İçeriğe atla

Nazimî Yaver Yenal

Nazimi Yaver Yenal
Kişisel bilgiler
Doğum1904
İstanbul
Ölüm1987
İstanbul
VatandaşlıkTürk
Çalışma ve başarıları
Etkin yılları1932-1969

Nazimi Yaver Yenal (1904, İstanbul - 1987, İstanbul), Türk mimardır.

Türkiye'de cumhuriyet döneminin önemli mimarlarındandır. 1932-1969 yıllarında İstanbul Güzel Sanatlar Akademisi'nde görev yaptı. Hayatı boyunca pek çok önemli projede birincilik ödülleri aldı. Hayata geçirilen tek mimari tasarımı Şişli Camii şadırvanı oldu.

Yaşamı

1904 yılında İstanbul'da Alemdar Mahallesi'nde doğdu.[1] Mekteb-i Sanayi-i Nefise-i Şahane'de (sonraki adı İstanbul Devlet Güzel Sanatlar Akademisi, bugünkü Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi ) mimarlık öğrenimine 1920 yılında başladı. Osmanlı Devleti'nin mimarlık eğitimi veren ilk kurumu olan akademinin ilk kuşak öğrencilerinden birisi idi.[2] Osman Hamdi Bey ve Alexandre Vallaury'nin öğrencisi oldu.

Akademi hayatı boyunca pek çok önemli projede birincilik ödülleri aldı. Bu projeler arasında 1925 senesinde Ankara Şehremaneti'nin düzenlediği Cumhuriyet döneminin ilk mimari proje yarışması da vardır. Bürokratları şehre çekmek için burjuva bir konut tipolojisi istenen yarışmaya kazandı ancak proje uygulanmadı.[1] Ardından Cumhuriyet döneminde İstanbul için düzenlenen ilk mimari yarışma olan "Haydarpaşa Garı Tamiri" yarışmasını kazandı. Haydarpaşa Garı'nın I. Dünya Savaşı sırasında hasar gören çatısının tamiri için açılan bu yarışmayı da kazandı ancak proje hayata geçmedi.[1] Öğrenciliği sırasında hocası Giulio Mongeri'nin bürosunda, özellikle Ziraat Bankası Ankara merkez şubesinin tasarım sürecine dahil oldu.[2]

1926 yılında Akademi'den mezun oldu ve 1927-1928 döneminde, Güzel Sanatlar Akademisi'nin düzenlediği ilk mimari Avrupa konkurunda birincilik alarak Paris'e ve ardından Berlin'e gitti. Paris'te iken o dönem Paris'te hakim olan art déco stilinin dışına çıkarak Lapradde & Bazin ile Dudok'un güncel ve modern tasarımlarıyla yakından ilgilendi.[2] 1931 senesinde burslu olarak yerleştiği Berlin'de, Almanya'nın en önemli mimarlarından Hans Poelzig'in "Meister Atelier" isimli "atölye-okul"una kabul edildi. Bu dönemde çizimlerinde modernist bir çizgi hakim oldu.[1]

1932 senesinde Türkiye'ye dönerek Güzel Sanatlar Akademisi'nde mobilya atölyesinin başında görevli olan Philip Ginther'in asistanı olarak kariyerine başladı.[3] 1969'da emekli oluncaya kadar aynı kurumda görev yaptı ve yüzlerce öğrenci yetiştirdi. 1933'te Türkiye'nin ilk dekorasyon yarışması olan "Balkan Konferansı Tefriş Yarışmasına katılarak birinci oldu. Yıldız Sarayı Şale Köşkü'nde düzenlenen Üçüncü Balkan Konferansı için tasarladığı mobilyalar art deco üslubundaydı.[1] 1941 yılında açılan Anıtkabir Proje Yarışması için de yarışmanın gerekliliklerini çok net karşılayan, 25 paftadan oluşan tasarım yaptı ancak tasarım eskizlerini yarışmaya sunup sunmadığı bilinmemektedir.[2] 1945 yılında katıldığı İstanbul Radyoevi proje yarışmasında projesi şartname dışı takdire layık görüldü ve satın alınmasına karar verildi.[2]

Nazimi Yayer, kırk seneye yakın eğitimcilik kariyerine rağmen, hiçbir zaman proje hocası olmadı ve okulun yönetim kadrosunda yer almadı.[2] Çok üretken bir mimardı ancak inşa eyleminden uzak kaldı ve inşa edilmek üzere değil, kendisi için mimari çizimler yaptı. Bu nedenle "kağıt mimarı" olarak anıldı. İç mimari çalışmaları haricinde hayata geçirilebilen tek mimari tasarımı, Şişli Camii'nin şadırvanı oldu.[4]

Akademideki atölyesinin arka odasını gitgide artacak biriktirme tutkusuna ayırdı ve burayı kendisine ait bir dünya olarak şekillendirdi.[2] Mimari çizimlerinden mobilya tasarımlarına kadar pek çok projeyi içeren dev arşivi emekliliği sonrasında evinde korundu.

1987 yılında Mimar Sinan Üniversitesi tarafından fahri profesörlük unvanı verilen Yenal, aynı yıl hayatını kaybetti.[5]

Kaynakça

  1. ^ a b c d e "Akademi'nin yetenekli çocuğu "Kağıt mimarı" Nazimi Yaver Yenal". Atlas Tarih, 50. Aralık 2017 - Ocak 2018. ss. 12-13. 
  2. ^ a b c d e f g Bozkurt, Yener (5 Ocak 2017). "Nazimî Yaver Yenal: Sadece Kendisi İçin Çizen Mimar". Arkitera.com. 1 Aralık 2017 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 1 Aralık 2017. 
  3. ^ Turan, Gülname (Temmuz 2009). Türkiye'de Erken Cumhuriyet Dönemi Zanaat ve Endüstri Üretiminde Tasarım (PDF) (doktora). İstanbul Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. 1 Aralık 2017 tarihinde kaynağından arşivlendi (PDF). Erişim tarihi: 1 Aralık 2017. 
  4. ^ "Şişli Camii'nden Mimari Detaylar – 2". İstanbul Araştırmaları Enstitüsü. 2 Eylül 2016. 29 Aralık 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 29 Aralık 2020. 
  5. ^ "Prof. Yenal öldü". Cumhuriyet. 24 Ağustos 1987. 1 Aralık 2017 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 1 Aralık 2017. 

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi</span> İstanbulda kurulu devlet üniversitesi

Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi (MSGSÜ), merkez kampüsü İstanbul'un Fındıklı semtinde bulunan devlet üniversitesidir. Ağırlıklı olarak görsel sanatlar, mimarlık, sahne sanatları ve müzik alanında eğitim vermektedir.

<span class="mw-page-title-main">İlhan Koman</span> Türk heykeltıraş

İlhan Koman, Türk heykeltıraş.

Ercüment Rıza Tarcan Türk mimar ve eğitimci.

Rahmi Aksungur, Türk heykeltıraş, akademisyendir.

Sabri Berkel,, Türk ressam.

<span class="mw-page-title-main">Şişli Camii</span> İstanbul, Türkiyede bir cami

Şişli Camii, İstanbul, Türkiye'de, Şişli ilçesinde bulunan bir camidir. Halâskârgazi Caddesi ile Abide-i Hürriyet Caddesi'nin kesişmesiyle oluşan bir adacıkta konumlanır.

Cevat Hamit Dereli, Türk ressamdır.

<span class="mw-page-title-main">Tankut Öktem</span> Türk heykeltıraş

Tankut Öktem, Türk heykeltıraştır.

<span class="mw-page-title-main">Hasan Kavruk</span>

Hasan Kavruk,, Türk ressamı ve eğitimcisi. Çağdaş Türk resim sanatında lirik soyutlamacı anlayışın öncülerinden olan ressam, Modern Figüratif akımın en ısrarlı icracı ve takipçilerindendir.

<span class="mw-page-title-main">Rebii Gorbon</span>

Rebii Gorbon, mimar, akademisyen. Prof. Dr. Rebii Gorbon, Cumhuriyet döneminin en önemli mimarları arasında kabul edilir.

Kemal Ahmet Arû, Türkiye’de şehirciliğin temellerini atan mimar ve kent plancısı.

<span class="mw-page-title-main">Zeki Faik İzer</span>

Zeki Faik İzer, Türk ressam.

Ferruh Başağa Türk ressam.

<span class="mw-page-title-main">Mithat Özer</span>

Mithat Özer, Türk grafiker.

<span class="mw-page-title-main">Raimondo D'Aronco</span>

Raimondo Tommaso D'Aronco, Art Nouveau tarzındaki bina tasarımları ile ünlü İtalyan mimar. II. Abdülhamid devrinde 16 yıl saray mimarlığı yapmıştır.

Münevver Belen Gözeler, Türkiye'nin ilk kadın yüksek mimarı ve Güzel Sanatlar Akademisi'nin ilk kadın mezunlarından. 1913 yılında İzmit'te doğdu. 1973 yılının Şubat ayında İstanbul'da öldü. Leman Tomsu'yla aynı sene mezun olan Münevver Gözeler; 1940 yılında, bir mühendis olan kocası Mithat Gözeler ile evlenene kadar uzun seneler boyunca Leman Tomsu ile çalışmıştır. Modern tarzı benimsemiş, İkinci Ulusal Mimarlık Akımı'na paralel bir üslupla çalışmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Mustafa Esirkuş</span>

Mustafa Esirkuş, Türk ressam.

Şadan Bezeyiş Türk sanatçı, ressam ve akademisyen.

Sezai Özdemir, Türk ressam.

Feridun Akozan, Türk mimar, akademisyen ve yazardır.