İçeriğe atla

New wave

New wave
Müzikal kökenleri
Kültürel kökenleriOrta-geç 1970'ler, Birleşik Krallık ve Amerika Birleşik Devletleri
Önemli çalgılar
Türevler
  • Chillwave[11]
  • Neo psychedelia
Alt tarzlar
Karışım tarzları
Diğer konular
* New Pop

New wave (Türkçe: Yeni Akım), müzik alanında pek çok gelişmeyi tanımlamakta kullanılsa da, en yaygın olarak 1970'lerin sonlarında ve 1980'lerin başlarında Batı popüler müziğinde punk rock hareketinden esinlenerek ortaya çıkan müzik akımının adıdır. Bu müzik türü, 1980'ler boyunca popülerliğini sürdürmüş ve 2000'lerde tekrar bunu elde etmiştir. Başlangıçta punk rock'tan esinlenen New Wave; Funk, Disco, Reggae ve Ska türlerinin de bir karışımıdır.

Akım hakkında

New wave, bir terim olarak pek çok karışıklığa neden olmuştur. Aslında, Sire Records'un başkanı Seymour Stein o zamanlar yeni kontrat imzaladığı bir müzik grubunu pazarlamak için bir isim arıyordu. Çünkü radyolar dinleyicilerine o dönemde punk rock'ın geçici bir heves olduğunu ısrarla söylüyorlardı ve Stein, New Wave teriminde karar kıldı. Stein, bu müzik akımının 1960'larda Fransız film sektöründeki New Wave akımıyla denk tutuyordu. Çünkü, tıpkı Fransız film yapımcıları gibi, onun yeni sanatçıları (özellikle de Talking Heads), "anlaşmaya yanaşmayan, deneyimci ve kendi icra ettikleri müziğin eleştirel tüketicileri olan" bir nesildi. Bu yüzden de New Wave ilk başta punk rock ile aynı görülüyordu. Bu dönemde, akım rock müzikte üçüncü değişim akımı gibi görüldü; birinci akım 1950'lerdeki Rock and Roll akımı, ikinci akım 1960'lardaki British Invasion'dı. Ve 1970'lerde ortaya çıkan bu "New Wave", yani "yeni akım" da üçüncü akım olarak görüldü.

Zamanla, dinleyiciler de bu müzisyenlerin kendi zamanlarının müzisyenlerinden farklı olduğunu fark ettiler. The Ramones ve Sex Pistols'u takip eden anarşik garaj gruplarının yapıları "punk" olarak tanımlanırken; deneyselliğe, sözsel derinliğe ve daha ince yapımlara yönelen Missing Persons, Talking Heads, The Nerves, Blondie, Paul Collins' Beat, Television, Patti Smith, The Jam, The B-52's, Devo, Elvis Costello, Tubeway Army ve bunlar gibileri "New Wave" yani "Yeni Akım" olarak adlandırıldılar. Yine de bu sanatçılar, "temelde punk olarak" sınıflandırıldılar.

Tom Petty (belki bir şaka sırasında) "New Wave"'i bulan kişi olarak belirtilir. Paul Zollo'nun "Conversations with Tom Petty" (Tom Petty İle Konuşmalar) adlı kitabında, gazetecilerin Petty'nin grubu The Heartbreakers'ı tanımakta zorlandıklarını, grubun punk olmadığı fark ettiklerini ama yine de onları Elvis Costello ve Sex Pistols'la tanımlamaya çalıştıklarını söylüyor. Petty, -belki biraz da şakayla- You're Gonna Get It! (1978) albümündeki "When the Time Comes" şarkısının "New Wave'i başlatmış olabileceğini" söyledi.

Sonunda terim, ska, reggae ya da deneysel olup olmadığına bakılmaksızın basit, gürültülü ve hızlı müziği benimsemeyen bütün müzik gruplarını tanımlamakta kullanıldı. Bu yüzden The Police, The Records, R.E.M. ve The (English) Beat, birbirleriyle olduğu kadar The Clash ya da The Stranglers gibi punk gruplarıyla da çok az ortak noktası olduğu için New Wave olarak kabul edildiler.

Yine de daha sonra, "post-punk" daha karanlık ve daha az pop etkisi altındaki grupları tanımlamakta kullanılırken New Wave daha az gürültülü, daha çok pop sesleri içeren müzikler için kullanıldı. Yine de punk, New Wave ve post-punk 1970'lerin abartılı pop müziğine bir tepki olma özelliklerini korudu. Pek çok müzik grubu, yaşamları boyunca kolayca ikisine hatta her üç kategoriye de girdiler.

MTV 1981'de yayına başladığında, pek çok müzik türü gibi New Wave müzik videoları da artış gösterdi. New Wave sanatçıları MTV'nin kuruluşundan önce de videoları kendi tanıtımlarında kullanarak, müzik videolarının grup tanıtımlarında kullanımında öncülük ettiler. Sonuçta New Wave, 1980'lerin müziğiyle bağdaştırılıp o dönemin olmazsa olmazları arasında girdiler.

Yaklaşık olarak 1992'lere kadar pop müzik üstünde hala etkilerini sürdürse de, akımın 1986'larda öldüğü söylenir. 1990 yılının sonlarında Nebraska temelli müzik grubu Saddle Creek Record tarafından 1998'de yayınlanan The Faint, debut albümü Media'yı çıkarırken New Wave'e yöneldi. 1990'larda, popüler grup No Doubt da New Wave üzerinde etkili oldu. 21. yüzyılın başlarında da Brooklyn ve Londra'daki sahnelerde 1980'lerde doğan çocuklar için New Wave tekrar canlandı. Pek çok indie rock grubu da post-punk hareketini tekrar yaşatmaya çalışırken farklı başarılar göstererek New Wave müziğini tekrar canlandırdı. Bunun en popüler örneği The Killers ve The Bravery'dir.

Ayrıca bakınız

Kaynakça

  1. ^ Cateforis 2011, ss. 9-12.
  2. ^ a b c Erlewine, Stephen Thomas. "New Wave". AllMusic. Rovi Corporation. 25 Ekim 2010 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 4 Mayıs 2014. 
  3. ^ Joynson, Vernon (2001). Up Yours! A Guide to UK Punk, New Wave & Early Post Punk. Wolverhampton: Borderline Publications. s. 11. ISBN 1-899855-13-0. 
  4. ^ "Keyboard Magazine, June 1982". Synthpunk.org. 3 Mart 2016 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 15 Mayıs 2011. 
  5. ^ Bernard Edwards, 43, Musician In Disco Band and Pop Producer The New York Times 22 April 1996 24 Nisan 2019 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi. "As disco waned in the late 70s, so did Chic's album sales. But its influence lingered on as new wave, rap and dance-pop bands found inspiration in Chic's club anthems"
  6. ^ Cooper, Kim, Smay, David, Bubblegum Music is the Naked Truth (2001), page 248 "Nobody took the bubblegum ethos to heart like the new wave bands"/
  7. ^ Martin 2002, s. 99.
  8. ^ Lynch, Joe (14 January 2016). "David Bowie Influenced More Musical Genres Than Any Other Rock Star" 18 Ocak 2020 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi.. Billboard. Retrieved 20 October 2016.
  9. ^ Brian McNair, Striptease Culture: Sex, Media and the Democratization of Desire (London: Routledge, 2002), 0-415-23734-3, p. 136.
  10. ^ a b c d e Larson, Thomas E. (2014). History of Rock and Roll (4 bas.). Lincoln, Nebraska: Kendall Hunt. s. 269. ISBN 978-1-4652-3886-3. 
  11. ^ Pirnia, Garin (13 Mart 2010). "Is Chillwave the Next Big Music Trend?". The Wall Street Journal. 23 Aralık 2019 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 15 Mayıs 2011. 
  12. ^ Jérôme Pintoux Déluges sonores et clips des Eighties Camion Blanc, 2014, 2-357-79654-5
    "Au seuil des années 80, on appelait New Wave tout ce qui sortait, aussi bien Police que Visage, XTC, Marquis de Sade, Joe Jackson, ... Au fil du temps, de nouvelles étiquettes sont apparues, ce qui n'a guère simplifié les choses: Cold Wave, Dark Wave, Batcave, Gothic, after Punk, Electro-Pop et tout le bataclan."
  13. ^ Ogiba, Jeff (11 Temmuz 2012). "A Brief History Of Musical Waves From NEW To NEXT". Vice. 24 Nisan 2019 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 24 Nisan 2019. 
  14. ^ AllMusic'te Synth Pop

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Punk kültürü</span>

Punk kültürü, 1970'lerin ortasında ifade özgürlüğü hareketi ve isyanı olarak ortaya çıkmıştır. Kültür, minimalist sistem karşıtı müzik Punk Rocka dayalıdır.

<span class="mw-page-title-main">Rock müzik</span> 1950lerde Amerika Birleşik Devletlerinde "rock and roll" olarak ortaya çıkan popüler müzik türü

Rock, 1950'lerde ABD'de "rock and roll" olarak doğan, 1960'larda ve sonrasında farklı tarzlara ayrılarak özellikle İngiltere ve ABD'de gelişen bir müzik türüdür. Kökleri 1940'ların ve 1950'lerin rock and roll'una dayanır. Rock and roll ise blues, rhythm and blues ve country müzikten yoğun biçimde esinlenmiştir. Rock müzik; electric blues ve folk, caz, klasik müzik gibi diğer müzik kaynaklarından da esinlenir.

Alternatif rock, 1980'lerde underground ve bağımsız müzik kültürlerinden ortaya çıkan ve 1990'larda geniş bir popülariteye ulaşan bir rock müzik alttürüdür. Bu tarzdaki "alternatif" tanımlaması, türün anaakım rock müzikle arasındaki farklardan ortaya çıkmaktadır; nitekim bu farklar arasında alternatif rock'un benimsediği distorsiyonlu gitar ile aykırı ve/veya transgresif şarkı sözleri bulunmaktadır. Terim orijinalde daha geniş bir yelpazeyi kapsamaktaydı; 1970'lerin sonunda punk rock'ın DIY etiğini benimseyen ve modern alternatif müziği etkileyen sanatçılar da bu sınırlandırmaya girmekteydiler. Kimi zaman "alternatif" sınıflandırması sonunda anaakıma giriş yapan underground rock sanatçıları için, kimi zaman da rock olsa da olmasa da punk rock, new wave ve post-punk gibi tarzlardan ilham alan sanatçılar için kullanılmıştır.

Post-punk, 1970'lerin ortasındaki punk rock'ın popülaritesinin ardından yükselişe geçen bir rock müzik hareketidir. Bu türün her ne kadar kökeni punk rock'a dayansa da bu tür daha içe dönük, karışık ve deneysel bir yapı göstermektedir. Post-punk, bağımsız müziği ve punk rock'ı yaygınlaştırmış, Krautrock'tan synthesizer kullanımı ve tekrar öğelerini alarak alternatif rock'ın doğuşuna zemin hazırlamıştır. Post-punk aynı zamanda Jamaika dub müziğinden ve Amerikan funk'ından etkilenmiş; stüdyo çalışmalarında deneyselliği ön plana çıkarmıştır.

Pop müzik, 1950'lerin ortalarında ABD ve İngiltere'de ortaya çıkmış bir popüler müzik türüdür. “Popüler müzik” ile “pop müzik” terimleri sıklıkla birbirinin yerine kullanılmasına rağmen, “popüler müzik” terimi popüler olan tüm müzikleri tanımlar ve pop müzik dışındaki türleri de kapsar. 1960'ların sonlarına dek “pop” ve rock" terimleri de sıklıkla birbirinin yerine kullanılıyordu, ancak zaman içinde bu türler birbirinden ayrılmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Ian Dury</span>

Ian Robins Dury İngiliz rock and roll şarkıcısı,söz yazarı ve grup lideri ve aktör.İlk yükselişini 1970'lerin sonunda, rock müziğin punk ve new wave dönemlerinde yakalamıştır. Kendisi en çok "gruptaki lider erkek şarkıcı" fikrini bulan kişi ve İngiliz Ian Dury and the Blockheads grubunun baş şarkıcısı olarak bilinir. Birleşik Krallık'taki new area akımına bağlı gruplarından birisidir.

Endüstriyel müzik, transgresif ve kışkırtıcı temalar üzerinden yola çıkan deneysel bir müzik türüdür. İlk endüstriyel sanatçıları avangart'dan etkilenmiş, eserlerinde ses ve gürültü üzerinde deneyler yapmış ve faşizmle okültizm gibi tartışmalı konuları ele almıştır. Bu müzik türü en başta türe ismini veren Industrial Records'a bağlı performans sanatçıları ve müzisyenleri tanımlamak için kullanırken, türün yeraltı kültüründe yayılması ile çeşitli sanatçıları etkilemiştir.

Post-endüstriyel müzik, 1980'li yılların başında, çeşitli müzik stillerinden alınan elementlerin endüstriyel müzikle karıştırılması sonucu ortaya çıkan müziğe verilen genel bir addır. "Endüstriyel" terimi ilk olarak 1970'lerde Industrial Records sanatçılarını tanımlamak için ortaya çıkmış olmakla birlikte, daha sonraları çeşitli plak şirketleri ve sanatçıları da tanımlamak için kullanılmıştır. Bu kuruluşlar, endüstriyel müziği noise, ambient, folk ve elektronik dans müziği gibi çeşitli müzik türüyle karıştırmaya başlamıştır. Bu müzik kültürü tüm dünyaya yayılmakla birlikte, en önemli örnekleri Avrupa, Kuzey Amerika ve Japonya'dan çıkmış; endüstriyel metal en başarılı türü olmuştur.

<span class="mw-page-title-main">Glam rock</span>

Glam rock Birleşik Krallık'ta 1970'lerin başında gelişen bir rock ve pop müziği türüdür. Bu müzik türü; göz alıcı kıyafetler giyen, değişik makyajları ve saç stilleri olan parlak görünümlü şarkıcılar ve müzisyenler tarafından icra edilmiştir. İhtişamlı konstümler ve

Alternatif dans ya da indie dans rock alttürleri ile elektronik dans müziğinin bir karışımıdır. Her ne kadar belli bir süreye kadar bu müzik türü sadece British Isles'ta barınmış olsa da, 1980'lerde New Order ve 1990'larda The Prodigy ile Amerika ve dünyanın geri kalanında üne kavuşmuştur.

<span class="mw-page-title-main">Noise rock</span>

Noise rock punk sonrası rock müziğin 1980'lerde ünlü olan bir türüdür. Noise rock'ta her ne kadar geleneksel rock müzik enstrümanları kullanılsa da, bu müzik türünde ahenksizlik, disonans ve gürültü esas kılınmıştır. Aynı zamanda noise rock müzisyenleri çoğunlukla deneysel şarkı yazımı tekniklerinden faydalanırlar.

Dream pop, 1980'lerin ortasında Birleşik Krallık'ta ortaya çıkan bir alternatif rock alt türüdür. İlk olarak 1980'lerde Alex Ayuli tarafından grubu A.R. Kane'in müziğini tasvir etmek için kullanılan terim, New York kökenli müzik gazetecisi Simon Reynolds'ın terimi Britanyalı shoegazing gruplarını tanımlamak için kullanması ile ün kazanmış, Reynolds da bu terimi kullanan ilk profesyonel gazeteci olmuştur. 1990'larda ise "shoegazing" ve "dream pop" terimleri bölgelere göre birbirinin yerine kullanılmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Slowdive</span>

Slowdive, 1989 yılında Reading'da kurulmuş bir İngiliz dream pop grubu. Grubun ana üyeleri bas gitarist Nick Chaplin, vokalist/gitarist Rachel Goswell, vokalist/gitarist Neil Halstead ve gitarist Christian Savill olmuştur. Grup, aktif olduğu dönem boyunca Ian McCutcheon ve Adrian Sell gibi birçok farklı baterist ile çalışmış, bu bateristler arasından en kayda değeri grubun ilk iki albümünde çalan Simon Scott olmuştur. Halstead grubun baş şarkı yazarlığını yapmaktadır.

<span class="mw-page-title-main">No wave</span> 1970lerde ortaya çıkan müzik, bağımsız sinema, video sanatı ve modern sanat akımı

No wave, 1970'lerde New York şehrinde ortaya çıkan bir müzik, bağımsız sinema, video sanatı ve modern sanat akımıdır. "No wave" terimi ise punk kültürü tarafından dönemin popüler New Wave müzik türü ve bu türün ticari öğelerini hicvetmek için ortaya atılmıştır. Bu müzik tarzı özellikle Talking Heads gibi plak şirketleri ile anlaşan new wave gruplarına ve bu tarzdaki gruplar tarafından sıklıkla kullanılan Chuck Berry gitar riff'lerine karşı doğmuştur. Terim, merkezi New York'un sanat jargonuna Diego Cortez'in küratörlüğünü yaptığı 1981 yılındaki "New York/No Wave" performansı ile katılmıştır. Aynı zamanda "no wave"'in Fransız Yeni Dalga öncüsü yönetmen Jean-Luc Godard'dan da esinlendiği düşünülmektedir. Akım her ne kadar kısa sürmüş olsa da, müzik, bağımsız sinema, görsel sanat ve moda dallarını büyük ölçüde etkilemiştir.

Barok pop pop ve rock müziğin 1960'larda Amerika Birleşik Devletleri ve Birleşik Krallık'ta çıkan bir alt türüdür. Pop rock'ın klasik müzik, barok müzik ve sörf müziği ile füzyonu olarak ortaya çıkmıştır. Chamber pop ve chamber rock terimleri yerine kullanılmaktadır.

Art pop, geniş tanımlı bir pop müzik türü olup birçok müzik-dışı sanat etkinliğini içine alır: pop art, sinema, avangart edebiyat, güzel sanatlar, sanat okulu çalışmaları ve moda. Sanatçılar bu kapsamda yüksek ve alçak kültür arasındaki çökmüş sınıra vurgu yaparlar ve bunu yaparken rock müzik veya geleneksel pop dinleyicilerinin normlarından uzaklaşmaya çalışırlar. Ustalık, tarz veya ironi kavramları, türle ilişkilendirilmiş sanatçıların genel olarak odağındadır.

Dans-rock post-disko türüne bağlı, pop rock ve post-punk ile daha az R&B etkileri ile etkileşim içinde olan bir müzik türüdür ve ilk olarak 1980'lerin başında çıkmıştır. Devamını punk ve disko türleri getirmiştir.

<span class="mw-page-title-main">Malcolm McLaren</span>

Malcolm McLaren,, İngiliz rock şarkıcısı, müzisyen ve menajeri.

Anarko punk, anarşizmi destekleyen punk müziğidir. "Anarko punk" terimi bazen sadece 1970'lerin sonunda ve 1980'lerin başlarında Birleşik Krallık'taki orijinal anarko punk hareketinin bir parçası olan gruplara uygulanır. Bazıları ise sözsel açıdan anarşist içeriğe sahip crust punk, hardcore punk ve folk punk grupları için de bu terimi kullanır.

Bu liste rock müzik tarzlarının bir listesidir.