İçeriğe atla

Mesiyanik Yahudilik

Mesihçi Yahudiliğin sembolu Yedi Kollu Şamdan, Davud'un Yıldızı ve İhthis'i içerir.

Mesiyanik/Mesihçi Yahudilik, Yahudilik ile Hıristiyanlık ve İsa'nın Yahudi mesih olduğu inancını birleştiren modern bir senkretik[1] dinî hareket.[2][3][4][5] 1960'larda ve 1970'lerde ortaya çıkmıştır.[6]

Birçok Mesihçi Yahudi İsa'nın[a] Yahudi Mesihi olduğuna ve Teslis'te yer alan "Tanrı'nın Oğlu" olmasına inanarak Tanah'ı ve Yeni Ahit'i kutsal sayar.[3] Mesih Museviliğinde kurtuluş ancak İsa'nın kurtarıcı olarak kabul edilmesiyle elde edilir ve takip edilen Yahudi yasaları veya gelenekleri kurtuluşa katkıda bulunmaz. İsa'nın mesihliğine olan inanç, kurtarma gücü ve tanrısallığı Yahudi yetkililer tarafından Hristiyanlık ve Yahudilik arasındaki belirleyici ayrım olarak kabul edilmektedir. Protestan gruplar genellikle Mesih Yahudiliğini bir Protestanlık biçimi olarak kabul ederler.

Mesih Yahudiliğinin birçok takipçisi etnik olarak Yahudidir[1] ve hareketin Yahudiliğin bir mezhebi olduğunu savunurlar. Birçok takipçi, kendileri tanımlamak için dönme yerine İbranice maaminim (inananlar) kelimesini kullanır, ayrıca takipçiler kendilerini notzrim (Hristiyanlar) olarak değil, yehudim (Yahudiler) olarak görmektedir. Yahudi örgütleri ve İsrail Yüksek Mahkemesi, Geri Dönüş Yasası ile ilgili davalarda bu iddiayı reddetmiş ve bunun yerine Mesih Yahudiliğini bir Hristiyanlık biçimi olarak kabul etmiştir.

2003'te Amerika Birleşik Devletleri'nde 150 olan Mesihçi ibadethanesi sayısı, 2007'de artış yaşayarak 438'e yükselmiştir. 100'ü İsrail'de olmak üzere dünya çapında yer alan cemaatler genellikle daha büyük Mesihçi Yahudi örgütlerine veya ittifaklarına bağlıdır.[7] 2012 itibarıyla ABD'de 175.000 ile 250.000, İsrail'de 10.000 ile 20.000 ve dünya çapında toplam 350.000 Mesiyanik Yahudi'nin yaşadığı tahmin edilmektedir.

Notlar

  1. ^ Mesihçi Yahudiler, İsa'yı tanımlamak için sadece İbranice kökenli Yeşua ismini kullanırlar. İsa'nın mesihliğini belirten Yunanca kökenli christos sözcüğü yerine yine İbranice "HaMesiah" sözcüğü kullanılır.

Kaynakça

Özel
  1. ^ a b Kessler 2005.
  2. ^ Ariel 2000.
  3. ^ a b Cohn-Sherbok 2000.
  4. ^ Ariel 2006, p. 191 2 Eylül 2016 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi.: "In the late 1960s and 1970s, both Jews and Christians in the United States were surprised to see the rise of a vigorous movement of Jewish Christians or Christian Jews. For many observers, such a combination seemed like an oxymoron, because they saw the two faiths as completely separate from each other. While Christianity started in the first century of the Common Era as a Jewish group, it quickly separated from Judaism and claimed to replace it; ever since the relationship between the two traditions has often been strained. But in the twentieth century, groups of young Jews claimed that they had overcome the historical differences between the two religions and amalgamated Jewish traditions and customs with the Christian faith. Attempting to overcome the historical difference between the two religious traditions, these Jewish converts to Christianity define themselves as Messianic Jews, thus pointing to the movements ideology of returning to the roots of the Christian faith."
  5. ^ Melton 2005, p. 373: "Messianic Judaism is a Protestant movement that emerged in the last half of the 20th century among believers who were ethnically Jewish but had adopted an Evangelical Christian faith ..." By the 1960s, a new effort to create a culturally Jewish Protestant Christianity emerged among individuals who began to call themselves Messianic Jews.
  6. ^ Cohn-Sherbok 2010, s. 100: "In the 1970s a number of American Jewish converts to Christianity, known as Hebrew Christians, were committed to a church-based conception of Hebrew Christianity. Yet, at the same time, there emerged a growing segment of the Hebrew Christian community that sought a more Jewish lifestyle. Eventually, a division emerged between those who wished to identify as Jews and those who sought to pursue Hebrew Christian goals.…In time, the name of the movement was changed to Messianic Judaism.
  7. ^ Schoeman 2003.
Genel
  • Ariel, Yaakov S. (2000). Evangelizing the chosen people: missions to the Jews in America, 1880–2000. Chapel Hill: University of North Carolina Press. ISBN 978-0-8078-4880-7. OCLC 43708450.
  • Kessler, Edward (2005). "Messianic Jews". In Kessler, Edward; Wenborn, Neil (eds.). A Dictionary Of Jewish-Christian Relations. Cambridge, England: Cambridge University Press. ISBN 978-0-521-82692-1. LCCN 2005012923.
  • Cohn-Sherbok, Dan (2000). Messianic Judaism: A Critical Anthology. London; New York: Continuum International Publishing Group. ISBN 978-0-8264-5458-4. LCCN 99050300.
  • Cohn-Sherbok, Dan (2010). Judaism Today. London; New York: Continuum International Publishing Group. ISBN 978-0-8264-2231-6. LCCN 2009045430.
  • Schoeman, Roy H. (2003). Salvation is from the Jews: the role of Judaism in salvation history from Abraham to the Second Coming. San Francisco: Ignatius Press. ISBN 9780898709759. LCCN 2003105176.

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Hristiyan</span> Hristiyanlık dinine mensup kimse

Hristiyanlar, İsa Mesih'in yaşamına ve öğretilerine dayanan tek tanrılı bir İbrahimi din olan Hristiyanlığı takip eden veya ona bağlı kalan insanlardır. Hristiyan sözcüğü, Kutsal Kitap'taki İbranice terim māšîaḥ'ın (מָשִׁיחַ) çevirisi olan Koine Grekçesindeki Kıristós'tan (Χριστός) türetilmiştir.

<span class="mw-page-title-main">Sabataycılık</span> 17. yüzyılda baskı nedeniyle görünüşte Müslüman olan ve gerçek inançlarını gizlice sürdürmeye zorlanan bir grup Yahudi

Dönmeler, Osmanlı İmparatorluğu'nda zorlama sonucu dışarıdan İslam'a dönen, ancak Yahudi inançlarını ve Kabalistik inançlarını gizlice koruyan bir grup Sabetaycı kripto Yahudi'ydi. Hareket esas olarak Selanik merkezliydi. Grup köken olarak 17. yüzyılda Sefarad Haham ve Kabalist Sabatay Sevi'nin Yahudi Mesih olduğunu iddia etmesiyle ve daha sonra Sultan IV. Mehmed'in ölüm cezasına çarptırmasıyla Sabatay Sevi'nin zorla İslam'a dönmesiyle ortaya çıktı. Sevi'nin zorla İslam'ı kabul etmesinden sonra, bazı Sabetay Yahudileri de İslam'ı seçip "Dönme" oldular. Sabetaycıların bir kısmı, Dönmelerin torunları olarak 21. yüzyıl Türkiye'sine kadar yaşadı.

<span class="mw-page-title-main">Josephus</span> MS 1. yüzyılda yaşamış Yahudi tarihçi

Titus Flavius Josephus veya doğum ismiyle Yosef ben Matityahu, Kudüs'te dünyaya gelmiş ve Roma İmparatorluğu'nda, tarih alanında önemli bir etki yaratmış Yahudi tarihçi.

Bulan, 700'lü yılların ortalarında hüküm süren Hazar kağanı. Adı Göktürkçede sığın geyiği anlamına gelmektedir. Yahudiliğe geçiş tarihi tartışmalıdır. Sabriel adı Yahudi olduktan sonra verilmiştir.

Obadiah, 8. yüzyılın sonu ile 9. yüzyılın başlarında hüküm süren Hazar kağanı. Tarihçiler tarafından Bulan Kağan'ın torunu olarak tanımlanır. Yerine oğlu Hizkiya (Hezekiah) geçmiştir.

<span class="mw-page-title-main">Kim bir Yahudi'dir?</span> Yahudi kimliği ile ilgili temel soru

"Kim bir Yahudi'dir?", Yahudi kimliğinin temel sorusudur. Yahudi şahsın kültürel, dini, soyağacı ve kişisel boyutlarını irdeler. Bu soru, Almanya'da Nazi Partisi tarafından hazırlanan Nürnberg Yasaları'nda da ele alınmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Yahudiler</span> Orta Doğu kökenli etno–dinî grup ve antik millet

Yahudiler veya Yahudi milleti, tarihî İsrail ve Yehuda'nın İsrailoğulları ve İbranilerinden köken alan bir etno-dinî grup ve millettir. Yahudilik, Yahudi milletine özel etnik bir din olduğundan Yahudi etnisitesi, milleti ve inancı birbiriyle güçlü bir şekilde ilişki içerisindedir.

<span class="mw-page-title-main">İkinci Tapınak</span>

İkinci Tapınak, Kudüs'teki Tapınak Tepesi'nde bulunan Yahudi kutsal tapınağıydı. MÖ 516 ve y. MS 70 arasında ayakta kaldı. İkinci Tapınak dönemine adını vermiştir.

<span class="mw-page-title-main">Havariler Çağı</span>

Havariler Çağı, Hristiyanlık tarihinde geleneksel olarak M.S. 33 yılında Kudüs'te İsa'nın dirilişiyle On İki Havari'ye verdiği Büyük Görev'den M.S. 100 yılında Anadolu'da Yuhanna olduğu düşünülen son havarinin ölümüne kadar geçen süreye verilen ad. Geleneksel olarak havarilerin Kudüs'ten dağıldığına ve Havari Makamları'nı kurduklarına inanılır. Hristiyan geleneğinde İsa'nın havarilerinin çağına büyük önem verilir. Havariler Çağı ile ilgili en önemli birinci kaynak Elçilerin İşleri'dir ancak bu kaynağın tarihsel doğruluğu kimileri tarafından sorgulanmaktadır.

Geleneksel Yahudilikte İsa, sahte mesihlerin en zarar verici olanı ve en başarılısı olarak görülmektedir. Bununla birlikte geleneksel Yahudi inancına göre henüz mesih gelmediği ve Mesih Çağı henüz başlamadığı için İsa'nın mesihliğinin ya da tanrılığının reddi Yahudilikte merkezî önem arzeden bir konu olmamıştır.

Geri Dönüş Kanunu, 5 Temmuz 1950 tarihinde geçen, Yahudilere İsrail’e dönme ve İsrail vatandaşı olma hakkını tanıyan İsrail kanunudur. Geri Dönüş Kanunu’nun ilk bölümünde şu deklarasyon vardır:

"Her Yahudi, bu ülkeye oleh (göçmen) olarak gelme hakkına sahiptir."

Sherwin Theodore Wine, ABD'li hümanist, Yahudi din adamı.

<span class="mw-page-title-main">Tanrı'dan korkanlar</span> Yahudiliğe eğilim gösteren ve kendine has birtakım inanç ve ritüelleri olan bir pagan cemaat

Tanrı'dan korkanlar yahut Tanrı'ya tapanlar Yunan ve Roma dünyasında varlığını sürdüren ve Hellenistik Yahudiliğe sempati besleyen bir gruptur. Aslen Yahudi olmayan bu gruba mensup insanlar, Yahudiliğe geçmeden Yahudilerin uyguladığı gelenek ve ritleri takip etmiş ve bunlardan etkilenmiştir.

<span class="mw-page-title-main">Haredi Yahudilik</span> Ortodoks Yahudiliğin bir alt kolu

,

<span class="mw-page-title-main">Yahudilikte Tanrı'nın isimleri</span> Vikimedya liste maddesi

Rabbânî Yahudilikte Tanrı'nın yedi ismi o kadar kutsal kabul edilir ki bir defa yazıldıktan sonra asla geri silinmemeleri gerekir: YHVH, ʼĒl, Eloah, Elohim, Šaddāi, Eḥyḗḣ ve Tzevaot. İlk din erbapları, geriye kalan öbür İbranice isimlerin Tanrı'nın lakap ve sıfatları olduğunu ve bu lakaplarla Tanrı'nın yedi isminin diğer dillerde özgürce yazılıp silinebileceğini kabul ettiler. Ancak bazı yeni din adamları bu duruma dikkat edilmesini önermektedir. Birçok Ortodoks Yahudi, Tanrı'nın ismini İngilizce yazarken God yazmak yerine "G-d" yazar ve 15 anlamına gelen Yōd-Hē ifadesini telaffuz etmek yerine Ṭēt-Vav derler.

<span class="mw-page-title-main">Nuhilik</span> Yahudi Dininin Evrenselliği , Yahudi Halkına Katılmak istemeyen kişilerin Sadece Yahudilik dinine geçmesi

Nuhilik, Nuh'un Evrensel Yasalarını ve kendi Ortodoks Yahudilik yorumlarını temel alan tektanrıcı Yahudi dinsel harekettir. Yahudi yasalarına göre, Yahudi olmayanların (Centil) Yahudiliğe katılması zorunlu değildir ancak Nuh'un yedi yasasına Tevrat ile uymaları gerekir.

<span class="mw-page-title-main">Rhineland Katliamları</span>

Rhineland Katliamları, tarihte Birinci Haçlı Seferi'nin ilk aşaması olarak hatırlanır.

Birinci yüzyılda yaşamış Yahudi tarihçi Flavius Josephus’un MS 93-94 tarihlerinde yazdığı Yahudilerin Eski Eserleri eserinin günümüzde mevcut nüshalarında İsa’dan iki yerde, Yahya’dan ise bir yerde bahsedilmektedir.

<i>Yahudiler ve Yalanları Üzerine</i> Martin Lutherin antisemitik kitabı

Yahudiler ve Yalanları Üzerine, Alman Reform lideri Martin Luther (1483-1546) tarafından 1543'te yazılmış 65.000 kelimelik Yahudi karşıtı ve antisemitik bir incelemedir.

Yahudilikte çok az metin İslam peygamberi Muhammed'e atıfta bulunur veya onu konu edinir. Yahudilerin çoğu, Muhammed'in Tanrı'dan ilahi vahiy aldığına dair beyanını reddeder ve onu sahte bir peygamber olarak görürler.