İçeriğe atla

Nishiki-e

Refakatçilerle Geçit Töreni (Suzuki Harunobu, 1760)

Nishiki-e (Japonca錦絵; "brokar resim"), bir Japon çok renkli ahşap baskı tekniğidir. Teknik öncelikle ukiyo-e'de kullanılmaktadır. 1760'larda icat edildi ve 1765 ile beş yıl sonra ölümü arasında birçok nishiki-e baskısı üreten matbaacı Suzuki Harunobu tarafından mükemmelleştirildi ve popüler hale getirildi.

Önceden, çoğu baskı siyah beyaz, elle renklendirilmiş veya bir veya iki renkli mürekkep bloğu eklenerek renklendirilmişti. Her renk için ayrı bir tahta blok oyularak ve bunları adım adım kullanarak bir nishiki-e baskısı oluşturulur. Kinroku adındaki bir gravürcü, tek bir tam görüntü oluşturmak için çok sayıda ayrı renk bloğunun sayfada mükemmel bir şekilde birbirine uymasına izin veren teknik yeniliklerle tanınır.

Bu stil ve teknik, başkent olmadan önce Tokyo'nun adı olan Edo'ya atıfta bulunarak Edo-e (江戸絵, edo-e) olarak da bilinir.

Kaynakça

  • Forbes, Andrew ; Henley, David (2012). Suzuki Harunobu: 100 Beauties. Chiang Mai: Cognoscenti Books. ASIN: B00AC2NB8Y
  • Munsterberg, Hugo (1957). "The Arts of Japan: An Illustrated History." Tokyo: Charles E. Tuttle Company.
  • Paine, Robert Treat and Alexander Soper (1955). "The Art and Architecture of Japan." New Haven: Yale University Press.

Dış bağlantılar

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Hokusai</span> Japon sanatçı (1760 – 1849)

Katsushika Hokusai (葛飾北斎), Japonya'da Edo döneminde yaşamış Japon sanatçı, ressam, oymabaskı ustası, tahta oymacısı ve ukiyo-e ressamıdır.

<span class="mw-page-title-main">Otuz Altı Fuji Dağı Manzarası (Hokusai)</span> sanat eseri

36 Fuji Dağı Manzarası Japon ressam Katsushika Hokusai tarafından yapılmış olan, 46 büyük tahta oymabaskı resminden oluşan ukiyo-e resim serisidir. Seride Fuji Dağı farklı mevsimlerde ve hava şartlarında, çeşitli yerlerden ve uzaklıklardan göründüğü şekilde resmedilmiştir. Seri 1826 ile 1833 yılları arasında oluşturulan 46 baskıdan oluşur. İlk yayınlanan serideki 36 resmin çok popüler olması sonucunda, seriye 10 resim daha eklenmiştir.

<span class="mw-page-title-main">Edo Dönemi</span> Japon tarihi dönemi

Edo dönemi veya Tokugawa dönemi , Japonya tarihinde 1603-1868 yıllarını kapsayan dönemdir. Bu dönem 24 Mart 1603 tarihinde Edo'da Tokugawa Ieyasu tarafından Tokugawa Şogunluğu'nun kurulmasıyla başlar ve 3 Mayıs 1868'de Meiji Restorasyonu'nun başlamasıyla sona ermektedir. Bu dönemde Japonya Tokugawa Şogunluğu ile 300 yerel daimyōnun yönetimindeydi. Edo dönemi Japonya'nın ilk modern dönemi olarak tanımlanmaktadır ve bu yıllar arasında Japonya dış dünyaya kapalı kalmış olup ekonomik büyüme, sıkı toplumsal düzen, istikrarlı bir nüfus ile sanat ve kültür alanında gelişmeler yaşanmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Ukiyo-e</span> XVII - XIX. yy arasında ürünleri verilen Japon resim sanatı

Ukiyo-e (浮世絵)(Fani Dünya Resimleri), Edo Dönemi'nde ortaya çıkan bir Japon resim sanatı türüdür. Tiyatro, klasik edebiyat, şiir, yerel efsaneler, natürmort, imparatorluk ailesi ve din gibi birçok teması vardır. Ukiyo'nun kelime anlamı, içinde "modern olma"yı da barındırır. Çağdaş tarzı tasvir eden resim türüdür.

<span class="mw-page-title-main">Torii Kiyonaga</span> Japon sanatçı (1752 – 1815)

Torii Kiyonaga , Japon ukiyo-e ustası. Torii Okulu'nun dördüncü üstadı. Kitagawa Utamaro, Suzuki Harunobu, Utagawa Hiroshige, Katsushika Hokusai ve Tōshūsai Sharaku ile birlikte "Altı Büyük Ukiyo-e Ustası" 'nın biri olarak sayılır. Suzuki Harunobu ve Kitagawa Utamaro ile birlikte Bijinga (美人画)'nın ustası olarak bilinir.

<span class="mw-page-title-main">Kitagawa Utamaro</span>

Kitagawa Utamaro , Japon ukiyo-e ustası. Torii Kiyonaga, Suzuki Harunobu, Utagawa Hiroshige, Katsushika Hokusai ve Tōshūsai Sharaku ile birlikte "Altı Büyük Ukiyo-e Ustası" 'nın biri olarak sayılır. Suzuki Harunobu ve Torii Kiyonaga ile birlikte Bijinga (美人画)'nın ustası olarak bilinir.

<span class="mw-page-title-main">Ogata Gekkō</span> Japon sanatçı (1859 – 1920)

Ogata Gekkō ,, Japon ukiyo-e ustası ve Nihonga ressamı. Doğum adı: Nakagami Masanosuke ve Meikyōsai (名鏡斎), Kagyōrō (華暁楼) gibi "gō" ları kullandı.

<span class="mw-page-title-main">Kobayashi Kiyochika</span> Japon sanatçı (1847 – 1915)

Kobayashi Kiyochika , Japon ressam. Çocukluk adı Katsunosuke (勝之助), gō olarak Hōensha (方円舎), Shinseirō (真生楼) ve Shinsei (真生) kullandı.

<i>Kanagawa Oki Nami Ura</i>

Kanagawa Oki Nami Ura , Japon ukiyo-e ustası Katsushika Hokusai'nin tanınmış tahta baskı eseridir.

<span class="mw-page-title-main">Gakutei Harunobu</span>

Gakutei Harunobu , Edo döneminin ikinci yarısında faaliyetleri göstermiş

<span class="mw-page-title-main">Yanagawa Shigenobu</span> Japon sanatçı (1787 – 1832)

Yanagawa Shigenobu , Edo döneminin ikinci yarısında faaliyetleri göstermiş olan Japon Ukiyo-e ustası. Katsushika Hokusai'nin öğrencilerinden ve üvey oğlu. Ukiyo-e 'nin dışında surimono, goukan, yomihon, ninjōbon, kyokabon'un sashi-e (ilustrasyon) çalışmalarıyla bilinir.

<i>Günümüzün Üç Güzeli</i> 1792-93 arasında Kitagawa Utamaronun çizdiği Japon resmi

Günümüzün Üç Güzeli Ukiyo-e sanatıyla hazırlanıp tahta bloklarına çizilmiş bir resimdir. 1792-93 yıllarında ukiyo-e sanatçısı Kitagawa Utamaro çizmiştir. Resimde kullanılan üçgen kompozisyonu o zamanın üç güzel ünlüsünü betimlemektedir : Geyşa Tomimoto Toyohina, Garson Naniwa Kita ve Takashima Hisa. Resim ayrıca üç şekilde bilinmektedir: Kansei Çağı'nın Üç Güzeli ve Üç Ünlü Güzel.

<span class="mw-page-title-main">Shunga</span>

Shunga, Japon erotik sanatı için bir terimdir. Çoğu shunga, bir ukiyo-e türüdür ve genellikle ahşap baskılar üzerine yapılır. Nadiren de olsa, ukiyo-e hareketinden önce var olan erotik boyalı el kitapları da bulunmaktadır.

<span class="mw-page-title-main">Hishikawa Moronobu</span> Japon ressam ve matbaacı

Hişikava Moronobu veya Kichibē, Japon ressam. Bir kumaş ressamının oğlu olan Moronobu, Kyoto'da öğrenim görüp, Edo'ya yerleşerek (1658) kitap süslemecisi olarak ün saldı. 130'a yakın siyah-beyaz süsleme yapıp Ukiyo-e üslubunun en ünlü süslemelerini gerçekleştirdi; aynı zamanda da, Japon taş baskı sanatının kurucusu sayılmasını sağlayan gravürler yaptı. Çizime nakış desenleri çizerek başladı. 17. yüzyılın ortalarında, tahta blok baskılar kullanarak hikâye kitaplarının bir illüstratörü olduğu Edo'ya taşındı ve resimlerin geniş bir yelpazede halk için erişilebilir olmasını sağlamak için resimlerin toplu olarak çoğaltılması için bir teknik geliştirdi. Baskı olarak çoğaltılamayacak resimler yapmaya devam etti. Hem resimleri hem de baskıları Edo halkının, özellikle de fahişelerin ve Kabuki tiyatro oyuncularının gelenek ve görgülerini tasvir ediyordu. Hişikava, diğer ukiyo-e ressamları gibi, shun-ga olarak bilinen pornografik sahnelerin birçok resmini çizdi.

<span class="mw-page-title-main">Utagawa Kunisada</span> Japon ukiyo-e sanatçısı (1786 – 1865)

Utagawa Kunisada veya Utagawa Toyokuni III , Edo döneminde yaşamış Japon ukiyo-e sanatçısıydı. 19. yüzyıl Japonya'sında ukiyo-e tahta baskıların en popüler, üretken ve ticari olarak başarılı tasarımcısı olarak kabul edilir. Kendi zamanında, itibarı çağdaşları Hokusai, Hiroshige ve Kuniyoshi'ninkinden çok daha fazlaydı.

<span class="mw-page-title-main">Surimono</span>

Surimono, bir Japon ahşap baskı türüdür. Yeni Yıl gibi özel günler için özel olarak yapılırlar. Çoğunlukla eğitimli bir okur kitlesi için küçük sayılarda üretilen surimono, ticari baskılardan çok konu ve işleme açısından daha deneysel ve baskı tekniğinde abartılı idi. 1790'lardan 1830'lara kadar en popüler tekniklerden biriydi ve birçok önde gelen sanatçı tarafından yapıldılar. Surimono üretmeye başlayan en ünlü tahta sanatçılarından biri, daha sonra Nishiki-e'nin tanıtılmasının arkasındaki deha olarak kabul edilen Suzuki Harunobu'ydu.

<span class="mw-page-title-main">Ahşap baskı</span>

Ahşap baskı, Doğu Asya'da yaygın olarak kullanılan ve antik çağda Çin'de tekstil ve daha sonra kâğıt üzerine baskı yöntemi olarak kullanılan metin, resim veya desenleri basma tekniğidir. Her sayfa veya görüntü, orijinal düzeyde yalnızca bazı alanlar ve çizgiler bırakacak şekilde ahşap bir blok oyularak oluşturulur; bir kabartma baskı işleminde mürekkeplenen ve baskıda gösterilen bunlardır. Blokları oymak yetenekli ve zahmetli bir iştir, ancak daha sonra çok sayıda baskı basılabilir.

<span class="mw-page-title-main">Suzuki Harunobu</span>

Suzuki Harunobu, Edo döneminde yaşamış Japon ukiyo-e sanatçısıydı. Hayatı hakkında çok şey bilinmesede 1765'te nishiki-e tam renkli baskılar üreten ve eski iki ve üç renkli baskı modlarını geçersiz kılan ilk kişi olan bir yenilikçiydi. Harunobu birçok özel teknik kullanmış ve klasik şiirlerden çağdaş güzelliklere kadar çok çeşitli konuları işlemiştir. Zamanının birçok sanatçısı gibi Harunobu da bir dizi shunga veya erotik eserler yarattı. Hayatı boyunca ve kısa bir süre sonra birçok sanatçı onun tarzını taklit etti. Shiba Kōkan gibi birkaç kişi, büyük ustanın eserini oluşturma yetenekleriyle övündü.

<span class="mw-page-title-main">Utagawa Toyokuni</span> Japon sanatçı (1769 – 1825)

Utagawa Toyokuni veya Utagawa Toyokuni I, Edo döneminde yaşamış Japon ukiyo-e sanatçısıydı. Ünlü Utagawa okulunun ikinci lideriydi ve 19. yüzyılın geri kalanında süren büyük ün ve güç konumuna yükselten sanatçıydı. Özellikle özellikle kabuki aktör baskılarıyla tanınmaktaydı.

<span class="mw-page-title-main">Goyō Hashiguchi</span> Japon sanatçı (1880 – 1921)

Goyō Hashiguchi Japonya'da bir sanatçı. Ukiyo-e'nin yeniden canlandırması olan shin-hanga hareketinin ön saflarında yer alan sanatçı, bu türün başyapıtları olarak kabul edilen on dört gravür baskı tasarlamıştır.