İçeriğe atla

Macbeth (opera)

Macbeth

Macbeth'in Bunquo'nun hayaletini görmesi
Ressam:Théodore Chassériau
Özgün isimMacbeth
MüzikGiuseppe Verdi
Libretto"Francesco Maria Piave" ve "Andrea Maffei" ekleriyle
Gala14 Mart 1847
İlk gösterim yeriTeatro della Pergola, Floransa, İtalya
Oyuncular
  • Macbeth: bariton
  • Leydi Macbeth: Karısı,soprano
  • Banco: bas
  • Macduff:tenor
  • Kraliçenin nedimesi:mezzo-soprano
  • Malcolm: tenor
  • Doktor: bas
  • Macbeth'in uşağı: bas
  • Haberci: bas
  • Kiralık katil: bas
  • Üç hayalet: 2 soprano ve 1 bas
  • Duncano (Duncan), İskoçya Kralı (Sessiz)
  • Fleanzio (Fleance)(Sessiz)
  • Cadılar, ulaklar, soylular, hizmetkarlar, mülteciler - koro


Macbeth Giuseppe Verdi'nin bestelediği Francesco Maria Piave 'nin libretto'sunu yazdığı 4 perdelik opera eseri. William Shakespeare'in aynı isimli trajik oyunu, Macbeth'i temel almıştır. Macbeth İtalyan bestecisi Verdi'nin önemli gençlik eserlerindendir.

İlk defa 14 Mart 1847 tarihinde Floransa'da "Teatro della Pergola" tiyatrosunda oynanmıştır. İlk temsilinin sonunda eser büyük beğeni toplamış, Verdi sahneye alkışlarla yaklaşık 20 kez çağrılmıştır. Türkiye'de Devlet Operasında ilk temsili Ankara'da 1962 yılındadır.

Hikâyedeki olaylar 11. yüzyılda İskoçya'da geçmektedir. Başrolü bir tenora değil, baritona vermek; kötü karakterli kişileri eserin kahramanı yapmak; eserde tek bir aşk öyküsünü değil, yükselme hırsı, vicdan huzursuzluğu gibi konuları işlemek ile Verdi bu eserde opera janrina bir sıra yenilik getirmiştir.

Hazırlanış, revizyon ve yapımlar

Bu eserin liberettosu Francesco Maria Piave tarafından 1838'de Torino'da basılmış olan Carlo Rusconi'nin İngilizceden Shakespeare'in Macbeth oyununun nesir olarak çevirisinden uyarlanmıştır. Giuseppe Verdi Macbeth liberettosunun müziğini hazırlamaya 1846-47 başladı. Operanın prömiyeri 14 Mart 1847'de Floransa'da Teatro della Pergola'da yapıldı. Verdi'nin Shakespeare'in orijinal eserini ancak bundan sonra gördüğü bildirilmektedir.

Prömiyer'den 20 yıl sonra Fransa'da Théâtre Lyrique (Théâtre-Lyrique Impérial du Châtelet)deki sahnelenmesi için ek müzik sağlaması talep edildi. Bunu fırsat bilen Verdi operanın tümünü gözden geçirip önemli değişiklikler yaptı. Bunlar bir bale divertismani ekleme ve Macbeth ve Leydi Macbeth için I. Perde ve III. Perde'deki müziğin değiştirilmesi şeklinde oldu. Bu revizyonlu yeni versiyon 21 Nisan 1865'te sahneye kondu.

Bu eserin modern yapımlarında birçok opera evi bu revizyonlu versiyonu kullanmayı tercih etmektedirler.

Verdi'nin opera eseri Shakespeare'in sahne dram eserini çok yakından yansıtır ama bazı çok ilginç değişiklikler yapılmıştır. Orijinal oyunda sadece üç tane cadı kadın bulunmaktadır. Verdi uyarlamasında ise büyük bir cadı kadınlar korosu bulunmakta ve bunlar üç kısımlı harmoni şeklinde müzik parçalarını söylemektedirler. Verdi'nin eserinde son perde de değişiktir. Perde'nin başında İngiltere-İskoçya sınırında İngiltere'ye giden mülteciler büyük korosu assemble olarak parçalar söylerler. Revizyonlu versiyonda ise IV. Perde finalinde yine gezici şairler, askerler ve İskoç kadınların söylediği bir galibiyet ilahisi bulunur.

1865'teki Paris yapımından sonra Macbeth operası gözden düşmüştür. İkinci Dünya Savaşı sonuna kadar bu eserin ancak 13 defa yapımı gerçekleşmiştir. Buna bir neden Verdi'nin sonradan Shakespeare'den uyarladığı Othello ve Falstaff eserlerinin çok daha popüler olmasıdır.

Roller

Rol Ses tipi Prömiyerde roller,
14 Mart 1847[1]
(Orkestra şefi: - )
Revize versiyon
Prömiyerde roller,
19 Nisan 1865[1]
(Orkestra şefi: - )
Macbeth baritonFelice Varesi Mami
Leydi Macbeth sopranoMarianna Barbieri-Nini Rey-Balla
Banco basNicola Benedetti Bilis Petit
Macduff tenorAngelo Brunacci Montjauze
Kraliçenin nedimesi mezzo-soprano Faustina Piombanti Mairot
Malcolm tenör Francesco Rossi Huet
Doktor bas Giuseppe Romanelli Guyot
Macbeth'in uşağı bas
Haberci bas
Kiralık katil bas Giuseppe Bertini Caillot
Üç hayalet 2 soprano ve 1 bas
Duncano (Duncan), İskoçya KralıSessiz
Fleanzio (Fleance) Sessiz
Cadılar, ulaklar, soylular, hizmetkarlar, mülteciler - koro

Konu özeti

Not: 1847deki orijinal versiyon ile 1865 revize edilmiş versiyon arasında bazı farklar bulunmaktadır. Bu farklar kare parantezler (yani [..]) arasında gösterilmiştir."

Mekan - İskoçya
Zaman - 11. yüzyıl

I. Perde

1. Sahne: Bir fundalık kır

Bir grup cadı kadın bir savaş meydanının kenarında odun toplamaktadırlar. Savaşta galip gelen generaller, Macbeth ve Banco, sahneye girerler. Cadılar Macbeth'i Glamis'in lordu, Cavdor'un lordu ve bundan sonraki kral olarak selamlarlar. Banco'yu ise gelecekte ortaya çıkacak krallar hanedanının kurucusu olarak selamlarlar. Cadılar ortadan kaybolurlar. Kraldan gelen ulaklar Macbeth'e Cavdor'un Lordluğu verildiği haberini getirirler.

2. Sahne: Macbeth'in şatosu

Leydi Macbeth, kocasından gelen ve cadı kadınlarla karşılaşmasını anlatan mektubu okumaktadır. Leydi Macbeth kocası Macbeth'i İskoçya tahtına çıkarmaya azimlidir.

[Sadece revizyonlu versiyonda: Vieni! t'affretta! / "Gel! Çabuk ol!"].

Leydi Macbeth, İskoç Kralı Duncan'ın gelip şatosunda kalacağı haberini alır. Kralı o akşam öldürtmek istemekte azimlidir (Or tutti, sorgete - "Kalkın, bütün siz cehennem elçileri"). Macbeth o gün şatosuna dönünce karısı onun kralı öldürmek fırsatını kaçırmamasını ısrarla tekrar eder. Kral ve maiyetindeki soylular gelirler. Macbeth bu kral cinayetini işlemek için cesaret kazanmıştır.(Mi si affaccia un pugnal? - "Önümde gördüğüm şey bir hançer midir?"). Fakat sonra işin dehşetinden korkup fikrini değiştirir. Leydi Macbeth bu cinayeti sonuçlandırır. Kralın nöbetçilerini suçlu göstermek için de onların üzerlerine Duncan'ın kanını sürer ve cinayet silahı olan Macbeth'in hançerini onların giysileri arasına saklar. Macduff bu cinayeti ortaya çıkarır. Bir koro bu katilin intikamının alınması için dua ederler. (Schiudi, inferno - "Ey cehennem, ağzını ve kusrağını daha geniş aç")

II. Perde

1. Sahne: Şatoda bir oda

Macbeth artık kral olmuştur. Fakat cadılar kendisinin bir hanedan kurmayacağını ve Banco'nun yeni hanedan kuracağını kehanet olarak vermişlerdir. Bu kehanet Macbeth'i çok rahatsız etmektedir. Karısına, bu kehanetin gerçek olmasını önlemek için bir ziyafete çağırdığı Banco ve oğlunu bu ziyafetten önce öldürmeye karar verdiğini söyler.

[Sadece revize edilmiş versiyonda: Leydi Macbeth (La luce langue - "Işık gittikçe soluklaşıyor" adlı arya ile karanlık güçleri övmeye başlar,]

2. Sahne: Şatonun dışında

Bir grup katil pusuda beklemektedir. Banco endişeye düşmüştür (Come dal ciel precipita - "Nasıl karanlık göklerden düşüp inmekte"). Banquo pusuya düşürülür ve öldürülür ama oğlu olan Fleanzio'nun onların elinden kurtulup kaçmasını sağlar.

3. Sahne: Şatoda bir yemek salonu

Macbeth ziyaretçilerini şatosunun yemek salonda ağırlamaktadır. Leydi Macbeth (brindisi müziği) şeklinde bir şarkı söyler (Si colmi il çaliçe - "Şarap kaşesini doldur.") Gelen habercileri sofradan ayrılıp gören Macbeth Banco'nun bir suikaste kurban gittiği haberini alır. Fakat ziyafet masasına döndüğü zaman kendi yerinde Banco'nun hayaletinin oturduğunu görür. Macbeth hayalete bağırıp çağırmaya başlar. Hayaleti görmeyen misafirler Macbeth'in bu acayip hareketlerini onun delirmiş olduğuna yorarlar. Bütün misafirler korkularından büyük bir acelelikle ziyafetten ayrılırlar ve ziyafet birden son bulur.

III. Perde

Cadıların mağarası Bir karanlık mağarada cadı kadınlar bir büyük kaynayan kazan etrafında toplanmışlardır. Macbeth girer. Cadılar onun için büyü ile üç hayalet ortaya çıkartırlar. Birinci hayalet ona Macduff'dan korkmamasını söyler. İkinci hayalet kendisinin 'bir kadından doğmuş olan bir erkek tarafından öldürülemeyeceğini söyler. Üçüncüsü ise Birnam Koruluğu kendine karşı yürüyüşe geçmeden kendisinin yenik düşemeyeceğini açıklar. (Macbeth:'O lieto augurio - "O, mutlu kehanet!")

Ama Cadılar bundan sonra Macbeth'e Banco'nun hayaleti ve gelecekte tahta çıkacak 8 İskoçya kralı gösterirler ve orijinal kehanetin doğru olduğu açıklarlar. (Macbeth: Fuggi regal fantaşıma - "Haydi ayrıl git kral hayaleti") Macbeth birden baygın düşer ve ayıldığı zaman kendini şatosunda bulur. Macbeth ve karısı, Macduff ve Banco'nun bütün ailesi ve sülalesini ortadan kaldırmaya karar verirler (Ora di morte e di vendetta - "İntikam ve ölüm saati geldi").

IV. Perde

Lady Macbeth rolünde Birgit Nilsson ( 1947)

1. Sahne: İngiltere ile İskoçya sınırı yakınlarında İngiltere İskoçya sınırında bulunan ve İngiltere'ye kaçan İskoçyalı mülteciler korosu şarkı söylemektedir (Patria oppressa - "Ezilmiş ülkemiz"). Sınırdan biraz ileride Birnam Koruluğu bulunmaktadır. Macduff, zalim diktatör Macbeth emriyle karısının ve çocuklarının öldürülmelerinin intikamını almakta azimlidir. (Ah, la paterna mano - "Ah, babalık elleri"). Orada Kral Duncan'ın oğlu olan Malcolm ve onun İngiltere'de topladığı ordu ile buluşur. Malcolm askerlerine her askerin Bırnam Korusundaki ağaçlardan bir dal kesip Macbeth'in ordusunu hücum edecekleri zaman bu dalları ellerinde bulundurmalarını emreder. Malcolm ve bu ordu İskoçya'yı zalim diktatörlük boyunduruğundan kurtarmaya kararlıdır. (La patria tradita - "İhanete uğramış ülkemiz").

2. Sahne: Macbeth'in şatosu

Bir hizmetli ve bir doktor uykuda gezen Macbeth'in kraliçesinin ellerini yıkama hareketleri yaptığını sanki ellerine bulaşmış kanı temizlemeye çalıştığını görürler (Una macchia è qui tuttora! - "Burada bir leke daha")

3. Sahne : Savaş meydanı

Macbeth kendi yönetimini ortadan kaldırmak için bir ordunun kendine doğru yöneldiği haberini almıştır. Fakat hayaletlerin kehanet sözlerini hatırlayıp bu gelişmeden çok endişelenmez (Pietà, rispetto, amore - "İnanç, saygı, sevgi"). Kraliçesinin ölümünün haberini de alır ama bu habere hiç aldırmazlıktan gelir. Askerlerini toplar ve şatosuna doğru yürümekte olan orduyu gözler. Ellerinde ağaç dalı taşıyan orduya şaşırır kalır; Birnam Koruluğu şatosu önüne gelmiştir. İki ordu çarpışmaya girişirler. Macbeth çarpışmayı kaybeder.

[Orijinal versiyonun sonucu:] Macduff kaçan Macbeth'i kovalar ve onunla çarpışır; Macbeth yenik düşer. Macduff Macbeth'e annesinin doğal olarak doğum yapmadığını ama Sezaryen ameliyatla annesinin rahminden sanki '"sökülüp" alındığını ifşa eder. Öldürücü bir yara almış olan Macbeth son nefesinde kendinin düşüşüne nedenin cehennemden getirilmiş olan kehanetlere inanmak dolayısıyla olduğunu söyler. Macbeth sahnede ölür ve Macduff'ın askerleri Macduff'ı yeni kral olarak ilan ederler.
[Revizyonlu versiyonun sonucu:] Macduff kaçan Macbeth'i kovalar ve onunla çarpışır; Macbeth yaralanıp düşer. Macduff Macbeth'e doğumunun doğal olmadığı ve bir ameliyatla annesinin rahminden kesilip "sökülüp" alındığını ifşa eder. Macbeth bedbindir (Cielo! - "Yüce gökyüzü"). Ama ikisi çarpışmalarına devam ederler ve sahne arkasına kaybolurlar. Biraz sonra Macduff geri gelir ve askerlerine Macbeth'i öldürdüğünü ilan eder. Perde gezici şairler, askerler ve İskoç kadınların söylediği bir galibiyet ilahisi ile son bulur (Salva, o re! - "Kralımız çok yaşa

Önemli aryalar

  • Vieni t'affretta - Leydi Macbeth - I. Perde, 2. Sahne
  • Or tutti, sorgete - Leydi Macbeth - I. Perde, 2. Sahne
  • La luce langue - Leydi Macbeth - II. Perde, 1. Sahne
  • O voluttà del soglio - Leydi Macbeth - II. Perde, 1. Sahne
  • Come dal ciel precipita - Banco - II. Perde, 2. Sahne
  • Si colmi il calice di vino - Leydi Macbeth - II. Perde, 3. Sahne
  • Fuggi regal fantasima - Macbeth - III. Perde
  • O lieto augurio - Macbeth - III. Perde
  • Ah, la paterna mano - Macduff - IV. Perde, 1. Sahne
  • Una macchia è qui tuttora ! - Leydi Macbeth - IV. Perde, 2. Sahne
  • Pietà, rispetto, amore - Macbeth - IV. Perde, 3. Sahne

Seçilmiş ses kayıtları

1847 Orijinal versiyon

Yıl Cast
(Macbeth, Leydi Macbeth, Banco, Macduff)
Orkestra şefi,
Opera Evi and Orkestra
Marka
2003Peter Glossop,
Rita Hunter,
John Tomlinson,
Kenneth Collins
John Matheson
BBC Konser Orkestrası ve BBC Singers
Audio CD: Opera Rara
Kat: ORCV 301

1865 Revize versiyon

Yıl Cast
(Macbeth, Leydi Macbeth, Banco, Macduff)
Orkestra şefi,
Opera Evi and Orkestra
Marka
1952Enzo Mascherini,
Maria Callas,
Gino Penno,
Italo Tajo
Victor de Sabata
Teatro alla Scala Orkestra ve Korosu
Audio CD: EMI
Kat:
1959Leonard Warren,
Leonie Rysanek,
Carlo Bergonzi,
Jerome Hines
Erich Leinsdorf
Metropolitan Opera Orkestra ve Korosu
Audio CD: RCA
Kat:
1964Giuseppe Taddei,
Birgit Nilsson,
Bruno Prevedi,
Giovanni Foiani
Thomas Schippers,
Coro e Orchestra dell'Accademia di Santa Cecilia
Audio CD: Decca
kat:
1971Dietrich Fischer-Dieskau,
Elena Suliotis,
Luciano Pavarotti,
Nicolai Ghiaurov
Lamberto Gardelli,
Londra Senfoni Orchestrasi ve Ambrosian Opera Korosu
Audio CD: Decca
kat:
1976Piero Cappuccilli,
Shirley Verrett,
Placido Domingo,
[[Nicolai Ghiaurov
Claudio Abbado,
Teatro alla Scala Orkestra ve Korosu
Audio CD: Deutsche Grammophon
kat:
1976Sherrill Milnes,
Fiorenza Cossotto,
José Carreras,
Ruggero Raimondi
Riccardo Muti,
New Philharmonia Orkestrasi ve Ambrosian Opera Korosu
Audio CD: EMI
kat:
2008Zeljko Lucic,
Maria Guleghina,
John Relyea,
Dimitri Pittas
James Levine,
Metropolitan Opera Orkestra, Koro ve Balesi
DVD : EMI Classics
Kat: 5099920630492

Ayrıca bakınız

Kaynakça

  1. ^ a b Şarkıclar listesi kaynağı: Budden, Julian (1974), The Operas of Verdi, Cilt 1, say.. 268. New York: Cassell,
  • Bu madde kısmen İngilizce Wikipedia "Macbeth (opera)" maddesi kaynaklıdır: Online:* [1]6 Aralık 2008 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi. .(İngilizce) (Erişim:17.2.2009)
  • Bu madde kısmen Fransizca Wikipedia "Macbeth (opera)" maddesi kaynaklıdır: Online:* [2] .(İngilizce) (Erişim:17.2.2009)

Dış bağlantılar

  • Opera Türkiye websitesinde Verdi'nin "Macbeth" operası konu özeti. [3](Erişim:18.5.2010)
  • Giesppeverdi websitesinde Verdi'nin "Macbeth" operası librettosu. [4] (İtalyanca)(Erişim:17.2.2009)
  • [5]20 Temmuz 2008 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi. Macbethin online librettosu (İtalyanca) (Erişim:17.2.2009)
  • [6]25 Ekim 2007 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi.Macbethin online librettosu (İtalyanca) (Erişim:1.4.2009)
  • [7] Istituto nazionale di studi verdiani (İtalyanca) ve (İngilizce) (Erişim:17.2.2009)
  • YouTube websitesinde "Giuseppe Verdi, Macbeth" maddesinde Renate Bruson'un Macbeth başrolünü oynadığı "Teatro alla Scala", Milano temsilinin tüm video kaydı. Online:[8]25 Kasım 2017 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi. (Erişim:17.6.2017)


İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Giuseppe Verdi</span>

Giuseppe Verdi, 19. yüzyıl İtalyan operası ekolünden gelen en ünlü İtalyan besteci. Tüm dünyada eserleri en çok sahnelenen opera bestecilerinden birisidir.

<i>Hamlet</i> William Shakespeareın trajedisi

Hamlet, William Shakespeare tarafından 1599 ile 1601 yılları arasında yazılan temasında trajediyi işleyen oyundur. Danimarka'da geçen oyunda Prens Hamlet'in, kral olan babasını öldürdükten sonra tahta geçen ve annesi Gertrude ile evlenen amcası Claudius'tan nasıl intikam aldığını anlatır. Oyun renkli bir biçimde kahır dolu kederden, hiddet dolu gazaba geçen gerçek ve yapmacık cinnetin izlediği yolu çizer ve ihanet, intikam, ensest, ahlaksızlık konularını işler.

<i>Macbeth</i> (oyun) William Shakespeare tarafından yazılan tiyatro eseri

Macbeth tam adıyla Macbeth'in Trajedisi , William Shakespeare'in en kısası olmasının yanında en önemli trajedilerinden biridir. Tüm dünyadaki hem profesyonel hem de amatör tiyatrolar tarafından sıkça sahneye konulur.

Macbeth, İskoç kralıdır.

<span class="mw-page-title-main">Giacomo Puccini</span>

Giacomo Antonio Domenico Michele Secondo Maria Puccini ya da kısaca Giacomo Puccini İtalyan besteci. 19. yüzyılın sonu ve 20. yüzyılın başındaki en büyük besteciler arasında yer almaktadır.

<span class="mw-page-title-main">La traviata</span>

La traviata Giuseppe Verdi'nin bestelediği Francesco Maria Piave'nin libretto'sunu yazdığı 3 perdelik opera eseri. Alexandre Dumas'nın 1848 yılında yazdığı Kamelyalı Kadın romanını temel almıştır. İlk defa 6 Mart, 1853 tarihinde Venedik'te, Teatro la Fenice tiyatrosunda oynanmıştır. "La Traviata" başlığı doğru yoldan çıkmış kadın anlamındadır. Opera hazırlanmaktayken libretto yazarı Piave ve besteci Verdi orijinal hikâyenin yazarı Dumas gibi zamanın çağdaş olmasını istediler; fakat eseri sipariş veren yapımcı La Fenice Tiyatrosu eserin geçmişte yer almasında ısrar etti. Fakat 1880'lerden sonraki yapımlarda hep besteci ve librettocunun isteğine uygun olarak 19. yüzyıl zaman olarak uygulanmaktadır.

<span class="mw-page-title-main">Il trovatore</span>

Il trovatore Giuseppe Verdi'nin bestelediği, "Antonio García Gutiérrez"' in "El Trovador" adlı tiyatro oyunundan uyarlanan İtalyanca libretto'sunu Leone Emanuele Bardare ve Salvatore Cammaran'ın yazdığı 4 perdelik opera eseri. Prömiyeri 19 Ocak 1853'te Roma'da "Teatro Apollo" sahnelenmiştir ve çok yakın ilgi görüp Ocak 1855'te birçok defa oynanmıştır. Verdi bu operanın Fransızcasını Le Trouvère olarak revize etmiş ve bu eser 1854/55 sezonunda Paris'te "Théatre des Italiens"'de sahnelenmiştir.

<span class="mw-page-title-main">Falstaff (opera)</span>

Falstaff, Giuseppe Verdi'nin bestelediği 3 perdelik bir commedia lirica şeklinde opera eseri. Liberetto Arrigo Boito tarafından ünlü İngiliz oyun yazarı William Shakespeare'in Windsor'un Şen Kadınları oyunu ile IV. Henry, Bölüm 1 oyunundaki bazı sahnelerden uyarlanarak hazırlanmıştır. Bu opera eseri Verdi epey yaşlı iken hazırladığı son eseridir ve toplam olarak hazırladığı 26 operadan komedi janrında bestelediği iki operadan ikincisidir. Verdi daha önce Shakespeare'in oyunlarından uyarlanarak Macbeth ve Otello operalarını hazırlamış ve bu operalar çok başarılı olmuştu. Falstaff operasının prömiyeri 9 Şubat 1893'te Milano'da La Scala opera evinde yapılmıştır. Bu eser seyirciler ve tiyatro kritikleri tarafından çok olumlu karşılanmıştır. Buna rağmen, Verdi'nin bundan önceki iki eseri, yani Aida ve Otello, kadar popüler olmamıştır. Falstaff ilk temsilinden sonra da defalarca değişik opera evi tarafından popüler olarak temsil edilmiştir. İnce işlenmiş müzikal yapısı ve melodik buluşları ile müzik eleştirmenleri tarafından hala beğenilen bir eserdir. Bu nedenle dünya opera evleri tarafından sık sık sahnelenmiştir.

<span class="mw-page-title-main">Don Carlos</span>

Don Carlos İtalyan besteci Guiseppe Verdi tarafından, "Camille du Locle" ve "Joseph Mery"'nin hazırladıkları Fransızca libereto kullanılarak bestelenen 5-perdelik bir grand operadır. Liberetto Friedrich Schiller tarafından Almanca yazılan "Don Carlos, Infant von Spanien" dramatik oyunundan uyarlanmıştır. Operanın ilk prömiyeri 11 Mart, 1867'de Paris, Fransa'da Théâtre Impérial de l’Opéra sahnelenmiştir. Ondan sonraki yirmi yılda operaya ekler ve değişiklikler yapılarak birkaç versiyonu geliştirilmiş ve böylece opera evi idarecileri, yapımcıları ve orkestra şefleri için hangi versiyonu seçecekleri hakkında bir seçim imkânı ortaya çıkmıştır. Verdi'nin opera eserleri arasında başka hiçbirinin bu kadar çok çeşit versiyonu bulunmamaktadır. Bu opera eserinin özel baleyi ve ilk sahnelenmeden önceki kesintileri de içine alan tüm uzunluktaki versiyonu 4 saat süreli müzik gerektirmektedir ve bu şekliyle bu eser Verdi'nin en uzun opera eseri olmaktadır.

<span class="mw-page-title-main">Kaderin Gücü</span>

Kaderin Gücü, İtalyan besteci Giuseppe Verdi tarafından hazırlanmış 4 perdelik bir opera eseridir. Eserin librettosu 1835 de İspanyol "Rivas Dükü Ángel de Saavedra" nın Don Álvaro, o La fuerza del sino adlı oyunu ve Friedrich Schiller'in "Wallensteins Lager" adlı oyunundan uyarlanarak "Francesco Maria Piave" tarafından yazılmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Lucia di Lammermoor</span>

Lucia di Lammermoor Gaetano Donizetti'in üç perdelik dramma tragico yani trajik operası. İtalyanca librettosu Salvatore Cammarano tarafından Sir Walter Scott'un Lammermoor Gelini isimli tarihî romanından uyarlayarak yazılmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Mtsenkli Lady Macbeth (opera)</span>

Mtysenkli Lady Macbeth, Dimitri Şostakoviç'in 29. Opus'u olan dört perdelik operasıdır. Yapıtın librettosu, Nikolay Leskov'un Mtysenkli Lady Macbeth adlı öyküsünden esinlenilerek Aleksandır Preis tarafından yazılmıştır. Giuseppe Verdi'nin Macbeth'i ile karışmayacak durumlarda Lady Macbeth olarak da anılmaktadır. İlk kez 22 Ocak 1934'te Leningrad Maly Operny'de sahneye konulmuştur. Şostakoviç bu operasını ilk karısı, fizikçi Nina Varzar'a adamıştır.

<span class="mw-page-title-main">Otello</span> Verdinin bestelediği 4 perdelik bir opera eseri

Otello Giuseppe Verdi'nin bestelediği 4 perdelik bir opera eseridir. Libretto "Arrigo Boit" tarafından ünlü İngiliz oyun yazarı William Shakespeare'in Othello oyunundan uyarlanarak hazırlanmıştır. Verdi'nin en son eserinden bir öncekidir. Verdi 71 yaşında iken bestelenmiş olup birçok kişi tarafından Verdi'nin en güzel eseri olarak kabul edilmektedir. Prömiyer sahnelenmesi 5 Şubat, 1887de Milano'da La Scala Operaevi'nde yapılmıştır.

Legnano Savaşı Yalnızca Sicilya değil, Yunan imparator da Lombardiya Birliğinin yanında yer almasına rağmen, Barbarossa bir girişimde daha bulundu ve bu girişim de 1176'da Legnano savaşında yenilmesiyle sonuçlandı. Ondan sonra barış yapmak zorunda kaldı ve kentlere özgürlüğün temelini bıraktı. İtalyan opera bestecisi Giuseppe Verdi'nin bestelediği 4 perdelik bir opera eseridir. İtalyanca liberetto Salvadore Cammarano tarafından Fransiz oyun yazarı "Joseph Méry" tarafından yazılmış La Bataille de Toulouse oyunundan uyarlanarak hazırlanmıştır. Legnano Savaşı operasının prömiyeri 8 Ocak 1849'te Roma'da Teatro Argentinada sahnelenmiştir.

<span class="mw-page-title-main">Arrigo Boito</span>

Arrigo Boito veya daha uzun olarak Enrico Giuseppe Giovanni Boito veya takma adla Tobia Gorrio, İtalyan şair, roman yazarı, gazeteci, opera bestecisi ve libretto yazarıdır.

Oberto, Conte di San Bonifacio İtalyan opera bestecisi Giuseppe Verdi'nin bestelediği 2 perdelik bir opera eseridir. İtalyanca libretto "Temistocle Solera" tarafından daha önce "Antonio Piazza" tarafından olasılıkla Rocester isimli yazılmış olan bir librettosundan uyarlanarak hazırlanmıştır. Giuseppe Verdi'nin hazırladığı ilk opera eseri olan Oberta operasının hazırlanması dört yıl almıştır ve prömiyeri 17 Kasım 1839'te Milano'da Teatro alla Scala'da yapılmıştır. La Scala'da ilk sahnelenmesi "epeyce başarı" sağlamış ve La Scala'nin empresaryosu olan Bartolomeo Merelli genç besteciye iki yeni opera eseri daha hazırlaması için sipariş vermiştir.

<span class="mw-page-title-main">Attila (opera)</span> Giuseppe Verdinin bir operası

Attila, İtalyan opera bestecisi Giuseppe Verdi'nin bestelediği bir prolog ve üç perdeden oluşan bir opera eseridir. İtalyanca libretto "Temistocle Solera" tarafından, 1809'da "Zacharias Werner" tarafından hazırlanmış olan Almanca "König der Hunnen" isimli bir tiyatro oyunundan uyarlanarak hazırlanmıştır. Bu opera eserinin prömiyer temsili 17 Mart 1846'da Venedik Fenice Tiyatrosu'nda verilmiştir.

<i>Macbeth</i> (film, 2015)

Macbeth William Shakespeare'in aynı adlı eserinden uyarlanmış, Justin Kurzel'in yönetmenliğini yaptığı ve Jacob Koskoff, Todd Louiso ve Michael Lesslie'nin görüntü yönetmenliğini yaptığı 2015'te vizyona giren İngiliz drama filmi. Başrolde Michael Fassbender ve onun eşini oynayan Marion Cotillard yer almaktadır. Film 2015 Cannes Film Festivali'nde Palme d'Or için yarışacak filmler arasında yer almıştır.

<span class="mw-page-title-main">İphigenia Aulide'de</span>

İphigenia Aulide'de Christoph Willibald Gluck tarafından Fransızca olarak hazırlanmış 4 perdelik bir trajedik opera. Eserin librettosu Nicolas-François Guillard tarafından Fransızca olarak tanınmış Fransız trajedi yazarı Jean Racine'in antik Yunan mitinden uyarlanarak yazdığı "İphigenie (1674)" trajedisinden uyarlanarak yazılmıştır. Eserin prömiyer temsili 19 Nisan 1774'te Paris'te "Académie Royale de Musique" tarafından yapılmıştır. Bu eser Fransız opera sahnesinde temsil edilen ilk Fransızca opera eseri olmuştur.

Lord Macbeth, Glamis Baronu ve kısa sürede Cawdor Baronu olan, William Shakespeare'in Macbeth'inin baş karakteri ve ana kahramanıdır. Karakter İskoçya'nın tarihi kralı Macbeth'e dayanmaktadır ve büyük ölçüde İngiliz tarihinin bir derlemesi olan Holinshed's Chronicles'daki (1577) bilgilerden türetilmiştir.