İçeriğe atla

Mond Crucifixion

'Mond Crucifixion'
Bakire, azizler ve meleklerle çarmıha gerilme


SanatçıRaphael
Yıl1502-1503
TipAğaç üzeri Yağlıboya tablo
Ebatlar283,3 cm × 167,3 cm
ŞehirLondra
MüzeNational Gallery

Mond Crucifixion (veya Crocifissione Gavari; her iki ismi de eski sahipleri kullanmıştır) rönesans ressamı Rafael tarafından 1502 - 1503 tarihlerinde yapılmış yağlı boya tablodur.

Tablo

Pietro Perugino'dan etkilenerek, Rafael'in doğum yerine yakın Urbino şehrindeki San Domenico, Città di Castello'daki kilise için yapılmış altarpiece eserdir. Tabloda İsa çarmıha gerili haldeyken etrafa barışçıl bir şekilde bakarken resmedilmiştir. Sağında ve solunda bulunan iki melek İsa'dan akan kanı kadehlere doldurmaktadır. İsa'nın sol diz tarafında Mecdelli Meryem, önünde Gezici vaiz John, sağ diz kısmında Meryem ayakta, önünde Hieronymus resmedilmiştir. İsa'nın ayağındaki RAPHAEL/ VRBIN / AS /.P.[INXIT] yazısı Rafael tarafından gümüş harflerle yazılmıştır.

Tablo, Ludwig Mond tarafından vasiyetinde National Gallery'ye bırakılmıştır.

Diğer dinleri çağrıştırması nedeniyle Konstantinapol Konsili tarafından yasaklamasına rağmen tablonun üst kısmında Rafael ay ve güneş sembollerini kullanmıştır.

Kullanılan materyaller

Tablo National Gallery tarafından analiz edildi.[1] Analiz sonucunda rönesans dönemine ait doğal lacivert, kurşun-kalay-sarısı, bakır pası, vermilyon ve aşıboyası pigmentlerinin kullanıldığı sonucuna varıldı.[2]

Kaynakça

  1. ^ Roy, A., Spring, M., Plazzotta, C. ‘Raphael’s Early Work in the National Gallery: Paintings before Rome‘. National Gallery Technical Bulletin Vol 25, pp 4–35.
  2. ^ Raphael, The Mond Crucifixion 23 Mart 2016 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi., ColourLex

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Raffaello Sanzio</span> İtalyan ressam ve mimar (1483–1520)

Raffaello Sanzio da Urbino, kısaca Rafael olarak bilinen Rönesans döneminin İtalyan ressamı ve mimarıdır. Çalışmaları, şekillerin belirginliği, eserlerinin zenginliği ve insan ihtişamın neoplatonic fikirlerinin ifadesindeki görsel başarıları sebebiyle takdir görmektedir. Michelangelo ve Leonardo da Vinci ile birlikte, bu dönemin geleneksel üçlüsü olarak büyük üstatlarını oluşturmaktadır.

<span class="mw-page-title-main">Sistina Şapeli</span> Romada şapel

Sistina Şapeli Vatikan'da, Papa'nın resmi ikametgâhı Apostol Sarayı'nda bulunan bir şapeldir. Esasen Cappella Magna olarak bilinen şapel, adını onu 1477 – 1480 yılları arasında restore eden Papa IV. Sixtus'tan aldı. O zamandan bu yana şapel hem dînî, hem sivil papalık etkinliklerine ev sahipliği yapan bir yer oldu. Günümüzde papalık seçimlerine de ev sahipliği yapmaktadır. Sistina Şapeli'nin şöhreti büyük oranda iç mekânını süsleyen fresklerden gelmektedir. Bunlar arasında en önemlileri Michelangelo tarafından yapılan Sistina Şapeli tavanı ve Son Hüküm'dür.

Andrea Mantegna, İtalyan gravürcü ve Rönesans ressamı. Dünyanın her yerinde rakursiye en güzel örnek gösterilen tablosu Türkçe adıyla Ölü İsa'dır. Bunun dışında Rönesans'ı anlatan yüzlerce tablosu da vardır.

<i>Defin Töreni</i> (Michelangelo)

Defin Töreni İsa'nın defin töreni'ne ait bitmemiş bir tablo olup, İtalyan Rönesans ustası Michelangelo Buonarroti'ye atfedilir ve yaklaşık 1500-1501 yıllarına tarihlenir. Tablo şimdi Londra'daki Ulusal Galeri'de bulunmaktadır.

<i>Manchesterli Madonna</i>

Manchester'li Madonna veya Madonna ve Çocuk Aziz John ve Melekler ile olarak da bilinir. Ulusal Galeri de bulunan Michelangelo tarafından yapılmaya başlanmış fakat bitirilmemiş bir tablodur. Eser sanatçı tarafından yapılan panel tabloların günümüzde kalan üç tanesinden biri olup, Michelangelo'nun Roma'daki ilk dönemlerine tarihlenir. Tablonun Michelangelo'ya ait olması daha çok XIX. ve XX. yüzyılda şüphe içindeydi. Fakat bilim insanları şimdi eserin ustanın gerçek bir çalışması olduğunu kabul etmekteler.

<span class="mw-page-title-main">Bir Arkadaşı ile Kendi Portresi (Rafael)</span>

Bir Arkadaşı ile Kendi Portresi (Rafael) İtalyan Yüksek Rönesans ressamı Raphael tarafından yapılan bir tablodur.

<span class="mw-page-title-main">Bir Genç Kadın Portresi (La Muta)</span> Raffaello tablosu

İngilizce: The Portrait of a Young Woman, ayrıca La Muta olarak da bilinir, İtalyan Rönesans ressamı Raphael'in 1507-1058 yılları civarında yaptığı bir portredir. Esere Urbino'daki Galleria Nazionale delle Marche müzesinde ev sahipliği yapılmaktadır.

<span class="mw-page-title-main">Madonna dell'Impannata</span>

Madonna dell'Impannata İtalyan Yüksek Rönesans ressamı Raphael tarafından yapılmıs bir tablodur.

<span class="mw-page-title-main">Madonna della seggiola</span> Raffaello tablosu (Palatina Gal., Floransa)

İngilizce:Madonna della seggiola veya Madonna della sedia İtalyan Rönesans sanatçısı Raphael tarafından yapılan bir tablodur. Eser Meryem Anayı çocuk İsa'yı kolları arasına alırken göstermektedir. Eser Floransa'daki Pitti Sarayı koleksiyonunda bulunmaktadır.

<i>Pesaro Madonnası</i> Tiziano tablosu

Pesaro Madonnası, İtalyan rönesans döneminin meşhur ressamlarından Titian'ın, 1519-1526 yılları arasında çizmiş olduğu tablo. Madonna di Ca 'Pesaro olarak da bilinen eser tuval üzerinde yağlı boya ile yapılmıştır. Venedik Cumhuriyeti'nin Kıbrıs'ı ele geçirerek kazandığı zaferin şerefine Jacopo Pesaro tarafından yaptırılan tablo, Venedik'te Frari Santa Maria Gloriosa Bazilikası kilisesinde korunmaktadır. Eser Titian'ın en meşhur çalışmalarından biridir.

<i>Güzel Bahçıvan Kız</i> İtalyan rönesans sanatçısı Rafael tarafından 1507 yılında çizilen tablo

Güzel Bahçivan Kız, İtalyan rönesans sanatçısı Rafael tarafından 1507 yılında çizilen tablo. Yağlı boya ile apşap üzerinde yapılmıştır. Tabloda Aziz Yahya, Meryem ve oğlu İsa resmedilmiştir. Resim şu anda Paris'teki Louvre Müzesi'nde sergilenmektedir.

<i>İsanın yeniden Dirilmesi</i> (Rafael) Raffaello tablosu (Sanat Müz., São Paulo)

İsa'nın yeniden Dirilmesi, ağaç üzeri yağlı boya tekniğiyle, İtalyan yüksek rönesans ustası Rafael tarafından 1499–1502 tarihleri arasında yapılmış tablodur. Eser sanatçının erken dönem eserleri arasında yer almaktadır. Resmin Baronci sunağının kalan eserlerinden biri olabileceği düşünülse de, muhtemelen bilinmeyen bir predella parçasıdır.. Tablo São Paulo Sanat Müzesinde sergilenmektedir.

<span class="mw-page-title-main">Baronci Altarpiece</span>

Baronci Altarpiece İtalyan yüksek rönesans ressamı Rafael'in tablosu. Bu tablo Rafael'in ilk istek üzerine, Urbino yakınlarındaki Città di Castellodaki Andrea Baronci şapelinin içerisindeki Sant'Agostino kilisesine yaptığı eserdir. Çok parçalı, sunak şeklinde yapılan eser 1789 depreminde hasar görmüş, 1849'dan bu yana orijinal resmin parçaları farklı koleksiyonların parçası haline gelmiştir.

<span class="mw-page-title-main">Oddi Altar (Rafael)</span>

Oddi Altar 1502-1504 yıllarında boyanan Meryem Ana'nın taç giymesi tablosunun, Rafael tarafından yorumlanmış bir altar panosu formudur. Eser, San Francesco al Prato, Perugia, İtalyadaki Oddi ailesi şapelindeki kilisenin sunağı için yapılmış, günümüzde ise Vatikan Müzelerinde sergilenmektedir.

<span class="mw-page-title-main">Üç Cazibe (Rafael)</span> Rafaelin resmi

Üç Cazibe Rafael'in Fransa'nın Chantilly kentindeki Musée Condé'de yer alan yağlı boya tablo çalışmasıdır. Menşei tarihi tespit edilememiş, ancak yaklaşık 1500 yılında Pietro Perugino ile çalışmaya başlamasının ardından bir noktada boyanmış gibi görünmeye başlamış, muhtemel olarak 1503 - 1505 tarihleri arasında boyanmıştır. James Patrick, 2007'deki Rönesans ve Reformasyon adlı eserinde, tabloda betimlenen kadınların ön ve arka görünümlerinin Rafael'in gördüğü ilk çıplak kadından esinlenerek boyadığını düşünmektedir.

<span class="mw-page-title-main">Aziz Michael (Rafael)</span> Rafaelin yaptığı resim

Aziz Michael Rafael tarafından yapılmış yağlı boya tablodur. Küçük St. Michael olarak da bilinir, Şeytanla Savaşan Mikâil tablosunun temasına sahiptir. Şu anda Paris'teki Louvre müzesinde sergilenmektedir. Eserde, Büyük meleklerden Mikâil'in cehennemin bekçisi şeytanla olan mücadelesi konu alınmış, şeytan Mikhail'in altında acı çekerken resmedilmiştir. Aziz George, tablosu ile birlikte materyalist obje üzerine yaptığı ilk çalışmadır.

<span class="mw-page-title-main">Madonna ve Çocuk (Rafael, Pasadena)</span>

Madonna ve Çocuk 1503 yılında rönesans ressamı Rafael tarafından yapılmış yağlı boya tablo. Eser Pasadena, Kaliforniya'daki Norton Simon Müzesi'nde sergilenmektedir. Tablo'daki Madonna figürü Rafael'in boyamış olduğu diğer Madonna figürleriyle örtüşmekte, tatlı yüzleri, daha gevşek hareketleri ve peyzaj figürün daha iyi entegrasyonu ile, tarzı belli bir olgunluk gösterip, büyük benzerlikler bulunmaktadır. Meryem ve kucağında oturan bebek ile yarı uzunlukta rakam resmedilir. Tablo sade bir basitliğe sahip olup, renk düzeni ihtişam ve genç Rafael'e atfedilebilecek ışık ve gölge derinliğini ortaya koymaktadır.

<i>Müneccim Kralların Tapınması</i>

Müneccim Kralların Tapınması, Hollandalı Rönesans sanatçısı Pieter Bruegel'in 1564 yılında yaptığı tablo. Ahşap panel üzerine yağlı boya ile yapılan eser 1920 yılından beri Londra Ulusal Galerisi'nde sergilenmektedir.

<i>Doni Tondo</i> Michelangelo eseri

Doni Tondo veya Doni Madonna, Olgun Michelangelo'nun hayatta kalan tek bitmiş panel resmi. Şimdi İtalya'nın Floransa şehrindeki Uffizi'de hâlâ orijinal çerçevesinde sergilenen Doni Tondo, muhtemelen Agnolo Doni tarafından güçlü bir Toskana ailesinin kızı Maddalena Strozzi ile evliliğini anmak için yaptırılmıştır. Resim, İtalyancada 'yuvarlak' anlamına gelen tondo şeklinde, yani Rönesans sırasında iç fikirlerle sık sık ilişkilendirilen bir şekildedir.

Meryem Ana Doğuş Kilisesi veya Santa Maria Latin Katolik Kilisesi, İstanbul'un Sarıyer ilçesi, Büyükdere semtinde bulunmaktadır. İstanbul Boğazı'nda bulunan tek Latin Katolik Kilisesi'dir.