Maide Arel
Maide Arel | |
---|---|
Genel bilgiler | |
Doğum | 1907 İstanbul |
Ölüm | 1997 İstanbul |
Evlilik(ler)i | Şemsi Arel |
Yakınları | Mehmet Ruhi Arel (kayınpederi) |
Sanat eğitimi | İstanbul Güzel Sanatlar Akademisi |
Ünlü yapıtları | Mevleviler (1951), Çiftetelli (1961), Türk Hamamı (1963) |
Maide Arel (1907, İstanbul - 1997), Türk ressamdır.
Kübizmden hareket eden ve geometrik soyutlama getiren bir sanatçıdır.[1] Eserlerinde kadınların günlük uğraşlarını, eğlence ortamlarını, kendilerine ayırdıkları özel zamanları, modern ve sade bir anlatımla sergilemiştir.[2] Türkiye'de kadın sanatçıların örgütlenmesinde etkili görevler üstlenmiştir.[2]
Yaşamı
1907 yılında İstanbul'da doğdu. İstanbul Güzel Sanatlar Akademisi'nde Nazmi Ziya ve Hikmet Onat Atölyelerinden ders aldı. 1930 yılında Akademi'den mezun oldu. 1935'te ressam Şemsi Arel ile evlendi. Eşinin resim öğretmenliği yaptığı Erzincan'da Fransızca ve müzik öğretmenliği yaptı.[3]
1948'de Ankara Halkevi'nin açtığı yarışmada ikincilik ödülü kazandı. Eşiyle birlikte Paris'e giderek Andre Lhote, Fernand Leger ve Jean Metzinger Atölyelerine devam etti. İlk kişisel sergisini Paris'ten döndükten sonra 1951 yılında eşi ile birlikte İstanbul'da Beyoğlu Fransız Konsoloshanesi Salonu'nda açtı.[4] 1956'da eşi Şemsi Arel ile yurt resimleri yapmak üzere Hatay'a giderek TBMM için bu ili görüntüleyen resimler yaptı.
Kendisinin de görev aldığı Uluslararası Sanat Eleştiricileri Kongresi'nin 1954'te İstanbul'da düzenlenmesi nedeniyle açılan sergiye, 1957 yılındaki Edinburgh Festivali'ne katıldı.[3] 1959'da eşi ile Paris'te ortak bir sergi düzenledi. 1960 yılında Kadın Haklarını Koruma Derneği'nin sanat kolu sergisini Paris'e taşıdı ve 1964'te "Arte Moderne" müzesinde açılan "Clup İnternational Feminen" yıllık sergisinde "Türk Hamamı" adlı eseriyle bronz madalya kazandı.[2][5] "Çiftetelli" adlı eseri 1974 yılında Fransa'da Wichy Bienali'nde Uluslararası Büyük Ödül'e, 11. Clermont-Ferrand Çağdaş Sanat Sergisi'nde Kent Özel Ödülü'ne layık görüldü.
İlk dönem resimlerine peyzajlarla başlayan sanatçı, Avrupa'dan döndükten sonra soyutlamaya yöneldi. Sanat hayatı boyunca herhangi bir topluluğa bağlı kalmaksızın üslubunu geliştirdi. Resimlerinde insan figürlerini stilize ederken, kübizm felsefesinden yararlanmış fakat kompozisyonlarını geometrik soyutlama anlayışı ile yorumladı.[2] Özel koleksiyon ve müzelerde eserleri bulunmaktadır. 1997 yılında ölmüştür.
Ödülleri
- 1948- Ankara Halkevi Sanat Yarışması, İkincilik Ödülü
- 1964- Paris Milletlerarası Kadın sanatçılar Sergisi, Bronz Madalya
- 1974- 10. Wichy Bienali, Uluslararası Büyük Ödül
- 1976- 11. Clermont-Ferrand Çağdaş Sanat Sergisi, Kent Özel Ödülü
- 1987- Türk kadının Güçlendirme ve Tanıtma Vakfı, Onur Belgesi
- 1988- Gülhane El Sanatları Festivali, Plaket
- 1991- Plastik Sanatlar Derneği, Onur Belgesi
- 1991- Mimar Sinan Üniversitesi, Onur Plaketi
Kaynakça
- ^ "Maide Arel". Turkishpaintings.com sitesi. Erişim tarihi: 12 Nisan 2020.
- ^ a b c d Avşar Karabaş, Pelin. "Çağdaş Türk Sanatında Maide Arel" (PDF). İdil dergisi, Sayı 63, Kasım 2019. 12 Nisan 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi (PDF). Erişim tarihi: 12 Nisan 2020.
- ^ a b "Maide Arel Hayatı ve Eserleri (1907 – 1997)". Istanbulsanatevi.com sitesi, 14 Mayıs 2018. 24 Nisan 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 12 Nisan 2020.
- ^ "Arellerin Sergisi". SALT Araştırma, Yusuf Taktak Arşivi, 12 Ocak 1951 tarihli gazete kupürü. 12 Nisan 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 12 Nisan 2020.
- ^ Bayav, Deniz. "19. Yüzyıl Sonu ve 20. Yüzyıl Başında Kadın Ressamlarımız". Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı 29, Yıl 2011. 25 Mart 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 12 Nisan 2020.