İçeriğe atla

Nota değeri

1. Nota kuyruğu
2. Nota bacağı
3. Nota yuvarlağı

Müziksel gösterimde nota değeri, bir notanın ne kadar süreyle çalınacağını belirten kavram. Bu süre, nota yuvarlağının rengine veya şekline, nota bacağının varlığına, nota kuyruğu/çengeli/değer çizgisinin varlığına bağlı olarak değişir.

Bir es, nota süresine eş değerde sessizlik belirtir.

Notalar ve değerleri

Nota Es İsim Değeri Noktalı değeri Çift noktalı değeri Üç noktalı değeri
large, duplex longa ya da maksima[1][2]88 + 48 + 4 + 28 + 4 + 2 + 1
long[2][3][4] ya da longa[5]44 + 24 + 2 + 14 + 2 + 1 + 1/2
çift birlik nota veya breve22 + 12 + 1 + 1/22 + 1 + 1/2 + 1/4
birlik nota11 + 1/21 + 1/2 + 1/41 + 1/2 + 1/4 + 1/8
ikilik nota1/21/2 + 1/41/2 + 1/4 + 1/81/2 + 1/4 + 1/8 + 1/16
veya dörtlük nota1/41/4 + 1/81/4 + 1/8 + 1/161/4 + 1/8 + 1/16 + 1/32
sekizlik nota1/81/8 + 1/161/8 + 1/16 + 1/321/8 + 1/16 + 1/32 + 1/64
onaltılık nota1/161/16 + 1/321/16 + 1/32 + 1/641/16 + 1/32 + 1/64 + 1/128
otuzikilik nota1/321/32 + 1/641/32 + 1/64 + 1/1281/32 + 1/64 + 1/128 + 1/256
altmışdörtlük nota1/641/64 + 1/1281/64 + 1/128 + 1/2561/64 + 1/128 + 1/256 + 1/512
yüzyirmisekizlik nota1/1281/128 + 1/2561/128 + 1/256 + 1/5121/128 + 1/256 + 1/512 + 1/1024
ikiyüzellialtılık nota1/2561/256 + 1/5121/256 + 1/512 + 1/10241/256 + 1/512 + 1/1024 + 1/2048

Gösterim

Breve çeşitleri

Breve, sağ tarafta gösterildiği gibi birçok farklı şekilde gösterilebilir. İlk ikisi en yaygın kullanım olmakla beraber, üçüncüsü de görsel bir alternatiftir.

Longa, bazen parçanın sonunda olabileceği gibi süresiz çok uzun bir notayı belirtmek için kullanılabilir.

Notanın bir nota bacağı varsa bu, bacakları neredeyse her zaman aşağıya doğru çizilen longa ve maksima istisna edilirse (nota yuvarlağının sağ tarafından) yukarıya ya da (nota yuvarlağının sol tarafından) aşağıya doğru çizilebilir. Bunun yanı sıra notanın kuyruğu varsa bu, her hâlükârda sağa doğru uzatılır.

Düzenlemeler

Nota değeri, yanına bir nokta eklenerek artık yapılabilir. Bu nokta, yanına geldiği notayı nota değerinin yarısı kadar uzatır. Nokta sayısı n kabul edilirse herhangi bir noktalı notanın noktalarının toplam değeri formülüyle bulunur. Yani notaya iki nokta eklenmişse bunun anlamı, o notanın değeri kendinin yarısı ve çeyreği ilave edilerek bulunur. Çift nokta ilk defa 1752'de J.J. Quantz tarafından kullanılmıştır.[6]

Bir nota üç eşit parçaya (triole) veya ikiden farklı bir değere bölmek istenirse tupletler kullanılır.

Kaynakça

Genel
  • Mahmut R. GAZİMİHAL (1961). Mûsikî Sözlüğü. İstanbul: Millî Eğitim Basımevi. s. 177-183. 
Özel
  1. ^ William Smythe Babcock Mathews and Emil Liebling, "Large", Pronouncing and Defining Dictionary of Music (Cincinnati, New York, London: J. Church and Company, 1896).
  2. ^ a b Theodore Baker, A Dictionary of Musical Terms: Containing Upwards of 9,000 English, French, German, Italian, Latin, and Greek Words and Phrases, third edition, revised and enlarged (New York: G. Schirmer, 1897): 131.
  3. ^ Music Dictionary (Do–Dq) 23 Eylül 2015 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi. Dolmetsch.com (accessed 4 February 2015).
  4. ^ William Smythe Babcock Mathews and Emil Liebling, "Double Note", Pronouncing and Defining Dictionary of Music (Cincinnati, New York, London: J. Church and Company, 1896).
  5. ^ John Morehen and Richard Rastall, "Note values"", The New Grove Dictionary of Music and Musicians, second edition, edited by Stanley Sadie and John Tyrrell (London: Macmillan Publishers, 2001).
  6. ^ Willi Apel, "Dotted Notes", Harvard Dictionary of Music, second edition, revised and enlarged (Cambridge, Mass.: Belknap Press of Harvard University Press, 1972) ISBN 978-0-674-37501-7.

İlgili Araştırma Makaleleri

Uvertür, opera, bale veya konçertonun açılışındaki parçadır.

<span class="mw-page-title-main">Füg</span> müzikte iki ya da daha fazla ses için bir kontrpuantal bir besteleme tekniği

Füg, müzikte iki ya da daha fazla ses için kontrpuantal bir besteleme tekniğidir. Başlangıçta sunulan bir konu farklı aralıklarda tekrarlanır ve bu durum eser boyunca sıklıkla devam eder.

<span class="mw-page-title-main">Refah ekonomisi</span>

Refah iktisadı, bir makroekonominin kaynak dağıtım verimini ve onun gelir dağılımını beraberce belirlemek üzere mikroekonomik teknikler kullanan bir iktisat dalıdır.

Porte ya da dizek, üzerine notaların yerleştirildiği, 4 eşit aralık ve birbirine paralel 5 çizgiden ve bir donanım bölümünden oluşan şekildir. Genelde portenin donanımına değiştirici diyez veya bemol işaretleri, ritim rakamları yazılır. Notaların üzerine yazıldığı eşit aralıklı beş çizgi ve dört aralıktan oluşan şekle porte (dizek) denir. Çizgiler aşağıdan yukarıya doğru sayılır.

Genel denge teorisi teorik ekonominin bir dalı. Birkaç veya birçok piyasalar ile ekonomideki arz, talep ve fiyat davranışlarını bir bütün içinde açıklamaya çalışır.

<span class="mw-page-title-main">Ernst Krenek</span> Avusturyalı-Amerikalı besteci (1900 – 1991)

Ernst Krenek Çek kökenli ve Avusturyalı besteci.

<span class="mw-page-title-main">Hans Werner Henze</span>

Hans Werner Henze Alman bestecidir. Oldukça farklı tarz ve stilde yaptığı bestelerinde Hans Werner Henze serializm, atonalite, Igor Stravinsky, İtalyan müziği, Arap müziği ve caz gibi farklı müzi türlerinin yanı sıra geleneksel Alman bestecilerinden de etkilenmiştir.

<span class="mw-page-title-main">Tespih böceği</span>

Armadillidium vulgare veya dildeki kullanımıyla Tespih böceği veya da bilinen en eski haliyle 18. yüzyıldaki yazımıyla Tesbih böceği, Armadillidium cinsine bağlı bir hayvan türüdür.

<span class="mw-page-title-main">Pierre Boulez</span> Fransız besteci, koro şefi, yazar ve piyanist

Pierre Boulez, Fransız besteci, koro şefi, yazar ve piyanist.

<span class="mw-page-title-main">Staccato</span>

Staccato, bir müzikal artikülasyon şeklidir. Modern gösterimde, bir notanın süresini kısaltma anlamında kullanılır. Devamında notadan ayrılmış bir sessizlik gelebilir. 18. yüzyıldan bu yana müzikte ortaya çıkmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Birlik nota</span>

Müzikte birlik nota, nota bacağı olmayan, ikilik nota gibi nota yuvarlağı boş çizilen ve 4/4 ölçüde dört vuruşluk süreye denk gelen bir nota. Müziksel gösterimde ilk defa 13. yüzyılın sonunda kullanılmıştır.

<span class="mw-page-title-main">İkilik nota</span>

Müzikte ikilik nota, birlik notanın yarısı veya iki adet dörtlük nota kadar süreye denk gelen bir nota.

<span class="mw-page-title-main">Taht talibi</span> Taht üzerinde hak iddia eden kişi

Taht talibi, mevcut hükûmet tarafından tanınmasa da bir ülkenin tahtına talip olan kişiyi ifade eder. Bu terim genellikle bir iddianın meşruiyetini sorgulamak amacıyla kullanılır. Bu terim genellikle bir iddianın meşruiyetinin olmadığını ima etmek için kullanılır. Bu kelime, eski bir hükümdar veya tahttan indirilmiş bir monarşinin soyundan gelen bir kişiyi ifade edebilir, ancak bu tür iddialarda bulunan kişilere "bir hanedanın başı" da denir.

<span class="mw-page-title-main">La Paloma</span>

"La Paloma", farklı kültürlerde farklı uyarlamaları yapılmış popüler bir İspanyol şarkısı. Bask besteci Sebastián Iradier tarafından 1850'lerde bestelendi, 1859'da Madrid'deki telif hakkı bürosunda "Cancion Americana con acompañamiento de Piano" adıyla kaydedildi. "Habanera" adı verilen, Küba etkisi taşıyan bir türün örneğidir. "Güvercin" anlamına gelen ismi, farklı dillere uyarlanması sırasında çevrilmiştir. 1864 yılında Fransa'da "La Colombe" adıyla yayımlandı. İngilizcede "The Dove" ismiyle tanındı. Sözleri Dan Robertson ve Hal Blair tarafından yazılan "No More" isimli İngilizce uyarlaması Elvis Presley ve Dean Martin tarafından kullanıldı. 1860'lardan itibaren Meksika'da çok popülerleşti, çok sayıda Meksikalı besteciye esin kaynağı oldu. Türkçe ilk aranjmanı Kamran Aziz tarafından 1950'lerde "Beyaz Güvercinim" adıyla yapıldı.

John Von Ohlen, Amerikalı caz müzisyeni ve besteci. 1967 ve 1969 yıllarında Woody Herman ile daha sonra 1970'ten 1972'ye kadar Stan Kenton'a orkestralarında davulcu olarak eşlik etmiştir.

Gugalanna, Sümer dinine göre Ölüler Diyarı'nın kraliçesi olan Ereşkigal'in ilk kocasıdır. Adı muhtelemen "An'ın kanal denetçisi" anlamına gelmektedir ve Ennugi için sadece alternatif bir isim olabilir. Ereşkigal ve Gugalanna'nın oğlu Ninazu'dur. İnanna'nın Ölüler Diyarı'na İnişi'nde aşk, güzellik, seks ve savaş tanrıçası olan İnanna, kapıcı Neti'ye "ablam Ereşkigal'in kocası Gugalanna"nın cenazesine katılmak için Ölüler Diyarı'na indiğini söyler. Bazı araştırmacılar Gugalanna'yı Gılgamış Destanı'nda Gılgamış ve Enkidu tarafından katledilen Cennetin Boğası ile aynı figür olarak görür.

<span class="mw-page-title-main">Frederic Rzewski</span>

Frederic Anthony Rzewski Amerikalı besteci ve virtüöz piyanisttir. Çoğunlukla sosyal ve politik temaları bir araya getiren başlıca besteleri arasında minimalist 'Coming Together' ve The People United Will Never Defeated!/Birleşmiş Bir Halk Asla Yenilmez' Piyano varyasyonları yer alıyor.

<span class="mw-page-title-main">Nijerya-Türkiye ilişkileri</span>

Yasal düzeyde diplomatik ilişkiler 1958 yılında kuruldu ve daha sonra 1960'ta büyükelçi rütbesine yükseldi. Türkiye, 1962'de Nijerya'nın başkenti Lagos'ta bir büyükelçilik açtı. Türkiye Büyükelçiliği, Nijerya'nın Abuja'yı yeni başkent ilan etmesinden sonra 2001 yılında Abuja'ya taşındı.

769 Tatjana, Güneş'in etrafında dönen bir küçük gezegendir. Cisme, Aleksandr Puşkin'in Eugene Onegin" şiirinin kahramanı Tatiana Larina'nın adı verilmiştir. Bu adın, asteroidin geçici adının 1913 TA olması nedeniyle verilmiş olması muhtemeldir ancak 1905-1909 yıllarında Wolf, Knopff ve Metcalf tarafından adlandırılan cisimlerin aksine bunu destekleyecek bir adlandırma yöntemi bulunmamaktadır.

Müzikte, bir drone, bir parçanın çoğunda veya tamamında bir nota veya akorun sürekli olarak seslendirildiği armonik veya monofonik bir efekt veya eşliktir. Bir drone, bu etkiyi yaratmak için kullanılan bir müzik aletinin herhangi bir parçası da olabilir; bunun için arkaik bir terim burden, örneğin "bir gaydanın drone [pipe]", bir orgdaki pedal noktası veya bir udun en alçak rotası. Α yükü ayrıca koro veya nakarat gibi her kıtanın sonunda tekrarlanan bir şarkının parçasıdır.