İçeriğe atla

Mahmut Ragıp Gazimihal

Mahmut Ragıp Gazimihal
DoğumMahmut Ragıp
27 Nisan 1900(1900-04-27)
Şehzadebaşı, İstanbul
Ölüm13 Aralık 1961 (61 yaşında)
İstanbul, Türkiye
MeslekMüzik tarihçisi · öğretmen
EğitimStern Konservatuvarı
Schola Cantorum
Etkin yılları1921-1961
Akrabalarİdil Biret

Mahmut Ragıp Gazimihal ya da eski soyadıyla Kösemihal (27 Mart 1900 - 13 Aralık 1961), Türk müzikolog, araştırmacı, tarihçi ve yazar. Eğitimine babasının yanında başladı. Rüştiyedeki eğitimi sonrasında liseyi farklı okullarda tamamlayabildi. Müzik eğitimini ise Almanya ve Fransa gibi ülkelerde yaptı ve önemli müzikçilerle tanıştı. Türkiye'ye geri dönünce çeşitli okul ve üniversitelerde müzik tarihi üzerine dersler verip Kültür Haftası gibi dergilerde yazılarını yayımladı. 1961 yılında hayatını kaybeden Gazimihal aynı zamanda piyanist İdil Biret'in de dayısıydı.[1]

Yaşam öyküsü

İstanbul'un Fatih ilçesine bağlı Şehzadebaşı semtinde doğdu. Babası Harmankaya Tekfuru Köse Mihal Bey'in soyundan gelen Yusuf Ragıb Bey, annesi ise Mahmud Nedim Paşa'nın kızı olan Fethiye Hanım'dır. Mamhut Ragıp anne ve babasının soyu Kösemihal'e dayanmasından dolayı Soyadı Kanunu sonrasında Kösemihal soyadını almış, 1940'lı yıllarda ise Gazimihal olarak değiştirmiştir. Mahmut Ragıp eğitim-öğretim hayatına babasının yanında başladı beş yaşında babasından keman ve nota dersleri almaya başladı.[2] Aynı zamanda Fransızca eğitimi de alarak rüştiyeye hazırlandı. Eğitimine Hadika-i Meşveret Rüşdiyesi'nde başlayıp Vefa Sultanisi ve Kumkapı Fransız kolejinde devam etti. Bu yıllarında geçirdiği bir kaza sonrasında lise eğitimine devam edemedi. Durumunun iyileşmesi sonrasında Ankara'da lise eğitimini tamamladı. Hastalık günlerinde Rauf Yekta Bey'in çeşitli dergilerde çıkan yazılarını okumaya başladı. Yine bu dönemlerinde ansiklopedilerde yer alan müzik maddelerini ve Belçikalı müzikolog Fétis'in Histoire generale de la musique ve Biographie universelle des musiciens adlı eserini okuma fırsatı buldu.[3]

Müzik eğitimi

Mahmut Ragıp Gazimihal babasının yanında başladığı müzik eğitimine Şehzadebaşı'ndaki Müsiki-i Osmani Cemiyeti'ne devam etti. Kemanını iyice geliştirdi ve İstanbul'da düzenlenen bazı operetlerin saz takımlarında yer aldı. Kemana Türk mûsıkî üslubu ile başladı, çok sesli mûsıkîyle tanıştıktan sonra da kendisini Batı mûsıkîsine yöneltti. Batı tarzı keman derslerine Kemani Yorgi Efendi ile başladı. Fransız koleji yıllarında Albert Braun'dan metotlu keman dersleri aldı. Nitelikli bir müzik eğitiminin yurt dışında alınabileceğine inandığı için babasının da maddi desteğiyle 1921 yılında Almanya'ya gitti. Berlin'de Stern Konservatuvarı'na kaydoldu. Bu okulda farklı isimlerden keman, armoni ve piyano dersleri alıp orkestra şefliği ve Bach estetiği çalıştı. Bu yıllarında tanınmış müzik insanlarından Robert Lachmann, Curt Sachs ve Erich Moritz von Hornbostel'le tanışma fırsatı buldu. Almanya'da kaldığı dört yıllık süre içinde kütüphanelerde müzik üzerine araştırma yapıp Avrupa'daki değişimleri izledi. İzlenimlerini Türkiye'deki bazı dergi ve gazetelerde yayımlattı. 1925'te ise ülkesine geri döndü ve çeşitli okullarda ders verip 1926'da bu kez eğitimini tamamlamak için Paris'e gitti. Schola Cantorum adlı okulda M. Eugene Borrel ve eşinden ders alıp keman, müzik tarihi, armoni ve kontrpuan çalıştı. 1928 yılının sonlarına doğru ülkesine tekrar geri döndü.[3][4]

Türkiye yılları

Gazimihal Türkiye'ye geri dönünce İstanbul Kız Lisesi ile Galatasaray Lisesi'ne müzik öğretmeni olarak tayin edildi. 1932 yılında Ankara'ya taşındı ve Musiki Muallim Mektebi'nde keman, opera ve bale tarihi üzerine dersler verdi. Bu yıllarında Gazi Eğitim Enstitüsü Müzik Bölümü ile Askeri Mızıka Meslek Okulu'nda da dersler verdi. Müzik ve Sanat Hareketleri adlı dergiyi bir yıl gibi bir süre çıkardı. 1936 yılında Peyami Safa ve ağabeyi İlhami Safa tarafından çıkartılan 21 sayılık Kültür Haftası dergisinin güzel sanatlar bölümünde görev aldı.[5] Devlet Konservatuvarı'ndaki görevinden 1961'de kendi isteğiyle ayrılarak emekli oldu ve İstanbul'a yerleşti. Aynı yıl 13 Aralık'ta hayatını kaybetti ve Gümüşsuyu Mezarlığı'na defnedildi. Ölümü sonrasında Türk Folklor Araş­tırmaları Dergisi Mahmut Ragıp Gazimihal adına özel bir sayı çıkardı.[3][6]

Yazarlığı

Keman virtüozlüğünü 1935 yılında terk edip müzikolojiye yöneldi. Cumhuriyetin ilk yıllarında başlayan çok sesli müzik anlayışını destekleyen isimlerden biri oldu. Arapça ve Farsça bilmediğinden klasik müzik nazariyatı eserlerini inceleyemedi. Klasik Türk mûsıkîsi veya edvar mûsıkîsi olarak adlandırılan müzik anlayışını Arap ve İran mûsıkîlerinden esinlenmiş çalışmalar olarak gördü. Gazimihal hayatının büyük bir bölümünü halk müziği araştırmalarına ayırdı. Anadolu'da halk müziğinin farklı bir yanı olduğunu belirterek bu farkın Orta Asya melodilerinden kaynaklandığını düşündü. Paris yıllarında tanıştığı Ahmet Adnan Saygun'la pentatonizm ve Türk müziği üzerine görüş alışverişinde bulundu. Rauf Yekta ve Ali Rıfat Çağatay'la uzun süren kalem kavgalarına girdi. Ayağındaki sakatlık yüzünden folklorcu olma idealini gerçekleştiremedi fakat Anadolu'da yapılan bazı inceleme gezilerine katıldı.

Bazı kaynaklarda 3000'den fazla makalesi olduğu söylenen[7] Mahmut Ragıp Gazimihal'in yazarlık dönemi ağırlıklı olarak müzik tarihi üzerine oldu. Türk Musikisi Tarihi adlı eserinde Elam, Eti ve Sümer müziğinin Türk müziğine olan katkılarını inceledi. Anadolu halk müziğinin bir metot ve süreç dahilinde incelenmesi gerektiğini ifade etti. 1950-1961 yılları arasındaki yazılarında organoloji ve etimoloji üzerine oldu. Societe française musicologie (Fransa), International Folk Music Council (ingiltere) ve Halk Bilgisi Derneği gibi folklor kuruluşlarının üyeliklerinde bulundu ve Avrupa'daki çeşitli dergilerde yazılarını yayımlattı. Özellikle Türk müziği ve müzik terimi üzerine yazdığı makaleler Türk müzikolojisinin temel yapıtları arasında yer aldı.[3][8]

Eserleri

Eser adı[9]Eser adı[10]
Anadolu Türküleri ve Musiki İstikbalimizBizde Resme Karşı Alakasızlık
Şarki Anadolu Türkü ve OyunlarıTürkiye-Avrupa Musiki Münasebetleri
Türk Musikisi TarihiAnkara Bölgesi Musiki Folkloru
Umumi Musiki TarihiBursa'da Musiki
Türk Halk Müziklerinin Kökeni MeselesiJohann Sebastian Bach
Türk Halk Musikilerinin Tonal Hususiyetleri MeselesiKonya'da Musiki
Balkanlarda Musiki İlerleyişiTürk Ask eri Muzıkaları Tarihi

Kaynakça

  1. ^ "Mahmut Ragıp Gazimihal anılıyor". Cumhuriyet. Aralık 2001. 17 Şubat 2017 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 16 Şubat 2017. 
  2. ^ "Gazimihal, Mahmud Ragıp" (PDF). TDV İslam Araştırmaları Merkezi. 16 Şubat 2017 tarihinde kaynağından arşivlendi (PDF). Erişim tarihi: 15 Şubat 2017. 
  3. ^ a b c d "Gazimihal, Mahmut Ragıp" (PDF). TDVİA. 16 Şubat 2017 tarihinde kaynağından arşivlendi (PDF). Erişim tarihi: 16 Şubat 2017. 
  4. ^ Sarı, Emre. "Gönül Dostları". 17 Şubat 2017 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 16 Şubat 2017. 
  5. ^ Yılmaz, Murat. "Bir muhafazakâr dergi olarak kültür haftası". 253921. 8 Ekim 2016 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 16 Şubat 2017. 
  6. ^ Türk Folklor Araş­tırmaları Dergisi, Mart 1962, sy 152
  7. ^ Antep, Ersin. "Mahmud Ragıp Gazimihal". Müzikoloji Platformu. 16 Şubat 2017 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 16 Şubat 2017. 
  8. ^ Yarman, Ozan (Kasım 2002). "Türk Mûsıkîsi'nin bir Tarihçesi" (PDF). 20 Haziran 2016 tarihinde kaynağından arşivlendi (PDF). Erişim tarihi: 16 Şubat 2017. 
  9. ^ Liste eksiktir, sadece öne çıkan eserleri verilmiştir.
  10. ^ Vural, Timur. "Bazı makalelerinin özetleri için bakınız". 17 Şubat 2017 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 16 Şubat 2017. 

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Mesut Cemil</span> Türk müzisyen

Mesut Cemil Tel, Tamburi Cemil Bey’in oğludur. Bir ara “Tel” soyadını kullanmışsa da, kısa bir süre sonra bundan vazgeçmiştir. Çocukluk yılları babasının musiki çevresinde geçti. Babasından birkaç ders dışında musiki dersi almadı. İstanbul Sultanîsi'nde öğrenciyken, on üç yaşında Daniel-Fitzinger'den keman dersleri alarak Batı musikisi bilgileri öğrenmeye başladı; keman üzerindeki çalışmalarını daha sonra Aliye Berger'in eşi Karl Berger’den aldığı derslerle sürdürdü.

Muammer Sun, Türk besteci ve eğitimcidir.

Mehmet Nida Tüfekçi, Türk halk müziği sanatçısı. Uzun yıllar TRT'de çalıştıktan sonra Devlet Konservatuvarında öğretim üyeliği yapmıştır. Eşi Neriman Altındağ Tüfekçi ile birlikte hocası Muzaffer Sarısözen'in izinden gitmiş ve Türk halk müziği konusunda Türkiye'nin en önemli isimlerinden birisi olmuştur.

Prof. Dr. Metin Özarslan, Türk akademisyen.

<span class="mw-page-title-main">Suna Kan</span> Türk keman virtüözü (1936–2023)

Suna Kan, Türk keman virtüözü.

Pertev Naili Boratav ya da asıl adıyla Mustafa Pertev, Türk halk bilimci, halk edebiyatı araştırmacısı.

<span class="mw-page-title-main">Ahmet Kutsi Tecer</span> Türk şair ve oyun yazarı

Ahmet Kutsi Tecer, Türk öğretmen, şair, oyun yazarı ve siyasetçi. Halk kültürü alanında çalışmaları ile tanınır. Çalışmaları, Karacaoğlan ve Yunus Emre’nin hayatına ışık tutmuştur. Halk şairi Âşık Veysel’i Türkiye'ye tanıtan, halk müziği derlemecisi Muzaffer Sarısözen'i keşfeden kişidir.

Ersin Antep; Türk müzikolog.

<span class="mw-page-title-main">Abdülkadir Töre</span> Türk besteci

Seyyid Abdülkadir Töre

Mehmet Seyfettin Asal, Türk besteci, eğitimci.

Türk Folklor Araştırmaları, Ağustos 1949 ile Ocak 1980 arası dönemde çıkarılan aylık halkbilim dergisi. Ocak 1951 tarihinde çıkarılan 18. sayıya dek İhsan Hınçer önderliğinde çıkarılan dergi bu tarihten itibaren Hınçer'in başkanlığını yaptığı Türk Halk Bilgisi Derneğinin yayın organı haline getirilmiş ve toplam 366 sayı yayımlanmıştır. Derginin ilk 146 sayısı 16 sayfa olarak çıkmış, 147. sayı ile birlikte sayfa sayısı 32'ye çıkarılmıştır. 20. yıl özel sayısı bunun tek istisnası olmuş, bu sayı numaralandırılmamıştır.

Ahmet Yamacı, Türk Halk Müziği sanatçısı, derleyicisi ve bestecisi.

Atsız Mecmua, adını Nihal Atsız'dan alan ve 1931 yılında yayın hayatına başlayan dergi. Aralıksız olarak 17 sayı çıkmıştır. Dergide edebiyat, tarih, milliyetçilik, Türk halk edebiyatı, sosyal konular ve çeşitli fikirler üzerine yazılar yayınlanmıştır. Derginin ana ekseni Komünizm karşıtı yazılar ile Türkçülük ve Turancılık düşüncesidir. Yazı kadrosunda Mehmet Fuad Köprülü ve Zeki Velidi Togan gibi isimlerinde de olduğu bu dergi, 25 Eylül 1932 tarihinde kapatılmıştır.

Laika Karabey, Geleneksel Türk müziği yorumcusu, bestecisi, tanburi, İleri Türk Müziği Konservatuvarı'nın kurucularından, eğitimci.

Kültür Haftası, Peyami Safa'nın ağabeyi İlhami Safa ile beraber 5 Ocak 1936'da yayımlamaya başladığı düşünce, kültür ve edebiyat dergisidir. Dergiyi çıkaran kişi Peyami Safa olmasına rağmen derginin mülkiyetini ve genel yayın müdürlüğünü Hafta dergisinde olduğu gibi İlhami Safa üstlenmiştir. Derginin ilk sayısı çok sayıda entelektüeli bir araya getirmiştir ve toplamda 21 sayı çıkmıştır. Toplamda dört yüksek lisans tezine de konu olmuştur.

<span class="mw-page-title-main">Rauf Yekta</span> Türk müzikolog

Râuf Yektâ Bey,, Türk bestekâr, müzikolog ve neyzen. Asıl adı Mehmet Rauf'tur. Hat hocası Nasûhî Efendi tarafından kendisine yekta unvanı verildi. 1917 yılında Dârülelhan'ın kuruluşunda yer alan isimlerden biri oldu. Araştırma ve çalışmalarıyla Türk müziğinin temelini oluşturdu. Mevlevî tarikatına girerek önemli mevlevihanelerde baş neyzenlik yaptı. Tifo nedeniyle hayatını kaybetmesi sonrasında Cemal Reşit Rey tarafından "musikî şehidi" olarak nitelendirildiği yönünde söylentiler de mevcuttur.

<span class="mw-page-title-main">Pınar Köksal</span> Türk müzisyen

Ayşe Pınar Köksal , Türk iş insanı, besteci.

Mihaloğulları, 14-16. yüzyıllar arasında Rumeli fetihlerinde önemli rol oynayan Osmanlı akıncı ailesi.

<span class="mw-page-title-main">Fethi Kopuz</span> Türk kemancı

Prof. Fethi Kopuz, Türk kemancı.

<span class="mw-page-title-main">Nikolay Katanov</span>

Nikolay Fyodroviç Katanov,, Hakas, filolog, Türkolog.