İçeriğe atla

Muhammed Zaman

Muhammet Zaman, "Behram Gur Ejderhayı Öldürüyor", Nizami Hamse'sine minyatür, 1675, British Library.
Muhammet Zaman, "At Sırtında Şehzade ve Hizmetçileri", 1670-1685 yılları arası, British Museum.
Muhammet Zaman, "Mavi Süsen", 1663-1664 yılları, Brooklyn Müzesi.

Muhammed Zaman (Farsça:محمد زمان) İranlı ressam. 17. yüzyılda yaşamıştır.

Hayatı

Muhammet Zaman'ın doğum ve vefat tarihleri kesin olarak bilinememektedir.

Hermitage'da muhafaza edilen bir kalem kutusu üzerinde kendisi gibi ressam olan oğlu Muhammet Ali İbn Muhammet Zaman'a ait süslemeler bulunmaktadır. İmza yerinde "Merhum Muhammet Zaman'ın oğlu Muhammet Ali" yazısına ve "1701" tarihine bakılırsa, ressamın 1701 yılında artık hayatta olmadığı anlaşılmaktadır.

Muhammet Zaman'ın İran resmine getirdiği Avrupai uygulamaların radikalliği, buna karşılık yaşamına ilişkin bilgilerin yetersizliği, ressamın isminin etrafında birtakım efsanelerin oluşmasına yol açmıştır.

Böyle efsanelerden bir tanesine göre İran Şahı II. Abbas Batı sanatına hayranlık duyduğundan Muhammet Zaman önderliğinde bir grubu Batı'nın resim tekniğini öğrenmeleri için İtalya'ya göndermiş ve Muhammet Zaman bu seyahati sırasında inancını yitirip Hristiyan olarak ülkesine "Paolo Zaman" adıyla dönmüştür.

Rus sanat tarihi araştırmacısı A. İvanov 17-18. yüzyıllarda İran'da "Muhammet Zaman" adıyla ünlenmiş 19 kişiden hiçbirinin İtalya'ya gitmemiş olduğunu ve ressamın Avrupai tarzdaki eserlerinde İtalyan resminin değil Flaman ressamların etkisinin görüldüğünü tespit etmiştir.

Sanatı

Muhammet Zaman, Firdevsî Şehnâme'sine minyatür, 1669, Metropolitan Müzesi.

Muhammet Zaman'ın İran'da keten üzerine yağlı boya resim yapan ilk kişi olduğu kabul edilmektedir.

İran hükümdarları II. Abbas (1532-1567), Süleyman (1667-1694) ve Sultan Hüseyin'in (1694-1722) saray ressamı olmuştur.

17. yüzyılın ikinci yarısında İran resminde görülen Avrupai tarzın en önemli temsilcilerindendir. Geleneksel tarza daha fazla bağlı kalan çağdaşlarından farklı olarak Muhammet Zaman Avrupa gravürlerinden yalnızca modelleri almakla yetinmemiş, Rönesans'tan beri Avrupa resminin en büyük kazanımları olarak kabul edilen ışık-gölge düzenini ve perspektif kurallarını da almıştır.

Günümüzde Muhammet Zaman'ın imzasını taşıyan en az 24 eser bilinmektedir ve bunlardan bazıları Avrupa resim teknikleri kullanılarak yapılmıştır.

Firdevsî Şehnâme'sinin 1669 yılında istinsah edilmiş yazma kopyasında Muhammet Zaman imzalı resimde Avrupai arka plan manzarası ve yine klasik İran resmine özgü olmayan ağaç gölgeleri açıkça görülebilmektedir.

Nizami Hamse'sinin 16. yüzyıla ait ünlü bir yazma kopyasında da Sultan Muhammet Nizamettin, Mirza Ali gibi 16. yüzyılın ünlü ressamları yanında Muhammet Zaman'ın imzası da bulunmaktadır. Muhammet Zaman yazmada minyatür için boş bırakılan üç sayfayı doldurmuştur ve resimleri seleflerinin eserlerinden önemli ölçüde farklıdır.

Edebiyat listesi

  • Ahsan Jan Qaisar. Muhammad Zaman: A 17 Century Controversal artist/Art and Culture. Endeavours in Interpretation. Abhinav Publications. 1996.
  • Sheila R. Canby. Farangi Saz/Silk and Stone. Hali Publications Ltd London 1996.
  • А. Т. Адамова. Персидская живопись и рисунок XV—XIX веков в собрании Эрмитажа. Каталог выставки. СПб 1996.

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Mehmed Siyah Kalem</span>

Mehmed Siyah Kalem veya eserlerine attığı imza ile Kar-ı Üstat Mehmet Siyah Kalem, Topkapı Sarayı, Hazine Kitaplığı, 2152, 2153, 2154, 2160 numaralı Fatih Albümü'nde yer alan bir dizi rulo resimde imzası olan ve bu nedenle bu resimlerin çizeri olduğu düşünülen kişidir. Mehmed Siyah Kalem'in kim olduğu veya gerçek bir kişi olup olmadığı bilinmemektedir. Resimlere atılan imzaların birbirinden farklı tarzda yazılması ve aynı üsluptaki bazı resimlerde imza olmaması nedeniyle resimlerin birden fazla kişi tarafından çizildiğini düşünenler de vardır.

<span class="mw-page-title-main">Diego Velázquez</span> İspanyol ressam (1599-1660)

Diego Rodríguez de Silva y Velázquez, İspanyol ressamdır.

<i>Şehnâme</i> Firdevsinin eski İran efsaneleri üzerine kurulu manzum destanı

Şehnâme veya Şahnâme, Firdevsî'nin eski İran efsaneleri üzerine kurulu manzum destanıdır. İran edebiyatının en büyük eserlerinden biri olarak kabul edilir. 977 ila 1010 arasında yazılmıştır. 60.000 beyit civarında hacime sahiptir. Tek şair tarafından yazılan en uzun epik şiirlerdendir.

<span class="mw-page-title-main">Caravaggio</span> ışık-gölge kullanımıyla tanınan İtalyan ressam (1571-1610)

Michelangelo Merisi da Caravaggio, İtalyan ressamdır. Roma, Napoli, Malta ve Sicilya'da çalışmıştır. Barok sanat akımının ilk büyük sanatçısıdır. Güçlü ışık-gölge kullanımı ve resimsel düzenlemeyi dramatik bir açıdan ele alışıyla barok sanatının en özgün uygulayıcılarından biri olmuştur.

<span class="mw-page-title-main">Minyatür</span> kendine has bir biçimi olan resim

Minyatür, kendine has bir biçimi olan resim çeşididir.

William-Adolphe Bouguereau Fransız akademik ressamıydı. Klasik konuların modern yorumlarını kadın vücudunu vurgulayarak resim yaptı. Gerçekçi tür resimlerinde mitolojik konuları kullandı.

<span class="mw-page-title-main">Şeker Ahmet Paşa</span> Osmanlı ressamı, asker ve bürokrat

Şeker Ahmet Paşa, Osmanlı ressamı, asker ve bürokrat. Asıl adı Ahmet Ali'dir.

<span class="mw-page-title-main">Parma</span> Parma iline bağlı komün (Emilia-Romagna, İtalya)

Parma, İtalya'da Emilia-Romagna bölgesinde bulunan ve aynı ismi taşıyan Parma ilinin merkezi olan bir şehirdir. Parma'nın Etrüsk asıllı ismi antik Romalılar tarafından da kullanılmış ve Roma ordularının kullandığı yuvarlak kalkanlar da Parma olarak anılmışlardır. Parma şehrinin ortasında Parma Çayı adlı bir akarsu geçmektedir. Günümüzde Parma şehri jambonu, özel "Parmesan" peyniri (Parmıgiano-Reggiano), şehrin çok güzel ve değişik mimarisi ve şehrin etrafındaki kırsal alanın güzelliği ile tanınmıştır. Parma'da bulunan Parma Üniversitesi Avrupa'nın en eski üniversitelerinden biridir.

<i>Fausto Zonaro</i> İtalyan ressam (1854–1929)

Fausto Zonaro, İtalyan ressam.

Osmanlı İmparatorluğu kültürü, Osmanlı İmparatorluğu içinde yaşayanların ortak kültürüdür.

Mihri Rasim ya da bilinen ismiyle Mihri Müşfik Hanım, Türk ressam.

<span class="mw-page-title-main">Sami Yetik</span> Türk ressam

Sami Yetik, Türk ressam.

<span class="mw-page-title-main">Asker Ressamlar</span> Türk ressam grubu

Asker Ressamlar, Türk resminde bir döneme adını vermiş, askerî okullarda yetişmiş ressamlar grubu. Batı anlayışında Türk resim sanatının temelleri, III Selim döneminde ilk kez resim derslerinin verilmeye başlandığı, 1795'te açılan Mühendishane-i Beri-i Hümâyun'da atıldı.

Carlo Dolci, bilinen diğer adıyla Carlino, barok Floransa resminin son büyük temsilcilerinden biri olan İtalyan ressam. Çoğunlukla inanç konularına yer verdiği yapıtlarında neredeyse usandırıcı, ağır bir dindarlık egemendir.

<span class="mw-page-title-main">Tarih resmi</span>

Tarih resmi, 1667'de tarihçi, mimar ve Fransız klasizmi teorisyeni André Félibien tarafından oluşturulan türler hiyerarşisindeki "büyük türler" arasında yer alan resim türüdür.

Giorgione, gerçek adı Giorgio Barbarelli da Castelfranco olan, Yüksek Rönesans akımına yön veren İtalyan ressam. Bugün kesin olarak ona mal edilen sadece altı tablo bulunmasına rağmen Giorgione, erişilmez şiirsellikteki eserleriyle bilinir. Kimliği ve eserleri hakkındaki bilinmezlik onu Avrupa resim tarihinin en gizemli ressamlarından biri yapmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Alikulu Cabbadar</span>

Alikulu Cabbadar Gürcü asıllı İranlı ressam. 17. yüzyıl sonuyla 18. yüzyıl başlarında yaşamıştır.

<span class="mw-page-title-main">Mirza Ali</span>

Mirza Ali İranlı ressam. 16. yüzyılda yaşamıştır.

<span class="mw-page-title-main">Osmanlı minyatürü</span> Genellikle Osmanlıda saray kültürünü yansıtan eski Osmanlı resim sanatı

Osmanlı minyatür sanatı Osmanlı saray kültürünü yansıtarak el yazmaları gibi lüks öğeleri süsleyen genelde Padişah ve diğer yüksek mertebelilere sunulmuş bir sanat şeklidir. Minyatür sanatı İslam dünyasında özellikle yer bulmuş bir saray sanatıdır. Yüksek gelişmişliğe ve kapsamlılığa, geç Orta Çağ'da İran, Irak, Orta Asya ve Anadolu'da bulunan Türk ve Pers hanedanlıkları dönemlerinde erişmiştir. Osmanlı miniyatür sanatı, hep birlikte kitap sanatı olarak anılan Hat, Nakş, Tezhip, Ebru ve Cilt gibi birbiriyle ilişkili geleneksel sanatlardan biridir.

<span class="mw-page-title-main">Mirza Kadim İrevani</span>

Mirza Kadim İrevani - 19. yüzyılda yaşamış Azeri portreci ve bezeme sanatçısı. Azerbaycan pano resminin temelini attı, yaratıcılığı Azerbaycan'ın modern görsel sanatında önemli bir değişiklik olarak hafızalarda kalmıştır.