İçeriğe atla

Okrobageti Kilisesi

Koordinatlar: 41°16′00″K 42°26′45″D / 41.26667°K 42.44583°D / 41.26667; 42.44583
Okrobageti Kilisesi
Okrobageti Kilisesi'nin 934 tarihli Gürcüce yazıtı. Nikolay Marr, 1904.
Harita
Temel bilgiler
KonumKöprülü, Şavşat
Koordinatlar41°16′00″K 42°26′45″D / 41.26667°K 42.44583°D / 41.26667; 42.44583
İnançDoğu Ortodoks Kilisesi
MezhepGürcü Ortodoks Kilisesi
DurumYıkık
Mimari
Mimari türKilise
Mimari biçimGürcü mimarisi
Tamamlanma934 veya 938
Özellikler
MalzemelerDolgu tekniği, kesme taş

Okrobageti Kilisesi (Gürcüce: ოქრობაგეთის ეკლესია; okunuşu: “okrobagetis ek’lesia”), tarihsel Şavşeti bölgesinde, günümüzde Artvin ilinin Şavşat ilçesine bağlı ve eski adı Okrobageti olan Köprülü köyünde Orta Çağ'dan kalma Gürcü kilisesidir.[1][2] Rabat Kilisesi olarak da bilinir.[3]

Tarihçe

Okrobageti köyü ve kilisesi, tarihsel Gürcistan'ı oluşturan bölgelerden biri olan Şavşeti bölgesinde yer alır. Nitekim Osmanlılar bu bölgeyi ve köyü 16. yüzyılın ortalarında Gürcülerden ele geçirmiştir. Okrobageti Kilisesi, Osmanlıların bu köyü ele geçirmesinden çok önce, 934 veya 938 yılında inşa edilmiştir. Kilisenin inşa tarihini gösteren Gürcüce yazıt, Şavşeti ve Klarceti bölgelerini gezen Nikolay Marr tarafından 1904 yılında tespit edilmiş ve kayda geçirilmiştir. Osmanlıların Gürcülerden ele geçirdiği bölgeyi 1874 yılında dolaşan Giorgi Kazbegi, Okrobageti Kilisesi'nin iki-üç Gurialı kadının çabalarıyla son yıllara kadar faaliyet gösterdiğini yazmış ve bu kadınların Şavşat beylerinin eşleri olduğu belirtmiştir. Bununla birlikte Kazbegi'nin bulunduğu sırada kilise yıkık haldeydi ve kilise yanında bir mezarlık bulunuyordu. Nikolay Marr, 1904 yılında, Şavşat beylerinden İsa Bey'den toprak satın alan Ermenilerin buraya yerleştiğini ve bir Gürcü kilisesi olan Okrobageti Kilisesi'nin 1847 yılında Ermeni kilisesine çevrildiğini yazmıştır. Giorgi Kazbegi'nin ziyareti sırasında, Şavşat bölgesinde dağınık biçimde yaşayan Ermeniler bu köyde toplanmış ve Okrobageti Ermeni köyüne dönüşmüştü.[4][5]

Mimari

Okrobageti Kilisesi, Köprülü köyünün merkezinin kuzeydoğusunda bir yamaçta yer alır. Büyükçe bir yapı olan kilise (10,5 × 17,6 m) günümüzde yıkık durumdadır. Yapının doğu kısmı günümüze ulaşmıştır. Sunağın apsisinde dairesel küçük bir pencere açıklığı bulunmaktadır. Sunağın iki yanında, beşik tonoz örtüye sahip hücre odaları yer alır. Her iki odada da birer niş bulunmaktadır. Sunağın ve güneydeki hücre odasının nişinin üstünde haç vardır. Her iki odada ayrıca birer pencere açıklığı yer alır. Dolgu tekniğiyle inşa edilmiş kilise duvarları düzgün kesme taşlarla kaplanmıştır. Kilisenin günümüze kalan batı duvarının yüksekliği 1-2 metre civarındadır. Kilisenin bahçesinde bugün bir ev bulunmaktadır. Kilisenin taşları bu evin inşasında da kullanılmıştır. Köylüler kilisenin taşlarının Şavşat kasabasında askeri bir yapının veya hapishanenin inşasında da kullanılmış olduğunu belirtmiştir.[6] Nikolay Marr'ın 1904 yılında tespit ettiği ve sonradan kaybolan taşın üzerindeki Gürcü alfabesinin Nushuri harfleriyle kazınmış olan yazıt önce „†...აღვაშენეთ წმიდა ეკლესია ჩუენ მამალაჲსა ძეთ ქორონიკონსა რმიდ [934 წ.] მეფობასა კურაპალატისასა უფლებასა ბაგრატისა მამასახლისობასა მარკოზისაჲ ძმისა მაკარისა...“ şeklinde okunmuştur. Ancak bu yazıt daha sonra Valeri Silogava tarafından „†...აღვაშენეთ წმიდაჲ ეკლესიაჲ ჩუენ მამალაჲსაჲ ძეთა ქრონიკონსა რმიჲ [938]...მეფობასა კურაპალატისასაჲ... მამასახლისობასა მოდრეკილისაჲ ძმისა მაკარისი...“ biçiminde okunmuş ve bu okumaya bağlı olarak kilisenin inşa tarihi dört yıllık bir farklılık göstermektedir.[7]

Kaynakça

  1. ^ "Mine Kadiroğlu - Fahriye Bayram, "Ortaçağ Gürcü Mimarisi 2002 Yılı Yüzey Araştırması", 21. Araştırma Sonuçları Toplantısı, Ankara, 2003, 2. Cilt, s. 2" (PDF). 7 Mart 2014 tarihinde kaynağından arşivlendi (PDF). Erişim tarihi: 11 Aralık 2023. 
  2. ^ Tao-Klarceti - Tarihsel ve Kültürel Anıtlar Kataloğu (Gürcüce), (Editör) Buba Kudava, (Yazarlar) Nestan Bagauri, Zurab Batiaşvili, İrma Beridze, Buba Kudava, Nikoloz Jğenti, Goça Saitidze, Natia Hizanişvili, 2018, Tiflis, s. 162, ISBN 9789941478178.
  3. ^ "Mine Kadiroğlu - Fahriye Bayram, "Ortaçağ Gürcü Mimarisi 2002 Yılı Yüzey Araştırması", 21. Araştırma Sonuçları Toplantısı, Ankara, 2003, 2. Cilt, s. 2" (PDF). 7 Mart 2014 tarihinde kaynağından arşivlendi (PDF). Erişim tarihi: 11 Aralık 2023. 
  4. ^ Giorgi Kazbegi, Bir Rus Generalinin Günlükleri - Türkiye Gürcistanı'nda Üç Ay (Çeviri: Rıdvan Atan), 2019, s. 100, ISBN 978-975-553-720-7.
  5. ^ Nikolay Marr, Şavşeti ve Klarceti Gezi Günlükleri, Batum, 2015 (Birinci basım: 1911, Petersburg, Rusça), s. 112 9 Mayıs 2021 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi. ISBN 978-9941-434-11-2
  6. ^ 2015 Yılı Tao-Klarceti Tarihi Eserleri Araştırma Gezisi Sonuçları (Gürcüce), Tiflis, 2016, s. 10-11 6 Mart 2019 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi. ISBN 978-9941-9123-9-9
  7. ^ 2015 Yılı Tao-Klarceti Tarihi Eserleri Araştırma Gezisi Sonuçları (Gürcüce), Tiflis, 2016, s. 10 6 Mart 2019 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi. ISBN 978-9941-9123-9-9

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Köprülü, Şavşat</span>

Köprülü, Artvin ilinin Şavşat ilçesine bağlı bir köydür.

<span class="mw-page-title-main">Parhali Manastırı</span> Gürcü Ortodoks Manastırı

Parhali Manastırı, tarihsel Tao bölgesinde, Türkiye'nin Artvin ilinin Yusufeli ilçesine bağlı Altıparmak köyünde bulunan Gürcü Ortodoks manastırıdır. 9-10. yüzyıllarda inşa edilen manastır yapı topluluğundan ana kilise ile iki şapel günümüze ulaşmıştır. Parhali kelimesi Türkçede Barhal biçimini almıştır.

<span class="mw-page-title-main">Doliskana Manastırı</span>

Doliskana Manastırı, tarihsel Gürcistan’ın güneybatı kesiminde, tarihsel Klarceti bölgesinde, Doliskana köyünde orta çağ Gürcü manastırıdır. Günümüzde Artvin ilinin merkez ilçesine bağlı Hamamlı köyünde yer alır.

<span class="mw-page-title-main">Ança Manastırı</span>

Ança Manastırı, tarihsel Klarceti bölgesinde, günümüzde Artvin ilinin Ardanuç ilçesine bağlı ve eski adı Anca olan İncilli köyünde Orta Çağ'da inşa edilmiş Gürcü Ortodoks manastırıdır. Ança Manastırı, Tao-Klarceti bölgesindeki beş Gürcü piskoposluğundan biri olan Ança Piskoposluğu'nun da merkeziydi.

Satle Kilisesi, tarihsel Şavşeti bölgesinde, günümüzde Artvin ilinin Şavşat kasabasında ve eski adı Satleli (Satle) olan Söğütlü mahallesinde Orta Çağ'dan kalma Ortodoks Gürcü kilisesidir. Satleli Kilisesi ya da Satlel Kilisesi olarak da bilinir.

<span class="mw-page-title-main">Tbeti Kilisesi</span> Cevizli, Şavşattaki bir kilise

Tbeti Kilisesi, tarihsel Şavşeti bölgesinde, günümüzde Artvin ilinin Şavşat ilçesine bağlı ve eski adı Tbeti olan Cevizli köyünde orta çağda Gürcülerden kalma bir yapıdır. Büyük ölçüde yıkılmış olan yapı, Tbeti Manastırı'nın ana kilisedir.

<span class="mw-page-title-main">Artanuci Kilisesi</span>

Artanuci Kilisesi, tarihsel Klarceti bölgesinde, günümüzde Artvin iline bağlı Ardanuç ilçesinin idari merkezi oalan Ardanuç kasabasında Orta Çağ'dan kalma bir Gürcü kilisesidir. Eski Artanuci kasabasına sonradan Adakale dendiği için bu kilise Adakale Kilisesi olarak da bilinir. Artanuci Kilisesi, Ardanuç Kalesi içinde yer alan iki kiliseden biridir.

Sinkoti Kilisesi veya Singoti Kilisesi, tarihsel Şavşeti bölgesinde, günümüzde Şavşat ilçesinin Küplüce köyünde Orta Çağ'dan kalma Gürcü kilisesidir.

Şavmta Kilisesi, tarihsel Şavşeti bölgesinde, günümüzde Artvin ilinin Şavşat ilçesine bağlı Şenköy'de eski bir kilisedir. Yıkılmış olan kilisenin taşlarının bir kısmı Çoraklı Köyü Camii'nin inşasında kullanılmıştır.

Tsihisdziri Kilisesi, Artvin ilinin Şavşat ilçesine bağlı ve eski adı Tsihisdziri olan Kayadibi köyünde Orta Çağ'dan kalma bir Gürcü kilisesidir.

Şindoba Kilisesi veya Şindobani Kilisesi, Artvin ilinin Şavşat ilçesine bağlı Dalkırmaz köyünün sınırları içinde erken Orta Çağ'dan kalma ve eski Şindobani köyüne ait Gürcü kilisesidir.

Tzinobani Kilisesi, tarihsel Şavşeti bölgesinde, günümüzde Artvin ilinin Şavşat ilçesine bağlı Meşeli köyünün sınırları içinde Orta Çağ'dan kalma Gürcü kilisesidir. Ortadan kalkmış bir yerleşim olan Tzinobani köyünün kilisesiydi.

Kokoşauri Kilisesi, tarihsel Şavşeti bölgesinde, günümüzde Artvin ilinin Şavşat ilçesine bağlı Susuz köyünde Orta Çağ'da inşa edilmiş Gürcü kilisesidir. Adını Kokoşauri mahallesinden alır.

Dabaketili Kilisesi, tarihsel Şavşeti bölgesinde, günümüzde Artvin ilinin Şavşat ilçesine bağlı ve eski adı Dabaketili olan Yaşarköy'de Orta Çağ'dan kalma Gürcü kilisesidir.

Meria Kilisesi, tarihsel Şavşeti bölgesinde, günümüzde Artvin ilinin Şavşat ilçesine bağlı ve eski adı Meria olan Veliköy'ün sınırları içinde Orta Çağ'da Gürcülerden kalma bir kilisedir. Bulunduğu mahalleden dolayı Molohori Kilisesi olarak da bilinir.

Devadzeler Kilisesi, tarihsel Şavşeti bölgesinde, günümüzde Artvin ilinin Şavşat ilçesine bağlı ve eski adı Daba olan Erikli köyünde Orta Çağ'dan kalma Gürcü kilisesidir. Devadzeler mahallesinin kilisesi olduğu için bu adla anılır. Bu yapı, Devadzeler'in diğer adına istinaden Devieti Kilisesi olarak da bilinir.

Cvarebi Kilisesi, tarihsel Şavşeti bölgesinde, günümüzde Artvin ilinin Şavşat ilçesine bağlı ve eski adı Cvarebi olan Şalcı köyünde Orta Çağ'da Gürcülerden kalma kilisesidir.

Hozabiri Kilisesi, tarihsel Şavşeti bölgesinde, günümüzde Artvin ilinin merkez ilçesine bağlı ve eski adı Çihishevi olan Yanıklı köyünün sınırları içinde Orta Çağ'dan kalma Gürcü kilisesidir. Hozabiri Kilisesi, eski Hozabiri köyünün kilisesiydi ve bundan dolayı bu adla anılmaktadır.

<span class="mw-page-title-main">Svirevani Kilisesi</span> Artvin Şavşat Dutlu Köyü Orta Çağ Gürcü Kilisesi

Svirevani Kilisesi, tarihsel Şavşeti bölgesinde, günümüzde Artvin ilinin Şavşat ilçesine bağlı ve eski adı Svirevani olan Dutlu köyünde Orta Çağ'da Gürcülerden kalma bir kilisedir. Surevani Kilisesi olarak da bilinir.

Dasamobi Kilisesi, tarihsel Şavşeti bölgesinde, günümüzde Artvin ilinin Şavşat ilçesine bağlı ve eski adı Dasamobi olan Dereiçi köyünde Orta Çağ'da Gürcülerden kalma bir kiliseydi. Bu yapı günümüze ulaşmamıştır.