İçeriğe atla

MissingNo.

Kontrol Edilmiş

Arkası görünen ve beyzbol şapkası takan bir çocuk küçük "d" harfi şelinde bir şey ile karşılaşmakta. Alttaki kutuda ise "Vahşi MISSINGNO. göründü!" yazmakta.
Oyuncu, Pokémon Red oyununda MissingNo. ile karşılaşırken

MissingNo. (けつばん, Ketsuban) veya MissingNO,[1] video oyunları Pokémon Red ile Pokémon Blue'da bulunan, oyun hatası sonucu ortaya çıkan gayriresmî bir Pokémon türüdür. "Missing Number" (Türkçe Kayıp Numara) anlamına gelen MissingNo. oyunun geliştiricisi Game Freak tarafından hata işleyicileri olarak kullanılmakta ve bu hata işleyiciler, oyun mevcut olmayan bir Pokémon türüne erişmeye çalıştığında ortaya çıkmaktadır. Oyunda karşılaşılan üç farklı durumda, programlama sorunu nedeniyle oyuncular glitch (ufak hata) üzerinden MissingNo. ile karşılaşabilirler.

MissingNo. ile karşılaşma grafiksel hatalara ve oyuncunun item (madde, öge) menüsündeki altıncı ögenin toplu çoğalmasına neden olmaktadır. Menüdeki bu hata nedeniyle MissingNo. strateji rehberleri ve oyun dergileri tarafından ele alındı. IGN, Pokémon Red ve Blue'da MissingNo.'nun görünmesini en meşhur video oyunu hatalarından biri olarak ele aldı. Serinin hayranları, MissingNo.'yu oyunun geçtiği evrenin düzeninin bir parçası olarak mantık çerçevesine oturtmaya çalıştılar. Sosyologlar, MissingNo.'nun oyuncular üzerindeki etkisini incelediler.

Tarihi

Game Freak'in geliştirip Nintendo'nun yayınladığı Pokémon serisi, Japonya'da 1996'da yayın hayatına başladı. Oyuncu, Pokémon eğitmeni rolüyle Pokémon denilen yaratıkları yakalayıp eğitmektedir. Oyuncular, diğer Pokémonlar ile savaşması için yakaladıkları yaratıkların özel güçlerini kullanmaktalar.[2][3] Bazı güçler, örneğin bir bölgeden diğerine anında geçiş yapma imkânı sunarak oyunun evreninde gezinmek için yeni yollar vermektedir.[4]

Amerika'daki Nintendo, MissingNo.'nun görünmesine yol açan olayları Nintendo Power dergisinin 1999 Mayıs sayısında ilk kez ele aldı ve "MissingNo. ile karşılaşmak (yakalayamazsanız bile) oyununuzun dosyasını silebilir ya da grafiklerinizi bozabilir." uyarısında bulundu.[5] Hata Old Man glitch (Türkçe Yaşlı Adam hatası) denen belirli bir olay dizisi yaşandığında ortaya çıkmaktadır: önce oyuncular, Pokémon yakalayabilmeleri için oyun içi bir eğitim görürler. Daha sonra uçabilen bir Pokémon ile Cinnabar Adası'na ulaşıp ardından sörf yapabilen bir Pokémon kullanarak adanın kıyısında MissingNo. görünene kadar yukarı ve aşağı dolaşırlar.[5][6]

Özellikleri

Bir sahilde yüzen fok benzeri bir yaratık. Solda bir kasaba, sağda su var.
Cinnabar Adası'nın doğu kıyısı, hatayı harekete geçirmek için önemli bir noktadır.

MissingNo. Pokémonu ile karşılaşılması, üç farklı programlama olayının sonucudur. İlki oyunun rastgele savaşma sisteminden kaynaklanmaktadır. Oyuncunun vahşi bir Pokémon ile karşılaştığı her alanda ara belleğe Pokémon değeri verilir. Ancak Cinnabar ve Seafoam Adası'nın doğu kıyılarında bu ara belleğe hiçbir değer atanmaz; bunun yerine, daha önce ziyaret edilen alanın bilgileri kullanılır.[7] İkinci etken oyuncunun adını geçici olarak veri ara belleğinde depolayan oyun içi eğitimdir. Bu, oyunun Cinnabar ve Seafoam Adası'ndaki Pokémon karşılaşmaları için oyuncunun adının on altılı sayı değerine erişmesine neden olur. Üçüncü faktör oyunun hata işleme sistemidir. Oyun, mevcut olmayan bir Pokémon için ara belleğinden bir değer seçerse "Missing Number"ın kısaltılışı olan MissingNo. adında bir Pokémon'un ortaya çıkaran alt yordam tetiklenir.[6][7]

Herhangi bir vahşi Pokémon'da olduğu gibi, oyuncular MissingNo.'dan kaçabilir, onunla dövüşebilir veya onu yakalayabilir.[8] MissingNo ile karşılaşma sonrasında, oyuncunun öge (item) menüsündeki altıncı ögenin miktarı genellikle büyük miktarda artırılır ve oyunun Hall of Fame Pokémon galerisi kalıcı olarak hata verir. Geçici grafik hataları ayrıca meydana gelebilir.[8][9] Bu da başka bir Pokémon için istatistik sayfasını görüntüleyerek veya konsolun sıfırlanmasıyla kaldırılabilir. Yakalanan bir MissingNo. tamamen işlevsel bir Pokémon'dur ve oyundaki Pokémon indeksinde 000 sayısıyla yer alır. Tüm MissingNo.'lar kalıcı olarak yetenek, tür, istatistik ve seslere sahiptir. Pokémon genellikle karman çorman bir "d" şeklinde görünmektedir; lakin bazı durumlarda oluşan karşılaşma değerleri, onun diğer Pokémonların kullanamadığı üç sprite'tan biri olarak görünmesine sebep olmaktadır.[8]

Eleştiriler ve etkileri

Sadece dizinin ilk birkaç oyununda çıkmasına rağmen MissingNo. önemli bir etki yarattı. "Programlama garipliği" olarak anılan hataya karşı Nintendo uyarıda bulundu ve oyuncuların grafiksel aksaklıkları gidermeleri için oyunun başından başlamaları gerekebileceğini iddia etti.[1][5][7] Nintendo'nun uyarılarına rağmen olumlu etkileri olduğuna dair algıdan dolayı MissingNo. ile nasıl karşılaşılacağına dair bilgiler birçok dergi ve oyun rehberinde yer aldı.[7][10][11] Bazı oyuncular MissingNo.'nun yakalanabilmesini sağlayan "ipuçları"nı 200 dolara kadar satmaya çalıştı.[12] Oyunun kasıtlı bir parçası olmamasına rağmen 2009'da IGN, menüdeki altıncı ögenin oyunun daha nadir ögelerinden biri olması hâlinde bu ögenin çoğaltılmasına fırsat sunmasını gerekçe göstererek MissingNo.'yu video oyunlarındaki en iyi sürpriz yumurtalar listesine ekledi.[13] IGN ilgili bir yazıda "Oyunu mahvedici potansiyele sahip bir hatayı Pokémonlarını yükseltmede bir kısa yol olarak kullanmaları Pokémon hayranları hakkında bir şeyler söylemekte." diye yazdı.[6] Daha sonra hatayı "unutulmaz" hata olarak nitelendirdi ve hatanın "oyunun süper yıldız" olmasına yardım ettiğini belirtti.[14]

Oyuncuların MissingNo.'ya tepkileri sosyolojik araştırmaların konusu oldu. Sosyolog William Sims Bainbridge, Game Freak'in oyun tarihinin en popüler hatalarından birini yarattığını belirtti ve hatanın oyuncular tarafından yaratıcı bir şekilde kullanımını kaynak olarak gösterdi.[15] Pikachu's Global Adventure: The Rise and Fall of Pokémon (tr. Pikachu'nun Evrensel Macerası: Pokémon'un Yükselişi ve Düşüşü) kitabında eğitim profesörü Julian Sefton-Green, çalışmasında oğlunun MissingNo.'yu "hile" olarak kullanımına tepkisini yazdı ve bunun çocuğun oyuna bakış açısını büyük oranda değiştirdiğini belirtti. Ayrıca böyle bir unsurun oyunun kapalı bir dünya olduğu yanılsamasını kırdığını ve çocuklara bunun "özünde bir bilgisayar programı" olduğunu hatırlattığını belirtti.[16] Pokémon'la karşılaştığında oyuncuların merakını ayrıntılarıyla anlatan Playing with Videogames kitabı MissingNo.'yu derinlemesine ele aldı.[17] Kitapta MissingNo.'yu hayran resimleri ve kurguları aracılığıyla dizi evreninin düzeninin bir parçası olarak yorumlamaya çalışan Pokémon topluluklarının bu süreçte oyunun hatalarını kucakladıkları ve oyun evreninde iz bırakmaya çalıştıkları belirtildi.[17] Yazar, bu yapılanların MissingNo.'ya özgü olarak tanımladı ve popülaritesini alışılmadık bir durum olarak niteledi.[9]

Kaynakça

  1. ^ a b Nintendo. "Customer Service — Specific GamePak Troubleshooting". 27 Ocak 2008 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 7 Haziran 2009. 
  2. ^ Game Freak (30 Eylül 1998). Pokémon Red ve Blue, Instruction manual. Nintendo. ss. 6-7. 
  3. ^ Game Freak (30 Eylül 1998). Pokémon Red ve Blue, Instruction manual. Nintendo. s. 11. 
  4. ^ Game Freak (30 Eylül 1998). Pokémon Red ve Blue. HM02 is FLY. It will take you back to any town. 
  5. ^ a b c Staff (Mayıs 1999). "Pokechat". Nintendo Power. Cilt 120. s. 101. 
  6. ^ a b c DeVries, Jack (24 Kasım 2008). "Pokemon Report: OMG Hacks". IGN. 6 Şubat 2010 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 7 Haziran 2009. 
  7. ^ a b c d Loe, Casey (1999). Pokémon Perfect Guide Includes Red-Yellow-Blue. Versus Books. s. 125. ISBN 1-930206-15-1. 
  8. ^ a b c Schlesinger, Hank (2001). Pokémon Future: The Unyazarized Guide. St. Martin's Paperbacks. ss. 184-188. ISBN 0-312-97758-1. 
  9. ^ a b Newman, James (2008). Playing with Videogames. Taylor & Francis. s. 119. ISBN 0-415-38523-7. 
  10. ^ Yazar kadrosu (Yaz-Sonbahar 1999). "Top 50 Games". Pocket Games, 1. s. 96. 
  11. ^ "Guides: Pokemon Blue and Red". IGN. 5 Aralık 2007 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 8 Haziran 2009. 
  12. ^ Sweetman, Kim (28 Aralık 1999). "The latest Pokemon trend: if you can't beat 'em, cheat". The Daily Telegraph. s. 11. 
  13. ^ Yazar kadrosu (9 Aralık 2009). "Gaming's Top 10 Easter Eggs". IGN. s. 2. 6 Şubat 2010 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 7 Haziran 2009. 
  14. ^ Drake, Audrey (10 Ocak 2011). "The Evolution of Pokémon". IGN. 12 Ocak 2011 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 12 Ocak 2011. 
  15. ^ Bainbridge, William Sims; Wilma Alice Bainbridge (Temmuz 2007). "Creative Uses of Software Errors: Glitches and Cheats". Social Science Computer Review. Cilt 25. SAGE Publications. s. 61. doi:10.1177/0894439306289510. 
  16. ^ Sefton-Green, Julian (2004). "Initiation Rites: A Small Boy in a Poké-World". Tobin, Joseph Jay (Ed.). Pikachu's Global Adventure: The Rise and Fall of Pokémon. Duke University Press. ss. 147, 160. ISBN 0-8223-3287-6. 
  17. ^ a b Newman, James (2008). Playing with Videogames. Taylor & Francis. ss. 117-118. ISBN 0-415-38523-7. 

Dış bağlantılar

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Pokémon</span>

Pokémon , The Pokémon Company tarafından yönetilen Japonya kökenli bir video oyunu olarak çıkan, sonra ki zamanla ise çizgi roman ve animeye uzananan medya imtiyazıdır. Pokémon, 1995 yılında Satoshi Tajiri tarafından yaratıldı. Markayı yöneten The Pokémon Company; Nintendo, Game Freak ve Creatures ortaklığında kurulan bir şirkettir. Ayrıcalık, "Pokémon eğitmeni" denilen insanların spor amacıyla yakalayıp eğittiği ve dövüştürdüğü "Pokémon" adlı kurmaca hayvanları konu alır. Ayrıcalığı oluşturan tüm yapıtlar Pokémon evreninde geçer.

<span class="mw-page-title-main">Nintendo</span> çok uluslu video oyunu ve elektronik şirketidir

Nintendo Co., Ltd., Japonya merkezli bir çok uluslu video oyunu ve elektronik şirketidir. Şirket, 23 Eylül 1889'da hanafuda oyun kartları üreticisi olarak kurulmuş olup daha sonra oyuncak ve video oyunu sektörüne girdi. Nintendo günümüzde dünyanın en büyük video oyunu şirketlerinden biridir ve Mario, The Legend of Zelda, Animal Crossing ve Pokémon gibi tüm zamanların en iyi bilinen ve en çok satan video oyun serilerinden bazılarına sahiptir. Şirketin merkezi Kyoto'da yer almaktadır.

<span class="mw-page-title-main">Nintendo DS</span> oyun konsolu

Nintendo DS, Nintendo'nun 2004'te çıkardığı 1 dokunmatik ekrana ve Wi-Fi bağlantısı sahip olan portatif el konsoludur. Adının açılımı Dual Screen yani çift ekrandır ve kod adı ise NTR dir, anlamı Nitro'dur ve yapım aşamasındaki ismidir. DS Oyunları dışında Game Boy Advance oyunları ile de uyumludur. İlk olarak E3 2004 oyun fuarında Nintendo tarafından duyurularak çıkış resmiyetini kazanmıştır. Rakibi sayılan PSP 'den grafik özellikleri açısından geride olmasına rağmen Nintendo'nun portatif konsollardaki başarısı ve ünü ile satışlar bakımından PSP'yi geride bırakmıştır. DS'in başarısının önemli bir nedeni ise dokunmatik ekranı ve mikrofonu ile oynanıştaki eğlenceyi ön plana çıkarmasıdır. Bu nedenle daha büyük bir oyuncu kitlesine hitap etmektedir. DS'in oyun dışındaki özellikleri ise şunlardır: Pictochat sayesinde başka DS sahipleri ile kablosuz iletişim, DS download Play sayesinde tek kartuştan çoklu oynama olanağı, saat-takvim ve alarm özelliği.

<span class="mw-page-title-main">Charmander</span>

Charmander, Ateş türüne sahip birinci jenerasyon Pokémon.

<i>Pokémon FireRed ve LeafGreen</i> 2004 video oyunu

Pokémon FireRed Version ve Pokémon LeafGreen Version 1996 Game Boy rol yapma video oyunları Pokémon Red ve Blue'nun 2004 yeniden yapımlarıdır. Game Freak tarafından geliştirilmiş, The Pokémon Company ve Nintendo tarafından Game Boy Advance için yayımlanmıştır. FireRed ve LeafGreen ilk olarak Ocak 2004'te Japonya'da ve sırasıyla Eylül ve Ekim 2004'te Kuzey Amerika ve Avrupa'da piyasaya sürülmüştür. Oyunlar Pokémon video oyunu serisinin üçüncü neslinin bir parçasıdır ve serideki önceki oyunların ilk geliştirilmiş yeniden yapımları olma özelliğini taşımaktadır.

<span class="mw-page-title-main">Satoru Iwata</span>

Satoru Iwata, Japon iş adamı, video oyun programcısı, video oyun tasarımcısı ve üreticisidir. 2002’den ölüm yılı olan 2015’e kadar Japon firması Nintendo’nun CEO’luğunu yapmıştır. Nintendo’nun 4. ve aynı zamanda şirketin kurucusu olan Yamauchi ailesinden gelmeyen ilk CEO’sudur.

Game Freak Inc., Japonya merkezli bir video oyunu şirketidir. Şirket başlangıçta bir dergi ve kart oyunu üreticisi iken 26 Nisan 1989 tarihinde video oyunu şirketi haline geldi. Şirketin merkezi Tokyo'nun Setagaya semtinde yer almaktadır. Pokémon serisinin ana geliştiricisidir.

<i>Pokémon</i> (video oyunu serisi) video oyunu serisi

Pokémon, Game Freak ve Creatures tarafından geliştirilen ve Nintendo tarafından Pokémon serisinin bir parçası olarak yayınlanan bir video oyunu serisidir. İlk olarak 1996'da Japonya'da Game Boy için piyasaya sürülmüş olup her Nintendo konsolunda devam etti.

<i>Pokémon Red ve Blue</i>

Pokémon Red & Blue, ilk olarak 1996 yılının ilk çeyreğinde Japonya'da Pocket Monsters: Red & Green sürümleriyle piyasaya sürülmüştür. Aynı yılın son çeyreğinde Pocket Monsters: Blue versiyonunu piyasaya sürdükten sonra Dünya'ya açılmaya karar veren Nintendo, oyunu Kırmızı ve Mavi sürümleri üzerinden diğer ülkelerde yer edinmeye karar vermiştir. İlk önce 1998 yılının üçüncü çeyreğinde Amerika'da, ardından aynı yılın dördüncü çeyreğinde Avustralya'da yerini alan oyunlar, 1999 yılının son çeyreğinde Avrupa'da yaygınlaşmaya başlamıştır. Oyunların Nintendo 3DS ve 2DS konsollarıyla uyumlu sanal sürümleri ise 2016 yılında yayınlanmıştır.

<i>Pokémon Platinum</i>

Pokémon Platinum, 2008 yılında Game Freak tarafından geliştirilen ve The Pokémon Company ile Nintendo tarafından yayınlanan bir rol yapma video oyunudur. Oyun, Pokémon Diamond ve Pearl oyunun yeniden uyarlanmış bir sürümü olup 13 Eylül 2008 tarihinde Japonya, 22 Mart 2009 tarihinde Kuzey Amerika 14 Mayıs 2009 tarihinde Avustralya ve 22 Mayıs 2009 tarihinde Avrupa'da Nintendo DS için piyasaya sürüldü.

Pokémon X ve Pokémon Y , 2013 yılında Game Freak tarafından geliştirilen ve The Pokémon Company ile Nintendo tarafından yayınlanan iki rol yapma video oyunudur. Oyunlar, Pokémon serisinin altıncı oyunu olup 12 Ekim 2013 tarihinde Nintendo 3DS için piyasaya sürüldü.

<i>Pokémon Kılıç ve Kalkan</i> Pokémon serisinin 2019 yılında yayınlanmış rol yapma oyunları

Pokémon Sword ve Japonca: Pokémon Shield, romanize: Poketto Monsutā Shīrudo, 2019 yılında Game Freak tarafından geliştirilen ve The Pokémon Company ile Nintendo tarafından yayınlanan iki rol yapma video oyunudur. Oyunlar, Pokémon serisinin sekizinci oyunu olup 15 Kasım 2019 tarihinde Nintendo Switch için piyasaya sürüldü.

<span class="mw-page-title-main">Teğmen Surge</span>

Teğmen Surge, Pokémon evreninde elektrik türü uzmanlık alanı olan bir salon lideridir.

<span class="mw-page-title-main">Erika (Pokémon)</span>

Erika, Pokémon evreninde çimen türü uzmanlık alanı olan bir salon lideridir.

<i>Pokémon Black 2 ve White 2</i> 2012 video oyunu

Pokémon Black 2 ve Pokémon White 2, The Pokémon Company ve Nintendo tarafından Nintendo DS için yayınlanan, Game Freak tarafından geliştirilen 2012 yapımı rol yapma oyunlarıdır. Pokémon video oyun serisinin beşinci neslinin bir parçası olan oyunlar, serinin ilk oyunları olan Pokémon Black ve Pokémon White'ın doğrudan devamı niteliğindedir. İlk olarak Haziran 2012'de Japonya'da piyasaya sürüldü, ardından da dünya çapında Ekim 2012'de piyasaya sürüldü. Oyunlar ilk olarak 26 Şubat 2012'de Japon televizyon programı Pokémon Smash!, ardındansa Pokémon resmi web sitesinde duyuruldu.

<span class="mw-page-title-main">Nintendo veri sızıntısı</span>

2020 Nintendo veri sızıntısı veya daha çok Nintendo Gigaleak olarak anılan, sosyal medya sitesi 4chan'da yayınlanan Japon video oyun şirketi Nintendo'nun bir dizi verisinin sızdırılması olayıdır; Nisan 2020'den başlayarak, 4chan'da dokuz veri seti sızdırıldı. En sonuncusu Nintendo Switch ve diğer iç donanımlarla ilgili taslak belgeleri içermektedir. Diğer şeylerin yanı sıra, çeşitli oyunlar ve konsol üretici yazılımı için kaynak kodunu, yayınlanmamış oyunları ve piyasaya sürülen oyunlar için kullanılmayan içerikleri içermekte. "Gigaleak" adı esas olarak, 24 Temmuz 2020'de 3 gigabayt büyüklüğündeki ikinci sızıntıyı ifade ediyor. Sızıntıların ya bu konsolların tasarımında Nintendo ile anlaşmalı şirketlerden ya da daha önce Nintendo sistemlerine sızmış kişiler tarafından gerçekleştirildiğine inanılıyor. 2018'de Pokémon Gold ve Silver ve Nintendo Space World 1997 demolarının sızdırıldığı çok daha küçük bir sızıntı da olmuştu.

<span class="mw-page-title-main">Luigi</span>

Luigi, Nintendo'nun Mario video oyunu serisinde bulunan bir kurgusal karakterdir. Shigeru Miyamoto tarafından yaratılan Luigi, Nintendo'nun maskotu Mario'nun biraz daha genç ama daha uzun erkek kardeşi olarak belirtilir ve Mario serisindeki birçok oyunda, genellikle ağabeyinin yardımcısı olarak görünür.

Twitch Plays Pokemon video oyunu canlı yayın web sitesi Twitch'teki sosyal deney ve kanaldır. Kanalın sohbet odası aracılığıyla kullanıcılar tarafından gönderilen komutları ayrıştırarak Game Freak ve Nintendo'nun Pokémon video oyunlarını oynamaya yönelik kitle kaynaklı bir girişimden oluşur. 1.165.140 rakamı ile "tek oyunculu çevrimiçi bir video oyununda en çok katılımcıya" sahip olma konusunda Guinness Dünya Rekorları'nı elinde tutuyor.

<i>Pokémon Scarlet ve Violet</i>

Pokémon Scarlet ve Pokémon Violet, Game Freak tarafından geliştirilen ve Pokémon video oyunu serisinin dokuzuncu neslinin bir parçası olan video oyunlarıdır. Nintendo ve The Pokémon Company tarafından yayınlanan oyunlar, Nintendo Switch için 18 Kasım 2022 tarihinde çıkmıştır.

Satoshi Tajiri, Japon video oyunu tasarımcısı. Özellikle Pokémon serisinin yaratıcısı ve video oyun geliştiricisi Game Freak'in kurucularından biri ve başkanı olarak bilinir.