span> Polonya menşeli video oyun üreticisi ve yayımcısı

CD Projekt, Varşova merkezli Polonyalı video oyunu geliştiricisi ve yayımcısı firma. 1994 yılında Marcin Iwiński ve Michał Kiciński tarafından kurulan firma, 2002 yılında CD Projekt Red ismiyle açtığı oyun stüdyosu tarafından geliştirilen The Witcher video oyunu serisi ile tanınmaktadır. Aynı zamanda internet üzerinden video oyunu satan GOG.com adlı site de bu firmaya bağlıdır.

Bir game jam, iş birliğine dayalı bir hızlandırılmış oyun geliştirme etkinliğidir. Video oyunları geliştirilen bir hackathon türü olarak görülebilir. İnsanların sınırlı bir zaman içinde bir veya daha fazla oyun geliştirmek için bir araya geldiği toplantılardır. Çoğunlukla 24 ile 72 saat arası uzunluktadır, ama bazıları daha uzun olabilir. Katılımcılar tipik olarak programcılar, oyun tasarımcıları, sanatçılar, müzisyenler, yazarlar ve oyun geliştirmeyle ilgili diğer uzmanlardan oluşur.

<span class="mw-page-title-main">İnşaat ve yönetim simülasyonu</span>

İnşaat ve yönetim simülasyonu (İYS) oyuncuların sınırlı kaynakları kullanarak kurgusal organizasyonları veya projeleri inşa ettikleri, geliştirdikleri ya da yönettikleri bir simülasyon oyunu çeşididir. Bazı strateji oyunları oyuncunun kaynak yönetimi ile proje geliştirmesini içerir. Ancak strateji oyunlarının aksine, esas İYS oyunlarında amaç bir düşmanı yenmek değil, devam eden bir süreçle ilgili hedeflere ulaşmaktır. Bu kategorideki oyunlar bazen yalnızca yönetim oyunu olarak adlandırılır.

<span class="mw-page-title-main">Tasarım düşüncesi</span> Analitik, çözüm odaklı bir düşünce ile ortaya çıkıp daha sonra konuya göre oluşan bir teknik yapı

Tasarım odaklı düşünme, tasarım kavramlarının geliştirildiği bilişsel, stratejik ve pratik süreçleri ifade eder. Tasarım odaklı düşünmenin temel kavramlarının ve yönlerinin birçoğu, hem deneylerle hem de doğal bağlamlarda farklı tasarım alanlarında, bilgi ve pratiğe dayalı araştırmalar ve çalışmalarla tanımlanmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Eskiz</span>

Eskiz veya taslak, genellikle bitmiş bir eser olması amaçlanmayan, acele icra edilmiş serbest çizimlere verilen addır. Sanatçı, eskiz yoluyla gördüğü bir şeyi kaydedebilir, bir fikri geliştirmek ya da daha sonra kullanmak için kağıda veya eskiz defterine dökebilir ve/veya bir imgeyi, fikri ya da prensibi başkasına gösterebilir.

<span class="mw-page-title-main">İş simülasyonu oyunu</span>

İş simülasyon oyunları, veya iş insanı oyunları olarak da bilinen ekonomik simülasyon oyunları, genellikle bir iş biçiminde, ekonomik süreçlerin yönetimine odaklanan oyunlardır. Saf iş simülasyonları, inşaat ve yönetim simülasyonlarının bir inşaat unsuru içermeyen versiyonu olarak tanımlanmıştır ve bu nedenle yönetim simülasyonları olarak adlandırılabilir. Aslında bu tür oyunlarda mikro yönetim sıklıkla vurgulanır. Esasen sayısaldırlar, ancak yaratıcı grafikler kullanarak oyuncunun dikkatini çekmeye çalışır. Bu oyunlara ilgi, algoritmalar kullanarak gerçek dünyadaki olayların doğru simülasyonunun yanı sıra, oyuncuların eylemlerinin beklenen veya makul ve yakın sonuçlara bağlanmasına dayanır. Ekonomik simülasyonların önemli bir yönü, yapay sistemlerin, oynanışın ve yapıların ortaya çıkmasıdır.

<span class="mw-page-title-main">Can (video oyunu)</span>

Video oyunlarında can, bir oyuncu-karakterin sahip olduğu, oyunun başlangıcı ile bitişi arasındaki süre olarak tanımlanan bir oyun sırasıdır. Canlar bir ile oyun sona ermeden denemede sonlu sayısına atıfta üzerinde oyun. Bazen, özellikle her yaştan oyunlarda, birinin " hayatını " kaybetmenin ürkütücü imalarından kaçınmak için bir şans veya deneme olarak adlandırılır. Genel olarak, oyuncu tüm sağlık puanlarını kaybederse, bir can kaybeder. Tüm canları kaybetmek genellikle oyuncu-karakterine " oyunun bitmesini " sağlayarak onları ya yeniden başlamaya ya da oyunu durdurmaya zorlar.

İletişim tasarımı yazılı, zanaat ürünü, elektronik medya ya da sunumların insanlarla nasıl iletişim kuracağı ile ilgilenen bilgi geliştirmenin ve tasarımın bir arada olduğu multi disiplinler bir alandır. İletişim tasarımının izlediği yol, medyada mesajı yalnızca estetik bir kaygı ile aktarmak ve geliştirmek değil, ancak aynı zamanda yeni medya kanalları oluşturarak mesajın hedef kitleye ulaştığından emin olmaktadır. Bazı tasarımcılar birbirleriyle örtüşen özellikleri nedeniyle iletişim tasarımı ve grafik tasarım alanlarını birbiri yerine tercih etmektedir.

Zaman yönetimi oyunları seviye hedeflerini yerine getirmek için kaynakların hızlı gerçek zamanlı tahsisine odaklanan strateji ve gündelik oyunların bir alt türündedir. Oyuncu, oynarken ortaya çıkan gelen taleplere tepki vermeli ve mümkün olan en büyük ödülü almak için onlara en etkili şekilde hizmet etmelidir. Genellikle zamanla sınırlıdırlar ve kaynakları, istekleri yerine getirebilecekleri hızı sınırlar. Tapper ve Diner Dash, bu türdeki popüler oyunlardır.