İçeriğe atla

Muhammed Kutub

Muhammed Kutub (Arapçaمحمد قطب;‎ 1919 - 2014), Mısırlı İslamcı yazar, akademisyen ve öğretmen. Ağabeyi Seyyid Kutub'un Mısır hükûmeti tarafından idam edilmesinden sonra fikirlerinin destekçisi ve ilerleticisi olmuştur.[1][2]

Yaşamı

Muhammed Kutub Yukarı Mısır'ın Asyut yakınlarındaki Musha köyünde dört kardeşin ikincisi olarak ve abisi Seyyid Kutub'dan sonra doğdu. İngiliz kaynaklarında yetişmesi ve eğitimi ile ilgili olarak pek az bilgi bulunmaktadır ama büyük kardeşi Seyyid Kutub, kendisinden küçük iki kız kardeşi ve annesi ile birlikte Kahire yakınlarındaki Helvan'da yaşamıştır. Abisi Seyyid'in tutuklanmasından birkaç gün önce, 29 Temmuz 1965'te, kardeşi ile birlikte hükûmeti devirmek maksadıyla Mısır'ın politik ve kültürel liderlerine yönelik suikast tertipçiliğinde bulunduğu iddiası ile tutuklandı.[3][4] Seyyid Kutub 1966'da idam edildi ancak Muhammed Kutub'un idam cezası affedildi ve 1972'de cezaevinden serbest bırakıldı.[4] Müteakiben diğer Müslüman Kardeşler üyeleri ile birlikte Suudi Arabistan'a iltica etti.

Muhammed Kutub, Suudi Arabistan'da bulunduğu yıllarda Seyyid Kutub'un kitaplarını düzenledi ve bastırdı.[5] Değişik kaynaklara göre; Usame bin Ladin veya el-Kaide'nin 2. teorisyeni olan Eymen ez-Zevahiri'nin öğrenci olarak bulunduğu Cidde'deki Kral Abdülaziz Üniversitesi'nde veya Mekke'deki Ümmül Kura Üniversitesi)'nde İslami Çalışmalar profesörü olarak öğretimde bulundu. Usame bin Ladin, 2004 tarihli bir video klibinde Şeyh Muhammed Kutub'un Doğrulanması Gereken Kavramlar (Concepts That Should be Corrected) isimli kitabını tavsiye etmekteydi.[6] Muhammed Cemal Halife ile bir röportaj yapan Lawrence Wright'a göre; Bin Ladin, Kral Abdül Aziz Üniversitesi'nde Muhammed Kutub'un haftalık konferanslarına katılmaktaydı.[7]

Muhammed Kutub, abisi Seyyid'in kitaplarını hazırlamasına ek olarak abisinin düşüncelerini, abisinin köktenci destekçileri ve fazla tutucu Müslümanların özellikle de Brethren'in aralarındaki farkları yumuşatmak için çalıştı. Seyyid Kutub'un Müslüman dünyası ve hükümetleri cahiliyye içindedirler tezini (Cahiliyye terimi yazar tarafından pagan bilgisizliği anlamında kullanılmıştır) ve kendisine sığınma hakkı veren ülkenin cahiliyye olduğu tezini reddetti, 1975'te tekfir etme veya Müslümanları inançsız olarak yargılama eyleminden vazgeçti.[4][8][9]

Muhammed Kutub, kendi doğruları üzerinde bulunan bir yazardı. Kitapları Arap dünyasında yaygınlaştı ve Müslüman Kardeşler arasında tutuldu. Muhammed Kutub'un 20. Yüzyıl Bilgisizliği adlı kitabı, belki de en çok tanınan kitabı oldu[4] ve Seyyid Kutub'un Yoldaki İşaretler (Ma'alim fi et-Tarik) adlı kitaplarının, hükûmetin suikastçıların ev ve diğer mekanlarında bu kitapları bulduklarını iddia etmelerinden sonra teröristlerin el kitabı olduğu iddiası ile adı çıktı.[10]

Muhammed'in İslamcılar arasında popüler olan bir diğer kitabı, Seyyid Kutub'un düşüncelerini geliştirdiği İslam: Yanlış Anlaşılan Din adlı kitabı oldu ve bu eseri özür içeren klasiklerden birisi olarak adlandırıldı.[11]

4 Nisan 2014'te Suudi Arabistan'ın Cidde şehrinde ölmüştür.[12]

Kitapları

  • Shubuhāt Hawla al-Islām (İslam:Yanlış Anlaşılan Din) ISBN 0-686-18500-5
  • Dirāsāt fī el-nefs al-insānīyh dar eş-şuruk, beyrut- 1963 (İnsan Psikolojisi Üzerine Çalışmalar) BP166.73 .Q8 Arab; ISBN 975-350-028-9
  • Hel nehnu Muslimūn (Bizler Müslüman mıyız?) al-Qāhirah : Dār al-Shurūq, 1980, ISBN 977-705-981-7
  • al-Insān bayna al-māddīyah wa-al-Islām. (Madde Dünyası ve İslam Arasındaki Adam) B825 .Q8 (Orien Arab)
  • al-Sahwah al-Islāmīyah (İslâmi Diriliş)-(al-Qāhirah : Maktabat al-Sunnah, 1990)
  • Jahiliyat al-qarn al-'ishrin (20. Yüzyılın Bilgisizliği), 292 p. ; 23 cm. al-Qahirah : Dar al-Shuruq, ; ISBN 977-733-606-3
  • İslâm Kavramı ve O' nu Anlayışımız
  • İslamın Geleceği
  • İslam ve Çağdaş Dünya Krizleri 28 p. ; published by The Islamic Foundation, 1979. ISBN 0-86037-047-X
  • Waqena Al -moaser (Çağdaş Gerçeklik), 527 p. ; published by Dār al-Shurūq, 1979. ISBN 977-09-0393-0

Kaynakça

  1. ^ Kepel, War for Muslim Minds (2004), s. 174-5
  2. ^ Kepel, Jihad (2002), s. 51
  3. ^ Kepel, Gilles, [Muslim] Extremism in Egypt, the Prophet and Pharaoh, University of California, 1985, p. 39, 32
  4. ^ a b c d Kepel, Gilles, The War for Muslim Minds : Islam and the West Belknap Press, 2004, p. 174-5 Kaynak hatası: Geçersiz <ref> etiketi: "Kepel, Gilles 2004, p. 174-5" adı farklı içerikte birden fazla tanımlanmış (Bkz: )
  5. ^ Kepel, Gilles, Jihad : the Trail of Political Islam (2002), ss. 51],
  6. ^ January 4, 2004, videotape delivered to al-Jazeera, quoted in Messages to the World: The Statements of Osama bin Laden, Verso, 2005, p. 229
  7. ^ Wright, Lawrence (2006). The Looming Tower (İngilizce). Alfred A. Knopf. s. 79. ISBN 1-4000-3084-6. 5 Mart 2016 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 2 Eylül 2016. 
  8. ^ Sivan, Emmanuel, Radical Islam : Medieval Theology and Modern Politics, Yale University, 1985, p. 111
  9. ^ Kepel, Gilles, Le Prophete et Pharaon, Editions Le Decouverte, 1984, p. 61-64
  10. ^ English translation published in 1986, University of California Press. Original French edition published in 1984, Le Prophète et Pharaon, Editions Le Decouverte. ss. 34
  11. ^ Abou El Fadl, Khaled, The Great Theft: Wrestling Islam from the Extremists, Harper San Francisco, 2005, p. 298
  12. ^ Lawrence Wright writes of him in his book Looming Tower and makes no mention of his death. (Wright, Looming Tower, 2006, p. 380)

Dış bağlantılar

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Ömer</span> İslam Devletinin ikinci halifesi, sahabe

Ömer bin Hattab, İslâm peygamberi Muhammed'in sahâbesi ve İslâm Devleti'nin Ebû Bekir'den sonraki ikinci halifesidir. Ehl-i Sünnet, Ömer bin Hattab'ı zaman zaman "Ömer'ul-Farûk" diye anarlar. Şiiler ise Ömer'in hâlifeliğini tanımazlar. 23 Ağustos 634 tarihinde Râşidîn Halifeliği'nin ikinci hâlifesi oldu ve bu görevi, öldürüldüğü yıl olan 644'e kadar sürdürdü.

<span class="mw-page-title-main">İslamcılık</span> Politik bir akım

İslamcılık, modern devlet ve devletçiklerin anayasal, ekonomik ve yargısal olarak, bu kesimde canlanma ya da otantikliğe dönüş olarak algılanan İslami uygulamalarla yeniden kurulması gerektiğini öne süren siyasi ideolojidir. Bu akımlardaki hakim anlayış Emr-i bi'l ma'rûf ve nehy-i anil münker'in yerine getirilmesidir. Siyasal İslam'ın Seyyid Kutub ve Mevdudî gibi köktendinci öncüleri "Allah'ın sistemi" olarak gördükleri şeriata dayanmayan güç sahipleri olarak tanımladıkları tağuta isyanı tevhidin ön şartı olarak sundular.

<span class="mw-page-title-main">Seyyid Kutub</span> Mısırlı İslamcı ideolog ve komplo teorisyeni

Seyyid İbrahim Hüseyin Kutub, kısaca Seyyid Kutub, Mısır merkezli Müslüman Kardeşler hareketinde etkin rol oynamış ve aynı zamanda fikirleriyle birçok İslamcı grubu etkilemiş köktendinci yazar ve ideolog. 1950 ve 1960'larda Müslüman Kardeşler hareketinin önde gelen isimlerinden biri oldu. 1966'da Mısır Devlet Başkanı Cemal Abdünnâsır'a suikast planlamaktan suçlu bulundu ve idam edildi. El-Kaide ve IŞİD gibi küresel cihatçı örgütlerin ideolojik köklerinin temelini oluşturan Selefi cihatçılığın babası olarak kabul ediliyor.

<span class="mw-page-title-main">Dört Halife</span>

Dört Halife ya da Râşid Halifeler; Sünnilik'te Râşid halifeler, doğru yola yönlendirilen ve doğru bir model olduğu kabul edilen halifelerdir. Bazıları bu kategoriye Muhammedin torunu Hasan'ın 6 aylık hilafetini de sokarlar. İslam peygamberi Muhammed'in ölümünden sonra ümmete önderlik eden ilk dört halifedir:

<span class="mw-page-title-main">Usame bin Ladin</span> El-Kaidenin Suudi Arabistanlı kurucusu (1957–2011)

Usame bin Muhammed bin Avad bin Ladin, İslamcı silahlı örgüt el-Kaide'nin kurucu lideriydi. 1994 yılında vatandaşlıktan çıkarılıp vatansız kalıncaya kadar Suudi Arabistan vatandaşı olan bin Ladin, bin Ladin ailesine mensuptu.

<span class="mw-page-title-main">Müslüman Kardeşler</span> uluslararası Sünni İslamcı örgüt

Müslüman Kardeşler Cemiyeti ya da İhvânü'l-Müslimîn, Arap dünyasının en eski, en etkili ve en büyük İslamcı hareketi olmakla birlikte birçok Arap ülkesindeki en geniş siyasi muhalif örgütüdür. Mısır'da 1928 yılında İslam alimi ve okul öğretmeni olan Hasan el-Benna tarafından pan-İslamist, şeriatçı, dinî-siyasi amaçlarla çalışan toplumsal hareket olarak kurulmuştur.

<span class="mw-page-title-main">Reşîd Rıza</span> İslami reformcu din bilgini

Muhammed Reşid Rıza, İslami reformcu din alimi. Muhammed Abduh’un en yakın takipçilerinden birisi olarak bilinir.

<span class="mw-page-title-main">Muhammed</span> İslamın kurucu peygamberi (570–632)

Muhammed, dünyanın en kalabalık ikinci dini olan İslam'ın kurucusu ve merkezî figürü olan dinî, askerî ve siyasi Arap liderdir. Arap Yarımadası'nın tamamını ele geçirerek Müslüman hâkimiyetini tek bir yönetim altında birleştirmiş ve böylece İslam'ın kutsal kitabı Kur'an'ın yanı sıra, öğretileri ile uygulamalarını güvence altına alarak İslami dinî inancın temelini oluşturmuştur. Müslümanlar tarafından Âdem, İbrahim, Musa, İsa ve diğer peygamberlerin daha sonradan tahrif edilmiş tek tanrılı dinlerini onaran ve tamamlayan kişi ve Allah'ın insanlara gönderdiği son peygamber olduğuna inanılır.

<span class="mw-page-title-main">Ümmetçilik</span> Müslümanların tek bir İslam devleti altında birliğini veya İslami ilkelere sahip uluslararası bir örgütü savunan siyasi hareket

Ümmetçilik veya Pan-İslamizm, Müslümanları tek bir İslam devleti altında veya İslami prensiplere sahip uluslararası bir örgüt altında birleştirmeyi savunan bir siyasi harekettir. Tarihsel olarak, tüm Osmanlı vatandaşlarının birliğini amaçlayan Osmanlıcılıktan sonra Pan-İslamizm, imparatorluktaki Müslüman halkların bağımsızlık hareketlerini önlemek amacıyla Sultan II. Abdülhamid tarafından 19. yüzyılın son çeyreğinde Osmanlı İmparatorluğu'nda teşvik edilmiştir.

Müslüman Kardeşler, Hasan el-Benna tarafından İsmailiye, Mısır'da Mart 1928'de İslamcı bir dinsel, politik ve sosyal hareket olarak kuruldu. Grup diğer nüfusu müslüman olan ülkelere de yayıldı, ancak en geniş veya en geniş olduğu düşünülen yapılanmalarından birisini Mısır'da, yıllar boyunca en kapsamlı, en iyi organize olmuş ve en disiplinli politik muhalefet yapılanmalarından birisi olarak kurdu. 1948, 1954, 1965 yıllarında birbirini takip eden örgüt ve devlet arasında karşılıklı komplo ve suikast suçlamaları ile geçen yılların ardından 2011 yılı devrimi ile İhvan-ı Müslimin yasal olarak tanımlanan bir organizasyon haline geldi. ve 30 Nisan 2011'de Özgürlük ve Adalet Partisi adı ile Mısır'da genel seçimlere katıldı.

Mohammed Loay Bayazid veya takma adıyla Ebu Nida el-Suri, el-Kaide'nin kurucularından biri olan Suriye doğumlu Amerikan vatandaşı. Daha sonraları Amerikalı yetkililerle iş birliği yapmış ve örgütün kurulmasındaki rolünün önemli olmadığını belirtmiştir.

Ali Emin el-Raşidi veya kullandığı takma adlarıyla Ebu Ubeyde el-Benşiri, Adil Habib ve Celal, Mısırlı el-Kaide yöneticisi. Örgütün kurucuları arasında yer almaktadır.

Usame bin Ladin, İslamcı örgüt el-Kaide'nin kurucuları arasında yer alan ve örgütün kuruluşundan kendi ölümüne kadar liderliğini üstlenen isimdi. 1996 ve 1998'de olmak üzere iki kez fetva yayınlayan bin Ladin, bu fetvalarda Müslümanların İsrail'i veya İslam ülkelerinde bulunan Batılı askerî güçleri destekleyen ülkelere karşı savaşmasını, bunların düşmanları olduklarını ve belirtmişti. Hedefi, Batılı ülkelerin askerî güçlerinin Orta Doğu'dan çekilmesini ve İsrail'e dışarıdan gelen destekleri sona erdirerek Filistinliler üzerindeki baskıyı kaldırmaktı.

<span class="mw-page-title-main">Kutubculuk</span> Seyyid Kutub tarafından geliştirilen İslamcı ideoloji

Kutubculuk, Müslüman Kardeşler teşkilatının fikri önderlerinden olan Seyyid Kutub'dan adını alan ve onun ideolojisi etrafında şekillenen fikir akımı ve dünya görüşüdür.

<span class="mw-page-title-main">Cemaleddin Efganî</span> Siyasi aktivist ve İslam düşünürü

Cemaleddin Efganî, 19. yüzyıl fikir ve siyaset insanlarından biri olan Müslüman aktivist ve düşünür. İslami modernizmin kurucularından ve ümmet birliğinin savunucularındandır.

Tekfir, İslam hukukunda bir Müslümanın başka bir Müslümanı kafir ilan etmesidir. Tekfir eden kişiye mükeffir denilir. İslam dininde tekfir yasaklanmıştır, çünkü Kur'an suçlamaları yasaklarken bir hadis rivayeti bir kişiyi tekfir edenin kendisi kafir olacağını söyler.

İslam’a karşı savaş; askeri, ekonomik, toplumsal ve kültürel araçlar kullanılarak İslam’a zarar vermek, İslam’ı zayıflatmak veya yok etmek amacının güdülmesi planını tanımlayan bir komplo teorisidir. Bu komplo teorisinin failleri başta Batı dünyası olmak üzere, kafirler ve Batılı siyasi aktörlerle gizli bir anlaşma içerisinde oldukları iddia edilen münafıklar olarak görülür. Komplo teorisi günümüzde modernizasyon ve sekülerleşme karşısındaki toplumsal dönüşüm ve modern devletler arasındaki uluslararası güç siyaseti gibi genel sorunları ilgilendirse de, “İslam’a karşı savaş” olgusunun asıl başlangıcının Haçlı Seferleri olduğu düşünülür.

Usame bin Zeyd'in Seferi, Haziran 632'de gerçekleşen, Usame bin Zeyd liderliğindeki ilk Müslüman Halifeliğinin Müslüman güçlerinin Bizans Suriye'sine baskın düzenlediği bir askeri seferdi.

<span class="mw-page-title-main">Muhammed'in tarihselliği</span>

Muhammed'in tarihselliği, Muhammed'in tarihsel bir figür olarak incelenmesine ve geleneksel açıklamaların dayandığı kaynakların eleştirel incelemesine atıfta bulunur.

<span class="mw-page-title-main">İslamcılığın eleştirisi</span>

İslamcılık veya Siyasal İslam olarak bilinen İslami uyanış hareketinin lider ve vaizlerinin fikir, hareket ve uygulamaları, gayrimüslimler yanında Müslümanlar tarafından eleştirilmiştir.