İçeriğe atla

Miran

Koordinatlar: 39°15′K 88°49′D / 39.250°K 88.817°D / 39.250; 88.817
Miran
Miran'da bir stupa
Çin'deki konumu
Çin'deki konumu
Çin'deki konumu
KonumÇin
BölgeSincan Uygur Özerk Bölgesi

Miran (Çince (basitleştirilmiş): 米兰; Çince (geleneksel): 米蘭), Kuzeybatı Çin'de, Sincan'daki Taklamakan Çölü'nün güney kenarında bulunan eski bir vaha şehridir. Lop Nur çölünün Altun Shan dağlarıyla birleştiği yerde bulunan Miran, bir zamanlar İpek Yolu olarak bilinen ünlü ticaret yolunun bir durağıydı. İki bin yıl önce dağdan bir nehir akan bir nehir bulunmaktaydı ve Miran'ın gelişmiş bir sulama sistemi vardı. Günümüzde alan, bakımsız yolları bulunan ulaşımın zorluklarla sağlandığı, seyrek yerleşimli, tozlu bir bölgedir.[1] 20. yüzyılın başlarından bu yana yapılan arkeolojik kazılar, MS 2. ila 5. yüzyıllar arasında var olan geniş bir Budist manastır alanını ve MS 8. ve 9. yüzyıllara tarihlenen bir Tibet yerleşimi olan Miran Kalesi'ni ortaya çıkardı.

İsimlendirme

Lionel Giles, Miran için aşağıdaki isimleri kaydetti(Wade-Giles'in Çince isim formları pinyine dönüştürüldü):

"Yuni", Loulan'ın [Eski Han] eski başkenti
"Eski Doğu Kasabası"; "Küçük Shanshan" [Daha sonra Han]
Qitun Cheng; Tun Cheng [Tang]
Miran [modern isim].[2]

Tibet yerleşimi döneminde (8. yüzyılın ortalarından 9. yüzyılın ortalarına kadar), bölge Nop Chungu (nob chu ngu) olarak biliniyordu.[3]

Tarih

Miran'da Buda'yı (en solda) tasvir eden bir stupadan bir duvar resminin parçası ve ardından altı öğrenci
İki kadını tasvir eden bir resmin parçası
Miran V Freskinde (filin arka bacağının üstünde) ressam "Titus" (𐨟𐨁𐨟, sağ üst) yazıtı
Stupa shrine M III, Miran'dan fresk parçası
Miran bir fresk üzerinde Garland bearers
Miran Stupa tapınağı MIII parçası

Antik çağda Miran, İpek Yolu'nun güney kesiminde yer alan işlen bir ticaret merkeziydi, rota ikiye ayrıldıktan sonra (kuzey rotası ve güney rotası), tüccar kervanları çölün sert çorak arazisinde (Çince "Ölüm Denizi" olarak adlandırılır) ve Tarım Havzası'nda seyahat etmekten kaçmaya çalıştı. Bölgenin kuzey veya güney kenarını dolaşarak yolculuklarını sürdürdüler. Miran, aynı zamanda birçok manastır ve stupa ile gelişen Budizm merkeziydi.[1][4][5] Budist adanmışlar, merkezi direği Buda'nın kalıntılarını içeren kapalı dairesel stupaların etrafında yürürlerdi.[6]

Miran, üçüncü yüzyılda Çin Han Hanedanlığı'nın kontrolüne giren Kroraina'daki (Loula) olarak da bilinir) daha küçük kasabalardan biriydi.[4] Dördüncü yüzyıldan sonra ticaret merkezi önemini yitirmeye başladı. Sekizinci yüzyılın ortalarında Miran, Tibet'e giden yollardan birinin girişindeki konumu nedeniyle bir kale kasabası haline geldi. Çin ordusu orta Çin'deki isyancılarla başa çıkmak için geri çekildiğinde Tibet kuvvetlerinin geçtiği yer burasıydı. Tibetliler, Tibet İmparatorluğu dokuzuncu yüzyılın ortalarında Orta Asya'daki topraklarını kaybedene kadar eski sulama sistemini kullanarak orada kaldılar.[1]

Arkeoloji

Miran'da ortaya çıkarılan Buda kafasının görünümü, Aralık 1906.

Miran'daki harabeler büyük bir dikdörtgen kale, bir manastır (Stein'in anlatımında 'Vihara'), birkaç stupa ve batıdan doğuya uzanan ve Dunhuang'a giden antik kervan yoluna nispeten yakın konumda bulunan birçok kerpiç yapıdan oluşmaktadır. Miran'da bulunan birçok eser, bu antik kentlerin Akdeniz kadar uzak yerlerle sahip olduğu kapsamlı ve sofistike ticaret bağlantılarını göstermektedir. Miran'dan elde edilen arkeolojik kanıtlar, Budizmin sanatsal çalışma üzerindeki etkisini MÖ 1. yüzyıldan itibaren göstermektedir.[7] Alanda ortaya çıkarılan erken dönem Budist heykelleri ve duvar resimleri, Orta Asya ve Kuzey Hindistan'ın[8] gelenekleriyle stilistik benzerlikler göstermektedir ve orada bulunan resimlerin diğer sanatsal yönleri, Miran'ın Roma ve eyaletleriyle doğrudan bir bağlantısı olduğunu düşündürmektedir.[9]

Bu Romanesk tarzın, Miran'daki resmini Hint Kharoshti karakterlerinde ismiyle imzalayan ve belki de İpek Yolu boyunca doğuya seyahat eden bir Roma sanatçısı olan "Titus" (𐨟𐨁𐨟, Tita) olarak bilinen bir Budist ressamın eseri olduğu düşünülmektedir.[10][11][12] Miran bölgesinde yay ve oklar da dahil olmak üzere çeşitli eserler bulundu.[13]

Keşif gezileri ve site ziyaretçileri

  • 1876: Antik siteden bahseden ilk kişi Nikolay Przhevalsky oldu. Bölgeye yaptığı ikinci seferden sonra, Lop Nur gölünün yakınında, haritasındaki coğrafi konumuna bakılırsa Miran olması gereken çok büyük bir yıkık şehir hakkında notlar aldı.[14]
  • 1905: Miran'ı ilk inceleyen Amerikalı jeolog Ellsworth Huntington, kısa bir ziyaret sırasında kaleyi, manastırı ve iki stupayı tanımladı ve sitenin Budist karakterini ortaya çıkardı.
  • 1906-1907: Aurel Stein, Orta Asya'ya yaptığı ikinci sefer sırasında Miran kalesini ve çevresini ziyaret etti ve kazılar gerçekleştirdi, kalede kapsamlı bir kazı gerçekleştirdi ve 44 oda ortaya çıkardı (yer numaraları MIi - MIxliv). İyi korunmuş Budist freskleri ve ustuka resimleri içeren birkaç tapınak da dahil olmak üzere, bölgedeki diğer yerleri, özellikle kalenin kuzey ve batısındaki bazı alanları (yer numaraları M.II - MX) kazdı.[15]
  • 1902 ve 1910: Kont Ōtani Kōzui, Budist metinleri, duvar resimlerini ve heykelleri geri getirmek için Kyoto'dan, Miran'ın da aralarında bulunduğu bazı Taklamakan bölgelerine misyonerler gönderdi.[16]
  • 1914: Aurel Stein üçüncü keşif gezisinde Miran'a döndü ve bölgedeki stupa ve kule kalıntıları olan diğer yerleri (yer numaraları M.XI - M.XV) kazdı. Burada bulunan nesneler arasında daha çok ustuka resimleri ve ahşap oyma nesneler vardı.[17]
  • 1957-8: Profesör Huang Wenbi, CASS Arkeoloji Enstitüsü'nden bir ekibe liderlik ederek Miran'da altı gün geçirdi ve 1983'te kaleyi ve iki stupa/tapınak alanını ve bir dizi buluntuyu anlatan bir rapor yayınlandı.
  • 1959: Sincan Müzesi'nden bir ekip, Miran'da on gün boyunca kaleyi, tapınak alanını ve yerleşim alanlarını inceleyerek geçirdi. Önemli bulgularının bir raporu 1960 yılında yayınlandı.
  • 1965: Bir mühendis olan Rao Reifu, Miran bölgesinde önemli bir sulama sisteminin kalıntılarını araştırdı ve bulgularını 1982'de yayınladı.
  • 1973: Sincan Müzesi'nden başka bir ekip bölgeyi ziyaret etti ve kale, tapınaklar ve sulama sistemini araştırdı. Bu alanlarda bulunan kazılar ve eserler, 1983 yılında Mu Shunying tarafından bir keşif raporunda tartışıldı.
  • 1978-80: Bölgenin şimdiye kadarki en kapsamlı araştırması, Xinjiang Müzesi'nden Huang Xiaojing ve Zhang Ping tarafından gerçekleştirildi. 1985 raporları kale, 8 stupa, 3 tapınak alanı, 2 işaret, konut, mezar, bir fırın alanı ve bir eritme alanını belgeledi.
  • 1988: XJASS'ın arkeolojik ekibi bölgeyi ziyaret etti ve çok az yeni bilgi içeren bir rapor yayınladı.
  • 1989: Profesör Wang Binghua, birkaç tapınak alanını ziyaret etti.
  • 1989: Christa Paula, Miran'ı ziyaret etti ve fotoğraflarla bir açıklama yayınladı.[18]
  • 1996: Peter Yung, Miran'ı ziyaret ederek deneyimlerini kelimeler ve fotoğraflarla belgeledi.[19]

Ayrıca bakınız

Kaynakça

  1. ^ a b c The Silk Road: Trade, Travel, War and Faith. 2004. ISBN 9781932476132. 9 Temmuz 2021 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 25 Ağustos 2007. 
  2. ^ Giles (1930-1932), p. 845.
  3. ^ Thomas, F.W. (1951). Tibetan Literary Texts and Documents, Volume II. London: Royal Asiatic Society. pp119–166.
  4. ^ a b "Southern Silk Road". 29 Eylül 2007 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 25 Ağustos 2007. 
  5. ^ Hill (2009), pp. 89-90, 93, 98, 137, 269.
  6. ^ The Silk Road, A New History. Oxford. 2012. 
  7. ^ The Iconography of Chinese Buddhism in Traditional China. 1986. ISBN 9004078215. 9 Temmuz 2021 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 25 Ağustos 2007. 
  8. ^ "Silk Road Trade Routes". University of Washington. 7 Mart 2007 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 25 Ağustos 2007. 
  9. ^ "Ten Centuries of Art on the Silk Road". 28 Mayıs 1997 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 25 Ağustos 2007. 
  10. ^ The Empire of the Steppes: A History of Central Asia (İngilizce). Rutgers University Press. ISBN 978-0-8135-1304-1. 9 Temmuz 2021 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 3 Temmuz 2021. 
  11. ^ Religion of the Silk Road. Basingstoke. 2000. 
  12. ^ Santoro (2006). "MIRAN: THE VIŚVĀNTARA JĀTAKA ON VISUAL NARRATION ALONG THE SILK ROAD". Rivista degli studi orientali. 79 (1/4): 31. ISSN 0392-4866. 9 Temmuz 2021 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 3 Temmuz 2021. 
  13. ^ Bows and Arrows from Miran, China. The Society of Archer-Antiquaries, #51. 2008. ss. 89-98. 21 Ocak 2021 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 3 Temmuz 2021. 
  14. ^ Przhevalsky, Nikolai Mikhailovich (1879). From Kulja, across the Tian Shan to Lob-Nor. London: Sampson Low.
  15. ^ Stein, Mark Aurel (1921). Serindia. Oxford: Clarendon.
  16. ^ Sugiyama, Jiro (1971). Central Asian Objects brought back by the Otani Mission. Tokyo National Museum.
  17. ^ Innermost Asia. Clarendon Press. 1928. 
  18. ^ Paul, Christa (1994). The Road to Miran: Travels in the Forbidden Zone of Xinjiang. London: HarperCollins.
  19. ^ Yung, Peter (1997). Bazaars of Chineses Turkestan: Life and Trade Along the Old Silk Road. Hong Kong, Oxford University Press.

Konuyla ilgili yayınlar

  • Giles, Lionel (1930-1932). "A Chinese Geographical Text of the Ninth Century." BSOS VI, pp. 825–846.
  • Hill, John E. (2009) Through the Jade Gate to Rome: A Study of the Silk Routes during the Later Han Dynasty, 1st to 2nd Centuries CE. BookSurge, Charleston, South Carolina. 978-1-4392-2134-1ISBN 978-1-4392-2134-1.

Dış bağlantılar

İlgili Araştırma Makaleleri

Soğdca, Soğutça veya Soğdakça, Orta Asya'da yer alan Soğdiana'da ve Çin'deki Soğd göçmen gruplarının yaşadığı bazı bölgelerde kullanılmış bir Doğu İran dili.

<span class="mw-page-title-main">Bangkok</span> Taylandın başkenti

Bangkok (Tayca กรุงเทพมหานคร

Tarım Havzası, 910,000 km² yüzölçümüne sahip Çin'in uzak batısında Sincan Uygur Özerk Bölgesinde, doğudan batıya 1,000 km boyunca uzanan büyük bir elips şeklinde çökelti havzadır.

<span class="mw-page-title-main">Piçan İlçesi</span> Çinin Sincan Uygur Özerk Bölgesinin batısında, Turfan İline bağlı bir İlçe

Piçan İlçesi, Çin'in Sincan Uygur Özerk Bölgesinin batısında, Turfan İli'ne bağlı bir İlçedir.

<span class="mw-page-title-main">Mogao Mağaraları</span>

Mogao mağaraları,, Mogao yeraltı odaları, Bin Buda mağaraları ve Dunhuang mağaraları adlarıyla da bilinir. Çin'in Gansu eyaletinin Dunhuang şehrinin 25 km güneydoğusunda Mingsha dağı eteklerinde bulunan mağaralarda 492 adet tapınak vardır. Tarihi İpek Yolu'nun üzerinde önemli bir vahada yer alan mağaralarda bin yıllık bir dilimi kapsayan süreç içinde yapılmış Budist sanatın en seçkin örnekleri bulunmaktadır. Budist yeraltı mabedlerinin yapımına 366 yılında başlanmış ve uzun süre çeşitli heykel ve sanat eserlerini saklamak amacıyla kullanılmışlardır. Mogao mağaraları Longmen yealtı odaları ve Yungang yeraltı odaları ile birlikte Çin'in en bilinen Budist yeraltı odalarından ve en ünlü antik heykel sitlerden biridir.

<span class="mw-page-title-main">Dunhuang el yazmaları</span>

Dunhuang yakınlarındaki Mogao mağaralarında, bulunmuş büyük tarihi, filolojik ve edebi değer taşıyan el yazmalarıdır. Uzun süredir kaybolduğu düşünülen yapıtlar, klasik yapıtların antik baskıları, dünyada matbaayla basılmış ilk kitap olan Elmas Sutra bu mağaralarda bulunmuştur. Ayrıca daha önce varlığı bilinmeyen Orta Asya dilleriyle (Hotanca) yazılmış belgeler de bulunmaktadır.

<span class="mw-page-title-main">Karaşehir</span>

Karaşahr veya Karasahr, Karaxahr, Karaschahr, Qara-Shāhr; eski bir budist krallığıdır.

<span class="mw-page-title-main">Albert von Le Coq</span> Alman arkeolog ve kâşif

Albert von Le Coq, Alman arkeolog ve Orta Asya kâşifidir. Orta ve Doğu Avrupa'daki birahane ve şarap üretim tesislerinden kaynaklı bir mirasın varisiydi. Tüm seyahatleri ve artık var olmayan kökenbilim müzesinin masraflarını bu servetten karşılamıştır. Müze sorumlusu Albert Grünwedel 'in asistanı olarak Doğu Asya'ya keşif gezileri düzenlemeyi planladı. Özellikle İpek Yolu'na odaklandı. Grünwedel ikinci geziye çıkılacağı sırada hastalanınca Le coq liderliğe atandı. Onun ikinci ve üçüncü Turfan gezileri İngilizcede "Buried Treasures of Chinese Turkestan," yani "Çin Türkistanı'nın Gömülü Hazineleri" olarak basıldı.

<span class="mw-page-title-main">Bezeklik Mağaraları</span> Magara

Bezeklik Bin Buda Mağaraları, Çin'in Turfan ve Piçan (Loulan) kentleri arasında yer alan ve 5. yüzyıldan 14. yüzyıla tarihlenen Budist grottolardan oluşan bir komplekstir. Mağaralar kuzeydoğu Taklamakan Çölü'nde, Karahoca antik kalıntılarının da bulunduğu Yanan Dağlar'ın Mutou Vadisi'nde yer alır. Batı Mutou Vadisi'ndeki kayalıklarda yer alan mağaraların ayakta kalanlarının çoğu 10. ila 13. yüzyıllar arasında Batı Uygur Krallığı'ndan kalmadır.

<span class="mw-page-title-main">Astana Mezarlığı</span>

Astana Mezarlığı, Çin'in Sincan Uygur Özerk Bölgesi'nde, Turfan'ın 37 kilometre (23 mi) güneydoğusunda, Karahoca antik kentinden kalma bir antik mezarlıktır. Özellikle 4. yüzyıldan 8. yüzyılın ilk yarısına kadar Karahoca'daki Çinli yerleşimcilerin torunları için mezarlık görevi gördü. Kompleks 10 kilometrekare (3,9 sq mi) alan kaplamaktadır ve 1.000'den fazla mezar içerir. Kurak ortamı nedeniyle mezarlardaki doğal mumyalar da dahil olmak üzere birçok önemli eser iyi korunmuştur.

<span class="mw-page-title-main">Niya harabeleri</span>

Niya harabeleri, Çin'in Sincan eyaletinde, Tarım Havzası'nın güney kenarında, modern Niya ilinin yaklaşık 115 kilometre (71 mi) kuzeyinde bulunan bir arkeolojik sit alanıdır. Antik site ana dilinde Caḍ́ota Han Hanedanlığı döneminde Çince Jingjue olarak biliniyordu.. Bölgede çok sayıda arkeolojik eser ortaya çıkarılmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Dandan Oilik</span>

Dandan Oilik, ayrıca Dandān-Uiliq, kelime anlamı ile "fildişinden evler", Çin'in Taklamakan Çölü'nde, günümüzün Sincan Özerk Bölgesi olan Hotan'ın kuzeydoğusunda, Hotan ve Keriya nehirleri arasında yer alan terk edilmiş tarihi bir vaha şehri ve Budist sitesidir. Merkezi site 4,5 km2 bir alanı kaplamaktadır; büyük vaha 22 km2'lik bir alana yayılır. Alan, İpek Yolu'nun güney kolu boyunca, altıncı yüzyıldan sekizinci yüzyılın sonunda Tibet ilerlemesinden önce terk edilinceye kadar gelişti.

<span class="mw-page-title-main">Kızıl Mağaraları</span> Çinin Sincan Uygur Özerk Bölgesindeki bir dizi Budist kaya mağarası

Kızıl Mağaraları, Çin'in Sincan Uygur Özerk Bölgesi'ndeki Bay İlçesindeki Kızıl kasabası yakınlarında bulunan bir dizi Budist kaya mağarasıdır. Site, Muzat Nehri'nin kuzey yakasında, Kuça'nın 65 kilometre batısında yer almaktadır. Bu alan İpek Yolu üzerinde yer alan bir ticaret merkeziydi. Mağaraların Çin'deki en eski büyük Budist mağara kompleksi olduğu ve 3. ve 8. yüzyıllar arasında gelişim gördüğü ifade edilmektedir.

<span class="mw-page-title-main">Kumtura Mağaraları</span>

Kumtura Bin Buda Mağaraları, Çin'in Sincan Özerk Bölgesi'nde yer alan bir Budist mağara tapınak sitesidir. Site antik İpek Yolu üzerinde, Kuçar İlçesi'ndeki Kuça'nın 25 km batısında yer almaktadır. Beşinci yüzyıldan on birinci yüzyıla kadar tarihlenen 112 mağara tapınağı içermektedir. İslami fetihler sırasında ve daha sonra sitenin terk edilmesinden sonra ara sıra gerçekleştirilen yerleşimlerle hasar gören Kumtura, 1902 Otani seferi, Oldenburg ve Le Coq dahil olmak üzere Çin Orta Asyası'na yapılan erken yabancı seferler ile araştırıldı. Sonuncu seferde birkaç duvar resmi çıkarıldı ve bu buluntular Berlin'e götürüldü.

<span class="mw-page-title-main">1902 Ōtani seferi</span>

1902 Ōtani seferi, Ōtani Kōzui liderliğindeki ve 1902'den 1904'e kadar süren Taklamakan Çölü'ndeki bir dizi İpek Yolu bölgesine yapılan bir Japon arkeolojik keşif gezisiydi. Bu keşifle, Budizmin Orta Asya üzerinden Çin'e geçişinin araştırılması amaçladı ve Kuçar bölgesinde büyük kazılar yapıldı.

<span class="mw-page-title-main">Kuçar</span>

Kuçar, Tarım Havzası'nda bulunan MS 111-648 yılları arasında var olan bir antik Budist krallığıydı. Krallık, Tarım Havzası'ndaki Taklamakan Çölü'nün kuzey kenarı boyunca ve Muzat Nehri'nin güneyinde uzanan İpek Yolu'nun kolu üzerinde bulunmaktaydı. Bölge, günümüz Sincan Uygur Özerk Bölgesi'nin Aksu İli'ni kapsamaktaydı.

<span class="mw-page-title-main">Subaşı Tapınağı</span>

Subaşı Tapınağı, Batı Çin'deki Sincan'daki antik İpek Yolu üzerindeki Taklamakan Çölü'ndeki Kuçar yakınlarında yer alan harap bir Budist tapınağıdır. Kent kısmen Japon arkeolog Kont Otani tarafından araştırılmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Sampul gobleni</span>

Sampul gobleni, Çin'in Sincan eyaletinin Hotan İli'nin Lop İlçesi'ndeki Sampul'un Tarım Havzası yerleşiminde, Antik Hotan şehrinin yakınında bulunan eski bir yün duvar halısıdır. Goblen, Yunan kentaur ve diadem de dahil olmak üzere birçok Helenistik Dönem özelliğine sahiptir ve bu özellikleri onu Makedonyalı Büyük İskender tarafından Ahameniş İmparatorluğu'nun fethinden ve Seleukos İmparatorluğu'nun kurulmasından sonra kurulan Grek-Baktriya Krallığı'na tarihlendirir. 1. yüzyıldan kalma goblenin kırmızı ceketli ve pantolonlu bir Yueçi askerini temsil ettiği düşünülür.

<span class="mw-page-title-main">Uygur resim sanatı</span>

Uygur resim sanatı, yerleşik hayata geçen ilk Türk topluluğu olan Uygurların duvar resimlerinden başlayarak, minyatürlerle devam ederek gerçekleştirdikleri resim sanatına dair tüm örnekleri kapsar.

<span class="mw-page-title-main">Çay Atı Yolu</span>

Çay Atı Yolu, Güneybatı Çin'de Sichuan, Yunnan ve Tibet dağlarından geçen bir kervan yolları ağıydı. Burası aynı zamanda bir çay ticaret yoluydu. Bazen Güney İpek Yolu veya Güneybatı İpek Yolu olarak da anılır.