İçeriğe atla

Minör gam

Minör Gam: Belirli kurallara göre oluşturulan Batı müziğindeki temel nota dizilerinden biridir. Genelde, majörün tersine duygusaldır. Minör gamın temel özelliği, 3. derecesiyle 1. derecesinin minör 3'lü aralığına sahip olmasıdır.

Minör gam çeşitleri

Natürel Minör

1 tam, 1 yarım, 2 tam, 1 yarım, 2 tam sesten oluşur. Majör bir gamın 6. derecesinden (notadan) başlanarak yazılmasıyla oluşturulabilir.

Örnek:

Do majör: Do Re Mi Fa Sol La Si Do
La natürel minör: La   Si   Do   Re   Mi   Fa   Sol   La
                     1   1/2   1    1   1/2   1     1
Armonik Minör

1 tam 1 yarım 2 tam 1 yarım 1 birbuçuk 1 yarım sesten oluşur. Natürel minör gamın 7.derecesinin yarım ses tizleştirilmesiyle bulunabilir. Örnek:

La Armonik minör: La   Si   Do   Re   Mi   Fa   Sol#  La
                     1   1/2   1    1   1/2   3/2   1/2         

Melodik Minör

1 tam 1 yarım 4 tam 1 yarım sesten oluşur. Naturel minör gamın 6. ve 7. derecelerinin yarım ses tizleştirilmesiyle bulunabilir.

Örnek:

La Melodik minör: La   Si   Do   Re   Mi   Fa#   Sol#   La
                     1   1/2   1    1    1     1     1/2

İlgili Minör

Majör bir gamın 6.derecesi (notası) o gamın ilgili minörünü verir. Majör gam ve ilgili minörün natürel minör gamı aynı notalardan oluşur.

İlgili Araştırma Makaleleri

Akor, en az üç ayrı perdenin bir arada tınladığı ses kümesidir. Hangi perdelerin üst üste konulacağı, yapılan müziğin stiline veya müzikte o anda yaratılmak istenen etkiye göre belirlenir.

Rast, Klasik Türk müziğinde bir makam.

<span class="mw-page-title-main">Johannes Brahms</span>

Johannes Brahms Alman piyanist, orkestra şefi ve 19. yüzyılın ikinci yarısının en önemli Romantik dönem bestecilerindendir. Hamburg'da Lutheran bir ailenin çocuğu olarak dünyaya geldi ve profesyonel yaşamının çoğunu Viyana'da geçirdi. Bazen Johann Sebastian Bach ve Ludwig van Beethoven ile müziğin "Üç B"sinden biri olarak gruplandırılır, bu yorum aslında on dokuzuncu yüzyıl orkestra şefi Hans von Bülow tarafından yapılmıştır.

Gam, bir müzik parçasının kuruluş şekline göre belirli bir kalıpta dizilen notalar topluluğu.

Majör gam, bir parçanın yapılış şeklidir. Minör gama göre daha baskın tonlar hakimdir ve daha coşkuludur.


İlgili minör, belli bir Majör gam ile aynı donanımı paylaşan natürel minör gama verilen isimdir. Herhangi bir Majör gamın ilgili minörünü bulmak için, o Majör gamın altıncı derecesini bulmak veya gama ismini veren notanın üç yarım ses gerisindeki notayı bulmak yeterlidir.

<span class="mw-page-title-main">Albert Lavignac</span> Fransız besteci (1846 – 1916)

Albert Lavignac Fransız öğretmen, müzik teorisyeni ve besteci.

<span class="mw-page-title-main">Dört Mevsim (Vivaldi)</span>

Dört Mevsim, İtalyan besteci Antonio (Lucio) Vivaldi'nin en meşhur ve en sık seslendirilen eseridir. 1720'li yılların başlarında Il cimento dell'Armonia e dell'Inventione (Uyum ve Buluş Arasındaki Çekişme) başlığı ve Op. 8 eser sayısıyla yazılmış olan on iki konçertonun ilk dördünden oluşur. İlk kez 1725 yılında Amsterdam'da Fransız-Hollandalı yayımcı Michel-Charles Le Cène tarafından yayımlanmış ve kendi zamanında da en bilinen eserlerden biri olmuştur. Ayrıca Vivaldi konçertolara eşlik eden soneler yazarak o döneme göre müzikal devrim yapmış, programlı müzik türünün en eski ve en detaylı örneklerinden birini yaratmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Fa majör</span>

Fa majör, klasik batı müziğinde fa notası üzerine kurulan majör gam. İçinde si bemol geçer ve başlığına da anahatardan sonra si bemol konur. Kalından inceye doğru şu sesleri içerir: Fa-Sol-La-Si bemol-Do-Re-Mi. Eksen (tonik) sesi Fa, Alt çeken sesi si bemol ve Çeken (dominant) sesi do idir. Alt çeken tonalitesi Si bemol Majör, çeken tonalitesi Do Majör, ilgili minörü re minör ve paralel minörü fa minördür. Ton çemberinde Do Majör ile Si bemol Majör'ün arasında yer alır.

<span class="mw-page-title-main">Do majör</span> do notası üzerine kurulan majör gam

Do majör, klasik batı müziğinde do notası üzerine kurulan majör gam. İçinde diyez ve bemol geçmez, anahtarına hiçbir diyez-bemol konmayan tek Majör gamdır. Kalından inceye doğru şu sesleri içerir: Do-Re-Mi-Fa-Sol-La-Si. Eksen (tonik) sesi Do, Alt çeken sesi Fa ve Çeken (dominant) sesi Sol idir. Alt çeken tonalitesi Fa Majör, çeken tonalitesi Sol Majör, ilgili minörü la minör ve paralel minörü do minördür. Ton çemberinde Fa Majör ile Sol Majör'ün arasında yer alır.

<span class="mw-page-title-main">Si bemol Majör</span>

Klasik batı müziğinde si bemol notası üzerine kurulan majör gam. İçinde si bemol ve mi bemol geçer ve başlığına da anahatardan sonra si bemol ve mi bemol konur. Kalından inceye doğru şu sesleri içerir: Si bemol-Do-Re-Mi bemol-Fa-Sol-La. Eksen (tonik) sesi si bemol, Alt çeken sesi mi bemol ve Çeken (dominant) sesi fa idir. Alt çeken tonalitesi Mi bemol Majör, çeken tonalitesi Fa Majör, ilgili minörü sol minör ve paralel minörü si bemol minördür. Ton çemberinde Fa Majör ile Mi bemol Majör'ün arasında yer alır.

<span class="mw-page-title-main">Sol majör</span>

Sol majör, klasik batı müziğinde sol notası üzerine kurulan majör gam. İçinde fa diyez geçer ve başlığına da anahatardan sonra fa diyez konur. Kalından inceye doğru şu sesleri içerir: Sol-La-Si-Do-Re-Mi-Fa diyez. Eksen (tonik) sesi Sol, Alt çeken sesi do ve Çeken (dominant) sesi re idir. Alt çeken tonalitesi Do Majör, çeken tonalitesi Re Majör, ilgili minörü mi minör ve paralel minörü sol minördür. Ton çemberinde Do Majör ile Re Majör'ün arasında yer alır.

Klasik batı müziğinde mi bemol notası üzerine kurulan majör gam. İçinde si bemol, mi bemol ve la bemol geçer ve başlığına da anahatardan sonra si bemol, mi bemol ve la bemol konur. Kalından inceye doğru şu sesleri içerir: Mi bemol-Fa-Sol-La bemol-Si bemol-Do-Re. Eksen (tonik) sesi mi bemol, Alt çeken sesi la bemol ve Çeken (dominant) sesi si bemol idir. Alt çeken tonalitesi La bemol Majör, çeken tonalitesi Si bemol Majör, ilgili minörü do minör ve paralel minörü mi bemol minördür. Ton çemberinde Si bemol Majör ile La bemol Majör'ün arasında yer alır.

<span class="mw-page-title-main">La bemol majör</span>

Klasik batı müziğinde la bemol notası üzerine kurulan majör gam; içinde si bemol, mi bemol, la bemol ve re bemol geçen ve başlığına anahtardan sonra si bemol, mi bemol, la bemol ve re bemol konan müzik ölçeğidir.

Fa diyez minör, fa diyeze dayalı olan bir minör gam.

La majör, majör gamda La notasına dayalı olan bir dizi. Üç diyezli bir dizidir; La, Si, Do♯, Re, Mi, Fa♯ ve Sol♯ perdelerini içerir.

Re majör, Klasik Batı müziğinde re notası üzerine kurulan majör gam. İçinde fa diyez ve do diyez geçer ve başlığına da anahatardan sonra fa diyez ve do diyez konur. Kalından inceye doğru şu sesleri içerir: Re-Mi-Fa diyez-Sol-La-Si-Do diyez-Re. Eksen (tonik) sesi Re, alt çeken sesi Sol ve çeken (dominant) sesi La'dır. Alt çeken tonalitesi Sol majör, çeken tonalitesi La majör, ilgili minörü si minör, paralel minörü re minördür. Ton çemberinde Sol majör ile La majörün arasında yer alır.

<span class="mw-page-title-main">Il cimento dell'armonia e dell'inventione</span>

Il cimento dell'armonia dell'inventione (Uyum ve Buluş arasında Çekişme) Antonio Vivaldi tarafından 1723-1725 yılları arasında bestelenmiş ve 1725 yılında yayımlanmış on iki konçertodan oluşan Op. 8 eser sayılı konçerto serisinin adıdır. Tümü keman solo, yaylılar ve sürekli bas içindir. İlk dört konçerto Dört Mevsim olarak bilinir ve Vivaldi'nin en ünlü eserleridir.

Antonio Vivaldi 1705 yılında iki keman ve sürekli bas için on iki sonat yazmıştır, bu seri bestecinin ilk yayımlanan eseridir.

<span class="mw-page-title-main">Trio Sonatlar, Op. 1 (Vivaldi)</span>

Antonio Vivaldi 1705 yılında iki keman ve sürekli bas için on iki sonat yazmıştır, bu seri bestecinin ilk yayımlanan eseridir.