İçeriğe atla

Meşe Ormanında Manastır

Meşe Ormanında Manastır
Sanatçı Caspar David Friedrich
Yıl 1809–10
Tür Tuval üzerine yağlı boya
Boyutlar 110 cm × 171 cm (43 in × 67 in)
Konum Alte Nationalgalerie, Berlin

Meşe Ormanında Manastır[1] ya da Meşe Ağaçları Altındaki Manastır[2] (Almanca: Abtei im Eichwald), Caspar David Friedrich'in yağlı boya tablosu. Tablo 1809-1810 yıllarında Dresden'de çizildi ve ilk defa Deniz Kenarında Keşiş isimli tabloyla birlikte Berlin Akademisi'nin 1810 sergisinde sergilendi. Bu sergide Friedrich'in talebi doğrultusunda Meşe Ormanında Manastır, diğer tablonun altına asılmıştı.[3]

Serginin ardından her iki resim Prusya kralı Frederick William III tarafından satın alındı.[4] Bugün iki tablo, Berlin'deki Alte Nationalgalerie'de yan yana asılıdır.

İçerik

Bazıları bir tabut taşımakta olan ve bir sıra oluşturan keşişler, tablonun ortasındaki yıkıntı hâlindeki Gotik bir manastırın kapısına doğru ilerlemektedir. Yollarını sadece iki mum aydınlatmaktadır. Ön planda karlı zeminin ortasında yeni kazılmış bir mezar görülür. Bunun etrafında, güçlükle seçilen birçok haç vardır. Tablonun bu alt bölümünde ışık yoktur. Sadece yıkıntıların üst bölümü ile yapraksız meşe dalları, batmakta olan güneşin ışıkları altındadır. Gökyüzünde, doğmakta olan hilal görülür.

Çizilişi

Tabloda resmedilen Eldena Manastırı'nın kalıntıları

Tablo, Friedrich'in tartışmalı Tetschen Altarı sayesinde ilk başarısını kazanıp eleştirel tanınırlığa ulaştığı bir dönemde çizildi.

Friedrich genelde peyzajlar çiziyordu. Ancak bunları stüdyosunda tasarlayıp çiziyor, bunun için de serbest biçimde çizdiği plein air eskizlerden birkaçının sadece en ilgi çekici özelliklerini birleştirerek yeni kompozisyonlar oluşturuyordu. Meşe Ormanında Manastır tablosu ressamın, birçok başka tabloda da konu edilmiş olan Eldena Manastırı'nın kalıntılarında çizdiği eskizlere dayanıyordu.[5] Tablodaki ağaçlar, hafif değişikliklerle pek çok farklı eserde yer alır.

Friedrich tabloyu çizmeye Haziran 1809'da Rügen, Neubrandenburg'a yaptığı seyahatten sonra başlamış olabilir.[6] Berlin Akademisi'ndeki sergiden kısa süre önce, 24 Eylül 181'da Carl Frederick Frommann bir mektubunda bitmek üzere olan tablodaki batan güneşi ve gökyüzündeki ayı anlatmıştır.[7]

Tablonun yorumu

Eldena Manastırı'nın Friedrich için özel bir önemi olabilir. Çünkü bu manastır Otuz Yıl Savaşı sırasında İsveç birlikleri tarafından yıkılmıştı ve kalıntılar tahkimat inşaatında kullanılmıştı.[5] Tabloda Friedrich, İsveç ordusunun bu hareketleri ile, işgalci Fransız askerlerinin Greifswald'deki kiliseleri kışla olarak kullanmaları arasında bir bağlantı kurmuştur.[5] Buna göre tablodaki cenaze töreni, "Almanya'nın kurtuluş ümitlerinin gömülüşü" anlamına gelir.[5]

Kaynakça

  • Boime, Albert (1993). Art in an age of Bonapartism, 1800-1815. Chicago: University of Chicago Press. ISBN 0-226-06336-4. 
  • Friedrich, Caspar David: Die Briefe (2005, ed. and comm. by Herrmann Zschoche). Hamburg: ConferencePoint Verlag. ISBN 3-936406-12-X.
  • Börsch-Supan, Helmut & Jähnig, Karl Wilhelm, 1973: Caspar David Friedrich. Gemälde, Druckgraphik und bildmäßige Zeichnungen. Munich: Prestel Verlag. ISBN 3-7913-0053-9
  • Held, Heinz-Georg Held, 2003: Romantik. Köln: Dumont. ISBN 3832176012
  • Schulze Altcappenberg, H. Th., 2006: An der Wiege der Romantik, Caspar David Friedrichs Jahreszeiten von 1803. Staatliche Museen zu Berlin. ISBN 3-88609-561-4
  • Wolf, Norbert, 2003: Friedrich. Köln: Taschen. ISBN 3-8228-1958-1

Kaynak notları

  1. ^ Eco, Umberto (2006). "Harabelerin Şiirselliği". Güzelliğin Tarihi. Doğan Kitap. ss. 285-287. ISBN 975-293-420-X. 
  2. ^ Rapelli, Paola (2001). "Değişen değerler, insanlar ve milletler". Goya: Tutkulu Bir İroni Ustası. Çev: Aykut Hakverdi. Dost Yayınları. s. 78. ISBN 975-8457-86-1. 
  3. ^ Held: Romantik, 2003, s. 81.
  4. ^ Friedrich, Norbert Wolf, Taschen, s. 31.
  5. ^ a b c d Boime, Albert (1993). Art in an age of Bonapartism, 1800-1815. Chicago: University of Chicago Press. s. 602. ISBN 0-226-06336-4. 
  6. ^ Börsch-Supan, Helmut; Jähnig, Karl Wilhelm. "Caspar David Friedrich". Gemälde, Druckgraphik und bildmäßige Zeichnungen, Prestel Verlag, München 1973. 304
  7. ^ Die Briefe. "Caspar David Friedrich". 66


İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Vincent van Gogh</span> Hollandalı ressam

Vincent Willem van Gogh, Hollandalı ard izlenimci ressamdır. Batı dünyası sanat tarihinin en tanınmış ve en etkili şahsiyetlerinden biridir. On yıldan biraz fazla bir süre içinde aralarında 860 yağlı boya tablonun da olduğu 2.100 kadar resim ve çizim çalışması üretti ve bunların çoğu yaşamının son iki yılında yapıldı. Bunların arasında manzaralar, natürmortlar, portreler ve otoportreler bulunmaktadır ve modern sanatın temelleri sayılan cüretkâr renkler ile canlı, fevrî ve ifade dolu fırça darbeleriyle ayırt edilirler. 37 yaşında yıllardır süren psikolojik rahatsızlığı ve yoksulluğun ardından trajik bir biçimde kimilerine göre intihar, kimilerine göre bir cinayet sebebiyle silahla yaralandıktan otuz saat sonra hayata veda etti.

Édouard Manet, Fransız ressam. 19. yüzyılda modern hayatı konu alan resimler yapmaya başlamış ilk ressamlardandır. Manet, gerçekçilik akımından izlenimciliğe geçişte önemli bir rol oynadı. İlk dönem başyapıtlarından Kırda Öğle Yemeği ve Olympia, kendisinden genç ressamlara esin kaynağı oldu. Daha sonraki yıllarda ise o ressamlar izlenimciliğin en önemli isimleri oldular. Günümüzde, bu iki resim, modern sanatın başlangıcı kabul edilir.

<span class="mw-page-title-main">George Grosz</span> Alman sanatçı (1893 – 1959)

George Grosz, 1920'lerde Berlin'deki yaşamı karikatürize ettiği resimleriyle tanınan Alman asıllı Amerikalı ressam. Weimar Cumhuriyeti sırasında Berlin'deki Dada akımının önemli üyelerinden ve Yeni Nesnellik akımının kurucularındandır. Sanatçı, 1933 yılında ABD'ye göç etmiştir.

<i>Olympia</i> (tablo) Fransız ressam Édouard Manetnin tablosu

Olympia, Fransız ressam Édouard Manet'nin 1863 yılında tamamladığı tablosudur. Gerçekçilik akımının bir örneği olan eser, şu anda Paris'teki Orsay Müzesinde sergilenmektedir.

<i>3 Mayıs 1808</i> İspanyol ressam Francisco Goyanın tablosu

3 Mayıs 1808 ya da Madrid'de 3 Mayıs 1808, İspanyol ressam Francisco Goya'nın 1814 yılında tamamladığı tablosudur. Eser şu anda, Madrid'deki Prado Müzesi'nde sergilenmektedir. Goya bu çalışmayı, Fransızların 1808'de Madrid'i işgali sırasında, Napolyon'un ordularına direnen İspanyolların anısına çizdi. Bu direniş aynı zamanda Yarımada Savaşı'nın tetikleyicisiydi. İspanyol ressamın, aynı boyutlardaki eş çalışması 2 Mayıs 1808 de tıpkı bu tablo gibi İspanya'nın geçici hükûmeti tarafından, Goya'nın önerisi ile, ressama ısmarlandı. Goya, Aragonca yazdığı bir mektupta bu tabloları yapma amacını şöyle açıkladı:

<i>Bir Köpek</i> resim

Bir Köpek ya da kısaca Köpek, İspanyol ressam Francisco de Goya'nın 1819 yılında aldığı evin duvarlarına dekorasyon amaçlı çizdiği Kara Resimler'den biri. Goya'nın bu çalışması evin üst katında, kapı girişinin sol tarafında yer alıyordu.

<i>Çıplak Maya</i> İspanyol ressam Francisco de Goyanın 1790 ile 1800 yılları arasında tamamladığı tahmin edilen tablosu

Çıplak Maya ya da Çıplak Maja, İspanyol ressam Francisco de Goya'nın 1790 ile 1800 yılları arasında tamamladığı tahmin edilen tablosudur. Eser şu anda Madrid'deki Prado Müzesi'nde sergilenmektedir. Ressam bu tabloyu, İspanyol engizisyonunun çıplak kadın resimlerinin yapılmasını yasakladığı bir dönemde, İspanya başbakanı Manuel de Godoy'un isteği üzerine yaptı. Resim, Godoy'un koleksiyonuna 12 Kasım 1800 tarihinde katıldı.

<span class="mw-page-title-main">Caspar David Friedrich</span> Alman ressam

Caspar David Friedrich 19. yüzyılda yaşamış bir Alman ressamdır. Resimleri özellikle peyzaj cinsindendir. Çalışmalarında Romantizm akımının etkisi altında kalmıştır. Özellikle kariyerinin orta dönemlerindeki alegori peyzajları ile ünlüdür. Bu çalışmalarında karanlık silüetler, sabah sisi ve kıraç ağaçlar önemli derecede yer almaktadır.

<span class="mw-page-title-main">Max Beckmann</span> Alman ressam (1884-1950)

Max Beckmann, Alman ressam, çizer, baskıcı, heykeltıraş ve yazar. Çoğunlukla dışavurumcu olarak sınıflandırılsa da ressam hem terimi hem de hareketi reddetti. 1920'lerde dışavurumculuğun bir kolu olan akımın içe dönük duygusallığını terse çeviren Yeni Nesnellik hareketinin içinde yer aldı.

<i>Deniz Kenarında Keşiş</i>

Deniz Kenarında Keşiş, Alman romantik ressam Caspar David Friedrich'in yağlı boya tablosu. Tablo 1808 ile 1810 yılları arasında Dresden'de çizildi ve ilk olarak ressamın Meşe Ormanında Manastır isimli tablosuyla birlikte Berlin Akademisi'nin 1810 sergisinde sergilendi. Bu sergide Friedrich'in talebi doğrultusunda Deniz Kenarında Keşiş, diğer tablonun üstüne asılmıştı.

<i>Hayatın Evreleri</i>

Hayatın Evreleri ya da Hayatın Safhaları, Alman romantik ressam Caspar David Friedrich tarafından 1835'te çizilen alegorik peyzaj. Ölümünden beş yıl önce tamamladığı bu tabloda ressam, insanın ölümlülüğü ile hayatın geçiciliğini ele almıştır.

<i>Bulutların Üzerinde Yolculuk</i>

Bulutların Üzerinde Yolculuk ya da Sis Denizinde Amaçsızca Dolaşan Adam, Alman romantik ressam Caspar David Friedrich tarafından 1818'de çizilen yağlı boya tablo. Tablo şu anda, Almanya'nın Hamburg kentindeki Kunsthalle Hamburg'da sergilenmektedir.

<i>Rügen Kayalıkları</i>

Rügen Kayalıkları, Alman romantik ressam Caspar David Friedrich tarafından 1818'de çizilen yağlı boya tablo. Tablo şu anda, İsviçre'nın Winterthur kentindeki Museum Oskar Reinhart am Stadtgarten koleksiyonundadır.

<i>Buz Denizi</i>

Buz Denizi ya da Buzda Gemi Enkazı, Almanca özgün adı Das Eismeer ya da Die gescheiterte Hoffnung olan ve Alman romantik ressam Caspar David Friedrich tarafından 1823–1824 yıllarında çizilen yağlı boya tablo.

<span class="mw-page-title-main">Tomi Ungerer</span> Fransız çizimci ve yazar (1931 – 2019)

Jean-Thomas "Tomi" Ungerer, Fransız grafik sanatçısı ve yazardır.

<span class="mw-page-title-main">Felix Klein</span> Alman matematikçi, Erlangen Programının yazarı (1849-1925)

Christian Felix Klein, grup teorisi, karmaşık analiz, Öklid dışı geometri ve geometri ile grup teorisi arasındaki ilişkiler üzerine yaptığı çalışmalarla tanınan Alman matematikçi ve matematik eğitimcisi. Klein'ın geometrileri temel simetri gruplarına göre sınıflandıran 1872 Erlangen programı, döneminin matematiğinin büyük kısmının etkili bir senteziydi.

<span class="mw-page-title-main">Städel</span>

Resmi olarak Städelsches Kunstinstitut und Städtische Galerie olan Städel, Almanya'daki en önemli koleksiyonlardan birine sahip Frankfurt'taki bir sanat müzesidir. Städel Müzesi, 3.100 tablo, 660 heykel, 4.600'den fazla fotoğraf ve 100.000'den fazla çizim ve baskıya sahiptir. Yaklaşık 4.000 m 2 sergi alanına ve 115.000 kitaplık bir kütüphaneye sahiptir. Bu mükemmel müzenin kurucusu, bankacı Johann Friedrich Städel, sanat koleksiyonunu 1815'te şehre bıraktı. O zamandan beri, müze, satın almalar ve bağışlarla büyüdü ve şimdi, Jan van Eyck'in de dahil olduğu yedi yüzyıllık Avrupa sanatından birçok başyapıt içeriyor. Lucca Madonna (1437) ve Rembrandt'ın Samson'u Körlemesi (1636). 1878'de Main tarafından ağaçlıklı “müze setinde” bir NeoRönesans binasına taşındı. 1920'lerde Sigmaringen'den Hohenzollern koleksiyonunu satın aldı. Müze tadilattan geçmiş ve çağdaş sanat için bir yeraltı sergi salonu da dahil olmak üzere yeni binalar inşa edilmiştir.

Adolph Friedrich Erdmann von Menzel, çizimleri, gravürleri ve tablolarıyla tanınan Alman Realist sanatçı.

<span class="mw-page-title-main">Alte Nationalgalerie</span>

Alte Nationalgalerie, Almanya'nın başkenti Berlin'deki Müzeler Adası'nda bulunan bir sanat müzesidir. Müze, Prusya Kralı IV. Friedrich Wilhelm'in emriyle 1862-1876 yılları arasında Friedrich August Stüler ve Heinrich Strack'ın planlarına göre Neoklasik ve Rönesans Revival tarzlarında inşa edilmiştir. Binanın dış merdivenlerinde IV. Friedrich Wilhelm için bir anıt bulunmaktadır. Alte Nationalgalerie günümüzde 19. yüzyıla ait resim ve heykellere ev sahipliği yapmaktadır. Müzeler Adası kompleksinin bir parçası olan galeri, olağanüstü mimarisi ve 19. yüzyılın sonlarında kültürel bir fenomen olarak müze ile galerilerin gelişimine tanıklık etmesi nedeniyle 1999 yılında UNESCO tarafından Dünya Mirası Listesi'ne alınmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Karl Friedrich Schinkel</span> Alman mimar ve ressam (1781-1841)

Karl Friedrich Schinkel, Prusyalı mimar, şehir plancısı ve aynı zamanda mobilya ve sahne setleri tasarlayan bir ressamdı. Schinkel, Almanya'nın en önde gelen mimarlarından biri olup hem Neoklasik hem de Neogotik binalar tasarladı. En ünlü binaları Berlin ve çevresinde bulunmaktadır.