İçeriğe atla

Mısırlı İbrahim Efendi

Mısırlı İbrahim Efendi
DoğumAvram Levi-İbrahim Hayat
1/7/1879, Halep
Ölüm12/4/1948, İstanbul
Başladığı yerYahudi
TarzlarKlasik Türk müziği
MesleklerBesteci ve müzisyen
ÇalgılarUt
Önemli çalgılar

Mısırlı İbrahim Efendi, (1879, Halep, Osmanlı İmparatorluğu (Bugünkü Suriye) - 1948, İstanbul, Türkiye) Klasik Türk müziği'nin ünlü udisi ve bestecisidir.

Asıl adı Avram Levi olan Yahudi asıllı Udî Mısırlı İbrahim Efendi 1879 yılında o zaman Osmanlı İmparatorluğu sınırları içinde olan Halep, Suriye'de doğdu. Babası Ovadia Halepli bir tüccardı. Mısırlı İbrahim Efendi küçük yaşta ud çalmaya başlamış, sazını ilerletmek için Osmanlı İmparatorluğu'nun Kahire, Şam, Halep gibi büyük kentlerde çalışmış, daha sonra İstanbul'a yerleşmiş; uzun yıllar Kahire'de yaşamış olması nedeniyle 'Mısırlı' sıfatıyla anılmıştır. Hem hanende hem sazende olan Mısırlı İbrahim Efendi, Klasik Türk müziğini Hacı Kirami Efendi, Hoca Ziya Bey ve İsmail Hakkı Bey'den öğrenmiştir. İkinci kez açılan Mehterhane'de hocalık da yapan Mısırlı İbrahim Efendi, Osmanlı İmparatorluğu döneminde yaşamış son büyük udilerinden olarak bilinir. Beş yüzün üzerinde bestesi olduğu öne sürülmekle birlikte bunlardan sadece 56'sının kendisine ait olduğu kanıtlanabilmiştir. Sinagoglarda seslendirilmek üzere bestelenmiş dini eserleri de vardır. Milli mücadelede orduya katılıp bando şefi olarak görev yaptı.[1] Yaşamının büyük ve geri kalan bölümünü İstanbul'da geçiren Mısırlı İbrahim Efendi, 1948 yılında gene İstanbul'da öldü.

Besteleri

  • Acem Aşiran saz semaisi(Acem Aşiran)
  • Ne şirindir Ne Füsünkar Bakışın(Acemaşiran)
  • Arap saz semaisi(Beyati)
  • Kadıköylü Bir Güzeli Öptüm Fakat Gücendi(Acem Kürdi)
  • Sarmış yine zulmet gecenin ufkunu birden (Dilkeşhaveran)
  • Kumrulardan seni sordum (Ferahnâk)
  • Bahs açıp Aşıklığımdan Gizlice Cananıma(Hicaz)
  • Nerde ahu bakışın(Hicaz)
  • Güzelim nerde kaldın(Hicaz)
  • Görmedim Hayli zamandır (Hicaz)
  • Kederden mi Neden Bilmem(Hicaz)
  • Beni sev rûhumu sar kalbime yaslan beni sev (Hicaz)
  • Gelmeseydim âleme hiç görmeseydim ben seni (Hicaz)
  • Mahzûn duruşun bâis-i feryâd ile âhdır (Hicaz)
  • Solsan da sararsan yine gül-penbe dehensin (Hicaz)
  • Seni sevdâ çiçeğim tâc-ı serim (Hicaz)
  • Sırma saçlı yârimin can bahşederken işvesi (Hicaz)
  • Kara Sevdaya düşürdü Kare Zülfün ey Peri(Hicaz)
  • Ben ezelden dîdenin meclûbuyum bilmez misin (Hüseyni)
  • Sislerle örtülü ince yollara (Hüseyni)
  • Çılgın geceler gölgeli yollarda öpüştük (Hüzzam)
  • Farkında değil yandığımın derdine cânân (Hüzzam)
  • Neş'enle emeller gülüyor kalbime ey mâh (Hüzzam)
  • Rûhum seni sevdi sana yandı sana yârdır (Hüzzam)
  • Sarı ipek saçlarını ellerimle dağıtsam (Hüzzam)
  • Sevmemek kâbil midir ey âfitâbım hiç seni (Hüzzam)
  • Ne güzel ne şirin(Hüzzam)
  • Kaçsan Beni Yaksan Sana Hasretle Bayılsam(Hüzzam)
  • Bir gece bir sırma minderde(Hüzzam)
  • Bilmem neydin sevgili sen o gece neydin (Isfahan)
  • Bak ne çapkın sevdiğin var(İsfehan)
  • Gece yorgundu sular durgundu (Karcığar)
  • Leblerinden öperek bir gece nûş etsem (Kürdilihicazkâr)
  • Mehcûr yaşamam bir an sevdiğim senden (Kürdilihicazkâr)
  • Sazınla berâber o elâ gözleri süzdün (Kürdilihicazkâr)
  • Sevdiğim günden beri çektiklerim derd ü keder (Kürdilihicazkâr)
  • Sevdimdi seni cân ü gönülden a güzel kız (Kürdilihicazkâr)
  • Sîneler aşkınla inler dîdeler mahmûr olur (Kürdilihicazkâr)
  • Şen gözlerine neş'e veren bir çiçek olsam (Kürdilihicazkâr)
  • O kadını Güneş sandım bakışını ateş sandım(Kürdilihicazkar)
  • Küçük hanım yaşın(Kürdilihicazkar)
  • Cevr ile Hicran ile Gönlüm yıkılmak bilmiyor(Kürdili Hicazkar)
  • Gözyaşımla ıslanan yastıkdadır Hala(Kürdilihicazkar)
  • Sevdim seni yana yana (Muhayyer)
  • Yanakların Gül Olsun(Nihavend)
  • Bir Gamlı Günün Sazlı geçen Şen gecesinde (Nihavent)
  • Nihavent(Bülbül)Kanto (Nihavent)
  • Semâlardan güneş hâlâ inmiyor (Nihavent)
  • Sevdâya inanmak hezeyandır (Nihavent)
  • Gel Ela Gözlüm Fidanım Nevbaharın Gülşeni(Rast Nevada)
  • Sevdâlıyım beni kırma civanım (Rast)
  • Sevmediklerinle gönül avutma (Rast)
  • Yolunda inleyeyim sesini dinleyeyim (Saba)
  • Gönlüm gibi Ruhumda da Bir Eski Elem var(Segah)
  • Seni her dem anıyorum sözlerine kanıyorum (Segah)
  • Seni Sevdim Seni Takdir Ederek bi bedelim(Sultaniyegah)
  • Gelmiyor firkatin asla(Suzinak)
  • Süzdükçe güzel gözleri belliydi melâlin (Şehnaz)
  • İltiyam Bulmaz mı Sinem Yaresi(Tahir)
  • Güzelsin Bir Gül Gibi(Uşşak)
  • Haydindi arkadaşlar Demhaneye gidelim(Uşşak)
  • İstiyorum Saatlerce Seni Seyre Dalayım(Uşşak)
  • Mahrekinde devr ederken lâ-yuad üftâdegân (Uşşak)
  • Sen bu ufkun yegâne yıldızısın (Uşşak)
  • Yârda mı ağyârda mı yâ sende mi cürm ü kusur (Uşşak)
  • Yalnız bırakıp gitme bu akşam yine erken (Uşşak)
  • Elverdi Teni İncitti Keder(Yegah)

[2]

Albümleri

  • Klasik Türk müziğinde Musevi Bestekarlar / CD - Tanburi İsak, İsak Varon, Mısırlı İbrahim (2006), Gözlem Kitap[3]

Kaynakça

  1. ^ https://avesis.cumhuriyet.edu.tr/dosya?id=e60cf5ab-1baa-41f1-9dc4-2afd5ee55fab []
  2. ^ "Arşivlenmiş kopya". 4 Haziran 2009 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 7 Ocak 2010. 
  3. ^ Klasik Türk müziğinde Musevi Bestekarlar / CD 14 Ağustos 2007 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi. Tanburi İsak, İsak Varon, Mısırlı İbrahim

Dış bağlantılar

İlgili Araştırma Makaleleri

Evcara (Evc-ÂrÂ), Klasik Türk müziğinde bir makam. Irak perdesindeki Hicaz beşlisine Nim Hicaz perdesinde Hicaz dörtlüsünün eklenmesiyle oluşmuş inici bir makamdır. Zirgüleli Hicaz Makamının Irak perdesindeki şeddidir. Seyir; tiz durak Eviç perdesi civarından seyre başlanır, eviç perdesinde eksik segah çeşnisi ile yarım karar yapılır, Nim Hicaz perdesinde asma karar yapılır. Yeden Acem Aşirandan sonra karar Iraktır. Evcara Eserler

Neva (Nevâ), Klasik Türk müziğinde bir makam adı ve Yegâh'tan bir oktav tiz olan İtalyan nota sisteminde 3. çizgide gösterilen re perdesidir.

<span class="mw-page-title-main">Tatyos Efendi</span> Ermeni asıllı Osmanlı keman sanatçısı ve besteci (1855-1913)

Tateos Ekserciyan, , Osmanlı Ermenisi müzisyen ve bestekar.

<span class="mw-page-title-main">Göksel Baktagir</span> Türk kanun sanatçısı

Göksel Baktagir, kanun sanatçısı ve bestekârdır.

<span class="mw-page-title-main">Sadettin Kaynak</span> Türk besteci

Sadettin Kaynak, klasik Türk müziği bestecisi.

Bimen Şen doğum adıyla Bimen Derğazaryan, Türk bestekâr ve hanende.

<span class="mw-page-title-main">Rakım Elkutlu</span>

Rakım Elkutlu, Türk klâsik mûsikîsi bestekârlarındandır.

Mehmet Reşat Aysu, bilhassa saz semaisi besteleriyle bilinen Türk bestekârdır. Ayrıca şarkı, peşrev, oyun havası gibi Türk mûsıkîsi formları da dâhil, üç yüzden fazla eser bestelemiştir.

Selahattin İnal, -, Klasik Türk müziği bestekârı ve keman sanatçısı.

Mutlu Torun, Profesör, Ud ve gitar sanatçısı ve bestecidir. İstanbul Devlet Güzel Sanatlar Akademisi, Yüksek Mimarlık Bölümü'nü bitirmiştir. İTÜ Türk Musikisi Devlet Konservatuvarı'nda öğretim üyeliği yapmıştır. Türkiye'nin en geniş çevrelerce kabul görmüş ud metodunun yazarıdır. Mevlevi âyini, ilahi, saz eseri, şarkı, film ve reklam müzikleri gibi formlarda tek ve çok sesli eserler bestelemiş ve bunlardan bazıları ödül almıştır. Ud icrasında Şerif Muhittin Targan ekolünün takipçisi olarak tanınmıştır. Halen Haliç Üniversitesi Konservatuvarı'nda profesör öğretim üyesi olarak çalışmaktadır.

Hacı Faik Bey, Klasik Türk mûsikisinin büyük bestekârlarından biridir. Ondokuzuncu yüzyılın ilk yarısında Üsküdar'da doğdu ve 1891 yılında öldü. Dîni ve dindışı mûsiki alanında eserler verdi. Yılmaz Öztuna'nın verdiği listeye göre günümüze 170 kadar eserinin notası gelmiştir. TRT repertuvarında ise 120 kadar eseri mevcuttur. Dini mûsiki alanında Mevlevi ayini, tevşih, şugl ve ilahiler bestelemiştir. Durak bestelediği ise bilinmiyor. Dindışı musiki alanında ise özellikle büyük formdaki eserleri dikkat çeker. Kâr, beste, ağır semai ve yürük semai formlarındaki bu eserlerin sayısı 40 kadardır. Ayrıca çok sayıda şarkı da bestelemiştir. Saz eseri bestelediği ise bilinmiyor. Hacı Faik Bey, klasik tarzın gerilemeye başladığı, Hacı Arif Bey ve Şevki Bey gibi müstesna bestekârların şarkı formunu ön plana çıkardığı bir dönemin bestekârıdır. Bununla birlikte, şarkı formunda çok sayıda ve seçkin eserler meydana getiren bestekârımız, klasik formlarda da yüksek bir seviyeyi tutturmuştur. Fantezi şarkı türünün de ilk örneklerine Hacı Faik Bey'in eserleri arasında rastlamak mümkündür.

Kürdilihicazkâr, Klasik Türk müziğinde rast perdesinde bir şed makam. Kürdî makamının Rast perdesine göçürülmüş şeddidir ve İnici bir makamdır. Karar perdesi Rast, güçlüsü Neva, yedeni ise Acemaşiran olup donanımına Si, Mi ve La için üç tane küçük mücennep konur. Şuh ve parlak bir makam olan kürdilihicazkâr makamı ile özellikle çok sayıda şarkı bestelenmiştir ve günümüzde de en çok sevilen ve kullanılan makamların başında gelir.

Aleko Bacanos, Rum kemençeci.

Türk musikisinde, kullanılan ses dizilerinin (gam) belli kurallar çerçevesinde kullanılmasıdır. Makamların dizileri, aralıkları eşit toplamı 53 koma olan sekiz sesten oluşur. Dizileri aynı olan makamlar birbirlerinden seyirlerine göre ayrılır. Bu yüzden makamda seyir çok önemlidir. Türk musikisinde diziler perdelerden oluşur ve 43 adet perde mevcuttur. Makamların karar sesleri, güçlüsü, yedeni, asma kararları ve bazen de ikinci güçlüleri olur.

Tanburi İsak Efendi, Klasik Türk müziği'nin ünlü tanburisi ve bestecisidir.

İsak Varon Klasik Türk müziği'nin ünlü bestecisidir. Türkiye Yahudisi'dir.

Ekrem Güyer, Türk müziği bestecisi ve ses sanatçısı.

<i>Alaturka 2000</i>

Alaturka 2000, 2000'de yayınlanan Bülent Ersoy'un Universal - S Müzik'dan çıkan stüdyo albümüdür.

<i>Musikinin Altın Çağı Vol.1</i>

Muazzez Abacı'nın 1993 yılında yayınlayan Türk sanat müziği albümüdür.

Zeki Duygulu,, Klasik Türk müziği şarkıcısı, bestecisi ve söz yazarı.