İçeriğe atla

Masa oyunu

Bir satranç seti
Kırım Savaşı dönemi, denizcilik üzerine geliştirilmiş bir kutu oyunu Taraflar Rus ya da Türk olarak rakibinin merkezdeki limanına gitmeye çalışmakta

Masa oyunu ya da kutu oyunu ya da tahta oyunu, genellikle düz bir zemin ya da karton, tahta, plastik gibi malzemelerden yapılmış düzlemler üzerinde, oyun taşlarını veya pullarını belirli kurallar çerçevesinde hareket ettirmek suretiyle oynanan oyunlara verilen genel ad. Oyunun oynandığı düzlem genellikle önceden resim, geometrik şekiller veya yazılarla hazırlanmış olur. Senet, Ur Kraliyet Oyunu, Go, Liubo, Patolli bilinen en eski tahta oyunlarından bazılarıdır.

Masa oyunları dama ve satranç gibi sadece stratejiye veya tavla ve Monopoly gibi şans ve stratejinin bileşimine dayalı olabilir. Şansa dayalı masa oyunlarında zar veya yazı tura gibi rastgele sonuç üreten araçlar veya düzenekler kullanılabilir. Modern masa oyunlarında düzlem ve taşların yanı sıra sahte paralar, kartlar, sayaçlar vb. araç gereçler de oyuna eşlik edebilir.

Antik masa oyunları genellikle iki ordunun savaşını temsil eder. Modern oyunların birçoğu da benzer bir mantık (rakibini alt etme) izlemesine rağmen kimi oyunlarda oyunun sonucu kazanılan puanlarla ya da gerçek veya sahte paraların miktarıyla belirlenir.

Masa oyunları aile, strateji ve parti olmak üzere 3 farklı kategoriye ayrılabilir.

Aile kutu oyunları: Her yaşa uygun, kuralları pek karmaşık olmayan, 15 ila 60 dakika kadar süre içerisinde biten oyunlar. Aile oyunları arkadaş ve aile ile oynamaya uygundur.

Strateji kutu oyunları: Öğrenmesi yine kolay olan ancak oyun süresi uzun ve uzmanlaşması süre alan oyunlara denir. Arkadaşlarla oynamak için ideal.

Parti kutu oyunları: Hızlı, basit ve kalabalık gruplara uygun oyunlara denir. Parti kutu oyunlarının öne çıkan en önemli özelliği oyuncular arası etkileşimin yüksek olmasıdır.[1]

Ayrıca bakınız

Kaynakça

  1. ^ "Arşivlenmiş kopya". 24 Şubat 2017 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 23 Şubat 2017. 

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Para</span> devletçe bastırılan, üzerinde değeri yazılı kâğıt veya metalden ödeme aracı, nakit

Para, mal ve hizmetlerin değiş-tokuşu için kullanılan araçlardan en yaygın olanı. Para sözcüğü ile genellikle madenî para ve banknotlar kastedilmekle birlikte; ekonomide, vadesiz mevduatlar ve kredi kartları da parayı meydana getiren unsurlardan sayılır. Vadeli mevduat, devlet tahvili gibi değişim araçları ise para benzeri olarak değerlendirilir.

<span class="mw-page-title-main">Satranç</span> İki oyuncu ile oynanan, turnuvaları düzenlenen ve birçok farklı türü olan zeka oyunu

Satranç, iki oyuncu arasında satranç tahtası ve taşları ile oynanan bir masa oyunudur. Dünya çapında turnuvaları düzenlenir ve bir spor dalı olarak kabul edilir.

<span class="mw-page-title-main">Aile</span> aralarında yakın akrabalık bağı bulunan kişiler grubu

Aile veya ocak, toplumun en küçük birimi olarak kabul edilen sosyal bir yapı. En küçük, yani "çekirdek" olarak adlandırılan bir aile; baba, anne ve çocuklardan oluşur.

Rol yapma oyunu (RYO), (İngilizce: role-playing game, RPG); oyuncuların kurgusal bir sahnede farklı karakterlerin rollerini üstlendikleri oyunların genel bir ailesidir. Oyuncular, belirli kurallar çerçevesinde oluşturulan karakterleri yöneterek bir hikâyenin parçası olurlar.

Oyun teorisi veya Oyun kuramı, istatistik, sosyal bilimler, biyoloji, mühendislik, siyasi bilimler, bilgisayar bilimleri kullanılan meşhur teoridir. Oyun teorisi, bireyin başarısının diğerlerinin seçimlerine dayalı olduğu seçimler yapması olan bazı stratejik durumların matematiksel olarak davranış biçimlerini yakalamaya çalışır. İlk başlarda bir bireyin kazancının ötekinin zararına olduğu yarışmaları çözümlemek için geliştirilmişse bile, daha sonradan birçok kısıta dayanan çok geniş bir etkileşim alanını incelemeye başlamıştır. Bugün:

Oyun teorisi, sosyal kelimesinin geniş anlamda insan ve insan-dışı oyuncuları kapsayacak biçimde tanımlandığı, sosyal bilimlerin rasyonel yönü için bir birleşik alan kuramı veya bir tür şemsiyedir.

<span class="mw-page-title-main">Masa</span> üstü düz mobilya

Masa, ayaklar veya bir destek üzerine oturtulmuş tabladan oluşan bir mobilyadır. En yaygın masa türü, dört ayak üzerine yerleştirilmiş, dikdörtgen ahşap bir yüzeyden oluşanıdır. Yemek yemek, çalışmak gibi bireysel amaçların yanı sıra, farklı kişileri toplamak, eşyaları belli bir yükseklikte tutmak gibi amaçlar için de kullanılır.

<span class="mw-page-title-main">Bulmaca</span> çözücünün yaratıcılığını test eden problem veya muamma

Bulmaca; oyuncuların zeka, mantık, dikkat ve hafıza gibi zihinsel yeteneklerini kullanarak çözdükleri; yazılı, sözlü veya mekanik formatlardaki problemlerden oluşan genellikle tek kişilik oyun. Türkçede zeka oyunu kavramı da sıklıkla zeka ve mantığa dayalı bulmacaları tanımlamak için kullanılır.

Video oyunu türleri belirlenirken sınıflandırmada video oyunlarının mekanikleri, tasarım aşamasında, tasarımcının verdiği kritik kararlar yani daha basit bir şekilde oynanış tarzları esas alınır. Lakin bu sınıflandırma her zaman tutarlı veya sistematik bir yol izleyememiştir. Bunun nedeni kriterlerin, ayrımı yapan kişi ya da kuruma göre farklılık göstermesidir. Tümüyle akademik çalışmaların yürütülmemesinden ötürü kimi zaman keyfi isimlendirmeler de söz konusudur. Buna rağmen dünya genelinde benimsenmiş tür kalıpları da mevcuttur.

<span class="mw-page-title-main">Yazı tura (şans oyunu)</span>

Yazı tura, havaya atılan bir madeni paranın, düştüğünde üstte veya diğer yüzünde kalacak tarafını tahmin etmeye dayalı şans oyunu. Oyun, adını madeni paraların yüzlerine verilen isimlerden alır. Madeni paraların, üzerinde ünlü bir şahsın büstü olan tarafına tura, çoğunlukla yazı ve sembollerle bezeli olan diğer tarafına ise yazı denir.

<span class="mw-page-title-main">Matematiksel oyun</span> Matematiksel parametrelerle tanımlanan oyun

Bir matematiksel oyun, kuralları, stratejileri ve sonuçları açık matematiksel parametrelerle tanımlanan bir oyun'dur. Genellikle bu tür oyunların tic-tac-toe ve dots and boxes gibi basit kuralları ve eşleştirme prosedürleri vardır. Genel olarak, matematiksel oyunların daha derin hesaplama temelleri içermesi için kavramsal olarak karmaşık olması gerekmez. Örneğin, Mankala kuralları nispeten basit olsa da, oyun kombinatoryal oyun teorisi merceğinden matematiksel kesinlikle analiz edilebilir.

<span class="mw-page-title-main">Strateji oyunu</span>

Strateji oyunu veya stratejik oyun oyuncuların kendilerine özel taktiklerinin büyük önem taşıdığı, karar verme becerisi gerektiren oyundur. Bütün strateji oyunları farklı şekillerde düşündürmeyi ve tipik olarak durumsal farkındalık gerektirir.

Nim oyunu, taş, kibrit çöpü, boncuk, fasulye gibi küçük ve birbirine benzer belli sayıda şeylerle masa üstünde oynanan matematiksel bir strateji oyundur. Oyun taşları masa üstüne belli bir düzende yerleştirilir. Oyuncular sırayla ve belli kurallara bağlı olarak taşları alıp kenara koyarlar. Ortada kalan son taşı kimin aldığı oyunu kimin kazandığını ya da kaybettiğini belirler.

<i>No Game No Life</i>

No Game No Life veya kısaca NGNL ve Noge Nora, Yū Kamiya tarafından yazılan bir light novel serisidir. Seri, Nisan 2012 tarihinden bu yana Media Factory'nin MF Bunko J baskısı altında yayınlanmaktadır. Seri, tanrının tahtını ele geçirmek için bir dizi masa oyununda oyun tanrısını yenmek isteyen bir grup insan oyuncuyu anlatıyor.

Büyük Taktik oyunu, 2 kişilik strateji ve savaş temalı Stratego kutu (masa) oyununun Türkiye versiyonudur. Oyun mekaniği aynı olmasına rağmen oyun taşlarının geç dönem Osmanlı ordusunun askeri kıyafetlerinin özelliklerini yansıtması ile orijinalinden ayrılır. 10 yaşından büyükler için uygundur.

<span class="mw-page-title-main">Ur Kraliyet Oyunu</span> Antik Mezopotamya kökenli kutu oyunu

Ur Kraliyet Oyunu, bilinen diğer adıyla Yirmi Kare Oyunu ya da kısaca Ur Oyunu, ilk olarak MÖ 3.000'lerin başlarında antik Mezopotamya'da oynanan iki oyunculu strateji yarış türünde bir masa oyunudur. Döneminde Orta Doğu'da tüm sosyal statüdeki insanlar arasında popüler olmuş ve oyunun tahtaları, Girit ve Sri Lanka gibi Mezopotamya dışındaki yerlerde de bulunmuştur. Popülerliğinin zirvesindeyken manevi bir önem kazanmış ve oyundaki olayların bir oyuncunun geleceğini yansıttığına ve tanrılardan veya diğer doğaüstü varlıklardan mesajlar taşıdığına inanılmıştır. Ur Oyunu, Geç Antik Çağ'a kadar popülerliğini korumuş ve muhtemelen zamanla tavlanın ilk biçimlerinden birine dönüşmüş ya da yerini tavlaya bırakmıştır. Neticede Hindistan'ın Koçi kentindeki Yahudi nüfusu dışında her yerde unutulmuş ve bu halk, İsrail'e göç etmeye başladıkları 1950'lere kadar oyunun bir versiyonunu oynamaya devam etmiştir.

Zaman yönetimi oyunları seviye hedeflerini yerine getirmek için kaynakların hızlı gerçek zamanlı tahsisine odaklanan strateji ve gündelik oyunların bir alt türündedir. Oyuncu, oynarken ortaya çıkan gelen taleplere tepki vermeli ve mümkün olan en büyük ödülü almak için onlara en etkili şekilde hizmet etmelidir. Genellikle zamanla sınırlıdırlar ve kaynakları, istekleri yerine getirebilecekleri hızı sınırlar. Tapper ve Diner Dash, bu türdeki popüler oyunlardır.

Deste oluşturma oyunları, bir deste oluşturmanın esas oynanış unsuru olduğu kart oyunları veya kutu oyunlarını ifade eder. Deste oluşturma oyunları, her oyuncunun kendine has bir destesi olması yönüyle kart koleksiyonu oyunlarına benzer. Bununla birlikte kart koleksiyon oyunlarından farklı olarak kartlar rastgele paketlerde satılmaz ve deste büyük oranda oyundan önce değil oyun sırasında oluşturulur.

<span class="mw-page-title-main">Büyük strateji savaş oyunu</span> video oyunu türü

Büyük strateji savaş oyunu veya büyük strateji oyunu (GSG), bir ulus devletin veya imparatorluğun kaynaklarının kontrolünü ve idaresini içeren, askeri strateji odaklı savaş oyunudur. Büyük strateji oyunları, genellikle karmaşıklıkları ve bunun sonucunda ortaya çıkan kullanım zorluğu ile diğer strateji oyunlarından ayrılır. Oyuncu, ordularının yönetimini sağlar ancak oyuncunun kendisi savaşta yer almaz, orduların sevk ve idaresini gerçekleştirir. 4X oyunlarıyla örtüşen bir yapıya sahip olsa da 4X oyunlarından farklılık gösterir; oyuncuların oyunu açık bir dünyayı keşfetme ve ilerletme konusunda eşit derecede değil, belirli bir düzene bağlı oldukları anlamına gelir.

Sıra tabanlı strateji (TBS) oyunu, oyuncuların oynarken sırayla oynadıkları bir strateji oyunudur. Bu, tüm oyuncuların aynı anda oynadığı gerçek zamanlı stratejiden (RTS) farklıdır.

Bu, farklı oyun kategorilerin bir listesidir.