İçeriğe atla

Olimpiodorus (genç)

Olimpiodorus
Doğumuyaklaşık 495
Ölümü570
ÇağıBizans felsefesi
BölgesiBatı felsefesi
OkuluYeni Platonculuk
İlgi alanlarıFelsefe, Astroloji

Genç Olimpiodorus (yaklaşık 495 – 570), I. Justinianus'un MS 529'da Atina'daki Platon Akademi'ni ve diğer pagan okullarını kapatan kararnamesinden sonra, Bizans İmparatorluğu'nun ilk yıllarında yaşamış Yeni Platoncu bir filozof, astrolog ve öğretmendir. Olimpiodorus, İskenderiye'de Platoncu geleneği sürdüren son pagandı (bkz . İskenderiye Okulu); onun ölümünden sonra Okul, Hıristiyan Aristotelesçilerin eline geçti ve sonunda Konstantinopolis'e taşındı. İncil yorumlarının yazarı ve çağdaşı İskenderiyeli diyakoz Olimpiodorus ile karıştırılmamalıdır.[1]

Hayatı

Olimpiodorus, İskenderiye'deki felsefe okulunda Ammonius Herimae'nin öğrencisiydi ve Ammonius yaklaşık 520'de öldüğünde lider olarak onun yerini aldı. 565'te hala ders veriyor ve yazıyordu, çünkü Aristoteles'in Meteoroloji çalışması üzerine yaptığı yorumda o yıl ortaya çıkan bir kuyruklu yıldızdan bahseder. Olimpiodorus'un kendisi, muhtemelen İskenderiye Okulu'nun siyasete daha az dahil olması nedeniyle (örneğin, İmparator Julianus'un Mithra kültlerini yeniden kurma girişimleri) birçok akranının yaşadığı zulümden muhtemelen Atina Akademisi'nden daha skolastik ve daha az dindar olduğu için sağ çıkmayı başardı (örneğin bkz. İskenderiyeli Hierocles).

Dönemin kaynaklarında "Genç Olimpiodorus" olarak anılır çünkü İskenderiye'de de öğretmenlik yapan Olimpiodorus (Yaşlı Olimpiodorus) olarak da adlandırılan daha eski (5. yüzyıl) Peripatetik bir filozof vardı.

Yazılar

Genç Olimpiodorus'un günümüze ulaşan yazıları arasında Platon'un bir biyografisi, Platon'un çeşitli diyalogları ve Aristoteles üzerine yorumlar ve Aristoteles felsefesine bir giriş bulunmaktadır. Olimpiodorus ayrıca daha önceki Yeni Platoncu Iamblichus'un çalışmaları hakkında başka yerde bulunmayan bilgiler de sağlar. Hayatta kalan eserler şunlardır:

  • Platon'un Alcibiades'i Üzerine Yorum (Σχόλια εἰς τὸν Πλάτωνος Ἀλκιβιάδην)
  • Platon'un Gorgias'ı Üzerine Yorum (Σχόλια σὺν θεῷ εἰς τὸν Γοργίαν)
  • Platon'un Phaedo'su Üzerine Yorum (Σχόλια εἰς τὸν Πλάτωνος Φαίδωνα)
  • Platon'un Hayatı (Βίος Πλάτωνος)
  • Aristoteles mantığına giriş (Prolegomena) (Εἰς τὰ προλεγόμενα τῆς Λογικῆς)
  • Aristoteles'in Meteorolojisi Üzerine Yorum (Εἰς τὸ πρῶτον τῶν Μετεωρολογικῶν Ἀριστοτέλους σχόλια)
  • Aristoteles'in Kategorileri Üzerine Açıklama (Σχόλια εἰς τὰς Ἀριστοτέλους Κατηγορίας)
  • Aristoteles'in Yorum Üzerine Yorumu (Σχόλια εἰς τὸ Ἀριστοτέλους Περὶ Ἑρμηνείας)
  • Strato'ya karşı polemik çalışması[2]

Ek olarak, Olimpiodorus'un bir Yorum Paulus Alexandrinus'un Astrolojiye Giriş (MS 378'de yazılmıştır) üzerine mevcuttur. Yorum el yazması sonraki iki versiyonda bir Heliodorus'a atfedilse de, L. G. Westerink bunun aslında Olimpiodorus tarafından MS 564 Mayıs ve Temmuz ayları arasında İskenderiye'de verilen bir dizi dersin ana hatları olduğunu savunur. Açıklama, Paulus'un kısa ve öz yazılmış metninin bilgilendirici bir açıklamasıdır ve uygulamalar ve kaynaklar üzerinde ayrıntılı bir şekilde durmaktadır. Açıklama, Paulus'tan sonraki 200 yılda astrolojik teorideki gelişmeleri de aydınlatır.

Sözde eserleri

Ayrıca Olimpiodorus'a atfedilen, ancak artık başka yazarlar tarafından yapıldığına inanılan üç eser vardır:

  • Zosimus'un eylem üzerine ile ilgili bir simya incelemesi
  • Felsefi Taşın İlahi ve Kutsal Sanatı Üzerine (Περί τῆς ἱερᾶς τέχνης τῆς φιλοσοφικῆς λίθου; Latince : De arte sacra lapidis philosophorum)
  • Platon'un Philebus'u üzerine bir yorum - günümüzde Damaskios'un çalışması olduğu düşünülür

Kaynakça

  1. ^ Grillmeier, Aloys; Hainthaler, Theresia (1996). Christ in Christian Tradition: The Church in Alexandria, with Nubia and Ethiopia after 451 AD, Volume 2 (İngilizce). Londra: A & C Black. s. 105. ISBN 0264660188. 
  2. ^ CP Mason - a fellow of University College, Londra (1873). A Dictionary of Greek and Roman Biography and Mythology, Volume 3. J. Murray, 1873. Erişim tarihi: 11 Nisan 2015. 

Konuyla ilgili yayınlar

  • Olympiodorus, Introduction to Aristotle's Categories 13 Mart 2023 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi.. [Translated by Sebastian Gertz]. Bloomsbury: London, 2017. 9781350136441.
  • Late Classical Astrology: Paulus Alexandrinus and Olympiodorus (with the Scholia of later Latin Commentators). [Translated by Dorian Gieseler Greenbaum.] ARHAT [1], 2001.
  • "Olympiodorus The Younger." Encyclopædia Britannica from Encyclopædia Britannica Premium Service. <https://www.britannica.com/biography/Olympiodorus-the-Younger 20 Şubat 2023 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi.> [Accessed September 24, 2017].
  • L.G. Westerink, "Ein astrologisches Kolleg aus dem Jahre 564," in Byzantinische Zeitschrift, 64, 1971, pp. 6–21.
  • Bruce M. Metzger, “Ancient Astrological Geography and Acts 2:9-11," W. Ward Gasque & Ralph P. Martin, eds., Apostolic History and the Gospel. Biblical and Historical Essays Presented to F.F. Bruce. Exeter: The Paternoster Press, 1970. Hbk. 0-85364-098-X. pp. 123–133.
  • Harold Tarrant, "Olympiodorus and history," in Idem, From the Old Academy to Later Neo-Platonism: Studies in the History of Platonic Thought (Aldershot, Ashgate, 2010) (Variorum Collected Studies Series: CS964).
  • Harold Tarrant, "Politike Eudaimonia: Olympiodorus on Plato's Republic," in Idem, From the Old Academy to Later Neo-Platonism: Studies in the History of Platonic Thought (Aldershot, Ashgate, 2010) (Variorum Collected Studies Series: CS964).
  • Harold Tarrant, "Restoring Olympiodorus' syllogistic," in Idem, From the Old Academy to Later Neo-Platonism: Studies in the History of Platonic Thought (Aldershot, Ashgate, 2010) (Variorum Collected Studies Series: CS964).
  • Robert Schmidt, Project Hindsight [2] 3 Mart 2016 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi.
  • Sebastian R. P. Gertz, Death and Immortality in Late Neoplatonism: Studies on the Ancient Commentaries on Plato's Phaedo, Brill: Leiden, 2011.}

Dış bağlantılar


İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Aristoteles</span> Antik Yunan filozofu (MÖ 384–322)

Aristoteles veya kısaca Aristo, Antik Yunanistan'da klasik dönem aralığında yaşamını sürdürmüş olan Yunan filozof, polimat ve bilgedir.

Proklos, Platon Akademisi'nin başına geçen ve diğer matematikçilerin çalışmaları hakkındaki yorumları için matematik tarihi açısından önemli olan bir Yeni Platoncu Yunan filozof.

Ammonius Saccas, İskenderiye'den, genellikle Neoplatonizmin öncüsü ve/veya kurucularından biri olarak kabul edilen, Helenistik Platoncu, kendi kendini yetiştirmiş bir filozoftu. Esas olarak 232'den 242'ye kadar eğitim verdiği, Plotinus'un öğretmeni olarak bilinir. Kendi felsefi görüşleri hakkında çok az şey bilinmesine rağmen, Neoplatonizm'i geliştirmesinde Plotinus üzerinde şüphesiz en büyük etkiye sahipti. Daha sonra Hıristiyan yazarlar Ammonius'un bir Hristiyan olduğunu belirttiler, ancak şimdi genel olarak İncil metinlerini yazan farklı bir İskenderiyeli Ammonius olduğu varsayılmaktadır.

<span class="mw-page-title-main">Plethon</span>

Georgios Gemistous, Bizans'lı Yeni Platoncu bir filozoftur.

Ioannes Malalas, bazen Malelas olarak yazılır,, Antioch'tan Yunan vakanüvis.

Paul Magdalino St Andrews Üniversitesi ve Koç Üniversitesi'nde Bizans tarihi profesörüdür.

Sethianizm, milattan önce 2. ve 3. yüzyıllar arasında Gnostisizm akımından gelişerek ortaya çıkan, içerisinde Hellenist Yahudilik felsefesi, Hristiyanlık ve Platonizm unsurları barındıran bir akımdır.

Kilikyalı Simplikios veya Latinceleştirilmiş şekliyle Simplicio, Öklid ve Aristoteles de dahil olmak üzere diğer filozofların ve matematikçilerin çalışmaları üzerine yorumlar yazan bir Yunan matematikçi. Ammonius Hermiae ve Damaskios'un bir öğrencisi ve Yeni Platoncuların sonuncusuydu. Eserleri, Simplikios'un çalışmaları olmadığı takdirde kaybolacak olan eski filozoflar hakkında birçok bilgiyi korumuş ve günümüze ulaşmasını sağlamıştır.

İyi ideası ya da Platon felsefesindeki bir kavramdır. Platon'un cumhuriyet diyaloğunda (508e2-3) Sokrates karakteriyle anlatılır. Bu form, eğitim gören bir filozofun bir filozof-krala ilerlemesini sağlayan formdur. Açıkça görülemez veya açıklanamaz, ancak kişinin diğer tüm formları gerçekleştirmesine izin veren formdur. İyinin tanımı, içinde belirli iyi şeylerin paylaştığı, uzay ve zamanın dışında var olan mükemmel, ebedi ve değişmeyen bir Formdur.

Yahya en-Nahvi, aynı zamanda İskenderiyeli Yuhanna olarak da bilinen, bir Bizanslı İskenderiyeli filolog, Aristoteles yorumcusu ve Hristiyan ilahiyatçıydı.

<span class="mw-page-title-main">Afrodisyaslı İskender</span>

Afrodisiaslı İskender, Peripatetik filozof ve Aristoteles'in yazıları üzerine Antik Yunan yorumcuları arasında en ünlü olanıydı. Karya'da Afrodisias'ın yerlisiydi ve 3. yüzyılın başlarında Atina'da yaşadı ve öğretmenlik yaptı. Burada Peripatetik okulunun başı olarak görev yaptı. Aristoteles'in eserleri üzerine birçok yorum yazdı; Kıyas, Topika, Meteoroloji ve Metafizik bunlardandır. Birkaç orijinal eseri de günümüze ulaşmıştır ve Stoacı zorunluluk öğretisine karşı çıktığı bir çalışması Kader Üzerine ve biri Ruh Üzerine. Aristoteles hakkındaki yorumları o kadar yararlı kabul edildi ki, "yorumcu" olarak tanındı.

Hermias, 410 yılı İskenderiye doğumlu Yeni Platoncu bir filozoftu.

Ammonius Hermiae, Geç Antik Çağda Doğu Roma İmparatorluğu'nda yaşamış İskenderiyeli Antik Yunan filozofuydu.

<span class="mw-page-title-main">Trallesli Asklepios</span> Bizanslı filozof

Trallesli Asclepius Ammonius Herimae'nin öğrencisi olan geç antik bir filozof. Neoplatonik öğretidendi. Doğum tarihi hâlâ belirsiz olmakla birlikte 5. yüzyılın sonlarında doğmuş ve 6. yüzyılda yaşamış olabilir. Batı Anadolu'daki Tralleis şehrinden geldi ve İskenderiye'de okudu.

İskenderiyeli Stephanus, Neo-Platonik gelenekteki felsefenin yanı sıra simya, astroloji ve astronomi üzerine de yazan bir Bizanslı filozof ve öğretmen. Mısır'ın Müslümanlar tarafından fethinden önce İskenderiye akademik geleneğinin son temsilcilerinden biriydi.

<span class="mw-page-title-main">Bizans İmparatorluğu'nda felsefe</span>

Bizans felsefesi, özellikle 8. ve 15. yüzyıllar arasında Bizans İmparatorluğu'nun filozof ve bilginlerinin kendine özgü felsefi fikirlerini ifade eder. Hristiyan bir dünya görüşü ile karakterize edilmiştir, ancak fikirleri doğrudan Platon, Aristoteles ve Neo-Platoncuların Yunan metinlerinden alınan bir dünya görüşüydü.

<span class="mw-page-title-main">Clifford Edmund Bosworth</span> İngiliz tarihçi (1928–2015)

Clifford Edmund Bosworth FBA, İngiliz tarihçi ve oryantalistti.

Julia Elizabeth Annas, Amerika Birleşik Devletleri'nde öğretmenlik yapmış bir İngiliz filozoftur. Arizona Üniversitesi'nde Fahri Felsefe Profesörüdür.

Paulus Alexandrinus, geç Roma İmparatorluğu'nda astroloji yazarıdır. MS 378'de yazdığı günümüze ulaşan eseri Eisagogika veya Giriş Konuları, dördüncü yüzyılda Roma İmparatorluğu'nda uygulanan astrolojinin önemli konularının bir incelemesidir.

Deksippos, kısmen mevcut olan Aristoteles'in Kategoriler çalışması üzerine bir yorum yazan, M.S. 4. yüzyıldan bir Antik Yunan Yeni Platoncu filozofudur.