İçeriğe atla

Meryem'in ebedi bekâreti

Apokrif Yakup İncili'nde yazıldığına göre ebe İsa'nın doğumu sonrasında Meryem'in bekaretini kontrol ediyor.

Meryem'in ebedî bekareti bakire Meryem'in İsa'yı doğurmuş olmasına karşın gerçekten ve ebedî olarak bakire olduğu şeklindeki Hristiyanlık dogmasıdır.[1][2] Dogmaya göre Meryem, tüm hayatı boyunca hep bakire kalmış, İsa'yı sadece biyolojik oğlu olarak doğurmuş ve mucizevî şekilde bakire doğum gerçekleşmiştir.[1][2]

4. yüzyılda dogma Kilise babaları tarafından büyük ölçüde desteklendi ve 7. yüzyılda birkaç Ekümenik konsil tarafından da onaylandı.[3][4] Dogma katolik ve anglo-katolik inançları öğretmek amacıyla kullanıldığı gibi, Ortodoks kilisesi ve Doğu Ortodoks Kiliseleri tarafından da kendi litürjilerinde kullanılarak sürekli şekilde Meryem'in "ebedî bakireliği" tekrarlandı.[5][6][7]

Martin Luther gibi bâzı erken dönem Protestan reformcuları ile Hugh Latimer ve Thomas Cranmer gibi Anglikanizm'in kurucuları da "geleneği izlediler ve Meryem'in ebedî bakireliği fikrini miras olarak aldılar."[8] Buna karşın sonraki reformcular bu öğretiden uzaklaştılar.[9][10] Buna karşın ebedî bekâret dogması Anglikan ve Lüterci teologlar tarafından desteklenmektedir.[5][11][12][13]

Meryemin, çocuk yapmış olmasına rağmen ebedi bakireliği gibi inanılan birçok sıfatının Artemis veya Isis gibi evlenip çocuk yapan ama bekaretini kaybetmeyen mitolojik tanrıça modellerinden Hristiyanlığa aktarılan inanışlar olduğu üzerinde durulan konulardandır.[14][15][16]

Kaynakça

  1. ^ a b Mark Miravalle, 1993, Introduction to Mary, Queenship Publishing ISBN 978-1-882972-06-7, pages 56-64
  2. ^ a b Mary in the New Testament edited by Raymond Edward Brown 1978 ISBN 0-8091-2168-9 page 273
  3. ^ The Blackwell Companion to Catholicism by James Buckley, Frederick Christian Bauerschmidt, Trent Pomplun 2010 ISBN 1-4443-3732-7 page 315
  4. ^ The International Standard Bible Encyclopedia by Geoffrey W. Bromiley 1995 ISBN 0-8028-3785-9 page 271
  5. ^ a b Merriam-Webster's encyclopedia of world religions by Merriam-Webster, Inc. 1999 ISBN 0-87779-044-2 page 1134
  6. ^ Catechism of the Catholic Church §499 3 Mart 2016 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi.
  7. ^ Divine Liturgy of St John Chrysostom 31 Ağustos 2019 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi., Coptic Liturgy of St Basil 15 Ekim 2013 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi., Liturgy of St Cyril 5 Şubat 2012 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi., Liturgy of St James 15 Haziran 2008 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi., Understanding the Orthodox Liturgy 11 Aralık 2012 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi. etc.
  8. ^ "Timothy Bradshaw, "Commentary and Study Guide on the Seattle Statement Mary: Hope and Grace in Christ of the Anglican – Roman Catholic International Commission")" (PDF). 17 Mayıs 2013 tarihinde kaynağından arşivlendi (PDF). Erişim tarihi: 19 Nisan 2013. 
  9. ^ What Every Catholic Should Know about Mary by Terrence J. McNally 2009 ISBN 1-4415-1051-6 page 170
  10. ^ Christian confessions: a historical introduction by Ted Campbell, 1996 ISBN 0-664-25650-3 page 47
  11. ^ Jackson, Gregory Lee, Catholic, Lutheran, Protestant: a doctrinal comparison. 1993 ISBN 978-0-615-16635-3 page 254
  12. ^ "Richard R. Lorsch, All the People in the Bible (Eerdmans 2008 ISBN 978-0-80282454-7), p. 283". 3 Ocak 2014 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 19 Nisan 2013. 
  13. ^ "Dwight Longenecker, David Gustafson, Mary: A Catholic Evangelical Debate (Gracewing 2003 ISBN 978-0-85244582-2), p. 64". 3 Ocak 2014 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 19 Nisan 2013. 
  14. ^ "Arşivlenmiş kopya". 23 Aralık 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 21 Aralık 2020. 
  15. ^ "Arşivlenmiş kopya". 31 Temmuz 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 21 Aralık 2020. 
  16. ^ "Arşivlenmiş kopya". 22 Ocak 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 21 Aralık 2020. 

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">İsa</span> Yahudi vaiz ve dinî lider, Hristiyanlığın merkezî figürü

İsa, 1. yüzyılda yaşamış olan bir Yahudi vaiz ve dinî lider. Günümüzde en çok mensuba sahip din olan Hristiyanlığın merkezî figürüdür. Hristiyanlar, Yeşua'nın Eski Ahit'te kehanet edilen ve beklenen Mesih, Tanrı'nın Oğlu ve Tanrı'nın enkarnasyonu olduğuna inanırlar. Yeşua'nın, Yeni Ahit'e göre Yosef (Yusuf) adında dünyevi bir babası olduğu için Yeşua, mensubu olduğu Yahudi toplumunda "Yosef'in oğlu Yeşua" olarak anılırdı.

<span class="mw-page-title-main">Meryem</span> İsa peygamberin annesi; Hristiyanlık ve İslamda iffet simgesi

Meryem, Nasıralı İsa'nın annesi olan Yahudi kadındır. Yeni Ahit'te ve Kur'an'da önemli ve kutsal kişilerden biridir. Meryem Ana ve Bakire Meryem olarak da anılır.

<span class="mw-page-title-main">Bekâret</span> Hiç cinsel ilişkiye girmemiş kişinin cinsel durumuna verilen ad

Bekâret, henüz cinsel ilişkiye girmemiş bir kişinin durumunu ifade eder. Bâkir terimi başlarda yalnızca cinsel açıdan deneyimsiz kadınları ifade etmekteydi, ancak geleneksel, modern ve etik kavramlarda bulunan bir dizi tanımlamayı kapsar hale gelmiştir. Heteroseksüel bireyler bekâret kaybının yalnızca penis-vajinal penetrasyon yoluyla gerçekleştiğini kabul edebilir veya etmeyebilirken, diğer cinsel yönelimlere sahip kişiler bekâret kaybı tanımlarına genellikle oral seks, anal seks veya sürtünme yoluyla cinsel ilişkiyi de dahil ederler.

<span class="mw-page-title-main">Meryem Ana Evi</span> Türkiyede bulunan bir Hristiyan mabedi

Meryem Ana Evi, Efes çevresinde yer alan Bülbüldağı'nda bulunan bir Katolik mabet yeridir. Selçuk'a 7 km uzaklıktadır. Ev, 19. yüzyılda Katolik rahibesi olan Anne Catherine Emmerich (1774-1824)'in rapor edilmiş rüyalarını takiben keşfedilmiştir. Görümleri ölümünden sonra Clemens Brentano'nun kitabında toplanmıştır. Katolik Kilisesi evin gerçekten Meryem Ana'nın olup olmadığı hakkında bir yorum yapmamıştır, fakat ev keşfedildiğinden bugüne düzenli olarak hac ziyaretleri almaktadır. Anne Catherine Emmerich 3 Ekim 2004 tarihinde Papa II. İoannes Paulus tarafından kutsanmıştır.

<span class="mw-page-title-main">I. Gregorius</span> 64. Katolik Kilisesi papası (540-604; pd. 590-603)

Papa I. Gregorius, daha çok Büyük Gregorius olarak bilinir. 3 Eylül 590'dan 604'te ölümüne kadar papalık yapmıştır. Yazdığı dinsel eserlerle ünlü bir Hristiyan din adamıdır.

<span class="mw-page-title-main">Loyolalı İgnatius</span>

Loyola'lı İgnatius, Bask İspanyol asıllı katolik din adamı ve mistiktir; Cizvitler tarikatının kurucusu.

Monarşianizm, 3. yüzyılda Sabellius’un görüşlerinin etkileşimiyle ortaya çıkmış ve yayılmıştır. Bu görüş monarşi anlamındadır. İlahi tekliği vurgulamaktadır. Homoousios olarak Tanrı Baba ile Nasıralı İsa'nın "aynı mahiyetten" eş-tözlü ve eş-ebedi/ezeli olduklarını söyleyen denklik üzerine kurulu Teslis inancını savunanların tam zıddı bir görüştür.

<span class="mw-page-title-main">Meryem'in günahsızlığı</span> Meryemin aslî günahsız doğduğu öğretisi

Meryem'in günahsızlığı, Meryem'in "İlk Günah"'tan azade olarak Dünya'ya gelmiş olduğu şeklindeki Katolik Kilisesi dogmalarından biridir. Hristiyanlık inancına göre bütün insanlar ilk günah ile birlikte doğar ve bu günahtan arınmak için vaftiz edilirler. Ancak İsa'yı doğuran Meryem diğer insanlar gibi değil, ilk günahtan azade olarak doğmuş, bu yüzden de vaftiz edilmesine gerek kalmamıştır. Bu inanç, Katolik Meryemolojisi'nin dört ana dogmasından biridir. Diğer üç dogma ise Meryem'in ebedî bekâreti, Tanrı'nın annesi olması ve Meryem'in göğe kabulüdür. Meryem'in sık sık saf ve günahsız olduğunu anlatmak için özellikle sanatsal ve kültürel bağlamda Latincede immaculata denilir.

<span class="mw-page-title-main">Salve Regina</span>

Salve Regina veya Kutsal Kraliçe, bir Hristiyan ilahisidir. Meryem Ana İlahisi olarak geçer ve bu tarz ilahiler Meryem Ana'ya adanır. Bu ilahiyi söyleyenlerin çok büyük kesim Katolik'tir. Hristiyanların pazar günlerindeki kilise ayinlerinde bu ilahi söylenir. Bir çeşit tespih ile bu şarkıya ritim tutulur. Bu tespihe "Rosary" ismi verilir. Dindar Katolikler bu tespihi bir kolye gibi takarlar.

<span class="mw-page-title-main">Anterus</span> 19. Katolik Kilisesi papası (ö. 236; pd. 235-236)

Anterus, 21 Kasım 235 tarihinden ölümüne dek Roma Piskoposluğu görevinde bulunmuş din adamı ve Katolik Kilisesi'nin 19. Papa'sı.

<span class="mw-page-title-main">Hürmet</span> azizi onurlandırma eylemi

Hürmet veya azizlere hürmet, yüksek derecede kutsallığa sahip olduğu belirlenen bir azizi onurlandırma eylemidir. Birçok dinde meleklere benzer hürmet gösterilir. Azizlere hürmet, Hristiyanlık, Yahudilik, Hinduizm, İslam, Budizm ve Jainizm dahil olmak üzere tüm büyük dinlerin bazı dallarının taraftarları tarafından resmi veya gayri resmi olarak uygulanmaktadır.

<span class="mw-page-title-main">Durham Katedrali</span> Durham İngilterede bir kilise

Durham'daki Aziz Cuthbert, Kutsal Bakire Meryem ve Mesih'in Katedral Kilisesi, genellikle Durham Katedrali olarak da bilinir ve Aziz Cuthbert Tapınağı, Durham, İngiltere'de, Durham Anglikan Piskoposluğuna bağlı bir katedral. Piskoposluk 995 yılında, katedral 1093 yılında kurulmuştur. Katedral, Norman mimarisinin en güzel örneklerinden biri olarak kabul edilmekte ve yakınlardaki Durham Kalesi ve Palace Green ile birlikte UNESCO Dünya Mirası olarak ilan edilmiştir.

<span class="mw-page-title-main">Bernadette Soubirous</span>

Bernadette Soubirous, fransız rahibesi.

<span class="mw-page-title-main">Koruyucu aziz</span>

Koruyucu aziz, Katolik, Anglikan ve Doğu Ortodoks inancında bir ulusun, yerin, zanaatın, aktivitenin, sınıfın, klanın, ailenin ya da kişinin ilahi savunucusu kabul edilen azizdir.

<span class="mw-page-title-main">Ambrosius</span>

Milano'lu Ambrosius Kilise Babası ve Doktoru, Milano piskoposu.

<span class="mw-page-title-main">Efrem</span>

Nusaybinli Efrem ya da Süryani Efrem, Süryani diyakon, din öğretmeni, mistik ve Kutsal Kitap yorumcu. Aziz olarak hürmet gösterilir, 1920 yılından itibaren Katolik kilisesi tarafından Kilise Doktoru olarak tanınmaktadır. Yortusu 18 Hazirandır ve 28 Ocaktır.

<span class="mw-page-title-main">Müjde Bayramı</span>

Müjde Bayramı, Hristiyanlıkta muhtelif ritüellerle kutlanan dini bir gündür.

<span class="mw-page-title-main">Santral dogma (moleküler biyoloji)</span> Biyolojik bir sistem içindeki genetik bilgi akışının açıklanması

Moleküler biyolojinin santral (merkezi) dogması, biyolojik bir sistem içindeki genetik bilgi akışının bir açıklamasıdır. Orijinal anlamı bu olmasa da, genellikle "DNA RNA'yı, RNA proteini yapar" şeklinde ifade edilir İlk olarak 1957'de Francis Crick tarafından ifade edilmiş, 1958'de ise yayınlanmıştır.

Munificentissimus Deus, Papa XII. Pius tarafından yazılmış bir apostolik anayasanın adıdır. Kutsal Bakire Meryem'in göğe yükselişi dogmasını ex cathedra olarak tanımlar. Birinci Vatikan Konsili'nde (1869-1870) papalığın yanılmazlığına ilişkin resmi kararın verilmesinden bu yana, bu, eski katedralin yanılmaz beyanıydı. 1854'te Papa IX. Pius, Ineffabilis Deus ile birlikte, bu dogmanın temelini oluşturan Meryem Ana'nın Lekesiz Hamileliği hakkında yanılmaz bir açıklama yaptı. Kararname 1 Kasım 1950'de yayımlandı.

<span class="mw-page-title-main">Marioloji</span> İsanın annesi Meryeme dair teolojik çalışmalar

Marioloji, Meryem Teolojisi veya Meryemî Teoloji, İsa'nın annesi Meryem'e dair teolojik çalışmadır. Marioloji, Meryem hakkındaki doktrin veya dogmayı, İsa ile ilgili olanlar ve kurtuluş, şefaat ve lütuf hakkındaki kavramlar gibi diğer inanç doktrinleriyle ilişkilendirmeye çalışır. Hristiyan Marioloji, tarihi Meryem'in rolünü kutsal yazılar, gelenekler ve Kilise'nin Meryem hakkındaki öğretileri bağlamına yerleştirmeyi amaçlamaktadır. Sosyal tarih açısından Marioloji, genel olarak Hristiyanlık tarihi boyunca Meryem'e olan bağlılığın ve Meryem hakkında düşünmenin incelenmesi olarak tanımlanabilir.