İçeriğe atla

Manuel Penella Moreno

Manuel Penella Moreno
Doğum31 Temmuz 1880
Valensiya, İspanya
Ölüm24 Ocak 1939
Cuernavaca, Meksika
Milliyetİspanyol
MeslekBesteci, Orgcu, Orkestra şefi

Manuel Penella Möreno (d. 31 Temmuz 1880 Valensiya, İspanya - o. 24 Ocak 1939, Cuernavaca, Meksika) bir İspanyalı opera, operet, zarzuela müzik bestecisi, orgcu ve orkestra şefi.

Hayatı

Manuel Fanella Möreno [1] 31 Temmuz 1880'de Valensiyada doğdu. Babası Valensiya Konservatuvarı direktörü "Manuel Penella Raga" idi. Müzik eğitimini babasından aldı ve sonra "Salvatore Giner"';den kompozisyon dersleri aldı. İsteğı bir keman virtüözü olmaktı. Ama bir kaza sonucu sol eli sakat kalınca keman çalmayı bırakıp komposizyon üzerine odaklandi. Konservatuvardan mezun olduktan hemen sonra Valensiya katedralinin orgcusu olarak çalıştı.

Sonra zamanını, Latin Amerika, Küba, Meksika ve Amerika Birleşik Devletleri'nde turlar yapan gezici opera ve operet trupları ile birlikte Amerika kıtasını adım adım gezmeye hasretti. Güney Amerika'ya ilk gidişi gerçek bir maceracı gibi idi. Örneğin Ekvator'da bir askeri bandosunda müzisyen olarak çalıştı. Boyacılık; soytarılık; denizcilik uğraşlarının hepsini denedi. Şili'de iken Taital'da bir kiliseyi boyayıp içine duvar resimleri yaptı. Orada bir Şili'li bir sanatkar olan "Emma Siva Pavez" ile ilk evliliğini yaptı. Sonra kariyerinin yönünü tiyatroya çevirdi.

1903'te İspanya'ya geri döndü ve tanınmış olan bir besteci olmaya odaklanarak çok yoğun bestecilik çalışmaları yapmaya başladı. Gelenksel operaya benzer İspanya da popüler "zarzuela" besteciliği yapmakla kalmadı ve yeni bir müziksel tiyatro janrı olan "revü" janrında ki eserler vermesi ile büyük artist muamelesi görmeye başladı.

1912'de Panella Arjantin'e yeni bir tur tertip etti. Bu ülkede çok büyük bir sükse kazandı ve gittiği her yere büyük bir sahne artisti olarak ilgi gördü.

1913'te o zamana kadar "zarzuela" janrında olan ve en iyi tanınan eseri olan "Vahşi Kedi"'yi opera janrına çevirmeye karar verdi. Bu yeni eserin prömiyeri Valensiya'da Teatro Principal'da temsil edilecek ve bu prömiyer temsilden gelen gişe gelirleri hocası olan Salvador Giner'e için yapılan bir anıt için harcanacaktı. Fakat librettosu da Penella tarafından hazırlanan bu operayı şahsi nedenler dolayısıyla bitiremedi. Operanin hazırlanmış bir bölümü janrının en tanınmış pasadoblesi olarak çok popüler oldu.

1919'da Fenalla bir diğer Amerika turuna başladı. Hazırlamış olduğu "El Gato Montes" eserini New York'ta Park Tiyatrosu'nda sahnelendi ve bu tiyatroda bu eser o zaman kadar hiç görülmemis bir şekilde, 10 hafta aralıksız temsil edildi.

1932'de yaylıcalgılar orkestrası için hazırlamış olduğu "Don Gil de Alacala" adlı oda operası opera kritikleri tarafından o zamana kadar hazırlamış olduğu en güzel eseri olarak övüldü.

Penella'nın hazırladığı yeni eserler olarak 1933'te bir perdeli "Jazz Band" adlı bir revü ve üç perdelik bir zarzuela eseri olan "La Malquerida" da seyircilerin çok beğenisine hedef oldular.

Fanella 80 tane sahnede temsil edilen operalar, operetler, revüler ve müziksel komedilerden oluşan eser yanında hazırladığı popüler şarkılarla da bilinmektedir. Bu şarkılardan en iyi bilinenleri "Suspiros de Espana" pasadoblesi ve şarkıcı Concha Piquer tarafından meşhur edilen "La Maredeueta"'dır.

Fenella ayrıca düzyazili tiyatro eserleri de hazırlamıştır. Bunlardan 1928'de yazdığı "Mare Noström" piyesinde tanınmis İspanyol tiyatro aktirisı olan Maria Guettora, son tiyatro rolü olarak, basrolu oyanamistir.

Fanella 24 Ocak 1939'da "Don Gil de Alcala" operasına dayanan bir filmin müziğini hazırlamak için gitmiş olduğu Meksika'da Cuernavaca şehrinde hiç beklenmedik bir anda hayata gözlerini kapadı.

Seçilmiş eserleri

Opera

Don Gil de Alcalá (opera, 1932).
  • El queso de bola: (Valensiya, 1893)
  • El dinero: (Barselona, 1903)
  • Las gafas negras 1 perde (1909)
  • El ciego del barrio 1 perde (1911)
  • Los pocos años: 1 perde (1912)
  • El gato montés (Vahsi Kedi): 3 perde, (Valensiya, 1916)
  • El teniente Florisel :3 perde (1918)
  • Don Gil de Alcalá: 3 perde, (Barselona, 1932)
  • La malquerida : 3 perde, (Barselona, 1935)

Zarzuela

  • La fiesta del pueblo
  • Las niñas alegres: (Barselona 1906)
  • Amor ciego: (1907)
  • El día de reyes, "apropósito"': 1 perde (1907)
  • El padre cura (Valensiya, 1908)
  • El arrojado, astracanada (1908)
  • Sal de espuma: 1 perde, [90Barselona, 1908)
  • La tentación: (1908)
  • Corpus Christi: 1 perde, 3 tablo, (1909)
  • La noche de las flores: 1 perde (1908-1909)
  • Entre chumberas: 1 perde (Zaragoza, 1909)
  • Los vencedores: 1 perde, (1910)
  • Gracia y justicia: 1 perde, (1910)
  • La Reina de las. tintas: 3 perde, (1910)
  • Huelga de señoras: 1 perde, (1911)
  • El género alegre: 1 perde, (1911)
  • La novela de ahora: 1 perde, (1912)
  • Las musas latinas: (1912)
  • La Muñeca del amor: 3 perde (1914)
  • La isla de los placeres: 1 perde, (1914)
  • La España de pandereta: 1 perde, (1914)
  • La última españolada: (1917)
  • La cara del ministro: 1 perde, (1917)
  • El paraíso perdido: 1 perde, (1925)
  • La última carcelera:3 perde, (1926)
  • El milagro de San Cornelio: 1 perde, (1927)
  • Entrar por uvas o Feliz año nuevo: 1 perde, (1927)
  • Ris-Ras: 1 perde, (1928)
  • Los pirandones: 1 perde, (1930)
  • La reina jamón: 2 perde, (1930)
  • Me caso en la mar: 2 perde. [(1930)
  • Don Amancio el Generoso : 3 perde, {Madrid, 1931}
  • El hermano lobo: 3 perde, {Barselona, 1931}
  • Tana Fedorova: 3 perde, (Barselona, 1934)

Operetler

  • La niña mimada: 3 perde (1910)
  • Las romanas caprichosas: 1 perde. (1910)
  • La niña de los besos: 1 perde. (1911)
  • El viaje de la vida: 1 perde. (1911)
  • Galope de amor: 1 perde. (1914)
  • Frivolina : 3 perde. (1910)
  • El espejo de las doncellas: 1 perde. (19270)

Revuler

  • Las musas latinas, 1 perde. (Valensiya 1911)
  • El amor de los amores, 1 perde. (1917)
  • Ku-Kus-Klan, 2 perde. (1931)
  • Viva la República, 2 perde. (Valensiya 1931)
  • El huevo de Colón, 2 perde. (1931)
  • Jazz Band, 2 perde. (Barselona 1932)
  • !Me caso en la mar!

Liederler

  • El columpio, ses ve piyano icin (1909)
  • El corneta y el tambor, ses ve piyano icin (1909)
  • La españolita, ses ve piyano icin (1910)
  • La barraqueta blanca (1917)
  • Agüita clara
  • Dulcinea del Toboso
  • El florero
  • La chula celosa
  • La maja de rumbo
  • La Maredeueta
  • Mari Pepa la Revoltosa
  • Pepa la Naranjera
  • Somos toreras
  • Tu nombre
  • Un caballero español

Kaynakça

  1. ^ Yaşamı için bakınız: Zarzuela! Composer Biographies - Manuel Penella 3 Şubat 2012 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi.

Ayrıca bakınız

Dış bağlantılar

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Valensiya</span> İspanyanın Valencia ilinde belediye

Valensiya, resmî adı València,, İspanya'da Valensiya özerk bölgesinin başkentidir ve 792.492 nüfusuyla İspanya'nın en kalabalık üçüncü belediyesidir. Aynı adı taşıyan ilin başkentidir. Komşu belediyeleri kapsayan daha geniş kentsel alan yaklaşık 1,6 milyon nüfusa sahiptir ve Akdeniz'in Avrupa yakasındaki en büyük kentsel alanlardan birini oluşturmaktadır. Turia Nehri kıyısında, İber Yarımadası'nın doğu kıyısında, Valensiya Körfezi'nde, Albufera lagününün kuzeyinde yer almaktadır.

<span class="mw-page-title-main">Béla Bartók</span> Macar besteci, piyanist ve Doğu Avrupa halk müziği derleyicisi (1881-1945)

Béla Viktor János Bartók Macar besteci, piyanist ve Doğu Avrupa halk müziği derleyicisi.

Libretto, opera, operet, oratoryo, bale, müzikal, mask gibi müziksel sahne eserlerinin metinlerine verilen ad. Hristiyan dinî ayinlerinde sesle şarkı şeklinde söylenen dua, ilahi, kantata vb. için yazılan metinlere de libretto denilmektedir.

<span class="mw-page-title-main">Jacinto Benavente</span>

Jacinto Benavente y Martínez İspanyol yazardır. 20. yüzyıl İspanyol edebiyatının önde gelen isimleri arasında kabul edilir. Jacinto Benavente y Martinez 12 Ağustos 1866’da Madrid’de doğdu. 1894’te oyun yazmaya başladı. Toplumdaki üst ve orta sınıflara yöneltilmiş bir taşlama olan El nida ajeno adlı ilk komedyasıyla tanındı. 1909’da Madrid Çocuk Tiyatrosu’nu kurdu. 1922'de edebiyat dalında Nobel Ödülüne layık görüldü. Uzun yıllar gazetecilik yaptı; tiyatro oyunlarında gelenek ve insani tutkuları işledi. 1928’de İspanya’da monarşi­nin yıkılacağını anlatan oyunu Para el cielo y los altanes zamanın diktacı hükûmeti tarafından yasaklandı. Benavente İspanya İç Savaşı sırasında bir süre tutuklandı. 14 Temmuz 1954’te Madrid’de öldü.

<span class="mw-page-title-main">Alejandro Casona</span>

Alejandro Casona 1927 Nesli'ne bağlı İspanyol şair ve oyun yazarıdır.

<span class="mw-page-title-main">Jacopo Peri</span>

Jacopo Peri bir İtalyan besteci ve şarkıcı. İlk opera eserini hazırlayan bestecidir. Hayatında, çok gür, kızıla kaçan sarı saçlı olduğu için "il zazzerino" lakabıyla da anılmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Alessandro Scarlatti</span> İtalyan besteci

Alessandro Scarlatti, özellikle opera eserleri ve oda kantataları ile ünlü olan İtalyan Barok dönem klasik batı müziği bestecisidir. Napoli ekolu opera janrının bulucusu olduğu kabul edilir. Oğulları Domenico Scarlatti ve Pietro Filippo Scarlatti de tanınmış klasik batı müziği bestecileridir.

<span class="mw-page-title-main">Vicente Martín y Soler</span>

Vicente Martín y Soler. Klasik opera müziği dönemi içinde çalışan ve bu dönem ilkelerine uygun operalar ve baleler hazırlamış olan bir İspanyol besteci. Kariyerinin büyük bir kısmını geçirdiği İtalya'da Vincenzo Martini adı ile bilinmektedir. Günümüzde ismi pek bilinmemekle beraber kendi yaşadığı dönemde bir opera buffa janrında besteci olarak çağdaşı olan Wolfgang Amadeus Mozart ile aynı değerde olduğu kabul edilmekteydi. Valensiya'nın Mozart'ı olarak da isim yapmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Jules Massenet</span> Fransız besteci (1842 – 1912)

Jules Massenet, özellikle opera eserleri hazırlayıcısı olarak tanınan, bir Fransız besteci ve müzik hocasıdır.

<span class="mw-page-title-main">Umberto Giordano</span> İtalyan besteci (1867-1948)

Umberto Menotti Maria Giordano, özellikle opera besteleri ile tanınmış bir İtalyan bestecidir.

<span class="mw-page-title-main">Engelbert Humperdinck</span> Alman bestecisi, müzik öğretmeni ve orkestra şefi

Engelbert Humperdinck bir Alman bestecisi, müzik öğretmeni ve orkestra şefi. Geç romantik akımına dahildir.

<span class="mw-page-title-main">Tomás Bretón</span>

Tomás Bretón, İspanyol besteci, kemancı ve piyano virtüözü.

Capriccio Alman besteci Richard Strauss tarafından hazırlanmış olan bir perdelik operadır ve alt başlık olarak "Müzik İçin bir Konuşma Konusu Parçası " isimlidir. Bestecinin son opera eseridir. Opera eserinin prömiyer temsili 26 Ekim 1942'de Bayerische Staatsoper, Münih'te yapılmıştır. Eserin Almanca librettosu 1934-1941 döneminde Stefan Zweig ve Joseph Gregor'un ilk fikirlerine ve çalışmalarına bağlı olarak sonradan Richard Strauss tarafından Hans Swarowsky katkısıyla geliştirilmiş ve en sonunda eserin nihai librettosu Clemens Krauss tarafından hazırlanmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Ermanno Wolf-Ferrari</span> İtalyan besteci (1876-1948)

Ermanno Wolf-Ferrari, İtalyan opera ve batı klasik müzik bestecisi ve müzik eğitimcisidir.

<span class="mw-page-title-main">Riccardo Zandonai</span>

Riccardo Antonio Francesco Zandonai, İtalyan opera ve klasik batı müziği eserleri bestecisi ve müzik eğitimcisidir.

<span class="mw-page-title-main">Franco Alfano</span> İtalyan piyanist (1876-1954)

Franco Alfano, İtalyan opera ve klasik batı müziği eserleri bestecisi ve piyanist. İtalyan operasının Verismo akımının bir temsilcisidir. Giacomo Puccini'nin beklenmedik ölümü dolayısıyla bitmemiş son eseri olan Turandot'un finalini 1925-26'da besteleyip bitirmesi ile tanınmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Italo Montemezzi</span> İtalyan besteci (1875-1952)

İtalo Montemezzi, İtalyan opera ve klasik batı müziği eserleri bestecisidir. İtalyan operasında post-verismo akımının ilk temsilcisidir.

<span class="mw-page-title-main">Azerbaycan Operası</span>

Azerbaycan Operası, Azerbaycan'daki veya Azeri bestecilere ait opera sanatıdır. Azerbaycan'da opera sanatı 19. yüzyılın ikinci yarısında oluşmaya başladı. Azeri opera geleneğinin kurucusu Ağcabedi'de doğmuş ve Moskova ve daha sonra Sankt-Peterburg Konservatuvarı'nda müzik eğitimi almış Üzeyir Hacıbeyov'dur. Siyasi ve müziksel anlamda milliyetçi olan Hacıbeyov, Batı klasik müziği ve Azeri müziği etkilerini çalışmalarında birleştirmiştir. "Leyla ve Mecnun" adlı operası ilk Azeri operası sayılır. Azerbaycan'da ulusal opera sanatının temeli 12 Ocak 1908 yılında besteci Üzeyir Hacıbeyov'un H.Z. Tağıyev Tiyatrosu'nda sahneleştirilen ve Doğu-Müslüman dünyasının ilk opera eseri olan "Leyla ve Mecnun" operası ile atılmıştır.

<span class="mw-page-title-main">L'amor contrastato</span>

L'amor contrastato Opus:R 1.76 ve bazen 3 perdelik versiyonu ile La Molinera , libretto'su İtalyanca olarak "Giovanni Palomba" tarafından yazılmış; besteci Giovanni Paisiello tarafından hazırlanmış "commedia per musica" janrında bir 2 perdelik opera buffadır. İlk temsili Sonbahar 1788'de, Napoli, İtalya "Teatro Fiorentini"'de yapılmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Manuel Ojeda</span>

Manuel Ojeda, Meksikalı aktör.