İçeriğe atla

Mut (tanrıça)

Mut (tanrıça)
Tanrıça Mut'un çağdaş bir görüntüsü, çift taç ve onu Nekhbet ile ilişkilendiren kraliyet akbaba başlığı takan bir kadın olarak tasvir edilmiştir.
Hiyerogliflerdeki adı
G14t
H8
B1
Önemli din merkeziTeb
SembolAkbaba
EbeveynRa
KardeşlerSekhmet, Hathor, Ma'at ve Bastet
Amun
ÇocuklarKhons

Maut ve Mout olarak da bilinen Mut, Eski Mısır'da tapılan bir ana tanrıçaydı. Adı, eski Mısır dilinde kelimenin tam anlamıyla anne anlamına geliyor.[1] Mut'un binlerce yıllık eski Mısır kültürü boyunca değişen ve gelişen birçok farklı yönü ve niteliği vardı.[2]

Mut'un bazen partenogenez yoluyla dünyayı doğurduğu söylenirdi; ancak daha çok, güneşin yaratıcı tanrısı Amun-Ra'nın eşi olarak bilinirdi. Mut'un, takipçileri onun dünyadaki her şeyin annesi olduğuna inanırdı, özellikle Ay tanrısı Khonsu'nun annesi olarak anlatıldı. Mısır'ın başkenti Thebes'deki Karnak Tapınağı'nda Amun-Ra, Mut ve Khonsu'ya Theban Triad ismiyle ortak olarak ibadet edildi.

Sanatta Mut, genellikle Mısır krallarının çifte tacını giyen bir kadın olarak tasvir edildi ve tüm ülke üzerindeki gücünü temsil etti.

Mut kültünün doruk noktası sırasında, Mısır hükümdarları, Mut'la bir ortaklık yoluyla kendi otoritelerini ve yönetme haklarını vurguladı. Mut, Opet Festivali ve Vadi'nin Güzel Festivali gibi birçok eski Mısır festivaliyle anıldı. En büyük tapınağı Thebes'deki Karnak'ta bulunuyordu.

Mitoloji

Mut, Orta Krallık'ta (MÖ 2055–1650) ve Yeni Krallık'ta (MÖ 1550–1070) firavunların koruyucu tanrısı olan Amun'un eşiydi. Amaunet ve Wosret de erken Mısır tarihinde Amun'un eşlerinden olmuş olabilir. Yeni Krallık'ta Amun ve Mut, Yukarı Mısır'daki büyük şehirlerden biri olan Thebes'in koruyucu tanrılarıydı ve oğulları Khonsu ile bir kült üçlüsü oluşturdular. Diğer önemli rolü, korkutucu Aşağı Mısır tanrıçası Sekhmet'in Yukarı Mısırlı bir muadili olan dişi aslan tanrısı olmasıdır.[3]

Tasvirler

Sanatta Mut, bir akbabanın kanatlarına sahip, bir ankh tutan, Yukarı ve Aşağı Mısır'ın birleşik tacını giyen ve ayaklarında tanrıça Ma'at'ın tüyüyle süslenmiş parlak kırmızı veya mavi bir elbise giyen bir kadın olarak resmedildi.

Alternatif olarak, asimilasyonlarının bir sonucu olarak Mut bazen bir kobra, bir kedi, bir inek veya bir dişi aslan ve akbaba olarak tasvir edilir.

Yeni Krallığın sona ermesinden önce Yukarı ve Aşağı Mısır'ın Çifte Tacını takan kadın figürlerinin neredeyse tüm resimleri, "Cennetin Leydisi, Tüm Tanrıların Hanımı" olarak adlandırılan Tanrıça Mut'un tasvirleri idi.[4]

Karnak'ta

Mut'a adanmış tapınaklar, günümüzde Mısır ve Sudan'da hâlâ ayakta duruyor ve ona yapılan yaygın ibadeti yansıtıyor. Kültünün Sudan'daki merkezi Jebel Barkal Tapınağı ve Mısır'da Karnak Tapınağı olmuştur. Bu tapınak, gerçek ka'sının bir uygulaması olarak kabul edilen bir heykele sahipti ve adanmışlıkları, firavun ve rahibelerinin günlük ritüellerini içeriyordu. İç kabartmalar, şu anda sadece kadınlar tarafından yönetilen eski Mısır'da kalan tek ibadet örneği olan rahibelerin sahnelerini tasvir etmektedir.

Fotoğraf Galerisi

Kaynakça

  1. ^ Redford, D. B., (Ed.) (2002), "Mut", The Ancient Gods Speak: A Guide to Egyptian Religion, New York: Oxford University Press, s. 238 
  2. ^ Assmann, Jan (21 Mayıs 2008). Of God and Gods: Egypt, Israel, and the Rise of Monotheism (İngilizce). University of Wisconsin Press. ISBN 978-0-299-22554-4. 
  3. ^ Wilkinson, Richard H. (2003). The Complete Gods and Goddesses of Ancient Egypt. Thames & Hudson. pp. 153–155, 169
  4. ^ "Relief of the Goddess Mut". Brooklyn Museum. 7 Mart 2016 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 17 Haziran 2014. 

İlgili Araştırma Makaleleri

Mısır tanrıları Mısır mitolojisinde adı geçen tanrılardır.

Amon, Hermopolitan Ogdoad'ın bir üyesi olarak görünen önemli bir eski Mısır tanrısıdır.

<span class="mw-page-title-main">Thoth</span>

'Thoth ( ; Koinē GreekThṓth, Coptic Thōouttan alınmıştır. Eski bir Mısır tanrısıdır. Sanatta, genellikle kutsal olan hayvanlar olan ibis veya babun başlı bir adam olarak tasvir edildi. Dişi muadili Seshat', karısı Ma'at' idi. Ayın, bilgeliğin, bilginin, yazının, hiyerogliflerin, bilimin, sihrin, sanatın ve yargının tanrısıydı. Yunan karşılığı Hermes'tir.

<span class="mw-page-title-main">Mısır mitolojisi</span> Antik Mısırlıların mitleri ve uygulamaları

Mısır mitolojisi, eski Mısır kültürünün inanç yapısını ifade etmek için kullanılır. Eski Mısır'daki yaşamın her yönü, dünyanın yaratılışı ve dünyanın tanrılar tarafından idamesi ile ilgili hikâyelerle metaforlaştırılmıştı. Mısır mitolojisi durağan bir birlik içinde var olan ritmik yapılar olarak nitelendirilebilir. Sonuçlarda çatışma ve gerginlikten ziyade istikrar eğilimi ağır basmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Khons</span>

Khons (chons), Teb'in büyük triadlarının 3. üyesi. Khons, ay tanrısıydı. Onun hakkında en çok bilinen hikâye Thoth'la senet (passage) denen eski bir oyun oynarken ışığının bir kısmına bahse girmesidir. Thoth kazanmış, ışığının bir kısmını kaybettiği için Khons bir ay boyunca tüm ihtişamını gösterememiş ve batıp tekrar büyümek için beklemesi gerekmiş. Karnak'taki çevrili olan tapınak ona adanmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Teb</span> Antik Mısırın şehirlerinden birisinin Yunanca ismi

Teb, Thebes, Thebai veya Mısır dildeki adıyla Waset, Nil Nehrinin kıyılarına kurulmuş ve Akdeniz'in yaklaşık olarak 800 km güneyinde yer alan Antik Mısır'ın önemli şehirlerinden biridir. Yukarı Mısır'ın dördüncü nomunun ana şehridir ve Orta Krallık ve Yeni Krallık dönemlerinde uzun süre Mısır'a başkentlik yapmıştır. Nübye ve Doğu Çölüne yakın lokasyonda bulunan şehir aynı zamanda bir ticaret rotalarının üzerindeydi. Aynı zamanda dini bir merkez olan şehir, Antik Mısır'da en saygı duyulan şehirlerindendi. Şehir, Nil Nehrinin yakasına yayılmıştır. günümüzde Nil'in doğu tarafında Luxor kenti ve Karnak ve Luksor Tapınaklarının harabeleri, batı tarafında ise Teb Nekropolü bulunmaktadır. 1979 senesinde UNESCO Dünya Mirası listesine dahil edilmiştir.

<span class="mw-page-title-main">Gebel Barkal</span>

Jebel Barkal veya Gebel Barkal, Sudan'daki Kuzey Eyaleti'ndeki Karima kasabasında, Nil Nehri'nin geniş bir kıvrım yaptığı, Nubiya adı verilen bölgede, Hartum'un yaklaşık 400 km kuzeyinde yer alan çok küçük bir dağdır. Dağ 98 m yüksekliğinde, düz bir zirveye sahiptir ve görüldüğü kadarıyla büyük nehri geçmenin daha kolay olduğu bir noktada yer aldığı için, orta Afrika, Arabistan ve Mısır arasındaki güzergahları kullanan tüccarlar tarafından bir işaret olarak kullanılmaktaydı. 2003'te dağ, UNESCO tarafından Napata'nın tarihi kenti ile birlikte Dünya Mirası olarak ilan edildi.

<span class="mw-page-title-main">Bat</span>

Bat, Mısır mitolojisinde inek kulakları ve boynuzları olan bir insan yüzü veya bir kadın olarak tasvir edilen bir inek tanrıçasıdır. Bat'a yapılan ibadetlerin kanıtları, eski Mısır'daki dini uygulamaların en eski kayıtlarından alınmıştır. Orta Krallık zamanına gelindiğinde, Aşağı Mısır ve Yukarı Mısır'ın birleşmesinden sonra, kimliği ve nitelikleri, benzer bir tanrıça olan tanrıça Hathor'un içinde yer aldı. Bat'ın imgeleri, eski Mısır tarihi boyunca, dini uygulamalarla ilişkili kalan kutsal bir enstrüman olan sistrum üzerinde devam etti.

<span class="mw-page-title-main">Mafdet</span>

Mafdet eski Mısır dininde bir tanrıçaydı. Sık sık bir çitanın derisiyle tasvir edilmiş, Canlıları yılanların ve akreplerin ısırmasına karşı korumuştu. Mısır'ın İlk Hanedanlığı döneminde eski Mısır tanrılarının bir parçasıdır. Mezarından çıkan taş kap parçalarında görüntüsü bulunan ve Palermo Taşı'ndaki bir ithafta adı geçen firavun Den'in hükümdarlığı sırasında öne çıktı. Mafdet, yasal adaletin veya muhtemelen idam cezasının tanrılaştırılmasıydı. Zehirli hayvan karşıtı olarak görülmüştür. Mısır'ın Eski Krallığı'nın Piramit Metinlerinde, güneş tanrısı Ra'yı zehirli yılanlardan koruduğundan bahsedilir.

Montu Mısır mitolojisinde şahin olarak resmedilen savaş tanrısıdır. Kendisine Teb ve Yukarı Mısır'da daha çok tapılmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Nekhbet</span>

Nekhbet bir erken, hanedan öncesi yerel tanrıçadır. Mısır mitolojisinde şehrinin koruyucusu olan Nekheb ile Sonunda, birleştiğinde Yukarı Mısır'ın hamisi ve tüm Eski Mısır'ın iki koruyucu tanrısından biri oldu.

<span class="mw-page-title-main">Anhur</span>

Anhur, Mısır mitolojisinin erken dönemlerinde var olmuş bir tanrıdır.

<span class="mw-page-title-main">Wosret</span> antik Mısır tanrıçası

Wosyet, Waset veya Wosyet "güçlü" anlamına gelen Mısır tanrıçası Teb içinde Yukarı Mısır'da daha çok tapınılır ve onun adı bir kente verilmiştir.

<span class="mw-page-title-main">Renenutet</span>

Renenūtet eski Mısır dininde bir beslenme ve hasat tanrıçasıydı. Hasadın önemi, insanların hasat zamanı Renenutet'e birçok teklifte bulunmalarına neden oldu. Başlangıçta, tarikatı Terenuthis merkezliydi. Renenutet bir kobra olarak veya kobra başlı bir kadın olarak tasvir edildi.

Amon Baş Rahibi veya Amon'un İlk Kahini, eski Mısır tanrısı Amon'un en yüksek rütbeli rahibiydi. İlk Amon başrahipleri, Onsekizinci Hanedanlığın başlangıcında Yeni Krallıkta ortaya çıktı.

<span class="mw-page-title-main">Herihor</span>

Herihor, Amon başrahibi. Halefi olan Pianch'ın damadıydı ve MÖ.1076-1066 civarında 20.hanedanlığın sonları ve 21.hanedanlığın ) başlangıcı arasında görev yaptı.

Mısır'ın Yirminci Hanedanı, MÖ 1189'dan MÖ 1077'ye kadar süren Eski Mısır Yeni Krallık döneminin üçüncü ve son hanedanıdır. 19. ve 20. Hanedanlar ayrıca Ramsesler dönemi olarak bilinen bir çağı oluşturur.

<span class="mw-page-title-main">Tutu (Mısır tanrısı)</span>

Tutu Geç Dönemde Mısır'ın her yerinde insanlar tarafından tapılan bir Mısır tanrısıydı. Tutu'ya adanmış bilinen tek tapınak Kellis'te bulunmaktadır. Bununla birlikte, Tutu'yu tasvir eden kabartmalar, Kalabsha Tapınağı gibi diğer tapınaklarda da görülmektedir. Tutu'nun Shenhur tapınağındaki unvanı "Onu arayan kişiye gelen" idi. Diğer unvanları "Neith'in Oğlu", "Aslan", "Kuvveti Büyük" ve "Sekhmet iblislerinin ve Bastet'in gezgin iblislerinin Efendisi" dir.

<span class="mw-page-title-main">Mehit</span>

Mehit veya Mehyt eski bir Mısır tanrıçasıydı. Erken Hanedanlık döneminde, sırtından çıkan üç direk ile yatan bir dişi aslan olarak tasvir edildi. O dönemde, birçok erken hanedan mühürlerinde ve fildişi eserlerinde, genellikle bir Yukarı Mısır tapınağının temsiliyle birlikte görülürdü. Ana ibadet yerleri Hierakonpolis ve Thinis'ti.

Ankhkheperure-Merit-Neferkheperure/Waenre/Aten Neferneferuaten Onsekizinci Hanedanlık döneminde Amarna Dönemi'nin sonlarına doğru hüküm süren bir kadın firavuna atıfta bulunmak için kullanılan bir isimdir. Cinsiyeti, adında ve sıfatında bulunan kadınsı izlerle doğrulanır. Kendinden önceki firavun Smenkhare de Ankhkheperure ön adını kullandığı için Neferneferauten'e ait kalıntılarda karmaşa yaşanır. Ancak daha sonra Neferneferauten'in kartuşlarında Ankhkheperure'nin yanında Neferneferatuen'i de kullanmasıyla, kalıntılar bir önceki firavun Smenkhare'den ayırt edilmiş oldu. Meritaten ya da daha büyük olasılıkla firavun Akhenaton'un eşi Nefertiti olduğu ileri sürülür. Eğer bu kişi tek firavun olarak hüküm süren Nefertiti ise, Mısırbilimci ve arkeolog Dr. Zahi Hawass tarafından, Amarna'nın düşüşü ve başkentin geleneksel Thebes şehrine geri taşınmasıyla onun saltanatının damgasını vurduğu teorisi öne sürülmüştür.