İçeriğe atla

Oberon (opera)

Oberon
Oberon ve denizkızı. Ressam:Joseph Noel Paton
Oberon ve denizkızı. Ressam:Joseph Noel Paton
Özgün isimOberon or Elf King's Oath
(Oberon veya Peri Kralının Andı)
MüzikCarl Maria von Weber
LibrettoJames Planché
Gala12 Nisan, 1826
İlk gösterim yerieski Covent Garden Tiyatrosu, Londra
Oyuncular
  • Oberon: Periler kralı, tenör
  • Titania: Karısı, soprano
  • Puck: mezzo-soprano
  • Reiza: Harun Reşit'in kızı, soprano
  • Fatima: Reiza'nin cariyesi, mezzo-soprano
  • Bordeaux'lu Sir Huon: Guienne Dükü, tenor
  • Sherasmin: Huon'nun genç hizmetlisi, bariton
  • İki denizkızı: mezzo-soprano
  • Almanzor: Tunus Emiri, bas
  • Roshana: Almanzor'un karısı, kontralto
  • Hasan : bas

Konuşma rolleri

  • Namouna, Fatima'nın büyükannesi
  • Harun Reşit, Bağdad halifesi
  • Babekan, Bir Arap prens
  • Abdallah, Bir korsan
  • İmparator Şarlman
  • Hamet
  • Amrou
  • Koro: Periler, hanımefendilar, şövalyeler, köleler, denizkızları.


Oberon orijinal adı İngilizce Oberon or The Elf King's Oath (Oberon veya Peri Kralının Andı) olarak Alman romantik dönem opera müziği bestecisi Carl Maria von Weber tarafından hazırlanmış 3 perdelik bir opera eseridir. İngilizce librettosu "James Robinson Planche" tarafından "Christoph Martin Wieland"'in bir şiirden, Shakespeare'in Bir Yaz Gecesi Rüyası oyunundan ve "Huon de Bordeaux"'in bir Fransız Orta Çağ macera masalından uyarlanmıştır. Bu opera besteci tarafından sipariş üzerine İngiltere'de İngilizce opera olarak hazırlanmış ve prömiyeri Londra'da eski "Covent Garden Tiyatrosu"'nda 12 Nisan 1826'da sahnelenmiştir.

Hazırlanış ve ilk yapımlamalar

Carl Maria Weber'in son yıllarında sıhhati iyi değilken ama ailesinin geçinmesini sağlamak için devamlı çalışmaktaydı. Bu arada İngiliz aktör-empresaryo "Charles Kemble" bir İngilizce sahnelenecek opera sipariş etme teklifi getirdi. Doktorunun bu siparişi tamamlamak için İngiltere'ye gitmesini sağlığı için sakıncalı gördüğünü açıkça bildirmesine rağmen Carl Maria Weber mali şartları çok uygun bularak bu siparişi kabul etti. Ya Faust ya da Oberon adlı bir eser yapma alternatifi verildiğinde Oberon konusunu seçti. İngilizce yazılan librettoyu yakından kavramak için İngilizce öğrenmek için İngiltere'ye gitti. Fakat bu eserin yapımlanması sırasında provaların baskısı; çeşitli sosyal toplantılara katılması gereği ve ilk bestesine devamlı değişiklik yapma nedeni ile büyük bir stres içine girip zaten çok zayıf olan sıhhati gittikçe bozulmaya başladı. Eserinin 12 Nisan'da ilk sahnelenmesini görmekle beraber 5 Haziran 1826'da Londra'da hayatına gözlerini yumdu.

Weber Londra'da hazırlamış olduğu ve orada yapımlanan operanın kuruluşundan memnun değildi ve Almanya'ya döndüğü zaman bunu revize etmeyi kabul ettiği bilinmektedir. Fakat bunu başarmak için hayatı yetmemiş ve İngiltere'de ilk yapımdan hemen sonra hayata gözlerini yummuştur. O zamandan beri liberetto yazarları ve besteciler bu eseri revize ederek eserin değişik versiyonlarını oluşturmuşlardır. Bunlar arasında "Franz Wullner", piyano skoru haline getiren Franz Liszt, parçaların yerini değiştirip ek birleştirici müzik besteleyen Gustav Mahler, orijinal konuşma yerine resitatifler hazırlayan "Artur Bodanzky" ve tamamen yeni bir libretto ve gitar uvertürü hazırlayan İngiliz roman yazarı Anthony Burgess anılabilir. Modern opera evlerindeki yapımların çoğu "Gustav Mahler" versiyonu kullanmaktadır.

Roller

Rol Ses tipi Prömiyerde roller, 12 Nisan 1826
(Orkestra şefi: Carl Maria von Weber)
Oberon, Periler kralıtenörCharles Bland
Titania soprano, KarısıSmith
Puck mezzo-soprano, altoHarriet Cawse
Reiza, Harun Reşit'in kızısoprano Mary Ann Paton
Fatima, Reiza'nin cariyesimezzo-soprano Lucia Elizabeth Bartolozzi-Vestris
Bordeaux'lu Sir Huon, Guienne Dükütenor John Braham
Sherasmin, Huon'nun genç hizmetlisibaritonJohn Fawcett
İki denizkızı mezzo-soprano Mary Ann Goward ve ?
Almanzor, Tunus EmiribasCooper
Roshana, Almanzor'un karısıkontraltoLacy
Hasan bas J. Isaacs
Namouna, Fatima'nın büyükannesiKonuşma rolü Davenport
Harun Reşid, Bağdad halifesiKonuşma rolü Chapman
Babekan, Bir Arap prensKonuşma rolü Baker
Abdallah, Bir korsanKonuşma rolü Horrebow
İmparator ŞarlmanKonuşma rolü Austin
Hamet Konuşma rolü Evans
Amrou Konuşma rolü Atkins
Koro: Periler, hanımefendiler, şövalyeler, köleler, denizkızları.

Konu özeti

Mekân: Periler ülkesi, Fransa, Bağdad, Tunus .
Zaman: 800'lü yılların ikinci yarısı

İ. Perde

Opera konun büyülü atmosferine uyan ve eserde zaman zaman duyulan büyülü trampet motifini de içeren bir uvertür ile başlar. Bu uvertür popüler olarak konserlerde tek parça olarak da çalınmaktadır.

1. Sahne

Peri Kralı Oberon'un bahçesi

Periler Kralı Oberon bahçesinde uyurken periler korusu ona şarkı söylemektedir. (Koro:Light as fairy foot can fall - "Peri ayağı kadar hafifçe basın"). Puck sahneye girer ve Oberon'un kraliçesi olan Titania ile kavgasını anlatmaya koyulur. Bu kavgaya neden Titania'nın kocasından hiçbir felaketin veya ayartıcı fırsatların birbirinden ayırması imkânsiz şekilde birbirini seven iki kişi bulmasını istemiş ve Oberon bunu başarıncaya kadar karısıyla barışmayacağına yemin etmiştir. Puck dünyanın her tarafını aramış ama bu nitelikli hiçbir çift bulamamıştır.

Oberon verdiği yemine kızgınlıkla uyanır. (Oberon arya:Fatal vow! - Not even slumber can thy Victim's torture tame! - "Ölümcül and! Uyku bile kurbanına ettiğin eziyetin acısını dindirebilir!"). Puck ona İmparator Şarlman'ın Bordeaux'lu Sır Huon adlı bir şövalyeye ta Bağdat'a Halife Harun Resid'in sarayına gidip Halife'nin sağ yanında oturan yardımcısını öldürmesini ve Halife'nin kızını öpüp onunla evlenmesini bir ceza olarak emir verdiğini hikâye eder. Oberon bu şövalye ile sevgilisi Halife'nin kızı Reiza'nın, karısının aradığı nitelikte sevgililer olduğuna ve bu surette karısı ile arasını bulmayı sağlayacağına inanır. Şövalyeye yardım etmek için Rezia'nın hayalini Sir Huon'un ve genç hizmetlisi Sherasmin'in rüyalarına koyar. Ayrıca eğer çok fena duruma düşerlerse çalıp kendisini yardıma çağırmak için onlara bir büyülü boynuzdan bir boru verir. Oberon, Sır Huon ve hizmetlisinin yolculuklarını çabuklaştırmak için de peri desteği sağlar ve elindeki sihirli değnek ile onların hemen hızla uçarak Bağdat'a varmalarına neden olur. (Huan aryası: From boyhood trained in tented field. - Çocukluktan beri çadırlı sahalarda eğitildim.")

2. Sahne

Harun Resid'in Bağdad Sarayı

Bağdat yakınlarında Dicle Nehri kıyısında Raiza ile evlenecek nişanlısı olan Prens Babekan maiyetindekilerle arslan avındadır. Sır Huon ve Sherasmin Prens Babekan'ı pusuda bulunan arslandan kurtarırlar. Fakat Prens ve maiyeti onlara hücuma geçerler ama Sır Huon ve hizmetlisi üstün gelip onları kaçmaya zorlarlar. Hemen sonra bir yaşlı kahin olan Namouna onlara Raiza'nın hemen bir gün sonra evleneceğini bildiri ama kız gördüğü rüya dolayısıyla Houn'u tercih ettiğini söyler. Saray'da ise Raiza cariyesi Fatima'ya evleneceği kişinin rüyasında gördüğü şövalye olacağını açıklar. Fatima bu rüya niteliklerine uyan iki yabancının şehre geldikleri haberinin etrafa yayıldığını ona bildirir. İki kadın istediklerini beklemeye koyulurlar.

II. Perde

1. Sahne

Bağdad Sarayında büyük salon

Harun Reşit'in muhteşem sarayında bir koro halifelerini övücü bir şarkı söylemektedirler. Şövalye Huon içeri girerek Harunurresid'in sağında oturan adamı öldürür. Bu Rezia'nın nişanlısı Prens Babekan'dır. Huon bununla da kalmayarak rüyasında âşık olduğu kızı alıp kaçar. Bütün bu kargaşalıkta boruyla çağrılan peri tayfasının büyük yardımı olur.

2. Sahne

Sarayın Bahçesi

Bir gemi kaçan çiftleri Yunanistan'a götürmek için rıhtımdan ayrılır. Gemi ayrılırken her çift birbirlerin aşkları hakkında bir şarkı söylerler.

3. Sahne

İşsiz bir ada

Puck doğanın dört unsurunun ruhlarına hitap ederek Huon'un gemisinin parçalanmasına neden olur. Huon ve Reiza bu gemi kazasından kurtulurlar. Huan etrafta diğer kazadan kurtulan olup olmadığını aramaya gider ve Reiza orad kalarak denizin belalığı ve öfkesi üzerinde bir şarkı söyler. Arya sona erince ufuktan bir geminin geldiği görülür ve Reiza bu gemiyle kurtulmak için işaret verir. Fakat gemi sahile geldiğinde bunun bir korsan gemisi olduğu anlaşılır. Korsan Abdalla ve tayfaları Reiza'yı kaçırmak için zorla gemiye götürürler. Huon sevgilisini kurtarmaya çalışır ama korsanlar tarafından yaralanır. Büyük bir gayretle sihirli boruyu çalmayı başarır ve Oberon ortaya çıkar. Oberon Puck'a Huon'u Tunus'a götürüp İbrahim evine teslim etmesini emreder. Baygın olan prens etrafında toplanan denizkızları neşe ile şarkı söylerler.

III. Perde

1. Sahne

Tunus Emiri'nin saray bahçesi

Razia'nın hizmetçisi Fatima Tunus Emiri'nin bahçesinde kendinin köle olma kaderinden şikayetle şarkı söylemektedir. (Arya: Arabia, my country. - "Arabistan, kendi vatanım") Şimdi Fatima, Huon'un uşağı Scherasmış da kurtulmuş; Fatima ile evlenmiştir ve çocukluk hatıraları hakkında şarkı söylerler. (İkili: Ön the banks of the Garonne. - "Garonne Nehri kıyılarında".) Birden Puck yardımıyla şövalye Huon ortaya çıkar ve tekrar kavuşmanın kıvancına ererler. Fatima Reiza'nın sarayın hareminde olduğunu açıklar. Rezia'i oradan kurtarmak için planlar yaparlar. (I must myself dısguise. - "Kıyafet değiştirmeliyim.")

2. Sahne

Tunus Emiri saray haremi

Tunus Emiri Almanzor'un hareminde bulunan Reiza durumu için bir yasli şarkıya başlar. (Kavatina:Grieve, my heart - "Üzül, kalbim.). Almanzor Reiza'ya aşık olmuştur ama Reiza onun aşkını reddettiği için çok kızgındır. Huon sevgilisi kurtarmak için harem gider (I rejoice in new hopes. - "Yeni umutlarla çok sevinçliyim.") Ama orada Emir Almanzor'un karisi Roschana ile karşılaşır. Kadın Huon'a âşık olmuştur ve Huon'a emiri oldurup birlikte Tunus tahtına geçmelerini teklif eder. Huon bunu reddeder ama bunu emir duymuştur. Huon yakılarak idama mahkûm edilir.

3. Sahne

Tunus Emiri sarayı

Huon yakılmak için şehir meydanına getirilmiştir. Reiza Huon'u affetmesi için Emire yalvarır ama aşkı reddedilen Emir bunu kabul etmez. Huon ve Reiza'nin birlikte bağlanıp yakılmasını emreder. Tam bu sırada çiftin kaybetmiş olduğu sihirli boruyu Scherasmıs bulur ve bu boruyu çalar. Periler Kralı Oberon gelir ve Huon'u ve Reiza'yı ölümden kurtarır. Titania, Oberon'un bu çiftin aşkına ve birbirlerine yeminlerine gösterdiği saygıdan etkilenip onunla barışır. Tinatia ve Oberon Huon, Reiza, Scherasmin ve Fatima'yı alarak oradan Aachen'deki İmparator Şarlman'ın sarayına götürürler.

4. Sahne

İmparator Şarlman'ın sarayı

Sevgililer İmparatorluk taht salonunda çok güzel bir mars ile ilerlemeye başlarlar ve koro güzel bir şarkı söylerken (Koro:Hail to the knight with his own good brand - "Kendi bayrağı olan şövalyeye selamlar.") perde kapanır.

Seçilmiş müzik parçaları

  • Uvertür

I. Perde

  • Periler korosu: "Light as fairy foot can fall"
  • Arya:" Fatal vow! - Not even slumber can thy Victim's torture tame!" - Oberon
  • Ansambl: "Speed! Huon! Speed! Love and renown" - Koro ve Huon
  • Arya:"Haste, gallant knight o haste and save thy" - Rezia
  • Duettino:"Ah, happy maid" - Rezia, Fatima
  • Arya: "From boyhood trained in tented field." - Huon
  • Arya: "Yes, O lord! my life, my salvation."

II. Perde

  • Koro:"Glory! Glory! Glory! Glory! Glory to the Caliph, to Harun the just!"
  • Arya: "A lonely Arab maid, the desert's simple child," - Fatima
  • Kuartet:"Over the dark blue waters" - Huon, Sherasmin, Rezia, Fatima
  • Ensambl:"Spirits of air, and earth and sea!" - Puck, ruhlar korosu
  • Okyanus aryasi: "Ocean! thou mighty monster!" "Ozean, du Ungeheuer!" - Rezia
  • Ikili:"Oh! 'tis pleasant to float on the sea" - Denizkızları
  • II. Perde finale:"Who would stay in her coral cave" = Koro

III. Perde

  • Arya: "Arabia, my country." - Fatima
  • Ikili: "On the banks of the Garonne."
  • Uclu: "I must myself disguise."
  • Cavatina: "Grieve, my heart." - Reiza
  • Arya: "I rejoice in new hopes."
  • Koleler korosu: "Hark! What notes are swelling!
  • Final koro: "Hail to the knight with his own good brand"

Seçilmiş ses kayıtları [1]

Ingilizce

Yıl Roller
(Oberon, Puck, Reiza, Huon, Sherasmin, Fatima)
Orkestra şefi
Opera Evi ve Orkestra
Marka
2003 Anthony Dean Griffey,
Marietta Simpson,
Lauren Flanigan,
Stuart Neill,
Earle Patriarco,
Jane Bunnell
Robert Bass
St. Luke's Orchestra ve Collegiate Chorale
Audio 2CD:Premiere Opera Ltd. CDNO 995-2
2005 (1986) Philip Langridge,
James Robertson,
Elizabeth Connell,
Paul Frey,
Benjamin Luxon,
Le Verne Williams
Seiji Ozawa
Junge Deutsche Philharmonie ve Edinburgh Festival Korosu
DVD: House of Opera DVDCC 980
2005Steve Davislim,
Frances Bourne,
Hillevi Martinpelto,
Jonas Kaufmann,
William Dazely,
Marina Comparato
John Eliot Gardiner
Orchestre Révolutionaire et Romantique ve Monteverdi Korosu
Audio 2CD:- Philips 475 6563

Almanca

Yıl Roller
(Oberon, Puck, Reiza, Huon, Sherasmin, Fatima)
Orkestra şefi
Opera Evi ve Orkestra
Marka
1937 (2003) Walther Ludwig,
Marie-Luise Schilp,
Margarete Teschenmacher,
Helge Roswaenge,
Karl Schmitt-Walter,
Carla Spletter
Joseph Keilberth
Reichssenders Berlin orkestra ve korosu
Audio 2CD:Cantus Classics 500214
1953 (2005)Peter Offermans,
Hanna Ludwig,
Leonie Rysanek,
Wilhelm Lückert,
Horst Günter,
Gisela Litz
Joseph Keilberth
Nordwestdeutschen Rundfunks Köln Senfoni Orkestrası ve korosu
Audio 2CD: Cantus Classics 500801
1968 (2006) Donald Grobe,
Marga Schiml,
Birgit Nilsson,
Plácido Domingo,
Hermann Prey,
Júlia Hamari
Rafael Kubelik
Bayerischer Rundfunk Orkestra ve korusu
Audio 2Cd:DG 477 5644 {2CDS}
1973 (2006)Werner Hollweg,
Hanna Schwarz,
Ingrid Bjoner,
Joseph Hering,
Siegmund Nimsgern,
Júlia Hamari
George Alexander Albrecht
RAI Roma orkestra ve korosu
Audio 3CD: Mitridate «Ponto» PO 1045 (+Der Freischütz)
1993 Gary Lakes,
Victoria Livengood,
Deborah Voigt,
Ben Heppner,
Dwayne Croft,
Delores Ziegler
James Conlon
Gürzenich Orchester (Köln) ve Oper der Stadt Köln korosu
Audio 2CD:EMI CDS 7 54739-2
1996 Deon Van Der Walt,
Melinda Paulsen,
Inga Nielsen,
Peter Seiffert,
Boje (Bo) Skovus,
Veselina Kasarova
Marek Janowski
Deutsches Symphonie-Orchester Berlin ve Rundfunkchor Berlin Korosu
Audio 2CD:BMG RCA Victor «Red Seal»

Ayrıca bakınız

  • Opera
  • Operalar listesi
  • Carl Maria von Weber

Notlar

  1. ^ "Kaynak". 27 Kasım 2010 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 8 Nisan 2010. 

Dış bağlantılar


İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Opera</span> Müzikli tiyatro eseri

Opera, genellikle konusunu tarihten, mitolojiden, efsanelerden veya güncel olaylardan alan, sözlerinin tümü veya birçoğu müzikle bestelenmiş, içinde güzel sanatların tümünü barındırabilen, teatral formda bir sahne eseridir.

<i>Bir Yaz Gecesi Rüyası</i>

Bir Yaz Gecesi Rüyası, William Shakespeare'in erken dönem romantik komedya oyunu. İlk basımı 1600 olmakla beraber yazımı ve ilk sahnelenişinin 1594 ya da 1595 yıllarında gerçekleştiği sanılmaktadır. Ana teması aşk ve evliliktir. Karışık ilişkiler üzerinden bu iki kavramın komikliğine vurgu yapmıştır. Olaylar Antik Yunanistan'da bir düğün çevresinde geçmektedir.

<i>Bir Yaz Gecesi Rüyası</i> (film, 1935) 1935 filmi

Bir Yaz Gecesi Rüyası 1935 ABD yapımı fantastik komedi filmidir. Özgün adı A Midsummer Night's Dream dir.

<span class="mw-page-title-main">Uçan Hollandalı (opera)</span> Wagner tarafından hazırlanmış üç perdelik bir opera

Uçan Hollandalı liberetto ve müzik bestesi Richard Wagner tarafından hazırlanmış. üç perdelik bir operadır. Liberetto Richard Wagner tarafından, Heinrich Heine'nin 1834 tarihli eski bir efsanenin hiciv nitelikli olarak yeniden söylemesinden uyarlanmıştır. Uçan Hollandalı efsane hikâyesi kıyamet gününe kadar ilahi güçler tarafından denizlerde yelkenli gemi kullanmaya mahkûm edilmiş olan bir Hollandalı gemi kaptanı hakkındadır. Wagner'in bu operada işlediği ana tema aşk ile insanların kendilerini kurtarabilmeleri hakkındadır.

<span class="mw-page-title-main">Külkedisi (opera)</span>

Külkedisi Gioacchino Rossini tarafından bestelenmiş iki perdelik opera veya dramma giocosodir. Eserin librettosu, Fransız yazar Charles Perrault tarafından yazılmış Külkedisi masalından uyarlanarak Jacopo Ferretti yazılmıştır. Ancak eserin hazırlandığı sıralarda tiyatrolarda özel efektler çok sınırlı olduğu için, eser orijinal masalda bulunan fantezi peri sihirlerinden arındırılmış ve daha gerçekçi olarak sunulmuştur. Eserin prömiyeri 25 Ocak 1817'de Romada "Teatro Valle"de verilmiştir

<span class="mw-page-title-main">La sonnambula</span> İtalyan yapımı opera

La sonnambula Sicilyalı İtalyan besteci Vincenzo Bellini tarafından bestelenmiş opera semiseria janrında 2 perdelik bir operadır. Eserin librettosu, "Eugène Scribe" hazırladığı bale-pantomimden uyarlanarak, Felice Romani tarafından İtalyanca olarak yazılmıştır. Operanın prömiyer sahnelenmesi 6 Mart 1831'de Milanoda "Teatro Carcano" da yapılmıştır. Devlet Operası ve Balesi Ankara Opera Sahnesi'nde ilk defa temsil edilmesi 1957'dedir.

Il Pirata (Korsan) Sicilya doğumlu İtalyan Vincenzo Bellini'nin bestelediği 2 perdelik bir operadır. Operanın librettosu İtalyanca olarak "Felice Romani" tarafından "Charles Maturin"'in İngilizce yazılmış "Bertram, or The Castle of St Aldobrando" adlı trajedi oyununun Fransızca çevirisinden uyarlanarak hazırlanmıştır. İlk gösterimi 27 Ekim 1827'de Milano'da La Scala Opera evinde yapılmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Lohengrin (opera)</span>

Lohengrin, 19. yüzyıl Alman bestecisi Richard Wagner tarafından hazırlanan altıncı opera olarak 1845 - 1848 döneminde yazılmış ve bestelenmiş ve 1850'de sahnelenmiş üç perdelik operadır.

<span class="mw-page-title-main">Der Freischütz</span>

Der Freischütz Alman romantik dönem opera müziği bestecisi Carl Maria von Weber tarafından hazırlanmış bir 3 perdelik bir opera eseridir. Almanca librettosu "Friedrich Kind" tarafından bir Alman peri masalı olarak "Freischütz" eserinden uyarlanarak yazılmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Giulio Cesare</span> Georg Friedrich Handelin üç perdelik operası

Giulio Cesare (Giulio Cesare in Egitto HMW27 dizini), George Frideric Handel tarafından 1723'te İngiltere "Kraliyet Muzik Akademisi" için bestelenmiş üç perdelik dramma per musica janrında bir opera eseridir. Libretto "Giacomo Francesco Bussani" tarafından 1676'da "Antonio Sartorio"'nun bestelediği aynı adlı "Giulio Cesare" operası için hazırladığı librettodan "Nicola Francesco Haym" tarafından uyarlanmasıdır.

<span class="mw-page-title-main">II. Mehmed (opera)</span>

II. Mehmed bestesi Gioacchino Rossini, libretto yazarlığı "Cesare della Valle" tarafından yapılmış ilk prömiyer temsili 3 Aralik 1820 tarihinde Teatro San Carlo, Napol'de temsil edilmis iki perdelik operadır. Türklerle ilgili operalar içinde en önemlilerinden biri kabul edilir.

<span class="mw-page-title-main">I Lombardi alla prima crociata</span>

I Lombardi alla Prima Crociata, Giuseppe Verdi'nin ilk gösterimi 11 Şubat 1843 tarihinde Milano Teatro alla Scala'da yapılan dört perdelik opera çalışmasıdır. Tommaso Grossi'nin epik şiirinden esinlenerek yaratılan bu çalışmanın İtalyanca librettosunu Temistocle Solera yazmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Fairy-Queen</span>

'Fairy Queen ) İngiliz Barok stilinde müzik bestecisi Henry Purcell tarafından yazarı bilinmeyen, ünlü İngiliz tiyatro eseri yazarı ʽWilliam Shakespeareʼ'in Bir Yaz Gecesi Rüyası " eserinden uyarlanmış İngilizce liberetto ile hazırlanan 5 perdeden oluşan bir "mask" veya "yarım-opera" janrında bir opera eseridir.

<span class="mw-page-title-main">Alcina</span>

Alcina George Frideric Handel tarafından bestelenmiş üç perdelik "Dramma per musica" janrında bir opera seria eseridir. Libretto İtalyanca olarak hazırlanmıştır. Ama librettonun kesinlikle kimin tarafından yazıldığı bilinmemekte ve müzikologlar tarafından "Riccardo Broschi"'nin 1711'de hazırladığı "L'isola di Alcina" adlı oyunundan Handel Roma'ya seyahat ettiği zaman satın alındığının çok muhtemel olduğunu kabul etmektedirler. Her ne olursa olsun, bu opera metni ünlü şair Ludovico Ariosto tarafından 1516/1532'de yazılmış Ludovico Ariosto'nun Çılgın Orlando Epik şiirinden uyarılmıştır. Handel bu kaynak eseri ve içinde bulunan bazı kısımları Ariodante ve Orlando (17353 operalarının metinlerini uyarlamak için kullanmıştır. Alcina operası için bu epik şiirin VI. kanto ve VII. kantosu kullanılmamıştır ve bunlar şövalye Rugierro ile buyucu Alcina arasındaki aşkı konu olarak almaktadırlar. Bu eserin prömiyer temsili Londra'da "Covent Garden Tiyatrosu'nda 16 Nisan 1735 tarihinde sahnelenmiştir. Bu opera eseri içinde bulunan bazı müziksel parçalar Handel tarafından özellikle eserin içinde bale ve dans ihtiva etmeye imkân sağlamak için hazırlanmıştır ve prömiyerde bu dansların aranjmanı dansöz "Marie Salle" tarafından yapılmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Acis ve Galatea (Handel)</span>

Acis ve Galatea George Frideric Handel tarafından, librettosu John Gay tarafından İngilizce olarak hazırlanmış bir "müziksel eğlence" tipi. Bu eser ilk olarak 1718'de Handel tarafından yapımlanarak bir perde olarak ana pastoral konulu bir mask veya semi-opera eseri olarak temsil edilmiştir. 1732'de Handel bu eserdeki müziksel parçaları ve yeni hazırladığı ek parçaları birleştirerek Londra'da temsiller yapan bir İtalyan Opeara trüpü için 3 perdelik bir "serenata" olarak hazırlamıştır. Handel bu eseri hazırlamakta iken yazdığı bir notta eseri bir "küçük opera" olarak nitelendirmiştir. Genel olarak bir "müziksel eğlence" olarak isimlendirilmektedir. İngilizce opera konusunda en önemli otoriter kaynak eseri olarak kabul edilen "New Grove Dictionaray of Music" ise bu eseri oratoryo olarak isimlendirmektedir.

<span class="mw-page-title-main">Tancredi</span>

Tancredi Gioacchino Rossini tarafından bestelenen 2-perdelik opera seria veya "kahramanlik melodrami " janrindan opera eseridir.Gaetano Rossi tarafından yazılan İtalyanca libretto Voltaire tarafından 1760'ta Fransızca yazılan Tancrède adlı bir tiyatro oyunundan uyarlanmıştır. Bu eserin prömiyer temsili 9 Mayıs, 1812'de Venedik'te Fenice Tiyatrosu'nda yapılmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Elizabet, İngiltere kraliçesi</span>

Elizabet, İngiltere kraliçesi Gioacchino Rossini tarafından bestelenmiş iki perdelik dramma per musica janrinda operadır. Eserin librettosu, İngiliz yazar "Sophie Lee" tarafından İngiltere Kraliçesi I. Elizabeth'in hayatı hakkında İngilizce yazdığı tarihsel roman olan The Recess, or a Tale of other Times (1783-1785) adlı eserinden uyarlanarak İtalyanca Carlo Federici tarafından hazırlanmış Il paggio di Leicester (Leicester'in Genç Erkek Hizmetlisi adli tiyatro oyunundan uyarlanarak İtalyanca olarak Giovanni Schmidt tarafından yazılmıştır. Eserin prömiyer temsili 4 Ekim 1815'te Napoli'de San Carlo Tiyatrosu'nda verilmiştir.

<span class="mw-page-title-main">Gölün Hanımı (opera)</span>

Gölün Hanımı Gioacchino Rossini tarafından bestelenen 2 perdelik operatik müzikli dram janrında bir operadır. Andrea Leone Tottola tarafından İtalyanca olarak yazılan opera librettosu, orijinal 1810'da Walter Scott tarafından İngilizce yazılan The Lady of the Lake uzun hikâye içeren nazim şiirinin İtalyanca çevirisinden uyarlanarak hazırlanmıştır. Bu opera eserinin prömiyer temsili 24 Ekim, 1819'da San Carlo Tiyatrosu, Napoli'de yapılmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Semiramide</span>

Semiramis, Gioacchino Rossini tarafından bestelenen 2-perdelik melodramo tragico janrında bir operadır. Gaetano Rossi tarafından İtalyanca olarak yazılan opera librettosu, orijinal Voltaire tarafından Fransızca olarak hazırlanmış Semiramis trajedi oyunundan uyandırılmıştır ve bu trajedi ise "Asurlu Semiramis" mitine dayanmaktadır.

<i>Opera seria</i>

Opera seria, 1710'lardan 1770'lere kadar Avrupa'da baskın olan İtalyan operasının asil ve "ciddi" tarzını ifade eden bir İtalyan müzikal terimidir. Terimin kendisi o zamanlar nadiren kullanılıyordu ve ancak opera seria demode olduktan ve tarihi bir tür olarak görülmeye başladıktan sonra yaygın bir kullanıma kavuştu. Opera seria'nın popüler rakibi, fikrini doğaçlamaya dayanan commedia dell'arte'den alan Opera Buffa'dır. İtalyan opera seria sadece İtalya'da değil, neredeyse tüm Avrupa'da ve ötesinde bestelendi. Saray operasının yerleşik hale geldiği Avrupa'daki ana merkezler arasında Varşova, Münih, Londra, Viyana, Dresden ve diğer Alman konutlarında, Saint Petersburg, Madrid ve Lizbon gibi şehirler vardır. Opera seria, Fransız operasının ulusal türünün tercih edildiği Fransa'da daha az popülerdi. Opera seria'nın ünlü bestecileri arasında Alessandro Scarlatti vardı. Opera seria'nın ünlü bestecileri arasında Alessandro Scarlatti, George Frideric Handel, Antonio Vivaldi, Nicola Porpora, Leonardo Vinci, Johann Adolph Hasse, Leonardo Leo, Francesco Feo ve 18. yüzyılın ikinci yarısında Christoph Willibald Gluck, Niccolò Jommelli, Josef Mysliveček, Tommaso Traetta ve Wolfgang Amadeus Mozart gibi isimler bulunur. Dönemin açık ara en başarılı librettisti Metastasio olup, diğerleri Apostolo Zeno, Silvio Stampiglia, Antonio Salvi, Paolo Antonio Rolli, Pietro Pariati, Pietro Ottoboni, Stefano Benedetto Pallavicino, Nicola Francesco Haym, Domenico Lalli, Giovanni Claudio Pasquini, Ranieri de' Calzabigi ve Giovanni Ambrogio Migliavacca gibi isimlerdir.