Satranç, iki oyuncu arasında satranç tahtası ve taşları ile oynanan bir masa oyunudur. Dünya çapında turnuvaları düzenlenir ve bir spor dalı olarak kabul edilir.
Türk, bir masa ve bir insan modelinden oluşan sahte bir mekanik satranç oyuncusu (otomat). 1769 yılında 6 ay kadar bir sürede yapılıp 1770'te ilk kez İmparatoriçe Maria Theresa için sergilendiğinden beri bu konu tartışılmıştır. Otomat Viyana'da İmparatoriçe Maria Theresa'nın hizmetinde çalışan mekanikçi Wolfgang von Kempelen tarafından yapılmıştır.
Fil Açılışı
- 1. e4 e5
- 2. Fc4
Şah Gambiti, şu hamlelerle başlayan bir satranç açılışıdır:
- e4 e5
- f4
Birinci İmparatorluk, Fransa'da Napoléon Bonaparte'ın imparatorluk dönemidir. 2 Aralık 1804'te Bonaparte kendisini imparator ilan etti. Takip eden süreçte Fransa Koalisyon Savaşları sonucu Avrupa'nın önemli bir kısmını kontrolü altına aldı.
Bir satranç türevi, satranç oyunundan türetilmiş, bu oyunla ilgili ya da bu oyuna benzer bir oyundur.
Beşinci Koalisyon, 1809 yılında Avusturya İmparatorluğu ve Birleşik Krallık'ın Fransız İmparatorluğu ve Bavyera'ya karşı kurduğu koalisyon savaşıdır. Savaş aslında Avusturya ve Fransa arasındayken her iki tarafında müttefikleri savaşa dahil oldu ve Avusturya koalisyon ekibi kurarken, Napolyon da Ren Konfederasyonu'nu oluşturdu. Halihazırda Yarımada Savaşı sürerken Avrupa'da yer alan Britanya, Avusturyalıları rahatlatmak için Hollanda Krallığı'na bir sefer düzenledi; ancak bu çaba çatışmanın sonucunu etkilemedi.
Tempo, satrançta ve diğer satranç benzeri oyunlarda, "dönüş" ya da tek hamle olarak tarif edilen terimdir. Bir oyuncu daha az hamle ile istenen sonucu elde ettiğinde, oyuncunun "tempo kazandığı" söylenir; Bunun aksine, bir oyuncu gereğinden fazla bir hamle yaptığında, oyuncunun "tempoyu kaybettiği" söylenir. Benzer şekilde, bir oyuncu rakibini ilk planına göre değil de, zorlayarak hamle yapmaya teşvik ederse, rakibin hamleleri boşa harcadığı için "tempo kazandığı" söylenir. Tempo kazanan bir hareket genellikle "tempo hareketi" olarak adlandırılır.
Satrancın tarihi neredeyse 1500 yıl öncesine dayanmaktadır. Oyun M.S. 6. yüzyılda kuzey Hindistan'da ortaya çıktı ve İran'a yayıldı. Araplar İran'ı fethettiğinde, satranç İslam dünyası tarafından ele geçirildi ve daha sonra İspanya fetihleri yoluyla Güney Avrupa'ya yayıldı. Ancak erken Rusya'ya, oyun doğrudan müslüman bölgelerden güneye doğru geldi.
Fransız Devrim Savaşlarının İtalya seferleri (1792-1802) Kuzey İtalya'da Fransız Devrim Ordusu ile Avusturya İmparatorluğu, Rusya İmparatorluğu, Piedmont-Sardinya Koalisyonu ve diğer İtalyan devletleri arasındaki çatışma dizini.
Marengo Muharebesi, 14 Haziran 1800'de Napolyon Bonapart yönetimindeki Fransız kuvvetleri ile İtalya'nın Piyemonte kentindeki Alessandria yakınlarındaki Avusturya kuvvetleri arasındaki çatışma. Günün sonlarına doğru, Fransızlar muharebede galip geldi. Michael von Melas'ın sürpriz saldırısını Napolyon geri püskürttü, Avusturyalıları İtalya'dan uzaklaştırdı ve Napolyon'un Paris'teki siyasi rolü, bir önceki Kasım ayında yaptığı darbenin ardından Fransa'nın İlk Konsolosu oldu.
18 Brumaire Darbesi, General Napolyon Bonaparte'ı Fransa'nın Birinci Konsülü olarak iktidara taşıdı ve çoğu tarihçiye göre Fransız Devrimi'ni sona erdirdi. Bu kansız darbe, Direktuvar'ın yerini Fransız Konsüllüğüne bıraktı. Olay, Fransız cumhuriyet takvimine göre 18 Brumaire, VIII yılı olan 9 Kasım 1799'da meydana geldi.
Körleme satranç, oyuncuların taşların konumlarını görmedikleri ve taşlara dokunmadıkları bir satranç oyunu türüdür. Bu durum, oyuncuları taşların konumlarını zihinlerinde konumlandırmaya zorlar. Hamleler, bilinen bir satranç notasyonu aracılığıyla iletilir.
Satrançta çatal, bir taşın aynı anda 2 veya daha fazla taşa saldırdığı bir taktiktir. Saldıran taraf genellikle çatal atılan taşlardan birini almayı veya mat etmekle tehdidi amaçlar. Savunan taraf 2 veya daha fazla saldırıyı tek bir hamle ile savuşturmakta zorlanır.
Çifte şah, satrançta aynı anda 2 taşla birlikte şah çekmeye verilen isimdir. Satranç notasyonunda tek taşla çekilen şah ile aynı sembolle gösterilir. ("+"). Bazı durumlarda "++" şeklinde gösterilse de "++" aslında şah mat durumunun sembolüdür. Bu makalede "++" sembolü mat durumunu göstermektedir.
Barnes Açılışı, Beyaz'ın şu şekilde başladığı bir satranç açılışıdır :
- 1. f3
Damiano Savunması aşağıdaki hamlelerle başlayan bir satranç açılışıdır:
- e4 e5
- Af3 f6?
Satrançta batarya, aynı yatayda, dikeyde veya çaprazda iki veya daha fazla taşın bir araya gelmesiyle oluşan bir yapıdır. Rakip şahın korumasını ortadan kaldırma veya sadece taş değişiminde kazançlı çıkmak için bir dizi taşı ortadan kaldırma taktiğidir.
Satrançta kombinezon (kombinasyon); genellikle bir fedayla başlatılan, rakibe sınırlı seçenekler bırakan ve somut bir kazançla sonuçlanan hamleler dizisidir. Satranç oyunlarının çoğunda, her oyuncunun birden fazla mantıklı seçeneği olur ve bu da stratejik terimler dışında plan yapmayı zorlaştırır. Buna karşın, kombinezonlarda herhangi bir savunmaya karşı avantajın nasıl elde edileceğini tam olarak hesaplamak mümkündür. Gerçekten de, bir kombinezona başlamadan önce birkaç hamleyi tam olarak öngörmek genellikle gereklidir; aksi takdirde, ilk fedanın yapılmaması gerekir.
Satrançta transpozisyon, farklı bir hamle dizisiyle de ulaşılabilecek bir pozisyonu oluşturan hamleler dizisidir. Transpozisyonlar özellikle açılışlarda yaygındır çünkü belirli bir pozisyona farklı hamle dizileriyle ulaşılabilir. Oyuncular bazen transpozisyonları bilerek kullanırlar: beğenmedikleri varyantlardan kaçınmak, rakiplerini alışık olmadıkları veya rahatsız edici bir duruma çekmek ya da sadece rakiplerini endişelendirmek için. Bir hamle yaparak transpozisyon oluşturmak, “transpoze etmek” olarak adlandırılır.