İçeriğe atla

Masaccio

Masaccio
Masaccio. Otoportre.
Genel bilgiler
Doğum adıTommaso di Ser Giovanni di Mone (Simone) Cassai
Doğum21 Aralık 1401(1401-12-21)
San Giovanni Altura (günümüzde San Giovanni Valdarno), Floransa Cumhuriyeti
Ölüm1428 (26-27 yaşlarında)
Roma, Papalık Devleti
Uyrukİtalyan
AlanıResim, Fresk
Sanat eğitimiBicci di Lorenzo
Katıldığı akımlarRönesans başlangici
EtkilendikleriGiotto, Brunelleschi, Donatello, Masolino

Masaccio (asıl adı Tommaso di Ser Giovanni di Mone (Simone) Cassai, d. 21 Aralık 1401, San Giovanni Altura (günümüzde San Giovanni Valdarno) - ö. 1428, Roma), İtalyan Rönesans akımı başlangıç döneminin ilk önemli ressamlarındandır.

Bilimsel perspektif kullanışı alanında getirdiği yenilikler modern realistik resme giriş teşkil etmiştir. Hümanizm içeren çizimleri, daha önce hiç görünmemiş plastikliği ilk defa kullandı

Hayatı ve eserleri

Massicio, Tommaso'ya mizahı bir yaklaşımdı. Manası "büyük", "dağınık" Tom manasına geliyordu. Sebebi de büyük ihtimal organize olmayan ve kişisel hijyeninin olmaması yüzündendi. Başka bir sebebi de, iş arkadaşı Tommaso ile aynı isim taşıdığı içindi; o da Masolino (küçücük Tom) ismini kullandı.[1]

Floransa'ya gelip ressam Biççi di Lorenzo'ye atölyesinde çırak oldu. 1422'de ressamlar loncasına katıldı. Çok dikkat çeken kendine has stili o dönemden önceki ressamlardan, belki 14. yy. resim üstadlarından olan Giotto hariç olarak, çok değişikti. O zamanlarda Floransa'da çalışan bir mimar olan Brunelleschi ve heyketraş Donatello'dan çok etkilendi. Brunelleschi'den bilimsel oranlar bilgilerini aldı ve bu da bilimsel perspektif kullanabilmesine ona destek sağladı. Donatello'dan klasik antik Yunan ve Romalı sanatlarını öğrendi ve bu o zaman çok yaygınca resim sanatında moda stil olan Gotik resim stilinden ayrılmasına baş neden oldu. Çizime bilimsel bir bakış açısı sunan Masaccıo; Gotik tarzdan uzaklaştı ve realizm konusuna yöneldi. Resimde süsten ve ayrıntılara önem vermekten vazgeçerek resim eserinde basitlik ve birlik beraberlik prensiplerine önem veren ve düz düzeyler yerine üç boyutluluk illüzyonu doğuran daha realistik ve daha doğal görünüm sağlayan bir resim stili ortaya çıkarttı. Brunelleschi ve Donatello ile birlikte Massaçio Rönesans stili resmin kurucuları oldular.

Massaçio eserleri olarak günümüze gelen tablolardan hiç tartışma doğurmayan sadece dört eser bulunmaktadır. Diğer Massaçio'ya atıf eden eserler bulunmakta ve bazıları (özellikle üç tanesi) çok tartışma doğurmaktadır. Bütün eserleri dinsel temalar taşımaktadır veya kilise veya manastır sunak ana resimleri veya duvarlar veya tavanlarda bulunan fresklerdir.

Masaccio'nun eserleri kendini takip eden Floransa ressamları ve sanatçıları üzerine büyük etkiler yaratmıştır. Özellikle Michelangelo onun büyük etkisinde kalmıştır.

Masaccıo 1427'de (belki de 1428)'de çok genç yaşta bilinmeyen nedenlerden dolayı Roma'da öldü.

Seçilmiş eserleri

  • 1422 : San Giovenale Triptiki, tuval üzerine tempera, Masaccio Muzesi, Cascia di Reggello
  • 1423-1425:Trittico Carnesecchi, tuval üzerine tempera, kismen kayip
    • Storie di San Giuliano, Horne Muzesi, Floransa
  • 1424-1425: Sant'Anna Metterza, Madonna col Bambino ve ustinde ve altinda 'Angelo reggicortina, Uffizi Galerisi, Floransa
  • 1424-1425: Madonna dell'Umiltà, National Gallery of Art, Washington DC
  • 1425-1426: Brancacci Sapeli, Santa Maria del Carmine Kilisesi, Floransa
    • Cacciata di Adamo ed Eva dal Paradiso terrestre, fresk
    • Pagamento del tributo, fresk
    • Battesimo dei neofiti, fresk
    • San Pietro guarisce il figlio di Teofilo e san Pietro in cattedra (Filippino Lippi tarafından tamamlandi), fresk
    • San Pietro guarisce con l'ombra, fresk
    • Distribuzione dei beni e morte di Anania, fresk
    • Pentimento di San Pietro, sinopia
  • 1426: Pisa Poliptiki, tuval üzerine tempera (parcalara ayrilmis)
    • Madonna col Bambino, National Gallery, Londra
    • Crocifissione, Museo Nazionale di Capodimonte , Napoli
    • San Paolo, Museo Nazionale di San Matteo, Pisa
    • Sant'Andrea, Jean Paul Getty Müzesi, Los Angeles
    • Santo carmelitano barbuto, Staatliche Müzesi, Berlin
    • Santo carmelitano imberbe, Staatliche Müzesi, Berlin
    • Sant'Agostino, Staatliche Müzesi, Berlin
    • San Girolamo, Staatliche Müzesi, Berlin
    • Predella
      • Storie di san Giuliano e san Nicola, Staatliche Müzesi, Berlin
      • Adorazione dei Magi, Staatliche Müzesi, Berlin
      • Martirio di san Pietro ve Decollazione di san Giovanni Battista, Staatliche Müzesi, Berlin
  • 1426: Desco da parto,, tuval üzerine tempera, sul recto: Scena di nascita, sul verso: Putto con animaletto, Staatliche Muzesi, Berlin
  • 1426-1427: Madonna Casini,tuval üzerine tempera, Uffizi Galerisi, Floransa
  • 1427-1428: Trinità, fresk, Santa Maria Novella Kilisesi, Floransa
  • 1423-1424 veya 1428, Santa Maria Maggiore Polptiki, tuval üzerine tempera
    • Santi Girolamo e Giovanni Battista, National Gallery, Londra

Tartışmalı atıflar

  • yak. 1422: Santo vescovo,, fresk, San Lorenzo Kilisesi, San Giovanni Valdarno
  • yak. 1430:Orazione nell'orto e San Girolamo penitente, tuval üzerine tempera, Lindenau Muzesi, Altenburg
  • yak. 1430:Ritratto di giovane, tuval üzerine tempera, Isabella Stewart Gardner Muzesi, Boston

Kayıp eserleri

  • Carnesecchi Triptik'inin bir panosu
  • Pisa Poliptik'inin bir panosu
  • Sant'Ivo fresco, Badia Fiorentina Manastiri, Floransa
  • San Paolo, fresk, sol kanatta Santa Maria del Carmine kilisesi,,Floransa
  • |La Sagra, 1423-1424, fresk, Santa Maria del Carmine kilisesi, Floransa
  • Cristo libera l'indemoniato, tavan, Ridolfo del Ghirlandaio evinde
  • Annunciazione, tavan, San Niccolò Oltrarno Kilisesi
  • Nudo maschile e femminile, tavan, Palla Rucellai evinde

Galeri

Kaynakça

  1. ^ Giorgio Vasarı, Le Vite de piu eccellenti architetti, pittori, et scultori italiani, da Çimabue insino a' tempi nostri: descritte in lingua Toscana, da Giorgio Vasarı Pittore Aretino, Firenze, 1550.

Dış bağlantılar

İlgili Araştırma Makaleleri

Giotto Di Bondone, İtalyan ressam ve mimar. Rönesans resminin öncüsüdür.

<span class="mw-page-title-main">Antonio Allegri da Correggio</span>

Antonio Allegri da Correggio, 16. yüzyılın en coşkulu ve en duygusal eserlerinden bazılarının yaratıcısı, İtalyan Rönesansında Parma okulunun en önde gelen ressamıydı. Dinamik kompozisyonu eşsiz kullanımı, büyüleyici perspektifi ve yandan görülen bir şeyin boyunu kısa gösteren dramatik kısaltma çalışmalarıyla Correggio 18. yüzyılın sanatı Rokoko’yu zamanından önce uygulamayı başarmıştır.

Jacopo Bellini, İtalyan ressam. Kuzey İtalya'da ve Venedik'te Rönesans ekolünün oluşmasında katkıda bulunmuştur.

Beato Angelico ya da Fra Angelico, asıl adı Giovanni da Fiesole, erken rönesans dönemi İtalyan ressam.

<span class="mw-page-title-main">Lucca</span> Lucca iline bağlı komün (Toskana, İtalya)

Lucca, İtalya'nın kuzeyindeki Toskana yönetim bölgesinde, Serchio nehrinin içinden geçtiği, Ligurya Denizi kıyılarındaki verimli bir düzlükte kurulmuş olan İtalyan kentidir. Lucca ilinin başkentidir. Rönesans döneminden kalma oldukça iyi korunmuş şehir, surları ile ünlüdür.

<span class="mw-page-title-main">Luca Giordano</span>

Luca Giordano, geç dönem barok tarzında eserler vermiş İtalyan ressam ve gravür sanatçısıdır.

<span class="mw-page-title-main">San Marco (Floransa)</span>

San Marco İtalya'nın Floransa şehrinde bulunan dini bir kompleksin adıdır. Bünyesinde bir kilise yapısı ve manastır bulundurmaktadır. Manastır şimdi müze olarak bulunmakta olup, üç üne sahiptir: 15'inci yüzyılda dominikan tarikatına mensup olan meşhur iki kişiye ev sahipliği yapmıştır. Bunlar ressam Fra Angelico ve vaiz Girolamo Savonarola dır. Ayrıca manastırda Michelozzo tarafından inşa edilmiş olan kütüphanede bulunan meşhur el yazması koleksiyona ev sahipliği yapar.

<span class="mw-page-title-main">Giovanni Pisano</span> İtalyan mimar

Giovanni Pisano İtalyan heykeltıraş, ressam ve mimar. Ünlü heykeltıraş Nicola Pisano'nun oğlu olan Giovanni eğitimini babasından almıştır. Asteroid 7313 Pisano Nicola ve Giovanni Pisano'nun anısına isimlendirilmiştir.

<span class="mw-page-title-main">Giorgio Vasari</span>

Giorgio Vasari, İtalyan ressam, yazar, tarihçi ve mimar.

Agnolo di Cosimo, genellikle İl Bronzino veya Bronzino olarak anılmaktadır. İtalyan maniyerist üslubunda yağlı boya resim üzerinde çalışmalar yapmış bir ressamdır. "Bronzino" lakabının nispeten siyahımsı teni dolayasıyla verildiği düşünülmektedir.

<span class="mw-page-title-main">Paolo Uccello</span>

Paolo Uccello, asıl adı Paolo di Dono olan, İtalyan Rönesansı başlangıcında Floransa ekolünde bulunan ressam. Babası Dono di Paolo bir berber ve cerrah olup, annesi Floransa'nın ileri gelen ailelerinden d'Antonia di Giovanni del Beccuto idi. Uccello "Geç Gotik" resim gelenekleri ile çalışmış, daha sonra İtalyan Rönesans stili başlangıç çağında resim hazırlayan ressamlardan olup, perspektifi ilk kullanan ressamlardan birisi olarak tanınmıştır. Diğer başlangıç Rönesans ressamları klasik realist konulara önem verirken o eserlerinde renk ve eğlenceye önem vermiştir.

Domenico Ghirlandaio. Asıl adı Domenico di Tommaso Curradi di Doffo Bigordi idi. İtalyan Rönesans akimi Floransa ekolünde bulunan ressam.

Filippino Lippi(d. 1457, Prato - ö. 20 Nisan 1504, Floransa), Babası tanınmış ressam Fra' Lippo Lippi'dir. 15. yüzyıl Quattrocento Yṻksek Ronesans okulundan, İtalyan ressam.

Vittore Carpaccio (yak. 1465, Venedik – 1526 Capodistria. Venedik Cumhuriyetinde doğup büyüyüp yaşamış İtalyan asıllı Venedik Rönesansı ekolüne bağlı bir ressam. Venedik Rönesansı resminin 15. yüzyıldan 16. yüzyıla geçiş döneminde önemli olmakla beraber belirli resim akımlarına katılmayıp şahsen kendine mahsus özel bir resim stili geliştirmiştir.

Bernardino di Betto Betti yaygın bilinen ismiyle Pinturicchio ya da Pintoricchio, bezemesel nitelikli freskleriyle tanınan İtalyan ressam.

Andrea del Sarto, Yüksek Rönesans ve Maniyerizm üslubunun başlangıç döneminde Floransa'da yaşamış ve resimler hazırlamış İtalyan bir ressamdır. Yaşadığı dönemde hazırladığı resimler ve resim yapma yetenekleri gayet övülmüş ve beğenilmiş ve bu dönemde "senza errori " ressam olarak lakap verilmiştir. Fakat aynı dönemde yaşayıp ve aynı üslupla eserler hazırlamış olan Leonardo da Vinci, Michelangelo ve Raffaello Sanzio gibi ressamların ünleri onun ressamlık ününü gölgede bırakmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Giovanni Santi</span>

Giovanni Santi İtalyan ressam, rönesans iç mimarı ve yüksek rönesans ressamı Rafael'in babası. Urbino Dükalığının Colbordolo komününde dünyaya geldi. İlk başlarda tüccarlık yaptı, sonrasında Piero della Francescadan eğitim aldı. Fiorenzo di Lorenzo'dan etkilenmiş ve Melozzo da Forlì'nin asistanlığını yapmış aynı zamanda iyi arkadaş olmuşlardır. Federico da Montefeltro 'nun mahkeme ressamlığını yaptı. Döneminin bazı mihrap ardı resimlerinden; ikisi Berlin Müzesinde, bir diğeri Fano, Santa Croce'daki kilisede, biri Londra Ulusal Galerisinde, biri Urbino'daki bir galeride sergilenmekte; ayrıca Beşaret ile ilgili eseri Milanodaki Brera Resim Galerisinde; Mesih ile alakalı tablosu Budapeşte Güzel Sanatlar Müzesi ve Hieronymus ile ilgili eseri Lateran Sarayı'nda sergilenmektedir. Urbino, San Francesco'daki kilisedeki Madonna'da onun eseridir. Urbino'da ölmüştür.

<span class="mw-page-title-main">Pisanello</span>

Pisanello,, İtalyan Rönesansının ve Quattrocento döneminin seçkin ressamlarından biriydi. Guarino da Verona gibi şairler tarafından övülen Pisanello, döneminin hümanistlerince Cimabue, Fidias ve Praksiteles gibi ünlü isimlerle karşılaştırılmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Benozzo Gozzoli</span>

Benozzo Gozzoli Floransalı, İtalyan bir Rönesans ressamıydı. Fra Angelico'nun bir öğrencisi olan Gozzoli, en iyi Medici Riccardi Sarayı'nın Magi Şapelindeki bir dizi duvar resmiyle tanınır; ayrıntılara özen göstererek ve belirgin bir Uluslararası Gotik etkiyle şenlikli ve canlı alayları betimler. Şapelin fresk döngüsü, gerçekçi manzara tasvirleri ve canlı insan portreleri ile yeni bir Rönesans ilgisini ortaya çıkarır. Gozzoli, kuşağının en üretken fresk ressamlarından biri olarak kabul edilir. Ağırlıklı olarak Toskana'da faaliyet gösterirken, Umbria ve Roma'da da çalıştı.

<span class="mw-page-title-main">Piero della Francesca</span>

Piero della Francesca, (,, Piero di Benedetto;, ilk dönem Rönesans'ı İtalyan ressamıydı. Çağdaşları onu matematikçi ve geometri uzmanı olarak da tanıyordu. Günümüzde Piero della Francesca, esasen sanatıyla takdir edilir. Resmi, sakin hümanizm, geometrik formlar ve perspektif kullanımı ile nitelenir. En ünlü eseri, Toskana'nın Arezzo kasabasındaki San Francesco kilisesindeki Gerçek Haç Tarihi fresk döngüsüdür.