Mashup
Mash-up müzik | |
---|---|
Müzikal kökenleri |
|
Kültürel kökenleri | 1990'ların sonları, 2000'ler; Avrupa, Kuzey Amerika |
Önemli çalgılar |
|
Popülerlik | Mainstream ve underground |
Türevler |
|
Bölgesel tarzlar | |
| |
Mashup (ayrıca mesh, mash up, mash-up, blend veya bootleg olarak da bilinir[1]), genellikle bir şarkı şeklinde, önceden kaydedilmiş iki veya daha fazla şarkıyı bir araya getirerek, bir şarkının vokalini diğerinin müziğinin üzerine sorunsuz bir şekilde yerleştirerek oluşturulan ve temponun en iyi şekilde akışının sağlandığı bir müzik türüdür.[2] Bu tür çalışmalar orijinal içeriğin "değişimi" olduğu ölçüde, Amerika Birleşik Devletleri'nde telif hakkı yasasının "adil kullanım" doktrini altında telif hakkı taleplerine karşı koruma bulabilirler.[3]
Tarihi
1990 John Zorn albümü Naked City, Ornette Coleman'ın "Lonely Woman" albümünün, Roy Orbison'un "Pretty Woman" albümünün bas dizilimi versiyonunu içeriyor.[4]
1994'te grup Evolution Control Committee, el yapımı kaset albümleri Gunderphonic'in ilk modern mashup parçalarını yayınladı. Bu "Whipped Cream Mixes", Public Enemy acapella ile Herb Alpert ve Tijuana Brass'ın enstrümanlarını birleştirdi. İlk olarak 1992'nin başlarında ev yapımı kasetlerde piyasaya sürüldü, daha sonra 7' vinile bastırıldı ve 1990'ların ortalarında Eerie Materials tarafından dağıtıldı. Parçalar, Amerika Birleşik Devletleri'ndeki üniversite radyo istasyonlarında ün kazandı.[5]
Pop Will Eat Itself adı, David Quantick tarafından yazılan Jamie Wednesday grubundaki bir NME filminden alınmıştır. Bu, popüler müziğin sadece iyi fikirleri sürekli olarak geri dönüştürdüğü için mükemmel bir pop şarkısının bu fikirlerin en iyilerini tek bir parçada birleştirerek yazılabileceği teorisini ortaya attı.[6]
Mashup akımı 2001 yılında Soulwax's Dewaele kardeşlerin 45 farklı parçayı bir araya getirdiği 2 Many DJs albümü As Heard on Radio Soulwax Pt. 2'nin piyasaya sürülmesiyle tekrar ivme kazandı; aynı yıl Christina Aguilera'nın "Genie in a Bottle" remiksi de Aguilera'nın vokallerini New York's the Strokes'un "Hard To Explain" gitar parçasıyla birleştiren "A Stroke of Genie-us" adlı şarkısını yayımlandı.[7]
2003 yılında San Francisco'da başlatılan Bootie, Amerika Birleşik Devletleri'nde sadece mashup türünün gelişen sanat biçimine adanmış ilk kulüp gecesiydi ve şu anda Los Angeles, Paris, Boston, Münih ve New York dahil olmak üzere dünyanın çeşitli şehirlerinde aylık partilere ev sahipliği yapıyor. Partinin "A.D.D. Nesli için Müzik" sloganı, İsrail'in ilk mashup tarzına adanmış partisi olan "A.D.D" nin kurulmasına da ilham verdi.[8] Best of Bootie mashup derleme serisi, her yıl uluslararası mashup kulübü Bootie'nin yaratıcıları A Plus D tarafından derlenip üretilir. Derlemeler 2005'ten bu yana her yıl Aralık ayında yayınlandı ve her albüm 5000GB+'dan fazla indirme toplamıştır.[9]
Kaynakça
- ^ Rojas, Pete (1 Ağustos 2002). "Bootleg culture". Salon. 17 Haziran 2006 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 28 Eylül 2020.
- ^ Geoghegan, Michael and Klass, Dan (2005). Podcast Solutions: The Complete Guide to Podcasting, p.45. 1-59059-554-8.
- ^ "Code of Best Practices in Fair Use for Online Video". Center for Social Media, American University. 2 Haziran 2010 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 28 Eylül 2020.
- ^ Dancing in Your Head. Books.google.co.uk. 6 Ocak 2016 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 18 Aralık 2014.
- ^ [1][] []
- ^ "Who the hell is Clint Mansell?". Sickamongthepure.com. 10 Ekim 2004 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 18 Aralık 2014.
- ^ Wolk, Douglas (21 Ocak 2008). "Barely Legal". Villagevoice.com. 3 Ağustos 2008 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 18 Aralık 2014.
- ^ Jam, Billy (23 Mayıs 2007). "Music For Generation ADD: Mashups quietly mature into a thriving subculture". New York Press. 25 Temmuz 2008 tarihinde kaynağından arşivlendi.
- ^ "Mashup best-of 2006 album". Boing Boing. 17 Ekim 2007 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 18 Aralık 2014.
Konuyla ilgili yayınlar
- Paul Morley (2003). Words and Music: A History of Pop in the Shape of a City. Bloomsbury. 0-7475-5778-0
- Jeremy J. Beadle (1993). Will Pop Eat Itself? Faber & Faber. 0-571-16241-X
- Brøvig-Hanssen, Ragnhild, 2018. "Musical Recycling: Mashup Aesthetics and Authorship." Selected Paper of Internet Research, SPIR, 2016: The 17th Annual Conference of the Association of Internet Researchers. Berlin, Germany. http://spir.aoir.org 9 Temmuz 2016 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi..
- Roseman, Jordan (2006). Audio Mashup Construction Kit. 0-471-77195-3
- Hughes, J. & Lang, K. (2006). Transmutability: Digital Decontextualization, Manipulation, and Recontextualization as a New Source of Value in the Production and Consumption of Culture Products. In Proceedings of the 39th Annual Hawaii International Conference on System Sciences – Volume 08.
- Sinnreich, Aram (2010). Mashed Up: Music, Technology & the Rise of Configurable Culture [2] 14 Temmuz 2011 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi.. 1-55849-829-X