İçeriğe atla

Martha Rosler

Martha Rosler
UyrukAmerican
[martharosler.net Resmî sitesi]

Martha Rosler[1] Amerikalı bir sanatçıdır. Fotoğraf, video, enstalasyon, heykel ve performansın yanı sıra sanat ve kültür üzerine yazılar yazıyor. Rosler'in çalışmaları, genellikle kadınların deneyimlerine odaklanan günlük yaşam ve kamusal alan üzerine odaklanır.[2] İşlerinde tekrarlayan konular, medya, savaş, mimarlık, çevre, ulaşım sistemleri, evsizliğe kadar değişir.

Erken dönem hayatı ve eğitimi

Brooklyn, New York'ta [3] 1943'te [4] doğan Rosler, 1968'den 1980'e kadar Kaliforniya'da, önce kuzey San Diego ilçesinde ve ardından San Francisco'da ergenlik yıllarını geçirdi. Ayrıca Kanada'da yaşadı ve öğretmenlik yaptı.[5] Brooklyn'deki Erasmus Hall Lisesi'nden sonra Brooklyn Üniversitesinde eğitim gördü (1965) ve California Üniversitesi, San Diego'dan (1974) mezun oldu.[1] 1981'den beri New York'ta yaşıyor.

Kariyer

Rosler'in çalışmaları ve yazıları büyük ölçüde etkili olmuştur. Tercih ettiği medya, fotomontaj ve fotoğraf metninin yanı sıra video, heykel ve yerleştirmeyi içeriyor. Rosler kapsamlı, ulusal ve uluslararası düzeyde konferanslar vermiştir. New Brunswick, New Jersey'deki Rutgers Üniversitesi'nde fotoğrafçılık ve medyanın yanı sıra fotoğraf ve video tarihi ve eleştirel çalışmalar dersleri verdi ve burada Profesör II rütbesine yükseldi. Ayrıca, Frankfurt, Almanya'daki Städelschule'de öğretmenlik yapmanın yanı sıra, California Üniversitesi'nin San Diego ve Irvine kampüslerinde ve başka yerlerde misafir profesör olarak görev yaptı.[6]

Rosler'in kişisel sergileri, New York'taki Whitney Amerikan Sanatı Müzesi (1977), Boston Çağdaş Sanat Enstitüsü (1987), Oxford Modern Sanat Müzesi (1990), The New Museum ile International Center of Photography New York işbirliği içinde (1998-2000), Sprengel Hannover Müzesi (2005), Londra Çağdaş Sanatlar Enstitüsü (2006), Rennes Üniversitesi (2006) ve Frankfurt'ta Portikus (2008) düzenlenmiştir. Çalışmaları ayrıca Whitney Biennial (1979, 1983, 1987 ve 1990), Documenta 7 ve 12 (1982 ve 2007), Havana Bienali (1986), Venedik Bienali (2003), Liverpool Bienali (2004), Taipei Bienali (2004) ve Skulpture Projekte (2007)da yer almıştır.[1]

Rosler, Whitney Museum of American Art ve Museum of Modern Art ve Center for Urban Pedagogy'de (tümü New Yorkta) eğitim departmanlarına danışmanlık hizmeti vermektedir. New York, New School'daki Vera List Sanat ve Politika Merkezi'nin Yönetim Kurulu Üyesi ve Center for Urban Pedagogy'nin Danışma Kurulu üyesidir. Ayrıca New York, Columbia Üniversitesi'ndeki Temple Hoyne Buell Amerikan Mimarisi Çalışmaları Merkezi'nin yönetim kurulunda görev yapmıştır ve Bağımsız Video ve Film ve Medya Derneği'nin eski yönetim kurulu üyesidir. Alliance ve Van Alen Center'ın eski bir mütevellisi, hepsi New York'ta. 1980'lerin başından beri, daha önce öğretim üyesi olduğu New York'taki Whitney Bağımsız Çalışma Programında düzenli olarak öğretim görevlisi olarak çalışıyor.

Rosler, yazılarının yanı sıra çeşitli mecralardaki sanat çalışmaları ile tanınır. Sanat, fotoğrafçılık ve kültürel konularla ilgili eleştirel denemelerinin yer aldığı 16'dan fazla kitabı yayınladı. Makaleleri geniş çapta yayınlandı, antolojiye tabi tutuldu ve tercüme edildi. Kadın Sanat Devrimi [7] filmi için röportaj yapmış ve bu filmde yer almıştır.

İşleri

Mutfağın Semiyotiği

Mutfağın Semiyotiği (1974/75), Rosler'ın erken televizyon yemek programlarını parodileştirerek mutfakta kullanılan bazı el aletlerini alfabetik sırayla sergilediği feminist video sanatının öncü bir çalışmasıdır. Hareketleri beklenmedik ve muhtemelen endişe verici bir yöne dönmeye başladığında, karakter sonunda araçlardan vazgeçer ve vücudunu bir tür semafor sistemi olarak kullanır. Rosler, bu kara mizah dolu çalışmanın, kadınlar üzerindeki mutfakla ile ilgili sosyal beklentilerini ve daha geniş anlamda, bu beklentileri belirlemede dilin rolünü sorgulamayı amaçladığını öne sürdü. Çalışmanın gündeme getirdiği mesele, kadının kendini anlatmasının mümkün olup olmadığını sorgulamaktır.[8]

"Muğlak görünmekle birlikte (kasıtlı biçimde) ve ince olmayan biçimde (kasıtlı biçimde) ve düzenlenmemiş (kasıtlı biçimde) olmasına rağmen, o zamanlar yapılabilecek en iyi şey saf bir üretim anı gibi görünmeye başladı. Diğer bir deyişle, düşük üretim kalitesi nedeniyle öncü bir çalışma olarak görüldü ".[9]

Diğer video çalışmaları

Diğer video çalışmaları arasında, Paper Tiger Television ile birlikte Vital Statistics of a Citizen Simply Obtained (1977), Losing: A Conversation with the Parents (1977) ve Martha Rosler Reads Vogue (1982); Domination and the Everyday (1980) ve Born to Be Sell: Martha Rosler, yine Paper Tiger Television ile Born to be Sold: Martha Rosler Reads the Strange Case of Baby $/M (1988) bulunur. Video çalışmalarının çoğu jeopolitik ve hegemonya konusunu ele alıyor. Bunlar arasında Secrets From the Street: No Disclosure (1980); A Simple Case for Torture, or How to Sleep at Night (1983); If It's Too Bad to be True, It Could Be DISINFORMATION (1985); üç kanallı enstalasyon Global Taste: A Meal in Three Courses (1985); ve Because This Is Britain (2014) ve diğerleri.[10]

Rosler, izleyicilerin beklentilerini değiştirmek için performansa dayalı anlatılar ve kitle iletişim araçlarının sembolik görüntülerini kullanıyor. Rosler, "Videonun kendisi" masum değil diyor: "Yine de video, çeşitli kurgusal anlatı biçimlerini kullanarak, ticari TV ile diyalektiğe dahil olan" tuzaklar "oluşturmama izin veriyor." [11]

Mutfağın Semiyotiği videosunda mutfaktaki bir kadına statik bir kamera odaklanır, mutfak gereçleriyle etkileşime giren kadın, kullanımlarını tuhaf jestlerle adlandırıp gösteren statik bir kameranın odağıdır ve bu aksiyonlarla domestik alanlarda kadınlara karşı beklentileri vurgulamaktadır.

Fotoğraf ve fotomontaj

Rosler'in fotoğraf / metin çalışması The Bowery in two inadequate descriptive systems (1974/75), kavramsal ve postmodern fotoğrafçılık pratiğinde ufuk açıcı bir çalışma olarak kabul edilir. 45 siyah beyaz baskı serisi New York City'nin "varoş" halini Bowery'deki vitrinleri, sarhoşlara ve sarhoş davranışlara atıfta bulunan çoğunlukla metaforik metin grupların fotoğraflarıyla eşleştirerek anlatır. Fotoğraflar, eserin anti-ekspresyonist doğasını ve insan deneyimlerini ve sosyal sorunları tanımlamak için hem görsel hem de dilsel sistemlerin doğasında var olan sınırlamaları vurgulamak için bir ızgara formunda kaidede görüntülenir.[12][13]

Rosler'in en tanınmış eserlerinden bazıları House Beautiful: Bringing the War Home (yaklaşık 1967-72) başlığı altında toplanmıştır. Bu, çoğunlukla iç mekanlarda olmak üzere orta sınıf evlerin arzu uyandıran sahnelerini Vietnam Savaşı'ndan belgesel fotoğraflarla yan yana getiren bir dizi fotomontaj. Bu görüntüler öncelikle savaş karşıtı yürüyüşlerin içinde ve çevresinde ve bazen de "yeraltı" gazetelerinde fotokopili el ilanları olarak dağıtıldı. John Heartfield ve Hannah Hoch tarzındaki politik fotomontaj geleneğini ve Richard Hamilton'ınki gibi pop sanatını sürdürüyorlar. Bugünün evlerini bu kadar farklı, bu kadar çekici kılan nedir? . Hem savaş görüntüleri hem de iç mekanlar, Life Magazine ve benzeri kitle pazar dergilerinin sayılarından toplandı, ancak bu çalışmalar, görünüşte ayrı iki dünyayı, savaş endüstrileri ile ev endüstrileri ve bunların ortak endüstrileri arasındaki bağlantıları ima etmek için yeniden birleştirmeyi amaçladı. anlayışlar.[14]

Kaynakça

  1. ^ a b c "The Guggenheim Museums and Foundation". The Guggenheim Museums and Foundation. 22 Eylül 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 17 Aralık 2020. 
  2. ^ Canning (2001). "Tell it Like it is: Martha Rosler and Barbara Kruger". Art Papers Magazine. 
  3. ^ Rosler bio 29 Ocak 2021 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi., Mitchell-Innes & Nash website. Accessed Sept. 18, 2017.
  4. ^ "The Guggenheim Museums and Foundation". The Guggenheim Museums and Foundation. 22 Eylül 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 17 Aralık 2020. 
  5. ^ "Announcements: Martha Rosler," 9 Temmuz 2018 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi. E-flux (February 2, 2014).
  6. ^ "Martha Rosler Biography – Martha Rosler on artnet". www.artnet.com. 17 Kasım 2015 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 17 Aralık 2020. 
  7. ^ Anon 2018
  8. ^ "Martha Rosler. Semiotics of the Kitchen. 1975 | MoMA". The Museum of Modern Art (İngilizce). 28 Temmuz 2015 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 17 Aralık 2020. 
  9. ^ "Conversation/podcast with Martha Rosler, 2018". 10 Şubat 2021 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 27 Mart 2021. 
  10. ^ "videos". martha rosler (İngilizce). 14 Haziran 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 17 Aralık 2020. 
  11. ^ Artists' Videos An International Guide. New York: Electronic Art Intermix. 1991. s. 167. 
  12. ^ "Whitney Museum of American Art". 21 Şubat 2015 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 17 Mart 2017. 
  13. ^ Blazwick (2008). "Taking Responsibility". Art Monthly: 1-7. 
  14. ^ "House Beautiful: Bringing the War Home (carousel)". martha rosler (İngilizce). 19 Haziran 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 17 Aralık 2020. 

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Metropolitan Müzesi</span>

Metropolitan Sanat Müzesi, halk dilinde "the Met", dünyanın en büyük ve en önemli müzelerinden biridir. Manhattan, New York'taki Central Park'ın yanında yer alan müze, The Cloisters adı verilen Orta Çağ sanatını barındıran bölümü bünyesinde barındırır. Müzede eski doğu, Mısır, Yunan ve Roma dönemlerine ait eserler bulunmaktadır. Avrupa Orta Çağ koleksiyonunun bir bölümü ise Manhattan'ın kuzey ucundaki ek binada bulunur. Müze içerisinde bir araştırma kitaplığı, çocuklar için bir bölüm ve etkin bir eğitim sergisi vardır. Müzede batı resim sanatının öne çıkan isimlerine ait tablolar da bulunmaktadır. 2 milyondan fazla esere ev sahipliği yapmaktadır.

<span class="mw-page-title-main">Kutluğ Ataman</span> Türk sinemacı

Kutluğ Ataman, Türk film yönetmeni ve çağdaş sanatçı.

<span class="mw-page-title-main">Haluk Akakçe</span>

Haluk Akakçe, Türk ressam ve iç mimar.

Taner Ceylan. Türk foto realist ressam.

Guggenheim Müzesi şu anlamlara gelebilir:

Bill Viola, Amerikalı modern video artisti. Yeni medya alanında elektronik, ses ve görüntü teknolojisi eserleri ortaya koymuştur. Eserleri doğum, ölüm ve bilinç yönleri gibi temel insan deneyimleri arkasındaki fikirlere odaklanmaktadır.

Guy Bourdin, Fransız fotoğrafçı ve ressam.

<span class="mw-page-title-main">Burhan Doğançay</span> Türk fotoğrafçı ve ressam (1929-2013)

Burhan Cahit Doğançay, Türk fotoğrafçı ve ressam. Doğançay esasen, yarım asır boyunca dünyanın muhtelif şehirlerinde izlediği duvarları sanat eserlerine entegre etmesiyle tanınmıştır. En ünlü tablosu olan Mavi Senfoni, 2009 yılında Murat Ülker tarafından 2,2 milyon TL'ye alınmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Yucef Merhi</span>

Yucef Merhi 8 Şubat 1977'de Venezuela'nın Caracas şehrinde doğdu. Kendisi hem şair hem de bilgisayar programcısıdır. Venezuela'da dijital sanatın öncüsü olmuştur. Central University of Venezuela ve New School üniversitelerini bitirmiştir. Sanat alanındaki çalışmalarına 1980'ler de başlamıştır. Sekiz yaşındayken sergilediği Net@tari çalışması bir video oyun konsolu içeren ilk sanat eseridir. Merhi elektronik devreler, bilgisayarlar, video oyun sistemleri ve dokunmatik ekranlar içeren birçok yapıt oluşturmuştur.

Doug Aitken, Amerikalı bir multimedya sanatçısıdır.

<span class="mw-page-title-main">Mary Flanagan</span>

Mary Flanagan, Amerikalı çağdaş sanatçı, yazar, eğitmen ve tasarımcıdır.

<span class="mw-page-title-main">İnci Eviner</span>

İnci Eviner resim, heykel, yerleştirme sanatı ve video sanatı dallarında ürün veren Türk ressam ve çağdaş sanatçı.

<span class="mw-page-title-main">Ghada Amer</span>

Ghada Amer New York'ta yaşayan ve çalışan çağdaş bir sanatçıdır. 11 yaşında Mısır'dan Fransa’ya göç etmiş ve Paris’de ve Nice'de eğitim almıştır. Çalışmalarının çoğu cinsiyet ve cinsellik konuları ile ilgilidir. En dikkat çekici eseri, kadın vücudunun pornografik görüntülerini referans alan, oldukça katmanlı nakışlı tablolar içermesidir. Ghada Amer Cheim & Read adlı sanat galerisi tarafından temsil edilmektedir.

<span class="mw-page-title-main">Audrey Flack</span> Amerikalı sanatçı

Audrey L. Flack, Amerikalı bir sanatçıdır. Çalışmaları, fotoğraftaki sanat türünün öncülüğünü yapmıştır; eserleri resim, heykel ve fotoğrafçılık alanlarını kapsar. Flack, New York'taki Cooper Union'dan mezuniyeti ve fahri doktoralık derecesi de dahil olmak üzere çok sayıda akademik dereceye sahiptir. Ayrıca Yale Üniversitesi Güzel Sanatlar bölümünden mezun olmuştur. New York Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsüne girmiştir ve burada sanat tarihi okumuştur. Mayıs 2015'te, Flack Clark Üniversitesi'nden onur konulu bir doktora derecesi almıştır ve burada bir mezuniyet töreni konuşması yapmıştır. Flack'in çalışmaları, Modern Sanatlar Müzesi, Metropolitan Sanat Müzesi, Whitney Amerikan Sanatı Müzesi ve Solomon R. Guggenheim Müzesi gibi birçok önemli müzede sergilenmektedir. Flack'ın fotogerçekçi tabloları, Modern Sanatlar Müzesi'nin kalıcı koleksiyonu için satın alınacak ilk resimlerden biridir ve bugünkü fotogerçekçi olarak mirası birçok Amerikalı ve Uluslararası sanatçıyı etkilemektedir. Kentucky, Louisville'deki J. B. Speed Art Müzesi, çalışmalarının retrospektif bir çalışması düzenledi ve Flack'ın fotogerçekçilik dünyasına öncülük ettiği çabalar, türe bugünkü seviyede popülerlik kazandı.

<span class="mw-page-title-main">Shirin Neshat</span> New Yorkta yaşayan; film, video ve fotoğraf çalışmalarıyla tanınan İranlı görsel sanatçı

Shirin Neshat New York'ta yaşayan, film, video ve fotoğraf çalışmalarıyla tanınan İranlı çağdaş sanatçıdır. Sanat eserleri, İslam ve Batı, feminenlik ve maskülenlik, kamusal yaşam ve özel yaşam, gelenek ve modernite arasındaki tezatları işler. Neshat, 1999 yılında 48. Venedik Bienali Uluslararası Ödülü'nü kazanmış, 2009 yılında 66. Venedik Film Festivali'nde En İyi Yönetmen dalında Gümüş Aslan ödülü sahibi olmuş, Huffington Post eleştirmeni G. Roger Denson tarafından On Yılın Sanatçısı seçilmiştir. Yale Üniversitesi Sanat Okulu fotoğraf bölümünde ders vermektedir.

Anita Slavin Arkin Steckel tablolarıyla ve cinsel imgeler içeren fotomontajlarıyla bilinen Amerikalı feminist ressamdır. "The Fight Censorship Group” adlı sanat kuruluşunun kurucusudur; bu kuruluşunun diğer üyeleri Hannah Wilke, Louise Bourgeois, Judith Bernstein, Martha Edelheit, Eunice Golden, Juanita McNeely, Barbara Nessim, Anne Sharpe ve Joan Semmel’dir.

Extramücadele ya da gerçek adıyla Memed Erdener, Türk çağdaş sanatçıdır. 1997 yılından itibaren disiplinler arası bir anlayışla ürettiği güncel sanat işlerinde bu mahlası kullanmaktadır.

<span class="mw-page-title-main">Sherrie Levine</span>

Sherrie Levine, Amerikalı bir fotoğrafçı, ressam ve kavramsal sanatçıdır. Çalışmalarından bazıları Walker Evans, Eliot Porter ve Edward Weston gibi diğer fotoğrafçıların çalışmalarının birebir fotografik reprodüksiyonlarından oluşmaktadır.

Martha Joanne Alf Amerikan sanatçı. Eserleri tablolar, çizimler ile armutlar ve tuvalet kağıdı ruloları gibi günlük objelerin fotoğraflarından oluşur.

Harkov Fotoğraf Okulu (HFO), Ukrayna'nın en önemli sanatsal fotoğrafçılık hareketlerinden biridir. 1934'ten 1980'lere kadar hüküm süren Sovyet sosyalist gerçekçilik sanat tarzına karşı kuruldu. HFO, 1960'larda Kruşçev çözülmesi döneminde Harkov'da sanatsal fotoğrafçılığın yeniden canlanmasıyla oluşmaya başladı. HFO'nun konformist olmayan bir yeraltı hareketi olarak resmi oluşumun, Harkov fotoğrafçıları tarafından Vremia Grubu 1971 adlı bir grubun kurulmasıyla başladığı ifade edilir; kuruluşu, modernist sanatın Harkov'daki canlanmasının temeli olarak kabul edilir.