İçeriğe atla

Nótt

Nótt
Peter Nicolai Arbo'nun 19. yüzyıla ait yağlı boya tablosunda Hrímfaxi adlı ata binerken tasvir edilen Nótt
Diğer adlarıGece
Eski Norsça'da adı[ˈnoːtː]
HayvanlarıAt
Ten rengiEsmer
BineğiHrímfaxi
Metinleri
CinsiyetiKadın
Etnik grubuİskandinav
Kişisel bilgileri
Doğum
Eşi
Çocukları
EbeveynleriNarfi (baba), Nór (anne)
KardeşleriDagr

Nótt (Eski Norsça telaffuz: [ˈnoːtː], "gece"[2]), İskandinav mitolojisinde gece teşhisi olan tanrıça.[3][4] Nótt jötunn Narfi ve Nór'un kızı, Thor'un büyükannesidir.[5][6] Yggdrasill ağacının altındaki vadilerde doğmuştur.[1] Hayvanı, Alfödr'in Nott ve Dagr'a verdiği atlardan biri olan Hrímfaxi'dir.[7] Anonim Eski Norsça şiirlerin 13. yüzyıldaki derlemesi niteliğindeki Manzum Edda ve 13. yüzyılda yazılan Nesir Edda'da Nótt, Narfi'nin kızı olarak geçer ve Hrímfaxi (Nótt'un atı) ile ilişkilendirilir. Nesir Edda'da Nótt'un evlilikleri ve soyağacından bahsedilir. Nótt; ilki Naglfari, ikincisi Annar, üçüncüsü ise Dellingr ile olmak üzere her birinden bir çocuğu olan üç evlilik yapmıştır. Bir özel isim olan nótt kelimesi, Eski Norsça edebiyatında da geçer.

Tasvirler

Manzum Edda

Manzum Edda'daki "Vafþrúðnismál" şiirinin 24. kıtasında, kendisini "Gagnráðr" olarak gizlemiş olan Odin, jötunn Vafþrúðnir'e gündüz ve gecenin kaynağını sorar.[7] Vafþrúðnir'in 25. kıtadaki cevabı şu şekildedir:[8]

Delling denir, Dag'ın (gündüzün) babasına,
ancak Nótt (gece), Nör'den doğmuştur;
yeni ve küçülen ayı yarattı, cömert tanrılar,
insanlara zamanı söyleyebilme adına.[7]

"Vafþrúðnismál"ın 14. kıtası, At Hrímfaxi'nin "cömert tanrılara geceyi getirdiği"ni ve her sabah geminden düşen köpüğün, vadiye düşen çiyi oluşturduğunu söyler.[9] "Alvíssmál" şiirinin 29. kıtasında Thor, Nórr'un doğduğu dokuz dünyanın her birinde gecenin nasıl adlandırıldığını cüce Alviss'e sorar. Alvíss, gecenin insanlık tarafından "gece", tanrılar tarafından "karanlık", güçler tarafından "maskeleyici", jötunn tarafından "aydınlıksız", elfler tarafından "uyku keyfi", cüceler tarafından ise "rüya tanrıçası" olarak adlandırdığını söyler.[a]

"Sigrdrífumál"da kahraman Sigurd, uyku lanetinden uyandırdığı valkür Sigrdrifa'ya adını sorar. Bal şarabı dolu boynuzdan yapılmış kadehle Sigurd'a "hafıza içeceği" ikram eden Sigrdrifa, ardından bir kafir duası eder. Bu duanın ilk kısmında, "Dagr'ın oğulları" ile "Nótt'un kızı"ndan bahsedilir:[10]

Gündüze selam olsun! Gündüzün oğullarına selam olsun!
Geceye ve kızına selam olsun!
Sakin gözlerle bize dikkatle bakın
ve bize zaferimizi verin.
Æsir'e selam olsun! Asyniur'a selam olsun!
Cömert yeryüzüne selam olsun!
Kelimeleri ve irfanı, soylu iki şeyi verin bize,
ve şifalı elleri, yaşadığımız müddetçe![b]

Nesir Edda

Nesir Edda'nın "Gylfaginning" kısmında Nótt, tekrar kişileştirilmiştir. 10. bölümde, Yüksek'lerin tahtında oturan figür Nótt'un, Jötunheimr'den "Norfi veya Narfi" adında bir jötunn'un kızı olduğunu belirtir.[11] "Kara ve esmer" bir kadın olarak tanımlanan Nótt, üç evlilik yapmıştır. İlk evliliği Naglfari iledir ve bu evlilikten Auðr adında bir oğulları olur. Annar ile olan ikinci evliliğinden Jörð adlı kızı dünyaya gelir.[12] Tanrı Dellingr ile olan üçüncü evlilikten ise, ihtişamı ve adaleti açısından "babasının halkına çeken" Dagr adlı bir erkek çocuğu doğar.[13][14] Nótt ile Dagr'ı alarak her ikisine de birer at arabası ile at veren Odin, ikiliyi göğe yerleştirir. Gün boyunca dünya çevresinde turlayan Nótt ile Dagr, gece ve gündüzün birbiri ardına gelmesine yol açarlar. Dagr'ın önünde ilerleyen Nótt'un atı Hrímfaxi'nin ağzındaki köpükler ise dünyaya düşer.[14]

Araştırmacı Haukur Thorgeirsson, "Gylfaginning"in dört el yazmasında Nótt, Jörð, Dagr ve Dellingr arasındaki aile ilişkilerine ilişkin ifadelerin farklılıklarına dikkat çeker.[14] El yazmasına bağlı olarak Jörð ya da Nátt'tan biri, Dagr'ın annesi ve Dellingr'in eşidir. Thorgeirsson, "en eski el yazması olan U, Dellingr'in karısı ve Dagr'ın annesi olarak Jǫrð'yo gösterirken diğer el yazmaları R, W ve T ise Dellingr'in karısı ve Dagr'ın annesi rolüne Nótt'u koyduğu"nu ve "U'daki anlatımın, U'nun yazarı ya da U'dan önceki metinde; R, W ve T'dekine benzer bir kısaltma esnasında yapılan bir hata sonucu ortaya çıktığı"nı ifade ederek "bu hatanın, İzlanda şiir geleneğinde kendine yer bulduğu" sonucuna varır.[15]

Nesir Edda'nın "Skáldskaparmál" kısmında, "Nótt'un kızı" da dahil olmak üzere Jörð'e birçok atıfta bulunulur.[16] 58. bölümde "Hrímfaxi ya da Fiorsvartnir'in geceyi getirdiği" belirtilir.[17] 64. bölümde ise "Alvíssmál"daki ilgili kısma bir atıfta bulunularak "nótt", zamanı için kullanılan kelimelerden biri olarak gösterilir.[18]

Ayrıca bakınız

Kaynakça

Notlar
  1. ^
    Larrington'da (1996:113) "dream-Njörun" hariç tüm bu bölümün çevirisi. Larrington, draum-Njörun'u (Jónsson (1931:84, Eski İskandinav: "dream-Njörun") "rüya-tanrıçası" olarak öne çıkmıştır.
  2. ^
    Şiir'deki bu kıt'a Henry Adams Bellows tarafından 1936 yılında İngilizceye çevrilmiştir.[19]
Dipnotlar
  1. ^ a b Grimes 2010, s. 292.
  2. ^ Orchard 1997, s. 120.
  3. ^ Monaghan 2010, s. 489.
  4. ^ Loar 2010, s. 12.
  5. ^ Calaway 2019, s. 356.
  6. ^ Littleton 2005, s. 1464.
  7. ^ a b c Lindow 2002, s. 246.
  8. ^ Thorpe 1907, s. 13.
  9. ^ Larrington 1996, s. 42.
  10. ^ Thorpe 1907, s. 181.
  11. ^ Lindow 2001, s. 92.
  12. ^ Anderson 1884, s. 178.
  13. ^ Lindow 2002, s. 91.
  14. ^ a b c Byock 2005, s. 19.
  15. ^ Haukur 2008, ss. 159-168.
  16. ^ Faulkes 1995, s. 90.
  17. ^ Faulkes 1995, s. 137.
  18. ^ Faulkes 1995, s. 144.
  19. ^ Bellows 1936.
Kullanılan kaynaklar

Konuyla ilgili yayınlar

Dış bağlantılar

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Loki</span> İskandinav mitolojisinde kurnazlık tanrısı

Loki, İskandinav mitolojisinde kötülük ve kurnazlık tanrısı. Kimi tasvirlerde boynuzludur. Ayrıca şekil değiştirme yeteneğine sahiptir. Loki'nin Angrboda ile evliliğinden Jörmungandr, Fenrir ve Hel adında çocukları vardır. Sigyn ile olan evliliğinden ise Narfi ve Vali adlı iki çocuğu bulunmaktadır. Loki aynı zamanda cinsiyet değiştirebilen bir tanrıdır. Bir aygırı baştan çıkartması gerektiği zaman, bir kısrağa dönüşmüş ve dönüşümden Sleipnir doğmuştur. Sekiz bacaklı bu atı Loki, Odin'e hediye etmiştir.

<span class="mw-page-title-main">Iðunn</span>

İskandinav mitolojisinde Iðunn, elma ve gençlikle ilişkilendirilen bir tanrıçadır. Bu elmalar İskandinav tanrılarına sonsuz gençlik ve güzellik sağlamaktadır. Iðunn, 13. yüzyılda daha önceki geleneksel kaynaklardan derlenen Şiirsel Edda'da ve 13. yüzyılda Snorri Sturluson tarafından yazılan Nesir Edda'da tasdik edilmiştir. Her iki kaynakta da, skaldik şiir tanrısı Bragi'nin karısı ve ayrıca Şiirsel Edda'da elmaların bekçisi ve ebedi gençliğin bahanesi olarak tanımlanmaktadır.

<i>Jötunn</i>

Jötunn ya da bilinen çoğul adıyla jötnar, İskandinav mitolojisinde devler ve trollere verilen addır. İnsanüstü güçlere sahip olan bu devler, sıklıkla tanrılarla evlilik yapmalarına rağmen çoğu zaman Aesir ile Vanir'in karşısında yer alan bir ırkın üyesidir. Niflheim, Utgardr ve Jarnvidr gibi yerlerin adlarıyla alakası vardır. Bu devler beş gruba ayrılırlar: Buz Devleri, Ayaz Devleri, Kaya Devleri, Dağ Devleri ve Ateş Devleri. İlk üç grup Jötunheimr'da yaşarken Ateş devleri Muspellheim'da yaşarlar. Onların lideri Surtr'dur. Dağ Devleri'nin yaşadığı Utgardr'da büyük olasılıkla Jötunheimr'dadır. Trolller'se hem Jotunheimr'da, hem başka diyarlar'da da yaşayan bir türdür. Thurslar ise devler arasında en güçlü olanlarına denir. Jötunn isminin Anglo-Sakson dilindeki başka bir telaffuzu da Ettin'dir.

<span class="mw-page-title-main">Fólkvangr</span> İskandinav mitolojisinde mitsel bir yer

Fólkvangr İskandinav mitolojisinde tanrıça Freyja'nın yönettiği, kahramanca ölenlerin yarısının kabul edildiği çayır ya da arazi. Manzum Edda ve Snorri Sturluson tarafından yazılan Nazım Edda'da geçer. Nazım Edda'da Freyja'nın salonu olan Sessrúmnir içerisinde yer aldığı belirtilir.

Dellingr İskandinav mitolojisinden bir tanrı. Dellingr, daha önceki geleneksel kaynaklardan 13. yüzyılda derlenen Büyük Edda ve 13. yüzyılda Snorri Sturluson tarafından kaleme alınan Nesir Edda 'da yer almaktadır. Her iki kaynakta da Dellingr, günü simgeleyen Dagr'ın babası olarak yer almaktadır. Büyük Edda'nın bazı yazmalarında geceyi simgeleyen Nótt'un üçüncü kocası olarak yer verilirken bazı yazmalarda Dünya'yı simgeleyen Jörð'nun kocası olarak yer almaktadır. Dellingr ayrıca efsanevi saga Hervarar saga ok Heiðreks 'de de yer almaktadır. Doktrinde Dellingr'ın tanı simgelediği düşünülmektedir.

<span class="mw-page-title-main">Askr ile Embla</span> İskandinav mitolojisine göre tanrılar tarafından yaratılan ilk iki insan

Askr (erkek) ve Embla (kadın), İskandinav mitolojisine göre tanrılar tarafından yaratılan ilk iki insandır. İkili, 13. yüzyılda daha önceki geleneksel kaynaklardan derlenen Şiirsel Edda ile 13. yüzyılda Snorri Sturluson tarafından yazılan Nesir Edda'da doğrulanır. Her iki kaynakta da üç tanrı Askr ve Embla'yı bulur ve ikiliye, çeşitli maddi ve manevi hediyeler verir. İki figürü açıklamak için bir dizi teori öne sürülmüştür ve popüler kültürde ikiliye zaman zaman atıfta bulunulur.

Manzum Edda ya da Şiirsel Edda, Snorri Sturluson tarafından yazılan Edda'dan farklı olarak, isimsiz Eski Norsça anonim şiirlerine yapılan modern yorumlardır. Hepsi Codex Regius olarak bilinen Orta Çağ İzlanda el yazması metninden olmak üzere toplamda 31 şiir içeren birkaç versiyonu mevcuttur. Codex Regius, İskandinav mitolojisi ve Cermen kahramanlık efsaneleri hakkında mevcut en önemli kaynaklardan birisidir. 19. yüzyılın başlarından itibaren, daha sonraları yazılacak İskandinav edebi metinleri üzerinde güçlü bir etkiye sahip oldu - sadece hikâyeleri aracılığıyla değil, aynı zamanda birçok şiirin vizyoner gücü ve dramatik kalitesi yoluyla da. Codex Regius'dan ilham aldıklarını kabul eden şairler arasında Vilhelm Ekelund, August Strindberg, J.R.R. Tolkien, Ezra Pound, Jorge Luis Borges ve Karin Boye bulunmaktadır.

<span class="mw-page-title-main">Hyrrokkin</span>

Hyrrokkin İskandinav mitolojisinde bir kadın Jötunn.13.yüzyıl şairi Snorri Sturluson'a göre, gemiyi kıpırdatamayınca, Baldr'ın cenazesinde Æsir (tanrılar) 'dan sonra gemilerin en büyüğünü denize indirdi.

<span class="mw-page-title-main">Henry Adams Bellows (iş insanı)</span> Amerikalı iş insanı ve tarihçi

Henry Adams Bellows, ABD Federal İletişim Komisyonu'nun ilk üyelerinden olan bir gazete editörü ve radyo yöneticisidir. Ayrıca Amerikan-İskandinav Vakfı için ele aldığı Şiirsel Edda çevirisiyle de tanınır.

<span class="mw-page-title-main">Cüce (folklor)</span> mitolojik varlık

Germen mitolojisi de dahil olmak üzere Germen folklorunda cüce, dağlarda ve yeryüzünde yaşayan bir varlıktır. Bu varlık; bilgelik, demircilik, madencilik ve zanaatkarlık ile çeşitli şekillerde ilişkilidir. Cüceler bazen kısa ve çirkin olarak tanımlanırken bazı bilim insanları, bunun varlıkların komik tasvirlerinden kaynaklanan daha sonraki bir gelişme olup olmadığını sorgulamıştır. Cüceler; modern popüler kültürde, çeşitli medyada tasvir edilmeye devam etmektedir.

<span class="mw-page-title-main">Dagr</span>

Dagr, İskandinav mitolojisinde gündüzün teşhisidir.

İskandinav mitolojisi'nde Naglfari, gece Nótt tarafından kişileştirilmiş Augr'un babasıdır. Naglfar, Nesir Edda'nın Gylfaginning adlı bölümünde, Nótt'un üç kocasından biri olarak tanımlanır ve çiftin Auðr adında bir oğullarının dünyaya geldiği yer alır. Naglfari hakkında ek bilgi verilmemiştir.

<span class="mw-page-title-main">Þorgerðr Hölgabrúðr ve Irpa</span>

Þorgerðr Hölgabrúðr ve Irpa, İskandinav mitolojisinde ilahi figürlerdir. Bunlar Jómsvíkinga destan, Njáls saga ve Þorleifs þáttr jarlsskálds ile birlikte görünürler. Daha önceki geleneksel kaynaklardan derlenen Nesir Edda'da karakterize edilmiştir.

Aurboða İskandinav mitolojisinde bir jötunn'dur. Gymir ile evlidir ve Gerðr'in annesidir.

<span class="mw-page-title-main">Baugi</span>

Baugi İskandinav mitolojisinde bir jötunn'dur. Odin'in şiir şarabını aldığı dev Suttungr'ın kardeşidir.

<span class="mw-page-title-main">Fjölvar</span>

Fjölvar, İskandinav mitolojisinde adı geçen bir jötunn'dur.

Norðri, Suðri, Austri ve Vestri, İskandinav mitolojisinde, Nesir Edda'nın Gylfaginning bölümünde adı geçen dört cüceledir. Birlikte, jötunn Ymir'in kafatasından yaratılan gök kubbeyi savunurlar. Kozmik ağaç Yggdrasil'in dört geyiğine karşılık gelen dört rüzgarı temsil ederler.

İskandinav mitolojisinde, Árvakr ve Alsviðr, her gün güneşi veya Sól'un arabasını gökyüzüne çeken atlardır. Tanrıların, iki atın omuzlarının altına, binerken onları serinletmek için körük yerleştirdiği söylenir.

<span class="mw-page-title-main">Aurvandill</span>

Aurvandill Germen mitolojisinde bir figür. İskandinav mitolojisinde, gök gürültüsü tanrısı Thor onun Élivágar nehirleri boyunca bir sepet içinde taşırken donmuş olan Aurvandill'in ayak parmağını gökyüzüne fırlatır ve Aurvandils-tá adlı bir yıldız oluşturur.

<span class="mw-page-title-main">Hugin ve Munin</span>

İskandinav mitolojisinde, Huginn ve Muninn, Midgard'ın her yerine uçan ve tanrı Odin'e bilgi getiren bir çift kuzgundur. Huginn ve Muninn, 13. yüzyılda daha önceki geleneksel kaynaklar olan Nesir Edda, Heimskringla ve 13. yüzyılda Óláfr Þórðarson tarafından derlenen Üçüncü Dilbilgisi İncelemesi'nden; ve skaldların şiirlerinden derlenen Manzum Edda'da aktarılmıştır. Kuzgunların isimleri bazen Hugin ve Munin olarak İngilizceleştirilir.