İçeriğe atla

Oyun bilgisayarı

Oyun bilgisayarı, yüksek miktarda bilgi işlem gücü gerektiren bilgisayar oyunu ve video oyunlarını oynamak için tasarlanmış kişisel bilgisayardır.[1] Modern bir oyun bilgisayarı, yüksek performanslı ekran kartı ve yüksek çekirdek sayılı merkezi işlem birimi gibi performans odaklı bileşenlerin eklenmesiyle genel bir bilgisayarla karşılaştırılabilir. Oyun bilgisayarları alt sınıf, orta düzey ve üst düzey pazarlara bölünebilir.[2] Oyun bilgisayarları ile beraber oyun oynamak için farklı konsollar, kameralar ve diğer aksesuarlar da tasarlanır. Oyun bilgisayarları genellikle çok oyunculu oyun, simülasyon oyunu, tarayıcı oyunu, çevrimiçi oyun, sosyal ağ oyunu, konsol oyunu, video düzenleme gibi diğer yoğun görevler için de uygundur.[3]

Kaynakça

  1. ^ "Arşivlenmiş kopya". 31 Ağustos 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 1 Eylül 2020. 
  2. ^ "Arşivlenmiş kopya". 29 Eylül 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 1 Eylül 2020. 
  3. ^ "Arşivlenmiş kopya". 12 Eylül 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 1 Eylül 2020. 

Ayrıca bakınız

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Platform oyunu</span> video oyunu türü

Platform oyunu, kullanıcının ekrandaki hareketli karakteri (kahramanı) çeşitli düzlemler (platformlar) arasında koşarak, zıplayarak veya tırmanarak ilerlettiği iki boyutlu bir video oyunu türü. Bilgisayar Oyunları tarihinde önemli bir yer tutan platform oyunları genelde oyuna konu olan kahramanın çeşitli engeller üzerinden geçirilerek bölümün tamamlanması ve bir sonraki bölüme geçilmesi üzerine kurulmuş bir algoritmaya dayanır. Bu tip oyunlarda kahramanın karşısına çıkan düşmanlar çeşitli silahlar yardımıyla veya düşmanın üzerinde zıplanarak alt edilir.

Xbox 360, Microsoft'un ürettiği Yedinci jenerasyon oyun konsoludur. 27 Kasım 2005'te eski nesil Xbox'ın devamı olarak ABD'de piyasaya çıktı. Xbox 360'ın Türkiye'ye resmi olarak satışı 19 Kasım 2012 tarihinde başladı.

<span class="mw-page-title-main">Çok oyunculu oyun</span> birden çok oyuncunun birlikte oynayabileceği video oyunu

Çok oyunculu bir video oyunu, aynı oyun ortamında aynı anda birden fazla kişinin yerel olarak oynayabildiği bir video oyunu türüdür. veya internet üzerinden çevrimiçi olarak oynanabilir. Çok oyunculu oyunlar genellikle oyuncuların tek bir oyun sisteminin kaynaklarını paylaşmasını veya daha uzak bir mesafeden birlikte oynamak için ağ teknolojisini kullanmasını gerektirir. Oyuncular bir veya daha fazla insan yarışmacıya karşı yarışabilir, ortak bir hedefe ulaşmak için bir insan partnerle işbirliği içinde çalışabilir veya diğer oyuncuların faaliyetlerini denetleyebilir. Çok oyunculu oyunlar, oyuncuların diğer kişilerle ortaklık veya rekabet içinde etkileşim kurmasına izin vererek onlara tek oyunculu oyunlarda olmayan sosyal iletişimi sağlar.

<span class="mw-page-title-main">PlayStation (konsol)</span> sony tarafından 1994 yılında piyasaya sürülen 5. nesil oyun konsolu

PlayStation,, Sony Interactive Entertainment tarafından geliştirilen PlayStation serisinin ilk modeli olan video ve oyun konsoludur.

<span class="mw-page-title-main">Nintendo Entertainment System</span> 1985te Nintendonun geliştirilip piyasaya sürdüğü 8-bit üçüncü-jenerasyon video oyun konsolu

Nintendo Entertainment System, Nintendo tarafından yapılmış, 8-bit ev konsoludur. Aslen Japonya'da Family Computer (Famicom) ismiyle 1983 yılında satılmaya başlanmıştır. Kuzey Amerika'da 1985, Avrupa'da ve Kanada'da 1986, Avustralya'da 1987'de satışa sunulmuştur. Güney Kore'de Hyundai Comboy olarak bilinir. Halefi Super Nintendo Entertainment System konsoludur. Zamanının en çok satan konsollarındandır.

Video oyunu, bilgisayar veya oyun konsolu gibi görüntü sinyali gönderen bir video ile görsel bir kullanıcı arayüzü kullanılarak oynanan oyun türü.

<span class="mw-page-title-main">Bilgisayar oyunu</span> bilgisayarda oynanan oyun türü

Bilgisayar oyunu veya kişisel bilgisayar oyunu olarak da bilinen PC oyunu, bir video oyun konsolu veya atari makinesi yerine kişisel bilgisayarda oynanan bir tür video oyunudur. Tanımlayıcı özellikleri şunları içerir: daha çeşitli türleri ve kullanıcı tarafından belirlenen oyun donanımı ve yazılımı; genellikle giriş, işleme, video ve ses çıkışında daha büyük kapasite. Bilgisayar oyunu oynamak için özel olarak oyun bilgisayarı modelleri, farklı aksesuarlar tasarlanmıştır. Mobil oyunların son yıllarda büyümesine rağmen, 2018 yılında, küresel PC oyunları pazarı yaklaşık 27,7 milyar dolar değerindeydi.

Oyun konsolu, harici televizyon bağlantısı yoluyla oyun oynama imkânı veren bilgisayar kökenli eğlence cihazıdır. Temeli 1947 yılına kadar uzanan bilgisayar oyunları, oyun konsolu gelişim sürecinin de tohumlarını ekmiştir.

<span class="mw-page-title-main">Masaüstü bilgisayar</span>

Masaüstü bilgisayar, sabit bir konsol veya masa üzerine uygun yapıda tasarlanan kişisel bilgisayar türüdür. Bu bilgisayarlar çeşitli türlerde parçaların birleştirilmesiyle çok farklı biçimde oluşturulabilirler. Boyutları büyük ve ağır olması sebebiyle çevresel faktörlerden daha az zarar görürler. Diğer kişisel bilgisayarlara göre yüksek güç harcarlar ve daha az maliyete sahiptirler. Ayrıca performans olarak öndedirler ancak yavaş yavaş Dizüstü bilgisayarlar performansta da öne geçmeye başlamıştır lakin ısınma sorunu vardır. Günümüzde pek çok masaüstü bilgisayarın ayrı klavye, fare ve ekranı vardır.

Video oyunu geliştiricisi takımlı ya da bireysel olarak video oyunları yapan bir yazılım geliştiricidir. Bir geliştirici Sony'nin PlayStation 3'ü, Microsoft'un Xbox 360'ı, Nintendo'nun Wii'si gibi belli video oyunu konsollarına yoğunlaşabilir ya da kişisel bilgisayarlar dahil olmak üzere türlü sistemler için geliştirebilir. Bir oyun geliştirici büyük bir yapım şirketinin takımına dahil olabileceği gibi, kendi başına ya da çok küçük bir ekibin parçası olarak bağımsız oyunlar geliştirebilir.

<span class="mw-page-title-main">Unity (oyun motoru)</span>

Unity, öncelikli olarak bilgisayarlar, konsollar ve mobil cihazlar için video oyunları ve simülasyonları geliştirmek için kullanılan ve Unity Technologies tarafından geliştirilen çapraz platform bir oyun motorudur. İlk kez yalnızca Apple'ın 2005'teki Worldwide Developers Conference'da OS X için ilan edildi, bu tarihten itibaren 27 platformu hedeflemek üzere genişletildi. Unity oyun motoru; film sektörü, otomotiv sektörü, mimari, mühendislik ve inşaat gibi video oyunları dışındaki farklı endüstriler tarafından da benimsenmiş ve kullanılmaktadır.

<span class="mw-page-title-main">Steam Machine</span>

Steam Machine, oyun konsolu benzeri bir deneyim sağlamak için Valve'ın SteamOS'sini çalıştırmak üzere tasarlanmış bir dizi önceden oluşturulmuş küçük form faktörlü oyun bilgisayarıydı. Birkaç bilgisayar satıcısı, kendi Steam makineleri sürümlerini perakende satış için geliştirmek üzere Valve ile anlaştı ve Valve'ın gereksinimlerine ek olarak Microsoft Windows ile çift önyükleme seçenekleri ve bilgisayarı yükseltme yeteneği gibi ek seçenekler sundu. Tüketiciler, Steam OS'de yer alan Valve'ın aynı adı taşıyan popüler Steam mağazası aracılığıyla Steam Makineleri dijital olarak video oyunları satın alabilirler.

<span class="mw-page-title-main">Xbox</span> Microsoftun geliştirdiği video oyun konsolu

Xbox Microsoft tarafından oluşturulan ve sahip olunan bir Xbox kumandası ve video oyunu markasıdır. Sırasıyla altıncı nesil video oyunu konsolları, yedinci nesil video oyunu konsolları ve sekizinci nesil video oyunu konsollarında çıkan üç video oyunu konsolu ile Microsoft tarafından geliştirilen bir dizi video oyun konsolunu temsil ediyor. Bu marka aynı zamanda uygulamaları (oyunlar), akış hizmetlerini, Xbox Live Marketplace, Xbox Live adına çevrimiçi bir hizmeti ve Xbox Game Studios adına geliştirme kolunu temsil ediyor. Marka ilk olarak ABD’de Kasım 2001’de orijinal Xbox konsolunun lansmanıyla tanıtıldı.

<span class="mw-page-title-main">PlayStation Classic</span>

PlayStation Classic, orijinali 1994 PlayStation konsolunda piyasaya sürülen oyunları taklit eden Sony Interactive Entertainment'ın özel bir video oyun konsolu. Eylül 2018'de Tokyo Oyun Show'da ilan edildi ve orijinal yayınlanmasının 24. yıldönümü olan 3 Aralık 2018'de serbest bırakıldı. Konsol, rakip Nintendo'nun NES Classic Edition ve Super NES Classic Edition mini konsollarından önceki sürümleriyle karşılaştırıldı.

<span class="mw-page-title-main">Amstrad CPC</span>

Amstrad CPC, Amstrad tarafından üretilen bir 8-bitlik ev bilgisayarıdır. 1984 yılında piyasaya sürülmüş olup 1980'lerin ortalarında Commodore 64 ve Sinclair ZX Spectrum'un egemen olduğu ev bilgisayarı pazarında rekabet etmek için tasarlandı.

<span class="mw-page-title-main">Video oyunu yayıncılığı</span> oyun içi görüntüyü internet üzerinde yayınlamak

Canlı video oyunu, insanların çevrimiçi olarak canlı bir kitleye oyun oynarken kaydettikleri bir etkinliktir. İçerik 2010'ların ortalarında Twitch.tv, YouTube, Facebook ve diğer sitelerde popüler hale geldi. 2014 itibarıyla Twitch akışları HBO Go'nun çevrimiçi hizmetinden daha fazla trafiğe sahipti. Profesyonel yayıncılar ve oyuncular genellikle üst düzey oyun ve eğlenceli yorumları birleştirir ve sponsor ticareti, abonelik iş modeli ve bağışlardan gelir elde eder.

<span class="mw-page-title-main">Taşınabilir oyun konsolu oyunları</span>

Taşınabilir oyun konsolu oyunları , taşınabilir cihazlar için tasarlanan interaktif elektronik oyunlarıdır. Genellikle video oyunlarının minyatürleştirilmiş versiyonlarıdır. Kontroller, ekran ve hoparlörlerin tümü tek bir ünitenin parçasıdır. Küçük piksellerden oluşan bir ızgaradan oluşan genel amaçlı bir ekrandan ziyade, genellikle oyun oynamak için tasarlanmış özel ekranlara sahiptirler. Bu oyunların görsel çıktıları birkaç küçük ampul veya LED ışıktan hesap makinesi benzeri alfanümerik ekranlara kadar değişebilir. Daha sonra bunların yerini ayrıntılı görüntülere sahip sıvı kristal, vakumlu floresan ekranlar ve VFD oyunları renkini aldı. El bilgisayarları, 1970'lerin sonlarından 1990'ların başlarına kadar en popüler halindeydi. Bunun için farklı taşınabilir oyun konsolu modelleri yaratıldı. Tetris, Yirmibir, poker, sudoku gibi popüler oyunlar vardır.

<span class="mw-page-title-main">Elektronik oyun</span> oyun

Elektronik oyun, oyuncunun oynayabileceği etkileşimli bir sistem oluşturmak için elektroniklerin kullanıldığı bir oyundur. Video elektronik oyunları günümüzde en yaygın biçimdir ve bu nedenle iki terim genellikle birbirinin yerine kullanılır. Taşınabilir oyun konsolu oyunları, bağımsız sistemler ve yalnızca görsel olmayan ürünler dahil olmak üzere diğer yaygın elektronik oyun biçimleri vardır.

<span class="mw-page-title-main">Amerika Birleşik Devletleri'nde video oyunculuğu</span>

Amerika Birleşik Devletleri'nde video oyunculuğu, ülkedeki en hızlı büyüyen eğlence endüstrilerinden biridir. Eğlence Yazılımı Derneği tarafından yayınlanan 2010 tarihli bir araştırmaya göre bilgisayar ve video oyun sektörü ABD ekonomisine ilaveten 4.9 milyar $ katkı sağlıyor.

Video oyun geliştirme, tek kişiden bütün dünyaya dağılmış uluslararası bir ekibe kadar değişen bir geliştirici ekip veya firma tarafından üstlenilen video oyun geliştirme sürecidir. Geleneksel ticari PC ve konsol oyunlarının geliştirilmesi normalde bir yayımcı tarafından finanse edilir ve tamamlanması birkaç yıl alabilir. Bağımsız oyunlar genellikle daha az zaman ve sınırlı bütçe ile bireyler ve daha küçük geliştirici ekip tarafından üretilebilir. Bağımsız oyun endüstrisi, Unity, Unreal Engine ve CryEngine gibi herkes tarafından erişilebilir oyun geliştirme motorlarının ve Steam, Ubisoft Connect gibi yeni çevrimiçi dağıtım sistemlerinin yanı sıra Android ve iOS cihazları için mobil oyun pazarının büyümesinin kolaylaştırmasıyla yükseliştedir.