İçeriğe atla

Max Payne (karakter)

Max Payne
Max Payne karakteri
Max Payne'in Max Payne 3'deki görünümü
İlk görünümMax Payne (2001)[1]
Son görünümMax Payne 3 (2012)
YaratanSam Lake[2]
CanlandıranSam Lake
(Max Payne)[1]
Timothy Gibbs
(Max Payne 2: The Fall of Max Payne)
James McCaffrey
(Max Payne 3)
Mark Wahlberg
(Film)
SeslendirenJames McCaffrey[2]

Max Payne, aynı adlı neo-noir video oyun serisinin oynanabilir ana karakteridir. Sam Lake'in yazdığı ve Remedy Entertainment tarafından geliştirilen karakterin yer aldığı ilk oyun, 2001 yapımı üçüncü şahıs bakış açısı ile oynanan Max Payne'dir. Oyunun yayıncısı 3D Realms, Max'i "yeni oyun serisinin baş kahramanı" olarak kullanmayı istemekteydi. Max Payne ilk oyunda Sam Lake, daha sonra ise Timothy Gibbs ve James McCaffrey tarafından canlandırıldı; seslendirmesi ise tüm seri boyunca McCaffrey tarafından yapıldı. Film uyarlamasında ise karakteri Mark Wahlberg oynadı. Serinin ilk oyununda hikâye Max'in bakış açısıyla anlatılırken, devam oyunu olan Max Payne 2: The Fall of Max Payne ise femme fatale karakter Mona Sax ile ortak bir hikâyeyi konu almaktadır.

Max Payne, NYPD'de polis dedektifi ve DEA için çalışan gizli özel ajandır. Max, ailesinin ve polis partnerinin öldürülmesinin ardından yasal yetkisi olmadan kendi başına adalet dağıtmaya çalışan bir karaktere dönüşür. Daha sonra yeniden dedektif olarak çalışmaya başlar; ancak hayatı ölümler ve ihanetlerle tekrar dağılır. Rockstar Games tarafından geliştirilen Max Payne 3 video oyununda zengin bir Brezilyalı olan Rodrigo Branco'nun koruması olur. Max Payne karakteri medya tarafından olumlu karşılanmıştır.

Karakter

Yaratılışı

Karakter Sam Lake tarafından yaratıldı ve serinin ilk oyunu Max Payne'de yüzü bire bir kullanıldı

Oyunun yayıncısı 3D Realms, Max Payne'i yaratırken "tıpkı Duke Nukem'da yaptıkları gibi yeni bir franchise için güçlü bir karakter geliştirme isteği" içindeydi.[3] Karakter için ilk olarak Max Heat ismi seçildi ve 3D Realms bu adı dünya çapında duyurmak için 20,000$'dan fazla para harcadı; ancak şirket çalışanlarından birinin Payne soyadını önermesiyle bu soyadıyla devam edildi.[3] Payne karakteri, oyunu geliştiren Finlandiyalı Remedy Entertainment şirketi için hikâye ve senaryoyu yazan Sam Lake'den (Sami Järvi) modellendi.[2] Lake ayrıca dijital çizgi roman tarzı ara sahnelerde de oynadı.[3] Lake, serinin ikinci oyunu Max Payne 2: The Fall of Max Payne'de Max Payne rolünü oynamayı reddetti. Bunun üzerine çok daha büyük bir bütçeye sahip olan geliştiriciler, profesyonel dizi ve film oyuncularını işe almaya karar vererek Timothy Gibbs'i Max için yeni model olarak seçtiler.[3]

Karakteri canlandıranlar değişse de her iki oyunda da Max'i James McCaffrey seslendirdi.[3] McCaffrey bu rol hakkında: "Swift Justice adlı bir dizide çalışmıştım ve bu rol ile ikisi arasında bazı aile trajedileri yaşamış olmaları ve intikam kavramına aşina olmaları arasında bazı benzerlikler vardı; fakat Max'in dayandığı spesifik bir karakter yoktu." dedi.[4] Üçüncü oyunun geliştiricisi ve yayıncısı Rockstar Games, üçüncü oyun öncesindeki bir açıklamasında Max'in seslendirmesini yapması için daha yaşlı birisini kullanacaklarını duyurdu;[5] ancak sonunda McCaffrey Max Payne 3'te yeniden Max rolünde yer aldı ve oyun için hareket yakalama çalışmalarına başladı.[4] McCaffrey hareket yakalama yönteminin kullanılmasının, "diyaloglar ile sahnelerin birbiriyle bağlanmasına yardımcı olduğunu" söyledi ve bu işte rol almayı "Avatar'da rol almaya" benzetti.[4] Üçüncü oyunda karakter daha yaşlı, kel ve sakallı olarak modellendi; bu değişiklik çoğunlukla olumsuz tepkiler aldı.[6] Rockstar Games gelen tepkiler üzerine oyunda bazı değişiklikler yaptı; Max'in görünümünü oyunun çeşitli safhalarında değiştirdi ve flashback sahnelerde karakterin New Jersey'deki zamanlarındaki "klasik" haline yer verdi.[7] Rockstar'dan Sam Houser, "Max'in bu hali, onu daha önce hiç görmediğimiz şekilde biraz yaşlanmış, hayattan bezmiş ve umursamaz biri haline geldi." dedi.[8] McCaffrey, üçüncü oyundaki Max karakterini Charles Bronson'un Death Wish filmindeki karakteri Paul Kersey ile kıyasladı.[4]

Özellikleri

Max Payne, birçok klasik kara filmde de görülen günah keçisi pozisyonuna düşen, fatalist şartlar altında suç işlemeye başlayan bir karakterdir.[3] Max kendisiyle ilgili "Ben onlardan biri değildim, kahraman değildim." diyerek bir antikahraman olduğunu belirtmektedir. İçsel monologlarında çevresindekiler hakkında karmaşık bir şekilde kullandığı metaforlar ve kelime oyunları yer alır; bu monologlar çoğu zaman konuştuğu diğer karakterlere verdiği cevaplarla çelişmektedir.[1] Aşırı derecede içe kapanıktır; duyguları, yaptıkları ve maruz kaldığı durumlar kendi kendine yaptığı konuşmalarda genellikle dramatik ve aşırı küçümseyici alaylarla anlatılır.[3][9] Ayrıca oyunlarda Max'in gerçeği muhakeme yetisinin şüpheli olduğu ima edilmektedir.[10]

İlk oyunun başlangıcında güler yüzlü, neşeli, dışa dönük ve mutlu bir evliliğe sahip biri olarak görülür. Fakat ailesi öldürüldükten sonra hayatının anlamını kaybeder, hayatta tek başına kalmış ve tek amacı olan intikam için hareket eden birine dönüşür.[11] Bununla birlikte duygusuz bir karakter değildir; Max'in Mona Sax ve Vladimir Lem ile tanışıp yakınlaşması bu durumunu kanıtlar. Max hayatının bir anda yok olduğu düşünmektedir ve oyun boyu sağ kalma suçluluğu ve kendine zarar verici davranış belirtileri gösterir.[3] İkinci oyunun sonunda huzur bulmuş ve kendiyle barışık gibi görünür: "Karımla ilgili bir rüya gördüm. Ölmüştü. Ama iyiydi."[12] Ancak Max Payne 3'de durum böyle değildir; açılış sahnesinde Max sarhoş bir halde öfkeyle ailesinin yer aldığı fotoğraf çerçevesini alıp duvara fırlatır; bu eylemden pişmanlık duyar ve resmi alır.[13]

Rockstar Games başkan yardımcısı Dan Houser, üçüncü oyundaki Max Payne'i "Sarhoş, asık suratlı, yalnız bir eski polis olarak huzur bulmaya çalışan" biri olarak tanımlamaktadır. Ayrıca karakter hakkında "...neyin doğru veya yanlış olduğuna dair fikir bile üretmeyen, hayatını öldürmeye adamış bir adam. Max, düşünerek hareket eden biri olmak istiyor ama düşünmeden harekete geçmekte daha iyi. Düşündüğünde ya kafasını bulandırıyor ya da hata yapıyor. Hemen harekete geçtiğinde ise zeki, neredeyse süper-insana dönüşüyor. Karakteri böyle, bu ikilik onun hayatının bir gerçeği ve oyunun temel taşı. Duygusal olarak bazı şeyleri atlatamıyor gibi görünüyor ancak fiziksel olarak acımasız." ifadelerini kullandı.[14] Max'in kendisi hakkında “Ben hata yapmıyorum. Yaptım. Ben kötü bir şakayım.” yorumu eksikliklerinin ve hatalarının farkında olduğunu gösterir.[15] Max Payne 3'te aşırı şiddet gösteren ama önceki oyunlara göre daha merhametli bir karakterdir.[16]

Görünüm

Video oyunundaki görünümü

Lake'in ilk oyunda ara sahnelerde giydiği kostüm Londra Bilim Müzesi'ndeki Game On sergisinde yer aldı.

1998 ve 2001 yılları arasındaki üç yıllık süreyi kapsayan orijinal oyunda Max Payne, (James McCaffrey tarafından seslendirildi) eşi Michelle ve altı aylık kızı Rose vahşice katledilmiş eski bir New York Şehri Polis Teşkilatı (NYPD) cinayet dedektifidir. Max'in ailesi, Valkyr olarak bilinen yeni bir uyuşturucunun araştırılmasıyla bağlantılı kişiler tarafından evlerinde öldürülür. Bu olaydan sonra Max, Drug Enforcement Administration'na (DEA) gizli ajan olarak katılır ve mafyaya sızar. Max'in kimliği NYPD ve DEA'deki partneri Alex Balder'in öldürülmesiyle açığa çıkar ve Balder cinayeti üzerine yıkılır. Max suçla ilgili kişisel savaşını sürdürürken mafya ve polisin peşine düştüğü bir kaçak haline gelir. Sonunda, tüm bu olayların ardındaki güçlü bir komployu öğrenir ve intikamını alır.[3][16]

Max, Valkyr davasını çözdükten ve ailesinin intikamını aldıktan sonra sabıka kaydı Inner Circle adındaki gizli cemiyet tarafından temizlenir ve NYPD'ye geri döner. 2003'te çıkan oyunda Max, Cleaners adı altında gizemli bir profesyonel katil grubu tarafından düzenlenen cinayetleri araştırmaya başlar. Gizli cemiyetin gizemlerini çözmek için cinayet zanlısı Mona Sax ile tekrar bir araya gelir; ancak NYPD'nin başlattığı soruşturma Mona'nın ölümüne yol açar.[3][16]

İkinci oyunun olaylarını takiben serinin üçüncü oyununda Max polislikten kovulur, ağrı kesici ve alkole bağımlı biri haline gelir. Bir çeteyle katliam boyutuna gelen çatışmasından sonra, New York'tan Brezilya'nın São Paulo eyaletine taşınır. Burada polislik eğitimlerinden tanıdığı Raul Passos ile birlikte zengin bir iş adamı olan Rodrigo Branco'nun güvenliğinden sorumlu olarak çalışmaya başlar.[3] Rodrigo'nun karısı kaçırıldıktan sonra Max ve Raul, yerel sokak çeteleri, sağcı paramiliter paralı askerler ve Brezilya özel polis gücü ile hareket eden insan organı ticareti yapan bir örgütü keşfederek yok eder.[16]

Filmde görünümü

Max Payne'i filmde canlandıran Mark Wahlberg, filmin galasında.

Serinin ilk oyununun senaryosuna dayanan film uyarlamasında Mark Wahlberg tarafından canlandırılan Max Payne, ailesini öldürenlerden intikam almak isteyen bir NYPD polisidir.[1] Wahlberg, Beau Thorne'un yazdığı film senaryosunu ilk okuduğunda "harika" olduğunu söyledi ancak bir video oyundan uyarlanan bir film olduğunu öğrendikten sonra çekimser kaldığını belirtti.[17][18] Çekimlerden sonra oynadığı rol hakkında konuşan Wahlberg şunları söyledi: "Muhtemelen oynadığım stresli ama aynı zamanda en katmanlı rollerden biri. Tehlikeli bir işte çalışan, güzel bir ailesi olan çok mutlu bir adam. Ama hayatındaki güzellikler elinden alınıyor. Öfkeli bir hale bürünerek her şeyi duygularının yönlendirmesine izin veriyor."[19] 3D Realms'dan Scott Miller, Max Payne'in filmde kötü bir şekilde tasvir edildiğini ve oyunun standartlarının altında kaldığını söyledi.[20][21]

Diğer görünümleri

Rockstar Games'in Marvel Comics ile ortak çalışması sonucu yayınlanan üç sayılık Max Payne 3 dijital çizgi romanı, Max'in ilk yıllarını ve üçüncü oyundan önceki olayları anlatmaktadır. Çizgi romanda Max, Helen ve Jack Payne'in oğlu olarak dünyaya geldi. Babası travma sonrası stres bozukluğu yaşayan bir Vietnam gazisiydi, eşini aldatmakta ve bazen de dövmekteydi.[22] Max çocukluğunda anne tarafından dedesinden önemli ölçüde etkilenmişti, üniversite profesörü olan dedesi Max'e antik mitolojiyle ilgili hikâyeler anlatırdı. Annesi Helen 1976'da muhtemelen alkolizm nedeniyle; babası Jack ise ondan üç yıl sonra öldü.[22] Max, New York Polis Akademisi'nden sınıfının en iyi öğrencisi olarak mezun oldu.[22] Birkaç yıl sonra, gelecekteki karısı Michelle ile onu iki soyguncudan kurtardığı sırada tanıştı. Altı ay sonra evlendiler ve kızları Rose 4 Şubat 1998'de doğdu.[22]

Rockstar 2012'de Xbox Live Marketplace'de Xbox Live Avatar için Max Payne'in orijinal oyunundaki kıyafetlerini birkaç set olarak yayınladı.[23] TriForce Mart 2012'de oyun için Max Payne 3 Special Edition adıyla, içerisinde 25 cm yükseklikte bir Max Payne heykelinin de olduğu özel bir sürüm piyasa çıkardı.[24] Remedy Entertainment oyunu Alan Wake'teki sürpriz yumurtaya göre Max, ikinci oyundaki olaylardan 13 yıl sonra yani 2016'da ölmüştür.[2] Ancak serinin hakları 2012'den beri Rockstar Games'te olduğu için oyun evrenine göre bu bilgi geçersizdir.[25] Bir diğer sürpriz yumurta ise Rockstar'ın 2013'te piyasaya çıkardığı Grand Theft Auto V'tedir. Michael karakterinin görünümü eğer istenirse Max'in Max Payne 3'deki haline benzetebilmektedir.[25]

Tepkiler

Max Payne’in tüm acılarını bir kayanın içine damıtmaya kalksak, 500 karatlık bir elmas olurdu. Max'in zevkleri yoktur, bu yüzden içgüdüsel öfkesini, adalet duygusunu beslemek için kullanır ve öfkesini mermiyle ifade eder. Harry Callahan onu görseydi, onunla gurur duyardı.[26]

—Matt Bertz, Game Informer, 2010

Max Payne, 2001 yılında Eurogamer tarafından yılın en iyi oyun karakteri seçildi.[27] 2008 yılında, PC Zone tarafından bilgisayar oyunlarındaki en iyi yedinci karakter seçildi ve "Bir kara film klişesi olabilir ancak Max Payne, mükemmel diyalogları ve buna uygun pürüzsüz bir seslendirmeyle oyunlarda göreceli olarak benzersiz bir örnek" yorumunu yaptı.[28] Max Payne, Game Informer dergi ekibi ve okuyucuları tarafından seçilen "2000'leri şekillendirenler" oyun karakterleri listesinde yer aldı.[26][29] 2011'de Guinness Rekorlar Kitabı tarafından tüm zamanların en iyi 42. video oyunu karakteri olarak seçildi.[30] 2012 yılında, GamesRadar+ Max'i "video oyunlarındaki en iyi 100 kahraman" listesinde 23. sıraya yerleştirerek, gezegendeki en kötü şansa sahip olmasına rağmen "akıl sağlığını sürdürmeyi ve galip gelmeyi başaran" bir karakter olarak tanımladı.[31]

Hevesli bir grup Fin bu benzersiz Amerikan modern aksiyon ve kara film karışımını yaratmayı iyi becerdi ama onlar bile Max'in kalıcı çekiciliğini hafife aldılar. Max sabrı çok zorlanmış; kaderine mahkum, sürekli savaşan bir antikahraman. İhanete uğrayan ama yılmayan yalnız bir polis, her zaman alaycı, hiçbir zaman mızmızlanmaz. Max'in bitmeyen mücadelesi ebediymiş gibi hissettiriyor.[3]

—Rus McLaughlin, The Escapist, 2012

Gulf News, 2011'in en iyi video oyunu karakterleri listesinde Max'i ikinci sıraya ekleyerek "Saçmalığa yer vermeyen, tavizsiz tutumu ona büyük bir hayran kitlesi kazandırdı" görüşüne yer verdi.[32] Aynı yıl 360 dergisi, karakter adını Xbox 360'taki "en erkeksi" karakter isimleri listesinde beşinci sıraya yerleştirdi.[33] IGN 2012'de "A History of Badasses" adlı makalesinde Max'i konu aldı;[34] o yılın "en kötü şöhretli" antikahramanı olarak seçti[35] ve "video oyunlarının en sorunlu karakterlerinden biri" olarak nitelendirdi.[36] Aynı yıl GamesRadar, Max'i "oyunlardaki en şanssız 13 herif" listesine dahil etti; "başı Max Payne'den daha çok derde giren başka bir kahraman düşünmenin zor olduğunu" ve "bir oyunda geçen en karikatürize iç monologlara sahip kişi" olduğunu belirtti.[37] 2013 yılında, Complex dergisi Max'e tüm zamanların "en belalı" video oyunu karakterleri listesinde 42. sırada yer verdi.[38]

Max'in Mona Sax ile olan ilişkisi, 2011 yılında GamesRadar tarafından "felaket getiren aşklardan" biri olarak gösterildi.[39] Max ve Mona arasındaki seks sahnesi Games.net tarafından, "video oyunlarındaki çoğu seks sahnesinin sergilediği zevksizlikten yoksun olduğu düşünüldüğünde, bir video oyununa en uygun olan sahnelerden biri" olarak tanımlandı.[40]

Complex 2013'te "kaba ve sert, kurnaz NYC polisi görüntüsüyle müthiş uyumlu" olduğunu belirterek video oyunlarındaki stil ikonu "geleneksel" karakterler listesinde ikinci sıraya koydu.[41] Max Payne 3 'ün yapım aşamasında karakterin orijinal görüntüsünün değiştirilmesi, hayran kitlesi ve medya tarafından ağır eleştiriler aldı;[42][43][44][45] UGO "onun çekici, kara film görüntüsünün fakir, pis bir adam haline getirilerek bozulduğu" yazdı ve "Max'in yeni tarzından sorumlu oldukları" için Obadiah Stane, Bam Bam Bigelow, John McClan ve Kerry King'i suçladı.[46] The Guardian'dan Keith Stuart, "sinematik bölümlerdeki paytak, ayak sürüyen Max'le oyunda kontrol edilen atletik psikopat Max'in birbirinden kopuk olduğunu" düşünmesine rağmen üçüncü oyunla birlikte Rockstar'ın "eski polis anti-kahramanı inanılır bir karaktere dönüştürmeyi başardığını" yazdı.[47]

Kaynakça

  1. ^ a b c d "Character Study: Max Payne". UGO Networks. 3 Aralık 2013 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 2 Ocak 2015. 
  2. ^ a b c d "10 Things You Didn't Know About...Max Payne". X-360. 20 Temmuz 2010. 6 Ocak 2013 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 2 Ocak 2015. 
  3. ^ a b c d e f g h i j k l McLaughlin, Rus (12 Mayıs 2012). "The History of Max Payne". The Escapist. 2 Ocak 2013 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 19 Ocak 2015. 
  4. ^ a b c d Gaskill, Jake (19 Nisan 2002). "Max Payne 3's James McCaffrey on "Wild Experience" of Resurrecting an Icon". G4. 10 Nisan 2013 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 19 Ocak 2015. 
  5. ^ Gilbert, Ben (15 Haziran 2009). "Max Payne 3 gets different, older voice actor". Engadget. 22 Şubat 2017 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 2 Ocak 2015. 
  6. ^ "Max Payne 3 as seen in Edge Magazine". The Game Fanatics. 4 Nisan 2011. 13 Eylül 2011 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 2 Ocak 2015. 
  7. ^ Richardson, Ben (17 Kasım 2011). "Dissecting the Max Payne 3 Technology & Design Trailer". GameFront. 4 Eylül 2012 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 2 Ocak 2015. 
  8. ^ "Max Payne 3 Announced!". RockstarWatch. 23 Mart 2009. 9 Eylül 2012 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 2 Ocak 2015. 
  9. ^ Örneğin, mermi zamanı yetenekleri ile ilgili olarak Max şöyle diyor: "Einstein haklıydı. Zaman gözlemciye göre değişkendir. Bir silahın namlusuna baktığınızda zaman yavaşlar. Tüm hayatın bir anda gözlerinin önünde belirir. Büyük acılar ve yara izlerin sayesinde. Onunla kal ve o an tüm bir hayatı yaşayabilirsin." (Max Payne 2)
  10. ^ Hornshaw, Phil (17 Kasım 2011). "Is Max Payne Crazy? Observations from Two Classic Games". GameFront. 24 Ocak 2013 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 2 Ocak 2015. 
  11. ^ "The Making of Max Payne". Edge. 2 Kasım 2008. 26 Nisan 2012 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 2 Ocak 2015. 
  12. ^ Engen, Josh (15 Mayıs 2010). "Max Payne 3 Review for Xbox 360". Cheat Code Central. 7 Nisan 2013 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 2 Ocak 2015. 
  13. ^ Rockstar Studios (15 Mayıs 2012). Max Payne 3. PlayStation 3. Sahne: Açılış ara sahnesi. 
  14. ^ Crecente, Brian (30 Nisan 2012). "'Max Payne 3' is a character study shaped by addiction and violence". Polygon. 31 Ocak 2013 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 2 Ocak 2015. 
  15. ^ Breeden II, John (2012). "Review: Max Payne 3 (Rockstar Games)". Game Industry News. 30 Ekim 2013 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 2 Ocak 2015. 
  16. ^ a b c d Wiebe, Phil (13 Mart 2013). "Max Payne and Sympathy for the Heartless". Push Select. 1 Şubat 2014 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 2 Ocak 2015. 
  17. ^ Cortez, Carl (25 Temmuz 2008). "Day 1 - Comic-Con - July 24, 2008: Mark Wahlberg has no aversion to 'Payne'". iFMagazine. 22 Ağustos 2008 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 2 Ocak 2015. 
  18. ^ "Max Payne Comic Con Interview". CraveOnline. 1 Ağustos 2008. 24 Temmuz 2012 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 2 Ocak 2015. 
  19. ^ Adler, Shawn (17 Haziran 2008). "Mark Wahlberg Calls Max Payne The Most Complex Character He's Ever Played". MTV. 22 Şubat 2017 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 22 Şubat 2017. 
  20. ^ Pigna, Kris (21 Ağustos 2008). "Producer of Max Payne Game Not a Fan of Max Payne Movie". 1UP.com. 3 Aralık 2013 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 2 Ocak 2015. 
  21. ^ Kris Graft (20 Ekim 2008). "3D Realms "Bewildered" by Max Payne Flick". Edge. 2 Ocak 2015 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 2 Ocak 2015. 
  22. ^ a b c d "Original Comic Book Series". Rockstar Games. 11 Nisan 2016 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 2 Ocak 2015. 
  23. ^ "Avatar Marketplace". Xbox Live Arcade. 10 Temmuz 2012 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 2 Ocak 2015. 
  24. ^ Dutton, Fred (21 Kasım 2011). "Max Payne 3 special edition detailed • News •". Eurogamer. 31 Temmuz 2012 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 2 Ocak 2015. 
  25. ^ a b "29 Awesome GTA 5 Easter Eggs". IGN. 23 Şubat 2017 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 2 Ocak 2015. 
  26. ^ a b Bertz, Matt (19 Kasım 2010). "The Snubbed List". Game Informer. 29 Haziran 2013 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 2 Ocak 2015. 
  27. ^ "Max Payne Game Awards". 3D Realms. 10 Kasım 2014 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 2 Ocak 2015. 
  28. ^ "PC Gaming's Best, And Worst, Characters". Computer and Video Games. 23 Şubat 2008. 28 Temmuz 2012 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 2 Ocak 2015. 
  29. ^ Bryan Vore (3 Aralık 2010). "Readers' Top 30 Characters Results Revealed". Game Informer. 30 Temmuz 2012 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 2 Ocak 2015. 
  30. ^ "Guinness Names The Top 50 Video Game Characters Of All Time". Brutal Gamer. 17 Şubat 2011. 7 Temmuz 2012 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 2 Ocak 2015. 
  31. ^ "100 best heroes in video games". GamesRadar. 19 Ekim 2012. 5 Aralık 2012 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 2 Ocak 2014. 
  32. ^ "The top ten video game characters". Gulf News. 7 Temmuz 2011. 13 Temmuz 2012 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 2 Ocak 2015. 
  33. ^ Howdle, Dan. "The Top 10 Manliest Character Names". 360 dergisi. 14 Mart 2012 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 2 Ocak 2015. 
  34. ^ Dyer, Mitch (24 Şubat 2012). "A History of Baddasses". IGN. 2 Ocak 2015 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 2 Ocak 2015. 
  35. ^ "Gaming's Most Notorious Anti-Heroe". IGN. 5 Mart 2012. 2 Ocak 2015 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 2 Ocak 2015. 
  36. ^ Krupa, Daniel (14 Mayıs 2013). "Max Payne 3 Review". IGN. 21 Aralık 2013 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 2 Ocak 2015. 
  37. ^ Reparaz, Mikel (13 Nisan 2012). "The 13 unluckiest bastards in gaming". GamesRadar. 24 Ocak 2013 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 2 Ocak 2015. 
  38. ^ Avellan, Drea (2 Şubat 2013). "The 50 Most Badass Video Game Characters Of All Time". Complex. 2 Ocak 2015 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 2 Ocak 2015. 
  39. ^ Meikleham, Dave (18 Şubat 2011). "The Top 7… disastrous game romance". GamesRadar. 24 Ocak 2013 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 2 Ocak 2015. 
  40. ^ Cook, Chris. "Pants Optional: Top Sexy Gaming Moments (page 2)". Games.net. 14 Mart 2007 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 2 Ocak 2015. 
  41. ^ Welch, Hanuman (24 Mayıs 2013). "12 Old School Video Game Characters Who Were Style Icons". Complex. 2 Ocak 2015 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 2 Ocak 2015. 
  42. ^ Grant, Christopher (9 Haziran 2009). "Whoa! Max Payne is a total slob". Engadget. 22 Şubat 2017 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 2 Ocak 2015. 
  43. ^ "Whatever happened to Max Payne?". Den of Geek. 30 Mart 2011. 21 Ocak 2013 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 2 Ocak 2015. 
  44. ^ Jon Wilcox (9 Nisan 2011). "Critical Hit: Payne Killers". bit-tech. 28 Temmuz 2012 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 2 Ocak 2015. 
  45. ^ Tyler Wilde, GamesRadar US. "New Max Payne 3 screenshots feature Payne before and after hair". GamesRadar. 23 Ocak 2013 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 2 Ocak 2015. 
  46. ^ "Max Payne 3: Origins of a Bald Man". UGO Networks. 29 Haziran 2009. 3 Aralık 2013 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 2 Ocak 2015. 
  47. ^ Stuart, Keith (19 Mayıs 2012). "Max Payne 3 and the problem of narrative dissonance". The Guardian. 2 Ocak 2015 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 2 Ocak 2015. 

İlgili Araştırma Makaleleri

<i>Max Payne 2: The Fall of Max Payne</i> 2003 video oyunu

Max Payne 2: The Fall of Max Payne, 1 Haziran 2002 tarihinde duyuruldu. Finlandiyalı Remedy Entertainment tarafından Windows, Xbox ve PlayStation 2 sistemleri için üretilmiş bir üçüncü şahıs nişancı oyunudur. Max Payne serinin ikinci oyununda da New York'taki macerasına kaldığı yerden devam eder. Serinin ikinci oyunu da tıpkı ilk oyunda olduğu gibi farklılığını bullet-time türü sinemasal efektlerden ve konuları bağlamaya yardımcı grafik romanları kullanmasından almaktadır. The Fall of Max Payne'in PC versiyonu için Rockstar Games tarafından Kuzey Amerika'da 22 Haziran 2003 tarihinde, Avrupa'da 24 Haziran tarihinde yayınlanmıştır.

<i>Max Payne</i> 2001 video oyunu

Max Payne, Finlandiyalı Remedy Entertainment tarafından geliştirilip, 3D Realms tarafından üretilmiş ve Gathering of Developers tarafından da yayınlanmış bir üçüncü şahıs nişancı oyundur. Oyun, 21 Mayıs 2001 tarihinde önce Windows için çıkarılmış ardından 22 Şubat 2002 tarihinde Rockstar Games tarafından Microsoft Xbox ve 21 Nisan 2002 tarihinde Sony PlayStation 2 versiyonları yayınlanmıştır. Ayrıca Macintosh platformu için 2002'nin Haziran'ında MacSoft tarafından Kuzey Amerika'da ve dünyanın geri kalanı için de Feral Interactive tarafından yayınlanmıştır. Şu anda Max Payne Mobile iPhone ve Android için de Rockstar Games tarafından yayınlanmıştır.

<i>Grand Theft Auto IV</i> Rockstar Gamesin 2008 yapımlı video oyunu

Grand Theft Auto IV, Rockstar North tarafından geliştirilen ve Rockstar Games tarafından yayınlanan 2008 yapımı bir aksiyon-macera oyunudur. Bu, 2004'teki Grand Theft Auto: San Andreas'tan sonra Grand Theft Auto serisi'nin altıncı ana girişi ve genel olarak on birinci bölümdür. New York'yi temel alan kurgusal Liberty City'de geçen tek oyunculu hikâye, Doğu Avrupalı savaş gazisi Niko Bellic'in ve onun yüksek profilli suçluların baskısı altındayken geçmişinden kaçma girişimlerini konu alıyor. Açık dünya tasarımı, oyuncuların üç ana adadan oluşan Liberty City'de ve New Jersey merkezli komşu eyalet Alderney'de özgürce dolaşmasına olanak tanıyor.

<span class="mw-page-title-main">Rockstar Games</span> video oyun yayıncısı

Rockstar Games, diğer bir adı Rockstar NYC olan, Take-Two Interactive'e bağlı uluslararası video oyun yapımcı firması. Firma ABD'nin New York şehrinde kurulmuştur. Başta Grand Theft Auto olmak üzere Max PayneL.A. NoireThe WarriorsBullyManhuntMidnight ClubState of Emergency ve  Red Dead gibi açık dünya ve serbest dolaşımlı oynanışı temel alan oyunlarıyla tanınmıştır.

Spike TV Video Oyun Ödülleri 2003 yılından 2013 yılları arasında her yıl düzenli olarak Spike TV tarafından düzenlenen video ve bilgisayar oyunları arasından çeşitli dallarda en iyilerin seçildiği bir ödül törenidir. 2013 yılı itibarıyla Spike TV on yıllık süren desteğini çekti ve ödülün adı The Game Awards olarak güncellendi.

<i>Max Payne 3</i> video oyunu

Max Payne 3, Microsoft Windows, Xbox 360 ve PlayStation 3 için 15 - 18 Mayıs 2012'de, PC versiyonu ise 1 Haziran 2012'de piyasaya sürülen Rockstar Vancouver tarafından geliştirilen ve Rockstar Games tarafından da yayımlanan Üçüncü şahıs nişancı türünde bir video oyunudur. Finlandiyalı oyun geliştiricisi Remedy Entertainment tarafından geliştirilmeyen ve senarist Sam Lake tarafından da yazılmayan serideki ilk oyundur.

Max Payne neo-noir üçüncü şahıs nişancı türünde bir video oyunu serisi. İlk iki oyunu Remedy Entertainment, üçüncü oyunu Rockstar Vancouver tarafından geliştirildi. Serinin adı, New York'ta polis memuruyken ailesi uyuşturucu satıcıları tarafından öldürüldükten sonra bir intikamcıya dönüşen Max Payne'den gelmektedir. Serinin ilk oyunu Max Payne Eylül 2000'de Microsoft Windows için ve Temmuz 2001'de Xbox, PlayStation 2 ve Haziran 2002'de Apple Macintosh için piyasaya sürülmüştür. Max Payne 2: The Fall of Max Payne başlıklı bir devam ise Haziran 2003'te piyasaya sürülmüştür. Max Payne 'in bir sürümü Şubat 2003'te Game Boy Advance için satışa sunulmuştur. 2008'de, Max Payne başlıklı özgün oyunun bir film uyarlaması satışa sunulmuştur. 2009'da, Rockstar Max Payne 3 'ün Rockstar Vancouver tarafından geliştirildiğini ve PC, Xbox 360 ve PlayStation 3 için 2012 15-18 Mayısında çıkabileceğini duyurmuştur.

<span class="mw-page-title-main">Niko Bellic</span> GTA 4 ana karakteri

Niko Bellic, Rockstar Games'in Grand Theft Auto serisinin altıncı ana oyunu olan Rockstar North'un 2008 video oyunu Grand Theft Auto IV'ün kurgusal bir karakteri ve oynanabilir kahramanıdır. Ayrıca oyunun bölümsel içeriği The Lost and Damned ve The Ballad of Gay Tony'de de oynanamaz olarak yer aldı. Her ikisi de 2009'da yayınlandı. Michael Hollick, karakterin sesini ve hareket yakalamasını sağladı.

<i>Red Dead Redemption</i> 2010 video oyunu

Red Dead Redemption, Rockstar San Diego ile Rockstar North tarafından geliştirilip, Rockstar Games tarafından yayımlanan, üçüncü şahıs nişancı persfektifine sahip, açık uçlu aksiyon-macera türündeki Western video oyunu. Xbox 360 ve PlayStation 3 platformları için Kuzey Amerika'da 18 Mayıs 2010'da, geri kalan bölgelerde ise 21 Mayıs 2010'da yayımlandı. 2004'te piyasaya sürülen Red Dead Revolver'ın konu bakımından olmasa da isim olarak devamı niteliğindedir.

<span class="mw-page-title-main">Remedy Entertainment</span> fin video oyunu geliştiricisi

Remedy Entertainment, 1995 yılında Finlandiya'nın Espoo şehrinde kurulmuş olan Finlandiyalı bir bilgisayar oyunu geliştiricisidir. Şirket en çok Max Payne video oyunları serisi ile tanınmaktadır.

<i>Grand Theft Auto V</i> Rockstar Games tarafından yayımlanan 2013 yılı yapımlı video oyunu

Grand Theft Auto V, Rockstar North tarafından geliştirilen ve Rockstar Games tarafından yayımlanan 2013 tarihli açık uçlu aksiyon-macera tarzı bir video oyunudur. Grand Theft Auto serisinin yedinci ana oyunu olan GTA V, Güney Kaliforniya'ya dayanılarak tasarlanmış olan kurgusal San Andreas eyaletinde geçmektedir ve tek oyunculu hikâyesi, üç ana karakterin -eski banka soyguncusu Michael De Santa, sokak çetesi üyesi Franklin Clinton ve uyuşturucu satıcısı Trevor Philips- yozlaşmış bir devlet kurumuyla güçlü suçluların baskısı altındayken soygun yapma girişimlerini konu almaktadır. Modellenen açık dünya, oyuncuların San Andreas'ın açık kırsalında ve Los Angeles'a dayanılarak tasarlanmış şehir merkezinde serbestçe dolaşmasına olanak tanımaktadır.

<span class="mw-page-title-main">Rockstar Leeds</span>

Rockstar Leeds, bir İngiliz video oyun geliştiricisi. DUB Edition ve Grand Theft Auto Stories serisi için: Leeds, Batı Yorkshire taşıyan şehir merkezli, Rockstar Leeds öncelikle Game Boy Color (GBC) ve Game Boy Advance (GBA) yanı sıra, Midnight Club 3 el oyun yayımladı. Gordon Hall (Başkan), Jason McGann Dave Box, Ian Bowden ve Justin Johnson tarafından 1997 yılında kurulmuştur. Şirket, 75 oyun tasarımcısı ve oyun programcısından oluşur. 2004 yılı Nisan ayında şirket Rockstar Games tarafından satın alındı ve Rockstar Leeds olarak değiştirildi. Grand Theft Auto: Liberty City Stories'in yayımlanmasından sonra 2005 sonlarında, stüdyo City West ofis park etmek için taşındı.

<span class="mw-page-title-main">Sam Lake</span>

Sami Järvi bilinen ismiyle Sam Lake Fin yazardır. En ünlü çalışması Max Payne video oyun serisidir. Lake, Max Payne'in arkasındaki şirket olan Remedy Entertainment'in kurucusu Petri Järvilehto ile iyi arkadaştı. Järvilehto'nun Remedy'nin ilk oyunlarından biri olan Death Rally için senaryoya ihtiyacı vardı ve Lake'i senaryo yazması için çağırdı.

<i>Grand Theft Auto V</i> karakterleri listesi Vikimedya liste maddesi

Grand Theft Auto V kısaca GTA V, 17 Eylül 2013 tarihinde piyasaya çıkan açık uçlu aksiyon-macera tarzı video oyunudur. Rockstar North tarafından geliştirilen oyun, Rockstar Games tarafından yayımlanan Grand Theft Auto video oyunu serisinin on birincisidir. Önceki serilerde olduğu gibi oyunda birçok küçük yardımcı karakter yer almaktadır.

<span class="mw-page-title-main">Rockstar Vancouver</span>

Rockstar Vancouver, Rockstar Games'in bazı oyunlarının senaryolarını ve oynanışlarını kuran ve düzenleyen bir Rockstar şirketidir. Özellikle Max Payne 3 oyununun geliştirilmesinin Rockstar Games tarafından Rockstar Vancouver'a devredilmesiyle adı duyulmuştur. 2012'de kapanmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Rockstar Games oyunları listesi</span> Vikimedya liste maddesi

Rockstar Games 1998 yılında Take-Two Interactive'in alt şirketi olarak kurulmuş bir video oyunu yayımcısıdır. En tanınan oyun serisi Grand Theft Auto'dur. Red Dead, Max Payne, LA Noire ve Bully diğer ünlü oyunlarıdır. Ayrıca Manhunt ve Midnight Club serilerinin de yapımcısıdır.

<span class="mw-page-title-main">James McCaffrey</span> Amerikalı sinema oyuncusu (1958 – 2023)

James McCaffrey, İrlandalı-Amerikalı oyuncudur.

<span class="mw-page-title-main">Dan Houser</span> ingiliz oyun yazarı

Daniel Houser, İngiliz oyun yapımcısı, yazarı ve seslendirme sanatçısı. Grand Theft Auto'nun yazarıdır. 2020 yılında çalıştığı şirket olan Rockstar Games'den ayrıldığını açıklamıştır.

<span class="mw-page-title-main">Mona Sax</span> kurgusal karakter

Mona Sax Max Payne serisi'ndeki femme fatale kurgusal karakterdir. Mona, serinin ana karakteri Max Payne ile tehlikeli bir ilişki içinde olan polislerin peşinde olduğu kiralık katildir. Karakter Kathy Tong tarafından canlandırıldı ve video oyunlarında Julia Murney ve Wendy Hoopes tarafından seslendirildi. Film uyarlamasında ise Mila Kunis tarafından canlandırıldı.

<span class="mw-page-title-main">Rockstar London</span> İngiliz video oyunu geliştiricisi

Rockstar London Limited, bir İngiliz video oyunu geliştiricisi ve Londra merkezli bir Rockstar Games stüdyosudur. Şirket, Kasım 2005'te Rockstar Games'in King's Road'daki Avrupa yayıncılık ofislerinde Mark Washbrook tarafından kuruldu. Stüdyonun ilk oyunu, önceki geliştirici Rockstar Vienna'nın Mayıs 2006'da kapatılmasından sonra Manhunt 2 oldu. Daha sonra Midnight Club: Los Angeles'ın PlayStation Portable uyarlaması olan Midnight Club: LA Remix'i geliştirdi. Washbrook, Ocak 2011'de şirketten ayrıldı. 2012'de Rockstar London, Max Payne 3'ün geliştirilmesine yardımcı oldu.