İçeriğe atla

Narayama Türküsü (film, 1983)

Narayama Türküsü
Narayama bushiko
"Narayama Türküsü" (Narayama bushiko) filminin Polonya'da basılmış bir sinema afişi
YönetmenShohei Imamura
YapımcıGoro Kusakabe
Jiro Tomoda
SenaristShohei Imamura
Shichirô Fukazawa (roman)
OyuncularKen Ogata
Sumiko Sakamoto
Tonpei Hidari
Aki Takejo
Shoichi Ozawa
MüzikShinichirô Ikebe
Görüntü yönetmeniMasao Tochizawa
KurguToshihiko Kojima
Fusako Matsumoto
Hajime Okayasu
Yoshiko Onodera
StüdyoToei Company
DağıtıcıToei Company
Kino International (ABD)
CinsiSinema filmi
TürüDram,
RenkRenkli
Yapım yılı1983
Çıkış tarih(ler)i29 Nisan 1983, Japonya
Mayıs 1983, Cannes Film Festivali
9 Nisan 1984, New York
Nisan 1986, İstanbul Film Festivali
Süre130 dakika
ÜlkeJaponya Japonya
DilJaponca
Diğer adlarıNarayama Türküsü (Türkiye)
Ballad of Narayama (Uluslararası)
La ballade de Narayama (Fransa)
La ballata di Narayama (İtalya)
La balada de Narayama (İspanya)
Die Ballade von Narayama (Batı Almanya)

Narayama Türküsü 1983 Japonya yapımı dramatik filmdir. Özgün adı Narayama Bushiko (楢山節考) olan film uluslararası festivallerde ve İngilizce konuşulan ülkelerde The Ballad of Narayama adıyla gösterilmiştir.

Japon yönetmen Shohei Imamura'nın yönettiği filmin senaryosunu da yine Imamura, Shichirô Fukazawa'nın 1956 yılında yazdığı aynı adlı çok satan ödüllü romanından uyarlayıp yazmıştır. "Narayama Bushiko" Fukazawa'nın ilk romanıydı.[1]

"Narayama Türküsü", Japon kadın yönetmen Keisuke Kinoshita'nın yönettiği, 1958 tarihli aynı adlı filmin yeniden çevrimidir. İlkine kıyasla daha sert sahneler içeren bu yeni çevrim, Mayıs 1983'te Cannes Film Festivali'nde festivalin büyük ödülü olan Altın Palmiye'yi kazanmıştı. Ancak birçok sinema eleştirmeni gibi, sinema yazarı Rekin Teksoy da Imamura'nın 1983 tarihli Altın Palmiye'li yeniden yapımının, Kinoshita'nın 1958 yapımı ilk filminin düzeyini tutturamadığını belirtmiştir.[2]

Konusu 19. yüzyılda Japonya'nın uzak bir dağ köyünde geçen film Obasute geleneği veya Ubasuteyama[3] olarak adlandırılan eski bir Japon geleneğine dayanmaktadır. Bu geleneğe göre, bölgede hüküm süren kıtlığın ve yoksulluğun yarattığı şartlar sonucunda 70 yaşına gelmiş aile bireyleri, aileye daha fazla yük olmamaları için gönüllü olarak uzak bir dağın tepesine götürülerek orada açlık ve soğuktan ölüme terkedilmekteydiler.

Konusu

Film 19. yüzyılda Japonya'nın kuzey bölgesindeki uzak bir dağ köyünde geçer. Sert doğa ve iklim koşulları bu bölgenin insanlarının yaşam tarzlarını derinden etkilemiştir. Yeterince tarım ürünü elde edemeyen köy ahalisi hayatta kalmak ve soylarını sürdürebilmek için başta insanlık dışı gibi görünen birçok acımasız örf ve adet geliştirmişler ve yüzyıllardır bu geleneklerine katı bir sadakatle uymuşlardır. İnsanlık duygusundan uzak bu geleneklerden en çarpıcısı da bu filmin de ana temasını oluşturan Obasute (veya Ubasuteyama) geleneğidir.

Bu geleneğe göre, köyde 70 yaşına gelmiş ve artık üretime katkıları olmadığı düşünülen tüm bireyler, aileye daha fazla yük olmamaları ve arkadan gelen gençlerin yaşama şanslarını artırmak için kendi rızalarıyla ailenin gençleri tarafından civardaki Nara dağının (Narayama) zirvelerinden birine götürülüp bırakılmakta, burada soğuk ve açlıktan ölüme terkedilmektedirler.

Büyükanne Orin (Sumiko Sakamoto) de 69 yaşına gelmiştir ve bir süredir kanıksadığı bu son yolculuğuna kutsal bir hac ziyaretine hazırlanır gibi hazırlanmaktadır. Köyde bu geleneği uysallıkla kabullenmemiş olan yaşlılar da vardır, ancak onların direnmeleri de boşuna olacaktır. Zamanı gelince Orin'i dağa taşıma görevi büyük oğlu Tatsuhei (Ken Ogata)'ye düşecektir. Tatsuhei'nin karısı ölmüştür, iki oğlu ve annesi Orin'le aynı evi paylaşırlar.

Nüfusu sabit tutmak için başvurulan bir başka insanlık dışı uygulama da özellikle erkek bebeklerin öldürülmeleridir. (kızlar parayla satılabildiği için daha değerlidir!) Risuke, pirinç tarlasında bir bebek cesedi bulup babasına gittiğinde, "..daha iyi ya, bana minnettar olmalısın, tarlan gübrelenmiş olacak." cevabını alır. Risuke Orin'in diğer oğludur, hiç yıkanmaz ve bu yüzden kötü kokar. zaten ahırda yatıp kalkar. Girdiği kavgaları rakibine kokmuş nefesini üfleyerek kazanır. Haliyle köyde kendisiyle seks yapacak kadın bulamadığı için hayvanlarla cinsel ilişkiye girer.

Tatsuhei'nin büyük oğlu Kesakichi (Seiji Kurasaki)'nin de cinsel iştahı fazladır. Önüne gelenle zorla da olsa cinsel ilişkiye giren Kesakichi, kız arkadaşlarından en gözde olanı Matsuyan (Junko Takada)'ı eve getirir. Gebe olan Matsuyan'ın tembel ve hırsız olma gibi iki kusuru vardır. Çaldıklarını kendi ailesine verir. Oysa bu toplumda yiyecek hırsızlığının cezası ölümdür. Matsuyan, hırsızlıkla geçinen Amaya (Akio Yokoyama)'nın kızıdır. Amaya'nın evinde çalıntı yiyecek bulan köy ahalisi, Amaya ve ailesini çoluk çocuk ayırt etmeden bir çukura gömerek öldürürler, o sırada Orin tarafından (belki de bilerek) ailesinin yanına gönderilmiş olan Matsuyan da onlarla birlikte ölür.

Orin son yılını ailesinin yeni düzenini kurmakla geçirir. Dul oğlu Tatsuhei için civar köylerden yeni dul kalmış bir kadın olan Tamayan (Aki Takejo)'ı bulur. Matsuyan'ın aksine bu gelin çok çalışkan ve ahlaklıdır. Köyün en usta balık avcısı olan Orin yeni gelin Tamayan'a balık tutmanın sırlarını öğretir. Kokan oğlu Risuke'ye de burnu koku almayan yaşlı bir kadın bulur ve onu hayvanlarla ilişkiden kurtarır. Son olarak da kendi ön dişlerini taşa vurarak kırar, amacı kendisinin halâ üretken bir kadın olduğunu hatırlatan sağlam dişlerini yok ederek, vakit gelip dağa götürülürken oğlu Tatsuhei'nin daha az üzülmesini sağlamaktır.

Filmin hayli dokunaklı olan son bölümünde ise Orin, büyük oğlu Tatsuhei'nin sırtında Narayama'ya doğru eziyetli ve uzun kutsal yolculuğuna başlar. Bir gece önce köyün ihtiyar heyetiyle yapılan törensel bir toplantıda zirveye giden gizli patikaların güzergâhı öğrenilmiştir. Bir de kural olarak ana oğul yol boyunca tek kelime konuşmayacaktır. Zirveye yaklaştıkça sağda solda daha önce bırakılmış kurbanların vücut artıkları ve bunlardan arta kalanları didikleyen yırtıcı kuşlara rastlamaya başlarlar, nihayet zirveye ulaştıklarında sayısız insan iskeleti görürler. Annesini istediği yere bıraktıktan sonra başka bir kural gereği arkasına bakmadan oradan uzaklaşan Tatsuhei birkaçyüz metre ilerlediğinde birden kar yağmaya başlar. Sevinçle geri dönen Tatsuhei annesine bu durumu haykırarak müjdeler, çünkü efsaneye göre yaşlıların bırakıldığı gün kar yağarsa bütün acıları dinecektir.[4]

Tarzı

Tamamına yakın bölümü stüdyoda ve dekorlar önünde çekilen ve Kabuki tiyatrosunun anlatım kalıplarını kullanan 1958 versiyonunun düşsel anlatım tarzına karşılık, doğal mekanlarda çekilmiş 1983 yapımı bu ikinci versiyon vahşet içeren sert ve acımasız sahneleriyle kaba bir gerçekçilik arzeder. Filmde seks sahnelerine fazlasıyla yer verilmiştir. İnsanlar arasında geçen tuhaf cinsel ritüellerin yanı sıra, doğadan alınmış, hayvanlar arasındaki cinsellik sahneleri hatta insanlarla hayvanlar arasındaki cinsel ilişkiler de gösterilmiştir (Risuke'nin komşunun köpeğiyle cinsel ilişkiye girmesi gibi). Daha çok mizahla harmanlanmış karakterler sanki aktörler tarafından değil de sıradan insanlar tarafından canlandırılmış gibi durmaktadır. Bu da filme fazladan bir gerçekçilik duygusu katmaktadır.[4]

Film hakkında notlar

  • Shohei Imamura Cannes Film Festivali'nin prestijli büyük ödülü olan Altın Palmiye'yi birden fazla kez kazanan 6 yönetmenden biridir (Diğerleri ise Alf Sjöberg, Francis Ford Coppola, Emir Kustirica, Bille August ve Luc ve Jean-Pierre Dardenne' dir.). Imamura, Narayama Türküsü'nden 15 yıl sonra, 1998'de Unagi (Yılan Balığı) filmiyle bu ödülü bir kez daha alacaktır.[5]
  • "Narayama Türküsü", önce 7-20 Nisan 1986 tarihleri arasında yapılan 5. Uluslararası İstanbul Film Festivali çerçevesindeki Uluslararası İstanbul Sinema Günleri '86'da [6] ve sonra 13-28 Nisan 2002 tarihleri arasında yapılan 21. Uluslararası İstanbul Film Festivali'nin Ustalara Saygı adlı bölümünde gösterilmişti.[7]

Oyuncu kadrosu

Shohei Imamura, Narayama Türküsü'nün 1983 versiyonuna, 1958 versiyonunda olmayan birçok şiddet ve seks sahnesi eklemişti.[8]
Aktör/Aktris Rolü
Ken OgataTatsuhei (Orin'in Büyük Dul Oğlu)
Sumiko SakamotoOrin (Büyükanne)
Tonpei HidariRisuke (Orin'in Küçük Bekâr Oğlu)
Aki TakejoTamayan (Orin'in Tatsuhei için bulduğu kadın)
Shoichi OzawaKatsuzô
Fujio TokitaJinsaku
Sanshô ShinsuiZeniya no Tadayan
Seiji KurasakiKesakichi (Torun, Tatsuhei'nin 1. oğlu)
Kaoru ShimamoriTomekichi (Torun, Tatsuhei'nin 2. oğlu)
Junko TakadaMatsuyan (Kesakichi'nin kız arkadaşı)
Mitsuko BaishoOei
Taiji TonoyamaTeruyan
Casey TakamineArayashiki
Nenji KobayashiTsune
Nijiko KiyokawaOkane
Akio YokoyamaAmaya

Kaynakça

  1. ^ http://en.wikipedia.org/wiki/Fukazawa_Shichir%C5%8D []
  2. ^ Rekin Teksoy'un Sinema Tarihi 2005, Oğlak yayınları. s.435.
  3. ^ "Arşivlenmiş kopya". 27 Şubat 2008 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 22 Nisan 2009. 
  4. ^ a b "Arşivlenmiş kopya". 29 Mayıs 2009 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 22 Nisan 2009. 
  5. ^ "Arşivlenmiş kopya". 22 Nisan 2009 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 23 Nisan 2009. 
  6. ^ http://www.iksv.org/film/arsiv.asp?FestivalID=5[]
  7. ^ http://www.iksv.org/film/arsiv.asp?FestivalID=21[]
  8. ^ http://www.allmovie.com/work/3805 []

Dış bağlantılar

Önce gelen:
Missing ve Yol
ödülü paylaştılar
Cannes Film Festivali- Altın Palmiye
1983
Sonra gelen:
Paris, Texas

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Lezbiyen</span> homoseksüel kız veya kadın

Lezbiyen, başka bir kadına fiziksel ve/veya duygusal çekim hisseden kadındır. Lezbiyen, eşcinsel kadın anlamına gelmektedir. Hem kadınlara hem de erkeklere çekim hisseden kadınlar ise biseksüeldirler. Kişinin kendini tanımlaması veya kendine biçtiği cinsel kimlik, davranışlarıyla örtüşmüyor olabilir.

<span class="mw-page-title-main">Zülfü Livaneli</span> Türk yazar, müzisyen ve siyasetçi

Ömer Zülfü Livaneli, Türk müzisyen, senarist, politikacı, yazar ve film yönetmenidir.

<span class="mw-page-title-main">Nurgül Yeşilçay</span> Türk oyuncu

Nurgül Yeşilçay, Türk dizi, film ve tiyatro oyuncusu. Sanatçı, 2000'lerde almış olduğu rollerle ünlenmiştir.

<i>Sürü</i> (film) 1978 yapımı Türk filmi

Sürü, senaryosunu Yılmaz Güney'in yazdığı, Zeki Ökten ile Yılmaz Güney'in yönettiği 1978 yapımı filmdir. Başrollerinde Tarık Akan, Melike Demirağ ve Tuncel Kurtiz yer almaktadır. Film, 1970'li yıllarda Siirt'in Pervari ilçesinde yaşayan bir Kürt ailesini ve bu ailenin geçimini anlatmaktadır. Dram türünde bir film olan Sürü, bazı sahnelerinde politik mesajlar da vermektedir.

<span class="mw-page-title-main">Mahsun Kırmızıgül</span> Türk şarkıcı, oyuncu, yönetmen ve senarist

Mahsun Kırmızıgül veya doğum adıyla Abdullah Bazencir, Türk müzisyen, yönetmen, senarist, yapımcı ve oyuncudur.

<span class="mw-page-title-main">Cemel, Şarkışla</span>

Cemel, Sivas ilinin Şarkışla ilçesine bağlı bir beldedir.

<span class="mw-page-title-main">Hayati Hamzaoğlu</span> Türk sinema oyuncusu (1933–2000)

Hayati Hamzaoğlu Türk sinema oyuncusudur.

<span class="mw-page-title-main">Shōhei Imamura</span> Japon film yönetmeni (1926 – 2006)

Shōhei Imamura , Japon yönetmen,senarist ve yapımcı. İmamura, Japon Yeni Dalga sinemasının en önemli temsilcilerinden biridir ve Altın Palmiye kazanan ilk Japon yönetmendir.

<i>Issız Adam</i> 2008 yapımı Türk filmi

Issız Adam, yönetmenliğini Çağan Irmak'ın yaptığı 2008 yapımı Türk melodram sinema filmi. Başrollerini Melis Birkan ve Cemal Hünal'ın paylaştığı film, Alper adlı bir aşçı ile çocuk kostümleri tasarlayıp dikmekle uğraşan Ada adlı genç bir kızın aşklarının özelinde modern yaşamın insanları nasıl yalnızlaştırdığı anlatır. Çekimleri beş hafta süren film, 7 Kasım 2008 tarihinde Türkiye'deki sinemalarda gösterime girdi. Türk izleyicisinden büyük ilgi görerek Türkiye'deki 15. haftasında 2 milyon 765 bin seyirciye ulaştı.

<i>Narayama Türküsü</i> (film, 1958)

Narayama Türküsü 1958 Japonya yapımı dramatik filmdir. Özgün adı Narayama Bushiko (楢山節考) olan film uluslararası festivallerde ve İngilizce konuşulan ülkelerde Ballad of Narayama adıyla gösterilmiştir.

<i>Onibaba</i> (film)

Onibaba, 1964 Japonya yapımı fantastik korku filmidir. Film birçok ülkede genellikle özgün adıyla, ara sıra da özgün adının o dildeki anlamına karşılık gelen adlarla gösterilmiştir. Türkiye'de de birkaç kaynakta filmin adı Onibaba olarak belirtilmiş olmakla birlikte, tek bir kaynak filmin Türkçe adının Kadın Katiller olduğunu belirtmiştir.

<i>Yol Türküsü</i> (film) film

Yol Türküsü, 1955 Hindistan yapımı dramatik filmdir. Özgün adı Pather Panchali olan film 1970'lerde TRT'de Zorlu Yaşam adıyla, Nisan 1995'te 14. Uluslararası İstanbul Film Festivali'nde de Yol Ağıtı adıyla gösterilmiştir. Film uluslararası gösterimlerde Song of the Little Road adıyla da gösterilmiştir.

<i>Yenilmez</i> (film, 1956) 1956 filmi

Yenilmez, 1956 Hindistan yapımı dramatik filmdir. Özgün adı Aparajito olan film bazı uluslararası gösterimlerde The Unvanquished adıyla da gösterilmiştir.

Gani Turanlı, Türk görüntü yönetmeni.

<i>Seks Yalanları</i> 1989 yapımı Amerikan dram filmi

Seks Yalanları, 1989 yapımı bir Steven Soderbergh filmidir. Filmin özgün adı Sex, Lies, and Videotape'tir. Düşük bütçeyle çekilen bu film 1990'ların bağımsız film sinemasının öncülüğünü yapmıştır. Soderbergh'in ilk uzun metrajlı filmi olan Seks Yalanları, 1989 Cannes Film Festivali'nde Soderbergh'e Altın Palmiye ve FIPRESCI Ödülü'nü kazandırmıştır. Aynı festivalde James Spader da En İyi Erkek Oyuncu ödülünü kazanmıştır. Film, aynı zamanda, 1989 Sundance Film Festivali'nde de İzleyici Ödülü'ne layık görülmüştür.

<i>Kış Uykusu</i> (film) Nuri Bilge Ceylanın 2014 yapımı filmi

Kış Uykusu, Nuri Bilge Ceylan tarafından yönetilmiş olan 2014 yapımı Türk filmidir. Başrollerinde Haluk Bilginer, Demet Akbağ, Melisa Sözen, Ayberk Pekcan, Nejat İşler ve Serhat Kılıç yer almaktadır. Film, 2014 yılında Cannes Film Festivali'nde Altın Palmiye Ödülü kazanmıştır. Film aynı festivalde FIPRESCI Ödülü'ne de layık görülmüştür. Filmin ilk gösterimi festival kapsamında 16 Mayıs 2014'te yapılmış, 13 Haziran'da da Türkiye'de gösterime girmiştir. Yılmaz Güney'in 1981 yapımı Yol filminin ardından Altın Palmiye kazanan ikinci Türk filmidir.

<i>Devdas</i> 2002 tarihli Hindistan yapımı Sanjay Leela Bhansalinin romantik dram filmi

Devdas, Sanjay Leela Bhansali'nin yönettiği 2002 Hint romantik dram filmi. Sharat Chandra Chattopadhyay 1917'de yazdığı aynı isimli romanından uyarlanmıştır. Hindistan'da üretilen en pahalı filmlerden birisidir. Bu filmle birlikte roman dördüncü kez sinemaya aktarılmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Japonya sineması</span> Japon ulusuna ait sinema kültürü

Japon sineması, Japon ulusunda veya Japon film yapımcıları tarafından yurt dışında yapılan film ve yaratıcı film sanatını da içermektedir. Uzak Doğu'nun en gelişmiş sinemasına sahip olan Japonya, aynı zamanda Batı tarafından bilinen de bir sinemadır.

36. Cannes Film Festivali, 7 - 19 Mayıs 1983 tarihleri arasında gerçekleştirildi. Altın Palmiye, Narayama Bushiko ile Shōhei Imamura'ya verildi.