İçeriğe atla

Orlando Furioso (opera)

Orlando furioso
(RV 728)

"Orlando furioso" partitür notalarının 1727 tarihli ilk baskısı başsayfası
MüzikAntonio Vivaldi
LibrettoGrazio Braccioli
GalaKasım 1727
İlk gösterim yeriTeatro Sant'Angelo, Venedik
Oyuncular
  • Orlando: kontralto - bir şövalye
  • Angelica: soprano - Medoro'nun sevgilisi
  • Alcina: mezzosoprano - bir büyücü
  • Bradamante: kontralto - bir kadın savaşçı, Ruggiero'nun sevgilisi
  • Medoro,: kontralto/kastrato - Prens, Angelica'nin nişanlısı
  • Ruggiero:kontralto/kastrato - Orlanda'nun takipcisi bir şōvalye
  • Astolfo:bas

Orlando Furioso (Ryom-Verzeichnis dizini: RV 728) bestesi Antonio Vivaldi tarafından, liberettosu Grazio Braccioli tarafından İtalyanca olarak hazırlanmış üç perdeden oluşan, dramma per musica janrında bir opera eseri.

Bu eserin librettosu Ludvico Ariosto'nun 1516'da hazırlanmış ve Hristiyan İmparator Şarlman'in İspanya'ya seferinden geri dönüşünde en çok tanınmış Hristiyan savaşçısı olan Roland/Orlando'nun imparatoru koruma görevinde gösterdiği kahramanlıkları ana konu alan ünlü Çılgın Orlando (Orlando Furioso) uzun destan içerikli epik şiirinden uyarlanmıştır.

Vivaldi'nin bu opera eserinin prömiyer temsili 1727'de Venedik'te Tearto San Angelo'da yapılmıştir.

Hazırlanma

Bu Orlando Furioso eseri Antonio Vivaldi'nin 1714'te Venedik'te yapımladığı "Orlando furioso" adlı opera eserinden açıkça ayrılması gerekmektedir. 1714'te yapımlanan eserin liberettosu ile bundan sonraki 1727'de yapımlanan eserin librettosu ile hemen hemen aynıdır. 20. yılın son çeyreğine kadar müzikologlara 1714'te Vivaldi adıyla yapımlanan eserin İtalyan besteci "Giovanni Alberto Ristori"'nin 1713'te hazırladığı opera eserinin bir pastişi olduğunu kabul etmekteydiler. Fakat 20. yılın son çeyreğinde müzikoloji araştırmacılarının yaptıkları araştırmalar sonunda 1714 yapımlı eserin de Vivaldi'nin kendisi tarafından hazırladığı kabul edilmiş ve bu eski esere de Vivaldi'nin müzik eserlerini kataloglamak için kullanılan "Ryom-Verzeichnis dizini" içinde RV 819 numarası verilmiştir.[1]

Bu opera eserindeki aryalar ile resitatifler birbirini takip edecek şekilde arka arkaya düzenlenmiştir. Eserin konusu Ludvico Arıosto'nun "Orlando" adlı çok iyi tanınmış destansal şiir eserinden bulunan konuların bazılarını yakından içermektedir. Bunlar arasında her iki eserin ve Ariosto'nun şiirinin kahramanı olan Roland/Orlando'nun öyküsünün bir kısmı ve Alcina adlı büyücü kadının öyküsü en önemli olarak yer almaktadır.

Roller [2]

Rol Ses tipi Prömiyerde roller, Kasım 1727
(Orkestra şefi: )
Orlando, bir şövalye, Medoro'yu kıskanmakta kontraltoLucia Lancetti
Angelica, Medoro'nun sevgilisi ve nişanlısı sopranoBenedetta Serosina
Alcina, bir büyücü mezosoprano Anna Girò
Bradamante, bir kadın savaşçı, Ruggiero'nun sevgilisi kontralto Maria Caterina Negri
Medoro, Prens, Angelica'nin sevgilisi ve nişanlısı kontralto/kastratoCasimiro Pignotti
Ruggiero, bir şövalye, Orlando'nun yakın takipcisi ve arkadaşı kontralto/kastrato Giovanni Andrea Tassi
Astolfo bas Gaetano Pinetti

Konu Özeti

Andrea Casali, Angelica ve Medoro, Fondation Bemberg salle 1, Fransa'da italyan Rokoko resimleri, Haziran 2018, Toulouse'da

Eserin geçtiği mekan Atlas Okyanusu üzerinde sanal bir büyülü ada olup aslı bilinmektedir. Eserin zamanı da belirtilmemiştir.

I. Perde

Okyanus ortasında bir büyücünün adasında ona ait güzel bir bahçe ve bahçe içinde iki su kaynağı görülmektedir. Medoro bir deniz kazasında batan gemiden kurtularak sevgilisi Angelica'nın kolları arasına düşmüştür. Alcina büyücülüğünü kullanarak Medoro'ya yardim sağlamaktadır. Medoro nasıl önce düşmanları tarafından yakalandığının ve sonra nasıl bir deniz kazası geçirdiğinin hikâyesini anlatır. Orlando Medoro'yu kıskanmaktadır. Angelica bu kıskançlığın kötü sonuçlara vermesini önlemek için Orlando'ya bir yalan söyleyerek Medoro'nun kendi erkek kardeşi olduğunu söylemiştir.

Büyücü Alcina şövalye Ruggerio'ya âşık olmuştur. Fakat Rugerrio kadın savaşçı olan Brademente'ye daha önce ona âşık olduğunu bildirmiştir ve Brademente'de bu aşka karşılık vermektedir. Alcina büyü kullanarak Rugerrio'yu Bredamente'ye karşı olan aşkını unutturur ve böylece onları birbirinden uzaktıştırıp Ruggerio'nun kendine aşık olmasını sağlamak istemektedir. Bredamente sevgilisinin bu "ihanet"ini öğrenmiştir. Bradamente Ruggerio'ya bu adaya gelmeden önce kendine aşkını göstermek için bir yüzük vermiştir. Brademente şimdi bu yüzüğü Ruggerio'ya gösterir ve bu surette büyücünün sihrinin etkisinden kurtulan Rugerrio Bredamente'ye karşı duyduğu ama buyu ile unuttuğu aşkı hemen tekrar hatırlar. İki sevgili tekrar birlikte olurlar. Ama Ruggerio sevgilisine ihanet ettiği için gayet pişman ve tövebekardır.

II. Perde

Adada bulunan bir koruluğun yemyeşil ağaçlar ve çalılarla gizlenmiş bir köşesinde Astolofa Alcina'ya âşık olduğunu kendine itiraf etmiştir. Ama Alcina'nın kendine gösterdiği vefasızlıktan bilmekte ve bundan büyük ızdırap çekmektedir.

Tam bu sırada adayı saran sarp ve kayalık ıssız sahillerin bir tarafında denize bakan bir uçurum üzerinde Angelica ve Medoro birbirlerine olan aşkı birbirlerine açıklalarlar. Bu aşktan dolayı her zaman birlikte olmayı istediklerini birbirlerinden hiç ayrılmayacakları üzerine birbirlerine yeminler verirler.

Angelica kendini Medoro'yu kıskanan Orlando'dan kurtarmak için, onu bu adada bulunan devamlı gençlik iksirini koruyan canavarı bulup onunla savaşa girişip onu öldürmek ile görevlendirmiştir.

Bu görevi başarmak için yola çıkan Orlando yolunu kaybetmiş ve kendini bir mağarada bir tuzağa düşmüş olarak bulmuştur. Bunun Angelica'nın kendine vefasızlığı dolayısı ortaya çıktığını anlamıştır. Bu mağara tuzağından kurtulmak için Orlando mağaranın bir duvarını kazıp bir kaçma tüneli açmaya karar verir ve büyük gayretle kazıya başlar.

Angelica ve Medoro birbirlerine olan aşkı gerçekleştirmek için birbirine evlenme yemini ederler ve kendilerini bundan sonra karıkoca sayarlar. Bu verdikleri evleneme yemini bir ağaca kazıp herkesin öğrenmesine sunmaya karar verirler.

Orlando kazdığı magara duvarından mağara dışına bir delik açmayı başarmış ve bu deliği kullanıp mağaradan kaçmıştır. Etrafta yön ve yol aramakta iken Angelica ve Medoro'nun ağaca kazdıkları birbirlerine evlenme yemin kazısını bulur. Bunun ne olduğunu anlayan Orlando aklıni kaybedercesine çılgına döner. Bu çılgınlıkla önünde arkasında ve yanlarında bulduğu her şeyi yıkıp yerle bir etmeye başlar ve bu surette orada bulunan çok sayıda ağacı da tahrip eder.

III. Perde

Bu perde Hecate Tanrıçasının Tapınağının önünde bulunan büyük Giriş Salonu'nda geçmektedir. Astolfo Orlando'nun gençlik iksirini koruyan canavar tarafından öldürüldüğünü sanmaktadır. Astolfo orada etrafında bulunan Ruggerio ve Bradamente ile görüşerek birlikte Alcina aleyhinde bir komplo planı hazırlar. Alcina'nın büyüsünün kaynağının bu genellikle kilitli olan Hecate Tapınağında depo edilen bir büyük küp içinde bulunduğunu öğrenmiştir. Bu üç kişi Alcina'nın tapınağa gelip tapınak kapısını açması için tapınak dışında beklemeye başlarlar.

Hecate Tapınağına gelen Alcina burada kendini bir erkek kılığında beklemekte olan Bradamente'yi görür ve hemen olan aşık olur. Hacete Tapınağı Orlando'nun ilerlediği yol üzerindedir. Orlando Angelica'nın Medoro ile evlenmesinde çılgına dönmüş ve yolu etrafında bulunan her şeyi yıkıp tahrip ederek ilerlemeye devam etmektedir. Orlando bu tapınağa yetişince Alcina'nin açtığı kapıdan girerek bu tapınak içindeki her şeyi kırıp yıkmaya başlar. Tapınaktaki heykelleri, sunakları ve her türlü kapkacağı kırıp geçirmeye başlar. Bu arada bilmeden de Alcina'nın sihrinin içinde saklanmış bulunan küpü de, içinde ne olduğunu hiç bilmeden, kırıp tahrip eder ve böylece Alcina'nın sihir gücü kırılır.

Orlando sonra oradan yakındaki bir ıssız adaya kaçar ve orada uykuya dalar. Alcina Orlando'ya bu uykusu sırasında hücum edip onu öldürmeye yeltenir. Fakat Ruggerio ve Bradamente buraya yetişip Alcina'nın bu planı uygulamasını önlerler. Astolfo da buraya yetişir ve sihir gücünü kaybetmiş olan Alcina'yı hemen yakalayıp bir odaya kilitleyip tutuklar.

Orlando uyanır; çılgınlığı geçmiş; aklını başına toplamıştır. Angelica ve Medoro'yu affeder ve onların birlikte olmalarını kabul eder.

Seçilmiş müziksel parçalar

  • Uvertür

I. Perde

  • "Tu sei del gl occhi miei": Resitatif-arya - Angelica
  • "Troppo e' fiero il nume Arciero": Arya - Orlando
  • "Sol da te, mio dolce amore": Arya - Ruggiero
  • "Amorose ai rai del sole": Arya - Alcina

II. Perde

  • "Sorge l'irato nembo": Arya - Orlando
  • "Vorresti amor da me": Arya - Alcina
  • "Che bel morirti in seno": Arya - Ruggiero
  • "Se cresce un torrente": Arya - Bradamante
  • "Quel candido fiore": Arya - Medoro
  • "Chiara al par di lucida stella": Arya - Angelica
  • "Al fragor dei corni audac": Koro
  • "Gran Madre enere": Koro
  • "Diva dell'Espero": Koro
  • "Cosi' potessi anch'io": Arya - Alcina

III. Perde

  • "Dove il valor combatte": Arya - Astolfo
  • "Poveri affetti miei": Arya - Angelica
  • "Fonti di pianto": Arya - Orlando
  • "'Andero', chiamero' dal profondo": Arya - Alcina

Seçilmiş ses ve video kayıtları [3]

Disk ses kayıtları

Yıl Roller:
(Orlando, Angelica, Alcina, Bradamante, Medoro, Ruggiero, Astolfo)
Orkestra Şefi
Orkestra, Koro
Marka
1977[4]Marilyn Horne,
Victoria de los Ángeles,
Lucia Valentini Terrani,
Carmen Gonzales,
Sesto Bruscantini,
Nicola Zaccaria
Claudio Scimone
I Solisti Veneti orkestrasi, Amici Della Polifonia korosu
3 CD, ERATO ECD 88190
2002 Anne Desler,
Nicki Kennedy,
Marianna De Liso,
Lucia Sciannimanico,
Luca Dordolo;
Thierry Gregoire<br/Martin Kronthaler
Federico Maria Sardelli
Modo Antiquo orkestrasi, Coro da Camera Italiano
2 CD, Amadeus AMS 78-79
2003 Marie-Nicole Lemieux,
Jennifer Larmore,
Veronica Cangemi,
Ann Hallenberg,
Philippe Jaroussky,
Blandine Staskiewicz,
Romina Basso,
Lorenzo Regazzo
Jean-Christophe Spinos
Ensemble Matheus, Choeur les Eléments
3 CD, Opus 111 OP 30393

DVD Video disk kayıtları

Yıl Roller:
(Orlando, Angelica, Alcina, Bradamante, Medoro, Ruggiero, Astolfo)
Orkestra Şefi
Orkestra, Koro
Video Yapımcısı Marka
1990 (2001 DVD) Marilyn Horne,
Susan Patterson,
Kathleen Kuhlmann,
Sandra Walker,
William Matteuzzi,
Jeffrey Gall, Kevin Langan;
Randall Behr
San Francisco Opera Orkestrası ve Korosu,
Pier Luigi Pizzi DVD - ArtHaus Musik 100 210

Ayrıca bakınız

Kaynakça

  1. ^ Reinhard Strohm, (2008), The operas of Antonio Vivaldi, Florence, Olschki,, I, say. 122, ISBN 978-88-222-5682-9 (İngilizce).
  2. ^ Kaynak:Root, Deane L., (Ed.) (2001). The New Grove Dictionary of Music and Musicians. Oxford University Press. 
  3. ^ "Operadis-opera-discography.org.uk Orlando Furioso OPDIS diskografi". 29 Ağustos 2016 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 14 Haziran 2016. 
  4. ^ YOUTUBE, "orlando furioso 1977 Vivaldi Horne,De Los Angeles,Valentini Terrani,Scimone" Eserin tüm kaydı ( [1] 16 Nisan 2016 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi.)

Dış kaynaklar

Dış bağlantılar

  • Cross, Eric. "Orlando furioso", Kaynak: Macy Laure (ed.) (1992)Grove Music Online, Oxford University Press [4] (abone olmak gerekli) (İngilizce)
  • IMSLP Petrucci Music Library websitesi "Orlando furioso, RV728 (Antonio Vivaldi)" maddesi [5] 31 Mayıs 2016 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi.
  • IMSLP Petrucci Music Library websitesinde 1727 Venice: Marino Rossetti basimi "Orlando furioso" librettosu tıpkı basım kopyası. IMSLP354268-PMLP470957-Orlando furioso 1727 Libretto.pdf
  • YouTube "THE VIVALDI EDITION | 17 - Orlando furioso", Eserin ses kaydi [6] 4 Mart 2017 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi.
  • YouTube, "orlando furioso 1977 Vivaldi Horne,De Los Angeles,Valentini Terrani,Scimone", Eserin tüm kaydı [7] 16 Nisan 2016 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi.

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">George Frideric Handel</span>

Georg Friedrich Händel, müzik tarihine opera, oratoryo, kantata, düet gibi vokal eserleriyle geçen Alman klasik batı müziği bestecisidir.

<span class="mw-page-title-main">Antonio Vivaldi</span>

Antonio Lucio Vivaldi, İtalyan barok dönem klasik müzik bestecisi, virtüöz kemancı ve rahip. "Kızıl Papaz" lakabıyla tanınan Vivaldi, konçerto türünde beş yüzden fazla eser bestelemiştir ve 'konçertonun babası' olarak da anılmaktadır. En bilinen eserleri Op. 8 eser sayılı Dört Mevsim başlıklı keman konçertolarıdır.

<span class="mw-page-title-main">Maskeli Balo</span> Giuseppe Verdi tarafından yazılmış bir opera eseri

Festival ve karnaval türü için Maskeli balo sayfasına bakın

<span class="mw-page-title-main">Bastien ve Bastienne</span>

Bastien ve Bastienne müziği Wolfgang Amadeus Mozart tarafından bestelenmiş, Almanca librettosu "Friedrich Wilhelm Weiskern" tarafından yazılmış tek perdelik bir singspiel yani komik operadir.

<span class="mw-page-title-main">Jacopo Peri</span>

Jacopo Peri bir İtalyan besteci ve şarkıcı. İlk opera eserini hazırlayan bestecidir. Hayatında, çok gür, kızıla kaçan sarı saçlı olduğu için "il zazzerino" lakabıyla da anılmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Çılgın Orlando</span>

Çılgın Orlando 16. yüzyılda Ludovico Ariosto tarafından İtalyanca olarak yazılmış bir epik şiir'dir. Elimize geçen versiyonlardan ilk 1516'da hazırlanmıştır ama kabul edilen son tam versiyon 1532'de basılıp yayımlanmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Bajazet (opera)</span>

II Timurlenko veya II Bajazet 1735 yılında Antonio Vivaldi tarafından Verona karnavalı için bestelenmiş opera.

Orontea, İtalyan besteci Antonio Cesti tarafından hazırlanmış, bir prolog ve üç perdeden oluşan "dramma per musica" janrinda bir opera eseridir. Bu eseri librettosu "Giacinto Andrea Cicognini" ve "Giovanni Filippo Apolloni" tarafından İtalyanca yazılmıştır. Eserin prömiyer temsili 19 Şubat 1656'da Innsbruck, Avusturya'da "Hof-Saales Theater"'da yapılmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Tamerlano</span>

Tamerlano (Timur) George Frideric Handel tarafından bestelenmiş üç perdelik "Dramma per musica" janrında bir opera seria eseridir. Libretto İtalyanca olarak "Nicola Francesco Haym" tarafından "Agostin Piovene"'in Francesco Gasparini için hazırladığı Tamerlano librettosu; Bizanslı tarihçi Dukas'in Historia'sına dayanan Jacques Pradon'un nesir eseri Tamerlan ou La Mort de Bajazet adlı eserlerinden uyarlanarak hazırlanmıştır. Bu eser Londra'da bulunan "Royal Academy of Music" opera şarkıcıları trupu için hazırlanmış ve prömiyer temsili 31 Ekim 1724'te "King's Theatre" Tiyatrosu, Londra'da sahnelenmiştir.

<span class="mw-page-title-main">Rodelinda (opera)</span>

Rodelinda, regina de' Longobardi George Frideric Handel tarafından ilk defa Royal Academy of Music şarkıcıları için bestelenmiş 3 perdeden oluşan opera seria janrında bir opera. Eserin libretto'su Nicola Francesco Haym tarafından İtalyanca hazırlanmış ve 1710'da Giacomo Antonio Perti'nin bestelediği opera için Antonio Salvi'nin İtalyanca liberttosundan uyarlanmıştır. Salvi ise liberettosunu 1653'te Fransız tiyatro eseri yazarı Pierre Corneille'in hazırladığı ve konu olarak 7.yüzyılda İtalya'ya yerleşmiş Lombardlar' ın kralı Perctarit'ın hayatını ele alıp işleyen, Pertharite, roi des Lombards adlı trajediyaya dayanmaktadır.

<span class="mw-page-title-main">Orlando (opera)</span>

Orlando George Frideric Handel tarafından bestelenmiş üç perdelik "Dramma per musica" janrında bir opera seria eseridir. Bu Libretto, İtalyanca olarak hazırlanmıştır. Ama librettonun kesinlikle kimin tarafından yazıldığı bilinmemekte ve müzikologlar tarafından "Carlo Sigismondo Capece"'nin 1711'de hazırladığı "L’Orlando, overo La gelosa pazzia" adlı liberettosundan alındığının çok muhtemel olduğunu kabul etmektedirler. Her ne olursa olsun, bu opera metni ünlü şair Ludovico Ariosto tarafından 1516/1532'de yazılmış Ludovico Ariosto'nun Çılgın Orlando Epik şiirinden uyarılmıştır. Handel bu kaynak eseri ve içinde bulunan bazı kısımları Ariodante ve Alcina (1735) operalarının metinlerini uyarlamak için kullanmıştır. Bu eserin prömiyer temsili Londra'da "King's Theatre" Tiyatrosu'da 27 Ocak 1733 tarihinde sahnelenmiştir.

<span class="mw-page-title-main">Alcina</span>

Alcina George Frideric Handel tarafından bestelenmiş üç perdelik "Dramma per musica" janrında bir opera seria eseridir. Libretto İtalyanca olarak hazırlanmıştır. Ama librettonun kesinlikle kimin tarafından yazıldığı bilinmemekte ve müzikologlar tarafından "Riccardo Broschi"'nin 1711'de hazırladığı "L'isola di Alcina" adlı oyunundan Handel Roma'ya seyahat ettiği zaman satın alındığının çok muhtemel olduğunu kabul etmektedirler. Her ne olursa olsun, bu opera metni ünlü şair Ludovico Ariosto tarafından 1516/1532'de yazılmış Ludovico Ariosto'nun Çılgın Orlando Epik şiirinden uyarılmıştır. Handel bu kaynak eseri ve içinde bulunan bazı kısımları Ariodante ve Orlando (17353 operalarının metinlerini uyarlamak için kullanmıştır. Alcina operası için bu epik şiirin VI. kanto ve VII. kantosu kullanılmamıştır ve bunlar şövalye Rugierro ile buyucu Alcina arasındaki aşkı konu olarak almaktadırlar. Bu eserin prömiyer temsili Londra'da "Covent Garden Tiyatrosu'nda 16 Nisan 1735 tarihinde sahnelenmiştir. Bu opera eseri içinde bulunan bazı müziksel parçalar Handel tarafından özellikle eserin içinde bale ve dans ihtiva etmeye imkân sağlamak için hazırlanmıştır ve prömiyerde bu dansların aranjmanı dansöz "Marie Salle" tarafından yapılmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Semele (opera)</span>

Semele George Frideric Handel tarafından, liberettosu İngilizce olarak hazırlanmış ve prömiyeri 10 Şubat 1744'te Londra Covent Garden Tiyatrosu'nda sahnelenmiş 3 perdeden oluşan bir 'müziksel dram' veya opera ve oratoryo.

<span class="mw-page-title-main">Les Indes Galantes</span>

Les Indes Galantes bir prolog ve dört "entree" ihtiva eden ve librettosu Fransızca olarak "Louis Füzelier" tarafından yazılmış ve Jean-Philippe Rameau tarafından bestelenmiş olan "opera-bale".

<span class="mw-page-title-main">İyi Tabiatlı Kız</span> Niccolò Piccinni operası

İyi Tabiatlı Kız, bestesi Niccolò Piccinni tarafından, librettosu Carlo Goldoni tarafından İngiliz yazar Samuel Richardson'un yazdığı "Pamela or Virtue Rewarded" romanından uyarlanarak İtalyanca olarak hazırlanmış, üç perdeden oluşan, dramma giocoso janrında bir opera buffa eseri. Eserin prömiyer temsili 6 Şubat 1760'ta Teatro delle Dame, Roma'da yapılmıştir ve bu temsilde tüm roller erkek şarkıcılar tarafından oynanmıştır.

<span class="mw-page-title-main">La finta giardiniera</span>

Finta Giardiniera İtalyanca adı ile genellikle anılan; Türkçe adı Bahçıvan Taklidçisi Genç Kız olan, bestesi daha 18 yaşında olan Wolfgang Amadeus Mozart tarafından, İtalyanca liberettosu tartışmalı olarak günümüzde Giuseppe Petrosellini'ye atıfedilen ama uzun bir dönem Ranieri de Cazalbigi'ye atıflı olan bir uvertür ve 3 perde ihtiva eden bir opera buffa janrında opera eseri.

<span class="mw-page-title-main">Ayda Dünya</span>

Ayda Dünya Hob. dizini: 28-7, libretto'su 1750'de Carlo Goldoni tarafından İtalyanca yazılmış; besteci Joseph Haydn tarafından hazırlanmış "opera buffa" janrında bir 3 perdelik operadır. İlk temsili 3 Ağustos 1777'de modern Macaristan'da Eszterháza'da yapılmıştır.

Hanım olan hizmetçi Napolili İtalyan besteci Giovanni Paisiello tarafından bestelenmiş olan 2 sahnelik intermezzo buffo janrında bir operadır. Librettosu "Jacopo Angello Nelli"'nin bir oyunundan uyarlanarak "Gennaro Antonio Federico" tarafından hazırlanmıştır. Bu eser 1733'te tanınmış Napolili İtalyan opera besteci Pergolessi tarafından hazırlanıp yapımlanıp Avrupa'nın birçok operaevlerinde popüler olarak yapımlanan intermezzo janrındaki La serva padrona operasına atıfla bestelenmiştir.

<span class="mw-page-title-main">Armida (Haydn)</span>

Armida, bestesi Joseph Haydn tarafından, büyük olasılıkla "Nunziato Porta"'nun Torquato Tasso'nun 1581'de yazmış olduğu Gerusalemme liberata adlı şiirinden uyarlanarak İtalyanca olarak yazılmış olduğu libretto kullanılarak, hazırlanmış 3 perdelik "dramma heroico" janrında bir operadır. Prömiyer temsili 26 Şubat 1784'te modern Macaristan'da Eszterháza'da saray tiyatrosunda yapılmıştır.

<span class="mw-page-title-main">L'estro armonico</span>

L'estro armonico, Op. 3, İtalyan besteci Antonio Vivaldi'nin ilk olarak 1711'de Amsterdam'da yayınlanan yaylı çalgılar için 12 konçertodan oluşan setin adıdır. Vivaldi'nin Op. 1 on iki trio sonatı ve Op. 2 on iki keman sonatı, sadece sonat biçimde eserler içeriyordu, bu yüzden L'estro Armonico bestecinin yayımlanan ilk konçerto derlemesi olma özelliğini de taşımaktadır. Ayrıca ilk kez bir İtalyan yayın evi yerine yabancı bir yayın evi olan Estienne Roger'ı seçti. Her konçerto sekiz partili şekilde basılmıştır: 4 keman, 2 viyola, viyolonsel ve sürekli bas.