İçeriğe atla

Olaya dayalı programlama

Olaya dayalı programlama, olay güdümlü programlama veya olay yönlendirmeli programlama, programın akışını kullanıcı hareketlerine göre yönlendirebilen(fare-klavye girişleri, benzer tüm olaylar) programlama şeklidir. Geleneksel programlama dillerinde uygulama başlar, bu noktadan program ilerler ve bütün olaylardan sorumludur. Tüm girişlerden program her an sorumludur. Ancak olay yönlendirmeli programlarda istediğiniz uygulanma üzerine yoğunlaşılabilir.

Örneğin fare tıklamasıyla mesaj yazdıran bir program oluşturmak istediğinizi farzedelim. DOS tabanlı programlamada farenin konumunu, bir işaretçi(cursor) göstermeye, fare düğmesini tanımlamaya, düğme tıklandığında tekrar tanımlamaya vb. ihtiyacınız vardır. Ancak olay yönlendirmeli programlamada aynı işi yapmak için(örnek Visual Basic için verilmiştir) form üzerine basit bir "command button" çizin, yapılacak işlemi click olayına yazın. Visual Basic ve işletim sistemi mouse'u izler ve kullanıcı düğmeye bastığı anda istediğiniz işlemi yürürlüğe koyar. Tek yapmanız gereken düğmenin click olayına gidip orada istediğiniz işlemin kodunu yazmaktadır. Bir olay prosedürü yaratmak ve bunu bir forma veya kontrole eklemek istiyorsanız, sadece code penceresinden formu veya kontrolü "Object" combo boxından seçin, "Proc" combosundan istediğiniz olayı tıklayın.

Dış bağlantılar

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Programlama dili</span>

Programlama dili, yazılımcının bir algoritmayı ifade etmek amacıyla, bir bilgisayara ne yapmasını istediğini anlatmasının tektipleştirilmiş yoludur. Programlama dilleri, yazılımcının bilgisayara hangi veri üzerinde işlem yapacağını, verinin nasıl depolanıp iletileceğini, hangi koşullarda hangi işlemlerin yapılacağını tam olarak anlatmasını sağlar.

<span class="mw-page-title-main">Visual Basic</span>

Visual Basic, Microsoft tarafından, Basic programlama dili üzerinde geliştirilmiş, olay yönlendirmeli, üst seviye, nesne tabanlı ve görsel bir programlama dilidir. Öğrenilmesi de kullanılması da oldukça kolaydır.

Yapısal programlama, programlama dilleri kullanılarak yazılan, mantıksal bütünlük gösteren bloklara (bölümlere) bölünebilirler. Bu yolla uzun ve karmaşık programların, bloklara ayırarak daha kolay biçimde yazılabilmesi mümkün olmaktadır.

Program kelimesi sözcük kaynağı olarak belirli şartlara ve düzene göre yapılması öngörülen işlemlerin bütünü anlamına gelmekte ve ayrıca izlence olarak tanımlanmaktadır. Ancak günümüz Türkçe kullanımı içinde genel anlamı, yapılacak bir işin bölümlerini, bu bölümlerin sırasını ve zamanını gösteren tasarı, planlama şekline dönüşmüştür. Bu sebeple okullarda, haftanın belli günlerinde, belli saatlerde verilecek dersleri gösteren çizelgelere; tören, gösteri, gezi vb. nin öngörülen ayrıntılarını gösteren basılı kâğıtlara; siyasi partilerin, toplumsal örgütlerin veya hükûmetin açıkladığı ana ilkelerin tümüne de genel olarak Program ismi verilmektedir.

Bir programlama terimi olarak işlevsel (functional), kodun, saf bir matematik fonksiyonu şeklinde ifade edilebileceği anlamına gelir. Arı işlevsel programla dillerine örnek olarak Haskell verilebilir.

<span class="mw-page-title-main">Nesne yönelimli programlama</span> nesne kavramına dayalı programlama paradigması

Nesne yönelimli programlama veya kısaca NYP, Her işlevin nesneler olarak soyutlandığı bir programlama yaklaşımıdır. NYP destekleyen programlama dilleri yüksek seviye diller olarak adlandırılır.

Olay İşleyici, bilgisayar programlamada programdaki alınan girdileri işleyen bir eşzamansız geri çağırma altprogramıdır. Her olay Grafiksel Kullanım Arayüzü araç takımına özgü şekilde uygulama katmanlı bilginin bir parçasıdır. Grafiksel Kullanım Arayüzü, tuşa basılmaları, fare hareketlerini, eylem seçimlerini ve zamanlayıcının süresinin bitmesi olaylarını kapsar. Düşük düzeyde olaylar bir dosyanın okunması veya ağ katarı için yeni verinin kullanırlığını temsil edebilirler. Olay işleyicileri olaya dayalı programlamada genel kavramdırlar.

Cephe yönelimli programlama veya ilgiye yönelik programlama, çapraz kesim işlerini bölerek modülerliği artırmayı amaçlayan bir programlama yaklaşımıdır. Bütün programlama yaklaşımlarında kodlar uzadıkça, kodların anlaşılabilirliği çok düşmekte, bazen de içinden çıkılmaz bir hal almaktadır. Programlamanın varlığıyla birlikte bu sorun da hep var olmuştur. Bu sorunla savaşabilmek için sürekli çalışmalar devam etmektedir, bu süreçte ortaya çıkan önemli bir programlama yaklaşımı da Cephe Yönelimli Programlamadır.

Giriş/çıkış, bilgi işlem sistemin değişik fonksiyonel birimleri arasındaki iletişimi veya bu arayüzlere doğrudan bilgi sinyallerini göndermeyi sağlar.

Microsoft Visual Studio, Microsoft tarafından geliştirilen bir tümleşik geliştirme ortamıdır (IDE). Microsoft Windows, Windows Mobile, Windows CE, .NET Framework, .NET Compact Framework ve Microsoft Silverlight tarafından desteklenen tüm platformlar için yönetilen kod ile birlikte yerel kod ve Windows Forms uygulamaları, web siteleri, web uygulamaları ve web servisleri ile birlikte konsol ve grafiksel kullanıcı arayüzü uygulamaları geliştirmek için kullanılır.

<span class="mw-page-title-main">Xerox Alto</span>

Xerox Alto, Grafiksel kullanıcı arayüzü (GUI) kullanan ilk bilgisayar. 1973 yılında Xerox Palo Alto Araştırma Merkezi'nde geliştirilmiştir. Ancak, bu bilgisayar ticari değildir. Yaklaşık 2000 adet üretilip Xerox ve çeşitli üniversitelerde kullanılmıştır. Xerox 1981'de Star adında 16000$'lık bir kişisel iş istasyonu ile bu projeyi piyasaya sürdü. Xerox Star ve Apple Lisa gibi erken örnekler özellikle çok yüksek fiyatlarından dolayı çok az sattılar.

Programlama paradigmaları, programlama dillerini özelliklerine göre sınıflandırmanın bir yoludur. Diller birden fazla paradigma içinde sınıflandırılabilir.

<span class="mw-page-title-main">İşlem yönetimi</span>

İşlem yönetimi günümüz işletim sistemlerinin önemli bir parçasıdır. İşletim sisteminin işlemlere yer alması, aralarında haberleşmeyi sağlaması onun önemli görevlerindendir. İşletim sistemi kaynakları işlemlere göre ayırmalı, işlemleri veri aktarımı ve paylaşımına uygun hale getirmeli, her işlemin kaynağını diğer işlemlerden korumalı ve işlemler arası senkronizyonu sağlamalıdır. Bunları yapabilmek için işletim sistemi her işlem için o işlemin mevkisini ve sahipibi tanımlayan ve işletim sistemini her veriği üzerinde kontrol uyguladığı bir veri yapısı sağlamalıdır.

<span class="mw-page-title-main">Yazılım motoru</span> bilgisayar programının merkezi kısmı

Yazılım motoru, bilgisayar biliminde bir yazılımın altyapısı, temeli anlamına gelir. Yazılım motorları programı çalıştırabilmek için de kullanılmaktadır. Bu yazılımlar diğer programlardan farklıdır. Bir programın içerisinde çalışırlar veya bir bütün oluştururlar. Yazılım motorları bir tarayıcının içerisinde JavaScript motoru veya bir oyun motoru gibi çeşitli türlere sahiptirler. Web tarayıcısı içerisinde de JavaScript, AJAX gibi dillerde yazılmış eklentilerin çalışmasını sağlarlar.

<span class="mw-page-title-main">Scratch (programlama dili)</span> Programlama dili

Scratch, ABD’de bulunan MIT’in geliştirdiği, 8-16 yaş arası çocukların kullanımına göre tasarlanmış ve basit bir arayüze sahip bir programlama dilidir. Geleneksel programlama dillerinin aksine kullanıcı, istediği fonksiyonları fareyle tıklayıp sürükleyerek animasyonlar, oyunlar yaratabilir.

<span class="mw-page-title-main">Metin tabanlı kullanıcı arayüzü</span> bir metin ekranına çıktı vermeye veya onu kontrol etmeye dayalı arabirim türü

Metin tabanlı kullanıcı arayüzü, metinsel kullanıcı arayüzü veya terminal kullanıcı arabirimi olarak da adlandırılır, grafik kullanıcı arayüzlerinin (GUI) icadından bir süre sonra ortaya çıkan ve onu grafik kullanıcı arayüzünden ayırt etmek için türetilen yeni bir terimdir. TUI'de bilgisayar grafikleri metin kipinde görüntülenir. Gelişmiş bir TUI, GUI'ler gibi tüm ekran alanını kullanabilir ve fare ve diğer girişleri kabul edebilir.

Bilgi teknolojisi ve bilgisayar biliminde eğer önceki olayları veya kullanıcı etkileşimlerini hatırlamak için tasarlandıysa biliminde bir sistem durumsal olarak ifade edilmiştir, hatırlanan bilgiye ise sistemin durumu denir.

Small Basic, Microsoft'un geliştirdiği ve yayımladığı bir programlama dilidir.

Bilgisayar biliminde, bildirimsel programlama bir programlama paradigmasıdır. —bilgisayar programlarının yapısını ve öğelerini oluşturma stili— bir hesaplamanın mantığını kontrol akışını tanımlamadan ifade eder.