İçeriğe atla

Nintendo Entertainment System

Nintendo Entertainment System
Nintendo Family Computer
The Nintendo Entertainment SystemThe Nintendo Family Computer (Famicom)
Üretici(ler)Nintendo
TipVideo oyun konsolu
NesilÜçüncü jenerasyon
Satış durumuJaponya 15 Temmuz, 1983
ABD 18 Ekim, 1985
Kanada Şubat 1986
Avrupa 1986
Avrupa/AUS 1987
Satış adedi61,91 milyon
OrtamKartuş (“Game Pak”)
CPURicoh 8-bit işlemci (6502 core)
Kontrol girişi2 oyun kumandası
1 genişleme yuvası
En çok
satılan oyun
Super Mario Bros. (konsolla birlikte satıldı, 40,23 milyon)
Super Mario Bros. 3 (konsolla birlikte satıldı, 18 milyon)
ÖnceliColor TV-Game
ArdılıSuper Nintendo Entertainment System

Nintendo Entertainment System (Genelde NES olarak kısaltılır), Nintendo tarafından yapılmış, 8-bit ev konsoludur. Aslen Japonya'da Family Computer (Famicom) ismiyle 1983 yılında satılmaya başlanmıştır. Kuzey Amerika'da 1985, Avrupa'da ve Kanada'da 1986, Avustralya'da 1987'de satışa sunulmuştur. Güney Kore'de Hyundai Comboy olarak bilinir. Halefi Super Nintendo Entertainment System konsoludur. Zamanının en çok satan konsollarındandır.

Tarih

Geliştirme

1980'lerin başlarında, Nintendo oldukça başarılı Arcade oyun makineleri piyasaya sürmüş ve bu başarının etkisiyle bir video oyun konsolu piyasaya sürmek için planlara başlamıştı. İlk başta Nintendo gelişmiş 16-bit tabanlı, bilgisayar olarak da işlev görebilen klavyesi, faresi ve disket sürücüsü olan bir sistem düşünmüştü. Fakat eski Nintendo başkanı Hiroshi Yamauchi bunu reddetti ve daha ucuz, basit ve kartuşlu bir oyun konsoluna karar verdi, çünkü o disket sürücü ve klavye gibi özelliklerin teknolojiyle yeni tanışanlar için zor olduğunu düşünüyordu. Ekim 1982'de ilk prototip yapıldı. Nintendo'nun kullandığı MOS 65xx işlemcileri o zamana kadar Japonya'da satılmıyordu ve hiç program yazma kiti olmadığından, her şey en baştan yapılmalıydı. İlk oyunlar eski bilgisayarlarda büyük zorluklarla yazıldı.

Projenin kod adı GameCom'du (oyun bilgisayarı) fakat çalışanlardan birinin karısı Famicom (aile bilgisayarı) ismini önerdi, çünkü ona göre bu ev bilgisayarı ya da bir kişisel bilgisayar değildi, bir aile bilgisayarıydı.

Famicom'un kartuşu için planlanan boyut bir teyp kasedi kadardı, fakat ekip iki kat büyük olmasına karar verdi. Tasarımda arcade oyun makinelerinin kartuşlarının hızlı temassızlık yapmasından dolayı azami gayret gösterildi.

Oyun kumandaları, Nintendo'nun taşınabilir Game & Watch makinelerinden alındı, fakat en başta tasarımcılar analog oyun kumandası istemişti. Daha sonra bir yapımcı Game & Watch oyun kumandasını Famicom'a bağladı ve rahat olduğunu gördü, aynı zamanda tasarımcılar çocukların kumandaları halıda bırakıp basabileceklerini, dolayısıyla analog kumandaların dayanıksız olduğu düşündüler. Fakat tasarımcılar insanların gene de analog kumanda isteyebileceklerini düşündü ve konsolun önüne bir genişletme yuvası koydu. Famicom'un kumandaları üretim masraflarını kısmak için anakarta lehimlidir.

Tasarımcılar bir de kartuş çıkarma butonu eklediler. Kartuşları bu butona basarak çıkarmak eğlenceli olabileceğini düşündüler. Aynı zamanda ikinci kumandaya bir mikrofon eklendi, böylece oyuncuların sesi televizyon hoparlöründen çıkabilirdi.

Piyasaya çıkış

Konsol, 1983'te 14,800 Japon Yeni'ne piyasaya çıktı. İlk başlarda sistem sorunlarından dolayı ivme kazanamasa da 1984'ün sonunda Japonya'nın en çok satan konsolu oldu.

Bu başarılardan sonra Nintendo konsolu Amerika'da piyasaya sürdü. Tasarım Famicom'dan farklıydı. Aynı zamanda konsolun ismi NES (Nintendo Entertainment System) olarak değişti. İlk iki yıl çok satamasa da, sonraki yıllar Amerika'nın en çok satan konsolu oldu.

Dünya'da NES

NES uyumlu sistemler için, birçoğu lisanssız Uzakdoğu firmaları aracılığı ile popüler oyunların sayısız varyantı üretilmiştir. Fiyatları son derece düşmüş olan NES uyumlu sistemlere ve Internet üzerinden ücretsiz edinilebilen NES emülatörlerine kolaylıkla rastlanmaktadır. Türkiye'de ise bazı VCD oynatıcılar 2 oyun kumandası ve 300 oyun içinde diskler ile geliyordu ve bu disklerdeki oyunlar çoğunlukla lisansız NES oyunlarıydı.[1]

Kaynakça

  1. ^ "SUPER GAME VCD 300 for PC Download! Hiçbir yerde yok!". forum.sordum.net. 28 Kasım 2018. 17 Mayıs 2022 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 11 Mayıs 2022. 

Dış bağlantılar

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Nintendo</span> çok uluslu video oyunu ve elektronik şirketidir

Nintendo Co., Ltd., Japonya merkezli bir çok uluslu video oyunu ve elektronik şirketidir. Şirket, 23 Eylül 1889'da hanafuda oyun kartları üreticisi olarak kurulmuş olup daha sonra oyuncak ve video oyunu sektörüne girdi. Nintendo günümüzde dünyanın en büyük video oyunu şirketlerinden biridir ve Mario, The Legend of Zelda, Animal Crossing ve Pokémon gibi tüm zamanların en iyi bilinen ve en çok satan video oyun serilerinden bazılarına sahiptir. Şirketin merkezi Kyoto'da yer almaktadır.

<span class="mw-page-title-main">PlayStation (konsol)</span> sony tarafından 1994 yılında piyasaya sürülen 5. nesil oyun konsolu

PlayStation,, Sony Interactive Entertainment tarafından geliştirilen PlayStation serisinin ilk modeli olan video ve oyun konsoludur.

<span class="mw-page-title-main">Super Nintendo Entertainment System</span> 1990 ve 1993 arasında Nintendo tarafından piyasaya sürülen 16 bit teknolojisine sahip 4.nesil bir oyun konsolu

Super Nintendo Entertainment System, Türkçe karşılığı ile Süper Nintendo Eğlence Sistemi Güney Amerika, Kuzey Amerika, Avrupa, Avustralya’da (Okyanusya) 1990 ve 1993 arasında Nintendo tarafından piyasaya sürülen 16 bit teknolojisine sahip bir oyun konsolu. Japonya ve Güneydoğu Asya'da sistem Süper Famicom veya kısaca SFC olarak adlandırılır. Güney Kore'de, Süper Comboy olarak bilinen bu konsol o bölgede ise Hyundai Electronics tarafından dağıtıldı. Her sürüm aslında aynı olmasına rağmen çeşitli bölgesel kilitleme formları farklı bölgelerdeki konsolları birbiriyle uyumlu olmaktan alı koymuştur.

Oyun konsolu, harici televizyon bağlantısı yoluyla oyun oynama imkânı veren bilgisayar kökenli eğlence cihazıdır. Temeli 1947 yılına kadar uzanan bilgisayar oyunları, oyun konsolu gelişim sürecinin de tohumlarını ekmiştir.

<span class="mw-page-title-main">Oyun kumandası</span>

Oyun kolu ya da oyun kumandası, video oyunları ve bilgisayar oyunları için tasarlanan özel bir kontrolcüdür. Özellikle oyunlar için tasarlandığından ötürü diğer amaçlar için kullanışlı değildir. Kendi başına satılan oyun kumandaları birçok farklı oyuna uyum sağlarken, özellikle Arcade oyunlarda sadece tek bir oyuna özel kumandalar tasarlanabilir.

<span class="mw-page-title-main">Sega</span> Japon oyun şirketi

Sega Corporation, Japonya merkezli bir çok uluslu video oyunu geliştirme ve yayımlama şirketidir. Şirket, 3 Haziran 1960 tarihinde kurulmuş olup ağırlıklı olarak video oyunları ve arcade oyun makineleri üretmektedir. Şirketin merkezi Tokyo'nun Shinagawa semtinde yer almakta olup Avrupa şirketi olan Sega Europe Londra'da, Kuzey Amerika şirketi olan Sega of America Irvine'da yer almaktadır.

Bu maddede tüm video oyunları listeleri almaktadır. Çeşitli sınıflara göre kategorize edilen bu listelere, kendi listesi olan arcade oyunları dahil değildir.

<span class="mw-page-title-main">Nintendo Switch</span> 2017 oyun konsolu

Nintendo Switch, Nintendo tarafından üretilen bir video oyunu konsoludur. 3 Mart 2017 tarihinde piyasaya sürülmüş olup özellikle farklı tuşlara sahip olmasına rağmen iki kişinin aynı anda oynayabilmesini sağlayan kumandaları (Joy-Con) ve Wii U'dan farklı olarak her yerde ve televizyonsuz oynanabilme gibi özellikleriyle dikkat çekmektedir. Nintendo Switch'in yazılımı, İnternet bağlantısı üzerinden çevrimiçi oyun oynamanın yanı sıra diğer Switch konsolları ile yerel kablosuz özel bağlantıyı da destekler. Nintendo Switch oyunları ve yazılımı hem fiziksel flash tabanlı ROM kartuşlarında hem de Nintendo eShop üzerinden dijital dağıtımda mevcuttur ve sistem bölge kilitlemesi kullanmıyor. Nintendo Switch, sekizinci nesil video oyunu konsolu olarak başlıca rakipleri Xbox One ve PlayStation 4'tür.

<span class="mw-page-title-main">Oyun kasedi</span>

Oyun kasedi, bir ev bilgisayarı veya video oyunu konsoluna bağlanmak üzere tasarlanmış ROM kasettir. Video oyunlarının yanı sıra diğer bilgisayar programları yüklemek için kullanılabilmektedir.

Virtual Console (VC), Nintendo'nun Wii ve Wii U ev video oyun konsolları ile Nintendo 3DS taşınabilir oyun konsolu için indirilebilir video oyunları için bir hattır.

<span class="mw-page-title-main">D-pad</span> elektronik eşya

D-pad, hemen hemen tüm modern video oyunlarında bulunan, her noktada bir düğmeli, genellikle parmakla çalışan dört yönlü bir yön kontrolüdür. Bazı televizyon ve DVD oynatıcıların uzaktan kumanda ünitelerinde ve akıllı telefonlarda gamepadler, oyun kumandası, konsollarda bulunur. Erken video oyunu oyun çubukları gibi, D-padlerin büyük çoğunluğu dijitaldır; başka bir deyişle, yalnızca D-pad düğmelerinde verilen talimatlar, ara değerler olmadan kullanılabilir. Bununla birlikte, iki yönün kombinasyonları köşegen sağlar ve eğer uygunsa sekiz yönlü girdi sağlamak için birçok modern D-pad kullanılabilir.

<i>Mario Kart</i> Yarış video oyunu serisi

Mario Kart, Nintendo tarafından geliştirilen bir karting yarış video oyunu serisidir. Seri, Super Mario serisinin bir yan ürünü olup ilk oyunu olan Super Mario Kart 1992'de Super Nintendo Entertainment System için yayınlandı.

F-Zero, Nintendo tarafından geliştirilen bir futuristik yarış video oyunu serisidir. Serinin ilk oyunu olan F-Zero 1990'da Super Nintendo Entertainment System için piyasaya sürüldü ve yakaladığı başarı sayesinde Nintendo'nun sonraki oyun konsollarında birden fazla oyunu daha yayınlandı.

Super Mario World, 1990 yılında Nintendo tarafından geliştirilen platform video oyunudur. Oyun, Super Mario serisinin altıncı oyunu olup 21 Kasım 1990 tarihinde Japonya ve sonraki yıllarda diğer ülkelerde Super Nintendo Entertainment System için piyasaya sürüldü.

Super Mario Kart, 1992 yılında Nintendo tarafından geliştirilen karting yarış video oyunudur. Oyun, Mario Kart serisinin ilk oyunu olup 27 Ağustos 1992 tarihinde Japonya ve daha sonra diğer ülkelerde Super Nintendo Entertainment System için piyasaya sürüldü.

Dr. Mario, 1990 yılında Nintendo tarafından geliştirilen bir bulmaca video oyunudur. Oyun, Dr. Mario serisinin ilk oyunu olup 27 Temmuz 1990 tarihinde Japonya ve daha sonraki tarihlerde diğer ülkelerde Nintendo Entertainment System (NES) ve Game Boy için piyasaya sürüldü.

Wrecking Crew, 1985 yılında Nintendo tarafından geliştirilen bir bulmaca video oyunudur. Oyun, 18 Haziran 1985 tarihinde Japonya ve daha sonraki tarihlerde diğer ülkelerde Nintendo Entertainment System için piyasaya sürüldü.

<span class="mw-page-title-main">Analog çubuğu</span> Video oyun denetleyicisi için giriş cihazı

Analog çubuğu, diğer adlandırılan şekilleriyle kontrol çubuğu, joystick veya oyun çubuğu, iki boyutlu giriş için kullanılan bir kumanda giriş cihazı. Analog bir çubuk, kumandadan bir çıkıntıdan oluşan bir oyun çubuğu çeşididir; giriş, bu çıkıntının varsayılan "merkez" konumuna göre konumunu temel alır. Dijital çubuklar hareket için tek elektrik bağlantılarına güvenirken, analog çubuklar, çubuğun tam hareket aralığı içindeki tam konumunu ölçmek için potansiyometrelerden geçen sürekli elektriksel aktiviteyi kullanır. Analog çubuk, konsol video oyunlarında hem ön planda hem de kullanımda D-pad'in üstesinden gelmiştir.

<i>Bomberman</i> (1983 video oyunu)

Bomberman, Hudson Soft tarafından geliştirilmiş olan arcade-stili labirent tabanlı bir video oyunudur. Orijinal ev bilgisayarı oyunu Bomber Man 1983 yılının Temmuz ayında NEC PC-8801, NEC PC-6001 mkII, Fujitsu FM-7, Sharp MZ-700, Sharp MZ-2000, Sharp X1 ve MSX platformlarında Japonya'da piyasaya sürüldü. Eric and the Floaters adındaki grafiksel olarak modifiye edilmiş bir versiyonu Avrupa'da MSX ve ZX Spectrum platformları için çıktı. 3-D Bomberman adında, Bomberman'i labirentte birinci şahıştan yönlendirdiğimiz bir Japon devam oyunu bulunmaktadır. 1985 yılında Bomberman, Nintendo Entertainment System konsolu için yayınlandı. Oyun, basit oynanışıyla birçok oyunu olan Bomberman serisini başlattı.

<span class="mw-page-title-main">GameCube controller</span>

GameCube Kumandası, Nintendo'nun GameCube adlı ev konsolu için tasarlanan bir kontrol cihazıdır. Bu oyun kumandası cihazı GameCube konsolunu kontrol etmenizi ve oyunlar oynamanıza yardımcı olur. Kumandanın kablosuz hali olan WaveBird 2002'de yayımlandı. Kumandada iki tana analog çubuğu, altı tane dijital buton, bir tane D-pad ve iki tane omuz (trigger) tuşu vardır.