İçeriğe atla

Michael Ruse

Michael Ruse
Doğumu21 Haziran 1940 (84 yaşında)
Birmingham, İngiltere
Alma materFlorida Devlet Üniversitesi (2000–günümüz) University of Guelph (1965–2000)
ÇağıÇağdaş felsefe
BölgesiBatı felsefesi
OkuluAnalitik felsefe
İlgi alanlarıBiyoloji felsefesi Bilim felsefesi
Önemli fikirleriEvrim'in organizmaları belirli yollarda taşıyan kendine ait bir tür momentuma sahip olduğu görüşü olarak Ortogenez[1]

Michael Ruse FRSC (d. 21 Haziran 1940), biyoloji felsefesinde uzmanlaşmış ve bilim ile din arasındaki ilişki, yaratılış-evrim tartışması ve bilimdeki sınır belirleme sorunu üzerinde çalışmış İngiltere doğumlu Kanadalı bir bilim filozofudur. Ruse Florida Eyalet Üniversitesi'nde ders vermektedir.

Kariyer

Ruse, İngiltere, Birmingham'da doğdu ve Bootham School, York'ta okudu.[2] Lisans derecesini Bristol Üniversitesinde (1962), yüksek lisans derecesini McMaster University, Hamilton, Ontario'da (1964) ve Ph.D. derecesini Bristol Üniversitesi'nde (1970) tahsil etmiştir.

Ruse, Kanada, Ontario'daki Guelph Üniversitesi'nde 35 yıl öğretmenlik yaptı. Guelph Üniversitesi'nden emekli olduğundan beri Florida Eyalet Üniversitesi'nde ders vermiştir ve Lucyle T. Werkmeister Felsefe Profesörüdür (2000-günümüz). 1986'da hem Royal Society of Canada'ya hem de Bilimsel Gelişme için Amerikan Birliği'ne üye seçildi. Norveç Bergen Üniversitesi'nden (1990), McMaster Üniversitesi, Ontario, Kanada'dan (2003) ve New Brunswick Üniversitesi, Fredericton, New Brunswick, Kanada'dan (2007) fahri doktora aldı. Eylül 2014'te University College London tarafından Fahri Bilim Doktoru ilan edildi.

Ruse, 1981 test davasında (McLean v. Arkansas), Arkansas okul sisteminde "yaratılış bilimi"nin öğretilmesine izin veren eyalet yasasının önemli bir tanığıdır.[3] Federal yargıç, eyalet yasasının anayasaya aykırı olduğuna karar verdi.

Biyolojide ilerleme (ortogenez) fikri üzerine 1996 tarihli kitabı Monad to Man, diğer biyoloji filozoflarından karışık tepkiler aldı. Peter J. Bowler, kitabı evrimciliğin durumu hakkında önemli ve tartışmalı bir kitap olarak tanımladı.[4] Ron Amundson, Ruse'u analitik ve ampirist bir filozof olarak nitelendirdi, ancak Ruse'un yapısalcılığı ele alışını, adaptasyoncu, Darwinci geleneklerden "daha az tatmin edici" buldu.[4] Ruse'un yazı stilini "blöf, bilinçsiz ve düşünceli" olarak nitelendirdi ve Ruse'u "neredeyse tarafsız bir gözlemci" olarak alaycı buldu.[4] Michael Ghiselin, Ruse'u "politik olarak doğru" bir "akademik bağnaz" olarak eleştirdi, Ruse'un filogenetik hakkındaki anlatısına katılmadı ve onu Carl Woese gibi son çalışmaları tamamen görmezden gelmekle, kendi fikriyle çelişen tezini "verileri ihmal etmekle" suçladı. Ghiselin'in görüşüne göre, ironik bir şekilde, Ruse'un bilim için kendi epistemolojik ideali, İlerleme fikrine dayanıyordu.[5]

Ruse, Glasgow Üniversitesinde Doğal Teoloji alanında 2001 Gifford Derslerinden bazılarını verdi. Evrimsel Natüralizm üzerine dersleri, ""A Darwinian Understanding of Epistemology" ve "A Darwinian Understanding of Ethics", The Nature and Limits of Human Intelligence'da (ed. Anthony Sanford, T&T Clark, 2003) derlenmiştir. Ruse, akıllı tasarımın bir savunucusu olan William A. Dembski ile düzenli olarak tartışır.[6] Ruse, Hristiyan inancını evrim teorisiyle uzlaştırmanın mümkün olduğu görüşünü benimser.[7] Ruse, şu anda Emeritus Editörü olduğu Biology and Philosophy dergisini kurdu[8] ve çok sayıda kitap ve makale yayımladı. Meslektaşı Ernan McMullin'in etkisinden bahsetmiştir.[9]

2013'ten beri Ruse, Ulusal Bilim Eğitimi Merkezi Danışma Konseyi'nde listelenmiştir.[10]

2014 yılında Ruse, bilime ve akla olan bağlılığından dolayı Bertrand Russell Society'nin ödül sahibi seçildi.[11]

Ruse, bilim ve dini uzlaştırmaya çalıştı, bu onu Richard Dawkins ve Pharyngula bilim blog yazarı PZ Myers ile çatışmaya sokan bir konuma getirmiştir.[12][13] Ruse, yeni ateistlerle hararetli tartışmalara girdi.[13][14] 2009'da Ruse'a göre, "Richard Dawkins, en çok satan Tanrı Yanılgısı'nda beni, Münih'te Hitler'i huysuzca yatıştıran Neville Chamberlain'e benzetiyor. Jerry Coyne, benim inandığım saçmalıklara yalnızca bir entelektüelin inanabileceğini söyleyen Orwellci alıntıyı kullanarak kitaplarımdan birini (Can a Darwinian be a Christian?) inceledi. Ve aralıksız blog yazarı PZ Myers benden 'bilgisiz bir saçmalık' olarak bahsetti." Ruse, yeni ateistlerin bilime "ağır bir kötülük", "bilime bir kötülük" yaptıklarını ve "Tanrı Yanılgısı'ndaki Dawkins'in herhangi bir giriş felsefesi veya din dersinde başarısız olacağını",[13][14] ve Tanrı Yanılgısı'nın, onu "ateist olmaktan utandırır" olduğunu söylemiştir. Ruse, "Yeni ateistlerin sövgülerinin odak noktası olmaktan gurur duyuyorum. Onlar kanlı bir felakettir" dedi.[13][14]

Kişisel hayat

İlk evliliğinden iki çocuğu bulunan Ruse, 1985'ten beri ikinci eşiyle evli ve üç çocuğu vardır. Ruse, Yeni Ateizm hareketini reddetmesine rağmen bir ateisttir.[13]

Seçilmiş çalışmaları

Kaynakça

Özel
  1. ^ Ruse 1996, s. 261.
  2. ^ Bootham School Register. York, England: Bootham Old Scholars Association. 2011. 
  3. ^ "Testimony of Dr. Michael Ruse". AntiEvolution.org. 1981. 18 Ekim 2002 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 14 Eylül 2010. 
  4. ^ a b c Amundson (September 1998). "Reviewed Work: Monad to Man: The Concept of Progress in Evolutionary Biology by Michael Ruse". The British Journal for the Philosophy of Science. 49 (3): 515-521. doi:10.1093/bjps/49.3.515. 
  5. ^ Ghiselin (1997). "Monad to Man: The Concept of Progress in Evolutionary Biology. Michael Ruse". The Quarterly Review of Biology. 72 (4): 452. doi:10.1086/419959. 
  6. ^ Intelligent Design: William A. Dembski & Michael Ruse in Dialogue. New York: Fortress Press. 2007.  Yazar |ad1= eksik |soyadı1= (yardım)
  7. ^ Can a Darwinian be a Christian?. Cambridge: Cambridge University Press. 2000.  Yazar |ad1= eksik |soyadı1= (yardım)
  8. ^ "Editorial Board". Biology and Philosophy. Springer Netherlands. ISSN 0169-3867. 2 Ekim 2018 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 11 Aralık 2022. 
  9. ^ Ruse (2012). "Science and Values: My debt to Ernan McMullin". Zygon. 47 (4): 666-685. doi:10.1111/j.1467-9744.2012.01287.x. 
  10. ^ "Advisory Council". ncse.com. National Center for Science Education. 10 Ağustos 2013 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 30 Ekim 2018. 
  11. ^ Philosophy professor honored by Bertrand Russell Society for dedication to science and reason 11 Aralık 2022 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi.; Florida State University Arts and Sciences; May 20, 2014
  12. ^ "A Scientific Defense of the Templeton Foundation". Huffington Post. 2 Haziran 2010. 6 Nisan 2010 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 14 Kasım 2014. 
  13. ^ a b c d e "Why I Think the New Atheists are a Bloody Disaster". Beliefnet. The BioLogos Foundation as a columnist of Beliefnet. August 2009. 9 Ocak 2014 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 19 Ağustos 2015. 
  14. ^ a b c Dougherty, T; Gage, LP (2015). "4/ New Atheist Approaches to Religion, pp. 51-62". The Routledge Handbook of Contemporary Philosophy of Religion. Routledge. ss. 52-53. ISBN 9781844658312. Michael Ruse (2009) claimed that Dawkins in The God Delusion would fail 'any philosophy or religion course'; and for this reason Ruse says The God Delusion made him 'ashamed to be an atheist'  Yazar eksik |soyadı1= (yardım)
Genel

Dış bağlantılar

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Evrimsel biyoloji</span> canlı çeşitliliğini ve gelişimini inceleyen bilim dalı

Evrimsel biyoloji; biyoloji konularını, canlıların evrimini göz önüne alarak inceleyen bilim dalıdır. Taksonomi biliminin temelinde evrimsel biyoloji yer almaktadır. Canlıları sistematik bir şekilde ayırmada, canlıların evrimsel akrabalıkları ve farklılıkları göz önüne alınır. Ayrıca birçok ekolojik ilişkinin açıklanmasında evrimsel biyoloji kullanılır. Moleküler biyolojide DNA ve RNA dizilerinin baz dizilişleri göz önüne alınarak canlıların hatta organellerin mikroorganizmalarla olan akrabalıkları incelenmekte ve bu incelemede evrimsel biyoloji temel alınmaktadır.

<span class="mw-page-title-main">Doğal seçilim</span> fenotipteki farklılıklar nedeniyle bireylerin farklı şekilde hayatta kalması ve üremesi; evrimin temel mekanizması

Doğal seçilim, canlıların fenotiplerindeki farklılıklardan ötürü hayatta kalma şansının ve üreme başarısının değişkenlik göstermesidir. Evrimin esas mekanizmalarından biri olup, bir popülasyonun nesiller boyunca karakteristik olan kalıtsal özelliklerindeki değişimdir. Charles Darwin, kendi görüşüne göre kasıtlı olarak gerçekleştirilen yapay seçilime karşılık kendiliğinden gerçekleşen "doğal seçilim" terimini popülerleştirmiştir.

Biyolojide adaptasyonun birbiriyle ilişkili üç anlamı vardır. İlk olarak, organizmaları çevrelerine uyduran ve evrimsel uygunluklarını artıran dinamik evrimsel doğal seçilim sürecidir. İkinci olarak, bu süreç sırasında popülasyonun ulaştığı bir durumdur. Üçüncü olarak, her bir organizmada işlevsel bir role sahip olan, doğal seçilim yoluyla korunan ve evrimleşen fenotipik bir özellik veya adaptif bir özelliktir.

<span class="mw-page-title-main">Yaratılışçılık</span> varlığın, doğaüstü bir güç tarafından yoktan meydana getirildiği inancı

Yaratılışçılık evren, Dünya, yaşam ve insanlar gibi unsurların ilahi yaratımın doğaüstü eylemlerinden kaynaklandığına dair dini inançtır. Yaratılışçılık doğal fenomenlerin kökeni ve gelişimini tanımlayan evrim gibi bilimsel açıklamaları kabul veya reddetme konusunda farklılık gösteren bir dizi dini görüşü içerir.

<span class="mw-page-title-main">Ernst Mayr</span>

Ernst Walter Mayr ,,20. yüzyılın önemli evrimsel biyologlarından biridir. Ayrıca taksonomist, kâşif, ornitolojist, bilim tarihçisi, natüralist olarak da ünlüydü. Çalışmaları Mendel genetiği ve Darwinci evrimden modern evrimsel senteze geçişi amaçlıyordu.

<span class="mw-page-title-main">Evrimsel psikoloji</span> evrim teorisinin sosyal ve doğa bilimlerinde uygulanması

Evrimsel psikoloji (EP), bellek, algı, dil gibi psikolojik özellikleri çağdaş evrimsel bir bakış açısıyla inceleyen bilim dalıdır. Evrimsel psikoloji, bunun yanında insanın hangi psikolojik özelliklerinin, ne tür bir uyarlanma geliştirdiğini, yani doğal seçilim veya cinsel seçilimin işlevsel sonuçlarını belirlemeye çalışır. Kalp, akciğer ve bağışıklık sistemi gibi fizyolojik mekanizmalar hakkındaki uyarlanımcı düşünce ile evrimsel biyolojideki düşünce ortaktır.

Evrimin kanıtları ve canlıların ortak atadan geldiği, bilim insanlarının uzun yıllar boyunca çeşitli alanlar ve disiplinlerde canlıların akrabalık derecesi ve ortak kökenine dair çalışmalarda ortaya çıkarılmış olup bu kanıtlar, evrimsel süreçlerin meydana geldiğini göstererek evrimin bir olgu olarak gerçekliğini doğrulamış ve Dünya üzerindeki yaşamın türlülük ve çeşitliliğine neden olan doğal süreçler hakkında bir bilgi zenginliği sağlamıştır. Bu kanıtlar, yaşamın zaman içinde nasıl ve neden değiştiğini açıklayan ve bilimsel bir kuram olan modern evrimsel sentezi desteklemektedir. Evrimsel biyologlar, test edilebilir varsayımlarda bulunup hipotezleri test ederek ve nedenlerini açıklayan ve gösteren kuramlar geliştirerek ortak atayı belgelerler.

Yeni Ateizm, bazı yirmi birinci yüzyıl ateistleri tarafından ileri sürülen bir akımdır. Bu modern ateizm ve laiklik akımı, din eleştirmenleri olarak da bilinen, batıl inanç, din ve usdışılıkçılık gibi görüşlerin anlayışla karşılanmaması gerektiğini; tam tersine, özellikle de bunların etkilerinin devlet, eğitim ve politikada hissedildiği her dönemde bunlarla mücadele edilmesi, bunların eleştirilmesi ve yalanlarının açığa çıkarılması gerektiğini düşünen bir grup yazar ve düşünür tarafından savunulmaktadır. "Yeni Ateizm" terimi, Gary Wolf tarafından 2006 yılında Wired dergisinde yayımlanan bir makalede ilk defa kullanılmıştır.

Leigh Van Valen, Amerikalı bir evrimsel biyolog. Öldüğü zaman, Chicago Üniversitesi Ekoloji ve Evrim Bölümü'nde emekli profesördü.

<span class="mw-page-title-main">Sosyokültürel evrim</span>

Sosyokültürel evrim, sosyokültürel evrimcilik veya kültürel evrim, toplumların ve kültürün zaman içinde nasıl değiştiğini tanımlayan sosyobiyoloji ve kültürel evrim teorilerinin ortaya konduğu alandır. Sosyokültürel gelişme, bir toplumun veya kültürün karmaşıklığını artırma eğiliminde olan süreçleri takip ederken, sosyokültürel evrim, karmaşıklıkta azalmaya yol açabilen veya karmaşıklıkta görünürde önemli değişiklikler olmaksızın varyasyon veya çoğalma üretebilen (kladogenez) süreçleri de dikkate alır. Sosyokültürel evrim, "yapısal yeniden yapılanmanın zaman içinde etkilendiği, nihayetinde atasal biçimden niteliksel olarak farklı bir biçim veya yapı ürettiği süreçtir".

<span class="mw-page-title-main">John Maynard Smith</span>

John Maynard Smith, İngiliz evrimsel biyolog ve genetikçiydi. Aslen II. Dünya Savaşı sırasında havacılık mühendisliği yapan Maynard Smith, tanınmış biyolog J.B.S. Haldane danışmanlığında genetik alanında ikinci derecesini aldı. Maynard Smith, George R. Price ile birlikte oyun teorisinin evrime uygulanmasında etkili oldu. Cinsiyetin evrimi ve sinyal teorisi gibi diğer problemler üzerine teoriler geliştirdi.

<span class="mw-page-title-main">Peter Lipton</span> Amerikalı filozof (1954 – 2007)

Peter Lipton, Amerikalı bilim filozofu ve epistemologdur. Kasım 2007'deki beklenmedik ölümüne kadar Cambridge Üniversitesi'nde Hans Rausing Profesörü ve Tarih ve Bilim Felsefesi Bölümü Başkanı ve King's College'ın bir üyesiydi. Cambridge web sitesindeki ölüm ilanına göre, "dünyanın önde gelen bilim filozoflarından ve epistemologlarından biri olarak tanındı."

John A. Dupré, İngiliz bilim filozofudur. Yaşam Bilimleri Araştırma Merkezi Egenis'in direktörü ve Exeter Üniversitesi'nde felsefe profesörüdür. Dupré'nin başlıca çalışma alanı biyoloji felsefesi, sosyal bilimler felsefesi ve genel bilim felsefesidir. Dupré, Nancy Cartwright, Ian Hacking, Patrick Suppes ve Peter Galison ile birlikte genellikle bilim felsefesinin "Stanford Okulu" olarak gruplandırılır.

<span class="mw-page-title-main">Peter Godfrey-Smith</span>

Peter Godfrey-Smith, Sidney Üniversitesi'nde Tarih ve Bilim Felsefesi Profesörü olan Avustralyalı bir bilim filozofu ve yazardır. Öncelikle biyoloji felsefesi ve zihin felsefesi alanında çalışır ve ayrıca genel bilim felsefesi, pragmatizm ve metafizik ve epistemolojinin bazı bölümleriyle de ilgilenir. Godfrey-Smith, 2022'de Amerikan Felsefe Topluluğu'na seçildi.

<span class="mw-page-title-main">Philip Stuart Kitcher</span>

Philip Stuart Kitcher, Columbia Üniversitesi'nde John Dewey Fahri Felsefe Profesörü olan bir İngiliz filozoftur. Bilim felsefesi, biyoloji felsefesi, matematik felsefesi, edebiyat felsefesi ve daha yakın zamanda pragmatizm alanlarında uzmanlaşmıştır.

Elliott R. Sober Wisconsin-Madison Üniversitesi Felsefe Bölümü'nde Hans Reichenbach Profesörü ve William F. Vilas Araştırma Profesörüdür. Sober, biyoloji felsefesi ve genel bilim felsefesi alanlarındaki çalışmaları ile tanınır.

<span class="mw-page-title-main">Kurguda evrim</span>

Evrim, Charles Darwin'in zamanından önce başlamasına ve Darwin'in olduğu kadar ilerlemeci ve Lamarckist görüşleri de yansıtmasına rağmen, 19. yüzyılın sonlarınan itibaren bilimkurgudaki spekülatif evrim de dahil olmak üzere kurguda önemli bir tema olmuştur. İster insanlığın mükemmelliğe doğru nasıl evrimleşebileceği açısından iyimser olarak, ister insan doğası etkileşiminin ve hayatta kalma mücadelesinin korkunç sonuçları açısından kötümser olarak alındığında, Darwinci evrim edebiyatta yaygındır. Diğer temalar, insanlığın başka türler veya akıllı makineler tarafından değiştirilmesini içerir.

Kültürel evrim, sosyal değişimin evrimsel bir teorisidir. Kültürün ne olduğu, tanımından, "bireylerin davranışlarını etkileme yeteneğine sahip olan ve türlerinin diğer üyelerinden öğrenim, taklit ve diğer sosyal aktarım biçimleri yoluyla edindikleri bilgi" olarak anlaşılmaktadır. Kültürel evrim, bu bilgilerin zaman içindeki değişimidir.

<span class="mw-page-title-main">Evrimcilik</span>

Evrimcilik, evrim teorisini belirtmek için kullanılan bir terimdir. Evrim çalışmaları ilerledikçe tam anlamı da zaman ile birlikte değişti. 19. yüzyılda, organizmaların ilerici kalıtsal değişim yoluyla kendilerini bilinçli olarak geliştirdikleri inancını tanımlamak için kullanıldı. Teleolojik inanç, kültürel evrimi ve sosyokültürel evrimi de kapsayacak şekilde devam etti. 1970'lerde "Neo-Evrimcilik" terimi, "insanoğlunun, kendi kontrolü dışındaki faktörler tarafından değişime zorlanmadığı sürece alışılagelmiş bir yaşam tarzını korumaya çalıştığı" fikrini tanımlamak için kullanıldı.

<span class="mw-page-title-main">Richard Dawkins bibliyografyası</span>

Richard Dawkins bibliyografyası, İngiliz etolog ve evrimsel biyolog Richard Dawkins tarafından yazılmış tüm kitapları, makaleleri ve denemeleri içeren kronolojik bir listedir.