İçeriğe atla

Mavi Melek (film, 1930)

Mavi Melek
Der blaue Engel
Filmin Almanya'da basılmış özgün bir afişi.
YönetmenJosef von Sternberg
YapımcıErich Pommer
SenaristHeinrich Mann
(ayrıca hikâye)
Carl Zuckmayer
Karl Vollmöller
Robert Liebmann
Josef von Sternberg
OyuncularEmil Jannings
Marlene Dietrich
Kurt Gerron
MüzikFriedrich Hollaender
DağıtıcıUFA
Paramount Pictures
Çıkış tarih(ler)i1 Nisan 1930 (Almanya)
5 Aralık 1930
(ABD)
Süre99 Dakika
DilAlmanca
İngilizce (iki dilde birden eşzamanlı olarak çekilmiştir)

Mavi Melek (Almanca: Der Blaue Engel) Josef von Sternberg tarafından yönetilmiş 1930 yapımı bir filmdir. Heinrich Mann'in Professor Unrat romanından beyaz perdeye uyarlanmıştır. Film ilk büyük Alman sesli filmidir ve aktris Marlene Dietrich'e dünya çapında bir ün sağlamıştır.[1] Ayrıca, imza şarkısı Friedrich Hollaender ve Robert Liebmann'ın "Falling in Love Again (Can't Help It)" şarkısını da tanıttı. Alman sinemasının bir klasiği olarak kabul edilir.

"Mavi Melek" eşzamanlı olarak hem Almanca hem de İngilizce olarak çekilmiştir ancak ikinci versiyonun yıllarca kayıp olduğu düşünülüyordu. Almanca versiyonun "açıkça üstün" olduğu kabul edilir;[2] daha uzundur ve İngilizce telaffuzlarıyla mücadele eden aktörler tarafından gölgelenmez.[3] Film aynı zamanda Emil Jannings'in oynadığı son İngilizce film olmuştur.[4]

Mavi Melek, saygın bir profesörün trajik bir şekilde bir kabare palyaçosuna dönüşmesini ve sonunda delirmesine kadar düşüşünü anlatır.

Oyuncu kadrosu

  • Emil Jannings - Prof. Immanuel Rath
  • Marlene Dietrich - Lola Lola
  • Kurt Gerron - Kiepert (sihirbaz)
  • Rosa Valetti - Guste (sihirbaz'ın karısı)
  • Hans Albers -Mazeppa (adeleli adam)
  • Reinhold Bernt - Palyaço
  • Eduard von Winterstein - Okul müdürü
  • Hans Roth - Okulun hizmetlisi
  • Rolf Müller - Öğrenci Angst
  • Roland Varno - Öğrenci Lohmann
  • Carl Balhaus - Öğrenci Ertzum
  • Robert Klein-Lörk - Öğrenci Goldstaub
  • Charles Puffy - Hancı
  • Wilhelm Diegelmann - Kaptan
  • Gerhard Bienert - Polis
  • Ilse Fürstenberg - Rath'in hizmetçisi
  • Die Weintraub Senkopatörleri - Orkestra
  • Friedrich Hollaender - Piyanist
  • Wolfgang Staudte - Öğrenci

Yapım

Oyuncu seçimi Lola Lola

Şarkıcı Lucie Mannheim, başrol oyuncusu Emil Jannings'in desteğiyle Lola rolü için UFA yapımcısı Erich Pommer tarafından tercih edildi. ancak yönetmen Josef von Sternberg, büyük bir prodüksiyon için yeterince çekici olmadığı için onu veto etti. Sternberg ayrıca yazar Mann'ın aktris-kız arkadaşı Trude Hesterberg'i de geri çevirdi. Sternberg tarafından ciddi olarak düşünülen Brigitte Helm ise rol için uygun değildi. Sternberg ve Pommer, 25.000 Reichsmark karşılığında sahne ve sinema oyuncusu Käthe Haack'e karar verdi.[5]

Biyografi yazarı Herman G. Weinberg, Sternberg'in anılarından (1966) alıntı yapıyor: Yönetmenin 29 yaşındaki Marie Magdalene "Marlene" Dietrich'e ilk bakışını oyun yazarı Georg Kaiser'in yapımcılığını üstlendiği Zwei Krawatten (İki Kravat) adlı bir müzik revüde yaptığını söyledi. Sternberg, Dietrich'i hemen "olabileceğini gördüğü kadın" haline getirmeye başladı.

Senaryo ve çekimler

Mann'ın öyküsü, Sternberg tarafından büyük ölçüde terk edildi (yazarın izniyle), yalnızca rastgele bir kabare şarkıcısına aşık olan son derece dürüst bir üniversite profesörü arasındaki ilişkiyi anlatan sahneler kaldı. Çekimler sırasında Sternberg, "senaryoya tamamen yeni bir boyut kazandıran" diyaloğu değiştirdi, sahneler ekledi ve oyuncu kadrosu karakterizasyonlarını değiştirdi.[6][7] Profesörün cinsel tutkudan kıskançlık öfkesine ve en sonunda delirmesi tamamen yönetmenin icadıydı.[8][9]

The Blue Angel, filmin karlılığını en üst düzeye çıkarmak için hem Almanca hem de İngilizce olarak çekildi ve her biri verimlilik için art arda çekildi. Çekimler, 4 Kasım 1929'dan 22 Ocak 1930'a kadar 11 hafta sürdü ve tahmini bütçesi 500.000$'dı.

Jannings, çekimler sırasında, hâlâ filmin itibarlı yıldızı olmasına rağmen (en yüksek maaşı almasına rağmen), Sternberg ile Dietrich arasındaki artan yakınlığı ve yönetmenin ona gösterdiği özeni görebiliyordu. Jannings bu durumu kıskandı, histeri yaptı ve prodüksiyonu bırakmakla tehdit etti. Mavi Melek, onun son büyük sinemasal filmi olacaktı; aynı zamanda UFA'nın son başarılı filmlerinden biriydi.[10][11]

Film tarihçisi Andrew Sarris bu çifte ironiyi şöyle yorumluyor:

"Mavi Melek'in nihai trajik ironisi, Sternberg'in tahmin edemeyeceği bir şekilde iki ucu keskindir. Gerçek hayatta Lola Lola'nın yükselişi ve Profesör Immanuel Rath'in düşüşü, gerçek hayatta Marlene Dietrich'in yükselişi ve Emil Jannings'in düşüşüyle paraleldir..."[8][12]

Temalar ve analiz

Görünürde saygın bir orta yaşlı akademisyenin genç ve güzel bir kabare şarkıcısı tarafından düşüşünün öyküsü olan Mavi Melek, Sternberg'in sinema tarihinin "en acımasız ve en az komik" filmidir.[13][14] Anlatının sertliği, "bohem kadın tarafından yozlaştırılan burjuva erkeğin önemsiz türünü aşar" ve Sternberg'in karakter gelişiminin karmaşıklığı, erkeklerini acımasızca boynuzlayan "eski baştan çıkarıcı kadın klişesini" reddeder.[15]

Kaynakça

  1. ^ Bordwell, David; Thompson, Kristin (2003) [1994]. "The Introduction of Sound". Film History: An Introduction (2. bas.). New York City: McGraw-Hill. s. 204. ISBN 978-0-07-115141-2. 
  2. ^ Maltin, Leonard (ed.) Leonard Maltin's 2005 Movie Guide Plume, 2005. p. 151. 978-0-452-28592-7
  3. ^ Travers, James. "Der Blaue Engel (1930)" 17 Kasım 2015 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi. Films de France (2005)
  4. ^ "Arşivlenmiş kopya". 18 Aralık 2009 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 19 Temmuz 2010. 
  5. ^ Baxter, 1971. p. 66
  6. ^ Baxter, 1971. p. 72
  7. ^ Weinberg, 1967. p. 50
  8. ^ a b Sarris, 1966. p. 25
  9. ^ Weinberg, 1967. P.50
  10. ^ Baxter, 1971. p. 74: The production "was complicated [by the Sternberg/Dietrich] romance...Jannings, as expected, had reacted with special bitterness to the affair, working actively to break down their rapport, throwing tantrums and threatening to walk out."
  11. ^ Baxter, 1971. p. 63, pp. 74–75: The Blue Angel "had no successors at UFA"
  12. ^ Sarris, 1998. p. 220
  13. ^ Sarris, 1998. pp. 219–220
  14. ^ Sarris, 1998. p. 121: "The Blue Angel (1930) [depicts] the downfall of a middle-aged bourgeois male through the machinations of a disreputable demi-mondaine..."
  15. ^ Sarris, 1998. pp. 220–221

Dış bağlantılar

İlgili Araştırma Makaleleri

<i>Femme fatale</i>

Femme fatale, cazibesiyle sevgililerini tuzağa düşüren ve genellikle onları tehlikeye atan, ölümcül tuzaklara sürükleyen, gizemli, güzel ve baştan çıkarıcı bir kadın tiplemesidir. Edebiyat ve sanatın bir arketipidir. Kurbanını büyüleme, baştan çıkarma ve hipnotize etme yeteneği, en eski hikâyelerde doğaüstü olarak görülüyordu; bu nedenle, femme fatale bugün hala genellikle bir büyücü, baştan çıkarıcı, cadıya benzer bir güce sahip, erkekler üzerinde güç sahibi olarak tanımlanmaktadır. Femme fatale'ler tipik olarak kötüdür ya da en azından ahlaki açıdan belirsizdir ve her zaman bir gizem ve tedirginlik duygusuyla ilişkilendirilir.

<span class="mw-page-title-main">Marlene Dietrich</span> Alman-Amerikan aktris ve şarkıcı

Maria Magdalena Dietrich, bilinen adıyla Marlene Dietrich, Alman asıllı Amerikalı sinema oyuncusu ve şarkıcıdır.

<span class="mw-page-title-main">Kara film</span>

Kara film, öncelikle, kahramanlarını çürümüş ve itici algılanabilecek bir dünyanın içine yerleştiren Hollywood suç filmlerini tanımlamak için kullanılan bir sinema terimidir. Hollywood'un klasik kara film dönemi, 1940'ların başından 1950'lerin sonuna kadar uzanır. Bu dönemin az ışıklı, siyah beyaz çekilmiş kara filmleri, Alman Dışavurumcu sinemasından etkilenmiştir. Diğer taraftan ilk örnek teşkil eden hikâyeler ve klasik kara filmlere yönelik tutum, Büyük Bunalım döneminde Amerika Birleşik Devletleri'nde ortaya çıkan suç filmlerinden doğmuştur.

Sessiz film, üzerine senkronize olarak kaydedilmiş diyalogları olmayan bir film türüdür. Sessiz film teknolojisi 1860 civarında icat edilmiş; fakat film makaralarının kolaylıkla imal edildiği 1880 - 1900 yıllarına kadar fazla kullanılmayan, sıra dışı bir yenilik olarak kalmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Josef von Sternberg</span> Avusturyalı-Amerikalı film yönetmeni (1894 – 1969)

Josef von Sternberg Avusturya asıllı Amerikalı film yönetmenidir.

Zeliha Berksoy, Türk tiyatro ve sinema oyuncusu, sanatçı.

<span class="mw-page-title-main">Heinrich Mann</span>

Luiz Heinrich Mann Alman yazardır. Eserlerinde toplumsal konuları ele almıştır. Özellikle 2. Wilhelm dönemindeki Alman toplumunun otoriter yapısını sert şekilde eleştirmesiyle tanınmıştır. Thomas Mann'ın ağabeyidir.

<span class="mw-page-title-main">Raoul Walsh</span> Amerikalı film yönetmeni ve sinema oyuncusu (1887 – 1980)

Raoul Walsh Amerikalı sinema yönetmeni, oyuncu, yapımcı ve senarist.

<i>Son Adam</i> (film, 1924) 1924 Almanya yapımı siyah beyaz dramatik film

Son Adam 1924 Almanya yapımı siyah beyaz dramatik filmdir. Özgün adı Der Letzte Mann olan bu sessiz film ABD'de The Last Laugh adıyla gösterime sunulmuştu.

<span class="mw-page-title-main">Emil Jannings</span> Alman Aktör

Emil Jannings, Alman sinema oyuncusu.

<span class="mw-page-title-main">Jean Gabin</span> Fransız oyuncu (1904-1976)

Jean Gabin,, Fransız sinema oyuncusu, Légion d'honneur nişanı sahibi savaş kahramanı.

<i>Lola</i> (film, 1981)

Lola, 1981 Batı Almanya yapımı dramatik filmdir. Film 1984 yılında Türkiye'de özgün adıyla ve Lola, Bir Alman Kadını alt başlığı ile VHS ve Betamax formatlarında video dükkânlarından dağıtılmıştı. Bu alt başlığın filmin Lola, une femme allemande olan Fransızca adından alındığı anlaşılmaktadır. Film 3 Şubat 2001'de Aksanat merkezinde özel bir seansta da gösterilmiştir.

<i>Shanghai Express</i>

Shanghai Express, 1932 ABD yapımı sinema filmi.

<i>Son Emir</i>

Son Emir Avusturya asıllı yönetmen Josef von Sternberg tarafından yönetilen, John F. Goodrich ve Herman J. Mankiewicz tarafından senaryosu yazılan 1928 yapımı sessiz film. Filmin hikâyesi Lajos Bíró'ya aittir. Başrol oyuncusu Emil Jannings hem bu film hem de -o dönem birden fazla filmdeki performanslara da ödül verilebilmekteydi- The Way of All Flesh filmindeki rolleriyle En İyi Erkek Oyuncu Akademi Ödülü'nü kazanan ilk kişi olmuştur.

<span class="mw-page-title-main">Shirley Booth</span> Amerikalı sinema oyuncusu (1898 – 1992)

Shirley Booth Amerikalı tiyatro, sinema, radyo ve televizyon oyuncusudur.

"Blue Velvet" 1950 yılında Bernie Wayne ve Lee Morris tarafından yazılmış ve bestelenmiş popüler bir şarkıdır. Orijinal 1951 versiyonunda Tony Bennett için en iyi 20 hit olan şarkı, o zamandan beri birçok kez yeniden kaydedildi ve Bobby Vinton tarafından 1963 versiyonu 1 numaraya ulaştı.

<span class="mw-page-title-main">Anna Q. Nilsson</span> İsveçli-Amerikalı sinema oyuncusu (1888 – 1974)

Anna Quirentia Nilsson, Amerikan sessiz filmlerinde başarıya ulaşan İsveçli-Amerikalı bir oyuncudur. İsveç doğumlu aktrisler Greta Garbo ve Ingrid Bergman'nın öncüsü olarak kabul edilir.

Mavi renk çeşitleri renk tonu, kroma veya açıklık veya bu niteliklerden iki veya üçünde farklılık gösterebilir. Değerdeki değişimlere renk tonları ve gölgeler de denir; renk tonu (tint) mavi veya beyazla karıştırılmış başka bir ton(İngilizce:hue), siyahla karıştırılmışına gölgedir. Bu çeşitli renklerin geniş bir seçimi aşağıda gösterilmiştir.

Der Herrscher, Veit Harlan tarafından yönetilen 1937 yapımı bir Alman drama filmidir. Gerhart Hauptmann'ın aynı adlı oyunundan uyarlanmıştır. Erwin Leiser, bunu Nazi Almanya'sının Führerprinzip'inin propaganda amaçlı bir gösterisi olarak adlandırıyor. Filmin setleri, sanat yönetmeni Robert Herlth tarafından tasarlandı. Konum çekimi, Napoli yakınlarındaki Oberhausen ve Pompeii civarında gerçekleşti. Prömiyeri Berlin'deki Ufa-Palast am Hayvanat Bahçesi'nde yapıldı.