İçeriğe atla

Mathematica

Wolfram Mathematica
Lojistik haritanın çatallanma diyagramının hesaplandığı Mathematica 8.0.0 (GNU/Linux) önyüzü
Geliştirici(ler)Wolfram Research
İlk yayınlanma23 Haziran 1988 (36 yıl önce) (1988-06-23)[1]
Programlama diliWolfram Language,[2] C/C++, Java[3]
PlatformWindows,[4] macOS, Linux (Raspbian için Raspberry Pi üzerinde ayrılmış destek içerir[5]), çevrimiçi servis. Tüm platformlar 64 bit uygulamaları destekler.[6] (list)
Erişilebilirlikİngilizce, Çince, Japonca
TürBilgisayar cebri, sayısal hesaplamalar, bilgi görselleştirme, istatistik, kullanıcı arayüzü oluşturma
LisansÖzel mülk
Resmî sitesiResmî site Vikiveri ögesini düzenle

Wolfram Mathematica, makine öğrenimi, istatistik, sembolik hesaplama, veri manipülasyonu, ağ analizi, zaman serisi analizine, NLP, optimizasyon, fonksiyonlar ve çeşitli veri türlerinin çizimi, algoritmaların uygulanması, kullanıcı arayüzülerin oluşturulması ve diğer programlama dilinde yazılmış programlarla arayüz oluşturmaya izin veren çeşitli teknik hesaplama alanları için yerleşik kütüphanelere sahip bir yazılım sistemidir. Stephen Wolfram tarafından tasarlanmış ve Champaign, Illinois'deki Wolfram Research tarafından geliştirilmiştir.[7][8] Wolfram Language, Mathematica'da kullanılan programlama dilidir.[9] Mathematica 1.0, 23 Haziran 1988'de Champaign, Illinois ve Santa Clara, Kaliforniya'da yayınlandı.[10][11][12]

Mathematica, "Kernel-front end" mantığında çalışır. Çizeysel arayüzlüdür ve denklem girmesi kolaydır. Matematiksel her türlü hesaplamalar yapan genel bir sistem olan mathematica sayısal işlemler yapan bir hesap makinesi gibi de algılanabilir. Bunun yanında sembolik hesaplamalar ve grafik nesneler ile de çalışır. Basic, Fortran, Pascal ve C programlama dilleriyle de temelde benzerlik taşımaktadır.[13][14][15]

Mathematica yoğun hesaplamalar gerektiren işlemler için zaman kayıbını ortadan kaldırmaktadır. Veri analizi, fonsiyonların grafiklerine dair animasyonlar, olasılık işlemlerindeki zenginlik, fizik, kimya, biyoloji ve mühendislikteki çeşitli uygulamalar, görüntü işleme vb. alanlarda Mathematica güçlü bir yazılımdır (Ufuktepe, Kutucu ve Bingül, 2008). Mathematica, yüksek boyutlarda veriyi şaşırtıcı bir şekilde hızlı ve kolay işleyebilen, laplas, fourier dönüşümlerini ve analizlerini yapabilen ve bunlar gibi çok çeşitli fonksiyonları kolayca gerçekleştirebilen hazır araçlara sahiptir. Nümerik özelliklerinin yanında, Mathematica cebrik işlemleri yapmayı kolaylaştıran geniş bir araç kutusuna güçlü bir sembolik işlem yapabilme yeteneğine sahiptir. Mathematica notebookları mühendislere hazırladıkları projeleri düzenli ve etkileyici bir formatta sunmaları için uygun yaratılmıştır. Mathematica notebookları, hazırlanan hesaplamaların, analizlerin, formüllerin ve çizilen grafiklerin otomatik olarak yerleştirildiği interaktif dokümanlardır. Hesaplamaları, analizleri yaptıktan, grafikleri çizdikten sonra, notebook'a kısaca açıklamalar, başlıklar ve görseller ekleyerek, çalışma dokümanları bir sunum haline getirilebilir. Sonuçta Mathematica her türlü hesaplama işlemine uygundur ve bu yüzden web ortamındaki işlemlere çok geniş açılımlar sağlar.

Notebook arayüzü

Mathematica, iki bölüme ayrılmıştır: çekirdek ve ön yüz. Çekirdek, ifadeleri (Wolfram Language kodu) yorumlar ve sonuç ifadelerini döndürür, bunlar daha sonra ön yüz tarafından görüntülenebilir.

1988'de Theodore Gray tarafından tasarlanan orijinal ön yüz,[16] bir notebook arayüzü'nden oluşur ve kod, düz metin, resim ve grafik içerebilen notebook belgelerinin oluşturulmasına ve düzenlenmesine izin verir.[17]

Mathematica ön yüzüne alternatifler arasında 2006 yılında tanıtılan Eclipse-tabanlı tümleşik geliştirme ortamı (IDE) Wolfram Workbench bulunmaktadır. Mathematica için revizyon yönetimi, hata ayıklama, profil oluşturma ve test etme dahil olmak üzere proje tabanlı kod geliştirme araçları sağlar.[18]

Ayrıca IntelliJ IDEA tabanlı IDE'ler için Wolfram Language koduyla çalışmak üzere sözdizimi vurgulama'ya ek olarak yerel değişkenleri ve tanımlı işlevleri analiz edip otomatik olarak tamamlayabilen bir eklenti de bulunmaktadır.[19] Mathematica Kernel, ayrıca bir komut satırı ön yüzü içerir.[20]

Diğer arayüzler arasında GNU Readline tabanlı JMath[21] ve UNIX komut satırından bağımsız Mathematica programlarını (argümanlarla birlikte) çalıştıran WolframScript[22] bulunmaktadır.

Mathematica dosyaları için dosya uzantısı .nb ve yapılandırma dosyaları için .m'dir.

Mathematica tamamen kararlı ve önceki sürümlerle geriye dönük olarak uyumlu olacak şekilde tasarlanmıştır.

Yüksek performanslı hesaplama

Yüksek performanslı hesaplama için yetenekler, sürüm 4 (1999)[23] ve seyrek matrisler (sürüm 5, 2003)[24] ile paketlenmiş dizi'lerin tanıtılması ve yüksek hassasiyetli aritmetiği değerlendirmek için GNU Çoklu Hassas Aritmetik Kütüphanesi'nin benimsenmesiyle genişletildi.

Sürüm 5.2 (2005), çok çekirdekli bilgisayarlarda hesaplama yapıldığında otomatik multi-threading özelliğini ekledi.[25] Bu sürüm CPU'ya özel optimize edilmiş kütüphaneler içermektedir.[26] Buna ek olarak Mathematica, ClearSpeed gibi üçüncü taraf uzman hızlandırma donanımları tarafından da desteklenmektedir.[27]

2002 yılında, gridMathematica heterojen kümeler ve çok işlemcili sistemlerde[28] kullanıcı düzeyinde paralel programlama yapılmasına izin vermek için tanıtıldı ve 2008 yılında paralel hesaplama teknolojisi Windows HPC Server 2008, Microsoft Compute Cluster Server ve Sun Grid gibi grid teknolojisi desteği de dahil olmak üzere tüm Mathematica lisanslarına dahil edildi.

CUDA ve OpenCL GPU donanımları için destek 2010 yılında eklenmiştir.[29]

Eklentiler

Sürüm 13 itibarıyla Wolfram Language'de 6.051 yerleşik işlev ve sembol bulunmaktadır.[30] Stephen Wolfram, halka açık Wolfram topluluğunun Wolfram Language'e işlevsellik katmasının bir yolu olarak Haziran 2019'da Wolfram İşlev Deposu'nun (Wolfram Function Repository) başlatıldığını duyurdu.[31] Stephen Wolfram'ın Mathematica 13 için yayın duyurusu yaptığı sırada, Kaynak İşlevleri (Resource Functions) olarak katkıda bulunulan 2.259 işlev vardı.[30] Wolfram İşlev Deposu'na ek olarak, hesaplanabilir veriler içeren bir Wolfram Veri Deposu (Wolfram Data Repository) ve makine öğrenimi için Wolfram Sinir Ağı Deposu (Wolfram Neural Net Repository) bulunmaktadır.[32]

Wolfram Mathematica, programa kombinatorik ve grafik teorisinde ayrık matematik işlevselliği ekleyen Combinatorica paketinin temelidir.[33]

Diğer uygulamalara, programlama dillerine ve hizmetlere bağlantılar

Diğer uygulamalarla iletişim, Wolfram Sembolik Aktarım Protokolü (WSTP-Wolfram Symbolic Transfer Protocol) adı verilen bir protokol kullanılarak yapılabilir. Wolfram Mathematica çekirdeği ile ön uç arasında iletişime izin verir ve çekirdek ile diğer uygulamalar arasında genel bir arayüz sağlar.[34]

Wolfram Research, C programlama dilinde yazılmış uygulamaları, Mathematica'dan hesaplamalar yapmasını isteyebilen bir Java programı olan J/Link[35] kullanarak WSTP aracılığıyla Mathematica çekirdeğine bağlamak için bir geliştirici kitini ücretsiz olarak dağıtmaktadır. Benzer işlevsellik .NET/Link[36] ile, ancak Java programları yerine .NET programları ile elde edilir.

Mathematica'ya bağlanan diğer diller arasında Haskell,[37] AppleScript,[38] Racket,[39] Visual Basic,[40] Python,[41][42] ve Clojure bulunmaktadır.[43]

Mathematica, sistem modelleme için Modelica modellerinin oluşturulmasını ve yürütülmesini destekler ve Wolfram System Modeler ile bağlantı kurar.

Birçok üçüncü taraf yazılım paketine ve API'lere[44] de bağlantılar mevcuttur.

Mathematica, ayrıca çeşitli kaynaklardan[45] gerçek zamanlı veri yakalayabilir ve halka açık blok zincirlerini (Bitcoin, Ethereum ve ARK) okuyabilir ve yazabilir.[46]

220'den fazla veri, görüntü, video, ses, bilgisayar destekli tasarım (CAD), coğrafi bilgi sistemi (GIS),[47] belge ve biyomedikal formatın içe ve dışa aktarılmasını destekler.

2019'da Wolfram Language kodunu LLVM'ye derlemek için destek eklendi.[48]

Wolfram Language'in 12.3 sürümü ile Arduino için destek eklendi.[49]

Hesaplanabilir veri

Mathematica ayrıca, Mathematica'yı internet bağlantısı ile kullanan kullanıcılar için bazıları gerçek zamanlı olarak güncellenen ek veriler sağlayan çevrimiçi bir cevap motoru olan Wolfram Alpha ile de entegre edilmiştir. Veri setlerinden bazıları matematiksel verilere (düğümler ve çokyüzlüler gibi) ek olarak astronomik, kimyasal, jeopolitik, dil, biyomedikal, uçak ve hava durumu verilerini içerir.[50]

Kabul

BYTE 1989'da Mathematica'yı BYTE Ödüllerinin "Distinction (Seçkinlik)" kazananları arasında listeledi ve "çığır açan bir başka Macintosh uygulaması... bir ders kitabından anlaşılması imkansız görünen cebir ve kalkülüsü özümsemenizi sağlayabilir" dedi.[51] Mathematica kapalı kaynak olduğu için eleştirilmiştir.[52] Wolfram Research, Mathematica'yı kapalı kaynak olarak tutmanın iş modelinin ve yazılımın sürekliliğinin merkezinde yer aldığını iddia ediyor.[53][54]

Ayrıca bakınız

  • Çok paradigmalı programlama dilleri karşılaştırması
  • Sayısal analiz yazılımları karşılaştırması
  • Programlama dilleri karşılaştırması
  • Düzenli ifade motorları karşılaştırması
  • Dinamik programlama dili
  • Dördüncü nesil programlama dili
  • Fonksiyonel programlama
  • Bilgisayar cebir sistemleri listesi
  • Bilgisayar simülasyon yazılımları listesi
  • Bilgi grafikleri yazılımları listesi
  • Literate programming
  • Matematiksel işaretleme dili
  • Matematiksel yazılım
  • WolframAlpha, bir web cevap motoru
  • Wolfram Language
  • Wolfram SystemModeler, Mathematica ile entegre olan bir fiziksel modelleme ve simülasyon aracı
  • SageMath

Kaynakça

  1. ^ Wolfram, Stephen (23 Haziran 2008), Mathematica Turns 20 Today, Wolfram, 2 Ekim 2011 tarihinde kaynağından arşivlendi, erişim tarihi: 16 Mayıs 2012 
  2. ^ "Celebrating Mathematica's First Quarter Century". 22 Aralık 2015 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 11 Ağustos 2015. 
  3. ^ The Software Engineering of Mathematica—Wolfram Mathematica 9 Documentation 29 Temmuz 2017 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi.. Reference.wolfram.com. Retrieved on 2015-03-23.
  4. ^ "Mathematica 12 System Requirements and Platform Availability". 12 Kasım 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 16 Aralık 2020. 
  5. ^ Raspberry Pi Includes Mathematica for Free 9 Mayıs 2014 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi. The Verge
  6. ^ "Wolfram Mathematica". 18 Ekim 2010 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 11 Ağustos 2015. 
  7. ^ "Stephen Wolfram: Simple Solutions; The iconoclastic physicist's Mathematica software nails complex puzzles"Ücretsiz kayıt gerekli. BusinessWeek. 3 Ekim 2005. 11 Temmuz 2021 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 4 Ağustos 2021. 
  8. ^ "Contact Wolfram Research". 4 Eylül 2012 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 11 Ağustos 2015. 
  9. ^ "Stephen Wolfram's new programming language: Can he make the world computable?". Slate Magazine. 6 Mart 2014. 1 Nisan 2016 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 11 Ağustos 2015. 
  10. ^ "Mathematica—Three Decades of Contributions, Invention, Discovery, and Education". www.wolfram.com (İngilizce). 24 Mayıs 2022 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 16 Mayıs 2022. 
  11. ^ "Celebrating a Third of a Century of Mathematica, and Looking Forward—Stephen Wolfram Writings". writings.stephenwolfram.com (İngilizce). 19 Mayıs 2022 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 16 Mayıs 2022. 
  12. ^ "There Was a Time before Mathematica…—Stephen Wolfram Writings". writings.stephenwolfram.com (İngilizce). 16 Mayıs 2022 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 16 Mayıs 2022. 
  13. ^ Mathematica 3.0 ve 4.0 sürümü.,Prof. Dr. Mehmet çınar., Seçkin yayıncılık
  14. ^ Mathematica 5, Doç. Dr. Aslan GÜLCÜ, Nobel Yayıncılık
  15. ^ Mathematica 5, Doç. Dr. Aslan GÜLCÜ, Asil Yayın Dağıtım
  16. ^ Patent US8407580 20 Kasım 2016 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi. Google Patent Search
  17. ^ Hayes, Brian (1 Ocak 1990). "Thoughts on Mathematica" (PDF). Pixel. 15 Temmuz 2014 tarihinde kaynağından arşivlendi (PDF). 
  18. ^ "Wolfram intros Workbench IDE for Mathematica". Macworld. 21 Haziran 2006. 2 Temmuz 2006 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 11 Ağustos 2015. 
  19. ^ "Mathematica plugin for IntelliJ IDEA". 13 Haziran 2023 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 5 Eylül 2023. 
  20. ^ Using a Text-Based Interface 29 Ekim 2013 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi. documentation at wolfram.com
  21. ^ "JMath: A GNU Readline based frontend for Mathematica". 7 Nisan 2022 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 11 Ağustos 2015. 
  22. ^ "Directory listing". 14 Nisan 2019 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 18 Nisan 2019. 
  23. ^ Math software packs new power; new programs automate such tedious processes as solving nonlinear differential equations and converting units by Agnes Shanley, Chemical Engineering, March 1, 2002.
  24. ^ Mathematica 5.1: additional features make software well-suited for operations research professionals 25 Eylül 2008 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi. by ManMohan S. Sodhi, OR/MS Today, December 1, 2004.
  25. ^ The 21st annual Editors' Choice Awards 12 Ocak 2009 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi., Macworld, February 1, 2006.
  26. ^ "Mathematica is tuned to take advantage of CPU features when available". 30 Ekim 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 13 Nisan 2020. 
  27. ^ "ClearSpeed Advance Accelerator Boards Certified by Wolfram Research; Math Coprocessors Enable Mathematica Users to Quadruple Performance". 25 Ocak 2016 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 11 Ağustos 2015. 
  28. ^ gridMathematica offers parallel computing solution 2 Aralık 2005 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi. by Dennis Sellers, MacWorld, November 20, 2002.
  29. ^ "CUDA and OpenCL support added in Mathematica 8". 7 Temmuz 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 13 Nisan 2020. 
  30. ^ a b "Launching Version 13.0 of Wolfram Language + Mathematica—Stephen Wolfram Writings". writings.stephenwolfram.com (İngilizce). 16 Mayıs 2022 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 16 Mayıs 2022. 
  31. ^ "The Wolfram Function Repository: Launching an Open Platform for Extending the Wolfram Language—Stephen Wolfram Writings". writings.stephenwolfram.com (İngilizce). 16 Mayıs 2022 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 16 Mayıs 2022. 
  32. ^ "Launching the Wolfram Data Repository: Data Publishing that Really Works—Stephen Wolfram Writings". writings.stephenwolfram.com (İngilizce). 31 Aralık 2019 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 16 Mayıs 2022. 
  33. ^ Skiena, Steven (2003). Computational Discrete Mathematics: Combinatorics and Graph Theory with Mathematica. Cambridge University Press. 
  34. ^ "Wolfram Symbolic Transfer Protocol (WSTP)". 30 Haziran 2023 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 5 Eylül 2023. 
  35. ^ Mathematica 4.2 21 Kasım 2007 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi. by Charles Seiter, Macworld, November 1, 2002.
  36. ^ .NET/Link 9 Eylül 2010 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi.: .NET/Link is a toolkit that integrates Mathematica and the Microsoft .NET Framework.
  37. ^ "mathlink: Write Mathematica packages in Haskell - Hackage". 16 Temmuz 2011 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 11 Ağustos 2015. 
  38. ^ S.Kratky. "MathLink for AppleScript". 17 Temmuz 2011 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 11 Ağustos 2015. 
  39. ^ "MrMathematica: Calling Mathematica from Scheme". 5 Haziran 2011 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 11 Ağustos 2015. 
  40. ^ "Mathematica for ActiveX - from Wolfram Library Archive". 17 Temmuz 2011 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 11 Ağustos 2015. 
  41. ^ "erocarrera/pythonika". GitHub. 26 Aralık 2014 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 11 Ağustos 2015. 
  42. ^ "PYML (Python Mathematica interface) - from Wolfram Library Archive". 27 Eylül 2011 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 11 Ağustos 2015. 
  43. ^ "Clojuratica - Home". Clojuratica.weebly.com. 18 Temmuz 2011 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 16 Ağustos 2013. 
  44. ^ "Wolfram Documentation: ServiceConnect". 8 Nisan 2023 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 4 Ağustos 2021. 
  45. ^ "Vernier and Mathematica". 29 Mayıs 2019 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 5 Eylül 2023. 
  46. ^ "Working with blockchains". 8 Nisan 2023 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 15 Nisan 2020. 
  47. ^ Mathematica 6 Labs Review 25 Mart 2022 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi. Cadalyst Feb 1, 2008
  48. ^ "Create LLVM code". 23 Eylül 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 13 Nisan 2020. 
  49. ^ "Launching Version 12.3 of Wolfram Language & Mathematica—Stephen Wolfram Writings". writings.stephenwolfram.com (İngilizce). 29 Ocak 2022 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 29 Ocak 2022. 
  50. ^ "Scientific and Technical Data", Mathematic Guide, Wolfram Research, 10 Mayıs 2012 tarihinde kaynağından arşivlendi, erişim tarihi: 16 Mayıs 2012 
  51. ^ "The BYTE Awards". BYTE. January 1989. s. 327. 
  52. ^ "Paul Romer". paulromer.net. 5 Kasım 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 5 Ağustos 2021. 
  53. ^ "Why Wolfram Tech Isn't Open Source—A Dozen Reasons—Wolfram Blog". blog.wolfram.com (İngilizce). 14 Nisan 2021 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 5 Ağustos 2021. 
  54. ^ "Six Reasons Why the Wolfram Language Is (Like) Open Source—Wolfram Blog". blog.wolfram.com (İngilizce). 11 Mayıs 2022 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 16 Mayıs 2022. 

Konuyla ilgili yayınlar

  • Mathematica, Doç. Dr. Enis SINIKSARAN, Türkmen Kitabevi

Dış bağlantılar

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">C (programlama dili)</span> programlama dili

C, yapısal bir programlama dilidir. Bell Laboratuvarları'nda, Ken Thompson ve Dennis Ritchie tarafından UNIX işletim sistemini geliştirebilmek amacıyla B dilinden türetilmiştir. Geliştirilme tarihi 1972 olmasına rağmen yaygınlaşması Brian Kernighan ve Dennis M. Ritchie tarafından yayımlanan "C Programlama Dili" kitabından sonra hızlanmıştır. Günümüzde neredeyse tüm işletim sistemlerinin yapımında %95'lere varan oranda kullanılmış, hâlen daha sistem, sürücü yazılımı, işletim sistemi modülleri ve hız gereken her yerde kullanılan oldukça yaygın ve sınırları belirsiz oldukça keskin bir dildir. Keskinliği, programcıya sonsuz özgürlüğün yanında çok büyük hatalar yapabilme olanağı sağlamasıdır. Programlamanın gelişim süreciyle beraber programlamanın karmaşıklaşması, gereksinimlerin artması ile uygulama programlarında nesne yönelimliliğin ortaya çıkmasından sonra C programcıları büyük ölçüde nesne yönelimliliği destekleyen C++ diline geçmişlerdir.

<span class="mw-page-title-main">Bilgisayar bilimi</span> belirli evren kurallarına dayalı, sistematik çalışan ve elementlerin ya da ağların birbirleriyle olan ilişkisi

Bilgisayar bilimi, bilgisayarların tasarımı ve kullanımı için temel oluşturan teori, deney ve mühendislik çalışmasıdır. Hesaplamaya ve uygulamalarına bilimsel ve pratik bir yaklaşımdır. Bilgisayar bilimi; edinim, temsil, işleme, depolama, iletişim ve erişimin altında yatan yönteme dayalı prosedürlerin veya algoritmaların fizibilitesi, yapısı, ifadesi ve mekanizasyonunun sistematik çalışmasıdır. Bilgisayar biliminin alternatif, daha özlü tanımı "büyük, orta veya küçük ölçekli algoritmik işlemleri otomatikleştirme çalışması" olarak nitelendirilebilir. Bir bilgisayar bilimcisi, hesaplama teorisi ve hesaplama sistemlerinin tasarımı konusunda uzmanlaşmıştır.

<span class="mw-page-title-main">C++</span> bir programlama dili

C++, Bjarne Stroustrup tarafından 1979 yılında Bell Laboratuvarları'nda geliştirilmeye başlanmış, C'yi kapsayan ve çok paradigmalı, yaygın olarak kullanılan, genel amaçlı bir programlama dilidir.

Grafik işlemci biriminde genel amaçlı hesaplama ya da sıkça kullanılan İngilizce kısaltmasıyla GPGPU, alışılagelmiş yöntemlerde merkezî işlem birimi (CPU) üzerinde yapılan hesaplamaların, alışılagelmiş yöntemlerde sadece grafik hesaplamalarını yapan bilgisayarın grafik işlemci birimi (GPU) üzerinde yapılmasıdır. Ekrana grafik çizilmesi işleminin doğası gereği, modern grafik işlemcileri çok çekirdeklidir ve yüksek bir paralelliğin açığa çıkartılmasına olanak sağlayabilirler. Grafik işlemcisi üzerinde hesaplama yapılması; paralel doğadaki algoritmalarda çok ciddi performans artışları sağlayabilmektedir. Özellikle heterojen işlem teknikleriyle GPGPU ve diğer platformlar arası işbirliği sağlanıp çok daha etkin programlar yazılabilmektedir.

Programlama dili teorisi (PDT), programlama dilleri olarak bilinen biçimsel dillerin ve bunların bireysel özelliklerinin tasarımı, uygulanması, analizi, karakterizasyonu ve sınıflandırılması ile ilgilenen bir bilgisayar bilimleri dalıdır. Matematik, yazılım mühendisliği, dilbilim ve hatta bilişsel bilime bağlı ve onu etkileyen bilgisayar bilimi disiplinine girer. PDT'ye adanmış çok sayıda dergide ve genel bilgisayar bilimi ve mühendisliği yayınlarında yayınlanan sonuçlarla tanınmış bir bilgisayar bilimi dalı ve aktif bir araştırma alanı haline gelmiştir.

Wolfram Alpha, Matematiksel hesaplar yapan bilim insanlarının tercihlerinden biri olan Mathematica yazılımının geliştiricisi Stephen Wolfram'ın sahibi olduğu Wolfram Research tarafından geliştirilen bir bilgi motorudur.

<span class="mw-page-title-main">Matematiksel yazılım</span>

Matematiksel yazılım; model, sayısal, sembolik veya geometrik veri analizi veya sayısal hesaplamalar için kullanılır. Matematiksel yazılımlar, başta eğitim olmak üzere bilim, sağlık, savunma, bilgisayar gibi alanlarda yeni şeyler üretme ve geliştirmede kullanılan programların genel adı. Matematik yazılımları kategorisinde; matematiksel gösterim, grafik oluşturma, çizim, modelleme, hesaplama, programlama ve benzeri türden programlar bulunur.

Bilgisayarlı cebir sistemi (BCS) sembolik matematiği kolaylaştıran yazılım programıdır. BCS işlevselliğinin özü sembolik biçimlerdeki matematiksel ifadelerin işleme koyabilmesidir.

<span class="mw-page-title-main">R (programlama dili)</span> istatistik analizi için kullanılan programlama dili

R, istatistiksel hesaplama ve grafikler için yazılım ortamı olup aynı zamanda programlama dilidir. R Foundation tarafından desteklenen ve GNU Tasarısının parçası olan bir özgür yazılımdır. Yeni Zelanda Auckland Üniversitesinden Ross Ihaka ve Robert Gentleman tarafından ortaya çıkarılan R, hâlihazırda R Geliştirme Çekirdek Ekibi tarafından geliştirilmektedir. S programlama diline benzeyen R, S'nin uyarlaması olarak değerlendirilebilir.

Bilgisayar bilimci, bilgisayar bilimi, bilgi ve hesaplamanın teorik temellerinin incelenmesi ve bunların uygulamaları hakkında uzmanlaşmış bir kişidir.

Programlama paradigmaları, programlama dillerini özelliklerine göre sınıflandırmanın bir yoludur. Diller birden fazla paradigma içinde sınıflandırılabilir.

<span class="mw-page-title-main">Julia (programlama dili)</span>

Julia yüksek başarımlı üst düzey bir programlama dilidir.

<span class="mw-page-title-main">MATLAB</span>

MATLAB, çok paradigmalı sayısal hesaplama yazılımı ve dördüncü nesil programlama dilidir. Özel mülk bir programlama dili olan MATLAB, MathWorks tarafından geliştirilmektedir. MATLAB kullanıcıya, matris işleme, fonksiyon ve veri çizme, algoritma uygulama, kullanıcı arayüzü oluşturma, C, C++, Java ve Fortran gibi diğer dillerde yazılmış programlarla arabağlama imkânı tanır.

Hesaplamalı Parçacık Fiziği bilgisayar tekniklerini ve bilgisayar araçlarının parçacık fiziği alanında kullanılmasıdır. Parçaçık fiziginde hesaplama teknikleri, hem teori kısmında hem de deney kısmında çok yoğun olarak kullanılmaktadır. Genel olarak yazılan bilgisayar programları simülasyon yapmak, alınan verilerin işlenmesi için kullanılır.

<span class="mw-page-title-main">Stephen Wolfram</span> İngiliz-Amerikalı fizikçi ve matematikçi

Stephen Wolfram ingiliz bilgisayar bilimcisi, girişimci ve fizikçidir. ayrıca Kuramsal fiziğe olan katkılarıyla tanınmaktadır; Bilgi-tabanlı sistem programlamayı geliştirilmesiyle de bilinmektedir ; kurucusu olduğu Wolfram araştırmaları isimli şirkette Mathematica ve Wolfram Alpha cevap motorunu geliştirmiştir; Bunlara ek olarak "Yeni Tür Bilim" adlı kitabın yazarıdır.

<span class="mw-page-title-main">Bilimsel hesaplama</span>

Bilimsel hesaplama karmaşık problemleri anlamak ve çözmek için gelişmiş bilgi işlem yeteneklerini kullanan çok disiplinli bir alandır. Hesaplamalı bilim üç farklı unsuru birleştirmektedir:

<span class="mw-page-title-main">Lua</span> basit yazılımlar için kullanılan programlama dili

Lua, ağırlıklı olarak gömülü sistemler ve istemciler için tasarlanmış hafif paralel bir programlama dilidir. Lua, ANSI C'de yazılmış olduğu için çapraz platform destekli bir dildir ve nispeten basit bir C API'sine sahiptir.

MathWorld, Eric W. Weisstein tarafından oluşturulan ve büyük ölçüde kendisi tarafından yazılan çevrimiçi bir matematik referans çalışmasıdır. Wolfram Research, Inc. tarafından himaye edilmiş ve ona lisanslanmıştır ve kısmen Ulusal Bilim Vakfı'nın Urbana – Champaign'deki Illinois Üniversitesi'ne verdiği Ulusal Bilim Dijital Kütüphanesi hibesi tarafından finanse edilmiştir.

Bilgisayar biliminde, bildirimsel programlama bir programlama paradigmasıdır. —bilgisayar programlarının yapısını ve öğelerini oluşturma stili— bir hesaplamanın mantığını kontrol akışını tanımlamadan ifade eder.

Burada, sayısal analiz veya veri analizi için kullanılmak üzere tasarlanmış önemli son kullanıcı bilgisayar uygulamaları listelenmiştir: