İçeriğe atla

Neo Geo

Neo Geo
Neo Geo MVS
ÜreticiSNK
TipArcade oyun sistemi
Video oyunu konsolu
NesilDördüncü nesil
Çıkış tarihi
Üretimin sonlanması2004
Satış rakamı1 milyon
MedyaROM kasedi
Güç8 W eski sistem
5 W yeni sistem
CPUMotorola 68000 @ 12MHz
Zilog Z80A @ 4MHz
Depolama kapasitesiBellek kartı
Hafıza64KB RAM
84KB VRAM
2KB Sound Memory
Görüntü65536 paletinden
320 × 224 çözünürlük
4096 ekran rengi
SesYamaha YM2610
Boyut325 × 237 × 60 mm
En çok satış yapan oyunDonkey Kong
ÖnceliNeo Geo CD (1994)
Hyper Neo Geo 64 (1997)
Neo Geo AES

Neo Geo (Japoncaネオジオ Neojio), SNK tarafından geliştirilen bir video oyunu donanımı serisidir. 1990 yılında piyasaya sürülmüş olup zamanıyla orantılı olarak sistem renkli iki boyutlu grafikler ve yüksek kaliteli ses sunmaktaydı.

Neo Geo, başlangıçta MVS (Multi Video System) adıyla jetonlu bir arcade makinesi olarak piyasaya sürüldü. MVS, sahiplerine altı taneye kadar farklı kasedi tek bir dolaba koyma olanağı sunmaktaydı ve bu da sınırlı zemin alanına sahip operatörler için benzersiz bir şekilde önemli bir ekonomik faktördü ve uzun vadede maliyet tasarrufu sağlamaktaydı.[2] Özel kasetlerde saklanan oyunlarıyla, oyun kabini, oyunun ROM kasedini ve kabine resimlerini değiştirerek farklı bir oyun başlığına dönüştürülebilmektedir. Daha sonra AES (Advanced Entertainment System) adı verilen bir ev konsolu sürümü de yapıldı. Başlangıçta yüksek fiyatı nedeniyle Japonya'da Neo Geo Rental System olarak yalnızca video oyun mağazaları için bir kiralama konsolu olarak piyasaya sürüldü. Ancak daha sonra yüksek talep nedeniyle lüks bir oyun konsolu olarak pazarlandı. AES, MVS ile aynı ham özelliklere ve tam uyumluluğa sahipti, böylece ev kullanıcılarına gerçek bir arcade deneyimi getirmekteydi.[3]

Neo Geo, piyasaya sürüldüğünde özellikle grafik ve ses bakımından rakiplerine kıyasla çok güçlü bir sistemdi.[4] Neo Geo MVS, kabinin düşük maliyeti, altı ROM yuvası ve kompakt boyutu nedeniyle 1990'larda büyük bir başarı gösterdi. Platform için Fatal Fury, Art of Fighting, Samurai Shodown, The King of Fighters ve Metal Slug gibi birkaç başarılı video oyunu serisi yayınlandı. AES, Japonya'da çok premium bir pazara sahipken Kuzey Amerika'da hem donanım hem de yazılım için yüksek fiyatı nedeniyle satışlar düşük olsa da bir popülerlik kazanmıştır ve günümüzde bir koleksiyon olarak kabul edilmektedir. Neo Geo donanım üretimi yedi yıl sürdükten sonra 1997'de durdulurken yazılımı üretimi ise 2004 yılına kadar sürdü[5] ve Neo Geo'yu tüm zamanların en uzun desteklenen arcade sistemi haline getirdi.[6] AES konsolu, yerini CD-ROM kullanan Neo Geo CD ve MVS arcade sistemi ise yerini Hyper Neo Geo 64'e bıraktı. Mart 1997 tarihi itibarıyla, Neo Geo ve Neo Geo CD dünya çapında yaklaşık toplam 980,000 adet sattı.

Neo Geo, Aralık 2012'de Neo Geo X taşınabilir ve ev sisteminin tanıtımı ile yeniden canlandırıldı.[7]

Modelleri

Kaynakça

  1. ^ "Neo-Geo Hardware Specification". Archive.org. 3 Nisan 2016 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 27 Haziran 2020. 
  2. ^ "SNK Neo-Geo 101: A Beginner's Guide - RetroGaming with Racketboy". 20 Mayıs 2011. 16 Nisan 2012 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 26 Haziran 2020. 
  3. ^ Andy Slaven (2002). Video Game Bible, 1985-2002. Trafford Publishing. ss. 338-. ISBN 978-1-55369-731-2. 20 Eylül 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 26 Haziran 2020. 
  4. ^ "Neo Geo History". Neo Geo, Arcade & Retro Games. 31 Aralık 2012 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 26 Haziran 2020. 
  5. ^ Hirohiko Niizumi, [1][], GameSpot, 23 Temmuz 2004, 27 Haziran 2020 tarihinde erişilmiştir.
  6. ^ "Longest support for an arcade system". Guinness World Records. 2 Şubat 2016 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 26 Haziran 2020. 
  7. ^ Plunkett, Luke. "The "New" Neo Geo Handheld Goes on Sale Very Soon". Kotaku. 17 Mart 2012 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 27 Haziran 2020. 

Dış bağlantılar

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Nintendo Entertainment System</span> 1985te Nintendonun geliştirilip piyasaya sürdüğü 8-bit üçüncü-jenerasyon video oyun konsolu

Nintendo Entertainment System, Nintendo tarafından yapılmış, 8-bit ev konsoludur. Aslen Japonya'da Family Computer (Famicom) ismiyle 1983 yılında satılmaya başlanmıştır. Kuzey Amerika'da 1985, Avrupa'da ve Kanada'da 1986, Avustralya'da 1987'de satışa sunulmuştur. Güney Kore'de Hyundai Comboy olarak bilinir. Halefi Super Nintendo Entertainment System konsoludur. Zamanının en çok satan konsollarındandır.

Metal Slug, başlangıçta Nazca Corporation tarafından daha sonra SNK tarafından geliştirilen bir shoot 'em up video oyunu serisidir. Yan oyunları, serinin 10. yıldönümünü anmak için üçüncü şahıs bir nişancı ve mobil platform için bir kule savunma oyunu içerir. Başlangıçta Neo Geo arcade makineleri (MVS) ve ev oyun konsolları (AES) donanımları için yaratılan orijinal oyunlar, yıllar boyunca diğer konsollara ve mobil platformlara da taşındı. Oyunlar isyancı bir orduya, uzaylılara, zombilere, mumyalara ve dünya hakimiyetini amaçlayan diğer çeşitli güçlere karşı savaşan küçük bir grup asker olan Peregrine Falcon Timi'ne odaklanmaktadır.

<span class="mw-page-title-main">Amiga CD32</span>

Amiga CD32, Commodore firmasının çıkardığı güçlü ve yenilikçi olmasına karşın piyasada tutunamayan, 32-bit gücünde, oyunları CD-ROM formatında olan oyun konsoludur. Özellikle Commodore kültürünün yaygın olduğu Batı Avrupa ve ABD'de tutunamamıştır. İlk CD-ROM kullanan 32 bit oyun konsolu olmasına rağmen oyuncular tarafından beklenen ilgiyi görmemiş ve Commodore'un sıkıntılı durumu sebebiyle piyasada kendine kalıcı yer edinememiştir.

<span class="mw-page-title-main">Sega</span> Japon oyun şirketi

Sega Corporation, Japonya merkezli bir çok uluslu video oyunu geliştirme ve yayımlama şirketidir. Şirket, 3 Haziran 1960 tarihinde kurulmuş olup ağırlıklı olarak video oyunları ve arcade oyun makineleri üretmektedir. Şirketin merkezi Tokyo'nun Shinagawa semtinde yer almakta olup Avrupa şirketi olan Sega Europe Londra'da, Kuzey Amerika şirketi olan Sega of America Irvine'da yer almaktadır.

Beşinci nesil oyun konsolları sektörde önce 32-bit çağı olarak tanımlanmıştır. Atari firmasının "Jaguar" modeli ve Nintendo firmasının "Nintendo 64" model konsollarının da bu dönem dahilinde piyasaya dahil olması ile, 5. jenerasyon 32-64 bit veya bir diğer tanımı ile 3D çağı olarak adlandırılmaktadır. 5. Jenerasyon 1993-2006 yılları arasında piyasaya sunulan cihazlar dönemini kapsamakta olup, bu jenerasyonun lokomotifleri Sega Saturn (1994), Sony Playstation (1994) ve Nintendo 64 (1996) cihazlarıdır. Bu nesile gelinceye kadar CPU da kullanılan bit işlem gücü, cihazların da statü ve sınıfını belirlemekte kullanılan ana ölçekti. Hatta firmalar bu unsuru cihaz model isimlerine kadar taşıdılar.. Atari firmasının Jaguar modeli de tüm reklam kampanyalarında 64 bit unsurunu bir statü ayracı olarak kullandıysa da, bu sınıfta görüntü kalitesi ve sistem performansını etkileyen faktörlerin çok daha çeşitli unsurlara yayılmış olduğu net olarak görüldü. Özellikle Sony Playstation modeli ile bu döneme damgasını vurdu. Bu jenerasyonla beraber oyun konsolları artık sadece oyun konsolu olmaktan çıkarak birer multi-media araca dönüşmeye başladılar. Bu konsolların çoğunda kullanılan CD sürücüler sayesinde MP3 müzik dinleme, VCD film izleme gibi özellikler, konsolları salonun birer parçası halinde getirdi.

Bu maddede tüm video oyunları listeleri almaktadır. Çeşitli sınıflara göre kategorize edilen bu listelere, kendi listesi olan arcade oyunları dahil değildir.

<span class="mw-page-title-main">Atari Jaguar</span> 1993 yılında piyasaya sürülen 5. nesil oyun konsolu

Atari şirketi tarafından 1993 yılında piyasaya sürülmüş video oyun konsoludur. Bu konsol, 2004 yılında Atari Flashback çıkmadan önceki Atari markası altındaki son konsoldur.

<span class="mw-page-title-main">SNK</span> Japonya merkezli video oyunu geliştirme ve yayımlama şirketi

SNK Corporation, Japonya merkezli bir video oyunu donanım ve yazılım şirketidir. Şirket, 22 Temmuz 1978 tarihinde kurulmuş olup ağırlıklı olarak video oyunları ve arcade oyun makineleri üretmektedir. Şirketin merkezi Suita'da yer almaktadır.

<span class="mw-page-title-main">Oyun kasedi</span>

Oyun kasedi, bir ev bilgisayarı veya video oyunu konsoluna bağlanmak üzere tasarlanmış ROM kasettir. Video oyunlarının yanı sıra diğer bilgisayar programları yüklemek için kullanılabilmektedir.

<span class="mw-page-title-main">SG-1000</span>

SG-1000 veya Sega Computer Video Game SG-1000, Sega tarafından üretilen bir video oyunu konsoludur. 1983 yılında piyasaya sürülmüş olup Sega'nın video oyunu konsolu pazarına ilk girişi oldu ve sonraki Master System'in temelini sağladı. SG-1000, SC-3000 bilgisayar ve Mark II olarak da bilinen yeniden tasarlanan SG-1000 II dahil olmak üzere çeşitli modelleri tasarlanmıştır.

<span class="mw-page-title-main">WonderSwan</span> oyun konsolu

WonderSwan, Bandai tarafından üretilen bir taşınabilir oyun konsoludur. 1999 yılında piyasaya sürülmüş olup 2000 yılında renkli WonderSwan Colour ve 2002 yılında daha geliştirilmiş SwanCrystal modelleri satışa sunuldu. Yalnızca Japonya'da satışa sunuldu ve 2003 yılında üretimi durduruldu.

<span class="mw-page-title-main">Neo Geo Pocket</span> Taşınabilir oyun konsolu

Neo Geo Pocket, SNK tarafından üretilen bir taşınabilir oyun konsoludur. Şirketin ilk el konsolu olup Neo Geo ailesinin bir parçasıydı. Japonya'da 1998 sonunda piyasaya sürüldü ve Japonya dışında yalnızca Hong Kong gibi Asya pazarlarında satışa sunuldu.

<span class="mw-page-title-main">PC Engine</span>

PC Engine veya TurboGrafx-16 Entertainment SuperSystem, NEC ve Hudson Soft tarafından üretilen bir video oyunu konsoludur. 8-bit bir işlemci kullansa da, 16-bit dönemde piyasaya sürülen ilk konsol oldu. Japonya'da 30 Ekim 1987'de PC Engine ve 29 Ağustos 1989'da Amerika Birleşik Devletleri'de TurboGrafx-16 adıyla piyasaya sürüldü. Ayrıca, 1989'da Fransa'da Japon modeline dayanan ve 1990'da Birleşik Krallık ve İspanya'da Amerikan modeline dayanan modeli sınırlı olarak satışa sunuldu. Başlangıçta Nintendo Entertainment System'a (NES) rakip olarak üretilmiş olup daha sonra Sega Genesis ve Super Nintendo Entertainment System (SNES) ile de rekabet etti.

Virtual Console (VC), Nintendo'nun Wii ve Wii U ev video oyun konsolları ile Nintendo 3DS taşınabilir oyun konsolu için indirilebilir video oyunları için bir hattır.

<span class="mw-page-title-main">ColecoVision</span>

ColecoVision, Coleco tarafından üretilen bir video oyunu konsoludur. 1982 yılında piyasaya sürülmüş olup Atari 2600 ve Atari 5200 gibi rakiplere kıyasla daha güçlü arcade oyunu sistemlerine, sistemin temel donanımını genişletmek için daha yakın bir deneyim sundu.

<span class="mw-page-title-main">Commodore 64 Games System</span>

Commodore 64 Games System (C64GS), Commodore International tarafından üretilen bir video oyunu konsoludur. Aralık 1990 tarihinde Avrupa'da piyasaya sürülmüş olup Commodore 64 bilgisayarının video oyunu konsolu versiyonudur. Konsol piyasasının Nintendo ve Sega'nın hakim olduğu dönemde piyasaya sürülmüş olup ticari bir başarısızlıktı.

<i>Metal Slug</i> (1996 video oyunu)

Metal Slug veya Metal Slug: Super Vehicle-001, 1996 yılında Nazca Corporation tarafından geliştirilen ve SNK tarafından yayınlanan bir shoot 'em up video oyunudur. Oyun, Metal Slug serisinin ilk oyunu olup 19 Nisan 1996 tarihinde arcade ve daha sonra Neo Geo AES, Neo Geo CD, Sega Saturn, PlayStation, Virtual Console, PlayStation Network, iOS, Android ve Neo Geo X ile Wii, PlayStation Portable, PlayStation 2, PlayStation 4 ve Nintendo Switch gibi platformlar için de piyasaya sürüldü.

<span class="mw-page-title-main">Homebrew (video oyunları)</span>

Homebrew, genellikle kullanıcı tarafından programlanamayan veya tescilli depolama yöntemlerini kullanan tescilli donanım platformlarını hedefleyen hobi sahipleri ve amatör geliştiriciler tarafından üretilen video oyunlarına veya diğer yazılımlara sıklıkla uygulanan bir terimdir. Homebrew, resmi olmayan, topluluk tarafından sağlanan araç zincirleri kullanılarak yapılan yazılımları veya Net Yaroze, PlayStation 2 için Linux veya Microsoft XNA gibi resmi geliştirme kitleri kullanılarak geliştirilen oyunları içerebilir. Commodore 64 gibi, tüketici tarafından programlanabilir olması amaçlanan bir sistem için profesyonel olmayan bir geliştirici, basitçe hobi olarak adlandırılır.

<span class="mw-page-title-main">Super Street Fighter II</span>

Super Street Fighter II: The New Challengers, Capcom tarafından üretilen, ilk olarak 1993 yılında bir arcade oyunu olarak piyasaya sürülen rekabetçi bir dövüş oyunudur. Street Fighter II Turbo: Hyper Fighting'in devamı niteliğindedir; Street Fighter II'nin Street Fighter oyunlarının alt serisinde Street Fighter (1987)'dan sonra dördüncü oyundur. Önceki sürümlerdeki mevcut karakter listesini iyileştirir, dengeler ve dört yeni karakter sunar. Capcom'un CP System II donanımındaki ilk oyunudur. Street Fighter II'nin önceki sürümlerinde kullanılan orijinal CP System donanımından daha gelişmiş grafikler ve ses sunar.

<span class="mw-page-title-main">Hyper Neo Geo 64</span>

Hyper Neo Geo 64, SNK tarafından oluşturulan ve Neo Geo ailesi içinde Neo Geo MVS'nin halefi olarak Eylül 1997'de piyasaya sürülen bir arcade sistemidir.