İçeriğe atla

Oyun Geliştiricilerinin Seçimi Ödülleri

Oyun Geliştiricilerinin Seçimi Ödüllerinden Bir Fotoğraf (2017)

Oyun Geliştiricilerinin Seçimi Ödülleri (Game Developers Choice Awards), her yıl Game Developers Conference tarafından düzenlenen, video oyunları ve video oyunu geliştiricileri için çeşitli kategorilerde ödüllerin verildiği etkinliktir. İlk olarak 2001 yılında düzenlenmiş olup, 1997 ile 1999 yılları arasında düzenlenen Spotlight Awards'ın ardılı niteliğindedir.

Adaylık ve oylama süreci

2007 yılına kadar ödüllerin yönetimini International Game Developers Association sürdürürken, o yıl yönetim Gamasutra isimli web sitesine geçti.[1] Adaylık sürecini, Gamasutra ile Game Developer dergisi editörleri arasından oluşturulan bir kurul yürütür. Gamasutra'ya kayıtlı kullanıcıların belirlediği adaylar, bu kurul tarafından kabul edilir. Adaylık sürecinin sona ermesinin ardından kurul, her ödül kategorisi için beşer adayın ismini açıklar. "Hayat Boyu Başarı Ödülü", "Öncü Ödülü" ve "Elçi Ödülü" sahipleri direkt olarak kurul tarafından belirlenirken, kalan kategorilerde verilen ödüllerin sahibi, adaylık sürecine katılanların her kategori için birer seçimde bulunması sonucu belirlenmektedir.[2]

Kazananlar

Yılın Oyunu

En İyi Çıkış Yapan Oyun

Bu kategori, ilk kez bir oyun geliştiren oyun stüdyolarına özeldir. Kategorinin eski adı Yılın Yeni Stüdyosu idi ve 2008 yılından önce ödül oyun adına değil, stüdyo adına verilmekteydi.

En İyi Taşınabilir Oyun

Herhangi bir taşınabilir oyun platformunda çıkan oyunlara verilmektedir.

En İyi İndirilebilir Oyun

Yalnızca İnternet üzerinden indirilebilen oyunlara verilmektedir.

En İyi Ses

Ses efektleri, müzikler, ses tasarımı ve orkestrasyon bakımından yılın en iyisi olarak belirlenen oyuna verilmektedir.

En İyi Oyun Tasarımı

Oynanış, mekanikler, bulmacalar, oyun dengesi ve senaryo bakımından yılın en iyisi olarak belirlenen oyuna verilmektedir.

En İyi Teknoloji

Grafik programlama, yapay zekâ, ağ oluşturma ve oyun fizikleri bakımından yılın en iyisi olarak belirlenen oyuna verilir.

En İyi Görsel Tasarım

Animasyonlar, modelleme, sanat yönetimi ve dokular bakımından yılın en iyisi olarak belirlenen oyuna verilir.

En İyi Hikâye

Hikâye, olay örgüsü, diyaloglar ve anlatım bakımından yılın en iyisi olarak belirlenen oyuna verilir.

Yenilik Ödülü

Oyun dünyasına yenilikler getirdiği düşünülen oyuna veya oyunlara verilmektedir.

Özel ödülleri kazananlar

Yaşam Boyu Başarı Ödülü

Oyunları ve oyun geliştiricilerini etkilediği düşünülen kişilere verilmektedir.

Öncü Ödülü

2007 yılına kadar İlk Penguen olarak bilinen ödül; yeni bir teknoloji, oyun konsepti veya oynanış tasarımı geliştiren kişilere verilmektedir.

  • 2014: Brandon Beck ve Marc Merrill (Riot Games'in yaratıcıları)
  • 2013: Steve Russell (Spacewar!'un yaratıcısı)
  • 2012: Dave Theurer
  • 2011: Yu Suzuki
  • 2010: Gabe Newell (Valve Corporation'ın yaratıcıları)
  • 2009: Alex Rigopulos ve Eran Egozy (Harmonix'nin kurucuları)
  • 2008: Ralph Baer (Magnavox Odyssey'nin yaratıcısı)
  • 2007: Alexey Pajitnov (Tetris'in yaratıcısı)
  • 2006: Don Woods ve Will Crowther (Colossal Cave Adventure'ın yaratıcısı)
  • 2005: Richard Bartle (MUD'ın yardımcı yaratıcısı, devasa çevrimiçi çok oyunculu oyunların yaratıcısı)
  • 2004: Masaya Matsuura (NanaOn-Sha'nın kurucusu, oyunlarda müzik kullanımını başlatan kişi)
  • 2003: David Crane, Larry Kaplan, Jim Levy, Alan Miller ve Bob Whitehead (Activision'ın kurucuları)
  • 2002: Hubert Chardot ("Alone in the Dark'taki yüksek riskli çalışması" için)
  • 2001: Chip Morningstar ve Randy Farmer (Habitat'ın yaratıcıları)

Elçi Ödülü

Video oyunu endüstrisinin içinde veya dışında olan ve video oyunlarının "daha iyi bir yere gelmesine" yardımcı olan kişilere verilmektedir. 2008 yılına kadar verilen IGDA Topluluğa Katkı Ödülü'nün yerine verilmeye başlanmıştır.[3]

  • 2014: Anita Sarkeesian (Feminist Frequency)
  • 2013: Chris Melissinos (Sun Microsystems)
  • 2012: Kenneth Doroshow ve Paul M. Smith (Brown-Entertainment Merchants Association davasında Entertainment Merchants Association'ı savunan avukatlar)
  • 2011: Tim Brengle ve Ian Mackenzie (20 yılı aşkın süredir Game Developers Conference gönüllü programını organize eden kişiler)
  • 2010: Jerry Holkins, Mike Krahulik ve Robert Khoo
  • 2009: Tommy Tallarico
  • 2008: Jason Della Rocca

Seyirci Ödülü

Seyirciler tarafından yılın en iyi oyunu olarak belirlenen oyun için verilmektedir.

Günümüzde verilmeyen ödüller

En İyi Karakter Tasarımı

Oyunlarda yer alan lisanssız karakterlerin özgünlüğü, kişiliği ve duygusal derinliği göz önünde bulundurularak yılın en iyi karakteri olarak belirlenen karakterin yer aldığı oyuna verilen ödüldü.

En İyi Bölüm Tasarımı

En İyi Programlama

IGDA Topluluğa Katkı Ödülü

  • 2007: George Sanger
  • 2006: Chris Hecker
  • 2005: Sheri Graner Ray
  • 2004: Ray Muzyka ve Greg Zeschuk
  • 2003: Doug Church (Eidos Interactive)
  • 2002: Jeff Lander
  • 2001: John Carmack

Yılın En Özgün Oyun Karakteri

Maverick Ödülü

  • 2007: Greg Costikyan
  • 2006: Mike Dornbrook, Eran Egozy, Greg LoPiccolo ve Alex Rigopulos (Harmonix Music Systems)
  • 2005: Matt Adams, Ju Row Farr ve Nick Tandavanitj (Blast Theory)
  • 2004: Brian Fiete, Jason Kapalka ve John Vechey (PopCap Games)

En İyi Yeni Sosyal/Çevrimiçi Oyun

Kaynakça

  1. ^ "Press Release: THE 2008 GAME DEVELOPERS CHOICE AWARDS" (İngilizce). 20 Aralık 2007. 2 Ağustos 2014 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 5 Eylül 2014. 
  2. ^ "Rules & Regulations" (İngilizce). 1 Temmuz 2014 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 5 Eylül 2014. 
  3. ^ "Community Contribution Archive" (İngilizce). Game Developers Choice Awards. 1 Ağustos 2014 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 5 Eylül 2014. 

Dış bağlantılar

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Howard Shore</span>

Howard Leslie Shore, Oscar, Grammy ve Altın Küre ödülleri sahibi Kanadalı besteci. Dünyadaki soundtrack kültürü ile kendi ismini önemli besteciler listesine yazdırmıştır. Dünyada bilinen ve en sevilen çalışması ise Peter Jackson'ın Yüzüklerin Efendisi üçlemesidir.

<span class="mw-page-title-main">Eli Wallach</span> Amerikalı sinema oyuncusu (1915 – 2014)

Eli Herschel Wallach, Amerikalı sinema oyuncusudur.

Spike TV Video Oyun Ödülleri 2003 yılından 2013 yılları arasında her yıl düzenli olarak Spike TV tarafından düzenlenen video ve bilgisayar oyunları arasından çeşitli dallarda en iyilerin seçildiği bir ödül törenidir. 2013 yılı itibarıyla Spike TV on yıllık süren desteğini çekti ve ödülün adı The Game Awards olarak güncellendi.

Source motoru, Valve Corporation tarafından geliştirilen bir 3B, oyun motorudur. Bu motor, Microsoft Windows, OS X, Linux, Xbox, Xbox 360 ve PlayStation 3 tarafından desteklenir.

<span class="mw-page-title-main">Black Isle Studios</span>

Black Isle Interplay Entertainment isimli bilgisayar ve video oyun geliştiren ve yayınlayan şirketin bir birimi olarak kurulmuştu. Temel amacı Interplay Entertainment için Rol Yapma Oyunu (RYO) geliştirmekti. Birim 1996 senesinde oluşturulmuş ve Black Isle ismini 1998 senesinde almıştı. Stüdyo ismini, Black Isle yöneticilerinden olan Feargus Urquhart'ın İskoçya'da doğduğu bölgeden almıştır.

HeroEngine, özellikle MMO biçimindeki oyunları oluşturmak için Simutronics Corporation tarafından geliştirilen bir 3B oyun motoru ve sunucu teknoloji platformu. Aslında şirketin kendi oyunu Hero's Journey için geliştirilmiş olan motor, fuarlarda birçok ödül kazanmış ve o zamandan bugüne BioWare Austin ve Stray Bullet Games gibi diğer şirketler tarafından lisansı alınmıştır.

Naughty Dog, Inc., merkezi Kaliforniya'nın Santa Monica şehrinde bulunan Amerikan video oyunu şirketi. 1986 yılında, Andy Gavin ve Jason Rubin tarafından bağımsız bir oyun geliştirme şirketi olarak kuruldu. 2001'de Sony Computer Entertainment'a bağlandı. Bu anlaşmadan önce geliştirdiği oyunların platformları çeşitlilik gösteren çeşitli Naughty Dog, birleşmenin ardından yalnızca PlayStation, PlayStation 2, PlayStation 3 ve PlayStation 4 platformları için oyunlar geliştirdi. Uncharted, Jak and Daxter ve Crash Bandicoot serileri, şirket tarafından geliştirilen başlıca oyun serileri konumundadır. Ayrıca, şirketin geliştirdiği ve 2013 yılında piyasaya sürülen The Last of Us'ın en çok satan PlayStation 3 oyunları arasında yer almasının ve tüm zamanların en iyi oyunları arasında gösterilmesinin ardından, oyuna özel DLC piyasaya sürüldü ve 2016'nın Aralık ayında devam oyunu duyuruldu.

Game Critics Awards, 1998'den beri her yıl düzenli olarak E3 video oyunu konferansının ardından düzenlenen video oyunu ödülleri. Tanıtımı E3'te yapılan oyunlara, çeşitli kategorilerde dağıtılır. Ödüller, Kuzey Amerika'da faaliyet gösteren çeşitli kuruluşları temsil eden jüriler tarafından belirlenir. 2013'teki ödüller için bu sayı 30'dur.

<i>Uncharted 4: A Thiefs End</i> 2016 video oyunu

Uncharted 4: A Thief's End, Naughty Dog tarafından geliştirilen, Sony Computer Entertainment tarafından ise yayımcılığı yapılan; hikâye odaklı, üçüncü şahıs nişancı ve aksiyon-macera video oyunudur. PlayStation 4'e özel olarak geliştirilmiştir. 2021 yılında ise oyunun Microsoft Windows platformuna geleceği açıklanmıştır. Oyun yakın zaman içerisinde Uncharted: Legacy of Thieves Collection adı altında 2022 yılında çıkmak üzere Uncharted: Kayıp Miras ile birlikte dijital platformlarda yerini aldı.

<span class="mw-page-title-main">Mike Morasky</span> Amerikalı besteci, animatör, görsel efekt sanatçısı, yönetmen ve programcı

Mike Morasky Amerikalı bir besteci, animatör, görsel efekt sanatçısı, yönetmen ve programcıdır. Valve'ın Portal 2, Team Fortress 2, Left 4 Dead ve Left 4 Dead 2 oyunlarının müziklerini bestelemesiyle tanınır. Ayrıca Yüzüklerin Efendisi ve Matrix üçlemelerinde görsel efekt çalışmaları yapmıştır ve Steel Pole Bath Tub, Milk Cult ve DUH müzik gruplarının kurucusudur.

<span class="mw-page-title-main">Peter Molyneux</span>

Peter Douglas Molyneux, Britanyalı video oyunu tasarımcısı ve programcısıdır. Tanrı oyunları yapması ile tanınır. Başlıca tasarımları: Dungeon Keeper, Populous, Black & White, Theme Park, Fable dizisi ve Curiosity – What's Inside the Cube? sayılabilir. Halihazırda 22Cans Stüdyosu ile Godus adlı tanrı oyunu üzerinde çalışmaktadır.

<span class="mw-page-title-main">Ghost Story Games</span>

Ghost Story Games, Looking Glass Studios'un 3 çalışanı: Ken Levine Jonathan Chey ve Robert Fermier tarafından 1997'de kuruldu. 9 Ocak 2006'da, Take-Two Interactive Irrational Games'i satın aldığını ve bundan sonra oyunlarını 2K Games adı altında çıkaracaklarını açıkladı. Stüdyo geliştirmiş olduğu System Shock 2, Freedom Force, SWAT 4 ve en önemlisi Bioshock oyunlarıyla bilinir.

MADHOUSE Inc., bir Japon animasyon stüdyosudur. Şirket 1972 yılında kurulmuştur. Şirketin merkezi Tokyo'nun Nakano semtinde yer almaktadır.

The Legend of Zelda: The Wind Waker, 2002 yılında Nintendo tarafından geliştirilen aksiyon-macera oyunudur. Oyun, The Legend of Zelda serisinin onuncu oyunu olup 13 Aralık 2002 tarihinde Japonya'da ve aynı yıl diğer ülkelerde de Game Cube için piyasaya sürüldü.

<i>The Legend of Zelda: Twilight Princess</i> 2006 video oyunu

The Legend of Zelda: Twilight Princess, 2006 yılında Nintendo tarafından geliştirilen aksiyon-macera oyunudur. Oyun, The Legend of Zelda serisinin 13. oyunu olup 19 Aralık 2006 tarihinde Japonya ile aynı yıl diğer ülkelerde de Wii için ve sonraki ayda GameCube için piyasaya sürüldü.

The Legend of Zelda: A Link to the Past & Four Swords, 2002 yılında Nintendo ve Capcom tarafından geliştirilen bir aksiyon-macera oyunudur. Oyun, The Legend of Zelda serisinin dokuzuncu oyunu olup 2 Aralık 2002 tarihinde Kuzey Amerika'da, 14 Mart 2003 tarihinde Japonya'da ve 28 Mart 2003 tarihinde Avrupa'da Game Boy Advance için piyasaya sürüldü. Kasette, The Legend of Zelda: A Link to the Past oyununun değiştirilmiş bir portu ve The Legend of Zelda: Four Swords adlı orijinal çok oyunculu oyun bulunur.

The Legend of Zelda: The Minish Cap, 2004 yılında Nintendo ve Capcom tarafından geliştirilen bir aksiyon-macera oyunudur. Oyun, The Legend of Zelda serisinin 12. oyunu olup 4 Kasım 2004 tarihinde Japonya'da ve daha sonra diğer ülkelerde Game Boy Advance için piyasaya sürüldü. Haziran 2014'te Wii U Virtual Console'da kullanıma sunuldu.

The Legend of Zelda: Phantom Hourglass, 2007 yılında Nintendo tarafından geliştirilen bir aksiyon-macera oyunudur. Oyun, The Legend of Zelda serisinin 14. oyunu olup 23 Haziran 2007 tarihinde Japonya'da ve aynı yıl diğer ülkelerde Nintendo DS için piyasaya sürüldü. Oyun, Wii U için Kasım 2015'te PAL bölgesinde ve Mayıs 2016'da Kuzey Amerika'da Virtual Console servisi ile yeniden yayımlandı.

Super Smash Bros., Nintendo tarafından yayınlanan bir almaşık dövüş video oyunu serisidir. Seri, öncelikle yapımcıların çeşitli serilerinin karakterlerini içerir ve serideki her oyunu yöneten Masahiro Sakurai tarafından yaratıldı. Oyunun hedefi, geleneksel dövüş oyunlarından farklı olarak yaşam barlarını azaltmak yerine rakipleri sahneden çıkarmaktır.

SXSW Oyun Ödülleri, South by Southwest (SXSW) kapsamında 2014'ten beri düzenlenen video oyunu endüstrisine yönelik ödül töreni. Mart ayında Austin'de düzenlenen törende 31 farklı kategoride ödül dağıtılmaktadır.