İçeriğe atla

Oyun mekaniği

Oyun mekaniği, oyun durumu ile etkileşim için tasarlanmış faktörler, oyuncuya oyun içerisinde sağlanan çeşitli eylemler, davranış ve kontrol mekanizmalarıdır.[1] Tüm oyunlar mekanik kullanır; ancak oyuna verdikleri nihai önem konusunda farklı türlerdedir. Genel olarak, oyun tasarımı sürecindeki çalışmalar, oyunu oynayan insanların ilgi çekici ama mutlaka eğlenceli bir deneyime sahip olmalarını sağlayan oyun mekaniği ile ortaya çıkma çabalarıdır.

Oyun mekaniğinin karmaşıklığı derinlik ve hatta gerçekçilik ile karıştırılmamalıdır.[] Go adlı masa oyunu, belki de tüm oyunlar arasında en basitlerinden biri sayılabilir, ancak olağanüstü bir oyun derinliği sergiler. Çoğu bilgisayar veya video oyunu, nispeten basit tasarımlarda bile teknik olarak karmaşık (bir insanın tüm hesaplamaları yapması açısından) mekaniklere sahiptir.[2]

Kaynakça

  1. ^ Sicart, Miguel (1 Aralık 2008). "Defining Game Mechanics". Game Studies. 8 (2). ISSN 1604-7982. 11 Haziran 2016 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 22 Haziran 2016. 
  2. ^ Adams, Ernest; Rollings, Andrew (2003). Andrew Rollings and Ernest Adams on game design. New Riders Publishing. ISBN 1-59273-001-9. One or more causally linked series of challenges in a simulated environment"; "Gameplay is the result of a large number of contributing elements. .. gameplay is not a singular entity. It is a combination of many elements, a synergy that emerges from the inclusion of certain factors. .. The gameplay emerges from the interaction among these elements, .. 

İlgili Araştırma Makaleleri

<i>The Sims</i> 2000 video oyunu

The Sims, Maxis tarafından geliştirilen ve Electronic Arts tarafından 2000 yılında yayınlanan stratejik yaşam simülasyonu video oyunudur. "Sim" adı verilen sanal insanların kurgusal bir mahalle içerisinde yaşadığı evlerde bilgisayar simülasyonu üzerinden günlük aktiviteleri kontrol edilir. Oyuncular Sim'leri kontrol edebilir, kariyerlerini geliştirebilir, yaşadıkları alanı değiştirebilir ve diğer Sim'lerle ilişki kurabilirler. Aynı zamanda Sim'ler için ev yaratabilir, evi dekor edebilir, kıyafet alabilirler. Diğer Sim'lerle olan sosyal ilişkilerini de ilerletebilirler.

Hayatta kalma-korku oyunu korku ve hayatta kalma oyunlarının bir alt türüdür, çünkü oyun onları korku grafikleri veya korkutucu ambiyans ile korkutmaya çalışır. Dövüş, oyunun bir parçası olabilse de, sınırlı cephane veya silahlar, sağlık, hız ve görüş veya oyuncunun oyun mekaniği ile etkileşiminin çeşitli engelleri yoluyla oyuncunun tipik aksiyon oyunlarına göre daha az kontrol sahibi olduğu hissettirilir. Oyuncu ayrıca oyunda ilerlemek için yeni alanlara giden yolu açan ve bulmacaları çözen öğeler bulmaya zorlanır. Oyunlar, karanlık labirent benzeri ortamlar ve düşmanların beklenmedik saldırıları gibi güçlü korku temalarından yararlanır.

Oyunlaştırma (gamification), oyun felsefesinin oyunsal düşünmenin ve oyun mekaniklerinin oyun-dışı alanlarda, motivasyonu artırmak ve kullanıcıları problem çözmeye teşvik etmek için kullanılmasıdır. Oyunlaştırma için yapılan en kapsamlı ve en çok kabul gören tanım ise oyun tasarım unsurlarının oyun bağlamı dışındaki durumlarda kullanılması şeklindedir. Oyunlaştırma birçok farklı alanda incelenmiş ve uygulanmıştır. Bu alanlardan bazıları müşteri sadakati, eğitim, fiziksel egzersiz, dönüşüm oranı, veri kalitesi, doğru zamanlama, medya ve öğrenimdir. Oyunlaştırma üzerine yapılan araştırmalar hakkındaki bir inceleme oyunlaştırma çalışmalarının büyük çoğunluğunun olumlu sonuçlar sağladığını göstermektedir.

<span class="mw-page-title-main">Araç simülasyon oyunu</span>

Araç simülasyon oyunları, araçların çeşitli işletimsel sistemler tarafından gerçekçi bir şekilde yorumlanarak oyuncuya sunulan video oyunlarıdır. Otomobil, uçak, deniz taşıtları, uzay araçları, askeri araçlar vb. çeşitli araçları ve taşıtları içerir. Oyuncunun, sürücünün perspektifinden bu taşıtları kullanmasına veya rakip araçlar ile mücadele etmesine olanak sağlar. Oyunlar genellikle gerçekçiliğe dayalıdır ve yakıt yönetimi, belirlenen noktaya ve belirlenen zamanda yapılan yolcu ve yük teslimatlarını içerebilir.

Tanrı oyunu, ya ilahi ve doğaüstü güçlere sahip bir varlık olarak, ya büyük bir lider olarak ya da önceden belirlenmiş olmayan karakterle büyük bir ölçek üzerinde oyunu kontrol edici pozisyonundaki oyuncuya rol veren bir yapay yaşam oyunudur. Oyun ortamı kendi başına hareket eden karakterler içerir. Oyuncu bu karakterleri gözetler ve çeşitli şekilde etki altına alır.

<span class="mw-page-title-main">Bulmaca oyunu</span>

Bulmaca oyunu, bulmaca çözme üzerine kurulu video oyunu türüdür. Farklı bulmaca çeşitleri ile oyuncunun mantık, örüntü tanıma, sıralama ve kelime tamamlama gibi problem çözme kabiliyetleri sınanır. Oyuncunun bir bulmacayı çözmek için sınırsız zamanı olabileceği gibi basit bulmacaları zaman kısıtıyla çözmesi gerekebilir.

<span class="mw-page-title-main">Rol yapma video oyunu</span>

Rol yapma video oyunu, oyuncuların kurgusal bir sahnede farklı karakterlerin rollerini üstlendikleri bir video oyunu türüdür. Birçok rol yapma video oyunları, masa üstü rol yapma oyunları kökenlidir ve aynı terminolojinin, ayarların ve oyun mekaniğinin çoğunu kullanmaktadır. Kalem kâğıt oyunları ile diğer önemli benzerlikler arasında, geliştirilmiş öykü anlatma ve öyküleyici unsurlar, oyuncu karakter geliştirme, karmaşıklık, ayrıca oynatılabilirlik ve dalma sayılabilir. Elektronik bir ortam, oyun görevlisi gerekliliğini ortadan kaldırır ve muharebe çözünürlüğü hızını arttırır. RPG'ler, basit metin tabanlı konsol-pencere oyunlarından görsel olarak zengin 3D deneyimler haline gelmiştir.

<span class="mw-page-title-main">Strateji video oyunu</span>

Strateji video oyunu, ustaca düşünmeye ve zafere ulaşmak için planlamaya odaklanan bir video oyunu türüdür. Strateji video oyunları, stratejik, taktiksel ve bazen lojistik zorlukları ve keşifleri vurgular. Genel olarak, oyunun dönüşüme dayalı mı yoksa gerçek zamanlı mı olduğuna ve oyunun strateji veya taktik üzerinde yoğunlaşıp durmadığına bağlı olarak dört alt tipe ayrılırlar.

Yaşam simülasyonu oyuncunun bir ya da daha fazla sanal canlıyı yaşadığı ya da kontrol ettiği bir simülasyon oyunu türüdür. Bir yaşam simülasyon oyunu kişiler ve ilişkileri üzerine olabilir veya bir ekosistemin benzetimi olabilir.

<span class="mw-page-title-main">İnşaat ve yönetim simülasyonu</span>

İnşaat ve yönetim simülasyonu (İYS) oyuncuların sınırlı kaynakları kullanarak kurgusal organizasyonları veya projeleri inşa ettikleri, geliştirdikleri ya da yönettikleri bir simülasyon oyunu çeşididir. Bazı strateji oyunları oyuncunun kaynak yönetimi ile proje geliştirmesini içerir. Ancak strateji oyunlarının aksine, esas İYS oyunlarında amaç bir düşmanı yenmek değil, devam eden bir süreçle ilgili hedeflere ulaşmaktır. Bu kategorideki oyunlar bazen yalnızca yönetim oyunu olarak adlandırılır.

<span class="mw-page-title-main">Sanal kamera sistemi</span> 3D sanal dünyanın bir görünümünü görüntülemek için bir kamerayı veya bir dizi kamerayı kontrol etme

Sanal kamera sistemi, üç boyutlu sanal dünya içerisinde kamera ya da kamera grubunun kontrolünü sağlayan sistem. Sistem, aksiyon oyunlarında görüntüyü oyuncuya mümkün olan en iyi açıyla vermek için kullanılır.

<span class="mw-page-title-main">Ritim oyunu</span>

Ritim oyunu, bir oyuncunun ritime ayak uydurmaya çalıştığı müzik temalı bir video oyunu türüdür. Bu türdeki oyunlar genellikle dansa veya müzik aletlerine benzetilmiş performanslara odaklanır ve oyuncuların ekranda gösterilen sırayla düğmelere basmasını gerektirir. Çoğu ritim oyunu, oyuncuların en yüksek skor için yarıştığı veya bir müzik grubuna benzer şekilde işbirliği yaptığı çok oyunculu modlar içerir. Geleneksel giriş cihazları olarak kullanılabilirken, ritim oyunları genellikle müzik aletlerini taklit eden yeni oyun kumandaları içerir. Bazı dans temelli oyunlar, oyuncunun giriş cihazı olarak işlev gören basınca duyarlı pedlerle bir mat üzerinde fiziksel olarak dans etmesini gerektirir.

<span class="mw-page-title-main">İş simülasyonu oyunu</span>

İş simülasyon oyunları, veya iş insanı oyunları olarak da bilinen ekonomik simülasyon oyunları, genellikle bir iş biçiminde, ekonomik süreçlerin yönetimine odaklanan oyunlardır. Saf iş simülasyonları, inşaat ve yönetim simülasyonlarının bir inşaat unsuru içermeyen versiyonu olarak tanımlanmıştır ve bu nedenle yönetim simülasyonları olarak adlandırılabilir. Aslında bu tür oyunlarda mikro yönetim sıklıkla vurgulanır. Esasen sayısaldırlar, ancak yaratıcı grafikler kullanarak oyuncunun dikkatini çekmeye çalışır. Bu oyunlara ilgi, algoritmalar kullanarak gerçek dünyadaki olayların doğru simülasyonunun yanı sıra, oyuncuların eylemlerinin beklenen veya makul ve yakın sonuçlara bağlanmasına dayanır. Ekonomik simülasyonların önemli bir yönü, yapay sistemlerin, oynanışın ve yapıların ortaya çıkmasıdır.

Sosyal simülasyon oyunları, çoklu yapay yaşamlar arasındaki sosyal etkileşimleri araştıran bir alt tür yaşam simülasyonu oyunudur. Bu türün en ünlü örnekleri The Sims and the Animal Crossing serisidir.

It Takes Two, Hazelight Studios tarafından geliştirilen ve Electronic Arts tarafından EA Originals programı kapsamında yayınlanan bir aksiyon-macera platform oyunudur. Oyun, Mart 2021'de Windows, PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One ve Xbox Series X ve Series S için piyasaya sürüldü. Hazelight'ın ilk oyunu A Way Out gibi It Takes Two da bir tek oyunculu seçeneğine sahip değil; sadece iki oyuncuyla çevrimiçi veya yerel bölünmüş ekran ile oynanabilmektedir.

Deste oluşturma oyunları, bir deste oluşturmanın esas oynanış unsuru olduğu kart oyunları veya kutu oyunlarını ifade eder. Deste oluşturma oyunları, her oyuncunun kendine has bir destesi olması yönüyle kart koleksiyonu oyunlarına benzer. Bununla birlikte kart koleksiyon oyunlarından farklı olarak kartlar rastgele paketlerde satılmaz ve deste büyük oranda oyundan önce değil oyun sırasında oluşturulur.

<span class="mw-page-title-main">Sandbox oyunu</span>

Sandbox oyunu, genellikle önceden belirlenmiş bir hedef olmaksızın ve alternatif olarak oyuncunun kendisi için belirlediği bir hedefle, oyuncuya etkileşim için büyük ölçüde yaratıcılık sağlayan bir oyun öğesi içeren bir video oyun türüdür. Bu tür oyunların herhangi bir amacı olmayabilir ve bazen oyun dışı veya yazılım oyuncakları olarak anılır. Daha sık olarak, sandbox oyunları, bu yaratıcı unsurların diğer türlere dahil edilmesinden ve yeni ortaya çıkan oyunlara izin verilmesinden kaynaklanır. Sandbox oyunları genellikle oyuncuya oyun dünyasında hareket ve ilerleme özgürlüğü veren bir açık dünya konseptiyle ilişkilendirilir. "Korumalı alan" terimi, çocukların içinde istedikleri hemen hemen her şeyi yaratmalarına izin veren bir sanal alanın doğasından gelir.

Soulsvari veya souls benzeri, yüksek zorluk seviyelerine, çevre aracılığıyla hikâye anlatımına ve genellikle karanlık fantezi atmosferine sahip olmasıyla bilinen aksiyon rol yapma oyunu alt türüdür. Soulsvari oyunların kökeni, FromSoftware firması tarafından geliştirilen ve Hidetaka Miyazaki tarafından tasarlanan, temaları ve oynanış mekaniği ile birçok benzer oyuna doğrudan ilham veren Souls video oyunları serisine dayanmaktadır. Souls serisini oluşturan oyunlar FromSoftware tarafından geliştirilen Demon's Souls (2009), Dark Souls (2011), Dark Souls II (2014) ve Dark Souls III (2016) oyunlarıdır. Bu oyunların yanı sıra yine aynı firmanın 2015 yılında yayınladığı Bloodborne oyununun da benzer türde olması nedeniyle FromSoftware tarafından piyasaya sürülen soulsvari türündeki oyunlar genellikle Souls ve Bloodborne kelimelerinin birleşimiyle oluşturulan Soulsborne adıyla bilinmektedir.

Taktik nişancı oyunu, gerçeğe yakınlığıyla dikkat çeken ve taktiksel ve iş birliğine dayalı olmasıyla öne çıkan birinci şahıs veya üçüncü şahıs nişancı video oyunlarıdır. Nişancı oyunlarında hızlı refleksler ön plandayken taktik nişancı oyunlarında daha önemli olarak; hızlı düşünebilme, temkinli ve planlı davranma ve strateji kurma gibi özellikler ön plana çıkar. Rainbow Six, Ghost Recon, Squad gibi oyunlar taktik nişancı oyunları arasında popüler oyunlardır. Taktik nişancı oyunlarının askeri simülasyon oyunları ile birçok benzerliği olmasından dolayı birbirlerinin yerlerine kullanıldığı veya birlikte kullanıldığı görülür.

Video oyunlarında güçlendirme, video oyunlarında karakterlerin (PC ve NPC) kendilerine bir takım ekstra yetenekler, özel güçler veya geçici etkiler eklemesi veya kazanması durumunu belirten bir video oyun terimidir. Rol yapma oyunlarında seviye atlama olarak; platform, labirent, shoot 'em up ve arcade türü oyunlarda gizli yerlerden veya düşmanlardan düşerek; diğer aksiyon oyunlarında da çeşitli şekillerde karakter gelişimleri veya geçici karakter gelişimleri mevcuttur. Bir platform oyunu olan Super Mario'da karakter süper mantarı yediği zaman geçici olarak karakteri güçlenir ve daha güçlü forma ulaşır.Pac-Man, bir güçlendirme mekaniğine sahip ilk video oyunu olarak kabul edilir.