İçeriğe atla

Marc Laidlaw

Marc Laidlaw
Doğum3 Ağustos 1960 (64 yaşında)
Laguna Beach, Kaliforniya, ABD
MeslekYazar
Dilİngilizce
MilliyetAmerikan
EğitimOregon Üniversitesi
TürBilimkurgu
Korku kurgu
Video oyunları
Önemli eserHalf Life
Önemli ödülleri 1996 Uluslararası Korku Loncası Ödülü

Marc Laidlaw, (d. 3 Ağustos 1960; Laguna Beach, Kaliforniya) Amerikan bilimkurgu korku yazarı. Oyun dünyasında 1998 yılından 2016 yılına kadar çalıştığı Valve'ın en ünlü oyunu olan Half-Life'ın senaryosunu yazmasıyla tanınır.[1][2]

Hayatı

Laidlaw Amerika'nın Kaliforniya eyaletinde doğdu ve büyüdü. İlk başta kısa hikâyeler yazsa da ilk romanı olan Dad's Nuke (Türkçe:Babamın nükleer bombası) kitabını 1985'te yayımladı ve ardından birkaç daha roman yayımladı fakat hiçbir zaman istediği kazancı kitaplardan kazanamadığı için San Fransisco'da hukuk sekreteri olarak çalıştı.

Laidlaw bilgisayar ve atari oyunları oynamıştı, ancak Myst oynayana kadar ilgisini çekmedi. San Francisco'daki evinde oynayabilmek için yeni bir bilgisayar satın aldı. Gadget bilgisayar oyunu tarafından yaratılan dünyaya dayanan bir bağlantı romanı olan The Third Force'u (Türkçe:Üçüncü Kuvvet) yazdı. En sevdiği bilgisayar oyunu Thief: The Dark Project'tir.[3]

Laidlaw, Valve'a Half Life geliştirilirken katıldı ve hikâye ile bölüm tasarımı üzerine çalıştı. Half-Life'ın devam oyunları ve birkaç proje üzerinde çalıştıktan sonra Ocak 2016'da Valve'den ayrıldığını duyurdu. Ayrılmasının başlıca nedeninin yaşı olduğunu ve orijinal hikâyeler yazmaya geri dönmeyi planladığını söyledi.[4] 25 Ağustos 2017'de Laidlaw, "Epistle 3" isimli bir kısa hikâye yayımladı. Oyun basını bunu, başka bir Half-Life oyununun konusunun bir özeti olarak yorumladılar.[5] Valve'dan ayrılmış olsa da Half-Life: Alyx'in geliştirilmesi sırasında danışmanlık yaptı.[6]

Eserleri

Romanlar

Yıl Roman
1985 Dad's Nuke
1998 Neon Lotus[Not 1]
1993 California
1994 The Orchid Eater
1996 The Third Force[Not 2]
1996 The 37th Mandala[Not 3]
2015 White Spawn

Bard Gorlen hikayeleri

Yıl Hikaye Dergi
Ekim/Kasım 1995 Dankden The Magazine of Fantasy and Science Fiction
Eylül 1996 Catamounts The Magazine of Fantasy and Science Fiction
Ağustos 2008 Childrun The Magazine of Fantasy and Science Fiction
Mart 2009 Quickstone The Magazine of Fantasy and Science Fiction
Eylül/Ekim 2013 Bemused The Magazine of Fantasy and Science Fiction
Mayıs/Haziran 2014 Rooksnight The Magazine of Fantasy and Science Fiction
Ağustos 2013 Catamounts

(yeniden)

Lightspeed
Eylül 2013 Belweather Lightspeed
Kasım/Aralık 2017 Stillborne The Magazine of Fantasy and Science Fiction
Eylül/Ekim 2020 Weeper The Magazine of Fantasy and Science Fiction
Kasım 2020 Underneath the Oversea

Oyunlar

Yıl Oyun
1998 Half-Life
2004 Half-Life 2
2006 Half-Life 2: Episode One
2007 Half-Life 2: Episode Two
2013 Dota 2

Notlar

  1. ^ 1988 Philip K. Dick Ödülü'ne aday gösterilmiştir.
  2. ^ Gadget oynuna bağlantılı
  3. ^ 1997 Dünya Fantezi Ödülü'ne aday gösterildi ve 1996 Uluslararası Korku Loncası Ödülü'nü kazandı.

Kaynakça

  1. ^ "Half-Life writer Marc Laidlaw leaves Valve after 18 years". 26 Temmuz 2022 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 26 Temmuz 2022. 
  2. ^ "Half-Life: Counter-Strike (PC)". 26 Temmuz 2022 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 26 Temmuz 2022. 
  3. ^ "Valve Software Interview : Marc Laidlaw"". 30 Temmuz 2022 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 30 Temmuz 2022. 
  4. ^ Kerr, Chris (8 Ocak 2016). "Half-Life writer Marc Laidlaw leaves Valve after 18 years". Gamasutra. 20 Mayıs 2021 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 8 Ocak 2016. 
  5. ^ Machkovech, Sam (9 Temmuz 2020). "Valve secrets spill over—including Half-Life 3—in new Steam documentary app". Ars Technica (İngilizce). 19 Temmuz 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 19 Temmuz 2020. 
  6. ^ "Original Half-Life Writer Was Very Involved In Half-Life: Alyx". Prima Games (İngilizce). 25 Temmuz 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 25 Temmuz 2020. 

Dış bağlantılar

İlgili Araştırma Makaleleri

<i>Half-Life</i> 1998 video oyunu

Half-Life, 1998 yılında Valve tarafından üretilen ve Sierra Studios tarafından yayımlanan birinci şahıs nişancı bilimkurgu video oyunudur. Oyun, serinin ilk oyunu olmakla beraber aynı zamanda Valve'ın ürettiği ilk oyundur.

Valve Corporation ; Bellevue, Washington merkezli, Ağustos 1996'da eski Microsoft çalışanları Gabe Newell ve Mike Harrington tarafından kurulan video oyunu geliştiricisi ve video oyunu yayımcısı şirket. Özellikle 1998 yılında geliştirdikleri birinci şahıs nişancı türündeki bilimkurgu-aksiyon oyunu Half-Life ile birçok video oyunu eleştirmeninden beğeniler almıştır. Geliştirdikleri bir diğer birinci şahıs nişancı türündeki aksiyon oyunu Counter-Strike, dünya çapında en fazla kullanıcıya sahip birinci şahıs nişancı oyunu olarak bir fenomene dönüşmüştür.

<i>Half-Life 2</i> 2004 video oyunu

Half-Life 2, bilimkurgu temalı, birinci tekil şahıs gözünden oynanan, Half-Life'ın devamı olarak Valve Corporation tarafından yapılan bir bilgisayar oyunu. Valve Corporation tarafından geliştirilen oyun 16 Kasım 2004 tarihinde piyasaya çıkarılmıştır. 2004 yılında 40'ın üzerinde yılın oyunu ödülü almıştır. Oyunun ana karakteri Gordon Freeman ise gelmiş geçmiş en iyi oyun karakteri seçilmiştir. 7 Aralık 2012'de yapılan 10. Spike TV Video Oyun Ödülleri'nde son on yılın en iyi oyunu seçilmiştir

<i>Half-Life 2: Episode One</i> 2006 video oyunu

Half-Life 2: Episode One, Valve Corporation tarafından geliştirilen birinci şahıs nişancı oyunudur ve 1 Haziran 2006'da yayımlanmıştır. 2004'te yayımlanan Half-Life 2'nin birinci devam bölümüdür. Valve'in Half-Life 2'nin devamını bölümler olarak getireceğine karar vermeden önceki ismi Half-Life 2: Aftermath'dir. Half-Life 2'nin de kullandığı Source motorunu kullanır. Oyun yeni ışıklandırma ve animasyon teknolojileri getirmiştir. Ayrıca yardımcı yapay zekayı da daha iyi hale getirmiştir.

<span class="mw-page-title-main">Alyx Vance</span> kurgusal karakter

Alyx Vance, Valve firmasının geliştirdiği Half-Life video oyunu serisinde yer alan kurgusal bir karakterdir. İlk olarak Half-Life 2'de Eli Vance'in kızı olarak yer almıştır. Serinin devam oyunları olan Half-Life 2: Episode One ve Half-Life 2: Episode Two'da oyunun ana karakteri Gordon Freeman'a yardım etmiştir. VR oyunu Half-Life: Alyx'te ise ana karakter olarak yer almıştır. Alyx, Combine adı verilen uzaylı ırkına karşı gelen bir direniş örgütü üyesidir.

<i>Half-Life 2: Episode Two</i> 2007 video oyunu

Half-Life 2: Episode Two Valve Corporation tarafından geliştirilen, bilimkurgu, aksiyon, FPS oyunu. Half-Life 2: Episode Two, Episode One ile başlayan Bölüm üçlemesinin ikinci oyunudur.

Ravenholm, Half-Life 2 video oyununda, "We Don't Go To Ravenholm". adı altında yapılmış olan bir bölüm. Oyuncu, bu bölümde sınırlı cephane ve silahla birbirinden değişik türlerdeki zombileri geçmek zorundadır. Ayrıca bu bölümdeki tek insan, Grigori adında hayatta kalmayı başarmış ve zombilerle savaşan biri. Gravity Gun silahının en yoğun olarak kullanıldığı bölüm. Ayrıca Alyx Vance'in belirttiği gibi, City 17'den kaçan insanların yerleştiği, küçük bir madencilik kasabasıdır. Combineler Ravenholm'u headcrab roketleriyle bombardımana tutar, insanların bir kısmı ölürken diğer kısmı da zombiye dönüşür. Ama Grigori hayatta kalır ve şehri zombilerden temizleyeceğine yemin eder. Grigori babasından öğrendiği bazı mühendislik uygulamalarını kullanarak tuzaklar hazırlar.

Tek oyunculu video oyunlarında, oturuma yalnızca bir oyuncunun giriş yapabildiği ve oynanışın daha fazlasına müsaade etmediği durum, tek oyunculu olarak adlandırılır. "Tek oyunculu oyun", oyunu sadece bir kişinin yönlendirebildiğini anlatmak amacıyla kullanılırken; "tek oyunculu biçim", oynanışın çok oyunculu olabilme seçeneğini de beraberinde getirir. Tek oyuncu biçimi ikiye ayrılır:

<span class="mw-page-title-main">G-Man (Half-Life)</span> Kurgusal karakter

G-Man, Valve Corporation tarafından geliştirilen FPS oyunu Half-Life serisinde yer alan hayali bir karakter. Michael Shapiro tarafından seslendirilmiştir.

<i>Portal</i> (video oyunu) 2007 yapımı bulmaca-platform oyunu

Portal, Valve Corporation tarafından geliştirilmiştir. Orange Box'ın bir parçası olarak 9 Ekim 2007'de Microsoft Windows ve Xbox 360, 11 Aralık 2007'de PlayStation 3 için dağıtılan bir FPS bilimkurgu, macera, bulmaca oyunudur. Windows sürümü Valve'ın içerik dağıtım yazılımı Steam üzerinde indirebilir olarak bulunması dışında 9 Nisan 2008'de tek ürün olarak Electronic Arts tarafından dağıtılmıştır.

<i>The Orange Box</i> video oyunu paketi

The Orange Box, içinde Half-Life 2, Half-Life 2: Episode One, Half-Life 2: Episode Two, Team Fortress 2 ve Portal oyunları olan bir oyun paketidir. Valve şirketi tarafından çıkarılan Half-Life 2 serisine yeni başlayanlar için alternatif bir pakettir.

<span class="mw-page-title-main">Steam</span> çevrimiçi içerik sunan, dijital dağıtım ve hak yönetimi platformu

Steam, Valve Corporation tarafından geliştirilen, bir dijital dağıtım, dijital hak yönetimi, çok oyunculu oynanış ve iletişim sunan platformdur. Oyunların geniş çapta dağıtımı ve onlarla ilgili çoklu ortamların tamamen internet üzerinden yayılımı için kullanılmaktadır. Pek çok oyun, eklenti paketi, yazılım, video ve oyunlar ile ilgili programların satışı Steam üzerinden yapılmakta ve bu sayede bilgisayara doğrudan çevrimiçi olarak indirilebilmektedir. Ayrıca Steam, kullanım açısından performans sağlayan sistem tepsisi/sistem çekmecesi ve görev çubuğundaki pozisyonu ile benzerlerinden ayrılır.

Black Mesa, Valve'ın 1998'de piyasaya sürdüğü Half-Life oyununun Crowbar Collective tarafından yeniden geliştirilip ilk sürümü 14 Eylül 2012'de ücretsiz olarak sunulan ve tam sürümü 6 Mart 2020'de yayımlanan bilimkurgu türündeki yeniden yapım oyunudur.

Source Filmmaker, Valve tarafından animasyon filmleri oluşturmak için yayınlanan ve Source oyun motorunu kullanan bir 3 boyutlu bilgisayar grafik yazılımı aracıdır. Source Filmmaker, Team Fortress 2, Left 4 Dead serisi ve Half-Life 2 gibi çeşitli Source oyunları için topluluk tabanlı birçok animasyonlu kısa film oluşturmak için kullanılmıştır.

Half-Life karakterleri listesi, video oyunu serisi olan Half-Life ve genişleme paketlerinde yer alan karakterlerin listesi.

<span class="mw-page-title-main">Mike Morasky</span> Amerikalı besteci, animatör, görsel efekt sanatçısı, yönetmen ve programcı

Mike Morasky Amerikalı bir besteci, animatör, görsel efekt sanatçısı, yönetmen ve programcıdır. Valve'ın Portal 2, Team Fortress 2, Left 4 Dead ve Left 4 Dead 2 oyunlarının müziklerini bestelemesiyle tanınır. Ayrıca Yüzüklerin Efendisi ve Matrix üçlemelerinde görsel efekt çalışmaları yapmıştır ve Steel Pole Bath Tub, Milk Cult ve DUH müzik gruplarının kurucusudur.

<i>Ricochet</i> (2000 video oyunu)

Ricochet, çok oyunculu bir Half-Life modudur ve GoldSource motoru üzerinde çalışır. Valve Corporation tarafından geliştirilmiştir ve orijinal çıkış tarihi 1 Kasım 2000'dir. Ricochet resmî bir moddur ve Steam üzerinden satın alımı mevcuttur. Fakat Steam yayınlanmadan önce Half-Life'ı perakende olarak satın alanlara ücretsiz olarak verilmiştir.

<i>Half-Life: Alyx</i> 2020 video oyunu

Half-Life: Alyx, Valve tarafından geliştirilen ve yayımlanan birinci şahıs nişancı sanal gerçeklik oyunudur. Half-Life 2: Episode Two'dan sonra yayımlanmış ilk Half-Life oyunudur. Konusu Half-Life ile Half-Life 2 arasında geçmektedir. Oyuncu, bir Combine süper silahını ele geçirmekle görevlendirilen Alyx Vance'i kontrol eder. Oyun; bir sanal gerçeklik oyunudur ve oyuncu, nesnelerle etkileşime geçmek için Half-Life 2'deki yer çekimi silahına benzeyen "yer çekimi eldivenlerini" kullanır. Serideki fizik tabanlı bulmaca, çatışma ve keşif yapma ögeleri bu oyunda da mevcuttur; ayrıca hayatta kalma-korku ögeleri de yer alır.

<span class="mw-page-title-main">Mike Harrington</span> Amerikalı iş insanı

Mike Harrington Amerikalı bir bilgisayar programcısı ve iş insanı. Video oyunu geliştirme ve dijital dağıtım şirketi Valve'ın kurucu ortağıdır. Daha önce Dynamix'te bir oyun programcısı ve Microsoft'ta Windows NT işletim sisteminde bir tasarımcı olan Harrington, 1996 yılında başka bir Microsoft çalışanı olan Gabe Newell ile Valve'ı kurdu.

<span class="mw-page-title-main">Source 2</span> video oyunu motoru

Source 2, Valve tarafından orijinal Source motorunun halefi olarak geliştirilen bir video oyun motorudur. Motor ilk olarak 2015 yılında duyuruldu ve hemen ardından Dota 2'de kullanılmaya başlandı. Artifact, Dota Underlords, Half-Life: Alyx ve Counter-Strike 2 gibi diğer Valve oyunları da Source 2 motoruyla geliştirildi.