İçeriğe atla

Midznadzori Manastırı

Koordinatlar: 41°16′03″K 42°04′45″D / 41.26750°K 42.07917°D / 41.26750; 42.07917
Midznadzori Manastırı
Harita
Temel bilgiler
KonumArtvin
Koordinatlar41°16′03″K 42°04′45″D / 41.26750°K 42.07917°D / 41.26750; 42.07917
İnançDoğu Ortodoks Kilisesi
MezhepGürcü Ortodoks Kilisesi
DurumHarabe
Mimari
Mimari türManastır
Mimari biçimGürcü Mimarisi
TamamlanmaOrta Çağ
Özellikler
MalzemelerTaş

Midznadzori Manastırı (Gürcüce: მიძნაძორის მონასტერი), Miznazori Manastırı olarak da bilinir, tarihsel Klarceti bölgesinde, günümüzde Artvin ilinin merkez ilçesine bağı Alabalık köyünde Orta Çağ'da inşa edilmiş Gürcü manastırıdır.[1]

Tarihçe

Midznadzori Manastırı'nın bulunduğu Klarceti bölgesi, Orta Çağ'da Gürcistan'ı oluşturan bölgelerden biriydi. Nitekim Osmanlılar bu bölgeyi ve kilisenin bulunduğu Karçhali Vadisini 16. yüzyılın ortasına doğru Gürcülerden ele geçirmiştir. Midznadzori Manastırı bu tarihten birkaç yüzyıl önce, 9. yüzyılda inşa edilmişti. Gürcü din adamı Grigol Hantsteli'nin yol göstericiliğinde Klarceti bölgesinde inşa edilen on iki manastırdan biri olan bu yapılar topluluğu 830-840'lara tarihlenmektedir.[2] Midznadzori Manastırı'nın inşasına Gürcü din adamı Davit Midznadzoreli öncülük etmiş ve uzun süre burada baş rahiplik yapmıştır. Birkaç yüzyıl faaliyet gösteren Midznadzori Manastırı Osmanlı hakimiyetinde bu faaliyetlerini durdurmak zorunda kalmış, zaman içinde de yıkılıp harabeye dönmüştür. Bu yapılar topluluğundan geriye ana kilise, mezar yapısı ile başka yapılara ait yıkıntılar kalmıştır. Ana kilisenin kesme taşları manastır çevresindeki evlerin inşaatında kullanılmıştır.[3]

Mimari

Midznadzori Manastırı, Alabalık köyünü oluşturan yerleşimlerden biri olan Ahalta'da, Karçhali Deresi'ni kuzey yamacında sarp bir alanda işe edilmiştir. Manastırdan geriye ana kilise, yemekhane, mezarlık binası ve başka yapılar kalmıştır. Bunlar arasında en sağlam halde kalan yapı, mezarlık binasıdır.[4] Manastırın bugün harap durumda olan ana kilisesi Midznadzori Kilisesi'nin kuzey taraftaki duvarın bazı kısımları kalmıştır. Kilisenin batı kolu uzun olmak üzere, serbest haç planlı bir yapı olduğu kalıntılardan anlaşılmaktadır. İç kısımda, haç kollarının kesiştiği yerde kare planlı bir mekân oluşmuştur. Kuzey ve güney haç kolları eşit ölçülere sahip olup duvarlarında birer pencere açıklığı bulunmaktadır. Batı haç kolu bu iki koldan üçte bir oranında daha uzundur. Narteks, batı kolunun uzantısı gibi yerleştirilmiş dikdörtgen planlı bir mekân olup beşik tonoz bir çatıyla örtülmüştür. Kuzey duvarındaki bir pencere ile aydınlatılan narteksin güney ve doğu duvarlarında birer kapı bulunmaktadır. Duvarların inşasında, sarımsı ve kırmızımsı renkte kabaca yontulmuş ve moloz taşlar kullanılmıştır. Kaplamada kullanılan kesme taşların sökülüp evlerin inşasında kullanıldığı anlaşılmaktadır. Kilisenin batı haç koluna ait kuzey duvarı, zeminden itibaren 6,30 metre yüksekliğe ulaşmaktadır. Duvarın doğu ucunda, yarıya kadar toprağın içinde kalmış bir kapı bulunmaktadır. Kuzey haç kolu yapının planını belirlemede işleve sahip olacak kadar günümüze ulaşmıştır.[5]

Manastırın günümüze ulaşan yapıları arasında keşiş hücreleri bulunmaktadır. Hücreler, doğu-batı yönünde peş peşe bitişik dizilmiş dört mekândan ibarettir. Her biri dikdörtgen plana (5,94 x 3,16 m) sahip olan bu mekânlar birer beşik tonoz çatıyla örtülmüştür.[6]

Kaynakça

  1. ^ Fahriye Bayram, Artvin'deki Gürcü Manastırlarının Mimarisi, 2005, İstanbul, s. 70, ISBN 9758071149.
  2. ^ Fahriye Bayram, Artvin'deki Gürcü Manastırlarının Mimarisi, 2005, İstanbul, s. 9, ISBN 9758071149.
  3. ^ 2016 Yılı Tao-Klarceti Tarihi Eserleri Araştırma Gezisi Sonuçları (ტაო-კლარჯეთის ძეგლების 2016 წლის საკვლევი ექსპედიციების ანგარიშები), Tiflis, 2017, s. 24. 17 Nisan 2020 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi. ISBN 978-9941-9470-8-7
  4. ^ Tao-Klarceti: Tarihsel ve Kültürel Anıtlar (ტაო-კლარჯეთი: ისტორიისა და კულტურის ძეგლები), (Editör) Buba Kudava, (Yazarlar) Nestan Bagauri, Zurab Batiaşvili, İrma Beridze, Buba Kudava, Nikoloz Jğenti, Goça Saitidze, Natia Hizanişvili, Tiflis, 2018, s. 34, ISBN 978-9941-478-17-8.
  5. ^ Fahriye Bayram, Artvin'deki Gürcü Manastırlarının Mimarisi, 2005, İstanbul, s. 70-72, ISBN 9758071149.
  6. ^ Fahriye Bayram, Artvin'deki Gürcü Manastırlarının Mimarisi, 2005, İstanbul, s. 72, ISBN 9758071149.

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Alabalık, Artvin</span>

Alabalık, Artvin ilinin Merkez ilçesine bağlı bir köydür.

<span class="mw-page-title-main">Parhali Manastırı</span> Gürcü Ortodoks Manastırı

Parhali Manastırı, tarihsel Tao bölgesinde, Türkiye'nin Artvin ilinin Yusufeli ilçesine bağlı Altıparmak köyünde bulunan Gürcü Ortodoks manastırıdır. 9-10. yüzyıllarda inşa edilen manastır yapı topluluğundan ana kilise ile iki şapel günümüze ulaşmıştır. Parhali kelimesi Türkçede Barhal biçimini almıştır.

<span class="mw-page-title-main">Doliskana Manastırı</span>

Doliskana Manastırı, tarihsel Gürcistan’ın güneybatı kesiminde, tarihsel Klarceti bölgesinde, Doliskana köyünde orta çağ Gürcü manastırıdır. Günümüzde Artvin ilinin merkez ilçesine bağlı Hamamlı köyünde yer alır.

<span class="mw-page-title-main">Opiza Manastırı</span>

Opiza Manastırı, tarihsel Klarceti bölgesinde, günümüzde Artvin ilinin merkez ilçesine bağlı ve eski adı Opiza olan Bağcılar köyünde Orta Çağ'da inşa edilmiş Gürcü manastırıdır.

<span class="mw-page-title-main">Nuka Kilisesi</span>

Nuka Kilisesi, tarihsel Klarceti bölgesinde Orta Çağ'dan kalma Gürcü kilisesidir. Günümüzde Artvin ilinin merkez ilçesindeki Alabalık köyündedir. Kilisenin son rahibi Nuka'dan dolayı bu isimle anılıyor hale gelmiş ve kilisenin eski adının da unutulmuş olabileciğine dair görüş bulunmaktadır.

<span class="mw-page-title-main">Şatberdi Manastırı</span>

Şatberdi Manastırı, tarihsel Klarceti bölgesinde, günümüzde Artvin ilinin merkez ilçesine bağlı ve eki adı Boselta olan Okumuşlar köyünde Orta Çağ'dan kalma Gürcü manastırıdır.

<span class="mw-page-title-main">Daba Manastırı</span> Artvin, Çimenli köyünde bulunan 9. yüzyıl yapımı  Gürcü manastırı

Daba Manastırı, eski Klarceti bölgesindeki Cmerki köyünde, günümüzde ise Artvin ilinin merkez ilçesine bağlı Çimenli köyünde bulunan 9. yüzyıla ait Gürcü manastırıdır. Manastır yapı topluğundan sadece ana kilise ile küçük kilisenin varlığı bilinmektedir. Köyün adından dolayı manastır Cmerki Manastırı olarak da bilinir. Ancak Cmerki'de Meryem Ana'ya adanmış olan Cmerki Manastırı ile Aziz Giorgi'ye adanmış Daba Manastırı'nı birbirine karıştırmamak gerekir.

<span class="mw-page-title-main">Cmerki Manastırı</span>

Cmerki Manastırı, tarihsel Klarceti bölgesinde, günümüzde Artvin ilinin merkez ilçesine bağlı ve eski adı Cmerki olan Çimenli köyünde Orta Çağ'da inşa edilmiş Gürcü manastırıdır.

<span class="mw-page-title-main">Tskarostavi Manastırı</span>

Tskarostavi Manastırı, tarihsel Klarceti bölgesinde, günümüzde Artvin ilinin merkez ilçesine bağlı Alabalık köyünde Orta Çağ'da inşa edilmiş Gürcü manastırıdır.

Nigala Kilisesi, tarihsel Klarceti bölgesinde, günümüzde Artvin ilinin merkez ilçesine bağlı Seyitler köyünün Nigala mahallesinde Orta Çağ'dan kalma Gürcü kilisesidir. Kilise 9. yüzyılda veya 10. yüzyılın ilk yarısında inşa edilmiştir. Seyitler köyünün eski adından dolayı Sveti Kilisesi olarak da bilinir.

Mere Manastırı, tarihsel Tao-Klarceti bölgesinde erken Orta Çağ'da inşa edilmiş Gürcü manastırıdır. Yeri tam olarak tespit edilememiş olan manastırın inşa edildiği yer günümüzde Artvin ili sınırları içinde kabul edilmektedir.

<span class="mw-page-title-main">Artanuci Kilisesi</span>

Artanuci Kilisesi, tarihsel Klarceti bölgesinde, günümüzde Artvin iline bağlı Ardanuç ilçesinin idari merkezi oalan Ardanuç kasabasında Orta Çağ'dan kalma bir Gürcü kilisesidir. Eski Artanuci kasabasına sonradan Adakale dendiği için bu kilise Adakale Kilisesi olarak da bilinir. Artanuci Kilisesi, Ardanuç Kalesi içinde yer alan iki kiliseden biridir.

Gunatle Manastırı veya Gunatle Vani Manastırı, tarihsel Şavşeti bölgesinde, günümüzde Şavşat ilçesine bağlı Susuz köyünde eski Gürcü manastırıdır. Gurnateli köyünde bulunduğu için Gurnateli Manastırı olarak da bilinir.

Suhbeçi Kilisesi, tarihsel Tao bölgesinde, günümüzde Artvin ilinin Yusufeli ilçesine bağlı İşhan köyünde Orta Çağ'dan kalma bir Gürcü kilisesidir. Subheçi Kilisesi olarak da bilinir.

<span class="mw-page-title-main">Sveti Kilisesi</span> Artvin Seyitler Köyü Gündoğdu mahallesi Gürcü Kilisesi

Sveti Kilisesi, tarihsel Klarceti bölgesinde, günümüzde Artvin ilinin merkez ilçesine bağlı Seyitler köyünün Gündoğdu mahallesinde Orta Çağ'dan kalma Gürcü kilisesidir. Gündoğdu mahallesinin eski adından dolayı Kilise Kapısı Kilisesi olarak da bilinir.

Tortum Kalesi Kilisesi, tarihsel Tao bölgesinde, günümüzde Erzurum ilinin Tortum ilçesine bağlı Tortumkale köyünde, Tortum Kalesi'nin güney yamacında Orta Çağ'dan kalma Gürcü kilisesidir.

Orcohi Kilisesi, tarihsel Tao bölgesinde, günümüzde Erzurum ilinin Oltu ilçesine bağlı ve eski adı Orcohi olan Orucuk köyünde Orta Çağ'da Gürcülerden kalma bir kilisedir. Günümüze kalıntıları ulaşan köydeki iki Gürcü kilisesinden biridir.

Koziri Kilisesi veya Kodziri Kilisesi, tarihsel Klarceti bölgesinde, günümüzde Artvin ilinin Borçka ilçesine bağlı Aralık köyünde, eski adı Koziri olan Meşedibi mevkiinde Orta Çağ'dan kalma Gürcü kilisesidir. Aşağı Klaskur köyünde bulunmasından dolayı Aşağı Klaskur Kilisesi olarak da anılır. Meşedibi mevkiinde günümüze kalıntıları ulaşan iki dinsel yapıdan biridir.

Nihahi Kilisesi, tarihsel Tao bölgesinde, günümüzde Artvin ilinin Yusufeli ilçesine bağlı ve eski adı Nihahi olan Yokuşlu köyünde Orta Çağ'da Gürcülerden kalma bir kilisedir.

<span class="mw-page-title-main">Karçhali Vadisi</span>

Karçhali Vadisi veya Karçhala Vadisi, tarihsel Klarceti bölgesinde, günümüzde Artvin ilinde Karçhali Deresi'nin oluşturduğu vadidir. Adını Karçhali Dağı’ndan alır. Karçhali (კარჩხალი) ise, Gürcüce bir yer adı olup “çıplak dağ” veya “kayalık dağ” anlamına gelir.